Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Subject "extrinsic motivation"

Sort by: Order: Results:

  • Pauloaho, Nina (2020)
    Tämän tutkielman tarkoituksena oli luoda katsaus kiinnostuksesta tehtyyn tutkimukseen ja tarkastella erityisesti kiinnostuksen ja motivaation välistä yhteyttä. Tutkielman teoreettisena viitekehyksenä toimi Decin ja Ryanin (1985) kehittämä itsemääräämisteoria. Katsauksen tavoitteena oli luoda synteesiä viimeisimmästä tutkimustiedosta tarkastellen kiinnostusta valitusta näkökulmasta. Tutkielma toteutettiin integroivana kirjallisuuskatsauksena. Tutkielman aineistona käytettiin 14 tutkimusartikkelia, jotka kerättiin tarkasti määriteltyjen sisäänotto- ja poissulkukriteerin avulla. Aineistossa mukana olleiden artikkelien analyysin apuna hyödynnettiin teoriaohjaavaa sisällönanalyysia. Aineiston tarkastelussa käytettiin sisällönanalyysille tyypillistä menetelmää, teemoittelua, jonka keinoin aineistosta oli mahdollista muodostaa erilaisia teemoja, joita tarkasteltiin edelleen asetettujen tutkimuskysymyksien näkökulmasta. Tutkielman tulosten perusteella voitiin luoda selkeä kuva kiinnostuksesta kehittyvänä ilmiönä, keskittyen erityisesti siihen, mitkä tekijät vaikuttavat sen syntyyn mutta sivuten myös niitä tekijöitä, jotka edistävät sen jatkuvuutta. Kiinnostuksen synnyn kannalta pystyttiin tunnistamaan merkityksellisiä tekijöitä, kuten oppimisympäristö, henkilökohtaiset ominaisuudet sekä ulkopuolinen tuki. Katsauksen avulla voitiin myös havaita kiinnostuksen ja motivaation välinen yhteys ja tunnistaa erityisesti kiinnostuksen kiistattomat hyödyt oppimismotivaatiolle. Tässä katsauksessa nähtävät tulokset ovat hyödyllistä tietoa kaikille lasten ja nuorten kanssa työskenteleville, sillä yleisen käsityksen mukaan, kiinnostuksen, sen kaikissa muodoissa, voidaan todeta olevan oppimisen sekä oppimismotivaation kannalta merkittävä tekijä.
  • Savolainen, Sara (2023)
    COVID-19-pandemian aikana vuonna 2020 monilla työpaikoilla siirryttiin laajamittaiseen etätyöhön. Nopean muutoksen myötä oli tärkeää tutkia etätyöntekijöiden työhyvinvointia, sekä erästä sen keskeistä osa-aluetta: motivaatiota. Motivaatiota voidaan pitää kaiken tekemisen perustana. Erityisen tärkeää se on työnantajien näkökulmasta, sillä motivoituneet työntekijät auttavat yritystä selviämään ja menestymään. Motivaatiota voidaan tarkastella esimerkiksi Ryanin ja Decin itseohjautuvuusteorian (2000a; 2000b) kautta, jonka mukaan motivaatio voidaan jakaa kolmeen osa-alueeseen: kompetenssin, autonomian sekä yhteisöllisyyden tunteisiin. Tämän tutkielman tarkoituksena oli perehtyä motivaatioon etätyössä COVID-19-pandemian aikana. Vastaan tutkielmassa seuraaviin kysymyksiin: 1) Miten siirtyminen etätyöhön COVID-19-pandemian aikana on vaikuttanut koettuun työmotivaation tasoon? 2) Mitkä tekijät ovat vaikuttaneet työmotivaatioon etätyössä COVID-19-pandemian aikana? Tutkielmani on toteutettu systemaattisena kirjallisuuskatsauksena. Aineistoksi valikoitui 10 englanninkielistä vertaisarvioitua tutkimusartikkelia, joista yhdeksän löytyi ProQuest-tietokannasta. Artikkelit analysoitiin teorialähtöisen sisällönanalyysin menetelmällä korostamalla tekstin kohtia tietyllä värillä riippuen siitä, kumpaan tutkimuskysymykseen teksti vastasi, ja tulokset koostettiin taulukkoon samoin perustein. Lisäksi tulokset on ryhmitelty taulukon sisällä ranskalaisin viivoin sen perusteella, liittyvätkö ne motivaatioon yleisellä tasolla vai itseohjautuvuusteorian mukaisesti autonomian, kompetenssin tai yhteisöllisyyden tunteisiin. Tulosten mukaan työntekijöiden motivaatio oli muuttunut COVID-19-pandemian aikaisessa etätyössä. Erityisesti yhteisöllisyyden tunne oli vähentynyt, kun kokemuksia verrattiin aikaan ennen pandemiaa. Motivaatioon vaikuttavia tekijöitä listattiin useita erilaisia, joista keskeisiksi nousi esimerkiksi ikä ja yhteisöllisyyden tunne. Tutkielman perusteella voidaan todeta erityisesti yhteisöllisyydellä olevan suuri merkitys motivaation kannalta.