Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Subject "lastenkirjallisuus"

Sort by: Order: Results:

  • Kutal, Baiar (2021)
    Kaunokirjallisuuden kääntäjä on suuressa määrin merkitysten tuottaja. Kääntäjän valitsemat käännösstrategiat tekevät käännettävästä teoksesta ymmärrettävää kohdekieltä ja pitkälti määrittävät sen, millaisena teos välittyy kohdekieliselle lukijalle. Tutkielmassani tutkin lastenkirjallisuuden kääntämistä arabian kielelle. Lastenkirjallisuudella on todettu olevan merkittävä sosiaalinen ja kasvatuksellinen vaikutus, minkä takia lastenkirjallisuuteen liittyy paljon odotuksia siitä, millaista sisältöä pidetään soveltuvana ja millaisia arvoja ja asenteita teoksilla halutaan välittää. Lastenkirjallisuuden käännökset kuvastavatkin aikaansa sopivia kasvatusihanteita ja heijastelevat yhteiskunnissa vallitsevia arvoja ja lapsikäsityksiä. Tutkielman teoreettisena lähtökohtana on deskriptiivinen käännöstutkimus, jonka tavoitteena on kuvata, millaisia käännökset ovat, ja selittää, miksi ne ovat sellaisia kuin ovat. Kääntämistä tarkastellaan uudelleenkirjoittamisena, ja tarkastelunäkökulma on kohdetekstilähtöinen. Gideon Touryn (2012) normiteorian mukaan käännöksessä käytetyt käännösstrategiat heijastelevat käännösprosessia ohjaavia normeja ja lainalaisuuksia. Käännöksen hyväksyttävyydellä tarkoitetaan pyrkimystä noudattaa kohdekielen kirjallisuuden normeja, ja adekvaattisuudella puolestaan pyrkimystä noudattaa lähtökielen kirjallisuuden normeja. Tutkielman aineistona on C. S. Lewisin teos The Horse and His Boy (1954) ja sen arabiannos, al-ḥiṣān wa-ṣabīyhi (2005), jonka on kääntänyt Saeed Baz. Tutkielma keskittyy niin sanottuihin kielenulkoisiin käännösongelmiin, joita ovat kielenulkoiseen maailmaan viittaavat sanat, kuten reaaliat ja erisnimet. Tässä tutkielmassa tarkastellaan erisnimien ja kulttuurisidonnaisten ruokasanojen kääntämistä. Tarkoituksena on kuvailla, millaisia käännösstrategioita kääntäjä on käyttänyt näiden kulttuurisidonnaisten ilmausten kohdalla, ja pohtia, voidaanko näiden valintojen perusteella päätellä jotakin kääntäjän toimintaa ohjaavista käännösnormeista. Aineiston sisällönerittelyssä käännösstrategioita on luokiteltu seitsemään kategoriaan, jotka ovat käännösvastine, translitterointi, luonnollistaminen, adaptaatio, yläkäsite, käännöslaina ja lisäys. Käännöksen ja lähtötekstin vertailussa nousi esille lukuisia kohtia, joissa käännöstä oli pyritty sovittamaan kohdekielen kirjallisuuden normeihin ja konventioihin. Kääntäjän käyttämissä käännösstrategioissa ei kuitenkaan näytä olevan selkeää ja säännönmukaista pyrkimystä kohti adekvaattista tai hyväksyttävää käännöstä, vaan kotouttavien ja vieraannuttavien käännösstrategioiden välillä näyttää vallitsevan tasapaino. Yksittäisten aiempien tapaustutkimusten rinnakkaisesta tarkastelusta nousi esille kääntämiseen liittyvien normien moniulotteisuus. Kun tuloksia peilaa aiempiin, yksittäisistä arabiannoksista tehtyihin tapaustutkimuksiin, käy ilmi, etteivät kulttuurisidonnaisten ilmausten kääntämiseen liittyvät normit ole täysin yksiselitteisiä. Kääntäjät näyttävät käyvän jatkuvaa vuoropuhelua ja neuvottelua sekä lähtötekstin että kohdeyleisön kanssa. Tämän tapaustutkimuksen pyrkimyksenä on lisätä ymmärrystä kohdeilmiön monimuotoisuudesta ja osoittaa aiheeseen liittyvän tutkimustiedon tarpeellisuuden, ajankohtaisuuden ja tärkeyden.
  • Himanen, Tiiu (2019)
    Kuoleman kuvaamisella lastenkirjoissa on pitkä historia. Eliniän pidentymisen myötä aiheesta tuli lastenkirjallisuudessa tabu. Kuolema teemana lastenkirjallisuudessa on kuitenkin 2000-luvulla yllättäen yleistynyt ja arkipäiväistynyt lasten suhteen luonnolliseen kuolemaan etäännyttyä. Aiemmissa tutkimuksissa on todettu, että lastenkirjallisuudessa kuolemaa kuvataan tyypillisesti varovaisesti ja etäännyttäen usein isovanhemman, muun vanhan sukulaisen tai lemmikin kuoleman kautta. Monissa kuolemaa käsittelevissä lastenkirjoissa jopa vältetään kuolema-sanan käyttöä. Lastenkirjojen sisältämiä kuolemakäsityksiä on tutkittu vähän. Söderberg (1995) on jaotellut tutkimuksessaan ruotsalaisten kuvakirjojen tavat kertoa kuolemasta kristilliseen, vaihtoehtoiseen ja ateis-tiseen kuolemakäsitykseen. Kirjat välittävät lapselle arvoja ja antavat asennekasvatusta. Kirjat voivat auttaa menetyksen kohdannutta lasta työstämään vaikeita tunteitaan ja luoda toivoa. Tämän tutkimuksen tarkoituksena on kuvata ja analysoida, miten kuolemaa kuvataan suomalaisissa leikki-ikäisille suunnatuissa lasten kuvakirjoissa ja selvittää, millaisia kuolemakäsityksiä kirjoista on löydettävissä. Tutkimuksen aineiston muodostavien kirjojen valinnassa käytin neljää kriteeriä: Kirjan tuli olla leikki-ikäisille suunnattu realistinen kuvakirja, suomalainen ja alun perin suomeksi kirjoitettu kirja, ilmestynyt 2000-luvulla sekä käsitellä lapsipäähenkilölle läheisen ihmisen kuolemaa. Valitsin tutkimukseen neljä julkaisuajankohtansa perusteella uusinta löytämääni asettamani kriteerit täyttävää kirjaa. Aineiston analyysissä käytin laadullista teoriasidonnaista sisällönanalyysiä. Aineistossa kuolemaa kuvattiin varovaisesti ja etäännyttäen. Kirjoissa keskiössä oli lapsen oma kuoleman käsittely ja siihen liittyvät ajatukset ja tunteet. Lapsen kuoleman käsittelyä kuvattiin esimerkiksi aikuisen kanssa käytävinä keskusteluina, yhdessä muisteluna ja lasten hautajaisten leikkimisen kautta. Poijulan (2002) laatiman mallin viidestä käsitteistä käsitellyimmät käsitteet kirjoissa olivat kuoleman peruuttamattomuus ja elämänjatkuvuuden periaate, joita kuvattiin kaikissa kirjoissa jollain tapaa. Aineiston kirjoista oli löydettävissä kaikkiin kolmeen Söderbergin laatimaan kuolemakäsitysluokkaan viittavia kohtia. Kaksi aineiston kirjoista sisälsi kaksi kuolemakäsitystä, kun taas kirjoista kahdesta oli löydettävissä vain yksi kuolemakäsitys. Yksin esiintyvät kuolemakäsitykset olivat kristillinen ja vaihtoehtoinen kuolemakäsitys, ateistinen kuolemakäsitys esiintyi vain toisen kuolemakäsityksen rinnalla.
  • Helkiö, Iina (2020)
    This thesis examines the book Molli, published by Katri Kirkkopelto in 2013, which is being promoted as tool for learning emotional skills in childhood. The purpose of this thesis was to find out what kind of emotions the picture book has, how emotions manifest as the story unfolds, and how many different emotions come up in the book. In addition, the thesis explores how the protagonist’s emotional skills develop as the book progresses. The subject of the thesis is very topical as the development and management of emotional skills are discussed in educational documents, on the educational field and in the media. Because of this, early childhood educator needs tools to practice the child’s emotional skills. The approach of the thesis is qualitative and the research material used in it is above mentioned picture book Molli. The research material was analysed by using content analysis for viewing the text and visual content analysis for viewing the picture. The results of the thesis indicated that the description of negative emotions dominated the whole picture book and more than half of the emotions expressed through the analysis were negative. Thus, the book deals more with negative emotions than positive ones. As the story progressed, however, positive emotions appeared more evenly throughout the story compared to negative emotions. The prevailing negative emotions were anger, loneliness, sadness, tension and fright. The prevailing positive emotions were joy, kindness, curiosity, well-being, courage and persistence. The book’s protagonist, Molli, developed its emotional skills as the story progressed. In the beginning of the book, Molli did not recognize its emotions but at the end it learned to control different emotions. Based through this research, this picture book presents a remarkable amount of different emotions both via image and text. This picture book also proves to be a versatile tool for interpreting emotions. Although the picture book deals more with negative than positive emotions, the book still has a happy ending which is typical for children’s literature.
  • Helkiö, Iina (2020)
    This thesis examines the book Molli, published by Katri Kirkkopelto in 2013, which is being promoted as tool for learning emotional skills in childhood. The purpose of this thesis was to find out what kind of emotions the picture book has, how emotions manifest as the story unfolds, and how many different emotions come up in the book. In addition, the thesis explores how the protagonist’s emotional skills develop as the book progresses. The subject of the thesis is very topical as the development and management of emotional skills are discussed in educational documents, on the educational field and in the media. Because of this, early childhood educator needs tools to practice the child’s emotional skills. The approach of the thesis is qualitative and the research material used in it is above mentioned picture book Molli. The research material was analysed by using content analysis for viewing the text and visual content analysis for viewing the picture. The results of the thesis indicated that the description of negative emotions dominated the whole picture book and more than half of the emotions expressed through the analysis were negative. Thus, the book deals more with negative emotions than positive ones. As the story progressed, however, positive emotions appeared more evenly throughout the story compared to negative emotions. The prevailing negative emotions were anger, loneliness, sadness, tension and fright. The prevailing positive emotions were joy, kindness, curiosity, well-being, courage and persistence. The book’s protagonist, Molli, developed its emotional skills as the story progressed. In the beginning of the book, Molli did not recognize its emotions but at the end it learned to control different emotions. Based through this research, this picture book presents a remarkable amount of different emotions both via image and text. This picture book also proves to be a versatile tool for interpreting emotions. Although the picture book deals more with negative than positive emotions, the book still has a happy ending which is typical for children’s literature.
  • Tarmo, Eero (2014)
    Objectives. Death of a close relative is personal and challenging experience that everyone has to encounter at some point in life. Coaching to face grief and loss is generally seen as one of the basic tasks of children's literature. The objective of this study was to unravel the ways of describing and dealing with death in four Finnish children's books of my research material. According to previous studies the ways of describing and dealing with death in children's literature have been variated from 1600s to the 21st century. Today's models and grievances associated with grieving child and adult's role in research material are made visible in this study. Research methods. My Master's Thesis was a qualitative study and content analysis was used as research method. I examined the children's books of my research material by specifying and finding narrative solutions, similarities and differences between books related to ways of dealing with death. Due to the abstract nature of death as a phenomenon of human life, I took a data-driven, inductive approach to the ways of dealing with death in books I have chosen as my research material. In the end I presented my perceptions connected with previous studies. Results and conclusions. Subjectively experienced meanings were seen as key point of my study. Complexity of the grieving process got highlighted and on the basis of research material, the ways of dealing with death seemed to be clearly connected with development in childhood. The results of my study show that adults should learn how to become sensitive to child's non-verbal signals, recognize grief and individual ways of grieving as well as respect and strive to support child in grief caused by death of a close relative.
  • Suomalainen, Riikka (2015)
    Tarkastelen tutkimuksessani lapsille suunnattujen kuolemaa ja surua käsittelevien kuvakirjojen välittämää kuvaa leikki-ikäisen lapsen kuolemakäsityksestä ja surusta hänen menettäessään läheisen ihmisen. Läheisellä ihmisellä tarkoitan tutkimuksessani lapsen omaa vanhempaa, sisarusta tai isovanhempaa. Tutkimusaineistoni koostuu yhdeksästä lasten kuvakirjasta. Ensimmäinen tutkimuskysymykseni on, millainen kuva lapsen kuolemakäsityksestä annetaan aihetta käsittelevissä lastenkirjoissa. Toisen tutkimuskysymykseni avulla selvitän, millainen kuva lapsen surusta ja sen ilmenemismuodoista annetaan aineistossa. Tutkimuksen taustaosiossa käsittelen muun muassa nykyistä kuolemakäsitystä, lapsen kuolemakäsityksiä ja surureaktioita. Kerron myös kuolema-aiheesta lastenkirjallisuudessa. Tutkimukseni on laadullinen ja aineiston analyysimenetelmänä käytän aineistolähtöistä sisällönanalyysia. Olen luonut analyysiosioon kaksi osiota, toisen kuolemasta ja toisen surusta. Tutkimustulokseni osoittavat, että analysoimissani lasten surukirjoissa kuvataan niitä piirteitä lasten kuolemakäsityksestä ja surusta, joita tutkimukseni taustaluvuissa käsitellään.
  • Holttinen, Suvi (2017)
    Pro gradu -tutkielmassani tarkastelen kolmea 1700-luvun ranskalaista teosta: Anne-Thérèse de Lambertin teosta Avis d’une mère à son fils et à sa fille (1728), Jeanne-Marie Le Prince de Beaumont’n teosta Magasin des enfans (1756) sekä Louise d’Epinayn teosta Les Conversations d’Émilie (1774). Tutkin teoksia kahden tutkimuskysymyksen avulla. Ensimmäiseksi tarkastelen kirjailijoiden näkemyksiä lapsuudesta. Kysyn, minkälaisia merkityksiä teoksissa annetaan lapsuudelle ja miten niissä kuvataan lapsuutta. Toiseksi tarkastelen kirjailijoiden tapaa kuvata lastenkasvatusta: minkälaista hyvän kasvatuksen tuli olla kirjaili-joiden mukaan ja minkälaisia arvoja he halusivat siirtää lukijoilleen? Lähestyn aihetta konstruktivistisesta näkökulmasta ja tarkasteluni osoittaa, että lapsuus tai sukupuoli eivät ole universaalisti muuttumattomia käsitteitä vaan kulttuurisia konstruktioita. Tarkastelustani käy ilmi, että suhtautuminen lapsuuteen ei ollut yksiselitteinen käsittelemissäni lähteissä. Lapsuuden merkitys tulee teoksissa vahvasti tulevan aikuisuuden kautta. Kuitenkin lapsuuteen kiinnitettiin aiempaa enemmän huomiota ja myös tietoisuus lapsuuden erityislaatuisuudesta näyttäisi kasvaneen 1700-luvun aikana. Lisäksi Epinayn teoksessa nähdään viitteitä siitä, että lapsuus itsessään olisi tärkeä elämän-vaihe. Erityisesti lastenkirjallisuuden eriytyminen omaksi kirjallisuudenlajikseen kertoo 1700-luvulla tapahtuneesta muutoksesta: lapsilukijan huomioiminen uudella tavalla viittaisi siihen, että lapsen ymmärrettiin olevan perustavalla tavalla erilainen kuin aikuinen. Kuitenkin Le Prince de Beaumont ja Epinay korostavat teoksissaan lasten negatiivisia piirteitä, kuten tietämättömyyttä ja heikkoutta. Ainoastaan Lambertin teoksessa lapsuuteen liitetään myös positiivisia ominaisuuksia. Kirjailijat kritisoivat tyttöjen aiempaa kasvatustraditiota. He vaativat tytöille rationaalisempaa kasvatusta ja kannustivat tyttöjä järjen käyttöön. Toisaalta järjen käyttö rinnastuu teksteissä hyväksyttävään käyttäytymiseen, eikä niinkään itsenäiseen ajatteluun. Kriittisyydestään huolimatta kirjailijat asettavat rajoja tyttöjen oppimiselle ja oppineisuuden osoittamista pidetään haitallisena tyttöjen maineelle. Hyvään kasvatukseen kuuluu Le Prince de Beaumont’n ja Epinayn teoksissa lasten osallistaminen ja viihdyttäminen. Tyttöjen asema on teoksissa hyvin perinteinen: he ovat ensisijaisesti tulevia äitejä ja vaimoja eivätkä kirjailijat kannusta kodin ulkopuoliseen elämään. Tytöille asetetut hyveet tukevat tätä, sillä tyttöjen tulee olla kuuliaita ja häveliäitä. Kuitenkin Lambert suhtautuu tähän kriittisesti ja hän antoi naisten asemalle myös yhteiskunnallista merkitystä – naiset pystyvät vaikuttamaan yhteiskuntaan kasvattamalla hyviä aikuisia.
  • Ojamäki, Roosa (2023)
    Tässä laadullisessa tutkimuksessa perehdytään lasten kuvakirjoihin itsesäätelyn teeman kautta. Lapsen kokonaisvaltaisen kasvun ja kehityksen kannalta tunnetaitojen sekä itsesäätelyn harjoitteleminen ja opettaminen on tärkeää sekä varhaiskasvatuksessa että kotona. Itsesäätelytaitojen oppimisella on kauaskantoiset vaikutukset lapsen myöhempään elämään. Aiemmat tutkimukset osoittavat itsesäätelytaitojen tärkeyden osana lapsen kasvua ja kehitystä. Varhaiskasvatussuunnitelma edellyttää itsesäätelytaitojen harjoittelun varhaiskasvatuksessa. Tutkimus nostaa esiin keinoja, joilla itsesäätelyn taitoja voidaan kehittää. Tutkimuksessa perehdytään lastenkirjallisuuteen itsesäätelyn näkökulmasta. Tutkimuksen aineistona toimii neljä lasten kuvakirjaa, jotka käsittelevät tunnetaitoja. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja aineiston analyysi tapahtui sisällönanalyysin avulla. Tarkoituksena on tarkastella neljää suomalaisten kirjailijoiden lapsille suunnattuja kuvakirjoja ja tutkia niissä ilmentyviä tunteita. Tarkastelun kohteina kirjallisuudessa onkin, millaisia tunteita kuvakirjoissa tuodaan esille, mitkä tapahtumat aiheuttavat tunteita sekä mitä keinoja esitetään itsesäätelyn tueksi. Tutkimuksessa tuodaan esille, että itsesäätelyn tueksi kuvakirjat antavat monia hyviä keinoja. Aikuisen tuki on kuitenkin merkittävä etenkin pienten lasten tunteiden säätelyn oppimisen aikana. Itsestä lähtöiset rauhoittumisen keinot tulevat mukaan, kun lapsi osaa tunnistaa tunteen aiheuttajan ja pystyy nimeämään tunteen. Itsesäätelyn taitoja on tärkeä harjoitella ja oppia sekä opettaa lapsille varhaiskasvatuksessa. Kuvakirjat ovat tähän hyvä väline laajentamaan lasten sanavarastoa sekä toimivat oivana keinona myös tunnekasvatuksessa.
  • Heikola, Laura (2016)
    Tiivistelmä - Referat - Abstract The objective of this Bachelor’s thesis was to examine children’s books utilizing in second language education in kindergarten and early childhood education. There was three research question. First research question focused on that do kindergarten teachers utilize children’s books with their second language (L2) education and pedagogy. Second research question find answers to children’s books effects for child’s language learning and language development. Third research question centered finding answers for kindergarten teacher’s behavior of literacy and how it might effect by taking children’s literacy on their pedagogy. The objective of this Bachelor’s thesis is to explore how children’s books are supporting L2-child of learning second language in kindergarten environment. Theory of this study deal with the concept of L2-education and what that means in practice in kindergarten. Theory also handles children’s language environment, children’s literature history and children’s books utilization in second language education. This study also examines how to benefit and support L2-children in language development with children’s books. For this study was interviewed six Finnish kindergarten teacher by theme interview. All of them are working with second language child group in Helsinki. Every interview was recorded in peaceful condition in kindergarten. After that all of the interviews were transcribed and was examine under three research question by using qualitative research methods. The findings of this study has shown that all of interviewed kindergarten teachers were using children’s books on their L2-education either just own activity or by integrating to other orientation like music or sports. Children’s books were most utilized with pictures (children’s picture books) when teaching language to L2-childrens. The results also has shown that children’s books was notable help when learning and growing vocabulary and internalization of grammar like nomination and syntax. Moreover children’s books were supporting also L2-childrens using language and communication with others in play or other activity. The results point out that kindergarten teacher behavior and attitude of literacy have effects of using children’s literacy in second language education.
  • Mölkänen, Ronja (2021)
    Tunnetaitojen merkitys on hyvinvoinnille suuri, ja tunneälyn kehittyminen alkaa jo varhaiskasvatusiässä. Aikaisempien tutkimusten valossa lastenkirjallisuus on toimiva väline harjoitella tunnetaitoja. Tämän kandidaatin tutkielman tavoitteena oli tutkia lastenkirjallisuuden hyödyntämistä tunnekasvatuksessa 3–5-vuotiaiden lasten ryhmissä varhaiskasvatuksessa. Tutkielman tavoitteena oli selvittää, millä tavoin lastenkirjallisuutta hyödynnetään 3–5-vuotiaiden lasten tunnekasvatuksessa. Lisäksi tavoitteena oli selvittää, minkälaisia mahdollisuuksia tai toisaalta haasteita lastenkirjallisuuden käyttö tuo tunnekasvatuksen toteuttamiseen. Tutkimuksessa selvitetään lastenkirjallisuuden hyödyntämisen mahdollisuuksia osana tunnekasvatusta. Aiemmat tutkimukset ovat osoittaneet, että lastenkirjallisuuden hyödyntäminen tunnetaitojen harjoittelemisessa on tehokas apuväline, ja lapset hyötyvät lastenkirjallisuudesta. Tutkimukseeni osallistui yhteensä 25 varhaiskasvatuksen opettajaa, sosionomia, lastenhoitajaa ja perhepäivähoitajaa, jotka työskentelevät 3–5-vuotiaiden lasten ryhmissä. Tutkimusaineisto kerättiin kyselylomakkeen avulla, johon vastattiin anonyymisti. Kyselylomake julkaistiin kahteen varhaiskasvatuksen ammattilaisten Facebook -ryhmään keväällä 2021. Aineisto analysoitiin sisällönanalyysin keinoin. Tutkielmani tulokset osoittavat, että tutkimukseeni osallistuneet henkilöt hyödyntävät lastenkirjallisuutta monipuolisesti tunnekasvatuksen toteuttamisessa. Lastenkirjallisuuden avulla lapsille opetetaan täysin uusia tunteita, tai kirjallisuuden avulla käsitellään esimerkiksi kiusaamistilanteita yhdessä lasten kanssa. Lisäksi kirjallisuuden avulla pyritään auttamaan lasta tunnistamaan oma tunnetilansa, kuten suuttumus, ja ratkaisemaan se. Tunteita havaitaan, nimetään ja tunnistetaan yhdessä aikuisen kanssa keskustellen. Tutkimukseeni osallistuneilla henkilöillä on pääasiassa myönteisiä kokemuksia lastenkirjallisuuden hyödyntämisestä tunnekasvatuksessa, ja lastenkirjat koetaan tunnekasvatuksen toteuttamista helpottavaksi tekijäksi.
  • Oiva, Mari (2016)
    This thesis is a theoretical framework of children's literature in basic education. The main focus is to find why and how children's literature is used especially on first and second grades of basic education. The objective of thesis is to understand the main concepts of the field. Mother tongue and literature is an informational, artistic and skill subject (Core curriculum for basic education 2004, 44). The main points of teaching especially literature in first and second grades are developing children’s creativity and expression skills, increasing knowledge of their own and other cultures and offering tools to understand the world. It is also important to encourage children to make reading not only a routine but also a pleasant habit which includes enjoyable experiences. Other forms of art such as writing and drama can also bring new possibilities to functional and experimental literature teaching. In my future Master’s Thesis I will study how children’s literature can be used with difficult themes in classroom. My main interest is to study how teachers experience using children’s literature with difficult themes such as sorrow and inequality.
  • Korkealaakso, Elina (2017)
    In my Bachelor’s Thesis, I explore how children’s literature can be seen in preschools. I deliberate how children’s literature can be seen in preschool activities and how children’s literature occurs in the classroom. Furthermore, I find out how the kindergarten teachers feel about children’s literature. In my study, I observe four preschool classes and then interview their teachers. My research is qualitative. My primary research method was theme interview and my secondary research method was engaged observing. In my study, I analyzed both interviews and observation through content analysis. I interviewed four kindergarten teachers and observed four classrooms. Three of the preschools were located in Espoo and the fourth preschool was located in Helsinki. Two of the preschools were in school premises and the other two preschools were in kindergarten premises. My research shows that children’s literature was used in directed activity. Children’s literature was worked on and used together with other subjects. The kindergarten teachers aimed to use children’s literature every day. My research also shows that children’s literature was categorized, for example in kindergarten books and library books. The selection of children’s literature in the preschool class-rooms was diverse. Children’s interests had been taken into consideration when choosing the literature. All the kindergarten teachers felt that children’s literature is an important part of preschool. They use children’s literature with their teaching. The teachers strive to develop the children’s skills when using children’s literature, for example linguistic skills, concentration, attentiveness, thought, imagination, creativity and social skills.
  • Jormanainen, Taru (2017)
    The purpose of this study was to identify the reading of children's literature, as well as the placement and accessibility of the books in toddler groups. The research questions were: How children´s literature is read in toddler groups, the situations in which children's literature is read, in what kind of groups children's literature is read and how children's books are positioned and accessible to children in toddler groups. Previous studies have shown that early reading experience, as well as the layout and the availability of children's literature are important factors. This research is quantitative. I collected research data from two Keski-Uusimaa municipalities toddler groups using online questionnaire. In total 46 nurses or kindergarten teachers replied to the questionnaire. The SPSS-software was used for the analysis. The quantitative data was analyzed using frequency tables and correlations. Toddlers´ wonderment and questions were answered during the reading. There were also discussion about the book during the reading. A sense of urgency was felt in varying degrees during the reading. The books were read daily most often during free play, and because of the child's initiative. The morning or day assembly, adult guided activities and rest time shared the answers. Daily the books were read most often with one or two children. Books were within reach of children and accessible to children almost in every toddler groups. Books placement had variation. The books were accessible to children during free play. While sitting on the potty and in the waiting situations, the children were able to read books in many toddler groups. In the beginning of the rest time the books were in varying degrees accessible to children.
  • Rautiainen, Sini (2022)
    Tämän kirjallisuuskatsauksen tavoitteena oli selvittää, miksi lastenkirjallisuuden avulla on mielekästä toteuttaa yhdenvertaisuutta ja moninaisuuden kunnioitusta edistävää arvokasvatusta. Tavoitteena oli myös tarkastella, minkälaista on moninainen suomalainen lastenkirjallisuus. Arvokasvatus tulee esille opetussuunnitelmassa ja on korostuneessa roolissa nykypäivän moninaistuvassa maailmassa. Opettajilla ja huoltajilla ei kuitenkaan ole aina tarpeeksi valmiuksia tai tietoa puhua sensitiivisistä aiheista lasten kanssa, jossa lastenkirjallisuus voi toimia apuna. Aiemmat tutkimuksen ovat osoittaneet, että eettisten ulottuvuuksien lisäksi lastenkirjallisuuden sisällyttäminen opetukseen vahvistaa myös luetun ymmärtämisen taitoja. Tässä tutkielmassa menetelmänä käytettiin narratiivista kuvailevaa kirjallisuuskatsausta. Aineisto koostuu suomalaisesta ja kansainvälisestä kasvatustieteen kirjallisuudesta, tutkimuksista, sekä lastenkirjoista. Aineistoa haettiin erilaisista tietokannoista, kuten Helka-kirjaston hakupalvelusta ja Eric-tietokannasta sekä Google Scholarista. Osa aineistosta on myös lainattu kirjastosta fyysisessä muodossa. Aineiston haussa käytettiin erityisesti seuraavia haku-sanoja: lastenkirjallisuus, arvokasvatus, values education, lukeminen, moninaisuus, yhden-vertaisuus ja monikulttuurisuus. Tutkielman aineistoon perustuvat tulokset osoittavat, että lastenkirjallisuutta on mielekästä käyttää arvokasvatuksessa, sillä se voi muun muassa auttaa oppilaita ymmärtämään ihmis-ten välisiä eroja, avartamaan maailmankuvaa sekä vähentämään syrjintää koulussa luoden turvallista tilaa. Lastenkirjallisuus voi myös vahvistaa lapsen identiteettiä ja minäkuvaa, jos hän pystyy samaistumaan kirjan hahmoihin ja käsittelemään omaa elämäänsä kirjan kautta. Suomalainen lastenkirjallisuus on alkanut viime vuosina käsittelemään entistä moninaisempia aiheita, mutta ulkomailla sensitiivisistä aiheista on tehty lastenkirjoja paljon enemmän ja kauemmin. Varsikin vammaisuudesta kertovien lastenkirjojen määrä on Suomessa suhteellisen pieni.
  • Heiskanen, Monika (2024)
    Lastenkirjallisuus tukee lapsen kokonaisvaltaista kasvua ja kehitystä sekä hyvinvointia. Lastenkirjallisuus avartaa lapsen näkemystä elämästä, ja siihen kuuluvista tapahtumista. Lastenkirjallisuuden aihepiiri on laaja, ja lastenkirjoja erilaisista aiheista ja teemoista julkaistaan jatkuvasti. Yksi teema, jota lastenkirjallisuus myös käsittelee, on kuolema. Kuolema kuuluu osaksi jokaisen elämää, ja läheisen menetykseltä kukaan ei voi välttyä. Moni lapsi kokee ensimmäisen menetyksen jo lapsuudessaan – oli menetys sitten perheen lemmikki tai lapsen oma vanhempi tai sisarus. Menetystä ja sen tuomaa surua käsitellessään, tarvitsee lapsi siinä turvallisen aikuisen tukea ja läheisyyttä. Yksi keino lapsen kanssa lähestyä kuolemasta puhumista ja sen käsittelyä on lastenkirjallisuuden hyödyntäminen. Kuoleman käsittely on tärkeää lapsen kanssa kotona, mutta myös varhaiskasvatuksessa opettajien tukemana. Tämän tutkimuksen tavoitteena on selvittää, miten lastenkirjallisuuden hyödyntäminen tukee kuoleman käsittelyä lapsen kanssa. Sekä millä tavoin varhaiskasvatuksessa varhaiskasvatuksen opettajat ja muu henkilöstö voi hyödyntää lastenkirjallisuutta lapsen kohtaaman kuoleman käsittelyssä. Tutkimus toteutettiin kuvailevana kirjallisuuskatsauksena. Kvalitatiivisena tutkimusmenetelmänä kuvaileva kirjallisuuskatsaus raportoi kerätystä ja rajatusta tutkimusaineistosta tehdyt havainnot tiiviiksi kokonaisuudeksi. Kirjallisuuskatsauksessa perehdyin aiempaan julkaistuun tutkimustietoon lastenkirjallisuuden hyödyntämisestä lapsen kohtaaman kuoleman käsittelyssä. Kirjallisuuskatsauksen aineisto koostuu seitsemästä vuosien 2006–2023 välillä julkaistuista tutkimusartikkeleista. Tutkimuksen tuloksena saatiin selville, että lastenkirjallisuus tukee monin tavoin kuoleman käsittelyä lapsen kanssa. Lastenkirjallisuus tuo lohtua surun keskelle, ja luo lapselle ymmärrystä kuolemasta. Lastenkirjallisuuden kautta lapsen on mahdollista löytää samaistumispintaa kirjojen tapahtumista, tunteista sekä erilaisista hahmoista, minkä avulla lapsi ymmärtää, ettei hän ole yksin kokemuksensa tai tunteidensa kanssa, vaan muutkin kokevat vaikeita asioita elämässään. Tuloksista nousi esille aikuisten ja varhaiskasvatusten opettajien tärkeä rooli lapsen tukijoina menetyksen käsittelyssä sekä sopivan lastenkirjallisuuden valinnassa, jonka pitää huomioida lapsen ikä, ajattelun- ja kehityksen taso sekä yksilölliset tarpeet, jotta kirjan on mahdollista tukea lapsen kuoleman käsittelyä, ja sen ymmärtämistä.
  • Uitto, Nana (2021)
    Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää suomalaisen 2010-luvun lastenkirjallisuuden tapaa kuvata luontoa sekä ihmisen ja luonnon välistä suhdetta. Tutkimuksen tausta-ajatuksena oli kuvakirjojen hyödyntäminen lasten positiivisen luontosuhteen rakentamisessa sekä varhaiskasvatuksen ja esiopetuksen ympäristökasvatuksessa. Lastenkirjojen luontoa on tutkittu ilmastonmuutoksen näkökulmasta, mutta tutkimusta lastenkirjoista luontosuhteen rakentamisen välineenä ei ole löydettävissä. Tutkimuksellani pyrin vastaamaan seuraaviin tutkimuskysymyksiini: Millaisena luonto kuvataan lastenkirjallisuudessa? Millainen on ihmisen ja luonnon suhde lastenkirjoissa? Tämän laadullisen tutkimukseni aineisto koostui kolmesta 2010-luvulla julkaistusta kotimaisesta lasten kuvakirjasta: Lapsen oma metsäkirja, Olga Orava ja metsän salaisuus ja Touhu löytää metsän. Aineistoni kirjat valitsin Helsingin kaupunginkirjaston tarjonnasta kaupunginkirjaston ja Lastenkirjainstituutin henkilökunnan avulla. Analysointimetodina käytin lähilukemista, jonka toteuttamiseksi jaoin kuvakirjojen tarkastelun seuraaviin teemoihin: kieli, ääni, kertoja, toimijat, tarina, luonnon kuvaus, kuvitus, teksti ja kuvitus. Analysointi kohdistui sekä lastenkirjojen tekstiin että kuvitukseen. Tulokset osoittivat, että lasten kuvakirjat tarjoavat Suomen luonnosta hyvin monipuolista asiatietoa. Metsät kuvattiin kirjoissa mielenkiintoisina, lämminhenkisinä ja houkuttelevina paikkoina. Ihminen ymmärsi tarinoissa luonnon merkityksen ja pyrki yhteyteen luonnon kanssa, mutta ei näyttäytynyt osana luontoa. Saamieni tulosten perusteella näkisin kuvakirjojen soveltuvan hyvin ympäristökasvatuksen tueksi. Kirjojen monipuolisen tiedollisen sisällön avulla on helpompi lähestyä luontoa. Tiedon lisääntyessä kasvaa ymmärrys luonnon merkityksestä, ja tiedon kautta on luontosuhteen rakentaminen helpompaa.
  • Hovi, Fanni (2022)
    Tavoitteet. Kanditutkielmani tavoitteena on selvittää lastenkirjallisuuden soveltuvuutta toiminnallisen suvaitsevaisuuden edistämiseen kulttuurista moninaisuutta kohtaan sekä eritellä tapoja, joita hyödyntämällä lastenkirjallisuutta voidaan käyttää toiminnallisen suvaitsevaisuuden edistämiseen. Tutkimustehtävänäni on selvittää, miten lastenkirjallisuuden avulla voidaan edistää toiminnallista suvaitsevaisuutta kulttuurisesti moninaisessa maailmassa. Tarkemmiksi tutkimuskysymyksiksi asetan seuraavat kolme: miksi lastenkirjallisuus soveltuu toiminnallisen suvaitsevaisuuden edistämiseen, millainen lastenkirjallisuus edistää toiminnallista suvaitsevaisuutta ja miten lastenkirjallisuutta tulee käsitellä toiminnallisen suvaitsevaisuuden edistämiseksi. Pohjaan tutkielmani kulttuurisen moninaisuuden, toiminnallisen suvaitsevaisuuden sekä lastenkirjallisuuden käsitteisiin. Toiminnallisen suvaitsevaisuuden edistäminen edellyttää moninaisuuskasvatusta, joten tämä kasvatustavoite toimii tutkimukseni lähtökohtana. Menetelmät. Tutkimus toteutettiin laadullisena kirjallisuuskatsauksena. Keräsin aineistoa Helda-tietokannasta sekä aiempien tutkimusten hyödyntämien lähteiden joukosta tutkimukseni aiheeseen ja keskeisiin käsitteisiin liittyen. Analysoin aineistoa ja etsin mahdollisimman monipuolisesti tuloksia tutkimuskysymyksiini integroivan sisällönanalyysin avulla. Luokittelin löytämäni tulokset teemoittain. Lopuksi muodostin näistä tuloksista yleisiä johtopäätöksiä ja pohdintaa lastenkirjallisuuden hyödyntämisestä toiminnallisen suvaitsevaisuuden edistämiseen kulttuurista moninaisuutta kohtaan. Tulokset ja johtopäätökset. Tutkimukseni perusteella lastenkirjallisuus soveltuu toiminnallisen suvaitsevaisuuden edistämiseen ja kulttuurisen moninaisuuden ymmärtämisen lisäämiseen. Näiden tavoitteiden saavuttaminen edellyttää lastenkirjallisuuden soveltuvien sisältöjen lukemisen lisäksi tekstien käsittelyä oikeanlaisen tulkinnan, lastenkirjojen sanomien ja kulttuurisen moninaisuuden ymmärtämiseksi sekä stereotypioiden ja ennakkoluulojen purkamiseksi. Lastenkirjallisuuden käsittelyn teemoja ovat esimerkiksi intersektionaalisuus sekä stereotypioiden purkaminen ja uudelleenajattelu. Lastenkirjojen käsittelymenetelmiä ovat esimerkiksi opetuskeskustelut, käsittelyn ohessa toteutettavat tehtävät sekä toiminnallisuus.
  • Ylitalo, Vilma (2023)
    Tässä tutkimuksessa tarkastellaan pelon tunnetta lasten kuvakirjallisuudessa. Pelko on jossain määrin osa jokaisen lapsen elämää, ja sen oikeanlainen käsittely lapsuudessa on tärkeää. Varhaiskasvattajien on tärkeää löytää keinoja pelon tunteen käsittelyyn lapsen kanssa. Lastenkirjallisuutta tutkittaessa voi saada käsityksiä siitä, miten sitä voisi käyttää kasvatuksen kontekstissa, erityisesti tunnekasvatuksen näkökulmasta. Tämä laadullinen tutkimus on toteutettu teoriaohjaavalla sisällönanalyysillä, jonka avulla etsin kirjoista tutkimuskysymyksiini vastauksia. Tutkimukseni aineistona oli 12 kappaletta vuosina 2016–2022 julkaistua lasten kuvakirjaa, joissa pelon tunne oli merkittävässä roolissa. Tutkimuksessa kuvakirjallisuudesta etsittiin pelon aiheuttajia, pelon ilmenemiskeinoja sekä keinoja pelon hallintaan ja käsittelyyn. Tutkimustuloksista tulee ilmi, että lastenkirjoissa käsitellään monipuolisesti erilaisia pelon aiheita. Kuvakirjoista nousi esille hahmojen sisältä kumpuavia pelon tuntemuksia, sekä konkreettisia, nähtäviä tai kuultavia, ympäristöön liitettäviä pelkoja. Erityisesti aineistosta korostui, kuinka pelot olivat usein yhteydessä toisiinsa, eivätkä useinkaan koskettaneet vain yhtä tiettyä asiaa. Pelon ilmenemistapoja aineistosta löytyi niin kirjojen sanoituksessa, kuin kuvituksessakin. Pelko näkyi kirjoissa ilmeiden, asentojen ja eleiden, pelkojen sanoittamisen ja fyysisten reaktioiden kautta. Pelon kuvauksen kohdalla kirjoissa korostui visuaalinen kuvallinen kerronta, jolloin pelko näkyi eniten hahmojen ilmeissä ja eleissä. Keinoja pelon käsittelyyn ja hallintaan aineistosta nousi runsaasti. Jokaisessa tutkitussa kuvakirjassa pelko hälveni jollain tavalla. Erityisesti aineistosta korostui muiden hahmojen tuki, rohkaiseva sisäinen ja ulkoinen puhe sekä hahmon oman toiminnan tärkeys pelon kohtaamisessa ja voittamisessa. Kirjallisuudessa esitetään monipuolisesti esimerkkejä siitä, miten hahmot kokevat pelkoa, miten pelko näyttäytyy ja miten sitä voisi käsitellä. Kuvakirjaa tutkiessa, lasten on helpompi oppia ymmärtämään ja käsittelemään myös omia tuntemuksiaan jonkin pelottavan asian äärellä. Lasten kuvakirjat tarjosivat runsaasti ja monipuolisesti materiaalia pelon tunteen käsittelyyn, jonka perusteella voidaan todeta, että kuvakirjat sopeutuvat hyvin tunnekasvatuksen välineeksi varhaiskasvatukseen.
  • Lammila, Tinja-Mari (2014)
    Vuonna 1888 perustettu Suomen Evankelis-luterilainen Pyhäkouluyhdistys linjasi suomalaisen pyhäkoulutyön tavoitteeksi lasten uskon ja kristinopin tietojen edistämisen, aiemman lukutaidonopetuksen sijaan. Sen tehtäviin kuului myös sopivan kirjallisuuden ja aiheeseen liittyvien lehtien julkaiseminen. Yhdistys alkoi julkaista vuonna 1888 opettajille ja pyhäkoulutyöstä vastaavalle papistolle suunnattua Pyhäkoululehteä ja 1890 pyhäkoululaisten omaksi lukemistoksi tarkoitettua Lasten pyhäkoululehteä, minkä sisältö koostui pääasiassa opettavaisista tarinoista, lyhyistä saarnoista ja kirjeistä. Tässä pro gradussa tutkin millainen kristillinen kasvattaja Lasten pyhäkoululehti oli sen kuuden ensimmäisen ilmestymisvuoden aikana. Tutkin millaista teologista opetusta lehti välitti, minkälaista ajankuvaa se edusti ja mitä se kertomuksillaan pyrki sanomaan. Peilasin lehteä myös muuhun 1800-luvun lopun suomalaiseen lastenlehdistöön, sekä osin myös Pyhäkoululehteen, jonka avulla oli mahdollista selvittää Pyhäkouluyhdistyksen tavoitteita. Kristillisestä taustayhdistyksestä ja pyhäkouluasian ympärille painottuneesta sisällöstä huolimatta Lasten pyhäkoululehti edusti ensimmäisinä ilmestymisvuosinaan hyvin tyypillistä suomalaista lastenlehteä. Sen toimittajat tunsivat hyvin sekä kansainvälisiä virtauksia että kotimaisia lapsille kirjoittamisen tapoja. Lasten pyhäkoululehden kertomusten aiheet olivat niiden julkaisuaikaan ajankohtaisia ja ne edustivat 1800-luvun lopun Suomen sosiaalista todellisuutta. Valtaosa teksteistä sijoittui maaseudulle ja käsitteli agraarikulttuurissa elävien perheiden ja lasten elämää, mikä selittyy romantiikan myötävaikutuksella syntyneellä maaseudun rahvaan elämäntavan ihannoinnilla ja isänmaallisuuden korostuksella. Vuosisadan vaihteessa lastenkasvatuksen päämääränä oli teroittaa vanhempien kunnioittamista, ahkeruutta ja rehellisyyttä. Lisäksi lasten tuli elämässään edustaa hurskasta ja hyvin kasvatettua kristittyä, joiden edustajina Lasten pyhäkoululehden kertomusten päähenkilöt esiintyivät. Realistisen aikalaiskuvauksen lisäksi lehden kaikki tekstit välittivät kuvaa läsnä olevasta, suojelevasta ja rukouksiin vastaavasta Jumalasta, sekä lapsia rakastavasta Jeesuksesta. Lehden teologian voi nähdä olleen lapsiystävällistä ja tekstien aiheiden kohderyhmää silmälläpitäen valikoitua. Kertomuksissa käsitellään köyhyyttä, orpoutta, kärsimystä ja kuolemaa, mutta vanhaluterilainen perisyntipainotteisuus ei lehden teksteissä näy. Lasten pyhäkoululehti yhtyikin luterilaiselle kirjallisuudelle ominaiseen armon ja iankaikkisuuden lupauksen korostukseen. Kodin piirin ja pyhäkoulutyön ympärille keskittyneen lehden teksteistä esille nousi myös kouluasian edistäminen. Lehden julkaisuaikana kansakoulut eivät vielä tavoittaneet kaikkia suomalaisia lapsia, mutta koulumatkaa, käyttäytymistä, opettajan kunnioittamista, koulussa viihtymistä ja sieltä saatavaa oppia käsittelevillä teksteillä Pyhäkouluyhdistys pyrki saattamaan lukijoitaan sen piiriin. Lähdeaineiston julkaisuajankohtana kristillinen alkeisopetus ja kunnallinen kansakoululaitos olivat jo eriytyneet niin, että pyhäkoulutyö saattoi keskittyä pääosin hartauden harjoittamiseen lasten kanssa. Lasten pyhäkoululehden varhaisvuodet ajoittuvatkin siihen historialliseen ajanjaksoon, jolloin nationalismin myötävaikutuksella ryhdyttiin enenevissä määrin kiinnittämään huomiota kansan sivistystasoon, joka puolestaan vaikutti edellä mainitun koululaitoksen kehittämispyrkimyksiin ja suomalaisen lehdistökentän laajenemiseen. Suomalais-kansallisen korostuksen lisäksi lehdestä löytyi myös ulkolähetystyöstä, siirtolaisuudesta ja vieraista kulttuureista kertovaa aineistoa, joiden julkaisulle löytyy esikuvia myös muusta ajan lastenkirjallisuudesta.
  • Avellan, Alisa (2020)
    Lasten tunnekasvatuksen tukeminen ja erilaisten tunteiden käsittely yhdessä lasten kanssa on tärkeää ja luo pohjaa esimerkiksi vuorovaikutustaidoille sekä empatiataidoille. Tunnekasvatuksen rooli varhaiskasvatuksessa on merkittävä ja sitä olisikin syytä korostaa vielä enemmän. Erityisesti tätä näkökulmaa halusin lähteä tutkimaan lastenkirjallisuuden kautta. Rajasin tutkimusta valitsemalla yhden tunteen, surun, jonka esittämistä tutkin lastenkirjallisuudessa. Surun valitsin siksi, että sen käsittely voi olla hyvinkin haastavaa lapsille, mutta myös aikuisten voi olla vaikeaa löytää keinoja, joilla käsitellä tätä tunnetta lapsen kanssa. Pyrkimyksenäni oli saada tämän tutkimuksen kautta selville niitä keinoja, joilla surua esitetään lastenkirjallisuudessa ja tätä kautta hyödyntää kyseisiä keinoja apuna lasten tunnekasvatuksen tukemisessa. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia miten sanallisesti ja kuvallisesti surua esitetään lastenkirjallisuudessa sekä millaisissa tilanteissa suru tulee esiin lastenkirjoissa. Tutkimuksen kaksi tutkimuskysymystä olivat: Miten surua esitetään lastenkirjallisuudessa sanoin ja kuvin sekä millaisissa tilanteissa surua ilmeni lastenkirjallisuudessa. Toteutin tutkimukseni analysoimalla lastenkirjallisuutta aineistolähtöisen sisällönanalyysin avulla. Aineistonkeruussa kriteereinä oli löytää noin parikymmentä sivuisia, kuvitettuja ja suomenkielisiä tai suomenkielelle käännettyjä lastenkirjoja, jotka käsittelivät surua. Tutkimusaineistoksi valikoitui yhteensä yksitoista lastenkirjaa, joiden kautta tutkin surun esittämistä sanallisesti ja kuvallisesti sekä tilanteita, joissa surua koettiin. Sanallisesti surua esitettiin lastenkirjallisuudessa itkun ja kyynelten, mielensisäisten sekä kehollisten tuntemusten kautta, eristäytymisenä muista sekä sanallisesti ja verbaalisesti surua ilmaisemalla. Kuvallisesti surua esitettiin erityisesti hahmojen kasvonilmeiden, kehonkielen sekä kirjojen värityksen kautta. Tilanteet, joissa surua koettiin lastenkirjoissa olivat kuolema, kiusaaminen, yksinäisyys, pelko, ikävä, epäonni ja huoli läheisestä. Johtopäätöksenä tuloksissa korostui erityisesti niiden yksityiskohtainen ja moninainen kuvailu aineistossa sekä tutkimuksen lastenkirjojen suuri potentiaali olla apuna tunnekasvatuksessa jo varhaislapsuudessa.