Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Subject "vanhemmat"

Sort by: Order: Results:

  • Kulmala, Carita (2019)
    Tavoitteet. Kielihäiriöisiä lapsia on kuvattu neuvokkaiksi keskustelutilanteissa, vaikka heillä onkin tyypillisesti vaikeuksia kielellisten rakenteiden hallinnassa sekä pragmatiikan taidoissa. Kielellisten taitojen vaikeudet heijastuvat puheilmaisuun, jolloin keskustelutilanteissa voi ilmetä haasteita. Keskustelutilanteiden ongelmakohdissa lapset voivat käyttää sanallisia ja ei-sanallisia kompensaatiokeinoja puheilmaisunsa tukena. Kielihäiriöisten lasten käyttämistä kompensaatiokeinoista ja toimintamalleista keskusteluiden ongelmatilanteissa on vain vähän tutkimusta, ja aiempi tutkimus on keskittynyt puheilmaisun keinoihin. Jotta kielihäiriöisen lapsen kielellisestä toimintakyvystä saataisiin kattava kokonaiskuva, kliinisten havaintojen ohella olisi hyödyllistä kerätä yksilöllistä tietoa lapsen kielenkäyttötaidoista luonnollisissa toimintaympäristöissä. Erityisesti lapsen vanhemmat ovat arvokkaita tiedon tarjoajia asiantuntija-arvioiden lisäksi. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli tarkastella kielihäiriöisten lasten keskustelu- ja vuorovaikutustaitoja sekä heidän käyttämiään vuorovaikutuksellisia kompensaatiokeinoja vanhempien havaintojen perusteella. Samalla selvitettiin vanhempien kokemuksia heidän saamastaan tuesta. Menetelmät. Tutkimuksessa haastateltiin kahtatoista kielihäiriöisen lapsen vanhempaa yhteensä yhdeksässä haastattelussa. Haastattelut toteutettiin vuoden 2018 aikana. Tutkimushetkellä lapset olivat 6;2–10;0-vuotiaita. Haastattelumenetelmänä käytettiin puolistrukturoitua teemahaastattelua. Aineisto analysoitiin teoriaohjaavan sisällönanalyysin avulla. Tulokset ja johtopäätökset. Vanhemmat kertoivat lastensa käyttävän useita sanallisia ja ei-sanallisia kompensaatiokeinoja keskustelutilanteissa. Osoittaminen ja kiertoilmaisujen käyttö olivat yleisimmin mainitut apukeinot. Tyypillistä oli myös se, että lapsi ratkaisi keskustelun ongelmakohtia yhdessä aikuisen tuella silloin, kun häntä ei ollut ymmärretty. Vanhemmat kokivat itse löytäneensä sopivimmat ratkaisut perheensä arkeen, mutta yksittäisiä neuvoja ja apuja oli saatu useilta eri asiantuntijoilta. Haastatellut vanhemmat kokivat sopeutumisvalmennukset ja vertaistuen erityisen tärkeiksi tukimuodoiksi.
  • Kulmala, Carita (2019)
    Objectives. Although children with language impairment typically have difficulties processing linguistic structures and with pragmatics, they have also been described as resourceful in conversations. Difficulties in linguistic skills affect speech production, causing communication breakdowns in conversations. When a problem occurs in a conversation, people can use compensatory strategies to get their message understood. These compensatory means can be verbal or non-verbal. There is only little research on children’s compensatory skills and how they act when a communicational problem occurs. Previous research has also been focused mainly in verbal communication. In order to gain an accurate understanding of a child’s linguistic performance, it is beneficial to gather individual information on how the child behaves in natural contexts. Especially the child’s parents are a valuable source of information in addition to a specialist’s assessment. The aim of this study was to examine the interactional skills of school-age children with specific language impairment and to describe what kind of compensatory strategies they use based on their parents’ observations. In addition, this study gathered information on parents’ experiences of the support the families have received. Methods. Twelve parents were interviewed in nine interviews for this study. The interviews were done in 2018. At the time, the children were aged between 6;2–10;0 years. This study used a semi-structured theme interview, and the data were analysed using a theory-driven content analysis. Results and conclusions. The parents reported that their children use several verbal and non-verbal compensational strategies. Pointing and the use of circumlocutions were the most reported strategies. It was also typical for the children that they relied on adult’s help to solve communicational breakdowns. The parents reported that they have found the best solutions and support methods for their family in daily living, but they also have received some advice from professionals. Family courses on SLI and peer support were reported as especially helpful and important support methods.
  • Ruuska, Johanna (2016)
    A small childs life is effected mostly by the most important microsystems in his life which are family and day care and their collaboration. Parental activity enables collaboration, educational partnership and having an influence on the affairs of children in day care between parents and day care personnel. It also allowes peer support for parents and strengthens the sense of community. Community is defined by interaction and the relationships between its members, a sense of belonging, functionality, taking part in and striving for a shared goal and an enduring organisation. Parental collaboration can have a function as such enduring organisation. The purpose of this research is to describe what parental collaboration is like from the parents perspective. This research also aims to describe, analyse and interpret the wishes and hopes the parents have for this collaboration and the meanings it gets. The research was partisipated in by 29 parents of children in day care from three day care centers. The material was gathered by an enquiry. The analyse of the material was directed by theory and it was approached by classification and through making themes both via the means of qualitative content analysis and in parts quantifying. The results of the research tell that the answerers thought that parental collaboration was sensible and its central actions were having an influence on the everyday life in day care, arranging occasions, fund raising and advertising, informing and getting new members. The parents saw activities aimed for the children as most valuable functions arranged through parental collaboration. Parents wishes for the action concerned the activity of both the parents and the association, timetables, events, enabling resources, informing and getting children heard. When the meanings that the parents gave to the functions of parental collaboration were examined four themes were found. They were communality, working for childrens benefits, collaboration between parents and day care personnel and the collaboration on city level. The parents experienced that they could make an effect on their childrens early childhood education moderately. They experienced their own activity as an important factor. The parental collaboration in day care context did not get great meaning in parents making relationships between each other or making them deeper.
  • Alapeteri-Ojanperä, TIina (2024)
    Tavoitteet. Tutkimuksen tavoitteena on lisätä ymmärrystä siitä tunneskaalasta, joita vanhemmilla ilmenee lapsen aloittaessa varhaiskasvatuksen. Aiemmat tutkimukset vanhempien tunteista varhaiskasvatuksen aloituksen yhteydessä ovat osoittaneet, että vanhemmat kokevat tilanteessa jonkinasteista ahdistusta etenkin, jos kyseessä on ensimmäinen lapsi tai jos vanhempien ja opettajien odotukset eivät kohtaa (White, Rutanen, Marwick, Amorim, Ka-ragiannidou, Herold, 2020; Dalli, 1999). On todettu, että opettajien ja vanhempien luottamuksellinen avoin keskusteluyhteys ehkäisee vanhempien epävarmuutta ja helpottaa aloitukseen liittyvää ahdistusta (White et al, 2020). Tutkimustuloksia voidaan hyödyntää kehitettäessä varhaiskasvatuksen aloituksen käytäntöjä ja prosessia. Menetelmät. Tämä tutkimus on laadullinen tutkimus. Tutkimus toteutettiin puolistrukturoituna haastattelututkimuksena ja haastateltavat etsittiin sosiaalisen median kanavia käyttäen. Haastateltavia oli yhteensä 7. Tulokset ja johtopäätökset. Tutkimustulokset osoittavat, että vanhempien kokemukset lap-sen päiväkodin aloituksessa vaihtelivat paljon. Vanhempien positiivisiin lapsen varhaiskasvatuksen aloituksen yhteydessä koettuihin tunteisiin vaikuttivat varhaiskasvatuksen henkilöstön pysyvyys ja ammatillisuus sekä tapa kohdata lapset. Sitä vastoin informaation puute ja viestinnän epäselvyys aiheuttivat vanhemmissa turhautumista. Tutkimustulosten johtopäätöksenä voidaan todeta, että toimiva ja avoin vuorovaikutus vanhempien ja henkilöstön sekä vanhempien ja johtajan välillä lapsen varhaiskasvatuksen aloituksessa on olennainen osa vanhempien myönteisen kokemuksen muodostumisessa.
  • Saarinen, Amanda (2020)
    Aims and objectives. The field of speech and language therapy nowadays emphasizes the participation of client’s environments, such as the family. The importance of close environments is highlighted by e.g. the ecological systems theory, the ICF classification and the concept of zone of proximal development. To learn to communicate using a communication aid, a child needs modeling from a more competent interaction partner. Parents are usually essential interaction partners for their children, yet they need guidance and support to be able to model the use of the communication aid for their child. Previous research on parents’ experiences of guidance and support received for aided communication has been scarce. However, it has been noticed that inadequate support for parents can lead to abandonment of the communication aid. The objective of this study was to explore parents’ experiences of guidance and support on using their child’s communication aid. In addition, parents’ experiences of the challenges in the communication aid service delivery were studied, as well as experiences of their own role in the process. The study also examined parents’ views on how the support and guidance practices could be developed. Methods. The data of this study were gathered through semi-structured interviews. From seven different families, nine parents of children who were using a communication aid with an extensive vocabulary participated in the interviews. Data were analyzed using data driven content analysis. Results and conclusions. The results of this study indicated that parents receive guidance and support on using their child’s communication aid from several actors. The guidance and support were mainly considered insufficient in quantity but their content was mostly perceived adequate. Parents had positive experiences of e.g. guidance and support received from their child’s speech therapist, communication instruction, peer support, and technical support provided by the manufacturers and importers of communication aids. One of the main challenges parents had experienced in the process was that the communication aid was not always actively used in the daycare or school settings. Most of the parents had had an active, self-imposed role in the service delivery process, for example in finding services and information. Parents would develop the services provided to families e.g. by offering more guidance and support at the beginning of the process, by training professionals more comprehensively on augmentative and alternative communication, and by informing families more effectively of the services and support that are available. Based on the results of this study, the guidance and support on using a communication aid do not seem to be completely equally available for families, and parent’s own activeness appears to affect the access to services. Practices on providing guidance and support, informing parents of services and training professionals on aided communication may need to be improved and clarified. Parents’ experiences of the guidance and support vary individually, but the results of this study can help professionals develop their practices to support families.
  • Saarinen, Amanda (2020)
    Tavoitteet. Puheterapiakuntoutuksessa pidetään nykyään tärkeänä kuntoutujan lähiympäristöjen, kuten perheen, osallistumista kuntoutukseen. Lähiympäristöjen merkitystä korostavat muun muassa ekologisten järjestelmien teoria, kuntoutustyötä ohjaava ICF-luokitus sekä lähikehityksen vyöhykkeen käsite. Kommunikoinnin apuvälinettä käyttävä lapsi tarvitsee mallia taitavammilta vuorovaikutuskumppaneilta oppiakseen itse kommunikoimaan apuvälinettä käyttäen. Vanhemmat ovat yleensä lapselle keskeisiä vuorovaikutuskumppaneita, mutta he tarvitsevat ohjausta ja tukea kyetäkseen itse mallittamaan kommunikoinnin apuvälineen käyttöä lapselleen. Vanhempien kokemuksia kommunikoinnin apuvälineen käyttöön saadusta ohjauksesta ja tuesta on toistaiseksi tutkittu vähän. On kuitenkin havaittu, että mikäli vanhemmat eivät saa apuvälineen käyttöön riittävästi tukea, sen käytöstä saatetaan luopua. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli tarkastella vanhempien kokemuksia lapsensa laajan kommunikoinnin apuvälineen käyttöön saadusta ohjauksesta ja tuesta. Lisäksi kartoitettiin vanhempien kokemuksia apuvälinepalveluprosessissa koetuista haasteista sekä siitä, millaiseksi vanhemmat ovat kokeneet oman roolinsa prosessissa. Tutkimuksessa selvitettiin myös, miten vanhemmat kehittäisivät kommunikoinnin apuvälineen käyttöön tarjottavaa ohjausta ja tukea. Menetelmät. Tutkimuksen aineisto kerättiin puolistrukturoiduilla teemahaastatteluilla. Tutkimuksessa haastateltiin seitsemästä perheestä yhdeksää vanhempaa, joiden lapsilla oli käytössään laaja kommunikoinnin apuväline. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin keinoin. Tulokset ja johtopäätökset. Tutkimuksen tulokset osoittivat, että vanhemmat saavat lapsensa kommunikoinnin apuvälineen käyttöön ohjausta ja tukea useilta toimijoilta. Ohjaus ja tuki koettiin pääsääntöisesti määrältään riittämättömäksi, mutta sisällöltään tarkoituksenmukaiseksi. Positiivisia kokemuksia vanhemmilla oli muun muassa lapsen kuntouttavalta puheterapeutilta saadusta ohjauksesta ja tuesta, kommunikaatio-opetuksesta, vertaistuesta sekä kommunikoinnin apuvälineiden valmistajien ja maahantuojien tarjoamasta teknisestä tuesta. Apuvälinepalveluprosessissa koetuista haasteista esille nousi erityisesti se, että kommunikoinnin apuvälinettä ei aina käytetty aktiivisesti lapsen päiväkodissa tai koulussa. Saadakseen palveluita, löytääkseen tietoa ja mahdollistaakseen apuvälineen käytön lapsen arjen ympäristöissä vanhempien oli tyypillisesti täytynyt ottaa apuvälinepalveluprosessissa aktiivinen, oma-aloitteinen rooli. Vanhemmat kehittäisivät ohjausta ja tukea muun muassa panostamalla vahvemmin prosessin alkuvaiheessa tarjottavaan tukeen, ammattilaisten koulutukseen ja tukimahdollisuuksista tiedottamiseen. Tutkimuksen tulosten perusteella voidaan todeta, että kommunikoinnin apuvälineen käyttöön saatu ohjaus ja tuki eivät näytä jakautuvan täysin tasavertaisesti perheiden kesken, ja vanhemman oma aktiivisuus saattaa vaikuttaa palveluiden saamiseen. Palveluiden saatavuuden ja niistä tiedottamisen käytäntöjä sekä ammattilaisten koulutusta puhetta tukevasta ja korvaavasta kommunikoinnista saattaisi olla tarpeen selkeyttää ja kehittää. Vanhempien kokemukset ohjauksesta, tuesta ja apuvälinepalveluprosessista vaihtelevat yksilöllisesti, mutta tämän tutkimuksen tulokset voivat auttaa ammattilaisia kehittämään työskentelykäytäntöjään.
  • Lahti, Mirka (2018)
    Tavoitteet. Puhetta tukeva ja korvaava kommunikointi (AAC) on kehitetty mahdollistamaan niiden ihmisten kommunikointi, joilla puheella ilmaisu on joko puutteellista tai puuttuu kokonaan. Tyypillisimpiä diagnooseja, joiden yhteydessä lapsilla esiintyy vaikeita kommunikoinnin häiriöitä, ovat vaikea älyllinen kehitysvamma, CP-vamma, autisminkirjon häiriö ja kehityksellinen puheen dyspraksia. Kommunikointilaitteet ovat avusteisia AAC-apuvälineitä, jotka antavat käyttäjälleen äänen. Kommunikointilaitteet ovat kuitenkin keskenään hyvin erilaisia ja eritasoisia. Kommunikointilaitteet ovat myös kehittyneet merkittävästi viime vuosina älylaitteiden tultua markkinoille, joten uutta kokoavaa tutkimusta tarvitaan. Tutkielmassa haluttiin selvittää, minkälaisia positiivisia ja negatiivisia kokemuksia lasten vanhemmilla on kommunikointilaitteista ja niiden käytöstä. Vanhempien näkökulman tutkiminen on perusteltua, sillä vanhemmat ovat tyypillisesti lapsen tärkeimpiä kommunikointikumppaneita ja heidän suhtautumisellaan lapsen AAC-apuvälineeseen on merkitystä sen käytön onnistumiseen. Menetelmät. Tutkimus toteutettiin integroivana kirjallisuuskatsauksena. Tutkimusaineisto haettiin neljästä eri tietokannasta. Hakusanoiksi valittiin englanninkieliset termit, jotka viittasivat kommunikointilaitteisiin, vanhempiin ja heidän kokemuksiinsa. Lopulliseen tutkimusaineistoon valikoitui seitsemän vuosina 2008−2018 julkaistua tutkimusartikkelia. Tulokset ja johtopäätökset. Vanhempien (n=53) kokemukset kommunikointilaitteista vaihtelivat. Vanhemmat kokivat yleisesti kommunikointilaitteen käytön lisänneen ja edistäneen lapsensa kommunikointia. Kommunikointilaitteissa vanhemmat arvostivat ääniominaisuutta, pientä kokoa ja keveyttä. Vanhemmat kokivat ammattihenkilöiden (puheterapeutit, koulun henkilökunta) antaman tuen ja ohjauksen tärkeäksi laitteen käytössä. Ammattihenkilöiden tuki ja ohjaus eivät kuitenkaan toteutuneet tai vastanneet laadultaan kaikkien vanhempien tarpeita ja vanhemmilla ilmeni myös huolia kommunikointilaitteiden rahoitukseen ja muihin kustannuksiin liittyen. Lisäksi vanhemmat kokivat ammattihenkilöiden AAC-keinoihin liittyvässä tietotaidossa ilmenevän vaihtelua ja puutteita. Tutkielman tulosten perusteella kommunikointilaitteen käytöllä näyttää olevan mahdollista edistää eri diagnooseilla olevien lasten kommunikointitaitoja, jos perhe saa tarpeidensa mukaista ohjausta laitteen käyttöön. Lasten käyttämien kommunikointilaitteiden, iän ja diagnoosien heterogeenisyyden ja toisaalta vastanneiden vanhempien homogeenisyyden ja pienen kokonaismäärän vuoksi tulokset eivät välttämättä ole laajasti yleistettävissä. Tulokset ovat kuitenkin linjassa kentän aiemman tutkimuksen kanssa, mikä lisää osaltaan tulosten luotettavuutta ja yleistettävyyttä. Lisää tutkimusta aiheesta kuitenkin tarvitaan.
  • Pulkkinen, Mirja (2016)
    Aims. The aim of this descriptive review was to examine the challenges parents of children who need augmentative and alternative communication have experienced in the rehabilitation process. Augmentative and alternative communication can support the communicative skills of individuals with moderate and severe disabilities. Even though the parents’ role in the rehabilitation process is very crucial and has been emphasized during the past decades, relatively few studies has examined this in the AAC rehabilitation which is why further research is much needed. Methods. A systematic search was conducted in four scientific databases. Six studies where parents’ experiences were researched via interviews and questionnaires were chosen to be examined in this study. Results and conclusions. Parents experienced various challenges in the AAC rehabilitation process. These challenges were experienced in different aspects of the process: from device selection to expanding the skills of the individual to different situations. Acknowledgement of the challenges is an important part of planning and enhancing effective rehabilitation.
  • Määttä, Suvi (2012)
    Lapsuuden liikunnalla on monipuolisia ja kokonaisvaltaisia myönteisiä vaikutuksia yksilön fyysiselle, henkiselle ja sosiaaliselle hyvinvoinnille lapsuudessa kuin myös pitkällä tähtäimellä aikuisuudessa. Yksi keskeinen innostaja lasten liikuntatottumuksien ja liikunnallisuuden oppimisessa ovat omat vanhemmat, joiden rooli voi olla yhdessä liikkumista lasten kanssa, roolimallina olemista kuin kannustavaa ja sosiaalista tukea antavaa. Vanhemmat voivat myös vahvistaa ensin lasten liikuntakompetenssikäsitystä sekä liikuntakiinnostusta ja tätä kautta edistää lasten liikunta-aktiivisuutta, joka on määritelty mediaatiovaikutukseksi tässä tutkimuksessa. Tämän tutkimuksen tavoitteena oli tutkia vanhempien vaikutuksen suoraa ja mediaatiovaikutusta lasten vapaa-ajan liikunta-aktiivisuuteen. Teoreettisena näkökulmana tutkimuksessa oli nuorten liikunta-aktiivisuutta edistävästä mallin (Welk, 1999) vanhempien vaikutusta ilmentävä osio, jonka keskeisinä tekijöinä ovat lasten liikunta-aktiivisuus, vanhempien vahvistajat ja lasten altistajat. Näiden tekijöiden välisiä yhteyksiä tutkittiin selvittämällä kuuden vahvistavan muuttujan suora yhteys lasten liikunta- aktiivisuuteen sekä vahvistavien muuttujien yhteys liikunta-aktiivisuuteen altistavien tekijöiden kautta (mediaatiovaikutus). Jokaiselle vanhempien vahvistavalle muuttujalle mitattiin suora ja mediaatiovaikutus. Muuttujat olivat mukana analyyseissa joko yksin tai kaikki yhtäaikaisesti. Tutkimuksen päämenetelmänä olivat logistinen ja lineaarinen regressioanalyysi ja lisäksi käytettiin mediaatiovaikutuksen tutkimisessa Sobel-, indirect- ja bootstrapping-testejä. Tutkimuksen aineisto (n=806) on peräisin kouluikäisten lasten elintapoja tutkivasta Hälsoverkstaden – projektista, jonka kyselytutkimukset on kerätty neljäs- ja viidesluokkalaisilta lapsilta ja heidän vanhemmiltaan ruotsinkielisistä kouluista kahdeksassa Uudenmaan kunnassa vuonna 2006. Tulosten perusteella ainoastaan vanhempien liikunta-aktiivisuudella oli suoraa vaikutusta lasten liikunta- aktiivisuuteen, kun vahvistavien muuttujien vaikutusta tutkittiin yksin ja yhtäaikaisesti. Muilla vanhempien vaikutusmuuttujilla (yhdessä liikkuminen, vanhempien kannustus, sisäiset tulosodotukset ja tulevaisuuden tulosodotukset) oli mediaatiovaikutusta, kun vahvistavia muuttujia tutkittiin yksitellen eli kyseiset vahvistajat vaikuttivat lasten liikunta-aktiivisuuteen lasten liikuntakompetenssin ja liikuntakiinnostuksen kautta. Tutkittaessa kaikkia vanhempien vahvistajia yhtäaikaisesti, varsinkin vanhempien kannustuksella ja yhdessä liikkumisella oli merkitsevää mediaatiovaikutusta. Yhdessä liikkumisella ja vanhempien liikunta-aktiivisuudella on näiden tulosten valossa siis erilaista merkitystä lasten liikunta-aktiivisuudelle. Vanhempien liikunta-aktiivisuus vahvistaa suoraan lasten vapaa-ajan liikunta-aktiivisuutta, kun puolestaan yhdessä liikkuminen vaikuttaa myönteisesti lasten liikunta- aktiivisuuteen liikuntakompetenssin ja –kiinnostuksen kautta. Lisäksi tutkimuksen perusteella lasten kokema vanhempien kannustus vahvistaa ensin lasten liikuntakompetenssikäsitystä ja liikuntakiinnostusta ja sen jälkeen lasten liikunta-aktiivisuutta. Tutkimuksen tuloksilla voi olla käytännön hyötyä mietittäessä parempia liikuntainterventioita ja mahdollisuuksia lasten liikunta-aktiivisuuden edistämiseen. Samoin tämä tutkimuksen tulokset vahvistavat, että vanhempien tulisi huomioida paremmin lasten liikunnallisuuden monipuolinen tukeminen, erityisesti lasten liikuntakompetenssin ja - kiinnostuksen vahvistamisen merkitys.
  • Virolainen, Hanna (2019)
    Most of the clothes we use today are ready-made garments. A few more generations ago, almost all the clothes were made by hand. Changing the importance of hand-made clothes at the social and everyday level has also influenced our appreciation for crafts. It is known that personal experiences have great significance in the formation of individual values. Our culture and our social environment also affect our values. In this qualitative study, the subject of the study was the appreciations of handmade children's clothing. My starting point for the research was my experience that handmade children's clothes are less appreciated than ready-made clothes. This study examines the views and appreciations of parents of children under school age in handmade children's clothing. The study examines also which handmade children's clothes are still used in families. The research material was collected with a semi-structured questionnaire containing both open and multiple choice questions. The questionnaire was distributed to one of the municipal nursery parents. Of the 45 questionnaires, 16 replies were received and the response rate was 35%. The research material was qualitatively analyzed using content analysis. According to research, parental appreciations for handmade children's clothing was varied. However, expressive, aesthetic, tradition and craftsmanship aspects were most appreciated in handmade children's clothing. The parents' positive experiences had an impact on their views on handmade clothing. The more positive the experiences of the parents were, the more appreciated were the aspects of craftsmanship, tradition and quality of work. If the parents' experiences of handmade clothing were relatively neutral, the aesthetic and expressive views were more pronounced in the valuations. Based on the responses, handmade garments currently used by families with children were mostly knitted woolen garments such as socks, hats, and vases. The most important feature of the clothes currently used by children is comfort. There was no clear link between the appreciation of parents' handmade garments and their handmade clothes for their children. In addition to parental valuations, other factors, such as the availability, price and availability of clothing, also affect decision-making related to the acquisition and introduction of garments.
  • Eronen, Tuomas (2016)
    Goals. The purpose of this study was to research parent's thoughts and impres-sions on children's gender roles. A special inspection of the research was chil-dren's hobbies, colors and plays. I also wanted to look into what the concepts of equality and gender neutral education mean to parents. Methods. The base of the study was 33 parents /guardians. Respondents were males and females. The data was collected by a questionnaire that was carried out by an e-form on the internet. Links to the e-form were shared to three kindergartens that are located in Vantaa. The research is a multimethod research that includes qualitative and quantitative elements. The material from the research was analysed by two different methods quantitative and qualitative. The quantitative data examines differences in hobbies, colors or plays between girls and boys. The differences were examined by analysing average values and standard deviation. The qualitative data was analysed by content analyse. Results and conclusions. Gender and the differences between the genders are a debated issue based on the parents' answers. Parents reverence equality but there are differences in what equality means to them. Parents hope that their children can be him/herself in the kindergarten without any expectations of the gender. Based on average values there are still many differences between boys and girls for example what kind of colors are used in the children's clothes and his / her bedroom. The color pink got remarkable dispersion comparing the results between boys and girls
  • Koski, Iikka (2023)
    The goal of this study was to investigate the connections between parental involvement and children’s school well-being. Previous studies in the field have considered cooperation between the home and the school system mainly through its’ affects on school performance. Correspondingly, parental involvement has had a respectively small role in the study of school well-being. Previous studies have proved that parents have an undeniable effect on their children’s overall well-being, and their support positively affects school performance. I’ve set a goal to research the connections between parental support and school well-being, because that has not been thoroughly investigated in past research. Well-being research is often goal oriented and serves a purpose in improving well-being, and parental involvement seems like an unused resource. In this study I will investigate the connections between parental involvement and school well-being, both as a whole and on different dimensions of well-being. I used a dataset of around 10 000 answers that surveyed well-being in Finnish schools. The data was accessed through the Finnish Social Science Data Archive. The data is collected from 7–9 grade students during 2017–2018, and it collected with the Koulun hyvinvointiprofiili survey in Finnish secondary schools. Koulun hyvinvointiprofiili is designed as a self-evaluation tool for schools, and it is based on Anne Konu’s Koulun hyvinvointimalli -conceptual model that was introduced in her dissertation and published in 2002. The data contains a division of well-being into four dimensions: the answerers experience of the school conditions, social relationships, means for self-fulfillment and health status. In addition, the survey measures parental involvement, which it includes in the social relationships dimension. I will analyze the connections between parental involvement and school well-being using correlation (r), coefficient of determination (r²), and regression analysis. My analysis indicated that parental involvement and support in their child’s schooling is in clear connection with children’s school well-being. Parental involvement has the strongest connection to means of self-fulfillment and social relationships. With other dimensions of well-being there was a positive correlation, but not as strong. It is also important to note, that the dimensions of well-being strongly correlate between themselves. As a result, the possible benefits gained from parental involvement in one dimension of well-being will support the whole of the child’s school well-being. The Finnish school system must be able to cooperate and communicate with a diversity of families, and thus take into account the potential of home as a resource in children’s well-being.
  • Saarinen, Sanni Sadetuuli (2016)
    The purpose of this study was to create an overview of parent`s thoughts about measuring in physical education and the new Move! monitoring system of physical performance. The Move! monitoring system is a national fitness testing system for fifth and eight graders. It will start in all Finnish primary schools in August 2016. The research problems were formulated to find out about parents thoughts about fitness testing, children`s physical performance and measuring it in physical education. The study also explored how parents feel about the written feedback of their children`s physical performance in new Move! program. This statistical study was made in March 2016. The research subjects were parents of all fifth graders in Helsinki primary schools. The data was collected from the parents by an electronic enquiry. The sample consisted of 103 parents, 27 men and 76 women. The data was analyzed by using SPSS Statistics 23 program and frequencies, cross-tabulations and Pearson`s correlations. In this study, parents felt that it is possible to influence children`s physical activity with physical education. Parents wanted to get a feedback about their children`s physical performance, but they did not think that fitness testing in physical education is the best way to motivate children to be more physically active. Even though parents felt fitness testing in physical education only little positive, they thought that the feedback from the Move! program which describes children`s physical performance motivate strongly both pupils and parents. Only 66 % of the parents thought that the new Move! monitoring system of physical performance is necessary but parents did not have any experience about program before this study. Maybe after they have got to know the Move! program via their own children`s measurements and feedback, they will change their opinion about it. This research reveals that new Move! program has a possibility to achieve its most important effort promoting pupils wellbeing and taking care of physical performance with feedback that motivates both pupils and parents to work for a better physical performance.
  • Kulju, Essi (2016)
    This study's goal was to describe how parents talk to their children about meat and meat production. This topic is relevant because meat production and the ethics of eating meat are being widely discussed. People are also more distanced from food production than ever before so it is interesting to study how they relay information about it to their children. The research problem in this study was to recognize in which type of situation and by whose initiative discussion about meat took place, what topics they talked about and how parents reacted in those situations. In this study the parents' different ways of talking about meat with their children are being described. The study was conducted with a qualitative research approach. The data was collected with seven theme interviews from two fathers and five mothers of children aged 4–6. Before the interviews, the interviewees had read a book, Nakki lautasella (a children's non-fiction book about food and meat production), with or without their children. In the content analysis, open coding was done to the data and then the data was divided into themes and then re-connected. Five themes were derived, offering answers to the research questions. Almost all parents had discussed meat with their children in some way, but nobody had told them about meat production in detail. The discussions typically took place at the dining table and on the children's initiative. Parents' way of talking about this subject was to answer child's questions when they came. Topics that parents experienced difficult were ones such as animals welfare and the violent phases of meat production, like slaughtering. Parents avoided talking about these subjects or they answered with very simple answers. By their actions parents were trying to protect their children because they felt like these topics were inappropriate for children and that they would stick to their children's minds causing anxiety. However, I claim that parents felt uncomfortable discussing topics that challenged them selves to think about them and evaluate their choices. In the future it should be researched why parents leave the initiative to talk about meat to their children and how it affects the discussed topics. More research should be done about the connection between the discussion parents have with their children and how much children know about food origin.
  • Kivi, Johanna (2023)
    Tavoitteet. Tämän kandidaatin tutkielman tarkoituksena oli kuvata vanhempien sellaista toimintaa, jolla on yhteys lapsen matematiikkamotivaatioon ja lisäksi tarkastella, miten lapsen matematiikkamotivaatioon yhteydessä oleva vanhempien toiminta eroaa tyttö- ja poikalasten kohdalla. Matematiikkamotivaatiota tarkasteltiin odotusarvoteorian kautta. Aiemmat tutkimukset ovat osoittaneet, että sukupuoleen kohdistuvat stereotypiat voivat vaikuttaa negatiivisesti etenkin tyttöjen matematiikkamotivaatioon, ja että vanhemmilla on merkittävä rooli lastensa matematiikkamotivaation muodostumisessa. Menetelmät. Tutkimus toteutettiin kuvailevana kirjallisuuskatsauksena. Kirjallisuuskatsauksen aineisto koostui kymmenestä vuosien 2016–2022 välillä julkaistusta englanninkielisestä tutkimusartikkelista, jotka haettiin kolmesta eri tietokannasta ja yhden kirjallisuuskatsauksen lähdeluettelosta. Aineistoa analysoitiin kuvailevan synteesin keinoin. Tulokset ja johtopäätökset. Tutkimustulokset osoittivat, että vanhempien toiminnalla on yhteys lapsen matematiikkamotivaatioon. Tutkimuksissa havaittiin sekä matematiikkamotivaatioon positiivisesti että negatiivisesti yhteydessä olevaa vanhempien toimintaa. Lapsen matematiikkamotivaatioon yhteydessä oleva vanhempien toiminta oli enimmäkseen psyykkistä toimintaa, mutta myös konkreettisten toimien yhteyksiä matematiikkamotivaatioon löydettiin. Tutkimustulokset osoittivat lisäksi, että lapsen matematiikkamotivaatioon yhteydessä oleva vanhempien toimina erosi osin tyttöjen ja poikien kohdalla. Erot johtuivat pääasiassa sukupuoleen kohdistuvista asenne-eroista ja stereotypioista. Tuloksista voidaan päätellä, että vanhemmat voivat omalla toiminnallaan joko tukea tai heikentää lapsen matematiikkamotivaation muodostumista.
  • Kotkas, Sanna (2019)
    Tavoitteet. Neuvolajärjestelmällä on Suomessa vahva ja vakiintunut asema, ja terveydenhoitajaa pidetään neuvolan keskeisimpänä voimavarana. Neuvoloissa on panostettu 2000-luvun alkupuolella paljon varhaisen vuorovaikutuksen tukemiseen etenkin suotuisan mielenterveyden edistämisen näkökulmasta, ja aihetta on myös tutkittu paljon. Koska neuvolaterveydenhoitaja on ammattihenkilö, jonka luota lapset useimmiten ohjautuvat puheterapeutin tutkimuksiin, on tärkeää tietää, miten neuvolaterveydenhoitajat arvioivat, havainnoivat ja tukevat varhaista vuorovaikutusta myös lapsen esisanallisen kielenkehityksen näkökulmasta. Tämän pro gradu -tutkielman tarkoituksena oli selvittää, millaisia sisältöjä lastenneuvolassa työskentelevät terveydenhoitajat antavat varhaiselle vuorovaikutukselle ja miten he havainnoivat, arvioivat ja tukevat yhtäältä lapsen ja vanhemman välistä varhaista vuorovaikutusta ja toisaalta lapsen esisanallisia vuorovaikutuskeinoja ja -taitoja. Menetelmät. Tutkimuksessa käytettiin laadullista tutkimusotetta. Tutkimusaineisto koostui puolistrukturoiduista teemahaastatteluista, jotka kerättiin haastattelemalla touko–marraskuussa 2018 viittä Vantaan kaupungin palveluksessa työskentelevää neuvolaterveydenhoitajaa. Haastattelut nauhoitettiin ja litteroitiin sekä analysoitiin induktiiviseen päättelyyn perustuvan sisällönanalyysin avulla. Tulokset ja johtopäätökset. Varhainen vuorovaikutus määriteltiin laajasti. Sen perustan nähtiin rakentuvan jo raskausaikana, ja sen merkitystä pidettiin tärkeänä koko elämän kannalta. Terveydenhoitajien keskeisimpiä varhaisen vuorovaikutuksen arviointikeinoja olivat havainnointi ja vanhemmille esitetyt kysymykset. Neuvolassa käytettiin myös varhaista vuorovaikutusta arvioivia lomakkeita, mutta ei lapsen esisanallisen kielenkehityksen arvioimisen ja seuraamisen yhteydessä. Niin varhaisen vuorovaikutuksen havainnointi kuin tukeminenkin vaikutti suuntautuvan etupäässä vanhemman toiminta- ja käyttäytymistapoihin, ja terveydenhoitajat havainnoivat niitä keskenään yhdenmukaisemmin kuin lapsen esisanallisia vuorovaikutuskeinoja. Varhaista vuorovaikutusta tuettiin vahvistamalla vanhemman toimijuutta, neuvomalla ja ohjaamalla vanhempaa, ohjaamalla tämä tarvittaessa erilaisten neuvolapalveluiden ja vertaistukiryhmien pariin sekä lähettämällä asiakas neuvolan erityistyöntekijöiden, erityisesti psykologin, arvioitavaksi. Varhaista vuorovaikutusta arvioidaan ja tuetaan neuvolassa etupäässä lapsen ja vanhemman psyykkisen hyvinvoinnin näkökulmasta. Lapsen esisanallisen kielenkehityksen arvioimisessa esiintyy yksilöllistä vaihtelua, eikä se välttämättä ole yhtä monipuolista ja yhdenmukaista kuin lapsen ja vanhemman välisen vuorovaikutuksen arviointi. Puheterapeuttien ammatillista osaamista ei tämän tutkimuksen perusteella tunneta ja osata hyödyntää varhaisen vuorovaikutuksen arvioimisessa ja tukemisessa. Varhaiseen vuorovaikutukseen liittyvän ammatillisen yhteistyön lisääminen olisi tärkeää ja hyödyttäisi paitsi eri ammattiryhmien työtä myös asiakasta ja hänen perhettään.
  • Kotkas, Sanna (2019)
    Tavoitteet. Neuvolajärjestelmällä on Suomessa vahva ja vakiintunut asema, ja terveydenhoitajaa pidetään neuvolan keskeisimpänä voimavarana. Neuvoloissa on panostettu 2000-luvun alkupuolella paljon varhaisen vuorovaikutuksen tukemiseen etenkin suotuisan mielenterveyden edistämisen näkökulmasta, ja aihetta on myös tutkittu paljon. Koska neuvolaterveydenhoitaja on ammattihenkilö, jonka luota lapset useimmiten ohjautuvat puheterapeutin tutkimuksiin, on tärkeää tietää, miten neuvolaterveydenhoitajat arvioivat, havainnoivat ja tukevat varhaista vuorovaikutusta myös lapsen esisanallisen kielenkehityksen näkökulmasta. Tämän pro gradu -tutkielman tarkoituksena oli selvittää, millaisia sisältöjä lastenneuvolassa työskentelevät terveydenhoitajat antavat varhaiselle vuorovaikutukselle ja miten he havainnoivat, arvioivat ja tukevat yhtäältä lapsen ja vanhemman välistä varhaista vuorovaikutusta ja toisaalta lapsen esisanallisia vuorovaikutuskeinoja ja -taitoja. Menetelmät. Tutkimuksessa käytettiin laadullista tutkimusotetta. Tutkimusaineisto koostui puolistrukturoiduista teemahaastatteluista, jotka kerättiin haastattelemalla touko–marraskuussa 2018 viittä Vantaan kaupungin palveluksessa työskentelevää neuvolaterveydenhoitajaa. Haastattelut nauhoitettiin ja litteroitiin sekä analysoitiin induktiiviseen päättelyyn perustuvan sisällönanalyysin avulla. Tulokset ja johtopäätökset. Varhainen vuorovaikutus määriteltiin laajasti. Sen perustan nähtiin rakentuvan jo raskausaikana, ja sen merkitystä pidettiin tärkeänä koko elämän kannalta. Terveydenhoitajien keskeisimpiä varhaisen vuorovaikutuksen arviointikeinoja olivat havainnointi ja vanhemmille esitetyt kysymykset. Neuvolassa käytettiin myös varhaista vuorovaikutusta arvioivia lomakkeita, mutta ei lapsen esisanallisen kielenkehityksen arvioimisen ja seuraamisen yhteydessä. Niin varhaisen vuorovaikutuksen havainnointi kuin tukeminenkin vaikutti suuntautuvan etupäässä vanhemman toiminta- ja käyttäytymistapoihin, ja terveydenhoitajat havainnoivat niitä keskenään yhdenmukaisemmin kuin lapsen esisanallisia vuorovaikutuskeinoja. Varhaista vuorovaikutusta tuettiin vahvistamalla vanhemman toimijuutta, neuvomalla ja ohjaamalla vanhempaa, ohjaamalla tämä tarvittaessa erilaisten neuvolapalveluiden ja vertaistukiryhmien pariin sekä lähettämällä asiakas neuvolan erityistyöntekijöiden, erityisesti psykologin, arvioitavaksi. Varhaista vuorovaikutusta arvioidaan ja tuetaan neuvolassa etupäässä lapsen ja vanhemman psyykkisen hyvinvoinnin näkökulmasta. Lapsen esisanallisen kielenkehityksen arvioimisessa esiintyy yksilöllistä vaihtelua, eikä se välttämättä ole yhtä monipuolista ja yhdenmukaista kuin lapsen ja vanhemman välisen vuorovaikutuksen arviointi. Puheterapeuttien ammatillista osaamista ei tämän tutkimuksen perusteella tunneta ja osata hyödyntää varhaisen vuorovaikutuksen arvioimisessa ja tukemisessa. Varhaiseen vuorovaikutukseen liittyvän ammatillisen yhteistyön lisääminen olisi tärkeää ja hyödyttäisi paitsi eri ammattiryhmien työtä myös asiakasta ja hänen perhettään.
  • Karttunen, Katriina (2017)
    Tavoitteet. Varhaiskasvatuksen tehtävä on edistää lapsen kasvua, kehitystä ja oppimista yh-teistyössä lapsen vanhempien kanssa. Yhteistyön tavoitteena on vanhempien ja varhaiskasvattajien sitoutuminen yhteiseen kasvatustehtävään. Suomalaisten sosiaalisen median käyttö on viime vuosina kasvanut huomattavasti, ja vanhemmat osallistuvat aktiivisesti internetin avoimille keskustelufoorumeille kirjoittamalla näkemyksiään ja kokemuksiaan heitä puhutta-vista ilmiöistä. Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, millä tavoin lasten vanhemmat kuvaavat päiväkodin henkilökuntaa internetin keskustelupalstalla. Tarkoituksena oli kuvata, millä tavoin vanhemmat kommentoivat päiväkodin henkilökunnan henkilökohtaisia ominai-suuksia sekä ammatillista toimintaa. Menetelmät. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Tutkimusaineistoksi valittiin harkinnanvaraista otantaa käyttäen yhdellä suomalaisella keskustelufoorumilla käyty kommenttiketju, jossa lasten vanhemmat olivat keskustelleet näkemyksistään koskien päiväkodin henkilökuntaa. Tutkimuksessa tarkasteltiin myös vanhempien käyttämiä nimityksiä päiväkodin henkilökunnasta. Aineisto analysoitiin käyttämällä menetelmänä sekä diskursiivista lukutapaa että aineistolähtöistä sisällönanalyysia. Tulokset ja johtopäätökset. Tutkimustulokset jaoteltiin tutkimuskysymyksiä mukaillen kahteen pääteemaan. Ensimmäinen teema rakentui kommenteista, jotka sisälsivät puhetta päiväkodin henkilökunnan koulutustaustasta ja henkilökohtaisista ominaisuuksista. Toinen teema muodostui puheesta, jossa kommentoitiin päiväkodin henkilökunnan ammatillista toimin-taa. Vanhemmat käyttivät henkilökunnasta pääosin sellaisia nimityksiä, joista ei ollut päätel-tävissä työntekijän ammattinimike. Henkilökunnan koulutustausta ja alalle soveltuvuus pu-huttivat vanhempia internetin keskustelupalstalla. Henkilökunnan ammatillista toimintaa koskevasta puheesta keskeisiksi teemoiksi nousivat kasvatusyhteistyö vanhempien kanssa, sitoutuminen työtehtäviin päivittäisessä toiminnassa, oppimisympäristöt päiväkodissa sekä lapsen hyvinvointi ja turvallisuus varhaiskasvatuksessa.
  • Aleneff, Marja Leena (2015)
    Objectives. Parental alienation is known to be manipulation aimed at a child in the family interaction context in order to make the child reject a parent to please the other parent. Although parental alienation has been described already in the 1950's little quantitative research has been done in the field. It has been found parental alienation occurring typically in divorce conflicts is associated with psychosocial problems and clinical symptoms in adulthood. As the studies of parental alienation have focused on the adults until now, it is not known what kind of association there is between parental alienation and adolescents' well-being. The objective of this quantitative pioneering study aimed at teenagers was to find out about parental alienation's prevalence and association with Finnish adolescents' quality of life as well as with the family background factors. The focus of the study was on the association of parental alienation behaviors with an adolescent's quality of life disregarding whether the parents had divorced or the alienating parent succeeded in the alienation of the child or not. The following hypotheses were made: One to two percent of the adolescents has experienced parental alienation. Parental alienation is more prevalent in divorced families and associated with (1) higher rates of depression and anxiety and the lower quality of life (2) meeting the rejected parent after the divorce (3) the deteriorated relationship with the rejected parent after the divorce. Methods. The research was carried out as an anonymous web survey, which was completed by 2027 adolescents (mean age 17.7 years, 87.4 % female). About 36 % of the participants came through 19 Finnish high schools and about 64 % through five websites aimed at teenagers. The questionnaires used in this study were Parental Alienation Behavior Scale (parental alienation), KiddoKINDL-14–17 (quality of life) and Raitasalo's modification of the short form of the BDI (mood). Results and conclusions. As it was hypothesized parental alienation was associated with higher rates of depression, anxiety, the lower quality of life and parents' divorce or separation although it also occurred in families where the parents had not divorced. On the contrary to the hypotheses parental alienation was not associated with meeting the rejected parent, neither was the relationship deteriorated after the divorce of the parents associated with the rejected parent but with the alienating parent. Thus the previously found association between parental alienation and low well-being in appears in to occur already in adolescence. Further research is needed to find out the need for the parental alienation screening for example.