Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Subject "Fyysinen aktiivisuus"

Sort by: Order: Results:

  • Vormisto, Petteri (2024)
    Tavoitteet. Tarkastelen tutkimuksessa, miten esiopetusikäisten lasten fyysistä aktiivisuutta tuetaan esiopetuksessa. Päivittäinen fyysinen aktiivisuus on osa lasten normaalia kasvua ja kehitystä. Alle kahdeksanvuotiaat lapset tarvitsevat fyysistä aktiivisuutta noin kolme tuntia päivässä. Lapset viettävät esiopetuksessa suuren osan päivistään, joten fyysisen aktiivisuuden tukeminen esiopetuksessa on keskeistä lapsen normaalille kasvulle ja kehitykselle. Aikaisemmista tutkimuksista tiedetään, että lasten fyysisen aktiivisuuden tukemisessa korostuu etenkin lapsilähtöinen pedagogiikka ja oppimisympäristöjen merkitys. Tutkimukseni tavoitteena on kuvailla, miten esiopetuksessa tuetaan lasten fyysistä aktiivisuutta ja millaiset tekijät rajoittavat lasten fyysisen aktiivisuuden toteutumista esiopetuksesta vastaavien varhaiskasvatuksen opettajien mukaan. Menetelmät. Aineisto kerättiin haastattelemalla kolmea esiopetuksesta vastaavaa varhaiskasvatuksen opettajaa. Haastattelut olivat puolistrukturoituja asiantuntijahaastatteluja. Menetelmällä tavoiteltiin aineistoa, joka vastaisi tutkimuskysymyksiin mahdollisimman kattavasti. Aineisto analysoitiin teema-analyysin keinoin, jonka avulla aineistosta muodostettiin pääteemoja ja alateemoja tutkittavasta ilmiöstä. Aineistosta tehtyjä havaintoja tulkittiin tutkimuksen teoreettista taustaa hyödyntäen. Tulokset ja johtopäätökset. Tutkimuksesta tunnistin monia esiopetusikäisten lasten fyysistä aktiivisuutta tukevia asioita. Fyysistä aktiivisuutta edistäviin asioihin lukeutui opettajien käyttämä lapsilähtöinen liikuntapedagogiikka ja ulkotiloissa tapahtunut toiminta. Lasten fyysisen aktiivisuuden tukemista rajoitti eniten sisätiloissa toimiminen sekä lasten kielteinen asenne toimintaa kohtaan. Tutkimuksen tulokset ovat pitkälti linjassa tutkimuksessa käytetyn teoreettisen taustan kanssa muutamia havaintoja lukuun ottamatta. Tuloksia tarkastellessa voidaan todeta, että esiopetuksessa lapsia tuetaan ohjatussa ja omaehtoisessa fyysisessä aktiivisuudessa. Jatkotutkimuksissa tulisi tutkia, miten esiopetuksen sisätiloista saisi muodostettua kokonaisuuksia, jotka tukisivat lasten fyysistä aktiivisuutta tehokkaammin.
  • Koskela, Katri (2022)
    Tavoitteet Tutkimuksen tavoitteena on selvittää, miten liikuntakasvatus näkyy 1–3-vuotiaiden siirtymäti-lanteissa ja miten varhaiskasvatuksen opettajien liikuntakasvatuksen lisäämisen keinot suo-sivat fyysisen aktiivisuuden suosituksia. Aiemmat tutkimukset osoittavat, että lasten fyysinen passivisuus on yleistyvää ja lapset liikkuvat kokoajan aiempaa vähemmän. Menetelmät Tutkimus oli laadullinen eli kvalitatiivinen tutkimus, jonka aineisto kerättiin tutkimuskyselyllä verkossa ja se oli suunnattu varhaiskasvatuksen opettajille. Kyselyyn vastasi 26 varhais-kasvatuksen kentällä työskentelevää henkilöä. Aineiston analyysissä käytettiin teoriaohjaa-vaa sisällönanalyysia ja vastaukset teemoiteltiin. Tulokset ja johtopäätökset Tutkimuksen tuloksista selvisi, että lasten siirtymätilanteissa tapahtuu istuttelua ja odottelua, sekä varhaiskasvattajilla on suuri rooli liikuntakasvatuksen lisäämisessä. Esille nousi myös, että moni välttää siirtymätilanteiden passiivisuuden pienryhmäsiirtymillä. Lasten fyysisen passiivisuuden lisääntyminen näkyi aiemmissa tutkimuksissa ja kyselylomakkeen vastauk-sissa, mutta myös kehitysideoita saatiin selville, esimerkiksi lattiakuvioita lisääminen liikunta-muotojen monipuolistamista varten.
  • Meling, Amanda (2020)
    Aikaisemman tutkimuksen pohjalta voidaan sanoa, että fyysisellä aktiivisuudella on jo pitkään ollut merkittävä rooli terveyden ja hyvinvoinnin edistämisessä. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli kuitenkin tutkia asiaa hieman eri näkökulmasta. Ensimmäisen tutkimuskysymyksen avulla oli tarkoitus selvittää, millaisia vaikutuksia fyysisellä aktiivisuudella on koulumenestykseen. Omat havainnot organisoituun urheilutoimintaan osallistuvien lasten hyvästä koulumenestyksestä johtivat toiseen tutkimuskysymykseen, eli tutkimaan organisoidun urheilun vaikutuksia koulumenestykseen. Tämän kandidaatintutkielman tavoitteena oli saada luotettavaa tietoa fyysisen aktiivisuuden ja organisoidun urheilun vaikutuksista koulumenestykseen, joita voitaisiin sitten mahdollisesti hyödyntää esimerkiksi kasvatustyössä. Toteutin tämän kandidaatintutkielman kuvailevana kirjallisuuskatsauksena. Aineistonhaussa hyödynsin Helkan -tietokantoja, sekä Google Scholar -hakukonetta. Hyödynsin aineiston etsimisessä myös löytämäni kirjallisuuden lähdeluetteloja. Aineistoni koostui sekä kansainvälisestä, että kotimaisesta tutkimuksesta, ja hyödynsin työssäni myös erilaista aiheeseen liittyvää teoriakirjallisuutta, sekä muita luotettavia sähköisiä lähteitä, kuten perusopetuksen opetussuunnitelmaa, perusopetuslakia yms. Tämän tutkielman lähteet koostuivat pääosin sähköisistä lähteistä. Tämän kirjallisuuskatsauksen tutkimustulokset eivät olleet aivan yksiselitteisiä ensimmäisen tutkimuskysymyksen osalta, vaan niissä oli hieman epäjohdonmukaisuutta. Suurin osa aikaisemmasta tutkimuksesta kuitenkin päätyi tuloksissaan siihen, että fyysinen aktiivisuus vaikutti positiivisesti koulumenestykseen. Tulosten perusteella voitaisiin siis sanoa, että fyysisellä aktiivisuudella näyttäisi olevan positiivisia vaikutuksia koulumenestykseen, mutta laadukasta tutkimusta aiheesta tulisi ehdottomasti tehdä lisää. Toisen tutkimuskysymyksen kohdalla tulokset olivat yksiselitteisiä, ja näiden tutkimustulosten valossa voidaan todeta, että organisoidulla urheilulla on positiivisia vaikutuksia koulumenestykseen.
  • Pajunen, Sara (2016)
    Physical activity has a positive impact not only on physical and mental health but also on cognitive functions. It seems that physical activity improves performance in a variety of cognitive tests and slows down the natural cognitive decline associated with aging. During adolescence the plasticity of the brain is greater and parts of the brain that are essential for cognitive functions develop significantly. At the same time there is some evidence that globally increasing physical inactivity and obesity might influence negatively on health of the brain and further on cognitive functions. From this point of view physical activity may have an underestimated role supporting cognitive development in youth. Physical activity has a positive effect on performance in a variety of cognitive tests in adolescence. Physically active adolescents outperform physically inactive controls in verbal and numerical abilities, different reasoning ability tests and especially in tests that measure executive functions and attention. Physical exercise has a positive effect also on emotional well-being, behaviour and academic achievement. Based on the articles of this thesis regular organized physical exercise that is vigorous and includes a cognitive component has the strongest impact on cognitive performance. In some studies the association between physical activity and cognitive and academic performance was stronger in girls than boys. This finding could be explained by the fact that physical exercise decreases symptoms of anxiety and depression and that girls have more of these symptoms than boys. The underlying mechanisms of the association include learning and developmental mechanisms and physiological mechanisms that include functional and structural features of the brain. Physical exercise increases cerebral blood flow and oxygen intake in the brain and upregulates multiple neurotrophic factors that are essential for new neurons. Regular physical exercise possibly leads to more efficient neuronal networks and permanent cortical changes in adolescent’s brain. Scarce literature and various study designs might explain some of the inconsistency in the results. In the future more research is needed about what kind of physical exercise by type, intensity and duration is the most effective on cognitive development in adolescence. Increasing amount of literature supports the idea that physical activity is a lifestyle factor that has a holistic impact on health and well-being throughout the lifespan.
  • Martin, Jesse (2020)
    Aims. The aim of this study was to investigate the development of, and links between school burnout and physical activity in upper comprehensive school. According to previous studies, school burnout increases as pupils make a transition from one level of education to the next, and school burnout is more common among girls than boys. Previous studies have indicated that physical activity decreases as people grow older. As physical activity is known to promote health and wellbeing, it could be expected to be negatively connected with school burnout. This study involves examining the development of school burnout and physical activity at two different points of measurement occurring in grades 7 and 9. Differences in school burnout between groups of pupils in grade 7 divided based on physical activity were also examined. Finally, the study explored the differences in the development of school burnout between groups divided based on change in physical activity. Methods. The data were collected as part of the Mind the Gap research project in the period 2014–2016. The final data subject to analysis included 518 pupils from the capital region. The pupils had filled out questionnaires on grades 7 and 9. The data included 336 girls and 192 boys. The SBI indicator, developed for measuring school burnout, was used in examining school burnout. The questionnaire measuring physical activity originates from the School Health Promotion Study (THL 1996–, conducted once every two years). The physical activity of the respondents was investigated in this study by asking “how often do you engage in at least half an hour of physical activity during your leisure time?”. Research data were collected from pupils in grade 7 in the spring of 2014 and subsequently from the same pupils in grade 9 in the spring of 2016. The development of school burnout and physical activity was examined with the repeated measures analysis of variance. The differences in school burnout between groups were investigated using one-way analysis of variance, and the repeated measures analysis of variance was used to examine differences between groups in the development of school burnout over time. Results indicated that there was a statistically significant increase in school burnout among girls during upper comprehensive school. No similar development was observed in boys. There was no statistically significant development in physical activity during upper comprehensive school. There was no difference related to school burnout between groups divided based on physical activity in grade 7 or grade 9. The groups divided based on a change in physical activity differed in terms of school burnout in grade 7. The pupils with a considerable increase in physical activity during upper comprehensive school were most exhausted in grade 7 and statistically significantly differed from those with a minor decline, no change, or a minor change, in physical activity. The groups divided based on their chance in physical activity did not differ from one another in terms of the development of school burnout (p = .057). Based on this study, it can be noted that school burnout appears to increase during upper comprehensive school, particularly among girls. More research is needed to determine what kind of a connection can be found between physical activity and school burnout.
  • Hellman, Jenni (2016)
    Objectives. A general concern about children’s physical inactivity, increased screen time and sedentary behaviour is strongly presented in today’s social debate. Many studies have reported that Finnish children aren’t physically active enough which has led child obesity to become a major public health issue. The aim of this study is to find out, based on previous studies, how much Finnish students engage in physical activity and compare the results to national and international recommendations for physical activity. In addition, the effects of physical activity on children’s health, mental health and academic achievement are discussed in this study. Methodology. This study is a descriptive review of the literature, which means that the research material consists of previous studies and literature. When analysing the amounts of physical activity, Finnish studies were utilised whereas with effects of physical activity the literature consisted of international peer-reviewed studies. Material was searched from Helda, Melinda, Proquest and Google Scholar article databases and books were searched from Helka-database of University of Helsinki. The amount of articles available was great so the studies that were included in my study were the ones with the most current and substantive results that answered the research questions of my study. Results and conclusions. The results of the study presented that most Finnish students do not engage in enough physical activity to maintain good health. Based on the recent studies the amounts of physical activity are however rising, which gives an indication that the efforts made to promote physical activity are working. The results also showed that successful interventions and reforming the school culture enables promoting physical activity among students. Related to the second research question, the benefits of physical activity on children’s health are undeniable. The effect of physical activity on children’s academic achievement and cognition is also positive but the results are still quite weak and more reliable studies are needed to draw more general conclusions.
  • Uutela, Vilhelmiina (2022)
    Aiemmat tutkimukset ovat osoittaneet, että lasten ja nuorten liikkumissuositukset toteutuvat melko heikosti. Alakouluikäisistä vain noin puolet liikkuu liikkumissuositusten mukaisesti. Lisäksi lähes puolet alakoululaisten päivittäisestä paikallaanolosta tapahtuu koulupäivän aikana. Koululla onkin erittäin merkityksellinen rooli lasten fyysisen aktiivisuuden lisääjänä, sillä koulu tavoittaa lähes kaikki lapset. Koululiikunta ei kuitenkaan pysty yksin vastaamaan lasten liikkumissuositusten heikkoon toteutumiseen, joten liikuntatuntien ulkopuolella tapahtuvan koulupäivän aikaisen fyysisen aktiivisuuden rooli on merkittävä. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää ja kuvata keinoja, joiden avulla koulupäivän aikaista fyysistä aktiivisuutta voidaan lisätä oppitunneille, välitunneille ja koulumatkoihin alakoulussa. Toteutin tutkielmani kuvailevana narratiivisena kirjallisuuskatsauksena, jonka avulla pystyin kuvaamaan valitsemaani aihetta laajasti. Keräsin aineiston käyttämällä Helka-tietokantaa, Finna-hakupalvelua sekä Google Scholarin hakukonetta. Lisäksi hyödynsin löytämieni tutkimusartikkeleiden lähdeluetteloita. Tutkimusaineisto koostui vuoden 2005 jälkeen julkaistuista vertaisarvioiduista pääosin englanninkielisistä tutkimusartikkeleista, sillä suomenkielisiä vertaisarvioituja tutkimusartikkeleita aiheeseen liittyen löytyi melko suppeasti. Tutkimusaineistoksi valikoitui 14 vertaisarvioitua tutkimusartikkelia, joista 13 oli englanninkielisiä ja yksi suomenkielinen. Tutkimustulosten mukaan oppilaiden koulupäivän aikaista fyysistä aktiivisuutta voidaan lisätä monin eri tavoin oppitunneille, välitunneille ja koulumatkoihin. Oppitunneilla fyysistä aktiivisuutta voitiin lisätä ohjattujen fyysisten aktiivisuustaukojen, teknologian, luokkahuoneympäristössä tehtävien muutoksien, ja erilaisten fyysisen aktiivisuuden lisäämiseen keskittyvien ohjelmien avulla. Lisäksi fyysistä aktiivisuutta voitiin integroida opiskeltaviin sisältöihin. Välitunneilla oppilaiden fyysistä aktiivisuutta voitiin lisätä erilaisten leikki- ja pelivälineiden, leikkipaikkamerkintöjen ja -maalausten ja välitunnin aikaisen älypuhelimen käyttökiellon avulla. Fyysistä aktiivisuutta voitiin lisätä koulumatkoille kävelemisen ja pyöräilemisen lisäämiseen keskittyvien ohjelmien avulla. Tutkimus voi auttaa luokanopettajia ja kouluja lisäämään fyysistä aktiivisuutta tarjoamalla monipuolisesti erilaisia keinoja fyysisen aktiivisuuden lisäämiseksi välitunneille, oppitunneille ja koulumatkoihin. Jatkotutkimusaiheena olisi hyödyllistä tutkia koulupäivän aikaista fyysistä aktiivisuutta oppilaiden näkökulmasta, ja selvittää heidän kokemuksia ja ideoita koulupäivän aikaisen fyysisen aktiivisuuden lisäämiseksi.
  • Manninen, Annika (2024)
    Tiivistelmä - Referat – Abstract Riittävä fyysinen aktiivisuus on keskeistä lapsen normaalille kasvulle ja kehitykselle ja siksi on tärkeää, että lapsi saa riittävästi fyysistä aktiivisuutta. Opetus- ja kulttuuriministeriön laatiman varhaisvuosien fyysisen aktiivisuuden suositusten (2016) mukaan lasten tulisi saada fyysistä aktiivisuutta eri intensiteettitasoilla noin kolme tuntia päivässä. Lapset viettävät suuren osan päivästään varhaiskasvatuksessa, jolloin suurin osa päivittäisistä fyysisen aktiivisuuden suosituksista tulisi täyttyä varhaiskasvatuspäivän aikana. Tämän tutkielman tavoitteena on tarkastella lasten fyysistä aktiivisuutta varhaiskasvatuksessa. Tutkimustehtävä on jaettu kolmeen tutkimuskysymykseen, jotka ovat: miten lasten fyysinen aktiivisuus toteutuu varhaiskasvatuksessa, mitkä tekijät vaikuttavat lasten fyysisen aktiivisuuden toteutumiseen varhaiskasvatuksessa sekä miten lasten fyysistä aktiivisuutta voidaan varhaiskasvatuksessa tukea. Tutkimus toteutettiin systemaattisena kirjallisuuskatsauksena. Aineisto koostui systemaattiselle kirjallisuuskatsaukselle tyypillisin tavoin aiheesta aikaisemmin tehdyistä tutkimuksista. Tutkimusaineistoksi päätyi kahdeksan vertaisarvoitua tutkimusartikkelia. Aineisto analysoitiin sisällönanalyysin avulla. Tutkimustulosten mukaan lasten fyysinen aktiivisuus ei kohdannut fyysisen aktiivisuuden suosituksia ja fyysisen aktiivisuuden määrä oli vähäistä. Lapsen fyysiseen aktiivisuuteen varhaiskasvatuksessa vaikuttivat varhaiskasvatuksen henkilökunnan toiminta sekä ympäristötekijät, kuten liikuntavälineet, vuodenaika sekä ulkoilun määrä. Tuloksia tarkastellessa voidaan todeta, että lasten fyysistä aktiivisuutta voi varhaiskasvatuksessa tukea kiinnittämällä huomiota fyysiseen aktiivisuuteen vaikuttaviin tekijöihin.
  • Tattari, Saara (2020)
    Uusimpien tutkimusten mukaan lasten liikkuminen on lisääntynyt viime vuosien aikana, mutta silti vain puolet lapsista liikkuu päivän aikana riittävästi. Lapset viettävät yhä enemmän aikaa ruutujen ääressä, joka osaltaan lisää heidän päivittäistä paikallaanoloansa. Lähes puolet päivittäisestä paikallaanolosta tapahtuu koulupäivän aikana. Koululla onkin siis mahdollisuus lisätä lasten päivittäistä fyysistä aktiivisuutta lisäämällä liikettä koulupäivään ja etenkin oppitunneille, jotka muuten sisältävät paljon istumista. Aiheesta tehdyissä aiemmissa tutkimuksissa on löydetty yhteyksiä oppituntien aikaisen fyysisen aktiivisuuden ja hyvien oppimistulosten välillä. Tämän tutkielman tarkoituksena on tarkastella oppituntien aikaisen fyysisen aktiivisuuden yhteyksiä oppilaan ja luokan toimintaan. Tutkielmani on toteutettu kuvailevana kirjallisuuskatsauksena. Tutkimukseni aineisto koostuu 2000-luvulla julkaistuista, vertaisarvioiduista ja kansainvälisistä artikkeleista. Tutkimusaineistoa hain Helka- ja ERIC-tietokannoista ja Google Scholar hakuohjelmasta sekä aiheeni kannalta relevanttien aiempien tutkimusten lähdeluetteloista. Oppituntien aikaisella fyysisellä aktiivisuudella havaittiin olevan yhteyttä oppilaiden tehtävään keskittymiseen, valikoivaan tarkkaavaisuuteen, koulupäivän aikaiseen fyysiseen aktiivisuuteen, viihtyvyyteen ja sisäiseen motivaatioon. Oppituntien aikaisen fyysisen aktiivisuuden ja koulumenestyksen välisestä yhteydestä saatiin ristiriitaisia tuloksia. Kahdessa tutkimuksessa näiden väliltä löytyi yhteys, mutta yhdessä tutkimuksessa yhteyttä ei havaittu. Sen sijaan oppituntien aikaisella fyysisellä aktiivisuudella ei aineistossani havaittu olevan suoraa yhteyttä luokan toimintaan. Aineistooni ei sisältynyt tutkimuksia, jotka olisivat kohdistuneet vain luokan toimintaan ja jättäneet yksilön tarkastelun ulkopuolelle. Johtopäätöksenä voidaan todeta, että oppituntien aikaisella fyysisellä aktiivisuudella on useita positiivisia yhteyksiä oppilaiden toimintaan. Kiinnostava tulos on myös se, että oppituntien aikaisella fyysisellä aktiivisuudella ei havaittu olevan negatiivisia yhteyksiä oppilaan tai luokan toimintaan. Tämä tutkimus esittää perusteluita oppituntien aikaisen fyysisen aktiivisuuden hyödyistä oppilaan toimintaan. Tutkimuksesta voivat hyötyä etenkin opettajat, jotka eivät vielä sisällytä fyysistä aktiivisuutta oppitunneillensa. Jatkotutkimuksena voitaisiin tutkia, onko fyysisen aktiivisuuden integraation tavalla vaikutusta yhteyksiin, joita sillä havaitaan olevan oppilaan ja luokan toimintaan.
  • Horttanainen, Ida (2020)
    Tämän tutkielman tarkoituksena on selvittää fyysisen aktiivisuuden yhteyksiä koulumenestykseen. Aiemmat tutkimukset ovat osoittaneet, että fyysinen aktiivisuus on vähentynyt ja istuminen lisääntynyt. Lisäksi tutkimukset ovat osoittaneet, että fyysisellä aktiivisuudella on positiivisia yhteyksiä oppimiseen ja koulumenestykseen. Tässä tutkielmassa esitellään yleisen fyysisen aktiivisuuden ja koulupäivän aikaisen fyysisen aktiivisuuden yhteyksiä koulumenestykseen aiemman kirjallisuuden pohjalta. Tutkielma toteutettiin kuvailevana kirjallisuuskatsauksena. Tutkimusaineistoa haettiin Helka-, Helda- ja Eric- tietokannoista sekä Google Scholarista. Lisäksi tutkimusaineistoa kerättiin löydetyn kirjallisuuden lähdeluetteloista. Tutkimusaineisto rajattiin vertaisarvioituun kirjallisuuteen. Aineiston perusteella tehtiin johtopäätöksiä ja vastattiin tutkimuskysymyksiin. Sekä yleisellä fyysisellä aktiivisuudella että koulupäivän aikaisella fyysisellä aktiivisuudella oli positiivisia yhteyksiä koulumenestykseen, kuten matematiikan ja lukemisen tuloksiin. Tutkimusaineisto ei kuitenkaan kokonaisuudessaan tukenut tätä yhteyttä. Koulupäivän aikaisen fyysisen aktiivisuuden ja koulumenestyksen välisen yhteyden aineisto osoitti, että akateemisten oppituntien korvaaminen fyysisellä aktiivisuudella ei kuitenkaan laskenut koulumenestystä. Tutkimustulosten mukaan fyysisen aktiivisuuden mittaustavalla ja muodolla oli merkitystä yhteyden syntyyn. Fyysisen aktiivisuuden lisäämisestä koulupäivään oli myös muita hyötyjä kuten keskittymiskyvyn lisääntyminen ja luokkakäyttäytymisen koheneminen. Tutkimustulokset osoittavat, että fyysisen aktiivisuuden lisäämiselle on perusteita sekä yleisesti että koulupäivän aikana. Tämän tutkielman tuloksia voivat hyödyntää luokanopettajat sekä aineenopettajat peruskoulussa. Tulosten perusteella opettajat voivat rohkaistua sisällyttämään fyysistä aktiivisuutta osaksi koulupäivää. Jatkotutkimuksena tulosten pohjalta olisi mielenkiintoista lähteä selvittämään fyysisen aktiivisuuden mittaustavan ja erilaisten fyysisen aktiivisuuden muotojen vaikutusta yhteyden syntyyn.
  • Auranen, Leevi (2021)
    Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää pienten lasten fyysiseen aktiivisuuteen vaikuttavia tekijöitä ja miten lasten fyysistä aktiivisuutta voidaan lisätä varhaiskasvatuksessa. Riittävä fyysinen aktiivisuus on todella tärkeää lasten terveyden ja hyvinvoinnin kannalta. Sillä on myös suuria vaikutuksia muun muassa lapsen oppimiseen. Tutkimus on toteutettu kuvailevana narratiivisena kirjallisuuskatsauksena. Tutkimusaineistoksi muodostui lopulta 7 suomalaista tutkimusta liittyen lasten fyysiseen aktiivisuuteen. Tutkimusaineistosta nousevia lasten fyysiseen aktiivisuuteen vaikuttavia tekijöitä jaottelin seuraaviin kategorioihin: Fyysinen ympäristö, sosiaalinen ympäristö, sukupuoli sekä viikonpäivä ja vuodenaika. Perheen suuri rooli lasten fyysiseen aktiivisuuteen vaikuttavana tekijänä nousi odotetusti esiin. Muun muassa äidin koulutustaustalla on havaittu olevan yhteyttä lasten fyysiseen aktiivisuuteen. Lasten on myös todettu olevan ulkona fyysisesti aktiivisempia kuin sisätiloissa. Sukupuolten välillä on myös havaittu eroja ja poikien on todettu olevan tyttöjä fyysisesti aktiivisempia niin päiväkodissa kuin vapaa-ajallakin. Lasten fyysistä aktiivisuutta voitaisiin lisätä kiinnittämällä huomiota siihen, että lapsia kannustetaan mahdollisimman paljon liikkumaan. Kannustamista voi olla muun muassa suullinen kehottaminen tai esimerkin näyttäminen.
  • Sahla, Satu (2020)
    Tiivistelmä – Referat – Abstract Vuonna 2016 julkaistu Varhaislapsuuden fyysisen aktiivisuuden suositukset linjaa, että fyysistä aktiivisuutta tulisi varhaiskasvatusikäisillä lapsilla toteutua kolme tuntia päivässä vaihtelevalla intensiteetillä. Etenkään kuormittavan fyysisen aktiivisuuden määrän tavoitteet eivät täyty varhaiskasvatusikäisillä lapsilla. Lasten liikuntakasvatus ja liikunnan ohjaaminen on perinteisesti aikuisjohtoista toimintaa, jossa korostuvat ennalta asetetut tavoitteet. Tämän tapaustutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten opettajan toiminta on yhteydessä 3–4-vuotiaiden lasten fyysiseen aktiivisuuteen ohjatun liikuntakerhon aikana. Lisäksi tavoitteena oli selvittää, minkälainen opettajan toiminta lisää lasten kuormittavaa fyysistä aktiivisuutta tai päinvastoin lisää lasten liikkumattomuutta. Tämä tapaustutkimus on tehty monimenetelmäisellä otteella. Aineistonhankintamenetelmänä käytettiin videohavainnointia, joka toteutettiin systemaattisena määräaikaisena havainnointina. Videoaineiston keruu toteutettiin marraskuussa 2017 kuvaamalla 3–4-vuotiaiden lasten liikuntakerhoa, ja sen kesto oli 37 min 55 s. Liikuntakerho sopi hyvin tutkimuskohteeksi, sillä se sisälsi opettajan ohjaamaa toimintaa, jonka tavoitteena oli saada lapset fyysisesti aktiiviseksi ja liikkumaan monipuolisesti. Jokaisen lapsen fyysisen aktiivisuuden intensiteetille sekä opettajan toiminnalle tehtiin notaatio viiden sekunnin välein Reunamon orientaatioprojektissa käytetyn observointipohjan (2016) luokittelun mukaisesti. Yhteensä havaintoja kertyi 3640 kappaletta. Aineiston analyysimenetelminä käytettiin ristiintaulukointia sekä sisällönanalyysiä lasten fyysisen aktiivisuuden ja opettajan toiminnan välisten yhteyksien löytämiseksi. Ristiintaulukoinnin pohjalta saadut tulokset osoittivat, että opettajan toiminta oli yhteydessä lasten fyysisen aktiivisuuden intensiteettiin. Opettajan ollessa osallistuva tai vastaanottava, oli lapsilla havaittavissa enemmän kevyttä, kohtalaisen kuormittavaa tai kuormittavaa liikettä. Sen sijaan opettajan toimiessa neutraalisti tai tavoittelevasti, olivat lapset enemmän paikallaan tai tekivät liikkeitä raajoilla. Opettajan negatiivista suhtautumista lapsiin tai heidän jättämistään huomiotta ei ollut havaittavissa laisinkaan. Lisäksi laadullinen tarkastelu osoitti, että opettajan aktiivinen havainnointi, toiminnan rikastaminen, lasten innostaminen tai ohjaaminen ryhmän toimintaa keskeyttämättä olivat yhteydessä lasten kuormittavaan fyysiseen aktiivisuuteen, kun taas asioista päättäminen ja pitkään puhuminen olivat yhteydessä lasten paikallaanoloon. Tämä tapaustutkimus on vain suuntaa antava, eikä tutkimustuloksia voida pitää yleistettävinä suppean otannan vuoksi. Koska varhaiskasvatusikäisten lasten fyysisen aktiivisuuden ja opettajan toiminnan yhteyksiä ei ole juurikaan tukittu, olisi jatkossa tarpeellista tarkastella, minkälaisia tuloksia saataisiin, jos otoksen koko ja havainnoijien määrä olisivat suurempia kuin tässä tutkimuksessa.
  • Lehtola, Niklas (2019)
    Physical activity has been found to increase the efficiency of children’s cognitive functions. There is a number of studies on the connection of primary school students’ leisure-time exercise with learning. However, studies on the connection of exercise during the school day with learning have been produced mainly in the recent years. New data has been produced especially on the effects on learning enabling factors, e.g. concentration. Although studies show the connection with learning enabling factors, there is not enough evidence on the causation of these two subjects. The objective of this thesis was to make a literature review on the effects of classroom-based physical activity on concentration. Another objective was to find and discuss the variables of physical activity which affect concentration. This thesis was implemented as a literature review. The data was collected from English research on the effects of classroom-based physical activity on concentration. All the referred studies implemented a physical activity break in the research frame. Physical activity was found to heighten concentration or at least have a maintaining effect. The intensity of physical activity was found to be an affecting factor on concentration. The physical activity should be at least moderate-intensity to have a significant impact on concentration. Physically passive breaks were also found to have a maintaining effect on concentration, but the effects of a physically active break were greater. In addition, the number of breaks and recesses were impacting factors. The effects of classroom-based physical activity on concentration are highlighted when the number of breaks is insufficient. Further research is needed to explain the types of physical activity that produce variation in concentration and its temporal effects.
  • Kiviaho, Heidi (2016)
    The objective of this research was to explore different recess activity related websites and to study how the roles of the students and the teacher are defined and how the schoolyard is portrayed. Previous studies have shown that physical activity during recess has a positive effect on learning, behaviour during classes and social relationships. The prior studies have also investigated how to promote the student activity during recess and the impact of increased activity on the school performance of students. The websites studied and analysed in this study were Liikkuva koulu, Koulut liikkeelle and Välituntiliikkumisen ideaopas websites. The webpages were carefully examined within the objective of the study. Two of the webpages included in this study were part of national recess activity programs and one was funded by Ministry of education and culture for promoting physical activity of children. In all of the studied webpages, students were the main operators and teacher merely a facilitator. Schoolyard and immediate surroundings of the school were taken into account and tips how to utilize the yard and surroundings were given. The results of this research shows that the students are engaged into recess activities already from a young age and they are active actors while teacher takes the role of enabler. The results are highly encouraging since according to the curriculum (2014) schools should promote the active role of students and engage student to recess activities.