Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Subject "uusi valtakunta"

Sort by: Order: Results:

  • Sola, Hanna (2020)
    Dogs are one of the most popular animal species to appear in ancient Egyptian art. This study examines a particular category of figured ostraca (limestone or pottery sherds with illustrations), those representing domestic dogs. It demonstrates how dogs have been represented in informal art in the Theban area during the New Kingdom (c. 1550–1069 BCE). The aim of the study is to define the iconography of dog representations on figured ostraca. A second aim is to compare dog representations on ostraca to surviving dog motifs in the decoration of Theban private tombs. For this study, 39 drawings of dogs on ostraca have been located in the research literature and in museum and other collections. This corpus of representations can be divided into four categories: hunting dogs (23 images), ‘pet’ dogs (4 images), dog caricatures (3 images) and anthropomorphic dogs doing human activities (9 images). Ancient Egyptian canine deities are not included in this study. The chosen method of study is stylistic analysis, utilising the traditional method of comparative visual analysis combined with the modern theory of iconography. Recurring motifs and ways of representation are identified and compared with other dog ostraca in the same category. These representations are further compared to scenes of hunting and ‘pet’ dogs in early New Kingdom (18th dynasty) Theban private tombs showing similar motifs. The study demonstrates that there exists an established iconography of dogs in New Kingdom Thebes. There are also notable similarities especially in the hunting dog category and partly also in the ‘pet’ category between ostraca and tomb decoration. Caricatures and anthropomorphic representations do not conform to this iconography and are not present in official tomb decoration. In conclusion, various interpretations are suggested for dog representations on ostraca. In the literature, figured ostraca with hunting imagery have been interpreted as exercises in draughtsmanship and rehearsal pieces for tomb art. However, they can also be seen as visual memory pieces, ie. copies of existing hunting scenes in Theban tombs, or as experiments in new forms of expression such as in the rendering of movement. On the other hand, anthropomorphic dog motifs are likely to be amusing parodies or illustrations of oral fables. Some dog ostraca are probably best interpreted as leisurely doodles. As a result, it will be shown how the domestic dog was represented in art during the New Kingdom. This contributes to our understanding of informal art and the relationship between animals and humans in ancient Egyptian culture.
  • Sola, Hanna (2020)
    Koira on yksi keskeisistä muinaisegyptiläisessä taiteessa esiintyvistä eläinlajeista. Tutkielman aiheena ovat kuvalliset ostrakonit eli kalkkikiven sirpaleet, joille tehdyt piirrokset esittävät kesyjä koiria. Tutkielma kartoittaa, miten koiria on kuvattu ostrakoneilla esiintyvässä epävirallisessa taiteessa Theban alueella uuden valtakunnan aikana (noin 1550–1069 eaa). Tutkielman keskeinen tavoite on määritellä ostrakoneilla esiintyvien koirarepresentaatioiden ikonografia. Toisena tavoitteena on vertailla ostrakonien ja thebalaisten yksityishautojen koiriin liittyviä kuva-aiheita. Tutkielman aineistona oleva korpus sisältää 39 ostrakoneille tehtyä piirroskuvaa, jotka on kerätty eri kokoelmista. Kuva-aiheet voidaan jakaa neljään eri ryhmään: metsästyskoiriin (23 kpl), lemmikeihin (4 kpl), karikatyyreihin (3 kpl) ja ihmisten tavoin käyttäytyviin antropomorfisiin eläimiin (9 kpl). Tutkimukseen eivät sisälly muinaisegyptiläiset koirahahmoiset jumalolennot. Tutkimusmenetelmänä on tyylianalyysi, jossa hyödynnetään ikonografista lähestymistapaa ja vertailevaa analyysiä. Koiraostrakonien kuva-aiheita ja esitystapoja verrataan toisiinsa sekä myös varhaisemman uuden valtakunnan (18. dynastian) aikaisiin yksityishautoihin, joissa esiintyvissä metsästys- ja lemmikkiaiheissa on yhtäläisyyksiä ostrakonien aiheisiin ja esitystapoihin. Tutkimuksessa käy ilmi, että koirarepresentaatiot ovat ikonografialtaan vakiintunut kuva-aihe uuden valtakunnan Thebassa. Vertailussa hautakoristeluun voidaan havaita, että metsästyskoirien ja osin myös lemmikkien ikonografia on pitkälti samanlainen ostrakoneilla ja yksityishautojen seinäkoristelussa. Karikatyyrit ja antropomorfiset koirakuvaukset poikkeavat tästä ikonografiasta eikä niitä esiinny hautojen kuva-aiheissa lainkaan. Tutkielman päätelmissä esitetään koira-aiheelle erilaisia tulkintamahdollisuuksia. Metsästysaiheiset kuvaostrakonit on tutkimuskirjallisuudessa tulkittu hautakoristelujen harjoitustöiksi, mutta ne voidaan nähdä myös perinteisten hautakuva-aiheiden tallenteina sekä uusien luovien ratkaisujen kokeiluna. Antropomorfiset koira-aiheet ovat todennäköisesti suullisten eläintarinoiden kuvitusta ja parodioita. Osa koiraostrakoneista on arkista piirtelyä. Tutkimus kuvaa, miten koira representoitiin uuden valtakunnan aikana. Tutkimusaihe edistää ymmärrystä muinaisten egyptiläisten epävirallisesta taiteesta ja suhteesta eläimiin.