Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Subject "ADHD"

Sort by: Order: Results:

  • Hooli, Minna-Maria (2021)
    Tämän Kandidaatin tutkielman tarkoituksena oli selvittää, kuinka joukkueurheilu vaikuttaa sosiaalisiin taitoihin ja vertaissuhteisiin lapsilla, joilla on ADHD. Aiemmat tutkimukset ovat osoittaneet ADHD lapsilla olevan merkittäviä vaikeuksia sosiaalisissa taidoissa sekä vertaissuhteissa, joissa he kokevat usein ulkopuolelle jäämistä ja mahdollisesti jopa torjutuksi tulemista. Joukkueurheilun katsotaan kehittävän urheiluhenkeä, jonka on todettu lisäävän urheilijoiden prososiaalista toimintaa. Tämän tutkimuksen tavoitteena on etsiä vastauksia seuraaviin tutkimuskysymyksiin: ¨Miten joukkueurheilu vaikuttaa sosiaalisiin taitoihin lapsella, jolla on ADHD?¨ ja ¨Miten joukkueurheilu vaikuttaa vertaissuhteisiin lapsella, jolla on ADHD?¨ Tutkimuksen lähtöoletuksena oli, että joukkueurheilu vaikuttaa myönteisesti hyvän urheiluhengen (sportsmanship) ja urheilijamaisen käyttäytymisen (sportsmanship like behavior) kautta lapsen sosiaalisiin taitoihin sekä kykyihin solmia ystävyyssuhteita vertaisten kanssa. Tutkimus toteutettiin systemaattisena kirjallisuuskatsauksena, joissa aineisto kerättiin Helka-tietokannasta. Tutkimukseen valikoitui neljä kansainvälistä tutkimusartikkelia, jotka täyttivät määritetyt sisäänottokriteerit. Artikkelien läpikäymisessä käytettiin hyödyksi laadullista sisällönanalyysiä, jolla pyrittiin käymään aineisto läpi järjestelmällisesti tutkimusongelmien ja keskeisten käsitteiden määrittämällä tavalla sekä tuomaan aineistoja yhteen vertailemalla niitä keskenään yleisempien tulkintojen löytämiseksi. Tulokset tukivat tutkimuksen lähtöoletusta ainakin osittain siitä, että joukkueurheilu parantaa ADHD diagnosoitujen lasten sosiaalisia taitoja sekä kykyä toimia vertaissuhteissa, kunhan näitä taitoja ensin opetellaan ja harjoitellaan. Ryhmässä toimimisen nähtiin antavan luonnollisia mahdollisuuksia harjoitella ja ylläpitää prososiaalista käyttäytymistä. Lisäksi urheileminen itsessään lisäsi hyväksyntää vertaissuhteissa, koska urheilemisen taitoa arvostettiin lasten keskuudessa. Joukkueurheilussa ADHD lapsille tulisi antaa välitöntä palautetta suoriutumisesta ja hyvän urheiluhengen osoittamisesta. ADHD lapsen joukkueurheilussa pysymisessä korostuu valmentajan ammattitaito sekä kyky kohdata ADHD diagnosoituja lapsia. Tulevaisuudessa ilmiöstä tarvittaisiin pitkittäistutkimusta, jossa voitaisiin seurata ADHD lasten sosiaalisten taitojen sekä vertaissuhteissa toimimisen kehittymistä joukkueurheilussa pidemmällä aikavälillä.
  • Marin, Pinja (2016)
    Attention-Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD) has been associated with increased criminality in both clinical and population-based studies. However, the details of and the mechanisms behind ADHD’s connection to increased criminality are not well-known yet. This is understandable considering the complex nature of the association between ADHD and criminality. In the first chapter of this paper the role of Conduct Disorder in the association between ADHD and criminality will be reviewed. Then, the connection of the two symptom dimensions of ADHD (attention-deficit and hyperactivity-impulsivity) to the association between ADHD and criminality will be discussed. In general, ADHD with comorbid Conduct Disorder has been linked to more severe and frequent delinquency compared to uncomplicated ADHD-diagnosis. Children with ADHD have an increased risk of Conduct Disorder compared to the general population. Especially hyperactivity-impulsivity has been connected to the occurrence of comorbid Conduct Disorder. ADHD’s association with Conduct Disorder has been explained with the overlap of the two disorders as well as causally with the symptoms of ADHD possibly predisposing to Conduct Disorder. Attempts to control the effects of comorbid Conduct Disorder has lead to different results regarding the independent association between ADHD and criminality. After controlling for comorbid mental disorders the symptoms of ADHD have been suggested to predispose individuals to less serious and specific types of crimes. The associations of hyperactivity-impulsivity and attentional problems with criminality have also been studied separately. In most studies hyperactivity-impulsivity has been more strongly associated with criminality than attention-deficits. Research regarding the relation of Conduct Disorder and the symptom dimensions of ADHD with the association between ADHD and criminality are partly conflicting. Researching the connection between ADHD and criminality further would be important to be able to settle these conflicts. It would also give psychologists better tools to help individuals with ADHD who could be prone to committing criminal acts.
  • Korhonen, Julia (2018)
    The purpose of this thesis is to determine how attachment in relationships affects behavior and symptoms of ADHD. While creating a safe and established relationship is a crucial step in the healthy development of a child, this same relationship may also impact a child's life negatively if there is an insecure attachment between the child and their guardian. Studies have shown that safe attachment is the fundamental basis of trust between child and guardian. In my research I determine if there is a connection between the insecure attachment of a child to guardian and behavioral problems, as well as the role of this attachment on ADHD symptoms. Insecure attachment in a relationship is divided into two parts, disorganized attachment and avoidant attachment. Problem behavior is divided by either internalizing problem behavior or externalizing problem behavior. This study was conducted as an integrative literature review. The research material was based on precise criteria. Four peer-reviewed, international research articles from 2011-2016 were selected to assist this study. Based on the results of this study, we can conclude that insecure attachment is directly correlated to problem behavior and ADHD symptoms in children. Two studies were found to display a correlation between insecure attachment and problem behavior, along side this two more studies were found linking insecure attachment and ADHD. In most cases it was found that disorganised attachment was a main influencer in problem behavior, a similar relationship was also found between avoidant attachment and problem behavior.
  • Pettersson, Catarina (2017)
    Objective. The objective of this study was to analyse the difference between the explana-tion models given for ADHD in two different disciplines, medicine and sociology. With my research questions guiding me I studied how ADHD is defined in the two disciplines, how the explanation models differ from each other and complement each other, and further how the awareness of these models is applicable to the context of basic education. Earlier studies have reported that the two disciplines have very different views on the etiol-ogy of ADHD and on the need to diagnose the disorder. Medicine sees ADHD as a neuro-psychiatric disorder and classifies it as a disease, where the diagnosis is made through the evaluation of the three core symptoms – inattention, hyperactivity and impulsivity. In the field of sociology on the other hand the diagnosis is questioned through medicalization cri-tique, and seen as medicalization of human behaviour. Methodology. The study was carried out as a literature review, where the explanation models of the two disciplines were first studied separately, and then discussed, compared and further applied to the context of basic education, with the help of the concept of multicausality. Results and conclusions. The study found, that the chosen disciplines had very differing views on ADHD. Medicine based the definition of the disorder mainly on biology and ge-netics, with the aim to heal the patient, while sociology viewed it as a social construct, even questioning the need for the existence of the diagnosis. In the field of education the diagnosis does not affect the process of identifying special needs of students, or offering them the support they are entitled to. Therefore the knowledge of different explanation models broadens the understanding of teachers in order to give their students appropriate support. It can also help teachers learn, how multifaceted the phenomenon of ADHD is.
  • Tuominen, Hille (2020)
    Tiivistelmä – Abstrakt – Abstract Tavoitteet. Tutkimuksessa selvitettiin syntymäaikaisiin riskitekijöihin liittyvän lapsuuden kehityksellisen häiriön (tarkkaavuushäiriö, lukivaikeus, komorbidi) merkitystä 40-vuotiaiden muistisuoriutumisessa osana Kognition pitkittäistutkimusta (KOPUTUS). Tarkasteltavia muistitoimintoja olivat työmuisti, välitön kielellinen muisti sekä viivästetty kielellinen, episodinen ja visuaalinen muisti. Tutkimuskysymykset olivat: 1) Eroaako lapsuusiän kehityksellisten häiriöiden yhteisryhmän muistisuoriutuminen kontrolliryhmästä? 2) Eroaako kehityksellisten häiriöiden ryhmien muistisuoriutuminen toisistaan? Menetelmät. Tutkimusjoukko (N=90) valittiin niistä Kätilöopiston vuosien 1971–1974 perinataaliriskien perusteella koottuun syntymäkohorttiin kuuluvista, joille oli lapsuusiässä todettu joko tarkkaavuushäiriö (N=17), lukivaikeus (N=54) tai molemmat (N=19), ja jotka osallistuivat 40-vuotiaana seurantatutkimukseen. Kontrolliryhmällä ei ollut syntymäaikaisia riskitekijöitä eikä kehityksellisiä häiriöitä (N=72). Muistisuoriutumista mitattiin viidellä neuropsykologisella arviointimenetelmällä. Tilastollisena analyysimenetelmänä oli monimuuttujakovarianssianalyysi (MANCOVA). Tulokset ja johtopäätökset. Kehityksellisten häiriöiden yhteisryhmän muistisuoriutuminen oli kontrolleihin nähden heikompaa kaikissa tarkastelluissa muistitoiminnoissa. Lukivaikeuden ja/tai tarkkaavuushäiriön omaavat eivät eronneet toisistaan työmuistissa, välittömässä kielellisessä muistissa tai viivästetyssä episodisessa muistissa. Viivästetyn kielellisen ja visuaalisen muistin kohdalla esiin tuli heikko efekti ryhmienvälisistä eroista, mutta aiheesta tarvitaan lisätutkimusta suuremmilla tutkimusryhmillä. Tulokset ovat valtaosin samanlinjaisia aiempien keski-ikäisiä nuoremmilla osallistujilla tehtyjen tutkimusten kanssa. Lapsuuden kehitykselliset häiriöt on perusteltua huomioida keski-iässä olevien työikäisten muistivaikeuksien erotusdiagnostiikassa. Tiivistelmä – Abstrakt – Abstract Tavoitteet. Tutkimuksessa selvitettiin syntymäaikaisiin riskitekijöihin liittyvän lapsuuden kehityksellisen häiriön (tarkkaavuushäiriö, lukivaikeus, komorbidi) merkitystä 40-vuotiaiden muistisuoriutumisessa osana Kognition pitkittäistutkimusta (KOPUTUS). Tarkasteltavia muistitoimintoja olivat työmuisti, välitön kielellinen muisti sekä viivästetty kielellinen, episodinen ja visuaalinen muisti. Tutkimuskysymykset olivat: 1) Eroaako lapsuusiän kehityksellisten häiriöiden yhteisryhmän muistisuoriutuminen kontrolliryhmästä? 2) Eroaako kehityksellisten häiriöiden ryhmien muistisuoriutuminen toisistaan? Menetelmät. Tutkimusjoukko (N=90) valittiin niistä Kätilöopiston vuosien 1971–1974 perinataaliriskien perusteella koottuun syntymäkohorttiin kuuluvista, joille oli lapsuusiässä todettu joko tarkkaavuushäiriö (N=17), lukivaikeus (N=54) tai molemmat (N=19), ja jotka osallistuivat 40-vuotiaana seurantatutkimukseen. Kontrolliryhmällä ei ollut syntymäaikaisia riskitekijöitä eikä kehityksellisiä häiriöitä (N=72). Muistisuoriutumista mitattiin viidellä neuropsykologisella arviointimenetelmällä. Tilastollisena analyysimenetelmänä oli monimuuttujakovarianssianalyysi (MANCOVA). Tulokset ja johtopäätökset. Kehityksellisten häiriöiden yhteisryhmän muistisuoriutuminen oli kontrolleihin nähden heikompaa kaikissa tarkastelluissa muistitoiminnoissa. Lukivaikeuden ja/tai tarkkaavuushäiriön omaavat eivät eronneet toisistaan työmuistissa, välittömässä kielellisessä muistissa tai viivästetyssä episodisessa muistissa. Viivästetyn kielellisen ja visuaalisen muistin kohdalla esiin tuli heikko efekti ryhmienvälisistä eroista, mutta aiheesta tarvitaan lisätutkimusta suuremmilla tutkimusryhmillä. Tulokset ovat valtaosin samanlinjaisia aiempien keski-ikäisiä nuoremmilla osallistujilla tehtyjen tutkimusten kanssa. Lapsuuden kehitykselliset häiriöt on perusteltua huomioida keski-iässä olevien työikäisten muistivaikeuksien erotusdiagnostiikassa.
  • Veilahti, Antti (2019)
    Aims Studies on the efficacy of NF training of ADHD patients have given ambiguous results because most randomly controlled trials (RCTs) have sought to establish its effect in the entire ADD/ADHD-population, treating it as a uniform group. This study addresses whether those who do and do not learn to self-regulate based on NF training differ in terms of ADHD related outcomes and whether the two groups could be identified in advance. Secondly, the study asks whether ’learning’ to succeed in NF training exercises is a sufficient or necessary condition for the effects of NF training on ADHD symptoms. Methods By studying existing data from 23 patients with ages between 25 and 57 and who were trained in the CENT project, the learners and non-learners were first identified by a regression model. The two groups were subsequently compared in terms of several background variables as well as behavioral and self-reported ADHD related outcomes. Moreover, the learning processes in the two groups were analysed by using continuous time structural equations modeling (CTSEM). Results One of the most important predictors of NF learning appeared to be low score in the dissociative experiences scale (DES) and high score in the behavioral inhibition scale (BIS). At the same time, NF learning was enhanced by elevated scores on the generalised anxiety disorder scale (GAD). However, the behavioral effects were mixed among the ‘learners’ and ‘non-learners’, with some positive and some negative effects visible in both groups. Conclusions The study concludes that patients’ ability to learn to self-regulate according to NF data does not appear to be a necessary nor sufficient condition for positive ADHD-related outcomes. This supports the conclusion that the effects of NF training are not solely based on operant conditioning but that the learning processes involved in NF training are more complex. The study suggests that more research should be done regarding the specific role of DES, with possible reference to different neurological mechanisms associated with different classes of symptoms (e.g. inattention and hyperactivity), and possibly explaining the mixed results of RCTs.
  • Eerola, Iida (2020)
    Aktiivisuuden ja tarkkaavuuden häiriö on hyvin yleisesti tunnettu ja paljon diagnosoitu häiriö. Siihen liittyvät oireet vaikuttavat jokapäiväiseen arkeen kuin koulussa menestymiseen. Aktiivisuuden ja tarkkaavuuden häiriö näyttäytyy yhdistelminä impulsiivisuutta, ylivilkkautta ja tarkkaamattomuutta. Oireiden syntyminen on pystytty paikantamaan aivotasolle. Varsinkin välittäjäaineiden poikkeava toiminta on tyypillistä aktiivisuuden ja tarkkaavuuden häiriössä. Tutkielman tavoitteena oli selvittää liikunnan vaikutuksia aktiivisuuden ja tarkkaavuuden häiriöön. Tarkoituksena oli tuoda näkyväksi liikunnasta saatavia hyötyjä aivotasolla. Aiheesta on tuoretta tutkimusta heikosti. Tämä tutkimus on toteutettu systemaattisena kirjallisuuskatsauksena. Pyrin löytämään tutkimuksia, jotka tarkastelivat liikunnan yhteyttä aktiivisuuden ja tarkkaavuuden häiriöön. Tutkimus koostuu viidestä systemaattisesti valikoituneesta artikkelista. Kaikki artikkelit ovat kansainvälisiä ja vertaisarvioituja. Artikkelit noudattavat hyväksymis- ja poissulkukriteereitä ja ovat julkaistu verkossa vuosina 2010-2018. Artikkeleiden tulokset ovat analysoitu ja niistä on muodostettu tämän kirjallisuuskatsauksen tulokset. Tutkimuksen tulosten perusteella, voidaan todeta liikunnan vaikuttavan positiivisesti henkilöihin, joilla on aktiivisuuden ja tarkkaavuuden häiriö. Artikkeleissa on käytetty erilaisia tapoja mittaamaan aktiivisuuden ja tarkkaavuuden häiriötä ja siinä ilmeneviä pulmia. Kaikissa artikkeleiden tuloksissa todetaan, että liikunta paransi eniten tuloksia. Tuloksissa käy ilmi, että liikunnasta on eniten hyötyä myös verrokkiryhmäläisille, joilla ei ole aktiivisuuden ja tarkkaavuuden häiriötä.
  • Lerto, Tobina (2019)
    Approximately 5% of the Finnish population has ADHD. The main criteria for a diagnosis are deficits in sustained attention, behavioral inhibition and hyperactivity. Aside from these, ADHD also includes e.g. restlessness, impatience and difficulties with self-regulation. The symptoms are causing problems in many areas of ADHD patient´s lives. They also tend to affect people around them. The aim of this thesis is to examine how adults with ADHD describe their lives before and after the diagnosis. The focus is mainly on the description of their self-efficacy, self-esteem, identity and stigma. The aim is also to examine how the individals felt about getting the diagnosis, since it is usually a significant turning point in life. This qualitative study uses life stories as a method of collecting data and analysis. The participants have been diagnosed with ADHD after the age of 30. This enables to examine the life without a diagnoses, care or attention, and inspect if getting the diagnosis has had any positive consequences. Semi-structured interviews were used as the data collection method to answer the research questions. The results of this study demonstrate the lives of the participants as chaotic and eventful. They appear as typical for a person with ADHD, including addictions, school dropouts and divorces. The self-efficacy and self-esteem appear low, especially as a teenager, but the diagnosis seems to have had a positive effect. The participants describe ADHD as an important part of their identity. The stigma brought on by ADHD is focused on the symptoms rather than the diagnosis itself.
  • Dima Oliver (2021)
    Tutkimuksen tavoite on selvittää, minkälaisia keinoja opettajalla on tukea luokassaan olevaa ADHD-oireista oppilasta. ADHD on oireyhtymä, joka liittyy aivojen tarkkaavuutta ja vireystilaa säätelevien hermoverkkojen häiriintyneeseen kehitykseen. ADHD:sta löytyy lukuisia aikaisempia tutkimuksia, mutta suomalaiseen tavalliseen luokkahuoneeseen liittyvää aikaisempaa tutkimusta ei kovin paljoa ole tehty. Aihe on hyvin ajankohtainen, sillä monet ADHD-oireiset oppilaat opiskelevat tänä päivänä isossa luokassa ja pienluokkaopetusta on vähemmän kuin aikaisemmin. Tässä tutkimuksessa selvitän, minkälaisia keinoja luokanopettajalla on ADHD-oireisen oppilaan tukemiseen luokkahuoneessa. Tämä tutkimus on tehty kirjallisuuskatsauksena. Analyysimenetelmäksi valittiin narratiivinen kirjallisuuskatsaus, joka antaa avaimet aiheen laajempaan käsittelyyn. Tähän kirjallisuuskatsaukseen sisällytetyissä tutkimuksissa on käytetty sekä kvalitatiivisia että kvantitatiivisia menetelmiä. Tutkimuksen tulokset osoittavat, että keinoja tukea ADHD-oireista oppilasta on lukuisia. Monet keinoista myös ovat hyvin helposti käyttöönotettavissa arkeen, ja ADHD-oireisten oppilaiden lisäksi todennäköisesti tukevat myös muita oppilaita. Ohjeistuksen selkeys ja selvät rutiinit nähtiin useissa tutkimuksissa tärkeiksi. Kodin ja koulun yhteistyöllä nähtiin myös suuria vaikutuksia. Koulunkäyntiavustajan tai muun lisäaikuisen tuki on myös arvokasta ADHD-oireisten oppilaiden toiminnanohjauksen haasteiden tukemisessa.
  • Dima, Oliver (2021)
    Aim of the study. The aim of the study is to find out what kind of tools novice teachers have to support students with ADHD symptoms. This study aims to find out how much novice teachers know about ADHD and the challenges it brings to the students with ADHD. The research examines the tools, that novice teachers use to support students with ADHD symptoms and the solutions they have found out to be the most useful in supporting students with ADHD. The study also focuses on the co-operation between school staff and student’s parents, and evaluates the key aspects behind succesful co-operation, that provides the best possible help for the student with ADHD symptoms. Methods. This research is conducted as a qualitative interview research. The interviews were conducted as half-structured theme interviews. The interviews were transcribed and the findings from the interviews was compared to previous studies. Five primary school teachers with less than five years of experience participated in the interviews. Results and conclusions. This research found out, that good co-operation between school and student’s home supports students with ADHD symptoms. The key to good co-operation is active communication between the different stakeholders. According to this research, novice teachers have a good acknowledge of ADHD and the challenges it brings, but the novice teachers believe, that they don’t have enough knowhow on how to provide the best possible support. Good knowledge about the students was considered important and the most important factor in supporting students was to provide clear written instructions and to have a good structure when providing the assignments and when planning the studies.
  • Mustonen, Ville (2021)
    Objectives. Character-strengths-based (CSB) pedagogy stems from positive psychology’s PERMA theory. CSB pedagogy has been studied in Finland to an increasing extent since the 2010s and internationally since the early 2000s. The research results show it has positive effects on, for example, support for the inclusive school system, student well-being, learning motivation among students with special needs, and student participation. The aim of this research was to find out what kind of experiences and perceptions class teachers have about the importance and implications of becoming aware of, acknowledging, and developing character strengths. This research was also interested in what significances CSB pedagogy has among students with neuropsychiatric abnormalities according to class teachers, as well as classroom teachers’ perceptions of 5th–6th graders’ awareness of their own character strengths. One hypothesis was that classroom teachers perceive CSB pedagogy to be particularly important with ADHD students. Another hypothesis was that CSB pedagogy is used in Finnish primary schools with a very varying volume and in different ways. Methods. This research included both interview and questionnaire surveys. The analysis was carried out both qualitatively and quantitatively and by means of mixed methods. Interview material was six classroom teachers. Questionnaire was 106 respondents. Results and conclusions. Results support the use of CSB pedagogy in primary school. Perceived ease of using CSB pedagogy, the school's commitment to CSB pedagogy, and the perceived guidance to CSB pedagogy in national core curriculum for basic education have the biggest effect on the perceived importance of CSB pedagogy. One of the general views of the effects of CSB pedagogy was that it had beneficial effects on school-positivity and classroom atmosphere. The interview material much emphasized the preventive role of CSB pedagogy, especially among students with behavioral challenges or ADHD.
  • Mustonen, Ville (2021)
    Objectives. Character-strengths-based (CSB) pedagogy stems from positive psychology’s PERMA theory. CSB pedagogy has been studied in Finland to an increasing extent since the 2010s and internationally since the early 2000s. The research results show it has positive effects on, for example, support for the inclusive school system, student well-being, learning motivation among students with special needs, and student participation. The aim of this research was to find out what kind of experiences and perceptions class teachers have about the importance and implications of becoming aware of, acknowledging, and developing character strengths. This research was also interested in what significances CSB pedagogy has among students with neuropsychiatric abnormalities according to class teachers, as well as classroom teachers’ perceptions of 5th–6th graders’ awareness of their own character strengths. One hypothesis was that classroom teachers perceive CSB pedagogy to be particularly important with ADHD students. Another hypothesis was that CSB pedagogy is used in Finnish primary schools with a very varying volume and in different ways. Methods. This research included both interview and questionnaire surveys. The analysis was carried out both qualitatively and quantitatively and by means of mixed methods. Interview material was six classroom teachers. Questionnaire was 106 respondents. Results and conclusions. Results support the use of CSB pedagogy in primary school. Perceived ease of using CSB pedagogy, the school's commitment to CSB pedagogy, and the perceived guidance to CSB pedagogy in national core curriculum for basic education have the biggest effect on the perceived importance of CSB pedagogy. One of the general views of the effects of CSB pedagogy was that it had beneficial effects on school-positivity and classroom atmosphere. The interview material much emphasized the preventive role of CSB pedagogy, especially among students with behavioral challenges or ADHD.
  • Oubajja, Sara (2023)
    Goals The aim of this study is to find ways in which a classroom teacher can support students with ADHD. The goals of the thesis are to examine how experienced teachers support ADHD students in school and in teaching. This research also aims to provide more information about ADHD and its support in school context. The interest of this the-sis’ topic arose from the need to find support strategies for common challenges in the field of education. The thesis primarily addresses the most common challenges of ADHD in the school context, as well as the strategies used by classroom teachers to address the challenges of ADHD students. In addition, the study focuses on classroom teachers’ knowledge of ADHD, ADHD diagnosis, and treatment. Methods The study is qualitative research in which research data was collected through thematic interviews. The interviews involved primary school classroom teachers from different classes, each of whom had at least 10 years of teaching experience and experience in teaching ADHD students. The research data was analyzed using a data-driven content analysis approach. The interviews were transcribed, and then the data was examined in relation to pre-vious theory. Results and conclusions The study revealed that that a classroom teacher can support ADHD students in many ways. In teaching, clear goals and structure, as well as multi-modal guidance, were crucial in supporting ADHD symptoms. It is particularly important fo ADHD students to know what is expected of them in class and what they need to do to achieve the goal. Multi-modal guidance, which is visual and verbal, asl well as step-by-step, helps maintain the atten-tion span of ADHD students. ADHD students understand instructions more ef-fectively when using step-by-step guidance. In addition, classroom teachers can support students with ADHD by differentiating tasks, providing immediate feedback, and making the teaching as engaging and active as possible. In ad-dition to work, classroom teachers can support student concentration by break-ing the teaching into shorter segments, allowing the attention of ADHD stu-dents to last longer. All of these strategies are aimed at ADHD students, but these strategies are often beneficial to the entire group.
  • Oubajja, Sara (2023)
    Goals The aim of this study is to find ways in which a classroom teacher can support students with ADHD. The goals of the thesis are to examine how experienced teachers support ADHD students in school and in teaching. This research also aims to provide more information about ADHD and its support in school context. The interest of this the-sis’ topic arose from the need to find support strategies for common challenges in the field of education. The thesis primarily addresses the most common challenges of ADHD in the school context, as well as the strategies used by classroom teachers to address the challenges of ADHD students. In addition, the study focuses on classroom teachers’ knowledge of ADHD, ADHD diagnosis, and treatment. Methods The study is qualitative research in which research data was collected through thematic interviews. The interviews involved primary school classroom teachers from different classes, each of whom had at least 10 years of teaching experience and experience in teaching ADHD students. The research data was analyzed using a data-driven content analysis approach. The interviews were transcribed, and then the data was examined in relation to pre-vious theory. Results and conclusions The study revealed that that a classroom teacher can support ADHD students in many ways. In teaching, clear goals and structure, as well as multi-modal guidance, were crucial in supporting ADHD symptoms. It is particularly important fo ADHD students to know what is expected of them in class and what they need to do to achieve the goal. Multi-modal guidance, which is visual and verbal, asl well as step-by-step, helps maintain the atten-tion span of ADHD students. ADHD students understand instructions more ef-fectively when using step-by-step guidance. In addition, classroom teachers can support students with ADHD by differentiating tasks, providing immediate feedback, and making the teaching as engaging and active as possible. In ad-dition to work, classroom teachers can support student concentration by break-ing the teaching into shorter segments, allowing the attention of ADHD stu-dents to last longer. All of these strategies are aimed at ADHD students, but these strategies are often beneficial to the entire group.
  • Laukkarinen, Olivia (2023)
    Luonto ja sen vaikutukset ihmisen kokonaisvaltaiseen hyvinvointiin ja terveyteen ovat olleet esillä viime aikoina. Luonnolla tunnetaan olevan rauhoittava vaikutus. Luontokokemusten on nähty aikaansaavan myös ilon, vahvuuden ja voimakkaan läsnäolon kokemuksia. Lapsille ympäristöön tutustuminen tapahtuu luontaisesti leikkimällä, tutkimalla ja ihmettelemällä. Tarkkaavaisuuden, aktiivisuuden ja impulsiivisuuden säätelyn ja hallinnan haasteita kokevia lapsia on nykypäivänä yhä enenevissä määrin. Tutkielman tarkoitus on selvittää, tukeeko luontoympäristö lasten, joilla on todettu ADHD, aktiivisuuden, tarkkaavuuden ja impulsiivisuuden haasteiden säätelyä. Tutkielmassani, kuvailevan kirjallisuuskatsauksen keinoin, perehdyn aiempiin tutkimustuloksiin luontoympäristön vaikutuksista ADHD:n haasteiden esiintymiseen ja säätelyyn. Rajasin aineiston 2011 jälkeen tehtyihin tutkimuksiin, jotta tutkimustieto olisi luotettavaa nykyhetkessä. Katsausaineistoni koostuu kuudesta tutkimuksesta. Kirjallisuuskatsauksen yhtenevät ja aikaisempia tutkimuksia vahvistavat tulokset viittaavat siihen, että luontoympäristön hyödyntäminen oppimisympäristönä, ja siten luontokokemuksien mahdollistaminen lapsille, lievittävät lapsen ADHD oireita sekä saattavat ehkäistä tarkkaavuuteen, impulsiivisuuteen ja aktiivisuuteen liittyvien haasteiden etenemistä diagnoosiin. Tutkielmani osoittaa luontoympäristön myönteisiä vaikutuksia lapsiin, joilla on todettu ADHD. Luonnolla on todettu olevan virkistävä vaikutus tarkkaavaisuuteen. Lisäksi luonnon tarjoaman tasapainottavan ympäristön vaikutus aivojen toimintaan ja siten fysiologisen stressireaktion esiintymiseen linkittyy lapsen impulsiivisen käytöksen lieventymiseen. Luonnossa lapsen aktiivisuustaso laskee, johtuen luonnossa olevan vähemmän ympäristöstä aiheutuvia stressitekijöitä kuin urbaanissa ympäristössä. Nyky-yhteiskunnassa on monia stressiä aiheuttavia tekijöitä, jonka vuoksi on tärkeää tunnustaa uusia menetelmiä, joiden avulla voidaan edistää ja ylläpitää terveyttä. Luontoympäristön hyödyntämisellä oppimisympäristönä on lukuisia lapsen kasvua, kehitystä, terveyttä ja hyvinvointia tukevia vaikutuksia. Positiivisista tuloksista ja katsauksesta nousseista löydöksistä huolimatta tulee luontoa oppimisympäristönä tutkia enemmän myös siltä kannalta, miten henkilöstön asenteet, ryhmän resurssit sekä jokaisen lapsen henkilökohtainen kasvu ja kehitys tulee tuetuksi luontoympäristöä hyödyntämällä. Tutkielmasta nousseet tulokset voidaankin nähdä kannustimena tulevaisuudessa niin päiväkotiympäristöjen ja niiden suunnittelun kannalta, että lasten kasvun, kehityksen ja oppimisen tukemisessa, sekä erityisesti lapsen ADHD:n kuntoutuksen muotona.
  • Wirén, Greta (2023)
    Mål. Målet för den här avhandlingen var att undersöka hur barn i skolan kan använda sig av minnesstrategier för att underlätta lärandet Behovet för stöd ökar i skolorna och lärarna behöver hjälpmedel om hur de kan stödja alla elever. Dessutom är det väsentligt att också undersöka hur viktigt minnet är för inlärning och hur det fungerar. Metoder. Forskningen genomfördes som en litteraturöversikt. Litteraturstudier har som uppgift att analysera, beskriva och tolka den valda litteraturen inom detta område. I en tematisk litteraturstudie ska källor sökas och sedan granskas kritiskt och sammanfattas till en helhet. Sammanfattningsvis har det varit 6 olika referensgranskade artiklar som valdes för att besvara forskningsfrågorna. Artiklarna analyserades och jämfördes sinsemellan. Resultat och slutsatser. Resultatet visar att barn använder sig av en begränsad mängd minnesstrategier i lågstadieålder, men att de kan lära sig att använda dem genom träning. Genom att använda minnesstrategier kan barn bland annat förbättra sitt ordförråd, sin läsförståelse och sin förmåga att känna igen begrepp. Minnesstrategier kan med fördel användas för att uppnå målen i läroplanen. Det kräver däremot tid och kunskap av klassläraren att implentera minnesstrategier i undervisningen, vilket är en utmaning.
  • Paasio, Panu (2020)
    ADHD, ADD, keskittymisvaikeus, työelämä
  • Raijas, Emma (2022)
    Tämän kirjallisuuskatsauksen tarkoituksena oli tutustua itsetunnon käsitteeseen, sen selityksiin ja pysyvyyteen ihmisen elinkaaren aikana sekä selvittää, mitä tutkimuskirjallisuus kertoo ADHD-ihmisen itsetunnosta. Itsetunto on läsnä jokaisen ihmisen elämässä ja vaikuttaa kokonaisvaltaisesti ihmisen toimintaan. Aiemmat tutkimukset ovat osoittaneet, että itsetuntoon vaikuttavat keskeisesti vuorovaikutussuhteet, minkä vuoksi aihetta on tärkeä käsitellä erityisesti koulukontekstissa, jossa ihmisten välinen kanssakäyminen on osa päivittäistä arkea. Itsetunnon on havaittu olevan tavanomaista heikompi ihmisillä, joilla on aktiivisuuden ja tarkkaavuuden häiriö. Tutkielmassa tarkasteltiin ADHD-ihmisen itsetuntoa, jotta tulevaisuudessa aiheeseen voitaisiin syventyä tarkemmin pro gradu -tutkielmassa. Tutkielma toteutettiin kuvailevana kirjallisuuskatsauksena. Tutkimustulokset osoittivat, että itsetuntoa voidaan selittää pääsääntöisesti evolutiivisella ja sosiaalisella teorialla. Itsetunto jaetaan globaaliin ja alakohtaiseen itsetuntoon, joista ensimmäinen kuvaa yleistä käsitystä omasta itsestä, kun taas jälkimmäinen kohdistuu itsetuntoon jollakin tietyllä elämän osa-alueella. Globaali itsetunto liittyy erityisesti arvon tunteeseen, kun taas alakohtainen itsetunto pätevyyden kokemukseen. Itsetunto ei ole vain synnynnäinen ominaisuus, vaan sen taso voi vaihdella ihmisen elinkaaren aikana. Ikääntyminen saattaa itsessään olla itsetunnon tason vaihtelevuutta selittävä tekijä, mutta siihen vaikuttavat myös persoonallisuus, elämänkokemukset ja sosiaaliset tilanteet. ADHD-ihmisen tyypillistä heikompaa itsetuntoa saattavat selittää aktiivisuuden ja tarkkaavuuden häiriöön liittyvät haasteet opinnoissa ja työelämässä sekä sosiaalisissa suhteissa. ADHD-ihmisten on havaittu kokevan häiriöön liittyvää stigmaa, mikä voi myös selittää heikkoa itsetuntoa.
  • Eskola, Elina (2023)
    Tiivistelmä - Referat - Abstract Objectives. The aim of this study is to examine the impact of activity and attention deficit hyperactivity disorder (ADHD) gender differences in order to better understand the complexity and origins of these differences. I will focus on the gender differences in ADHD, and secondly, I will examine the emergence of gender differences; whether these differences arise from biology, or whether they are socially or culturally produced. The study will analyse the experiences of different genders in relation to their own symptoms, and whether these differences in symptoms are biologically or socially generated. The aim of the study is to gain a deeper understanding of the gender differences in the syndrome. processes of syndrome gender production and existing differences in syndrome between the sexes. Methods. The study used an umbrella review method to analyse and summarise existing literature reviews on ADHD and gender differences. Research material was systematically collected from two databases, Web of Science and ERIC, using predefined search terms. Inclusion and exclusion criteria were applied to the relevant literature reviews. Results and conclusions. Based on the survey data, I found clear gender differences in ADHD symptoms. Boys are diagnosed with ADHD more often in childhood compared to girls, and they hyperactive and impulsive symptoms, while girls and women with ADHD show more hyperactive and impulsive symptoms. ADHD symptoms tend to show more inattentive symptoms. This gender gap variance in symptom expression may predispose girls and women to underdiagnosis or misdiagnosis of ADHD. In the research data, I also paid attention to biological factors such as the influence of neurotransmitter activity on these gender differences. It is also important to note, that social and cultural factors have a significant impact on the gendered nature of ADHD. In understanding of ADHD and the emergence of differences in social expectations and norms, how individuals of different genders express their ADHD symptoms and how they are interpreted by the surrounding community. This can contribute to how a diagnosis is made and how individuals are supported.
  • Turunen, Tiina (2024)
    Aktiivisuuden ja tarkkaavuuden häiriön (ADHD) yhteyttä myöhempään antisosiaalisuuteen ja rikoskäyttäytymiseen on tarkasteltu useissa tutkimuksissa. Aiemman tutkimustiedon perusteella ADHD lisää rikoskäyttäytymisen riskiä, mutta yhteyden taustalla vaikuttavat mekanismit ovat yhä epäselviä. ADHD-oireilulla saattaa olla itsenäinen rikoskäyttäytymisen riskiä lisäävä vaikutus, mutta yhteyttä voi myös selittää esimerkiksi samanaikainen käytöshäiriö tai muu liitännäissairastavuus, heikko akateeminen menestys tai sosioekonominen tausta. Tässä maisterintutkielmassa tarkastellaan nuoruusiän ADHD-oireiden ja myöhemmän rikoskäyttäytymisen välisen yhteyden taustalla vaikuttavia selitysmalleja. Tutkielmassa pyritään selvittämään, millainen yhteys ADHD:n ja rikoskäyttäytymisen välillä on, ja miten yhteyteen vaikuttavat samanaikainen käytöshäiriö, sukupuoli, koulumenestys, vanhempien koulutustausta ja nuoruusiän humalahakuinen juominen sekä perhetausta. Tutkielman pääasiallinen teoreettinen viitekehys on biososiaalinen kriminologia, ja toissijaisia teoreettisia viitekehyksiä ovat itsekontrolliteoria ja elämänkaarikriminologia. Aineistona käytetään osaa suomalaisesta Kaksosten kehitys ja terveys -pitkittäistutkimuksesta (FinnTwin12). Tutkimuksessa seurattiin vuosina 1983–1987 syntyneiden suomalaisten kaksosten kehitystä ja tehtiin erityisesti terveyteen ja sairastavuuteen liittyviä mittauksia. Tutkielmassa selitettävänä muuttujana on keskimäärin 22-vuotiaiden kaksosten antisosiaalisen persoonallisuushäiriön oireisto, josta tarkastellaan lisäksi erikseen rikoskäyttäytymistä mittaavaa oiretta. Tärkeimmät selittävät muuttujat ovat 14-vuotiaiden kaksosten ADHD- ja käytöshäiriöoireilu. Kontrollimuuttujia ovat koulumenestys 14 vuoden iässä, humalahakuinen juominen 14 vuoden iässä, vanhempien koulutustausta ja sukupuoli. Tutkielman analyysimenetelminä käytetään Poisson-regressioanalyysia sekä multinomiaalista ja binääristä logistista regressioanalyysia. Lisäksi tehdään kaksosanalyyseja, joiden avulla pyritään tekemään päätelmiä siitä, missä määrin jaettu perhetausta ja perintötekijät selittävät yhteyksiä. Tulosten perusteella ADHD:llä on tilastollisesti merkitsevä positiivinen yhteys antisosiaalisen persoonallisuuden oireisiin, mutta ei varsinaiseen rikoskäyttäytymiseen. Sen sijaan käytöshäiriöllä on positiivinen yhteys myös rikoskäyttäytymiseen. Kun kaksosanalyyseissa verrataan toisiinsa epäidenttisiä ja identtisiä kaksosia, havaitaan, että epäidenttisillä kaksosilla ADHD on tilastollisesti merkitsevästi yhteydessä antisosiaalisuuden riskiin, mutta identtisillä kaksosilla tilastollinen merkitsevyys katoaa. Tutkielman johtopäätöksinä esitetään, että ADHD-oireilu on positiivisessa yhteydessä antisosiaalisuuden riskiin lähinnä silloin, kun oireilu on vakavaa tai liittyy liitännäissairastavuuteen tai heikkoon koulumenestykseen. Kaksosanalyysien perusteella jaetulla perhetaustalla ja perimällä on vaikutusta yhteyteen. ADHD-oireilun itsenäistä vaikutusta ei voida kokonaan sulkea pois, mutta sen taustalla vaikuttaa todennäköisesti monimutkaisia mekanismeja, jotka vaikuttavat antisosiaalisuuden riskiin kumulatiivisesti.