Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Subject "Haastava käytös"

Sort by: Order: Results:

  • Turunen, Vera (2023)
    Aiemmat tutkimukset osoittavat, että haastavan käytöksen ehkäisyllä ja kohtaamisella on merkittävä vaikutus oppilaan myöhempään elämään. Haastava käytös myös koetaan yh-deksi opetustyön vaikeimmista osa-alueista. Tämän opinnäytteen tavoitteena on koota yhteen tutkimustuloksia, jotka käsittelevät vuorovaikutuksen keinoja sekä niihin vaikuttavia tekijöitä opettajan työssä. Opinnäytetyö on rakennettu kuvailevana kirjallisuuskatsauksena. Katsauksen aineistona on 10 artikkelia, jotka käsittelevät oppilaan haastavaa käytöstä sekä työrauhaa ja opettaja-oppilassuhdetta. Merkittävänä haastavan käytöksen ehkäisijänä on opettaja-oppilassuhde. Opettaja-oppilassuhde perustuu laadukkaaseen vuorovaikutukseen, joka on sävyltään lämmintä ja asiallista. Opettaja-oppilassuhteessa on tärkeää huomioida oppilaan ja opettajan roolien erilaisuudesta johtuva jännittyneisyys. Kun opettaja kohtaa haastavaa käytöstä, on siinä kyse näiden jännitteiden pohjana olevasta vallan asymmetrisyydestä. Oppilas pyrkii haastavalla käytöksellään ohjaamaan luokkahuoneen valtarakenteita. Opettajan on tärkeää pyrkiä säilyttämään valta itsellään, ylläpitäen silti oppilaan arvokkuuden ja kunnioituksen. Opettajan on tarpeellista säännöllisin väliajoin reflektoida omaa osaansa vuorovaikutuksen johtajana. Opettajan oma itseluottamus, tunnetaidot, historia ja jaksaminen välittyvät vuorovaikutukseen. Samaan aikaan opettajan on hyvä tiedostaa omien ajatustensa voima, sillä niillä on merkittävä vaikutus vuorovaikutukseen. Vuorovaikutuksen keinot, joilla opettaja kohtaa ja uudelleenohjaa oppilaan käytöstä, jaetaan kahteen osaan: nonverbaalisiin ja verbaalisiin keinoihin. Nonverbaalisten keinojen etuna on usein se, että niiden käytöllä opettaja ei itse tule häirinneeksi oppituntia. Verbaalisiin keinoihin tulee turvautua sitten, kun nonverbaaliset keinot eivät enää tehoa. Haastava käytös ja konfliktitilanteet eivät ole pelkästään negatiivinen ilmiö, eikä niitä tule nähdä sellaisena. Konfliktien aikana sekä oppilas että opettaja oppivat monitasoisesti itsestään, toisistaan ja vuorovaikutuksesta.
  • Meismaa, Lotta (2020)
    Objectives. The goal of this thesis is to examine methods in which a teacher can prevent challenging behaviour of the students in the classroom and intervene in challenging behaviour in the classroom. Previous research has shown that it would be important for the teacher to try to keep a safe environment in the classroom and to create a warm relationship with the students. Teaching distinct models for interaction in the classroom has been proven to be effective. A goal was to find out how teachers understand and perceive challenging behavior in the classroom. Methods. The research for this thesis was done as a qualitative study based on interviews. The research material contained 8 interviews, with 4 subject teachers and 4 special education teachers. The interviews were made with Zoom, Skype or teams and the teachers who took part were found from different facebook groups that teachers use. The questions about different methods were analyzed through content analysis, and the questions about the teachers’ perceptions about challenging behaviour were analyzed by using discourse analysis. Results and conclusions. The teachers’ perceptions about challenging behavior varied a lot. Some of them brought up factors about the different students when others thought more about their own ways to support the behaviour. The answers were categorized into categories or discourses based on their answers. The results cannot be generalized since the nature of this study, but many different methods were mentioned. A warm relationship and respectful attitude from the teacher towards the students has been proven to be important in preventing challenging behaviour in the classroom.
  • Meismaa, Lotta (2020)
    Objectives. The goal of this thesis is to examine methods in which a teacher can prevent challenging behaviour of the students in the classroom and intervene in challenging behaviour in the classroom. Previous research has shown that it would be important for the teacher to try to keep a safe environment in the classroom and to create a warm relationship with the students. Teaching distinct models for interaction in the classroom has been proven to be effective. A goal was to find out how teachers understand and perceive challenging behavior in the classroom. Methods. The research for this thesis was done as a qualitative study based on interviews. The research material contained 8 interviews, with 4 subject teachers and 4 special education teachers. The interviews were made with Zoom, Skype or teams and the teachers who took part were found from different facebook groups that teachers use. The questions about different methods were analyzed through content analysis, and the questions about the teachers’ perceptions about challenging behaviour were analyzed by using discourse analysis. Results and conclusions. The teachers’ perceptions about challenging behavior varied a lot. Some of them brought up factors about the different students when others thought more about their own ways to support the behaviour. The answers were categorized into categories or discourses based on their answers. The results cannot be generalized since the nature of this study, but many different methods were mentioned. A warm relationship and respectful attitude from the teacher towards the students has been proven to be important in preventing challenging behaviour in the classroom.