Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Subject "matematiikka"

Sort by: Order: Results:

  • Järvinen, Iisa (2019)
    Tämän kandidaatin tutkielman tarkoituksena oli kartoittaa varhaiskasvatuksen opettajien näkemyksiä 4–6-vuotiailla lapsilla esiintyvistä matemaattisen ajattelun haasteista sekä niistä tilanteista, joissa näitä haasteita ilmenee. Lisäksi tutkimuksessa oltiin kiinnostuneita, millaisia erilaisia keinoja varhaiskasvatuksen opettajilla on auttaa lasta näissä haasteissa. Tutkimus on laadullinen tutkimus, joka toteutettiin seuraavan kolmen tutkimuskysymyksen pohjalta: Minkälaisia haasteita 4–6-vuotiaiden lasten matemaattisessa ajattelussa ilmenee? Millaisissa yhteyksissä tai tilanteissa varhaiskasvatuksen opettajat huomaavat nämä haasteet? Millä tavoin varhaiskasvatukset opettajat pyrkivät vastaamaan lasten matemaattisen ajattelun haasteisiin? Tutkimuksen aineisto koostui kolmen, Helsingissä ja Espoossa työskentelevän varhaiskasvatuksen opettajan puolistrukturoidusta teemahaastattelusta. Aineiston analysointimenetelmänä käytettiin teoriaohjaavaa sisällönanalyysiä ja osin aineistolähtöistä sisällönanalyysiä. Sisällönanalyysissä aineistosta saadut tulokset ryhmiteltiin tutkimuskysymyksittäin pienemmistä alaluokista suurempiin pääluokkiin, jotka pohjautuivat pääosin aiemmin esitettyyn teoriaan aiheesta. Tutkimuksen tulosten mukaan varhaiskasvatuksen opettajien havaitsemat lasten matemaattisen ajattelun haasteet olivat keskenään samankaltaisia. Haasteet ilmenivät heikkoutena lukumääräisyyden tajun, laskemisen taitojen ja aritmeettisten perustaitojen osa-alueilla. Lisäksi haasteita esiintyi lasten rakenteellisiin ominaisuuksiin liittyvissä ongelmissa. Opettajien havaitsemat haasteet olivat linjassa tutkimusta ohjaavan teorian kanssa. Haasteita havaittiin pääasiassa opetuksellisissa tilanteissa, eri tehtävätyyppejä tehdessä sekä arkisissa tilanteissa, joissa tarvitaan matemaattisia taitoja. Opettajat esittivät konkretian keinoja, lapsen oppimisen jatkuvaa havainnointia ja lapsen tasoon sopivia tehtäviä tärkeimmiksi keinoiksi tukea lasta matemaattisen ajattelun haasteissa.
  • Vierikko, Annika (2015)
    The aim of the study: The preschool education of mathematics has been studied fairly little. However, the earlier studies have showed that mathematical education in preschool has failed to compensate the differences in mathematical skills of the pre-schoolers. The aim of this study was to find out how the Varga Neményi teaching method effects in the Finnish preschool education and especially for children with problems in their learning or development. The effectiveness of the teaching method was studied from the view of children's mathematical abilities and their involvement to activity. Also children's opinions of mathematics and themselves as learners of mathematic were studied. Research method: Multiple research methods have been used in this study. The study has features of the action research. The intervention of mathematic, based on Varga Neményi-teaching method, was carried out in preschool group with children of special needs. All ten pre-schoolers participated in the research. Some of the children had need for intensified or special support. Children's skills in mathematics were studied using MAVALKA 1 – survey in the beginning and in the end of the intervention. Children's involvement to activity was observed and assessed using LIS-YC Scale also in the beginning and in the end of intervention. Children's opinions of mathematics and themselves as learners of mathematics were studied with interviews and drawings. Findings and conclusions: The engagement of children was statistically significantly higher during the mathematic lessons based on Varga Neményi- method than during the other type of preschool action. The engagement of children strengthened during the intervention both in mathematics and in other preschool activities. Children's skills in mathematics improved during the intervention. The skills in mathematics of the children with lower performance in the beginning of the intervention improved the most. The children experienced mathematics to be something functional, interactive and mainly pleasant. In the light of these findings, the Varga Neményi teaching method seems to suit well to the Finnish pre-school education, and for children with special needs.
  • Hakman, Jasu (2020)
    The aim of this Master’s Thesis in the field of special education was to find out, in what ways does an explicit intervention programme (ThinkMath) make a difference on mathematical skills of mathematically weak pupils straight after the intervention and also at delayed measures. Also this research was made to find out, is there a statistically meaningful difference in mathematical skills between children, who only have difficulties in mathematics compared to children, who also have difficulties in language additionally with difficulties in mathematics? Considering previous studies on this subject, one could expect an influence from the intervention programme. Also statistically meaningful difference can be expected, considering previous studies which have pointed out, that difficulties in language add risk for difficulties in mathematics. The data of this research consists of 274 primary education children. All children made tests at three different time points. The tests were about mathematical and language skills. After the first timepoint, the children were divided in to groups, which were the intervention group, a control group and the others. The other time point was right after the intervention and the third was delayed after the intervention. / The results of this research are conflicted with previous studies on this subject. The results showed that skills of the intervention group grew more than the control group at first, during the intervention, and better skills showed at tests right after the intervention, but not anymore at the delayed tests. Also, there was not a statistically meaningful difference between the groups with different learning difficulties. These results may occur because of the small size of the groups and also by the wide range of reasons and implications of mathematical learning difficulties. These results can not be generalised, but they give reason to make a new research with larger groups.
  • Halonen, Enni (2021)
    The challenge of teaching mathematics is to make the student’s mathematical thinking heard and visible. To find out how students mathematical thinking can be supported I familiarized concept of mathematical languaging. Mathematical languaging allows student to express their thinking through the language, orally and in writing. Theoretical background of this study is Joutsenlahti’s and Rättyä’s model of four languages of mathematics, which allows students to express their mathematical thinking. The purpose of this study is to find out which mathematics languages teachers emphasize in their teaching and how teachers guide students to languaging in mathematics lessons. In addition, I also explore which mathematic languages the textbooks tend to use, and how the textbooks support the teacher’s role in guiding students languaging mathematics. The material of my study was based on video material: Oppimaan oppimisen avaimet, which was filmed in fall 2012. It included eight sixth grade math lessons. The videos featured a total of seven teachers, one of whom taught a lesson to two different classes. Mathematics textbooks, which were used in the lessons, from four different book series were also used as research material. The data were analyzed using quantification and sosiosemiotics analysis. The videos showed that the lessons were quite teacher-regulated. Teachers asked questions that students answered briefly and accurately. Teachers guided students to use mainly natural language and symbolic language, and to switch between these languages. The textbooks guided to interpret the text in natural language as well as in symbolic language and to produce only symbolic language. Teachers and textbooks also guided to use pictorial language mainly in connection with the contents of geometry. The content of the subject of mathematics influences the language used by the student to express mathematical thinking. Teachers guided oral languaging in the classroom, while textbooks supported written languaging.
  • Halonen, Enni (2021)
    The challenge of teaching mathematics is to make the student’s mathematical thinking heard and visible. To find out how students mathematical thinking can be supported I familiarized concept of mathematical languaging. Mathematical languaging allows student to express their thinking through the language, orally and in writing. Theoretical background of this study is Joutsenlahti’s and Rättyä’s model of four languages of mathematics, which allows students to express their mathematical thinking. The purpose of this study is to find out which mathematics languages teachers emphasize in their teaching and how teachers guide students to languaging in mathematics lessons. In addition, I also explore which mathematic languages the textbooks tend to use, and how the textbooks support the teacher’s role in guiding students languaging mathematics. The material of my study was based on video material: Oppimaan oppimisen avaimet, which was filmed in fall 2012. It included eight sixth grade math lessons. The videos featured a total of seven teachers, one of whom taught a lesson to two different classes. Mathematics textbooks, which were used in the lessons, from four different book series were also used as research material. The data were analyzed using quantification and sosiosemiotics analysis. The videos showed that the lessons were quite teacher-regulated. Teachers asked questions that students answered briefly and accurately. Teachers guided students to use mainly natural language and symbolic language, and to switch between these languages. The textbooks guided to interpret the text in natural language as well as in symbolic language and to produce only symbolic language. Teachers and textbooks also guided to use pictorial language mainly in connection with the contents of geometry. The content of the subject of mathematics influences the language used by the student to express mathematical thinking. Teachers guided oral languaging in the classroom, while textbooks supported written languaging.
  • Rintamaa, Janna (2023)
    In both national and international studies, a significant increase in skill differences between students has been noticed in the mathematics skills of Finnish primary school children. A way to respond to the needs of all learners is to differentiate the teaching, which means taking the student’s skills into account when teaching. Mathematics is one of the most important subjects in the Finnish school system, but studies have shown that the mathematical skills of the teachers can be weak. Because of that, it is important that the learning materials used support the teachers in differentiating and all of the students are offered tasks suitable for their skill level. The aim of this study was therefore to describe differentiation in the mathematics learning materials for the third grade of primary school and to find out what kind of support they offer for differentiation. This research was conducted as a qualitative content analysis and content classification and comparison was used to analyse the materials. Six series of mathematics learning materials currently used in Finnish primary schools from four different publishers were selected as research material. All learning materials and digital licenses from each series were requested, and the final research material consisted of all the third grade learning material used in autumn. The material was first divided according to the two research questions into materials for the student and the teacher. After this, the classification of the material continued and the results of the classifications were compared to each other. It was noticed from the research material that differentiation in mathematics is mainly the teacher’s responsibility and the students have few opportunities to choose tasks that suit their skill level. The solutions for downward differentiation were more systematic, because almost all of the series contained a separate work book with easier tasks, that can be used alongside the normal work book. The solutions to make the tasks easier were fairly uniform. The solutions for upward differentiation had more variation, but the most common type was problem-solving tasks. The teacher’s guides, which serve as the teacher’s support, mainly focused on specific tips to differentiate lessons and the included various handouts and additional tasks that the teacher can give out to students. In addition, assessment was supported with different skill level tests and materials to find out the skill levels of the students in the beginning of the third grade.
  • Rintamaa, Janna (2023)
    In both national and international studies, a significant increase in skill differences between students has been noticed in the mathematics skills of Finnish primary school children. A way to respond to the needs of all learners is to differentiate the teaching, which means taking the student’s skills into account when teaching. Mathematics is one of the most important subjects in the Finnish school system, but studies have shown that the mathematical skills of the teachers can be weak. Because of that, it is important that the learning materials used support the teachers in differentiating and all of the students are offered tasks suitable for their skill level. The aim of this study was therefore to describe differentiation in the mathematics learning materials for the third grade of primary school and to find out what kind of support they offer for differentiation. This research was conducted as a qualitative content analysis and content classification and comparison was used to analyse the materials. Six series of mathematics learning materials currently used in Finnish primary schools from four different publishers were selected as research material. All learning materials and digital licenses from each series were requested, and the final research material consisted of all the third grade learning material used in autumn. The material was first divided according to the two research questions into materials for the student and the teacher. After this, the classification of the material continued and the results of the classifications were compared to each other. It was noticed from the research material that differentiation in mathematics is mainly the teacher’s responsibility and the students have few opportunities to choose tasks that suit their skill level. The solutions for downward differentiation were more systematic, because almost all of the series contained a separate work book with easier tasks, that can be used alongside the normal work book. The solutions to make the tasks easier were fairly uniform. The solutions for upward differentiation had more variation, but the most common type was problem-solving tasks. The teacher’s guides, which serve as the teacher’s support, mainly focused on specific tips to differentiate lessons and the included various handouts and additional tasks that the teacher can give out to students. In addition, assessment was supported with different skill level tests and materials to find out the skill levels of the students in the beginning of the third grade.
  • Soiha, Anna-Kristiina Elisa (2016)
    Raising children’s interest in math and strengthening their pre-mathematical skills should be taken into consideration even before they are school-aged. Mathematical thinking should be developed in preschool education through diverse means. The teacher should consider the child's interests while planning lessons and make use of these in math teaching. An introduction to the language of mathematics, the interaction between teacher and children, and the use of appropriate tools are important components in the training of pre-mathematical skills. The aim of this study was to find out how preschool teachers strengthen the pre-mathematical skills of children, how math appears in everyday life of the preschool group, and how preschool teachers take into account the individual capabilities of children. The theoretical points of departure of the study dealt with preschool education, the importance of mathematics in preschool education and the development of early mathematical skills. The study was conducted as a qualitative case study. The research method was a semi-structured interview. The interviews were conducted by interviewing two preschool teachers from Helsinki. The interviewees were asked 19 questions and their answers were transcribed for analysis. Based on the results, preschool teachers supported the pre-mathematical skills of children in their preschool groups with different types of play and games. Children also completed handout or workbook exercises related to mathematics. According to both of the teachers, mathematics was present in the everyday life of the preschool group and the children had a variety of math-related learning tools available. The two teachers used similar exercises and means to strengthen children’s pre-mathematical skills and they also observed the development of skills.
  • Penttilä, Inka (2020)
    Tässä matematiikan opettajalinjan pro gradu -tutkielmassa tutkitaan matematiikan sisältöjen opettamista ilmiöpohjaisesti peruskoulun yläluokilla. Tutkimus toteutettiin helsinkiläisessä Hiidenkiven peruskoulussa, joka on noin 900 oppilaan yhtenäiskoulu. Tutkimus tehtiin laadullisena haastattelututkimuksena, johon vastasi viisi Hiidenkiven peruskoulun matematiikan opettajaa. Opettajat vastasivat kysymyksiin liittyen matematiikan sisältöjen opettamiseen kolmessa eri ilmiössä, jotka olivat seitsemännen luokan kestävä kehitys -ilmiö, kahdeksannen luokan kansalaisuus-ilmiö ja yhdeksännen luokan työelämä-ilmiö. Hiidenkiven peruskoulun opetussuunnitelman mukaisesti ilmiöiden puitteissa opetetaan tietyt matematiikan sisällöt kullakin vuosiluokalla. Opettajien vastausten perusteella parhaiten ilmiön yhteyteen on saatu sovitettua yhdeksännen luokan prosenttilaskut. Tutkimus painoittuikin yhdeksännen luokan työelämä-ilmiön analysointiin. Tutkimuksen tuloksena voidaan sanoa, että ilmiölähtöinen matematiikan opetus soveltuu parhaiten sellaisille oppilaille, joiden opiskelutaidot ovat hyvät tai vähintään kohtalaiset. Sen hyviä puolia ovat ylöspäin eriyttämisen helppous ja oppilaiden vaikutusmahdollisuuksien laajuus kun taas huonoja puolia ovat ajankäytölliset haasteet sekä heikkojen oppilaiden työskentelymotivaation ylläpitämiseen liittyvät haasteet.
  • Perälä, Harri (2023)
    Tässä työssä tutkitaan integraalitehtävien osaamista ennen ja jälkeen sähköisen ylioppilaskoeuudistuksen vuosina 2016-2020. Osaamista tutkitaan Ylioppilastutkintolautakunnalta saaduilla pistejakaumilla kyseisiltä vuosilta. Työn teoriaosuus sisältää, mitä integraalista opetetaan yliopistossa, sekä miten integraali näkyy kahdessa uusimmassa lukion opetussuunnitelmassa ja yhdessä oppikirjassa. Lisäksi tutustutaan aikaisempiin tutkimuksiin integraalin osaamisesta. Tutkielmaan rajatulla aikavälillä matematiikan ylioppilaskokeissa on ollut kuusi puhtaasti integraaliin liittyvää tehtävää, joista neljä on ollut ennen sähköistä ylioppilaskoeuudistusta ja kaksi jälkeen sähköisen ylioppilaskouudistuksen. Kaksi tehtävää on ylioppilaskokeen A-osion tehtäviä, kaksi B1-osan tehtäviä ja kaksi B2- osan tehtävää. Lisäksi työssä esitellään kaikki tehtävät ja esitellään jokaiselle tehtävälle yksi ratkaisutapa. Tutkimuksessa verrattiin A-osan tehtävien osaamista toisiinsa, B1-osan tehtävien osaamista toisiinsa ja B2-osan tehtävien osaamista toisiinsa pistejakaumien avulla, sekä verrattiin integraalitehtävien osaamista muiden matematiikan ylioppilaskokeen tehtävien osaamiseen. Integraalitehtäviä osattiin heikommin kuin muita matematiikantehtäviä. Tutkimuksessa huomattiin, että integraalitehtävät eivät olleet muuttuneet rakenteeltaan sähköisen ylioppilaskoeuudistuksen aikana ainakaan vielä. Sähköisistä apuvälineistä ei ollut ratkaisuissa erityistä hyötyä verrattuna aikaisempaan. Tutkimuksen luotettavuuteen vaikuttaa vähäinen otanta, sekä ylioppilaskokeiden tehtävien keskinäiset eroavuudet kirjoituskerroittain, sekä tehtäviin vastaajien vaihtuvuus
  • Piironen, Antti (2020)
    Tutkielmassani esittelen työkalumaisesti johdantoa modaalipelien teoriaan. Modaalipelit ovat modaalilogiikan ja modaalisen predikaattilogiikan avulla käytäviä pelejä, joissa voidaan hyödyntää klassisen peliteorian teoriaa. Modaalipelit muodostavat kielellisen raamin peleille ja toteankin että tutkielmassa tutkitaan Wittgensteinilaisia kielipelejä sekä kieltä, logiikan ollessa kieli. Tutkielma jakautuu kahteen osaan: I) Klassinen peliteoria ja II) Modaalinen Peliteoria. Ensimmäisessä osassa luon ensin historiallisen synteesin logiikan ja peliteorian kehityksen osalle, jonka jälkeen esittelen työkaluja vakiosummapeleihin sekä tasapainopeleihin. Esimerkkeinä käytän lähinnä kilpailullisia pelejä ja eräitä tunnetuimpia pelejä kuten vangin dilemma sekä tuon esille esimerkin yhteistyöpeleistä. Sen jälkeen pyrin esittämään mahdollisimman yksinkertaisesti tärkeimmät menetelmät pelien ratkaisuihin sekä tuoton maksimointiin, jotka ovat: dominoivat strategiat, sekastrategiat, Nash-tasapaino sekä min-max teorian perusteita. Tämän jälkeen todistan välttämättömät ja riittävät lauseet liittyen em. ratkaisuihin. Osassa kaksi aloitan ensin käsittelemällä työssä käytettävää logiikkaa, joka on modaalilogiikka ja modaalinen predikaattilogiikka. Käsittelemme ensin perusmääritelmät Kripke-semantiikalle, jossa esitämme esimerkkejä aleettisen, deonttisen sekä episteemisen logiikan käännöksiä lauseista. Sen jälkeen tarkastelemme modaalilogiikan totuuden asteita: validi mallissa, tautologia, K-validi jne. todistaen samalla riittävän ja välttämättömän määrän teoriaa modaalilogiikan tautologian ja validien lauseiden muodostuksesta, jotta niistä voidaan ylipäätänsäkään puhua semanttisten pelien voittostrategian olemassaolon yhteydessä. Tämän jälkeen esitän modaalisen predikaattilogiikan perusteet ja semantiikan joita käytämme todistaessamme päätuloksen semanttisen pelin voittostrategiasta. Semanttisten pelien yhteydessä pyrin esittämään määritelmän pelisäännöille, strategialle ja voittostrategialle sekä todistamaan tuloksen voittostrategian ehdosta pelaajalle II. Semanttisen pelin pyrin laatimaan niin että se kattaa klassiset semanttiset pelit (propositionaalilogiikan ja predikaattilogiikan semanttiset pelit) ja modaalilogiikan semanttiset pelit. Tämän jälkeen esitän lyhyitä esimerkkejä aiheesta. Viimeisenä esitän lyhyen luonnoksen klassisen peliteorian päälle rakentuvasta modaalipelistä käyttäen esimerkkinä Vangin Dilemmaa ja Paholaisen Asianajajaa. Mahdollisen maailman käsite vastaa sekä semanttisessa modaalipelissä että modaalisessa pelissä pelaajan aitoa tilaa johon hän on saapunut kielen käyttönsä tuloksena.
  • Klemetti, Sinituulia (2019)
    The attitudes towards mathematics grow more and more negative in Finnish children as their studies progress. The attitudes towards mathematics are negative even as compared with attitudes towards mathematics worldwide. The quality of teaching has proven to have an impact on the attitude of students. Flipped learning aims to humanize and individualize the learning process so that the teacher is rather a supporter in the learning process than an information provider. This thesis aims to define the factors influencing the attitudes towards mathematics and explore the components forming these attitudes. In addition, this thesis examines the definition of flipped learning and the ways it can be applied to teaching of mathematics. Additional aim is to gather useful professional information to benefit the future work as a teacher. This thesis is a descriptive literature review formed in Spring 2019. The material was gathered using Helsinki University Library, Helmet Library, Finna Database, ResearchGate Database and Google. The literature was selected on the basis of their relevance in the field of mathematics and educational sciences. This literature review indicates that the attitudes towards mathematics consist of i. a. beliefs, emotions and motivation. They are influenced by the experiences, learning environment and background of the learner. Flipped learning is a learning ideology emphasizing learning at one’s own pace, self-guidance and communal learning. In the context of teaching mathematics, it can be applied for example in the form of using digital devices and encouraging communality in the class room.
  • Larionova, Maria (2020)
    Avaruusgeometriaa pidetään koulussa haasteellisena matematiikan osa-alueena. Avaruusgeometria eroaa muista koulumatematiikan osa-alueista kolmiulotteisilla kappaleilla. Monille kappaleiden hahmottaminen voi olla hankalaa. Tässä tutkimuksessa selvitettiin, voisiko VR-teknologia helpottaa ja auttaa kolmiulotteista hahmottamista. Virtuaalitodellisuuden vahvuutena voidaan pitää mahdollisuutta luoda maailmoja, joita ei reaalimaailmaan pystytä rakentamaan. Virtuaalimaailmasta voidaan poistaa painovoima, jolloin esimerkiksi kappaleita voidaan tarkastella niiden leijuessa. Tutkimus toteutettiin yläasteikäisillä opiskelijoilla. Opiskelijat pääsivät pareittain kokeilemaan VR-sovellusta sekä tekemään siihen liittyvät tehtävät. Tutkimuksessa yksi opiskelijoista käytti VR-laseja, kun toinen opiskelija yritti kuvailla kolmiulotteisista kappaleista koostuvaa rakennelmaa parilleen. Sovellusta käyttävä opiskelija yritti tällöin rakentaa kyseinen rakennelma virtuaalimaailmaan. Rakennelmaa selittävän opiskelijan piti osata kielentää eli käyttää kappaleiden oikeita nimityksiä, jotta toinen opiskelija pystyi ymmärtämään tätä. Tutkimusten mukaan kielentäminen voi edesauttaa asioiden muistamista ja oppimista. Myös liikkuminen ja uusi oppimisympäristö voivat edesauttaa asioiden oppimista. Virtuaalimaailmassa oleva opiskelija pystyy liikkumaan siellä joko itse fyysisesti liikkumalla tai käyttäen ohjaimia. Tutkimuksessa tutkittiin, kokivatko opiskelijat tätä lähestymistapaa tehokkaaksi ja mielekkääksi. Lisäksi selvitettiin, vaikuttiko heidän kolmiulotteinen hahmotuskyky kokemukseen. Koska kyseessä on kehittämistutkimus, opiskelijoilta kerättiin palautetta ja kehittämisehdotuksia kokeilun jälkeen. Pääosin tehtävät sekä sovellus saivat positiivista palautetta ja hyviä kehittämisehdotuksia. Tutkimustuloksista selviää, että opiskelijat pääosin pitivät VR-sovelluksesta ja siihen liittyvistä tehtävistä sekä kokivat ne hyödyllisiksi. Isoa osaa opiskelijoista tehtävät auttoivat hahmottamaan kolmiulotteisia kappaleita paremmin. Opiskelijat pitivät sovellusta käytettävyydeltään hyvänä ja antoivat kehittämisehdotuksia koskien sekä sovellusta että tehtäviä. Tulevia tutkimuksia varten VR-sovellusta sekä tehtäviä voidaan parantaa palautteen perusteella. Teknologia taipuu hyvin paljon ja antaa mahdollisuutta soveltaa hyvin eri tavoin. Olemassa olevaan sovellukseen voidaan tuoda uusia työkaluja ja ominaisuuksia, jolloin sitä voidaan käyttää monipuolisemmin.
  • Vendelin, Iiro (2023)
    Tutkielmassa paneudutaan kielentämiseen ja erilaisiin kielentämistehtävätyyppeihin lukion pitkässä matematiikassa. Pohjana itse laadittuihin tehtäviin ovat aikaisemmat tutkielmat ja artikkelit aiheeseen liittyen, sekä viimeisimmät pitkän matematiikan sähköiset ylioppilaskoe tehtävät. Tutkielman aikana laaditaan aiempiin tehtävätyyppeihin nojaten geometrian tehtäviä lukiomatematiikkaan. Tutkielman kirjallisuuskatsauksessa tarkastellaan, mitä on matemaattinen ajattelu ja tieto ja miten kielentämällä voidaan tuoda esiin oppilaiden omaa matemaattista osaamista. Lisäksi tarkastellaan, millä eri menetelmillä voidaan hyödyntää kielentämistä osana opetusta. Lopuksi tarkastellaan, miten kielentäminen on esillä uudessa vuonna 2021 käyttöön otetussa LOPS:ssa. Kielentämistehtävätyyppejä tuodaan esiin aikaisempien tutkielmien pohjalta. Näiden tehtävätyyppien pohjalta laadin itse sopivia tehtäviä pitkän matematiikan geometrian moduuliin. Tehtävissä esiintyy eri tehtävätyyppien piirteitä, jolloin ne eivät täysin tule luokitelluksi vain yhdeksi tehtävätyypiksi. Tehtävät laaditaan niin, että ne soveltuvat niin ylioppilaskokeeseen kuin moduulin aikana pidettäväksi kokeeksi. Tehtävien arvioinnissa ja analyysissä hyödynnetään Joutsenlahden pelkistetympää arvostelua Wilsonin taksonomiasta. Tutkielman aikana laaditut tehtävät luokitellaan kyseisellä menetelmällä. Joutsenlahden asteikko koostuu kolmesta tasosta, jossa Wilsonin taksonomiat on risteytetty toistensa kanssa. Luokittelussa huomioidaan jokaisen taksonomian tason piirteet, joiden mukaan tehtävä tulee jaotelluksi. Lisäksi tehtävien luokittelussa huomioidaan sähköisen ylioppilaskokeen järjestely, jossa tehtäviä on kolmessa eri osassa. Tehtävä tulee jaotelluksi sen mukaan, mikä on korkein ajattelun taso, jota oppilaalta vaaditaan ongelman ratkaisemiseksi. Lisäksi tehtävässä huomioidaan se, onko se soveltuva A vai B osaan pitkän matematiikan koetta.
  • Klemetti, Sinituulia (2022)
    Objectives. The aim of this study was to investigate how flipped learning could be utilized in teaching mathematics in primary school from fourth to sixth grade. Another aim of this study was to examine the benefits and challenges of utilizing flipped learning in teaching mathema-tics from the perspective of both the teacher and the pupil. Flipped learning is a pupil-oriented learning culture which involves supporting the development of autonomy and self-determination of the pupil. Flipped learning enables individual learning pace and also utilizes collaborative learning. Flipped learning investigated in this study has been marginally studied as the majority of flipped learning studies focus on examining flipped classroom method. Methods. This study is a qualitative case study. The participants in this study were class teachers who had utilized flipped learning for the past five years as well as one pupil who had been in flipped learning utilizing class for the past three years. The research material was collected by conducting theme interviews and the results were analyzed with theory-based content analysis. Results and conclusions. The mathematics class investigated in this study utilized flipped learning by means of digital games and weekly achievement plan. The pupils made progress at their own pace and studied in small groups. From the point of view of both the teachers and the pupil, the benefits of flipped learning in this study turned out to be well-being and school satisfaction, the development of studying skills, collaborative learning, clarity of lear-ning objectives and increased motivation. From the point of view of the teachers, the challen-ges presented themselves in maintaining a peaceful working environment as well as concern for the proactivity of the pupils when in need of assistance. From the point of view of the pu-pil, the challenge of flipped learning method appeared as stress involved with scheduling the studies and matching the weekly achievement plan. It can be concluded from these results that in the class investigated in this study, flipped learning resulted in more benefits than chal-lenges although some of the pupils experienced the responsibility involved in flipped learning as burdensome.
  • Klemetti, Sinituulia (2022)
    Objectives. The aim of this study was to investigate how flipped learning could be utilized in teaching mathematics in primary school from fourth to sixth grade. Another aim of this study was to examine the benefits and challenges of utilizing flipped learning in teaching mathema-tics from the perspective of both the teacher and the pupil. Flipped learning is a pupil-oriented learning culture which involves supporting the development of autonomy and self-determination of the pupil. Flipped learning enables individual learning pace and also utilizes collaborative learning. Flipped learning investigated in this study has been marginally studied as the majority of flipped learning studies focus on examining flipped classroom method. Methods. This study is a qualitative case study. The participants in this study were class teachers who had utilized flipped learning for the past five years as well as one pupil who had been in flipped learning utilizing class for the past three years. The research material was collected by conducting theme interviews and the results were analyzed with theory-based content analysis. Results and conclusions. The mathematics class investigated in this study utilized flipped learning by means of digital games and weekly achievement plan. The pupils made progress at their own pace and studied in small groups. From the point of view of both the teachers and the pupil, the benefits of flipped learning in this study turned out to be well-being and school satisfaction, the development of studying skills, collaborative learning, clarity of lear-ning objectives and increased motivation. From the point of view of the teachers, the challen-ges presented themselves in maintaining a peaceful working environment as well as concern for the proactivity of the pupils when in need of assistance. From the point of view of the pu-pil, the challenge of flipped learning method appeared as stress involved with scheduling the studies and matching the weekly achievement plan. It can be concluded from these results that in the class investigated in this study, flipped learning resulted in more benefits than chal-lenges although some of the pupils experienced the responsibility involved in flipped learning as burdensome.
  • Heiskanen, Johanna (2022)
    Tutkielmassa käydään läpi hyvin lyhyesti ensimmäisiä matemaattisia malleja, joilla on kuvattu maailmankaikkeuden rakennetta. Kirjallisuustutkimuksen lisäksi malleja on tutkittu ja muunneltu nykymatematiikan avulla esitettävään muotoon. Tarkoituksena on löytää varhaisten tähtitieteilijöiden motiiveja ja keinoja mallien rakentamiseksi sekä osoittaa kuinka matematiikka on alkanut muotoutua osaksi tähtitiedettä jo hyvin varhaisessa vaiheessa. Tutkielmassa käydään läpi ne ilmiöt, joita malleilla yritettiin selittää, joitakin filosofisia lähtökohtia tieteenalan kehitykselle sekä tunnetuimpien tähtitieteilijöiden kehittämiä teorioita. Matemaattisina apukeinoina käytetään lähinnä lukiosta tuttua geometriaa, trigonometrisia funktioita ja hieman matriisilaskentaa. Mallien havainnollistamisen apuna on käytetty Geogebralla ja kuvankäsittelyohjelma Gimpillä piirrettyjä kuvia. Tutkielma soveltuu syventäväksi lukemistoksi lukion matematiikkaa ymmärtävälle.
  • Geier, Anna (2018)
    Objectives. On the basis of previous research, working memory and many other cognitive abilities are associated with mathematical skills. By evaluating working memory and other cognitive skills, it might be possible to predict, which children will have problems in learning mathematics. Especially in kindergarten proper assessment methods are needed, with which the working memory and other cognitive abilities of children could be evaluated. In this research we examined, what kind of relationship do tasks that assess working memory, flexible intelligence, Working Memory Rating Scale and Taitokysely have with early mathematical skills. In addition, the objective of this study was to evaluate whether questionnaires can produce similar knowledge, as tasks that evaluate working memory. Methods. This study is part of joint research project of the universities of Turku and Helsinki, the Early Rehearsal of Working Memory. The children who participated in the study were 6-7 years old (n=50). The working memory was assessed with AWMA tasks, and mathematical skills were assessed with lukujonotaidot- and Banuca tests. Flexible intelligence was assessed with Raven’s matrices. The kindergarten teachers completed a Working Memory Rating Scale (WMRS) and a Taitokysely of each child. The associations between the variables were assessed with correlation coefficients, linear regression analysis and regression commonality analysis. Results and Conclusions. WMRS, Taitokysely and part of the tasks, that were used to evaluate working memory were associated with mathematical skills. Most of the explained variance is common to the predictors, but the WMRS and the tasks that were used to evaluate passive visuospatial working memory were the best individual predictors. On the basis of this research, especially these methods would be good when evaluating children’s working memory, problems of working memory and mathematical skills. Questionnaires and tasks were both able to produce knowledge about working memory and mathematics.
  • Vitikka, Santtu (2024)
    Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, mitä oppimateriaaleja ja opetusvälineitä lukioiden matematiikan opettajat käyttävät. Lisäksi selvitettiin, kuinka he niitä käyttävät ja mitä mieltä he niistä ovat. Aluksi tutkimuksessa esitellään oppimateriaalien ja opetusvälineiden välisiä eroja ja kuinka niitä voidaan käyttää matematiikan opetuksessa. Tutkimus toteutettiin opettajille suunnatulla kyselytutkimuksella. Kyselyyn osallistuvat lukiot valittiin systemaattisella satunnaisotannalla. Tutkimuksessa havaittiin muun muassa, että opetuksessa sähköinen oppikirja on fyysistä oppikirjaa yleisempi, mutta fyysistä oppikirjaa käytetään sähköistä oppikirjaa enemmän opetuksen suunnittelussa. Eniten käytetty opetusväline on videotykki ja tietokone, mutta yleisin opetusväline on dokumenttikamera. Puolestaan harvinaisin opetusväline on liitutaulu. Tutkimuksessa havaittiin myös se, että opettajat eivät pääsääntöisesti käytä materiaaleja tai opetusvälineitä, joihin he eivät ole tyytyväisiä. Kyselyyn vastasi 57 opettajaa eri lukioista ympäri Suomea. Tämä tutkimus ei siis anna kaiken kattavaa kuvaa kaikkien lukioiden tilanteesta, mutta antaa kuitenkin suuntaa-antavasti tietoa siitä, mitä oppimateriaaleja ja opetusvälineitä lukio-opetuksessa käytetään.
  • Piirainen, Heli (2018)
    Learning of mathematical skills starts long before formal school education. Also earlier studies had shown that differences in mathematical skills and in math performances starts to grow in early childhood and individual differences are significant. During preschool education, the differences in skills are increasing rapidly. According to studies, especially number sense strongly indicates the future school mathematical competence. Thus, if skills of number sense is practiced more earlier, it is more effective to and helps to make a strong foundation for later mathematical learning. The subject of this study was to describe how the number sense is practiced in preschool education and in what kind of dimensions of learning environment it*s practice takes places. The survey data was collected from members of the Facebook group for preschool teachers as a form interview in spring 2018. 22 preschool teachers from different cities of Finland participated in the interview. The study was a qualitative study. As the material was collected by e-form as questioning questions, the hermeneutic phenomenological content analysis was selected for the analysis of these written interview responses. Learning environments were viewed from the perspective of the pedagogical dimension and the physical dimension. Number sense was divided in different skill areas of the number sense. According to this study, skill areas of number sense was practiced daily in preschool’s everyday learning situations, both in unformal apprenticeships and in more structured learning situations, such as dining and outdoor activities, for example by collecting toys. Most practiced skill areas of number sense were comparison, numerosity and understanding of sequences of numbers. In the practice of math skills, preschool teachers favor the functionality. In addition to the indoor and outdoor environment of preschool education, the skills of the number sense were practiced by a forest trip. The range and variability of teaching materials was wide.