Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Subject "hyvinvointitaidot"

Sort by: Order: Results:

  • Niemi, Hanna-Maija (2022)
    Tämän tutkimuksen tavoitteena oli tarkastella, mitä positiivinen pedagogiikka on ja määritellä sen pääpiirteet. Tutkimuskysymykset selvittävät sitä, millä tavoin positiivista pedagogiikkaa voidaan toteuttaa alakoulun arjessa sekä sitä, mitä valmiuksia sen toteuttaminen vaatii opettajalta. Positiivisen pedagogiikan juuret ovat positiivisessa psykologiassa ja sen tavoitteena on ylläpitää ja edistää hyvinvointia sekä tukea yksilön vahvuuksia. Positiivinen pedagogiikka on kasvattanut näkyvyyttään tasaisesti, ja se noussut viime vuosina vahvasti esille sekä opetus- ja kasvatusalan kirjallisuudessa että koulutuksissa. Tutkimus toteutettiin kuvailevana kirjallisuuskatsauksena. Aineistona käytettiin sekä kansainvälisiä että kotimaisia tutkimuksia ja teoksia. Positiivisen pedagogiikan uranuurtaja kansainvälisellä tasolla on Martin Seligman, joten kotimaisten lähteiden lisäksi tutkimus keskittyy pitkälti Seligmanin materiaaliin tai sen pohjalta kirjoitettuihin artikkeleihin. Kirjallisuuskatsauksen tavoitteena oli tuottaa kuvailevaa tietoa positiivisen pedagogiikan keskeisistä käsitteistä sekä etsiä vastauksia tutkimuskysymyksiin. Käytännön harjoituksia etsittiin teoksista, jotka pohjautuvat positiiviseen pedagogiikkaan. Positiivista pedagogiikkaa on mahdollista toteuttaa alakoulun arjessa monin eri tavoin. Kirjallisuudesta löytyy paljon materiaalia sekä yksilö- että luokkatason työskentelyyn. Harjoitukset eivät juurikaan vaadi ennakkovalmisteluja, vaan avainasemassa on harjoittelun säännöllisyys. Jotta opettaja pystyy toteuttamaan positiivista pedagogiikkaa, on hänen itsensä ensin sisäistettävä ajatusmalli ja työote, joka tukee hyvinvointi- ja vahvuusajattelua. Opettajan on myös tunnettava omat vahvuutensa ja huolehdittava omasta hyvinvoinnistaan, jotta hän voi opettaa niiden tunnistamista ja ylläpitoa oppilaille. Alakoulun arjessa positiivisen pedagogiikan toteuttaminen vaatii innostuneen opettajan, joka systemaattisilla harjoitteilla luo luokkaan positiivista vuorovaikutuskulttuuria ja tukee oppilaiden vahvuuksia positiivisen palautteen kautta.