Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Subject "ryhmäytymisen oppaat"

Sort by: Order: Results:

  • Karanko, Heidi (2021)
    Tässä opinnäytetyössä tavoitteena oli tarkastella ryhmäytymistä peruskoulukontekstissa. Ryhmät ovat olennainen osa kouluarkea ja opetussuunnitelman perusteissa (2014, 98, 280) korostetaan siirtymäkohdissa uuteen ryhmään liittymistä. Tieteellistä tutkimusta ryhmäytymisestä peruskoulussa ei juurikaan löytynyt, mutta ryhmien ohjaamiseen on monia opastusta antavia julkaisuja. Tässä tutkielmassa pyritään selvittämään, miten ryhmäytyminen määritellään tai käsitetään julkaisuissa, joita voidaan käyttää oppaina ryhmäytymiseen. Opinnäytetyö toteutettiin kuvailevana kirjallisuuskatsauksena, jonka analyysin kohteina oli 11 ryhmäytymisessä tukea ja opastusta antavaa julkaisua. Tavoitteena oli kartoittaa ja vertailla näiden julkaisujen käsityksiä ryhmäytymisestä. Päätutkimuskysymyksenä on, mitä ryhmäytymisellä tarkoitetaan ryhmäytymistä käsittelevien ja siihen opastavien julkaisujen mukaan. Lisäksi tarkasteltiin, milloin ryhmäytymistä tapahtuu ja mitä sillä tavoitellaan aineistona olevien oppaiden mukaan. Tuloksina todettiin, ettei oppaista löydy yhtä käsitystä ryhmäytymisestä. Oppaista kuitenkin piirtyi kuva ryhmäytymisen määritelmästä. Siihen liittyy ryhmän tutustuminen, kiinteytyminen, toimintakyky sekä vuorovaikutus, turvallisuus, luottamus ja ryhmässä viihtyminen. Aineistolähteestä riippuen ryhmäytyminen miellettiin kuuluvan ryhmän alkuun, koko ryhmän olemassaolon ajalle tai siihen jätettiin ottamatta kantaa. Ryhmäytymisellä tavoitellaan ryhmän toimintakykyä, kiinteyttä, yhteishenkeä, yhteenkuuluvuutta ja turvallisuutta. Nämä asiat ovat tärkeitä ryhmän toimivuuden kannalta ja ryhmät ovat olennainen osa ihmiselämää, joten ryhmäytyminen ja sen ymmärtäminen on tärkeää.