Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Subject "kysymys–vastaus-vieruspari"

Sort by: Order: Results:

  • Raatikka, Ella (2024)
    Tässä maisterintutkielmassa tarkastellaan erään työyhteisön etäkokouksissa esiintyviä ’mitä kuuluu’ -kysymyksiä ja niiden saamia vastauksia. Tutkielmassa selvitetään, miten ’mitä kuuluu’ -kysymyksen sisältävät vuorot etäkokouksissa rakentuvat ja miten niihin vastataan, eli miten vastausvuorot muodostuvat ja millaisia kuulumisia vastauksissa kerrotaan. Lisäksi tutkielman tavoitteena on selvittää, miten etäkokoukset kokonaisuudessaan rakentuvat ja millaiseksi tilanteeksi ’mitä kuuluu’ -kysymykset ja niiden saamat vastaukset etäkokouksia muovaavat ja rakentavat. Tutkimusmenetelmänä käytetään keskustelunanalyysia. Tutkimuksen aineisto koostuu 30 videotallenteesta erään järjestön sisäisistä etäkokouksista. Kaikissa kokouksissa puheenjohtajana toimii sama osallistuja, järjestön esihenkilö, joka kyselee kuulumisia muilta osallistujilta ja jakaa heille puheenvuoroja. Tutkimuksen perusteella ’mitä kuuluu’ -kysymysvuoroissa voi olla kuulumisia tiedustelevan kysymyksen lisäksi myös tervehdys, vuoron vaihtumisen ilmoitus sekä seuraavan puhujan nimeäminen. Puhujan nimeäminen on ainoa pakollinen elementti, jotta puheenvuoro saadaan onnistuneesti siirrettyä seuraavalle puhujalle. Silti suurimmassa osassa tapauksista vuoro annetaan vastaajalle jollain ’mitä kuuluu’ -kysymyksen variantilla. ’Mitä kuuluu’ -kysymysten saamat vastausvuorot rakentuvat etäkokouksissa tietyn mallin mukaan. Vuoroissa tervehditään, kuitataan yleiset kuulumiset lyhyillä vastauslausumilla, kuten hyvää kuuluu, kiitetään kysymyksestä sekä vastataan pidemmällä kerronnalla. Pidemmät kerrontavastaukset ’mitä kuuluu’ -kysymykseen ovat säännönmukaisesti kuvailuja tulevan työpäivän suunnitelmista. Työpäivän suunnitelmia kuvaava kerronta on vastausvuorossa pakollinen, jotta vastaus kuitataan kysyjän puolelta riittäväksi ja hyväksytyksi. ’Mitä kuuluu’ -kysymyksen saamat vastaukset rakentavat etäkokoustilanteesta selvästi institutionaalista. Tutkimuksessa ilmeni, että etäkokouksissa ’mitä kuuluu’ -kysymys tulkitaan pyyntönä kertoa työhön liittyvistä asioista. Aineiston etäkokoukset rakentuvat kuulumisten kyselyn varaan, ja vuorovaikutuksen välitteisyys näkyy kokouksissa etenkin kysymys- ja vastausvuorojen rakentumisessa, esimerkiksi seuraavan puhujan nimeämisen välttämättömyydessä. Tutkimus osoitti, että etäkokouksissa kuulumisten kyselyn motiivina ei ole osallistujien voinnin tai viimeaikaisten elämäntapahtumien selvitys vaan työasioiden päivitys, mutta jatkotutkimusta aiheesta tarvitaan erilaisista kokoustilanteista.
  • Raatikka, Ella (2024)
    Tässä maisterintutkielmassa tarkastellaan erään työyhteisön etäkokouksissa esiintyviä ’mitä kuuluu’ -kysymyksiä ja niiden saamia vastauksia. Tutkielmassa selvitetään, miten ’mitä kuuluu’ -kysymyksen sisältävät vuorot etäkokouksissa rakentuvat ja miten niihin vastataan, eli miten vastausvuorot muodostuvat ja millaisia kuulumisia vastauksissa kerrotaan. Lisäksi tutkielman tavoitteena on selvittää, miten etäkokoukset kokonaisuudessaan rakentuvat ja millaiseksi tilanteeksi ’mitä kuuluu’ -kysymykset ja niiden saamat vastaukset etäkokouksia muovaavat ja rakentavat. Tutkimusmenetelmänä käytetään keskustelunanalyysia. Tutkimuksen aineisto koostuu 30 videotallenteesta erään järjestön sisäisistä etäkokouksista. Kaikissa kokouksissa puheenjohtajana toimii sama osallistuja, järjestön esihenkilö, joka kyselee kuulumisia muilta osallistujilta ja jakaa heille puheenvuoroja. Tutkimuksen perusteella ’mitä kuuluu’ -kysymysvuoroissa voi olla kuulumisia tiedustelevan kysymyksen lisäksi myös tervehdys, vuoron vaihtumisen ilmoitus sekä seuraavan puhujan nimeäminen. Puhujan nimeäminen on ainoa pakollinen elementti, jotta puheenvuoro saadaan onnistuneesti siirrettyä seuraavalle puhujalle. Silti suurimmassa osassa tapauksista vuoro annetaan vastaajalle jollain ’mitä kuuluu’ -kysymyksen variantilla. ’Mitä kuuluu’ -kysymysten saamat vastausvuorot rakentuvat etäkokouksissa tietyn mallin mukaan. Vuoroissa tervehditään, kuitataan yleiset kuulumiset lyhyillä vastauslausumilla, kuten hyvää kuuluu, kiitetään kysymyksestä sekä vastataan pidemmällä kerronnalla. Pidemmät kerrontavastaukset ’mitä kuuluu’ -kysymykseen ovat säännönmukaisesti kuvailuja tulevan työpäivän suunnitelmista. Työpäivän suunnitelmia kuvaava kerronta on vastausvuorossa pakollinen, jotta vastaus kuitataan kysyjän puolelta riittäväksi ja hyväksytyksi. ’Mitä kuuluu’ -kysymyksen saamat vastaukset rakentavat etäkokoustilanteesta selvästi institutionaalista. Tutkimuksessa ilmeni, että etäkokouksissa ’mitä kuuluu’ -kysymys tulkitaan pyyntönä kertoa työhön liittyvistä asioista. Aineiston etäkokoukset rakentuvat kuulumisten kyselyn varaan, ja vuorovaikutuksen välitteisyys näkyy kokouksissa etenkin kysymys- ja vastausvuorojen rakentumisessa, esimerkiksi seuraavan puhujan nimeämisen välttämättömyydessä. Tutkimus osoitti, että etäkokouksissa kuulumisten kyselyn motiivina ei ole osallistujien voinnin tai viimeaikaisten elämäntapahtumien selvitys vaan työasioiden päivitys, mutta jatkotutkimusta aiheesta tarvitaan erilaisista kokoustilanteista.