Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Subject "tunneäly"

Sort by: Order: Results:

  • Tähtinen, Marjo (2023)
    Tutkimuksen tavoitteena on tuottaa tietoa tunnetaitoryhmien vaikuttavuudesta varhaiskasvatuksen suunnittelun tueksi. Tutkimuksen tarkoituksena on tuoda esiin tunnetaitotoiminnan vaikutuksia lasten toimintaan ja käyttäytymiseen, sekä vanhempien, varhaiskasvattajien ja lasten käsityksiä tunnetaitotoiminnasta osana varhaiskasvatusta. Tutkimuksen kohteena on koulutetun tunnetaito-ohjaajan järjestämän tunnetaitotoiminnan tarkastelu pedagogisesti tuetun lapsiryhmän lapsilla. Tutkimustehtävänä on selvittää, millaisia mahdollisuuksia tunnetaitotoiminta voi antaa lasten emotionaaliseen hyvinvointiin varhaiskasvatuksessa. Tässä tutkimuksessa lähtökohtana oli laadullinen ilmiö – lasten, vanhempien ja varhaiskasvatuksen opettajien käsitykset ja kokemukset tunnetaitotoiminnasta. Tätä laadullista ilmiötä lähestyttiin hyödyntämällä sekä laadullisia että määrällisiä menetelmiä. Tutkimuksen vaiheessa 1 muodostettiin tutkimuksen teoriaosuus tutkimuksiin ja kirjallisuuteen perehtymällä. Tutkimuksen vaiheessa 2 toteutettiin kyselytutkimus, jonka aineiston muodosti 45 varhaiskasvattajan vastaukset. Tutkimuksen vaiheessa 3 toteutettiin viidelle lapselle tunnetaitoryhmien muodostama kokonaisuus. Aineisto koostui lasten kokemuksista, havainnoinnista sekä vanhemmille suunnatun kyselyn vastauksista. Tunnetaitoryhmän kokonaisuus ja sisältö muodostettiin Tunne & Taida -koulutusmateriaalien menetelmistä ja harjoitteista. Tunnetaitoihin ja tunneälyyn liittyvät tekijät ja niiden kehittyminen koettiin tärkeäksi osaksi varhaiskasvatusta. Vanhemmat ja lapset eivät kokeneet tunnetaitoryhmistä negatiivisia vaikutuksia, vaan kokemukset olivat pääosiltaan positiivisia. Tunnetaitotoiminnan myönteisiin vaikutuksiin kuuluu se, että lapsi oppii sanoittamaan omia tunteitaan ja tarpeitaan paremmin sekä saa rohkeutta puhua omista tunteistaan. Tulosten mukaan tunnetaidot helpottavat haastavien tilanteiden kohtaamista. Lasten tunnetaitojen kehittymiseen vaikuttavat varhaiskasvattajien omat henkilökohtaiset tunnetaidot sekä koulutustaso. Jatkossa olisi hyvä tarkastella, miten erillisiä koulutettuja tunnetaito-ohjaajia, tai vastaavan koulutuksen saaneita henkilöitä, voitaisiin käyttää varhaiskasvatuksessa ja koulumaailmassa työtään tekevien varhaiskasvattajien tukena.
  • Toivonen, Tiina (2021)
    Tavoitteet. Koska varhaiskasvattajan työn ydintä on vuorovaikutus lasten kanssa ja omasta kokemuksestani koen aikuisen sensitiivisyyden yhdeksi tärkeimmästä piirteestä varhaiskas-vattajassa, kiinnostuin tarkastelemaan varhaiskasvattajan herkkyyttä ja mitä pedagogiikka siihen yhdistettynä tarkoittaa. Aiemmat tutkimukset osoittivat, että aikuisen sitoutuminen vai-kuttaa kasvattajan ja lapsen välisen vuorovaikutuksen laatuun, jonka lisäksi pedagogiikkaan liittyy olennaisesti hyvä lapsituntemus. Selvitän tutkimuksessani mitä on pedagoginen herk-kyys ja miten se ilmenee varhaiskasvatuksen ammattilaisessa. Tavoitteenani on luoda sel-keä kuvaus pedagogisesta herkkyydestä lisätäkseni oman ammatillisuuteni perustaa sekä alalla työskentelevien tietoutta aiheesta. Menetelmät. Tutkimuksen viitekehys muodostui tarkastelemalla käsitteitä pedagogiikka, herkkyys, sensitiivisyys, tunneäly ja systeeminäly. Teoreettisessa tutkimuksessani loin ku-vauksen aiheesta pedagoginen herkkyys teoriakirjallisuuden ja etenkin uusimpien tutkimus-tulosten avulla hyödyntäen kirjoja, graduja ja väitöskirjoja. Keskityin tutkimuksessani var-haiskasvattajan ammattilaisiin, jotka työskentelevät alle kouluikäisten kanssa suomalaisessa varhaiskasvatuksessa. Tulokset ja johtopäätökset. Aiemmat tutkimukset ja kirjallisuus antoivat pedagogisesta herk-kyydestä samansuuntaisia tuloksia. Pedagogisessa herkkyydessä yhdistyvät tietoinen oh-jaus ja sensitiivinen kohtaaminen arvostaen ja kunnioittaen lasta ja hänen yksilöllisyyttään. Pedagogisesti herkkä kasvattaja asettaa itsensä vastavuoroiseen dialogiin lasten kanssa ja hyödyntää toiminnassaan monipuolisia pedagogisia menetelmiä tarkoituksenmukaisesti.