Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Subject "selviytyminen"

Sort by: Order: Results:

  • Heikka, Jenni (2012)
    Tutkielma käsittelee omaisuusrikoksista epäiltyjä naisia vuoden 1908 Helsingissä. Tutkimuksessa kysytään, ketkä joutuivat epäillyiksi, keiltä varastettiin ja ketkä todistivat? Tärkeä on myös kysymys siitä, mitä pidettiin varastamisen arvoisena eli mitä varastettiin. Lisäksi kysytään, missä tavallisesti varastettiin. Tutkimuksessa selvitetään myös, mitä epälyille tapahtui kuulustelun jälkeen: tuomittiinko heidät, vai menivätkö he naimisiin? Tutkimuksessa nojataan löyhästi rikollisuuden selittämiseen rationaalisena, taloudelliseen hyötyyn tähtäävänä tekona. Omaisuusrikollisuutta tarkastellaan selviytymisstrategiana muiden strategioiden joukossa ja vaikutteita on saatu epävirallisen talouden tutkimuksesta. Epätäydellisen informaation varassa tehtyjä tekoja, tässä tapauksessa omaisuurikoksia, tulkitaan mikrohistorioitsija Giovanni Levin esimerkin mukaisesti rationaalisina, siinä ympäristössä ja niissä olosuhteissa, joissa ne ovat tapahtuneet. Aineisto koostuu Helsingin etsivän poliisin kuulustelupöytäkirjoista ja Helsingin poliisilaitoksen osoitetoimiston osoiterekisterin tiedoista vuodelta 1908. Menetelmänä käytetään Grounded theory -menetelmää, jonka avulla aineistosta tunnistetaan erilaisia kategorioita ja avainteemoja. Enemmistö epäillyistä naisista oli nuoria naimattomia alle 30-vuotiaita naisia. Yleisin ammatti epäiltyjen joukossa oli palvelijatar ja yleisintä varastettua tavaraa olivat vaatteet . Tavallisesti rikospaikkoja olivat myymälät ja rikosten uhrien kodit. Useimmiten rikosten kohteiksi joutuneet olivat joko kauppiaita, palvelijoita, käsityöläisiä tai käsityöläisten vaimoja. Oli yhtä tavallista, että epäilty ja rikoksen uhri olivat tuttuja toisilleen, kuin se, että heillä ei ollut aikaisempaa suhdetta keskenään. Keskimääräisen anastuksen arvo jäi vaatimattomaksi, eikä ylittänyt vuoden 1898 rikoslaissa määriteltyä varkauden markkamääräistä rajaa. Toisaalta työläisnaisten palkkataso oli niin alhainen, että näpistyksillä oli tästä huolimatta naisille todellista taloudellista merkitystä. Yli puolet epäillyistä oli ensikertalaisia ja näpistykset ja varkaudet jäivät usein vain yhteen kertaan. Suurin osa niistä epäillyistä, joiden myöhemmät vaiheet saatiin selville, menivät naimisiin, eikä rikollinen elämäntapa vaikuttanut jääneen enemmistölle pysyväksi. Varsinaista omaisuusrikosten alakulttuuria aineistosta ei tunnistettu, vaan tapaukset vaikuttivat enemmän liittyvän laajemmin köyhän kansanosan kulttuuriin. Usein anastettu tavara vietiin panttilainaamoon, mikä vahvistaa kuvaa omaisuusrikoksesta selviytymisstrategiana, lisäansion hankkimisena hankalassa tilanteessa, esimerkiksi työttömyysjakson aikana. Ennen sosiaalivakuutuksien aikaa sekä nuorten naimattomien naisten että vanhempien, leskeksi jääneiden naisten taloudellinen asema oli epävarma. Helsingin työmarkkinoille ominainen kausittainen työttömyys ja pieni tulotaso loivat tilanteen, jossa kulutustavarat, kuten vaatteet, olivat ylellisyyttä. Työllä itsensä elättävien naisten tulotaso oli huomattavasti alhaisempi kuin työläismiesten. Vaikka naisten omaisuusrikollisuus vuoden 1908 Helsingissä oli tilastollisesti vaatimaton ilmiö, siihen kietoutui monia köyhien naisten elämään liittyviä merkittäviä asioita, kuten prostituutiota, alkoholismia ja työttömyyttä.
  • Perälä, Anna (2012)
    Koulukiusaamiseen on Suomessa alettu suhtautua vakavana sosiaalisena ongelmana. Koulukiusaamisen valittiin tutkimusaiheeksi, koska se yhdistää mielenkiintoisella tavalla kiinnostuksen koulun sosiaalityötä kohtaan sekä ajankohtaisen aiheen, jota ei ollut tutkittu sosiaalityön näkökulmasta aiemmin. Tämän pro gradu -tutkielman tarkoitus on tarkastella koulukiusaamista sosiaalisena ilmiönä sekä kartoittaa kiusatun selviytymiskeinoja ja -polkuja. Tutkielmassa tuodaan uusi näkökulma kiusaamistutkimukseen käyttämällä narratiivisia tutkimusmenetelmiä ja tutkimalla kiusaamisesta selviytymistä, jota Suomessa ei ole tutkittu. Tutkielman tietoteoreettinen lähestymistapa on synteesi narratiivisuudesta ja sosiaalisesta konstruktivismista. Teoreettisena lähtökohtana on näkemys, jonka mukaan sosiaalialan tietoa voidaan luoda narratiivisesti tutkimalla. Aiempaan tutkimukseen kiusaamisesta perehdytään monelta suunnalta. Kiusaamista ilmiönä esittelevien tutkimusten lisäksi kuvaillaan kiusaamisen selviytymistutkimusta. Aihe kytketään sosiaalityöhön koulunkuraattorin työn esittelyllä ja referoimalla aiempia tuloksia, joiden mukaan kiusaaminen on sosiaalinen ja vuorovaikutuksellinen ilmiö. Tärkein yksittäinen lähde ja inspiraatio tutkielmalle on Päivi Hamaruksen väitöskirja Koulukiusaaminen ilmiönä. Aineisto koostuu 41:stä koulukiusatun kirjoittamasta tarinasta. Tarinat on koottu vuosina 2010–2011 lähettämällä kirjoituspyyntöjä lehtiin ja Internetin keskustelupalstoille. Tarinoissa kiusatut kertovat vapaasti kiusaamisestaan ja siitä selviytymisestä tarinan muodossa. Kiusatut ovat olleet kirjoittamishetkellä 14–67-vuotiaita, kuusi aineiston kertojista on miespuolisia ja loput ovat naisia. Tutkimuskysymykset ovat: millainen on koulukiusatun tarina ja millaisia selviytymispolkuja tarinoilla luodaan? Ensimmäiseen kysymykseen on etsitty vastauksia erittelemällä kiusattujen esiin nostamia teemoja kategoris-sisällöllisellä lukutavalla. Tarinoiden osia teemoiteltiin muun muassa selviytymiskeinojen ja seurausten perusteella. Tuloksissa aiempiin tutkimuksiin verrattuna mielenkiintoisina piirteinä nousevat kuvaukset kiusaamisen sosiaalisesta luonteesta, sen negatiiviset seuraukset ihmissuhteille yleensä sekä seksuaalisuudelle, ja aikuisten ristiriitaiset roolit tarinoissa luotettavina tai lisäongelmia tuovina henkilöinä. Lisäksi löytyneet selviytymiskeinot jaettiin ongelma- ja tunnekeskeisiin. Tunteisiin liittyvät keinot olivat joko hyödyllisiä tai haitallisia. Mikään keinoista ei ollut aina tehokas eli keinojen toimivuus riippuu paljolti ympäristötekijöistä. Narratiivisen analyysin toisessa vaiheessa tarinat luettiin kokonaisuuksina ja niistä etsittiin vastauksia kysymykseen, millaisia selviytymispolkuja tarinoista löytyy. Kokonaishahmon perusteella tyypiteltiin viisi toisistaan eroavaa selviytymispolkua: taipumattomat, yksinjätetyt, pelastetut, pärjääjät ja voimaantujat. Polut erosivat toisistaan etenkin siinä, oliko tarinalla onnellinen loppu, millaiset seuraukset kiusaamisesta jäivät ja oliko kiusattu saanut apua tai tukea sosiaaliselta ympäristöltään. Yksinjätettyjen polku osoittautui negatiivisimmaksi vaihtoehdoksi, ja siihen liittyi kouluyhteisöstä eristäminen, epäonnistuneet selviytymisyritykset, vakavat pitkäaikaiset seuraukset ja vähäinen sosiaalinen tuki kiusaamisen aikana. Itsetunto osoittautui suojaavaksi tekijäksi ja auttoi taipumattomien selviytymispolulle, jossa kiusaamisesta ei juuri jäänyt seurauksia. Johtopäätöksenä voidaan todeta, että narratiivisilla menetelmillä voidaan löytää laajasti tutkitusta ilmiöstä vielä uusia näkökulmia. Tulosten perusteella kiusatut tarvitsevat kiusaamisen aikana, mutta myös sen jälkeen, psykososiaalista tukea koulun henkilöstöltä, jotta he selviytyisivät kiusaamisesta ehjempinä. Pelkkä kiusaamisenvastainen ohjelma ja interventiot eivät poista kiusaamisen negatiivisia seurauksia. Intervention jälkeen tulisi keskittyä kiusatun voimavarojen tunnistamiseen, jotta hän pääsisi voimaantujien selviytymispolulle eli löytäisi tapahtuneesta aineksia vahvemmalle itsetunnolle ja uskoa selviytymiseensä. Narratiiviset menetelmät ovat kokeilemisen arvoisia käytännön työssä, kertoi kiusattu koulussa tarinansa sitten kirjoittamalla, piirtämällä tai vaikka laulamalla.
  • Tuomi, Riikka (2022)
    Tiivistelmä: Noin 4 % suomalaisista kokee tällä hetkellä jatkuvaa kiusaamista työpaikallaan. Kirkon alalla kiusaaminen on KEVAn mukaan mahdollisesti tätäkin yleisempää. Tässä tutkimuksessa tutkin Suomen evankelis-luterilaisen kirkon työntekijöiden selviytymistä työpaikkakiusaamisesta identiteettityön näkökulmasta sitä, miten työpaikkakiusaamisen on koettu vaikuttavan identiteettiin ja millä keinoin työpaikkakiusaamisesta on pyritty selviytymään. Teoreettisena viitekehyksenä oli intensiivisen eheyttävän identiteettityön malli. Syvähaastattelin 8 Suomen evankelis-luterilaisen kirkon työntekijää. Haastattelut analysoin teoriaohjaavan sisällönanalyysin avulla. Aineistosta muodostin 3 kiusaamisen aiheuttamaa uhkaa identiteetille ja 4 kiusaamisesta selviytymiseen tähtäävää keinoa. Kiusaamisen aiheuttamat uhat identiteetille olivat kiusaaminen järkyttää ja haastaa oman kokemuksen ylläpitämistä tapahtuneesta, kiusaaminen haastaa käsityksen itsestä arvostettuna työntekijänä ja ihmisenä ja kiusaaminen horjuttaa perustavanlaatuisia uskomuksia. Traumatisaatio ja stigmatisaatio kulkivat kuormitusta voimistavina läpi kiusaamisen ja siitä selviytymisen lisäten identiteettityötä. Kiusaamisesta selviytymiseen tähtäävät keinot olivat kiusaamisen tapahtumisen todentaminen ja oman kokemuksen validointi, identiteetin puolustaminen, luopuminen ja kokemuksen kääntäminen vahvuudeksi sekä työidentiteetin uudelleen rakentaminen ja uskonnollinen identiteetti. Tutkimuksen tulokset olivat yhteneväisiä aiemman tutkimustiedon kanssa. Työyhteisön tuki oli merkityksellinen etenkin kiusaamisen tapahtumisen ja oman kokemuksen validoinnissa ja esimiehen tuki näyttäytyi kannustuksena, joka tuki identiteettiä. Erityisinä kontekstiin liittyvinä piirteinä korostuivat moraaliin, uskontoon ja kutsumukseen tukeutuminen pyrittäessä ylläpitämään oman kokemuksen ja identiteetin eheyttä. Kiusaaminen oli aiheuttanut syvää epäluottamusta kirkkoon työnantajana ja saattanut muuttaa kirkkosuhdetta laajemminkin. Kiusaamisen koettiin haastavan erityisesti työ- ja organisaatioidentiteettiä. Ammatti-identiteetti ja uskonnollinen identiteetti sitä vastoin koettiin kiusaamisesta selviytymisen resursseina.
  • Tuomi, Riikka (2022)
    Tiivistelmä: Noin 4 % suomalaisista kokee tällä hetkellä jatkuvaa kiusaamista työpaikallaan. Kirkon alalla kiusaaminen on KEVAn mukaan mahdollisesti tätäkin yleisempää. Tässä tutkimuksessa tutkin Suomen evankelis-luterilaisen kirkon työntekijöiden selviytymistä työpaikkakiusaamisesta identiteettityön näkökulmasta sitä, miten työpaikkakiusaamisen on koettu vaikuttavan identiteettiin ja millä keinoin työpaikkakiusaamisesta on pyritty selviytymään. Teoreettisena viitekehyksenä oli intensiivisen eheyttävän identiteettityön malli. Syvähaastattelin 8 Suomen evankelis-luterilaisen kirkon työntekijää. Haastattelut analysoin teoriaohjaavan sisällönanalyysin avulla. Aineistosta muodostin 3 kiusaamisen aiheuttamaa uhkaa identiteetille ja 4 kiusaamisesta selviytymiseen tähtäävää keinoa. Kiusaamisen aiheuttamat uhat identiteetille olivat kiusaaminen järkyttää ja haastaa oman kokemuksen ylläpitämistä tapahtuneesta, kiusaaminen haastaa käsityksen itsestä arvostettuna työntekijänä ja ihmisenä ja kiusaaminen horjuttaa perustavanlaatuisia uskomuksia. Traumatisaatio ja stigmatisaatio kulkivat kuormitusta voimistavina läpi kiusaamisen ja siitä selviytymisen lisäten identiteettityötä. Kiusaamisesta selviytymiseen tähtäävät keinot olivat kiusaamisen tapahtumisen todentaminen ja oman kokemuksen validointi, identiteetin puolustaminen, luopuminen ja kokemuksen kääntäminen vahvuudeksi sekä työidentiteetin uudelleen rakentaminen ja uskonnollinen identiteetti. Tutkimuksen tulokset olivat yhteneväisiä aiemman tutkimustiedon kanssa. Työyhteisön tuki oli merkityksellinen etenkin kiusaamisen tapahtumisen ja oman kokemuksen validoinnissa ja esimiehen tuki näyttäytyi kannustuksena, joka tuki identiteettiä. Erityisinä kontekstiin liittyvinä piirteinä korostuivat moraaliin, uskontoon ja kutsumukseen tukeutuminen pyrittäessä ylläpitämään oman kokemuksen ja identiteetin eheyttä. Kiusaaminen oli aiheuttanut syvää epäluottamusta kirkkoon työnantajana ja saattanut muuttaa kirkkosuhdetta laajemminkin. Kiusaamisen koettiin haastavan erityisesti työ- ja organisaatioidentiteettiä. Ammatti-identiteetti ja uskonnollinen identiteetti sitä vastoin koettiin kiusaamisesta selviytymisen resursseina.