Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Subject "fyysinen pätevyys"

Sort by: Order: Results:

  • Sipiä, Ulriikka (2022)
    Tässä kandidaatintutkielmassa selvitin, mitkä asiat vaikuttivat lasten ja nuorten liikuntamotivaatioon sekä liikunnan arvostamiseen Suomessa viimeisen kymmenen vuoden aikana. Tämän lisäksi käsittelin liikuntasuhdetta ja motivaatiota moniulotteisina käsitteinä sekä vuoden 2014 perusopetuksen opetussuunnitelman liikunnanopetuksen tavoitteita ja oppiaineen asemaa nykyisessä perusopetuksessa. Ensisijaisen tavoitteeni lisäksi pyrin selvittämään, millä keinoin esimerkiksi opettajat voivat parantaa lasten ja nuorten suhdetta liikuntaan omilla pedagogisilla ratkaisuillaan. Tämän vuoksi tutkimuskysymykseni olivat seuraavat: 1) mitkä asiat vaikuttavat lasten ja nuorten liikuntamotivaatioon sekä 2) mitä keinoja tutkimusartikkeleissa on ehdotettu lasten ja nuorten liikuntasuhteen ja liikuntamotivaation parantamiseksi. Tutkimusaineistoni koostui viidestä (5) vuosina 2012–2021 Liikunta & Tiede- lehdessä julkaistusta vertaisarvioidusta tutkimusartikkelista, ja niistä neljä (4) olivat määrällisiä tutkimuksia ja yksi (1) laadullinen tutkimus. Käytin tutkielmassani avuksi integroivaa kirjallisuuskatsausta, sillä menetelmä antoi vapauksia käsitellä ja tutkia tutkimusartikkeleita monipuolisesti, pitäen silti kriittisen lähestymistavan. Analysoin aineistoani lukemalla ja vertailemalla aineistojen sisältöjä eli niiden yhteneväisyyksiä ja eroavaisuuksia toisiinsa, joten valitsin aineistoni analysointimenetelmäksi aineistolähtöisen sisällönanalyysin. Tutkimustulokset osoittivat, että lasten ja nuorten liikuntamotivaatioon on viimeisen kymmenen vuoden aikana Suomessa vaikuttanut vertaishyväksyntä, vanhempien tuki, ikävaihe, kouluinto, fyysinen pätevyys ja aikaisempi fyysinen aktiivisuus sekä sukupuoli. Kaikista voimakkaimmin vaikuttaneet tekijät olivat kuitenkin vertaisten hyväksyntä ja aikaisempi fyysinen aktiivisuus sekä siitä johtuva fyysinen pätevyys. Tutkimusartikkelien pohjalta ei saa selkeää vastausta siihen, miten lasten ja nuorten liikuntasuhdetta voidaan parantaa esimerkiksi koulukontekstissa, mutta aineiston mukaan tietynlaiset odotukset ja normit aiheuttavat nuorille ristiriitaa aktiivisen ja staattisen elämäntavan välillä, joka edesauttaa liikkumisen ja liikuntasuhteen jäämistä alhaiseksi. Tulevissa tutkimuksissa on syytä tutkia entistä tarkemmin lasten ja nuorten liikuntasuhdetta ja liikuntamotivaatiota, ja toteuttaa interventioita niistä saatujen tutkimustulosten pohjalta.