Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Subject "rakenne"

Sort by: Order: Results:

  • Sundqvist, Jenni (2020)
    Tässä tutkielmassa tarkastellaan tutkitun tiedon ja päätöksenteon välistä rajapintaa tiedettä edustavien henkilöiden kautta. Tavoitteena on analysoida, miten tieteen asiantuntijoita hyödynnetään päätöksenteon valmisteluelimissä kestävän kehityksen politikka-alalla. Tarkasteluala rajoittuu yhteen Juha Sipilän hallituskauden (2015-2019) aikaiseen laajapohjaiseen työryhmään, jonka tehtävät ovat liittyneet YK:n kestävän kehityksen tavoitteiden toimeenpanoon Suomessa. Tutkimuksen teoreettisena viitekehyksenä sovelletaan Peter Haasin episteemisten yhteisöjen teoriaa, joka antaa teoreettiset linssit tieteen asiantuntijoiden vaikutusvallan analysoimiselle. Tämän lisäksi teoreettista viitekehystä on täydennetty uusliberalismilla vallitsevana politiikkaparadigmana. Tutkimuksessa sovellettu aineisto koostuu kuudesta puolistrukturoidusta teemahaastattelusta. Ne on tehty edellä mainittuun laajapohjaiseen työryhmään osallistuneille tieteen asiantuntijoille ja virkahenkilöille. Pyrkimyksenä on selvittää, miten tieteen asiantuntijat itse kokevat roolinsa päätöksenteon valmisteluelimissä. Tutkijoiden kokemuksia täydennetään virkahenkilöiden näkemyksillä aiheesta. Haastatteluaineistoa analysoidaan teorian testaamiseen tähtäävän prosessinseurantamenetelmän kautta. Tavoitteena on vastata tutkimuskysymyksiin ”Missä määrin sosiaalisen oppimisen kausaalinen mekanismi selittää tieteen asiantuntijoiden roolia tutkittavassa laajapohjaisessa työryhmässä?” ja ”Miten haastatteluaineistosta esiin nousevat havainnot suhteutuvat uusliberaaliin politiikkaparadigmaan?”. Analyysin keskiössä on episteemisten yhteisöjen teorian pohjalta hahmoteltu sosiaalisen oppimisen kausaalinen mekanismi, joka on jaettu neljään osaan. Analyysin tavoitteena on aluksi katsoa löytyykö kullekin kausaalisen mekanismin osalle tukea empiirisestä aineistosta ja operoivatko ne, kuten episteemisten yhteisöjen teoriassa oletetaan. Tämän jälkeen jo luokiteltua ja analysoitua aineistoa peilataan vasten uusliberaalia politiikkaparadigmaa ja pohditaan, olisivatko empiiriset havainnot selitettävissä myös tätä kautta. Analyysi rakennetaan toimija–rakenne-jännitteen ympärille. Sen kautta tieteen asiantuntijoiden roolia pyritään kuvaamaan täysipainoisesti. Tutkimustulosten perusteella voidaan todeta, että tieteen asiantuntijoiden rooli laajapohjaisessa työryhmässä on työmäärällisesti ollut suuri, mutta heidän asiantuntemustansa on käytetty lähinnä laskelmien ja muistioiden tuottamiseen. Heidän mahdollisuutensa identifioida ongelmia ovat olleet rajalliset. Analyysin perusteella havainto selittyy heidän muita alemmalla asemalla työryhmän sisäisessä hierarkiassa, työryhmään kohdistuneella poliittisella ohjauksella sekä keskeisten sääntely- ja veroinstrumenttien puuttumisella työryhmän toimenpidevalikoimasta. Tutkimustulosten perusteella laajapohjaisessa työryhmässä käytetty asiantuntemus näyttäisi myös henkilöityvän. Työryhmään osallistuneita tutkijoita kuvailtiin heidän akateemisen meritoitumisensa, politiikkarelevantin kommunikointitapansa sekä henkilökohtaisen kiinnostuksensa kautta. Yhdessä näistä kuvatuista ominaisuuksista muodostuu heidän tiedollinen auktoriteettinsa valtionhallinnon silmissä. Yhteenvetona voidaan todeta, että yhtäältä tieteen asiantuntijat nähdään teknisinä valmistelijoina, mutta toisaalta heille ei olla haluttu antaa tasa-arvoista asemaa työryhmän sisäisessä hierarkiassa. Havainto viittaa siihen, että tieteen asiantuntijat nähdään jollain tapaa myös vallitsevaa asiantilaa rikkovina toimijoina.
  • Ahonen, Jonna (2016)
    The ability to reason and to write argumentative texts are part of multiliteracies and genre skills, without which it is difficult to get along in the society. Teaching and development of the argumentation and genre skills form a continuum, in which the argumentative writing in primary school is typically practiced in the form of an argumentative text. At the end of the comprehensive school students are expected to have many kind of expertise related to the mentioned skills, so it is reasonable to find out how does the sense of genre appear at the beginning of the mother tongue teaching. Despite this and the concern about the students’ argumentation and writing skills, the research related to argumentative texts in the context of primary school is still narrow. The purpose of this study was to determine what kind of sense of genre the argumentative texts written by fifth graders reflect. I approached the subject from the perspective of the overall structure. I studied the general structure of the texts in respect of the formal and the functional parts and also how the functional parts are realized. The thesis was a qualitative case study. Research material consisted of 44 argumentative texts written by students on fifth grade. The material was analysed using structural analysis. The analysis of the structure within these texts was carried out for the part of formal and functional structure analysing the typography of the texts and the functions of the text parts. The analysis indicated that the fifth graders construct their texts on the general structure known from the traditional school essay, the main claim and the arguments. Heading and 1– 4 text paragraphs were separable as formal parts of the fifth graders’ argumentative texts. Most students constructed their text of one text paragraph in addition to the heading. Based on the analysis the texts consisted of functional parts that were referred to as heading, the start, the main claim, arguments and the end. From fifth graders’ perspective these parts appeared to be essential components of the genre, as they were found in almost every text. It is how these functional parts were carried out varied greatly. Prototypically the heading described the subject, the start contained an opinion, the main claim was found easily, the argument was based on comparison and the text ended with an advice or a request. The texts expressed sense of genre, but the overall structure of the texts was not fully established.