Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Subject "moninaisuus"

Sort by: Order: Results:

  • Hyyrynen, Birgitta (2023)
    In this masters thesis, I examine the presence of the diversity of gender and sexuality in middle school health information textbooks. Drawing mainly on the theories of philosopher and feminist theorist Judith Butler, I analyze the language used in the books to understand how gender and sexuality are constructed and represented. Through a discourse analysis, I am looking to answer to the following questions: What kind of sexualities and genders appear as norms in middle school textbooks? In what ways and in which contexts is the diversity of gender displayed in middle school textbooks? I have selected health information books from three different book series, which have been used in teaching at the same time, as material for the thesis. In my analysis, I found five discourses in the research data. The dichotomous and heteronormative discourse created the assumption of a heterosexual, binary student. Discourses emphasizing similarity and difference described diversity in textbooks. Minority discourse appeared in textual selections where gender and sexual minorities were described as one similar group. My research results show that there is an urgent call for acknowledging equality and diversity in the study materials as a base for teachers and teaching.
  • Hyyrynen, Birgitta (2023)
    In this masters thesis, I examine the presence of the diversity of gender and sexuality in middle school health information textbooks. Drawing mainly on the theories of philosopher and feminist theorist Judith Butler, I analyze the language used in the books to understand how gender and sexuality are constructed and represented. Through a discourse analysis, I am looking to answer to the following questions: What kind of sexualities and genders appear as norms in middle school textbooks? In what ways and in which contexts is the diversity of gender displayed in middle school textbooks? I have selected health information books from three different book series, which have been used in teaching at the same time, as material for the thesis. In my analysis, I found five discourses in the research data. The dichotomous and heteronormative discourse created the assumption of a heterosexual, binary student. Discourses emphasizing similarity and difference described diversity in textbooks. Minority discourse appeared in textual selections where gender and sexual minorities were described as one similar group. My research results show that there is an urgent call for acknowledging equality and diversity in the study materials as a base for teachers and teaching.
  • Kortepohja, Ronja (2023)
    Tutkimukseni tavoitteena oli selvittää, millaista lapsihahmojen kuvaus on nykypäivän lasten kuvakirjoissa. Tutkimuksessani keskityin erityisesti lapsihahmojen tarkasteluun aktiivisina ja passiivisina toimijoina. Tutkimukseni tarkoituksena on lisätä varhaiskasvatuksen henkilöstön sekä lasten vanhempien tietämystä lasten toimijuuden mahdollistamisesta sekä nostaa esiin kirjallisuuden tärkeyttä lasten samaistumisen kokemusten sekä identiteetin kehityksen kannalta. Jaana Pesonen (2015) on aiemmin tutkinut moninaisuuden ilmenemistä suomen- ja ruotsinkielisissä lasten kuvakirjallisuudessa. Tutkimuksessa korostui lastenkirjallisuuden vaikutus ympäröivän yhteiskuntamme ja sen normien ymmärtämiseen sekä oman ajattelun avartamiseen. Tämän kautta lastenkirjallisuus opettaa ja kasvattaa pieniä lapsia. Haluan tutkimukseni avulla lisätä tietoisuutta lasten vanhemmille ja kasvattajille siitä, ettei ole yhdentekevää, millaista kirjallisuutta pienille lapsille on tarjolla. Sekä Hilpön (2016), että Puroilan (2019) tutkimukset toimijuudesta osoittavat, että lapset tuntevat olevansa aktiivisia toimijoita erityisesti varhaiskasvatuksen arkisissa tilanteissa. Puroilan tutkimuksessa ilmeni näiden arkisten tilanteiden suuri rooli lasten identiteettien kehitykseen. Toteutin tutkielmani laadullisena tutkimuksena, jossa hyödynsin aineistonani kolmea suomalaista lasten kuvakirjaa. Jokaisessa kuvakirjassa esiintyi lapsihahmoja tarinalle keskeisessä roolissa. Menetelmänä tutkimuksessani käytin aineistolähtöistä kuvien ja tekstin sisällönanalyysia. Aineistosta tarkastelin lapsihahmojen toimijuutta, heidän ulkoista olemustaan sekä vuorovaikutussuhteita ja niihin linkittyviä valta-asemia. Kuvakirjojen keskeisiksi teemoiksi nousi lasten välinen ystävyys ja yhteistyö. Kuvakirjoissa esiintyvät lapsihahmot olivat jollain tavoin aikuisesta riippuvaisia. Tästä huolimatta lapset ja heidän toimintansa olivat selvästi keskeisin osa tarinoita. Lapsihahmoja esiintyi aktiivisen toimijan roolissa sekä päähenkilöiden asemassa. Kuvakirjoissa lapsihahmot saivat tehdä itse omia päätöksiään, jakaa mielipiteitään, näyttää tunteitaan ja omaa persoonallisuuttaan sekä tämän kautta tuoda esiin aktiivista toimijuuttaan. Aineiston moderni lastenkirjallisuus korosti siis lasten asemaa aktiivisina toimijoina, mutta toi myös esiin aikuisen ja ympäröivän yhteis-kunnan luomat säännöt ja tarjoaman tuen lapsen elämässä.
  • Purhonen, Laura (2022)
    We are living in a more diverse society than ever. Diversity is a broad theme, and this study includes gender and sexual orientation. Through those themes study examines diverse families and relationships. It is important to include diversity to children’s and youth literature because it allows everyone to identify to the characters and have social cohesion to their community. Theoretical background is the earlier studies of children’s and youth literature and literature education, family and relationship studies. Earlier research shows that there is very little diversity in sexual orientation and the discourse about families is predominantly heteronormative nucler family in children’s and youth literature. The aim of this study was to find out what kind of discourses of diversity in families and relationships are in a selected group of children’s and youth literature. The research data consisted of six children’s and youth books which were candidates for Finlandia prize in children’s and youth literature in 2020. There were children’s picture books as well as youth novels. Qualitative method and discourse analysis was used to analyze the material. Illustrations were analyzed as well as text. The research showed six discourses which were influenced by the notion of the gender and sexual orientation. The discourses of diverse families were: 1) heteronormative nuclear family, 2) diverse families, 3) family, illness and death and 4) family’s wealthiness, and the discourses for the diverse relationships were 5) be who you want and 6) heterosexuality is still predominant. This study reaffirms earlier research about diversity of families and relationships by showing that heteronormative nuclear family and heterosexuality is predominant in children’s and youth literature. However, the discourses of diverse families and relationships were varying and shown in most of the books.
  • Purhonen, Laura (2022)
    We are living in a more diverse society than ever. Diversity is a broad theme, and this study includes gender and sexual orientation. Through those themes study examines diverse families and relationships. It is important to include diversity to children’s and youth literature because it allows everyone to identify to the characters and have social cohesion to their community. Theoretical background is the earlier studies of children’s and youth literature and literature education, family and relationship studies. Earlier research shows that there is very little diversity in sexual orientation and the discourse about families is predominantly heteronormative nucler family in children’s and youth literature. The aim of this study was to find out what kind of discourses of diversity in families and relationships are in a selected group of children’s and youth literature. The research data consisted of six children’s and youth books which were candidates for Finlandia prize in children’s and youth literature in 2020. There were children’s picture books as well as youth novels. Qualitative method and discourse analysis was used to analyze the material. Illustrations were analyzed as well as text. The research showed six discourses which were influenced by the notion of the gender and sexual orientation. The discourses of diverse families were: 1) heteronormative nuclear family, 2) diverse families, 3) family, illness and death and 4) family’s wealthiness, and the discourses for the diverse relationships were 5) be who you want and 6) heterosexuality is still predominant. This study reaffirms earlier research about diversity of families and relationships by showing that heteronormative nuclear family and heterosexuality is predominant in children’s and youth literature. However, the discourses of diverse families and relationships were varying and shown in most of the books.
  • Palomäki, Sanni (2018)
    Through intercultural education, it is possible to learn how to face diversity and otherness in a globalizing world, depending on the kind of intercultural understanding it is based on. Through the solid and Janusian understandings of interculturality, culture and identity can be seen as essentialistic constructions that explain people’s actions. Unquestioned stereotypes and assumptions of the other can lead to othering. From a critical point of view, liquid interculturality emphasizes the flexible and interactional nature of both culture and identity. Liquid interculturality is also associated with an intersectional perspective, which takes into account individuals’ multiple identities and their intersections. Diversity includes, for example, gender, socio-economic status or age, and culture is not seen as the sole determinant of identity or action. The aim of this thesis was to examine the role of intersectionality in the field of intercultural education. The literature review was based on critical educational research, which is built on post-structuralist and post-colonialist traditions. The perspective of intersectionality was examined through questions about to whom intercultural education is directed, what it pursues and how it is implemented. Different ways of understanding interculturality were used in the analysis. Intersectionality can be implemented through critical intercultural education which is directed to all students and recognizes diversity within all individuals. In teaching and educational practices, intersectional intercultural education takes into account both the individual ways of identification and the underlying structures and power relations. It is challenging to integrate intersectionality into an intercultural education that is based on a solid or Janusian view of interculturality.
  • Oinonen, Janni (2017)
    Aims. On this study I will research how diversity shows in finnish children`s picturebooks published on 21st century. I analyzed both pictures and text, because they complement each other and create the story together. I look for the answers on following research problems: How diversity shows in finnish picturebooks? How pictures will complement text and vice versa?     Methods. The research material contained four finnish children's picturebooks which were published on 21st century. I chose books where the characters were different also by their looks and backgrounds, so that the research material would be versatile. I research the diversity of characters also in pictures and text. On analyzing process I used content analysis, so I could condense the research material on suitable shape. While analyzing the research material, I utilized questions of “Critical race theory” by Mendoza and Reese (2001) who have studied children`s books on the context of multiculturalism.       Results and Conclusions. The main characters were different also by their looks and backgrounds, but all they were girls. Boys were in different side roles in the books, but there were not any character who would represent sexual minorities. There were neither disabled people or families with homosexual parents in research material. On every book, there were characters in different ethnic backgrounds. Despite of the ethnic features the characters were represented quite same way, although white characters seem more distinctive with their different dress- and hairstyles. Sosio-economic topic raised only when the talk was about history. Apart from one family, all represented families were nuclear families with mom and dad.
  • Tröster-Blomberg, Cordula (2023)
    Tämän kandidaatin tutkielman tarkoituksena on tutkia, miten väestön moninaistuminen maahanmuuton seurauksena huomioidaan varhaiskasvatussuunnitelmien keskustelulomakkeissa ja niiden ohjeissa. Aihe on ajankohtainen lisääntyneen maahanmuuton vuoksi ja varhaiskasvatuksen opettajille on tärkeä, että ohjeistukset ovat ajan tasalla. Tutkin Helsingin kaupungin varhaiskasvatussuunnitelmien keskustelulomakkeita ja ohjeistuksia henkilöstölle vuosilta 2017, 2020 ja 2022 aineistolähtöisen sisällönanalyysin menetelmällä. Tutkielman teoreettinen viitekehys perustuu varhaiskasvatussuunnitelman perusteihin (Opetushallitus, 2018 & 2022), maahanmuuttoon, moninaisuuteen sekä yhteistyöhön lasten huoltajien kanssa. Tarkastin ja vertailin dokumentit systemaattisesti moninaisuuden näkökulmasta. Tutkimusaineiston perusteella voi todeta, että lisääntynyt maahanmuutto on huomioitu varhaiskasvatussuunnitelmien keskustelulomakkeissa ja ohjeissa. Myös moninaisuuden huomioiminen on lisääntynyt ja laajentanut vuodesta 2017 vuoteen 2022. Moninaisuutta käsiteltiin lomakkeissa ja ohjeissa kolmesta eri näkökulmasta, jotka ovat kieli, kulttuuri ja uskonto tai katsomus.
  • Kyrkkö, Minna (2020)
    Tämän tutkielman tarkoituksena on kartoittaa oppitunnin aikaista osallisuuden kokemusta sekä vuorovaikutusta yhdessäolon vahvistajana oppilaan näkökulmasta. Osallisuus-käsite on toistuvasti esillä yhteiskunnallisessa keskustelussa. Opetusta ohjaava perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet 2014 nostaa osallisuutta edistävän, ihmisoikeuksia toteuttavan ja demokraattisen toimintakulttuurin perustaksi oppilaiden kasvulle aktiivisiksi kansalaisiksi. Opetuksen tulisi vastata tähän haasteeseen nykyisen koulumaailman moninaisuuden kentällä. Tutkimusaineiston keräsin eteläsuomalaisessa yhtenäiskoulussa syksyllä 2019. Havainnoin yhdeksänsien luokkien evankelisluterilaisen uskonnon opetuksen oppitunteja, haastattelin oppilaita ryhmissä sekä keräsin palautelomakkeet tunneista niin oppilailta kuin opettajaltakin. Havainnoituja luokkia oli neljä, haastateltuja oppilaita kymmenen ja palautelomakevastauksia 64. Kerätyn aineiston analysoin sisällönanalyysin keinoin teoria- ohjaavasti. Ohjaavana teoriana käytin Martti Siisiäisen ”Osallisuuden eri tyypit” -mallia. Havainnoitujen oppituntien aihepiiri liittyi eettiseen valintatilanteeseen sekä taidekuvien analysoimiseen. Oppitunneilla oli käytössä runsaasti osallistavia opetusmetodeja; kerronnallisuutta, yhteistä keskustelua, toiminnallisia elementtejä sekä parityöskentelyä. Tutkimusaineistosta löytyy useita osallisuutta ja osallistumista kuvaavia sanoja, lauseita, ilmaisuja ja käyttäytymistä. Esiin nousee kuitenkin myös viitteitä siitä, etteivät kaikki oppilaat koe osallisuutta oppituntien aikana tai halua osallistua yhteiseen tekemiseen. Käytetyt opetusmetodit ovat mieleisiä suurelle osalle oppilaista, mutta osa pitää tunteja hämmentävinä tai outoina ja kaipaa ”tavallisia” tunteja. Aiemmat uskonnon tunnit määritellään joko hyvin erilaisiksi tai samankaltaisiksi ryhmästä riippuen. Luokkien välillä ilmenee yllättävän paljon eroja tunti- ja haastattelukäyttäytymisessä, vaikka jokaisella oppitunnilla on sama sisältö ja opettaja. Oppilaiden havainnoitu käytös vaihtelee innostuksen ja ilon sekä välinpitämättömyyden ja kyllästymisen akseleilla. Oppilaat itse kuvaavat haastatteluissa tunnetilojaan oppitunnin jälkeen vaihtelevasti. Tutkimuksessa ilmenee, että luokan ryhmähengellä, oppilas-opettajasuhteella ja käytetyillä opetus- menetelmillä on merkittävä vaikutus tunnin sujumiseen sekä oppilaan subjektiiviseen osallisuuden kokemukseen. Oppilaat ovat myös abstraktilta ajattelultaan hyvin eri kehitysvaiheissa. Siksi eriarvoisuuden vähentäminen sekä osallisuuden edistäminen on opetuksessa niin nykyisyyden kuin tulevaisuudenkin haaste.
  • Kyrkkö, Minna (2020)
    Tämän tutkielman tarkoituksena on kartoittaa oppitunnin aikaista osallisuuden kokemusta sekä vuorovaikutusta yhdessäolon vahvistajana oppilaan näkökulmasta. Osallisuus-käsite on toistuvasti esillä yhteiskunnallisessa keskustelussa. Opetusta ohjaava perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet 2014 nostaa osallisuutta edistävän, ihmisoikeuksia toteuttavan ja demokraattisen toimintakulttuurin perustaksi oppilaiden kasvulle aktiivisiksi kansalaisiksi. Opetuksen tulisi vastata tähän haasteeseen nykyisen koulumaailman moninaisuuden kentällä. Tutkimusaineiston keräsin eteläsuomalaisessa yhtenäiskoulussa syksyllä 2019. Havainnoin yhdeksänsien luokkien evankelisluterilaisen uskonnon opetuksen oppitunteja, haastattelin oppilaita ryhmissä sekä keräsin palautelomakkeet tunneista niin oppilailta kuin opettajaltakin. Havainnoituja luokkia oli neljä, haastateltuja oppilaita kymmenen ja palautelomakevastauksia 64. Kerätyn aineiston analysoin sisällönanalyysin keinoin teoria- ohjaavasti. Ohjaavana teoriana käytin Martti Siisiäisen ”Osallisuuden eri tyypit” -mallia. Havainnoitujen oppituntien aihepiiri liittyi eettiseen valintatilanteeseen sekä taidekuvien analysoimiseen. Oppitunneilla oli käytössä runsaasti osallistavia opetusmetodeja; kerronnallisuutta, yhteistä keskustelua, toiminnallisia elementtejä sekä parityöskentelyä. Tutkimusaineistosta löytyy useita osallisuutta ja osallistumista kuvaavia sanoja, lauseita, ilmaisuja ja käyttäytymistä. Esiin nousee kuitenkin myös viitteitä siitä, etteivät kaikki oppilaat koe osallisuutta oppituntien aikana tai halua osallistua yhteiseen tekemiseen. Käytetyt opetusmetodit ovat mieleisiä suurelle osalle oppilaista, mutta osa pitää tunteja hämmentävinä tai outoina ja kaipaa ”tavallisia” tunteja. Aiemmat uskonnon tunnit määritellään joko hyvin erilaisiksi tai samankaltaisiksi ryhmästä riippuen. Luokkien välillä ilmenee yllättävän paljon eroja tunti- ja haastattelukäyttäytymisessä, vaikka jokaisella oppitunnilla on sama sisältö ja opettaja. Oppilaiden havainnoitu käytös vaihtelee innostuksen ja ilon sekä välinpitämättömyyden ja kyllästymisen akseleilla. Oppilaat itse kuvaavat haastatteluissa tunnetilojaan oppitunnin jälkeen vaihtelevasti. Tutkimuksessa ilmenee, että luokan ryhmähengellä, oppilas-opettajasuhteella ja käytetyillä opetus- menetelmillä on merkittävä vaikutus tunnin sujumiseen sekä oppilaan subjektiiviseen osallisuuden kokemukseen. Oppilaat ovat myös abstraktilta ajattelultaan hyvin eri kehitysvaiheissa. Siksi eriarvoisuuden vähentäminen sekä osallisuuden edistäminen on opetuksessa niin nykyisyyden kuin tulevaisuudenkin haaste.
  • Väisänen, Tiina (2023)
    Tavoitteet: Tämän kuvailevana kirjallisuuskatsauksena toteutetun tutkimuksen tavoitteena on tuoda esille eri kieli- ja kulttuuritaustaisten lasten leikkiin pääsyn toteutumista varhaiskasvatuksen ja esiopetuksen arjessa sekä kasvattajien sensitiivistä asennetta moninaisuutta ja lasten omaehtoisten leikkien tukemista kohtaan. Opetussuunnitelmien mukaan toimintakulttuuria tulee kehittää inkluusion periaatteiden mukaisesti huomioiden moninaisuuden toteutuminen ja jokaisen lapsen oikeus olla osallisena ryhmän toiminnassa, mutta miten tulee toimia, jotta ”Pääsenkö mukaan?” -fraasi toteutuisi yhdenvertaisesti jokaisen lapsen kohdalla. Menetelmät: Kirjallisuuskatsaukseen valikoitui viisi, osittain erityyppistä, eri kieli- ja kulttuuri-taustaisten lasten kielen ja leikin tukemista koskevaa tutkimusta. Tutkimuksia analysoitiin huomioiden niiden yhtäläisyyksiä ja erilaisia näkökulmia keskeisten käsitteiden ja tutkimus-kysymysten kontekstissa sekä tuoden esille vuoropuhelua tutkimusten kesken. Viitekehyksenä käytettiin varhaiskasvatuslakiin, opetussuunnitelmiin sekä lähdekirjallisuuteen pohjautuvaa teoriaa monikulttuurisuudesta ja kielestä, lasten osallisuudesta, leikistä ja sen tukemisesta sekä kasvattajien leikkipedagogisesta osaamisesta. Tutkittua tietoa tuotiin esille edustavasti ja johdonmukaisesti mutta myös kriittisesti perustellen. Tulokset ja johtopäätökset: Kaikissa kirjallisuuskatsaukseen kuuluvissa tutkimuksissa korostui kasvattajien keskeinen rooli lasten osallisuuden ja leikin tukijoina ja kulttuurisen moninaisuuden edistäjinä. Vertaisvuorovaikutuksen kautta lapset voivat ilmaista itseään, olla osallisena ja samalla oppia uutta. Tutkimuksessa tuli esille monia konkreettisia tapoja ohjata leikki-tilanteita laaja-alaisesti oppimisen eri osa-alueet huomioiden. Toiminnan suunnitelmallisuutta ja tavoitteellisuutta sekä leikkipedagogiikan johtamista ja omaksumista pidettiin tärkeinä. Johtopäätöksenä voidaan todeta, että kasvattajat ovat tietoisia inklusiivisesta toimintatavasta ja leikin tukemisen tärkeydestä, mutta toimintakulttuurin muutos ei aina näy kaikessa ja kaikkialla. Kentällä tulee tehdä paljon työtä, jotta kulttuurinen moninaisuus nähtäisiin aidosti uutena normaalina ja jokainen lapsi kieli- ja kulttuuritaustastaan huolimatta pääsisi mukaan.
  • Ruuska, Anna Kerttu (2014)
    The traditional nuclear family is the most common type of family in our society. During the last decades other kinds of family models have appeared besides the nuclear family. Every child comes across with the diversity of families at some part of their lives. It will happen during their lives or when they start the early childhood education and school. Children should know how to meet the diversity and grow to understand it so that everyone would feel themselves appreciated. Children's books can be a tool to handle diversity of families with children. Through children's books, a child can observe different kinds of families and their lives from a reasonable distance. From a book, the child can find objects to identify to. The child also learns to understand his/her own family as well as other kinds of families. All this widens up the child's picture of the world and teaches how to tolerate dissimilarity. The goal of this research was to find out what kind of families can be found from the popular children's book series Risto Räppääjä, and how the families are represented in it. Another goal was to reflect how educators could use the series in preschool and in elementary school while discussing about diversity of families. The research also tries to broaden the impressions of parents and other educators towards how children's literature can be used variedly when teaching children liberality and how to be a member of the society who accepts dissimilarity. This research was qualitative. The research method was content analysis, where fictional documents were analyzed. The documents were 13 books from a children's book series Risto Räppääjä. Many kinds of families were found from the children's book series Risto Räppääjä. The extended family Räppääjä and nuclear family Perhonen were the most relevant families in this research. These two families broke many of the stereotypes that are placed towards families. Children's points of view and thoughts about families in general also surface from these two families. An adult reader and a child reader find opportunities to reflect the families to their own lives and consider their attitudes through these two families. Also through all the families in the series reader will learn different kinds of ways of living. The children's book series Risto Räppääjä can be used in many ways in preschool and elementary school, for example in conversations, drama and artwork.
  • Lehtinen, Niina (2023)
    Tiivistelmä - Referat - Abstract Tavoitteet Osallisuutta on tutkittu paljon varhaiskasvatuksen tutkimuksen kentällä, mutta erityisesti osallisuuden sosiaalinen aspekti näyttäytyy harvemmin suomenkielisessä tutkimuksessa. Tämän tutkimuksen tarkoituksena on nostaa esiin keinoja, joilla sosiaalista osallisuutta voitaisiin vahvistaa moninaisessa lapsiryhmässä. Lisäksi tutkielmassa käsitellään sosiaalisen osallisuuden vahvistamisen hyötyjä ja haasteita. Osallisuuden ohella inkluusio, moninaisuus ja kulttuuri rakentavat tämän tutkimuksen teoreettista viitekehystä ja ne ovat keskeisiä käsitteitä myös tutkimuksen tuloksissa ja johtopäätöksissä. Menetelmät Tutkimus on kvalitatiivinen kirjallisuuskatsaus systemaattisin painotuksin. Aineisto valikoitui teoreettisen viitekehyksen käsitteiden johdattelemana ja haut kohdistuivat seuraaviin palvelimiin: Helka sekä The Journal of Early Childhood Education Research (JECER). Lopullinen aineisto muodostui kuudesta sosiaaliseen osallisuuteen kytkeytyvästä vertaisarvioidusta tutkimuksesta. Aineiston analysoinnissa käytin sisällönanalyysiä, jossa etsin aineiston tutkimuksista samankaltaisuuksia ja muodostin havainnoistani ylä- ja alaluokkia tutkimuskysymysten pohjalta tehtyihin pääluokkiin. Tulokset ja johtopäätökset Tulokset osoittivat, että ympäristöllä, varhaiskasvattajilla sekä toimintakulttuurilla on selkeä vaikutus sosiaalisen osallisuuden toteutumiseen. Toisaalta sama tekijä voi joko estää tai edistää osallisuutta. Moninaisuus linkittyi tuloksiin muun muassa siten, että sosiaalinen osallisuus voi selvästi vaihdella tilanteista, yksilöistä ja tukikeinoista riippuen. Kokonaisuudessaan sosiaalisen osallisuuden vahvistaminen rakentuukin usean tekijän varaan yksittäisistä hetkistä koko yhteisön kulttuuriin. Tutkimuksen aineistossa kuitenkin painottui se, kuinka tärkeää on antaa lapsille riittävästi omaehtoisuutta, tarjoten samalla riittävä pedagoginen tuki ja läsnäolo. Sosiaalisen osallisuuden vahvistamisen hyödyissä nousi esiin myönteiset vaikutukset hyvinvointiin, sosioemotionaalisiin taitoihin ja sosiaalisesti kestävän kulttuurin muodostumiseen.
  • Keski-Rahkonen, Anna (2022)
    Tausta: Autismikirjon ihmisten sukupuolen moninaisuus on viime vuosina herättänyt laajaa asiantuntija- ja kansaiskeskustelua. Kuvaan systemaattiseen kirjallisuushakuun perustuvassa aineistossani sitä, miten sukupuolen moninaisuutta ja autismikirjoa on viime vuosina käsitelty tieteellisessä tutkimuksessa. Aineisto ja menetelmät: Tarkastelen vuosina 2017-2021 kansainvälisessä Scopus-tietokannassa julkaistuja autismikirjoa ja sukupuolen moninaisuutta käsitteleviä tutkimustiivistelmiä temaattisen analyysin avulla. Analyysiani ohjaa intersektionaalinen näkökulma ja transhistorian tutkimus. Tulokset: Jäsennän sukupuolen moninaisuuden ja autismikirjon yhteisesiintyvyyttä käsittelevän tieteellisen tutkimuksen patologisaatio-, depatologisaatio- ja repatologisaatiopyrkimysten keskinäiseksi kamppailuksi. Sukupuoleltaan moninaiset autismikirjon ihmiset kokevat elämänsä aikana sivuuttamista, ulossulkemista ja syrjintää, jolla on vakavia seurauksia. Puolet tutkimustiivistelmistä tarkasteli yhteisesiintyvyyttä medikalisoivasta, psykologisoivasta tai seksuaalisuutta painottavasta näkökulmasta. Yli kolmannes tutkimuksista edusti kriittistä, osallistavaa tai keskustelevaa näkökulmaa. Uudempia tutkimustraditioita edustavat tutkijat käsittelivät autismikirjoon liittyviä sukupuolen erityispiirteitä usein neutraaleina tai myönteisinä ominaisuuksina. Pohdinta: Patologisoinnin, medikalisoinnin ja psykologisoinnin sijaan sukupuoleltaan moninaiset autismikirjon ihmiset ovat oman kokemuksensa ja palveluntarpeensa parhaita asiantuntijoita. He voivat myös auttaa muita ihmisiä ymmärtämään sukupuolta oman kokemuksensa ja erityisyytensä avulla.
  • Keski-Rahkonen, Anna (2022)
    Tausta: Autismikirjon ihmisten sukupuolen moninaisuus on viime vuosina herättänyt laajaa asiantuntija- ja kansaiskeskustelua. Kuvaan systemaattiseen kirjallisuushakuun perustuvassa aineistossani sitä, miten sukupuolen moninaisuutta ja autismikirjoa on viime vuosina käsitelty tieteellisessä tutkimuksessa. Aineisto ja menetelmät: Tarkastelen vuosina 2017-2021 kansainvälisessä Scopus-tietokannassa julkaistuja autismikirjoa ja sukupuolen moninaisuutta käsitteleviä tutkimustiivistelmiä temaattisen analyysin avulla. Analyysiani ohjaa intersektionaalinen näkökulma ja transhistorian tutkimus. Tulokset: Jäsennän sukupuolen moninaisuuden ja autismikirjon yhteisesiintyvyyttä käsittelevän tieteellisen tutkimuksen patologisaatio-, depatologisaatio- ja repatologisaatiopyrkimysten keskinäiseksi kamppailuksi. Sukupuoleltaan moninaiset autismikirjon ihmiset kokevat elämänsä aikana sivuuttamista, ulossulkemista ja syrjintää, jolla on vakavia seurauksia. Puolet tutkimustiivistelmistä tarkasteli yhteisesiintyvyyttä medikalisoivasta, psykologisoivasta tai seksuaalisuutta painottavasta näkökulmasta. Yli kolmannes tutkimuksista edusti kriittistä, osallistavaa tai keskustelevaa näkökulmaa. Uudempia tutkimustraditioita edustavat tutkijat käsittelivät autismikirjoon liittyviä sukupuolen erityispiirteitä usein neutraaleina tai myönteisinä ominaisuuksina. Pohdinta: Patologisoinnin, medikalisoinnin ja psykologisoinnin sijaan sukupuoleltaan moninaiset autismikirjon ihmiset ovat oman kokemuksensa ja palveluntarpeensa parhaita asiantuntijoita. He voivat myös auttaa muita ihmisiä ymmärtämään sukupuolta oman kokemuksensa ja erityisyytensä avulla.
  • Airola, Kristiina (2018)
    The aim of this study was to get acquainted with diversity in working life. The meaning of the study was especially to focus on gender as a form of diversity, and to examine what kind of benefits and obstacles one can have as part of a gender group in working life. At the same time the aim of the study was to take part in the discussion on the unequal status of genders and problems caused by this inequality while also keeping in mind that studies on the subject can even reinforce gender differences and maintain familiar structures. Diversity is increasing in society and at the same time the pressure to make organizations more diverse is growing. In terms of equality, a diverse work community can cause challenges. Diversity has been seen as beneficial with regard to profitableness and productivity, when it is managed correctly. The method of this study is literature review. The study aimed to cover a wide range of source literature. Studies, scientific articles and books were used as source material. The aim was also to create a synthesis of different perspectives on diversity and to combine with it writer’s own thoughts and views based on the source material. The challenge of this study was the wide range of the research field and the abundance of the possible source materials. The source materials used in this study have been selected according to the topic and the author´s review of the relevance of the materials. From a gender perspective, equality has not yet been reached. Previous studies support the view that gender differences and the inequality caused by them still exist. Gender roles are renewed in working life and changing the gender-based structures is challenging. Gender has been seen to have an impact on wage, starting level of the position and promotions in organizations. Studies show that the higher the organization level, the inequality problems faced by women are more severe. The respect of the pick-collar sector is still low and conflicts between women are still causing problems.
  • Virmajoki, Vanessa (2021)
    Tavoitteet. Aiemmassa tutkimuksessa on esitetty näkökantoja monikulttuurisuuskasvatuksen puutteellisuudesta rasismin haastajana, ja toisaalta monikulttuurisuuskasvatus ymmärretään toisinaan antirasistiseksi kasvatukseksi. Tutkimuskirjallisuutta antirasismista suomalaisesta kontekstista on niukasti. Tämän tutkimuksen tavoitteena oli tutkia sitä, millaista ymmärrystä rasismista monikulttuurisuuskasvatus ja antirasistisen pedagogiikka rakentavat. Tutkimuksen tarkoituksena on tutkia sitä, millaisin keinoin rasismia yritetään opettajankoulutuksessa purkaa monikulttuurisuuskasvatuksen avulla, ja mitä antirasistinen pedagogiikka on. Menetelmät. Tutkimus toteutettiin kuvailevana kirjallisuuskatsauksena. Aineisto haettiin kolmesta tietokannasta yhdistämällä hakusanoja opettaja, opettajankoulutus, rasismi ja syrjintä, ja sanojen englanninkielisiä vastineita teacher, teacher education, racism ja discrimination avulla. Sen lisäksi hakuja tehtiin sanojen whiteness ja colour blindness avulla. Tuloksia rajattiin Suomessa tuotettuun ajankohtaiseen vertaisarvioituun kirjallisuuteen suomalaisen koulutuksen kontekstin huomioimiseksi. Aineistossa käsitellään rasismia, antirasistista kasvatusta, monikulttuurisuuskasvatusta ja interkulttuurista kasvatusta opettajankoulutuksen ja koulun kontekstissa. Punaisena lankana on teoriasta nouseva rasismin ymmärtäminen laajana ilmiönä, joka rakentuu myös diskursiivissa käytännöissä. Tulokset ja johtopäätökset. Aineiston tutkimusten perusteella monikulttuurisuuskasvatus ei välttämättä onnistu rasismin tunnistamisessa, eikä rasismia ja siihen liittyviä kysymyksiä välttämättä käsitellä lainkaan. Monikulttuurisuuskasvatus, jonka tavoitteena on suvaitsevaisuuden lisääminen ei aina auta tunnistamaan ja haastamaan rasismin eri muotoja. Monikulttuurisuuskasvatuksen vaarana on valta-asemien ylläpitäminen ja uudelleen tuottaminen. Toisaalta antirasistiset kouluissakin esiintyvät kampanjat saattavat ruokkia kapeaa käsitystä rasismista.
  • Kallio, Iida (2023)
    The topic of my thesis is the social construction of reality in Finnish children's literature. In my dissertation, I am looking for an answer to what kind of reality is constructed in Finnish children's literature. Literature is an important part of education. As society changes, it is necessary to examine what kind of reality is built in children's literature, because children's books are the part of children's reality. Children's books are a mirror where children reflect themselves and the world around them. The values, norms and attitudes that appear in literature are transmitted to the child and how the child builds a picture of reality through books. The Finnish education system has been criticized for the favoring of middle-class and white children. There is also too little diversity in Finnish education materials. The first step to appreciate and understand diversity is to become aware of the phenomena associated with it. For this reason, in my thesis I have examined the values, norms and attitudes of the most popular and newest children's books.  The theoretical framework of my dissertation is divided into two parts. I examine the research material from the perspective of social constructionism and intersectionality. In the theoretical framework, I focus on examining the language used in the material as a factor that constructs and shapes reality. From the point of view of an intersectional approach, I look at different social groups and their attention in children's books. My material consists of eight Finnish children's books, which have been selected as material according to two different principles. Four of the children's books have been selected from among the most quoted children's books of 2021. The other four books have been selected as part of the material based on their year of publication, as the thesis had an imperative to pay attention to the newest children's books as well. There are three research questions. In the first research question, I am looking for an answer to what kind of reality is constructed in the books from the point of values, norms and attitudes. In the second question, I study whether there are factors that promotes equality. In the third research question, I am searching for what kind of racism appears in the books. I divided the material into two main entities, through which reality was constructed. They are called discourses of values, norms and attitudes that differ from traditional ones and traditional values, norms and attitudes. These two entities contain a total of 15 discourses, which turned out to be relevant for the topic of my research.  The results of my thesis show that although there are more factors supporting equality in children's literature than before, the presence of diversity is low. Instead of diversity, the whiteness norm prevailed in the majority of the books. For this reason, based on the results, children belonging to the PoC (People of Color) group or other minorities do not have enough identification in my thesis literature. With the help of observed discourses, educators and teachers can in the future choose anti-racist children's books as books to read, which promote equality and prevent racism. As a whole, the thesis provides important information about the values, norms and attitudes prevailing in Finnish children's literature. Through them, educators and teachers can utilize better the power of social change hidden in children's books. 
  • Kallio, Iida (2023)
    The topic of my thesis is the social construction of reality in Finnish children's literature. In my dissertation, I am looking for an answer to what kind of reality is constructed in Finnish children's literature. Literature is an important part of education. As society changes, it is necessary to examine what kind of reality is built in children's literature, because children's books are the part of children's reality. Children's books are a mirror where children reflect themselves and the world around them. The values, norms and attitudes that appear in literature are transmitted to the child and how the child builds a picture of reality through books. The Finnish education system has been criticized for the favoring of middle-class and white children. There is also too little diversity in Finnish education materials. The first step to appreciate and understand diversity is to become aware of the phenomena associated with it. For this reason, in my thesis I have examined the values, norms and attitudes of the most popular and newest children's books.  The theoretical framework of my dissertation is divided into two parts. I examine the research material from the perspective of social constructionism and intersectionality. In the theoretical framework, I focus on examining the language used in the material as a factor that constructs and shapes reality. From the point of view of an intersectional approach, I look at different social groups and their attention in children's books. My material consists of eight Finnish children's books, which have been selected as material according to two different principles. Four of the children's books have been selected from among the most quoted children's books of 2021. The other four books have been selected as part of the material based on their year of publication, as the thesis had an imperative to pay attention to the newest children's books as well. There are three research questions. In the first research question, I am looking for an answer to what kind of reality is constructed in the books from the point of values, norms and attitudes. In the second question, I study whether there are factors that promotes equality. In the third research question, I am searching for what kind of racism appears in the books. I divided the material into two main entities, through which reality was constructed. They are called discourses of values, norms and attitudes that differ from traditional ones and traditional values, norms and attitudes. These two entities contain a total of 15 discourses, which turned out to be relevant for the topic of my research.  The results of my thesis show that although there are more factors supporting equality in children's literature than before, the presence of diversity is low. Instead of diversity, the whiteness norm prevailed in the majority of the books. For this reason, based on the results, children belonging to the PoC (People of Color) group or other minorities do not have enough identification in my thesis literature. With the help of observed discourses, educators and teachers can in the future choose anti-racist children's books as books to read, which promote equality and prevent racism. As a whole, the thesis provides important information about the values, norms and attitudes prevailing in Finnish children's literature. Through them, educators and teachers can utilize better the power of social change hidden in children's books. 
  • Jodayri Hashemizadeh, Ayda (2023)
    Previous studies have shown that the importance of diversity is to encounter a person with multiple characteristics, where intersectionality affects them by taking into account the factors that produce differences and their mutual relationships (Kulttuuria kaikille, 2023; Olive, 2015). Otherness is a complex phenomenon (Dervin, 2015), where the diversity of the Other is not seen. The Other is not seen as an independent and versatile actor, but rather placed in the position of an object (Dervin & Keihäs, 2013). The purpose of this thesis is to critically examine discourses of othering in opinion pieces related to early childhood education. I study the topic with the help of the following subproblems: what kind of discourses of otherness appear in opinion pieces and who is defined as an Other in opinion writings. The theoretical background of the research is built from studies dealing with diversity, intersectionality, and otherness. The thesis was carried out using a qualitative research method and the research material was produced through opinion pieces from newspapers including Kaleva, Turun Sanomat, Aamulehti, and Helsingin Sanomat. Opinion pieces were collected from between the years 2017–2021 and from pieces in which othering related to early childhood education and care appeared. After a critical examination, the research material consisted of a total of 41 opinion pieces and discourse analysis was used to analyze the material. The discourses expressing othering were disadvantage, segregation and immigration back-ground, the child's individual need for support, minority religions and worldviews, a foreign-language, special diets, gender roles, parents' weak labor market position and the conflict between the supply and demand of early childhood education services. Along with the dis-courses expressing otherness, I also answered the latter subproblem, who is defined as an Other in opinion pieces dealing with early childhood education. The research results revealed direct othering and the perspective of an awareness of otherness, in which something was recognized as discriminating or othering. Structural otherness also appeared in the research results. Judging from the research results, the factors embodying otherness are spread over a wide area and thus, from the point of view of intersectionality, create new categories embodying otherness.