Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Subject "musiikkikasvatus"

Sort by: Order: Results:

  • Ahovalli, Niina (2023)
    Tämän laadullisen tutkimuksen tarkoitus on tuoda esiin minäpystyvyyden vaikutuksia varhaiskasvatuksen musiikkikasvatukseen kasvattajan näkökulmasta. Minäpystyvyys vaikuttaa yksilön uskoon omista toimintamahdollisuuksistaan (Bandura, 1997). Vastuu pedagogiikan toteutumisesta on varhaiskasvatuksen opettajalla. Huoli musiikkikasvatuksen toteutumisesta ja laadusta on kuitenkin noussut esiin viime vuosina (Juutinen ym., 2021; Repo ym., 2019). Opettajan toiminnassa ilmenevä minäpystyvyys heijastuu lapsen kehittyvään musiikkisuhteeseen (Suomi, 2019). Odotukset opettajan osaamiselle ovat melko mittavia verrattuna koulutuksen määrään (Vesioja, 2006). Tutkimustehtävänä on löytää ammattikirjallisuudesta kasvattajan minäpystyvyyttä positiiviseen suuntaan ohjaavia kannustavia ilmaisuja. Tutkimus toteutettiin kuvailevana kirjallisuuskatsauksena hyödyntäen analysoinnissa laadullista sisällönanalyysiä (Kangasniemi ym., 2013; Salminen, 2023; Tuomi & Sarajärvi, 2018). Tutkimustehtävää selvitettiin analysoimalla kuutta musiikkiaiheista ammattikirjaa, joista prosessissa muodostui kolme teemakokonaisuutta. Ammattikirjallisuuden nähtiin olevan samassa linjassa tehdyn tutkimuksen kanssa. Musiikkikasvatuksen lähestymistä helpottaviksi tekijöiksi muodostui kynnyksen madaltaminen, yhdessä tekeminen ja reflektointi. Minäpystyvyyttä tuettiin kirjoissa monipuolisesti käyttäen suoria ilmaisuja sekä ilon, että epävarmuuden kokemuksista. Kasvattajalla on mahdollisuuksia tukeutua kirjoihin, mutta se edellyttää tahtotilaa ja kehittymismyönteisyyttä. Tärkeää on saada toiminnassa uusia positiivisia kokemuksia ja tukea ammatilliseen kehittymiseen. Kasvattaja tarvitsee riittävästi aikaa, laadukasta koulutusta ja työyhteisön tukea minäpystyvyyden kehittymisen mahdollistamiseksi. Olennaista olisi tiedostaa osaamisensa ja keskittyä musiikillisten taitojensa tarkastelun sijaan laajemmin pedagogisten ratkaisujen onnistumiseen ja lapsen osallisuuden mahdollistamiseen. Lisätutkimus varhaiskasvatuksen kontekstissa olisi tarpeen, jotta aiheesta saataisiin lisää käytännön työtä ohjaavaa tietoa ja tieteellistä keskustelua.
  • Vartia, Ilmari (2023)
    Objectives. The objective of this master's thesis was to investigate music teachers' unders-tanding and experiences of teaching creative music production. Creative music production is an essential part of the latest Finnish National Core Curriculum for Basic Education, but ac-cording to research, creative teaching methods are implemented variably in music education and often overshadowed by more traditional teaching methods. Creative teaching methods are often perceived as challenging to implement, and many music teachers feel unprepared to teach them. This study aimed to determine the background factors that affect the success of teaching creative music production and the skills required of the teacher. Methods. The data for the study was collected by interviewing four music teachers who teach in primary schools. The interviews were semi-structured thematic interviews, and the data was analyzed using qualitative content analysis. Results and conclusions. According to the music teachers who participated in the study, the most important factors that contribute to the success of creative music production in primary school music education are a safe and supportive learning environment, the teacher's subject knowledge, differentiated teaching, resources, the teacher's attitudes towards creative teaching methods, and planning and limitations. Strong subject knowledge was considered a prerequisite for pedagogically competent teaching.
  • Vartia, Ilmari (2023)
    Objectives. The objective of this master's thesis was to investigate music teachers' unders-tanding and experiences of teaching creative music production. Creative music production is an essential part of the latest Finnish National Core Curriculum for Basic Education, but ac-cording to research, creative teaching methods are implemented variably in music education and often overshadowed by more traditional teaching methods. Creative teaching methods are often perceived as challenging to implement, and many music teachers feel unprepared to teach them. This study aimed to determine the background factors that affect the success of teaching creative music production and the skills required of the teacher. Methods. The data for the study was collected by interviewing four music teachers who teach in primary schools. The interviews were semi-structured thematic interviews, and the data was analyzed using qualitative content analysis. Results and conclusions. According to the music teachers who participated in the study, the most important factors that contribute to the success of creative music production in primary school music education are a safe and supportive learning environment, the teacher's subject knowledge, differentiated teaching, resources, the teacher's attitudes towards creative teaching methods, and planning and limitations. Strong subject knowledge was considered a prerequisite for pedagogically competent teaching.
  • Kukkonen, Heini (2023)
    Tutkimukseni tavoitteena on kerätä tietoa siitä, kuinka varhaiskasvatuksessa hyödynnetään musiikkia alle kolmevuotiaiden perushoidon tilanteissa. Tämän lisäksi tutkin sitä, tulevatko musiikin aloitteet perushoidon tilanteissa lapsilta vai kasvattajilta. Aiempaa tutkimusta perushoidon tilanteista varhaiskasvatuksesta sekä musiikista varhaiskasvatuksesta löytyy runsaasti. Musiikin käytöstä perushoidon tilanteista ei sen sijaan löydy aiempaa tutkimusta. Tämän tutkimuksen menetelmänä käytettiin osallistuvaa havainnointia. Havainnointi tapahtui pääkaupunkiseudulla sijaitsevassa yksityisessä musiikkipäiväkodissa. Havainnointi tapahtui kyseisen päiväkodin alle kolmevuotiaiden lapsiryhmässä. Lapsiryhmässä oli kahdeksan lasta. Ryhmässä työskenteli varhaiskasvatuksen opettaja ja varhaiskasvatuksen lastenhoitaja. Tämän lisäksi ryhmässä oli oppisopimusopiskelija. Havainnoin ryhmää kolmena päivänä, kuusi tuntia per päivä. Perushoidon tilanteita kertyi havainnoidessa 97 kappaletta, joista 34 tilanteessa hyödynnettiin musiikkia. Tutkimuksen tuloksista selviää, että perushoidon tilanteissa käytettiin yhdeksää eri musiikin keinoa: rytmittelyä esineisiin, suulla ja kehoon, sekä laulamista, hyräilyä, loruttelua, soittimien soittamista, musiikin kuuntelemista ja äänimaiseman tekoa. Tutkimustulokset osoittavat, että lapset sekä kasvattajat hyödyntävät musiikkia perushoidon tilanteissa monipuolisesti. Perushoidon tilanteissa musiikilliset aloitteista 12 oli lasten tekemiä ja 22 oli kasvattajien tekemiä. Lasten musiikillisia aloitteita tapahtuu perushoidon tilanteissa kasvattajiin verrattuna merkittävästi vähemmän. Tästä huolimatta lasten aloitteista pystyy näkemään sen, että he osaavat käyttää musiikkia itseilmaisussa sekä vuorovaikutustilanteissa vertaisten tai kasvattajien kanssa.
  • Areva, Aleksi (2023)
    Tutkielman tavoitteena oli tutkia luovuutta sekä improvisaatiota opetussuunnitelman perusteiden (POPS, 2014) yleisiin sekä musiikkikasvatuksen tavoitteisiin peilaten sekä löytää ehtoja musiikin improvisaatiota tukevan oppimisympäristön järjestämiselle. Idean aiheeseen sain omasta harrastustaustasta ryhmäpainotteisesta musiikin improvisoinnista. Improvisoinnin vastavuoroisen vuorovaikuttamisen myötä olen kiinnittänyt huomiota ryhmädynamiikan kehittymiseen, jonka myötä improvisointi on kehittynyt, ja ymmärrys siitä tietynlaisena itsetuntoa vahvistavana asenteena erilaisia tilanteita ja asioita sekä näiden lähestymistä kohtaan on myös vahvistunut. Aikaisemmat tutkimukset musiikin improvisaatiosta tukevat havaintoa. Musiikin luovan tuottamisen eli improvisaation opetus näyttäytyy aineiston perusteella kuitenkin vähäiseltä suhteessa musiikkikasvatuskulttuurin painottamaan toisintamista ja kulttuuriperinteen siirtämistä ilmentävän musiikkitoimintaan. Sen toteuttamiseen liittyvät haasteet sekä kielteiset asenteet eivät aineiston perusteella myöskään edistä improvisaation opetuksen toteuttamista. Tutkielma on toteutettu kuvailevana kirjallisuuskatsauksena, jota lähestyin 2000-luvun jälkeistä vertaisarvioidun aineiston yhtäläisyyksiä kooten sekä vuoropuheluttaen ja myös teoriakirjallisuuteen syntetisoiden. Suomalaisten kokoomateosten artikkeleita sekä muuta aiheeseen liittyvää kirjallisuutta olen tutkielmassani myös hyödyntänyt erityisesti teoreettisessa viitekehyksessä. Tarkastelin aineistoa omaperäisyyden luovuuskäsityksen sekä perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa (POPS, 2014) mainittujen musiikkikasvatuksen sekä yleisten tavoitteiden kautta. Tulokset musiikin improvisaatiota tukevasta oppimisympäristöstä osoittivat toistuvasti, että sen toteutuminen edellyttää sekä oppilaan vapautta lähestyä improvisointia omaperäisesti ja rakennetta, jossa ilmenee sekä rajat että tavoitteet luovaa ilmaisua tukevalle toiminnalle ja turvallisen ilmapiirin luomiselle. Lisäksi opetustilannetta ja opetustavoitteita mukaileva opettajan sensitiivinen pedagoginen ote osoittautui tärkeäksi oppilaiden musiikin improvisoinnin toteuttamisessa. Improvisointi ilmentää tekemisen tapana ja asenteena itseohjautuvaa aktiivista toimintaa, oppimaan oppimista suhteessa olemista toisiin, tilanteisiin ja ympäröivään maailmaan, oikean, todellisen ja kauniin etsintää, asioita, jotka ovat opetussuunnitelman perusteissa (POPS, 2014) mainittuja kasvatuksen tavoitteiden kulmakiviä.
  • Sipilä, Lotta (2019)
    The intention of this study was to discover how teachers of early education use music with children under 3 years old at day-care center. I also wanted to find out how important it is for them and what kind of challenges does the usage of music introduce. The theoretical framework of the study consists of the significance of music at day-care center and the benefits of music for children regarding to different studies. In the theory section of this study I also go through the definition of musical education and the importance of music according to early childhood and education care plan. (2016) The study was implemented as a qualitative study, in which the research material was collec-ted by a half-structured theme interview. The intention was to find out the experiences of the teachers of early education on how they use music at the day-care center, how important they find the usage of music and what kind of challenges they have experienced when using music with children that are under 3 years old. For the study I interviewed three teachers of early education. I analysed the material by using material based content analysis. The results showed that teachers of early education use music in the everyday life of the day-care center and they associate it together especially with transitions and basic functions. All of the teachers of early education mentioned the calming effect of music and pointed out how it affects the lingual development of the children. In their opinion music is relatively easy to use although they don’t have musicianship. According to them, a training where songs and instruments used in the songs would be practised, could be important for the musical educa-tion.
  • Suua, Marja (2018)
    Aims. In 2014 the principles of primary school’s curriculum were renewed. The curriculum states the aims of teaching of music to be the following: “Students’ thinking and comprehension is improved by offening regularly possibilities for acting with sound and music, composing and other creative creationing.” Creative creation of music has arisen to be a current research topic in the field of music education, because even though musical inventing has been a part of music education for a long time, the new curriculum emphasizes especially the creative creation as the aim of the education. The aim of this study is to find out what kind of challenges creative creation involves. I will define the concept of the creative creation of music in the beginning of this study and later on I will gather together challenges related to the concept from literature and previous studies. Method. I chose narrative qualitative literature review as the research method for it supported the aims of my study the most. This type of literature review aims to collect incoherent information about the studied phenomenon and form an inclusive description. The keywords I used were for instance “creative creation of music” and “creativity and music”. I analysed the collected results by first picking the challenges and then organizing them into four different categories; external factors, factors related to the teacher and the student and general music education challenges. I also created sub-categories for clarity. Results and conclusion. The research showed that the biggest challenges in the creative creation of music were related to large group sizes, lack of education and lack of time. Other challenges were lack of interest among students, financial cuts in education, and the fact that teachers did not use the ways of creative creation of music. In conclusion I can state that the concept of creative creation of music and the methods related to it are not yet known well enough. The empowerment of creative creation of music also requires resources.
  • Saano, Otso (2021)
    Tutkielmassani tarkastelen musiikin aivotutkimuksien tuloksia ja niiden mahdollisia hyötyjä oppiaineiden integroimisessa alakoulussa. Aiemmat tutkimukset ovat osoittaneet, että luokanopettajien kokema pätevyys musiikinopetuksessa on poikkeuksellisen heikkoa suhteessa muihin oppiaineisiin. Pohdin mahdollisuuksia pätevyyden lisäämiseen integroinnin keinoin sekä sitä, miksi musiikkikasvatuksen tiedostettuja hyötyjä ei käytetä opetuksessa nykyistä laajemmin. Tutkielma on toteutettu kuvailevana kirjallisuuskatsauksena, jossa huomion saavat tieteelliset artikkelit musiikin myönteisistä vaikutuksista aivojen toiminnassa. Artikkelien tarkastelussa tavoitteena on selvittää, millaisia tuloksia on saatu ja voivatko ne tukea musiikin integroimista alakoulun eri oppiaineissa. Musiikin aivotutkimukset puhuvat sen puolesta, että musiikin integroimista tulisi käyttää nykyistä laajemmin. Musiikin käyttäminen opetuksessa muutenkin kuin vain niille tarkoitetuilla oppitunneilla on hyödyllistä monessa suhteessa. Musiikki auttaa oppilaita muun muassa keskittymään sekä rentoutumaan, ja kielelliset sekä motoriset valmiudet paranevat musiikkiharrastuksen myötä. Lisäksi alakoulussa annettu musiikinopetus lisää nuoren hyvää itsetuntoa. Sekä opettajien yleinen tietämys aiheesta että luokanopettajakoulutuksen aikana annettavat musiikin opettamisvalmiudet ovat suppeat. Lisäämällä tietoa musiikin hyödyistä aivoille voitaisiin saada luokanopettajille motivaatiota lisätä integrointia eri oppiaineiden kesken.
  • Siponen, Laura (2005)
    The purpose of this research is to study primary school teachers’ thoughts about today’s music teaching. The aim was to acquire information and understanding about music teaching in Finland nowadays. The idea was to carry out a study on experiences and skills of the teachers, planning and evaluation in music teaching and also integration of music into other subjects in lower primary school. The intention was also to investigate teachers’ attitudes to the curriculum, the highlights of music teaching and also teachers own ideas about developing the teaching of music. The research was carried out as a survey-research. Answers were received from 15 communities in Finland. There were both multiple-choice questions and open questions about music teaching in the survey form. That was addressed mainly for teachers specialized in music teaching. The survey form was published in the Internet and the answering was done by e-mail. The answers were collected during the spring of 2005 and altogether 96 teachers took part in the research. The research data was analyzed mainly quantitatively, but the open questions were analyzed also qualitatively. According the results the teachers at lower primary school are mostly quite satisfied with the state of the music teaching in Finland nowadays. The improvements were mainly desired in time and material resources, supplementary training (f .ex band and IT-skills) and sizes of teaching groups. The teachers are basically satisfied with the music teaching curricula, although they are considered to be challenging as the resources constantly diminish. According to the teachers’ experiences the evaluation of students in music teaching is difficult. Music is often integrated with other subjects. Many teachers point out the importance of practical and art subjects especially at lower primary school.
  • Niittymaa, Fanny (2022)
    Tutkimukseni tavoitteena on selvittää, millä keinoin opettaja voi musiikin tunnilla tukea lasten ja nuorten itsetunnon kehittymistä. Itsetunnolla tarkoitetaan yksinkertaistetusti ihmisen käsitystä ja kokemusta itsestään ja omasta arvostaan. Opettajalla on suuri merkitys oppilaiden itsetunnon kehitykseen, koska itsetunto kehittyy juuri ensimmäisinä alakouluvuosina. Itsetunto vaikuttaa vahvasti lasten ja nuorten elämään koko elämän ajan, ja sen vuoksi opettajan on tärkeää tukea itsetunnon kehittymistä parhaansa mukaan. Toteutin tutkimuksen kuvailevana narratiivisena kirjallisuuskatsauksena. Etsin aineistoa useista tietokannoista: Helkasta, Ericistä, Taideyliopiston Finnasta ja Google Scholarista. Käytin hakusanoina muun muaassa seuraavia termejä: musiikkikasvatus, musiikki, itsetunto sekä erityisesti näiden englanninkielisiä vastineita music education, music ja self-esteem. Aineistooni valikoitui 8 englanninkielistä ja vertaisarvioitua artikkelia, jotka on julkaistu vuonna 2009 tai sen jälkeen. Oppilaiden kokema turvallisuuden tunne musiikin tunnilla toistui monessa aineistossa: sen koettiin mahdollistavan itsetunnon kehityksen. Musiikin tunnilla opettajien kannustuksella oli oppilaille suuri merkitys. Opettajien tulisi suhtautua virheisiin oppimistilanteina ja antaa kaikille lapsille yhtäläiset mahdollisuudet harjoitella instrumenttien soittoa, laulua tai muita musiikillisia taitoja. Turvallisuuden tunteen lisäksi toinen monessa artikkelissa mainittiin pienryhmämuotoinen ja ”normaalien” musiikintuntien lisäksi tehtävä musiikinopetus, joka on suunniteltu kehittämään itsetuntoa. Pienryhmäopetuksessa keskityttiin myös monesti lapsille tuttujen lastenlaulujen ja kansanlaulujen harjoittelemiseen, mikä varmasti lisää lasten turvallisuudentunnetta ja kehittää itsetuntoa.
  • Koskimies, Matias (2017)
    The purpose of this study was to examine how music appears as a part of kindergarten-specific curriculums for preschool education. The aim of this study was to find out what are the methods in which musical activities are planned and described in the curriculums. Another aim was to examine how the discovered mentions compare to the national core curriculum for pre-primary education (2014) and the goals for music it describes as a part of early childhood education. This study was carried out as a qualitative research. The material used for this study was 288 kindergarten-specific curriculums for preschool education found available online on the official Helsinki city’s web page. All of the kindergartens were Finnish speaking. The material was analyzed using content analysis and an analysis matrix was formed based on the themes found in the material. In the kindergarten-specific curriculums for preschool education, music was found in many contexts. 47 of the curriculums did not specify music-related activity. The goals found in the curriculums based on the analysis were music education, supporting language development and multiculturalism, multi-media literacy, supporting cognitive development and increasing overall well-being. Methods for musical activity found in the material were deploying themes and project-based activities, collaboration with external agents and the inclusion of children in planning the activities. Music was seen as a part of everyday life and musical activity was often combined with other subjects such as physical education, drama and visual arts. The kindergarten-specific curriculums described goals that were in line with the national core curriculum (2014) and added more detailed goals based on the needs of each preschool group.
  • Ranta, Anni (2019)
    This bachelor’s thesis is intended to study the importance of music education in early childhood according to previous studies. The attempt is to find definitions and benefits to early childhood music education from earlier studies. Narrative literature review was used as a research method in this bachelor’s thesis. The theoretical framework of the research consists of presenting the guiding documents of early childhood education and a small review of the literature on music education. The research material consists of previous studies and research articles. The research material was searched using the Google Scholar search engine and electronic databases of University of Helsinki. In the analysis of the research data, the research questions led the pick of the material when intend was to find relevant information to this bachelor’s thesis. Related literature, as well as research articles used in the research showed that music education supports linguistic development of children and helps building social skills, and cultural understanding. The research material showed that high-quality music education is versatile and takes into account the physical, mental and social skills associated with the age of children. High quality music education thus supports the child's development in many other areas of development. In addition, child-based teaching methods seem to yield positive results according to the research used in the thesis. In addition to the children's musical development, the child-oriented approach of teaching seems to support their self-esteem and sense of belonging to the group. It is possible to apply the literature review and its results in further studies, for example, when studying the importance of music education only from the perspective of a teacher or a child. It is also possible to use the thesis when studying only a specific area of music education or children's development.
  • Eskola, Iida (2020)
    Tämän tutkimuksen tavoitteena on selvittää, mitä alle kolmevuotiaiden musiikkikasvatus on varhaiskasvatuksessa ja kuinka sitä toteutetaan käytännössä. Halusin tutkia alle kolmevuoti-aiden musiikkikasvatuksen toteuttamista, sillä Karvin (Kansallinen koulutuksen arviointikes-kus, 2019) teettämän kyselyn mukaan taidekasvatus, johon myös musiikkikasvatus kuuluu, ei aina toteudu varhaiskasvatussuunnitelman edellyttämällä tavalla. Musiikkikasvatuksella on tärkeä rooli lapsen kasvun ja kehityksen edistäjänä, ja se on siksi tärkeä osa varhaiskasva-tusta. Aiempaa tutkimustietoa yli kolmevuotiaiden musiikkikasvatuksesta on jo jonkin verran, mutta alle kolmevuotiaiden musiikkikasvatusta on tutkittu hyvin vähän. Pidän aiheen tutkimis-ta myös tästä syystä todella tärkeänä. Aiemman teorian pohjalta muodostin tutkimukselle kaksi tutkimuskysymystä: Miten alle kolmevuotiaiden musiikkikasvatusta toteutettiin alle kol-mevuotiaiden lapsiryhmissä, ja mitkä asiat vaikuttavat musiikkikasvatuksen toteutukseen päi-väkodeissa. Tutkimus oli luonteeltaan kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus, ja sen aineiston keräsin ky-selytutkimuksen avulla. Kohderyhmänä olivat varhaiskasvattajat, jotka työskentelevät alle kolmevuotiaiden lasten ryhmässä. Tutkimukseen osallistuneita varhaiskasvattajia olivat var-haiskasvatuksen opettajat, lastenhoitajat, lastenohjaajat sekä perhepäivähoitajat. Kyselyyn vastasi yhteensä 23 varhaiskasvattajaa. Aineisto analysoitiin aineistolähtöistä sisällönanalyy-siä hyödyntäen. Aineiston analysointi suoritettiin ensin pelkistämällä vastaukset, jonka jäl-keen ne jaettiin pääteemojen mukaan kategorioihin. Tulosten mukaan musiikkikasvatuksen tavoitteiksi oli yleisimmin määritelty ilon ja riemun tuottaminen lapsille musiikin kautta, soittimiin tutustuminen, sekä puheen- ja kielenkehityksen tukeminen musiikin avulla. Musiikkikasvatusta toteutettiin ryhmässä esimerkiksi erilaisin lo-ruin ja laululeikein, yhteisillä lauluhetkillä sekä musiikkiliikunnalla. Laulamista ja musisointia oli usein hyödynnetty päivän aikana myös siirtymä- ja perushoitotilanteissa. Musiikkikasva-tusta edistäviä tekijöitä oli esimerkiksi kasvattajien asenne musiikkikasvatusta kohtaan sekä tiimin yhteiset tavoitteet ja suunnitelmat musiikkikasvatuksen toteutukselle. Johtopäätöksenä voidaan todeta, että musiikkikasvatusta alle kolmevuotiaiden ryhmissä edisti se, että kasvat-tajat pitivät musiikkikasvatusta tärkeänä ja olivat sitoutuneet laatimaan tavoitteet musiikkikas-vatukselle. Kasvattajat kokivat, että heidän oma kiinnostuksensa musiikkia kohtaan tarttuu myös lapsiin, jolloin lapset saavat monipuolisempia kokemuksia musiikista ja musiikin vaikutukset lasten kehitykseen ovat rikkaampia.
  • Hyppänen, Martta (2016)
    Children’s socio-emotional, cognitive and psychomotor learning development can be supported by deliberate and target-oriented music education. There is evidence of music functioning as a mean in expressing and processing emotions, and as a thrust in interaction between adult and child. In my thesis I examine kindergarten teachers’ perceptions of music education. My aim is not only to observe common conceptions but as well explore if music education materializes in Helsinki hence it is entered in the early childhood curriculum. Apart from this I’m clarifying how kindergarten teachers find their competence as executors of early childhood curriculum based music education. Qualitative methods were applied in the study. Data was collected by theme-centered interviews. The themes and a few questions were outlined and carried out in the interviews. Five kindergarten teachers took part in the interviews. Content analysis was applied in analysing the data. In findings there emerged a conception of music education as a significant part of kindergarten routines among teachers. Each of the informants signified the importance of music education in different ways. All of the teachers found one selves to execute music education nearly as entered in kindergartens curriculum. Some of the teachers’ reflected on ones’ action during the interviews and described how music education could be executed even better. The teachers’ found also that they posses the required knowledge and skills in executing music education as entered in the curriculum. According to the interviews there is nonetheless evidence that teachers’ posses varying level of skills. Some of the teachers’ were aware of requirements in developing ones’ skills despite of not being able to specify those.
  • Widén, Miia (2017)
    This research aimed to study how music education can be used as a support for Finnish as a second language teaching in early childhood education. In particular, a specific project was studied in which music education was emphasized in a kindergarten in Espoo. The effects of music education have been studied internationally but these researches have focused on monitoring for example the development in fonological awareness. This research took a wider perspective on how music education affected second language learning. Such a wider perspective is important in the context of early childhood education where learning happens in every situation. The research material consisted of five interviews and a selected article. Interviews were conducted as theme interviews and transcribed for analysis. The research material for this qualitative research was analysed according to content-driven analysis. Music education supports second language learning in many ways. The repetitive nature of songs helps to memorize words. When pictures are used as a support for the lyrics of the songs, children can easily understand what the lyrics are about and this has a positive effect on both concentration and memorizing of lyrics. Songs that include playful elements act as a form of directed play where the teacher can support equal participation by all the children. It is however essential that these songs with play do not require any language skills for participation so that each child can feel the joy of succeeding in musical play amongst peers. Language learning can start only after child feels safe in the new environment. Safety can easily be created by building every music lesson with the same structure. Lastly it is important to notice how the interaction between adults and children affect second language learning. Sensitive adult can observe and notice even the smallest signs of communication from the children. The interaction between adults and children would be a fruitful research topic for future studies around the topic of music education and second language learning.
  • Airas, Sofia (2021)
    Tämän tutkimuksen tavoitteena on tutkia, millä tavoin alle kolmevuotiaiden ryhmässä työskentelevät varhaiskasvatuksen opettajat toteuttavat musiikkikasvatusta päiväkodin perustoimintotilanteissa, ja mitä perusteita he musiikin käytölle antavat. Lisäksi selvitetään, mitä he pitävät alle kolmevuotiaiden musiikkikasvatuksessa tärkeänä. Alle kolmevuotiaiden päivät koostuvat suurimmalta osin perustarpeiden tyydyttämiseen perustuvista perustoiminnoista, ja nämä tilanteet tulisi nähdä tärkeinä pedagogisina hetkinä rutiininomaisen hoidon sijaan. Musiikkikasvatuksella on tutkitusti positiivisia vaikutuksia lapsen kokonaisvaltaiseen kehitykseen, ja se olisi tärkeää integroida myös arjen perustoimintotilanteisiin. Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena, ja aineistonkeruumenetelmänä käytettiin haastattelua. Haastatteluihin osallistui kolme (3) varhaiskasvatuksen opettajaa, jotka työskentelivät alle kolmevuotiaiden ryhmässä eri puolella Suomea. Aineisto analysoitiin laadullisen sisällönanalyysin keinoin teemoittelemalla haastateltavien vastaukset tutkimuskysymysten pohjalta määriteltyihin teemoihin. Tulosten perusteella perustoimintotilanteissa tapahtuva musiikkikasvatus oli enimmäkseen spontaania laulua ja loruilua. Myös soittamista, musiikkiliikuntaa ja kuuntelemista hyödynnettiin. Varhaiskasvatuksen opettajat luettelivat eniten sosioemotionaalisia perusteluita musiikin käytölle, kuten positiivisen ilmapiirin luominen, ryhmäytyminen ja tunteiden säätely. Musiikin koettiin vaikuttavan positiivisesti myös lapsen kognitiivisiin toimintoihin, kuten muistiin, keskittymiseen sekä kielen kehitykseen. Tärkeitä elementtejä alle kolmevuotiaiden musiikkikasvatuksessa mainittiin olevan muun muassa musiikista saatava nautinto, monipuolisuus, kasvattajan heittäytyminen ja toisto.
  • Koprinen, Elina (2021)
    Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, mitä viimeaikainen tutkimus sanoo musiikkikasvatuksen yhteydestä varhaiskasvatusikäisten lasten kielen kehitykseen, miten aihetta on tutkittu, millaisilla tutkimusasetelmilla, millaisia tutkimustuloksia on jo saatu ja mitä aiheesta ei olla vielä tutkittu. Asiaa tarkastelemalla tutkimuksen tavoitteena oli myös nostaa esille relevantit näkökulmat käytännön varhaiskasvatuksen työn kannalta ja selvittää voidaanko musiikkikasvatusta hyödyntää yhtenä keinona kehittää varhaiskasvatusikäisten lasten kielen kehitystä. Tutkimuksen tarkoitus, tutkimustavoitteet sekä aineistotutkimuksissa ilmenevät asiakokonaisuudet ohjasivat tutkimuskysymysten muodostumista. Lopulta muodostui kaksi tutkimuskysymystä: Millainen yhteys tutkimuksissa on havaittu musiikkikasvatuksen ja kielen kehityksen välillä varhaiskasvatusikäisillä lapsilla? sekä Millaisilla tutkimusasetelmilla on havaittu myönteistä yhteyttä musiikkikasvatuksen ja varhaiskasvatusikäisten lasten kielen kehityksen välillä? Tutkimuksen tutkimusmetodina toimi systemaattinen kirjallisuuskatsaus. Tutkimuksessa on pyritty noudattamaan systemaattisen kirjallisuuskatsauksen tarkkoja etenemisvaiheita. Systemaattisen kirjallisuuskatsauksen etenemisvaiheet olivat: aihepiirin rajaus, seulontakriteerien valinta, tietokantojen ja hakusanojen valinta, aineistotutkimusten valikointi sekä valikoituneiden tutkimusten raportointi (Metsämuuronen, 2011, s. 47–49). Aineistotutkimusten analyysin apuna tutkimuksessa on käytetty sisällönanalyysia. Tutkimuksen tarkempaan tarkasteluun valikoitui lopulta kuusi aineistotutkimusta. Aineistotutkimuksiksi valikoituneet tutkimukset olivat viimeisen kymmenen vuoden (2011–2021) aikana julkaistuja, englannin kielellä kirjoitettuja, vertaisarvioituja akateemisia julkaisuja. Kaikissa aineistotutkimuksissa tutkittiin musiikkikasvatuksen ja kielen kehityksen välistä yhteyttä varhaiskasvatusikäisillä lapsilla. Aineistotutkimusten kohderyhmän ikä vaihteli 2 ja 6 vuoden välillä. Tutkimustulokset osoittivat, että viimeaikaisten tutkimusten valossa musiikkikasvatuksella on ollut myönteistä yhteyttä varhaiskasvatusikäisten lasten kielen kehitykseen. Erityisesti musiikkikasvatus oli myönteisesti yhteydessä varhaiskasvatusikäisten lasten fonologisen tietoisuuden kehitykseen. Lisäksi tutkimustulokset antoivat näyttöä tutkimusasetelmista, joiden surauksena musiikkikasvatuksen myönteinen yhteys varhaiskasvatusikäisten kielen kehitykseen, on havaittavissa. Näitä tutkimusasetelmia olivat: tutkimuskohderyhmä, musiikkikasvatukseen osallistuneiden koeryhmien koot, musiikkikasvatukseen käytetty aika, musiikkikasvatuksellinen toiminta ja musiikkikasvatuksellisen toiminnan toteuttajat. Tutkimustulosten pohjalta voidaan päätellä, että musiikkikasvatusta on mahdollista hyödyntää yhtenä keinona kehittää varhaiskasvatus-ikäisten lasten kielen kehitystä.
  • Helmi, Östernan (2017)
    The meaning of this research is to understand children’s thinking of music. The main problems in this research are how children understands music and the quality of children’s thinking. Based on earlier research, I presume that it is difficult for children to understand music as a concept, because it is abstract. The theoretical frame is divided in three different areas: music in the field of philosophy and psychology, children's musical development and musical environments and development of children’s thinking. Subject to this research becomes from my own interest in child-perspective studies, music and developing the state of music education. The main aim is to receive information from the children understanding the concept of music. This can bring important information about children's thinking among educators and help to develop teaching methods for small children’s music education better. This research was accomplished in child perspective and qualitative principles. The data to this research was collected by interviewing 11 3–6-year old children. Interviews were different from each other and they were accomplished with one or two children at a time. the form of the interviews was semi-structured theme-interview. Before the actual interviews there was made one pilot interview that helped to prepare for the actual interviews. The data received from the meetings with the children was analysed theory guided, by finding similarities and differences from the answers and then referring them to the theory that was formed earlier. In children’s speech music was found as multi-dimensional concept. It was seen as an abstract and concrete phenomenon, or both of them at the same time. Music was also described as an activity and as something that was produced by people. The data showed especially the connection of music and digital devices and also as singing and playing instruments. From the age-distribution was noted that 6-year old children were more capable to analyse the questions.
  • Casey, Tuija (2011)
    The main purpose of the Master Thesis was to find out what kind of attitudes the pupils in the 9th grade of Finnish comprehensive school have towards music as a school subject and compare it to the attitudes of the principals at a school level. The theoretical context of the research is based on the former studies of the significance of music education in the comprehensive school, the connection between learning and attitudes and the motivational factors towards the study motivation of music. In addition to this, I have analysed the role of the evaluation and the assessment from the point of view of developing the educational system and what is the role of management and leadership in relation to the pupils' behaviour and attitudes. The data of the research is the Finnish National Board of Education's collected data of the assessment of the learning outcomes of arts education and it is nationally representative (N=5056 I phase and n=1570 II phase), both the Finnish-language and the Swedish-language pupil data. I have especially concentrated on the items of measuring the attitudes, the certain background variables and the questionnaire of the principals. The numerical data was analyzed using the multivariate statistical methods. The results of the research prove that in general the pupils and the principals think that music is quite significant as a school subject. The girls valued music on average more than the boys when comparing all the dimensions. The differences were systematic but the effect sizes were under 10 %. There were not statistically significant differences between the Finnish-language and the Swedish-language pupils. Comparing the grades of music in the 7th grade, the differences were growing linearly and the effect size was 15.7 %. There was a positive statistically significant correlation between the Significance of music and music as a hobby (Active interest in music, Informal interest in music, Taking part of music activities in the school) during free time. The strongest correlation were with the Active interest in music variable (r= 0.53, p= .000). Also the principals thought that music is important as a school subject considering the development of the pupil and the function of the school. The answers of the pupils were not clustering at a school level and there were no strong correlations between the attitudes of the pupils and the principals. A statistically nearly significant and a slight correlation (r= 0.21, p= .011) was found between the principals valuing the Significance of the music for school function and the pupils valuing the Benefits and hobbyism. The role of a well-motivated and active music teacher can be important from this point of view. The most important conclusion of the research was that the significance of music is a very personal individual level phenomenon. The results highlight also that in the pupils' opinion the most important thing about music lessons is to musical activity and learning as an experience.
  • Ruulio, Vilma (2023)
    Tavoitteet. Tämän tutkimuksen tavoitteena on selvittää varhaiskasvatuksen opettajien käsi-tyksiä musiikkikasvatuksen toteutumisesta varhaiskasvatuksessa sekä saada heidän näkö-kulmiaan varhaiskasvatuksen kehittämiseen. Tutkimusilmiönä tutkimuksessani on musiikilli-sen toiminnan toteutus varhaiskasvatuksessa sekä sen toteuttamisen mahdolliset haasteet, mutta myös sen luomat mahdollisuudet. Tutkimuskysymykset muotoutuivat omien henkilö-kohtaisten kokemusteni kautta sekä tutustumalla jo aiheesta tehtyihin tutkimuksiin. Aiemmat tutkimukset ovat osoittaneet, että musiikkikasvatusta ei toteuteta varhaiskasvatuksen arjes-sa säännöllisesti, vaan satunnaisten musiikkituokioiden kautta. Tästä syystä aihetta oli syytä tutkia, sillä musiikkikasvatus usein kuitenkin mielletään lapselle mieluisaksi ja kehittäväksi tavaksi oppia. Menetelmät. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Aineistonkeruumenetelmänä toimi puolistrukturoitu sähköinen kyselylomake (ks. Liite 2). Kyselylomake tehtiin Microsoft Formsiin ja jaettiin saatekirjeineen (ks. Liite 1) varhaiskasvatuksen opettajille ’’Varhaiskasva-tuksen opettajat’’ -nimisessä Facebook-ryhmässä. Tutkimukseen osallistui 13 Varhaiskasva-tuksen opettajaa. Aineistoa analysoitiin sisältöanalyysin kautta teemoittelemalla etsien aineis-tosta samankaltaisuuksia ja eroavaisuuksia. Tulokset ja johtopäätökset. Tulokset osoittavat, että varhaiskasvatuksen opettajat pitivät mu-siikkikasvatusta tärkeänä osana varhaiskasvatusta. Musiikin nähtiin olevan olennainen osa varhaiskasvatuksen arkea niin perushoitotilanteissa, retkillä, ulkoiluissa, leikeissä, liikunnas-sa kuin myös suunnitelluilla musiikkituokioilla. Musiikkikasvatuksen toteutuminen oli kuitenkin vaihtelevaa. Tuloksista nousi esille erilaiset haasteet kuten ajan ja henkilöstön puute, materi-aalien vähyys ja huono saatavuus sekä tiedon ja innostuksen puute. Opettajat kokivat, että varhaiskasvatuksen kentällä tarvittaisiin enemmän innostunutta ja osaavaa henkilöstöä, jotta musiikki saataisiin säännölliseksi osaksi varhaiskasvatuksen arkea.