Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Subject "Varhaiskasvatus"

Sort by: Order: Results:

  • Lantta, Noora (2023)
    Yhä useampi alle kolmevuotias lapsi osallistuu varhaiskasvatukseen, minkä vuoksi alle kolmevuotiaiden kokemukseen varhaiskasvatuksessa tulisi kiinnittää entistä enemmän huomiota. Varhaiskasvatukseen osallistumisen on kuitenkin havaittu nostavan kortisoli- eli stressihormonipitoisuuksia erityisesti alle 36 kuukauden ikäisillä lapsilla. Kortisolitasojen nousun on havaittu liittyvän sekä lapsen ominaisuuksiin, kuten temperamenttiin että ympäristötekijöihin, kuten hoidon laatuun. Tutkimustulokset kuitenkin eriävät joiltain osin toisistaan. Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, mitkä lapsen ominaisuuksiin liittyvät tekijät ja mitkä varhaiskasvatuksen ympäristötekijät ovat yhteydessä alle kolmevuotiaan lapsen kortisolipitoisuuksiin varhaiskasvatuksessa. Tutkimus toteutettiin systemaattisena kirjallisuuskatsauksena, jonka avulla voidaan koota tuloksia eri tutkimuksista, tuottaa kokonaiskuvaa aiheesta ja rakentaa uutta tietoa. Aineisto koottiin hakemalla alkuperäistutkimuksia yhdestä elektronisesta tietokannasta. Tutkimukset valittiin hakutuloksista ennalta määriteltyjen hyväksymis- ja poissulkukriteerien mukaan. Lopullinen tutkimusaineisto koostui kahdeksasta alkuperäistutkimuksesta. Niissä tutkittiin lasten kortisolipitoisuuksia varhaiskasvatuksessa ja pitoisuuksien yhteyttä lasten ominaisuuksiin tai ympäristötekijöihin. Tutkimusaineisto analysoitiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin keinoin. Analyysivaiheessa muodostettiin neljä yläkategoriaa vastaamaan tutkimuskysymyksiin: biologisesti määräytyvät ominaisuudet, sosiaalisissa suhteissa muokkautuvat ominaisuudet, prosessitekijät ja rakennetekijät. Vain prosessitekijöiden ja kortisolipitoisuuksien välillä ei havaittu yhteyttä. Tulos eroaa aiemmasta tutkimustaustasta, mutta on mahdollista, että kaikki lapset eivät ole yhtä alttiita reagoimaan prosessilaadun muutoksiin. Alakategorioista kortisolipitoisuuksiin joiltain osin yhteydessä olivat: temperamentti, kiintymyssuhde, haastava käytös, ryhmäkoko, lasten ikäerot, leikkipinta-ala ja ryhmän työntekijöiden määrä. Alkuperäistutkimusten tulokset eivät kuitenkaan muodostaneet yhtenäistä linjaa, jolloin näistä tuloksista ei voitu vetää ratkaisevia johtopäätöksiä. Aihe vaatii vielä lisää tutkimusta. Vaikuttaa kuitenkin siltä, että sekä lapsen ominaisuudet että ympäristötekijät ovat osittain yhteydessä lapsen kortisolitasoihin. Tällöin molemmat tekijä liittyvät myös siihen, millaiseksi lapsen kokemus varhaiskasvatuksessa muotoutuu.
  • Hytti, Elisa (2016)
    Objectives. An individual educational plan has to be drawn up for every child in early childhood education according to the early childhood education -law. The purpose of the individual educational plan is to support learning and development of child. The needs of a child have to be taken into account in the individual educational plan. The individual educational plan should function as a document that guides the working of personnel in kindergarten. The aim of this study is to clarify the meaning of the individual educational plan to kindergarten teachers. The aim is to survey how kindergarten teachers use the individual educational plans as a tool; are they being used as a premise for the planning of the modes of operation in the group, and do the plans allow individual needs of a child to be taken into account. Methods. In this study six randomly selected kindergarten teachers working in Helsinki were interviewed. The interviews were carried out individually with the methods of semi-structured interview where the interviewees were given the interview questions in advance. The interview material was transcribed from word-to-word and it was analyzed according to the content analysis. Outcomes and conclusion. According to the kindergarten teachers the greatest importance of the individual educational plan is its affect on the co-operation with parents. When being asked the ways in which the kindergarten teachers use the individual educational plans as tools three of the kindergarten teachers answered by describing the processes of making of the plans, and the other three described the needs of children appearing in the plans to be the premise of the modes of operation in the group. The individual educational plans were perceived to be significant especially with children with special needs in early childhood education. There is a need for more articulate guidance in the creation of the individual educational plans, in order for them to function as means guiding the working of kindergarten teachers, and for them to become uniform.
  • Häyrinen, Sanna (2020)
    Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten päiväkodin työntekijöiden mielestä päiväkotiryhmänsä tilaratkaisut vaikuttavat lasten leikkiin sekä aikuisen antamaan tukeen leikinaikana. Tutkimukseni teoreettinen tausta muodostuu lasten leikistä, aikuisen roolista leikin aikana sekä näiden kahden kohtaamispaikasta eli päiväkodin tiloista. Tilaa käsittelevässä teoriaosuudessa tilaa tarkastellaan 1980 ja 2010- luvun suunnitelmista käsin sekä katsotaan tarkemmin sitä, miten tilallisuutta voidaan ajatella kokemuksellisesti lasten näkökulmasta. Tutkimukseeni osallistui kolme varhaiskasvatuksen opettajaa sekä kaksi lastenhoitajaa. Haastattelut suoritettiin yksilöllisinä teemahaastatteluina pääkaupunkiseudulla. Haastatteluiden kysymykset keskittyivät kolmen aihealueen ympärille, jotka olivat päiväkodin ryhmätilat, lasten leikkimahdollisuudet sekä aikuisen rooli. Haastattelut analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä, jossa luokittelin haastateltavien vastauksia sen mukaan, minkälaisia merkityksiä haastateltavat antoivat tilaratkaisujen vaikutusten sekä oman roolinsa osalta. Tutkimuksesta selvisi, että varhaiskasvatuksen opettajat ja lastenhoitajat kokivat päiväkodin ryhmätilat merkityksellisenä tekijänä pohtiessa omaa toimintaan leikin tukemisessa. Leikkien tukeminen rajoittui silloin, kun aikuisen tuli siirtyä tilojen välillä. Tämän seurauksena leikkiin ei pystynyt paneutumaan pitkäksi aikaa. Lasten leikin tukeminen ja siihen osallistuminen sekä yleinen havainnointi oli osittain rajoittunut niin jakotilallisissa kuin yksihuoneisissa ryhmätiloissa. Lasten leikin pitkäkestoisuus sekä leikkimahdollisuudet näyttäytyivät leikin mukautumisena tilojen takia sekä mahdollistaakseen leikin lapsen tuli muokata olemassa olevia tiloja. Tulosten perusteella ideaalisesti päiväkodin tilat muodostuvat akvaariomaisista jakotiloista, jolloin aikuisilla on mahdollisuus tukea, nähdä ja havainnoida lasten leikkiä. Lapsilla on tällaisissa ryhmätiloissa mahdollisuus rauhalliseen sekä pitkäkestoiseen leikkiin. Tutkimustulokset antavat tärkeää informaatiota päiväkodin ryhmätiloista ja niiden toimivuudesta lasten leikin sekä aikuisten toiminnan suhteen. Tämän tutkimuksen pohjalta päiväkodin ryhmätiloissa saattaisi olla tarvetta muutokseen, jotta pitkäkestoinen leikki sekä aikuisen mahdollistama tuki leikin aikana onnistuisi kaikissa päiväkodeissa.
  • Martin, Heli (2023)
    Tässä tutkimuksessa tavoitteena oli tarkastella varhaiskasvatuksen opettajaopiskelijoiden mielipiteitä ja kokemuksia siitä, miten eri kieli- ja kulttuuritaustaisten lasten osallisuutta, toimijuutta voidaan tukea ja millainen oppimisympäristö tukee lasten osallisuutta varhaiskasvatuksessa. Aiemmat tutkimukset ovat osoittaneet, että kasvattajilla ja oppimisympäristöllä on suuri merkitys lasten osallisuuteen ja toimijuuteen sekä oppimiseen. Teoriaosuudessa avaan tutkimuksen kannalta keskeisiä käsitteitä, kuten osallisuus ja toimijuus. Lisäksi määrittelen, mitä tarkoitan eri kieli- ja kulttuuritaustaisilla lapsilla. Keskityn tutkimaan eri kieli- ja kulttuuritaustaisten lasten oppimisympäristöä ja osallisuutta haastattelemalla varhaiskasvatuksen opettajaopiskelijoita. Tutkimukseni rinnalla kulkee Shierin (2001) teoria ”Lapsen osallisuuden tasot”, jossa esitellään viisi osallisuuden tasoa. Tutkimus toteutettiin teemahaastattelumenetelmällä. Tutkimukseen osallistui neljä varhais-kasvatuksen opettajaopiskelijaa. Haastateltavat opiskelevat työnsä ohella. Heillä on varhais-kasvatuksen työkokemusta yli 20 vuotta ja heidän lapsiryhmissään on ollut useita vuosia eri kieli- ja kulttuuritaustaisia lapsia. Haastattelut toteutettiin yksilöhaastatteluina. Aineistoa analysoitaessa käytettiin aineistolähtöistä sisällönanalyysiä. Tulokset ja johtopäätökset osoittivat, että eri kieli- ja kulttuuritaustaisten lasten osallisuutta ja toimijuutta voidaan tukea muokkaamalla oppimisympäristöä, mikä hyödyttää myös kaikkia lapsia varhaiskasvatuksessa. Tuloksissa korostui myös kasvattajan ja lapsen välisen vuorovaikutuksen tärkeys, joka tuki lasten osallisuutta. Muita pedagogisia keinoja, joita kasvattajat olivat käyttäneet, olivat kuvien käyttö, pienryhmätoiminta, positiivinen pedagogiikka ja kasvattajan leikkiin osallistuminen ja sen tukeminen. Johtopäätöksenä oli, että oppimisympäristöllä on suuri vaikutus lasten oppimiseen, osallistumiseen ja aktiiviseen toimijuuteen.
  • Tervo, Minna (2023)
    Tämän kandidaatintutkielman tavoitteena oli selvittää lasten fyysisen aktiivisuuden määrää varhaiskasvatuksen ulko- ja luontotoiminnassa sekä löytää keinoja lasten fyysisen aktiivisuuden lisäämiseksi. Tutkimusaihetta lähestyttiin kolmen tutkimuskysymyksen avulla, joista ensimmäisellä tarkasteltiin menetelmiä, joilla lasten fyysistä aktiivisuutta voidaan mitata. Toisen tutkimuskysymyksen avulla selvitettiin lasten fyysisen aktiivisuuden määrää ja laatua varhaiskasvatuksen ulko- ja luontotoiminnassa. Kolmannen tutkimuskysymyksen avulla selvitettiin keinoja lasten fyysisen aktiivisuuden lisäämiseksi varhaiskasvatuksen ulko- ja luontotoiminnassa. Tutkielmassa käytettiin menetelmänä kuvailevaa kirjallisuuskatsausta. Aineisto koostui viidestä tutkimusartikkelista, jotka analysoitiin sisällönanalyysiä hyödyntäen. Kuvailevan kirjallisuuskatsauksen avulla haettiin tietoa siitä, mitä lasten fyysisestä aktiivisuudesta varhaiskasvatuksen ulko- ja luontotoiminnassa jo tiedetään. Tarkoituksena oli tiivistää aikaisempien tutkimusten tuloksia sekä luoda kokonaisuus lasten fyysisen aktiivisuuden mittaamiseen käytetyistä menetelmistä, lasten fyysisen aktiivisuuden määrästä ja laadusta varhaiskasvatuksen ulko- ja luontotoiminnassa sekä keinoista fyysisen aktiivisuuden lisäämiseksi. Tulokset osoittavat, että lasten fyysistä aktiivisuutta voidaan mitata sekä laitteellisesti että henkilön tekemillä mittauksilla. Lisäksi näitä molempia voidaan käyttää myös yhdessä, jolloin niiden avulla saadut tiedot täydentävät toisiaan. Tulosten perusteella voidaan todeta, että lapset ovat ulko- ja luontotoiminnan aikana fyysisesti aktiivisia ja huomattavasti aktiivisempia kuin sisätoiminnassa ja sen lisäksi lasten fyysisen aktiivisuuden kuormittavuus on suurempaa ulkotoiminnassa kuin sisätoiminnassa. Fyysisen aktiivisuuden kuormittavuudelle ei ole olemassa tarkkaa yhdenmukaista kriteeristöä, joten sen määrästä ei tutkielmassa käytetyn aineiston perusteella voinut tehdä yhtä yhdenmukaista kokonaisuutta. Tutkielmassa on esitetty aineistossa esiintyneet erilaiset fyysisen aktiivisuuden tasot sekä määrät ulkotoiminnan aikana siinä laajuudessa kuin ne olivat aineistosta löydettävissä. Vaikka lapset ovat ulkoilun aikana aktiivisia, niin siitä huolimatta lasten päivittäinen kokonaisaktiivisuus jää suurimmalla osalla lapsista suositeltua alhaisemmaksi. Lasten fyysistä aktiivisuutta on mahdollista lisätä ulko- ja luontotoiminnassa monin eri keinoin, jotka liittyvät tulosten perusteella sekä varhaiskasvattajiin, oppimisympäristöön, arvoihin ja asenteisiin että rakenteisiin.
  • Vanne, Jenni (2023)
    Tavoitteet: Tämän kandidaatintutkielman tarkoituksena oli tarkastella varhaiskasvatuspäivän aikana tapahtuvia toimia, joissa ilmenee fyysistä aktiivisuutta. Sen lisäksi tarkoituksena oli löytää keinoja, millä lisätä varhaiskasvatuksessa lasten fyysistä aktiivisuutta. Aihetta tarkastellaan kahden tutkimuskysymyksen avulla. Ensimmäinen keskittyi ilmenemisen muotoihin ja niiden sisältämään aktiivisuuteen ja toinen tarkastelee keinoja lisätä lasten fyysistä aktiivisuutta. Aiempien tutkimusten mukaan lasten fyysinen aktiivisuus on vähentynyt ja huoli lasten vähentyneestä aktiivisuudesta johdatti tutkimuskysymysten muotoutumiseen. Menetelmät: Tutkielma on toteutettu kvalitatiivisena tutkimuksena. Tutkielman metodina toimii kuvailevana kirjallisuuskatsaus ja se on toteutettu aineistolähtöisenä. Kirjallisuuskatsaus antaa mahdollisuuden tarkastella aikaisempien tutkimusten pohjalta omia tutkimuskysymyksiä ja tuottaa kuvaileva ja laadullinen vastaus aineiston perusteella. Tässä kirjallisuuskatsauksessa toimi aineistona kolme tutkimusta, joita on haettu eri tietokannoista. Aineistot on analysoitu sisällönanalyysilla. Tulokset ja johtopäätökset: Tämän tutkielman tulokset osoittivat, missä toimissa lapset viettivät aikaa varhaiskasvatuspäivän aikana sekä tulokset toivat esiin näissä toimissa esiintyvän fyysisen aktiivisuuden määrän. Lapset viettivät paljon aikaa rutiinien lomassa, kuten syödessä ja perushoitotilanteissa. Lapset myös viihtyivät paljon omaehtoisessa leikissä sekä ulkoilua tapahtui päivän aikana paljon. Korkeimmalle aktiivisuutta nostattamat toimet päivän aikana olivat aikuisen tukema ulkoleikki, vapaa ulkoleikki, fyysinen- ja roolileikki. Toisen tutkimuskysymyksen, miten lisätä fyysistä aktiivisuutta päivän aikana päätulokset korostivat pedagogista suunnittelua. Pedagogisen suunnittelun kohdistuessa lasten sosiaalisiin suhteisiin lisäsi se lasten aktiivisuutta sekä keskittyessä myös lasten yksilöllisiin tarpeisiin näytti olevan positiivinen yhteys aktiivisuuteen. Psyykkinen oppimisympäristö nousi esiin tuloksissa, erityisesti kasvattajien asenteiden ja toimintatapojen reflektoinnin näkökulmasta katsottuna. Myös fyysinen oppimisympäristö korostui erityisesti välineiden ja ulkoilun antamien mahdollisuuksien kautta.
  • Mehtälä, Mikko (2022)
    Lasten fyysisen aktiivisuuden väheneminen ja liikkumattomuus ovat viime vuosikymmenet hallinneet yhteiskunnallista keskustelua lasten liikkumisesta. Lasten liikkumisen väheneminen on huolestuttavaa, sillä riittävä fyysinen aktiivisuus on todella tärkeässä roolissa lapsen kokonaisvaltaisen kehityksen ja hyvinvoinnin kannalta. Päiväkoti varhaiskasvatusympäristönä on paikka, missä lapsi viettää ison osan päivästään. Päiväkodeilla on myös oma roolinsa, kun lapsia kasvatetaan kohti liikunnallista elämäntapaa. Tässä tutkielmassa tarkastellaan, mitkä tekijät päiväkodissa lisäävät fyysistä aktiivisuutta ja mitkä tekijät taas ovat yhteydessä sen vähenemiseen. Tutkimuksessa tekijät on tarkemmin jaoteltu, Bronfenbrennerin ekologisen systeemiteorian näkökulman mukaan, yksilöllisiin tekijöihin, sosiaalisten suhteiden tekijöihin sekä fyysisen ympäristön tekijöihin. Systemaattisen kirjallisuuskatsauksen tarkan aineistonhaun sekä asetettujen sisäänotto- ja poissulkukriteerien jälkeen varsinaiseksi tutkimusaineistoksi muodostui yhdeksän vertaisarvioitua tutkimusartikkelia, joissa tutkittiin fyysistä aktiivisuutta päiväkodissa. Kaikki tutkimusartikkelien tutkimukset oli toteutettu suomalaisissa päiväkodeissa vuosina 2010–2021. Tutkimusaineiston haussa käytettiin kolmea eri tietokantaa. Tämän laadullisen tutkimuksen tutkimusaineistoa analysoitiin teoriaohjaavan sisällönanalyysin keinoin. Yksilölliset tekijät, jotka vaikuttivat lasten fyysisen aktiivisuuden määrään, olivat sukupuoli ja ikä: pojat liikkuivat enemmän kuin tytöt ja vanhemmat lapset enemmän kuin nuoremmat. Lisäksi motoriset ongelmat näyttivät olevan yhteydessä vähäisempään fyysiseen aktiivisuuteen. Sosiaalisten suhteiden tekijöistä fyysiseen aktiivisuuteen lisäävästi vaikuttivat vertaistoiminta (esim. leikki) ja päiväkotihenkilöstön suora kannustus. Yleisesti ottaen aikuisjohtoinen toiminta, kuten suorat opetustuokiot, olivat lapsia passivoivaa toimintaa. Fyysisen ympäristön kohdalla ulkoilu ja ulkona vietetty aika oli aktiivisempaa kuin sisätiloissa. Lisäksi vuodenajalla ja käytössä olevalla välineistöllä oli yhteys lasten fyysisen aktiivisuuden määrään. Lapsen sukupuoli tai ikä ei kuitenkaan saa selittää sitä, miksi jotkut liikkuvat enemmän kuin toiset. Kasvattajat voivat tietoisuuden avulla ryhtyä toimiin, jotka lisäävät kaikkien fyysistä aktiivisuutta. Yhdenvertaisuus koskettaa myös fyysistä aktiivisuutta, joten sen eteen on tehtävä töitä.
  • Kolehmainen, Iida (2023)
    Tavoitteet. Ensimmäiset lasten fyysisen aktiivisuuden suositukset on julkaistu vuonna 2005. Näihin suosituksiin painottuvat aiemmat tutkimukset ovat osoittaneet, että fyysisen aktiivisuuden suositukset eivät toteudu lapsilla. Tämän tutkimuksen tavoitteena on tarkastella alle kahdeksanvuotiaiden lasten fyysisen aktiivisuuden määrää varhaiskasvatuksessa Suomessa ja sitä kautta tarkastella, miten opetus- ja kulttuuriministeriön nykyiset 2016 julkaistut varhaisvuosien fyysisen aktiivisuuden suositukset varhaiskasvatuksessa toteutuvat. Tavoitteena on myös tutkia, mitkä varhaiskasvatuksen tekijät vaikuttavat lasten fyysisen aktiivisuuden määrään varhaiskasvatuksessa. Menetelmät. Tutkimus toteutettiin systemaattisena kirjallisuuskatsauksena. Tutkimuksen aineisto koostui useasta vertaisarvioidusta julkaisusta, jotka on julkaistu vuosien 2016–2023 välillä. Aineistot käsittelivät varhaiskasvatusikäisten lasten fyysisen aktiivisuuden määrää sekä fyysisen aktiivisuuden suositusten toteutumista. Aineistoissa käsiteltiin myös lasten fyysisen aktiivisuuden määrään vaikuttavia tekijöitä. Analyysi toteutettiin teoriaohjaavana sisällönanalyysinä. Tulokset ja johtopäätökset. Nykyiset alle kahdeksanvuotiaita lapsia koskevat fyysisen aktiivisuuden suositukset toteutuivat varhaiskasvatuksessa osittain ja vaihtelevasti. Lasten paikallanoloaika oli yllättävän suuri suhteessa fyysisen aktiivisuuden määrään varhaiskasvatuspäivän aikana. Tekijöitä, jotka vaikuttavat lasten fyysiseen aktiivisuuteen olivat muun muassa liikuntavälineet, piha ja tilat sekä henkilökunnan osallistuminen ja osaaminen. Myös säännöllinen ohjattu liikunta ja lasten yksilöllisyyden huomioiminen toiminnan suunnittelussa ja toteut-tamisessa olivat tärkeitä tekijöitä. Päiväkotien liikuntaolosuhteissa havaittiin suuria eroja. Johtopäätöksenä voidaan todeta, että liikuntaa tulisi lisätä varhaiskasvatuksessa.
  • Karsandi, Esra (2023)
    Tässä tutkimuksessa käsitellään lapsen kielen kehitystä ja sen tukemista varhaiskasvatuksessa. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää millaisia kokemuksia varhaiskasvatuksenopettajilla, kas- vattajilla ja hoitajilla on lasten kielen kehityksen tukemisesta päiväkotiryhmässä, jossa on myös suomea vieraana kielenä puhuvia monikielisiä lapsia. Lisäksi tarkoituksena oli selvittää var- haiskasvatuksen ammattilaisten kokemuksia siitä, millaisia työkaluja Varhaiskasvatussuunni- telma antaa kasvattajille lasten kielen kehityksen tukemiseksi. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena, haastattelemalla neljää varhaiskasvatuksen ammattilaista, puolistrukturoitua teemahaastattelurunkoa käyttäen. Haastattelut olivat yksilö- haastatteluja ja toteutuivat haastateltavien työaikojen ulkopuolella. Haastatteluaineisto litteroi- tiin ja aineiston analysoinnissa käytettiin sisällönanalyysia. Aineistosta nousi esiin tärkeäksi kielen kehityksen tukemisessa erityisesti positiivinen vuoro- vaikutus lasten kanssa, yhteistyö huoltajien kanssa sekä kannustus ja rakentava palaute. Lisäksi kasvattajat pitivät oman äidinkielen kehityksen tukemista tärkeänä yleisesti lapsen kielen kehi- tyksessä ja uusien kielten oppimisessa.
  • Mölkänen, Ronja (2021)
    Tunnetaitojen merkitys on hyvinvoinnille suuri, ja tunneälyn kehittyminen alkaa jo varhaiskasvatusiässä. Aikaisempien tutkimusten valossa lastenkirjallisuus on toimiva väline harjoitella tunnetaitoja. Tämän kandidaatin tutkielman tavoitteena oli tutkia lastenkirjallisuuden hyödyntämistä tunnekasvatuksessa 3–5-vuotiaiden lasten ryhmissä varhaiskasvatuksessa. Tutkielman tavoitteena oli selvittää, millä tavoin lastenkirjallisuutta hyödynnetään 3–5-vuotiaiden lasten tunnekasvatuksessa. Lisäksi tavoitteena oli selvittää, minkälaisia mahdollisuuksia tai toisaalta haasteita lastenkirjallisuuden käyttö tuo tunnekasvatuksen toteuttamiseen. Tutkimuksessa selvitetään lastenkirjallisuuden hyödyntämisen mahdollisuuksia osana tunnekasvatusta. Aiemmat tutkimukset ovat osoittaneet, että lastenkirjallisuuden hyödyntäminen tunnetaitojen harjoittelemisessa on tehokas apuväline, ja lapset hyötyvät lastenkirjallisuudesta. Tutkimukseeni osallistui yhteensä 25 varhaiskasvatuksen opettajaa, sosionomia, lastenhoitajaa ja perhepäivähoitajaa, jotka työskentelevät 3–5-vuotiaiden lasten ryhmissä. Tutkimusaineisto kerättiin kyselylomakkeen avulla, johon vastattiin anonyymisti. Kyselylomake julkaistiin kahteen varhaiskasvatuksen ammattilaisten Facebook -ryhmään keväällä 2021. Aineisto analysoitiin sisällönanalyysin keinoin. Tutkielmani tulokset osoittavat, että tutkimukseeni osallistuneet henkilöt hyödyntävät lastenkirjallisuutta monipuolisesti tunnekasvatuksen toteuttamisessa. Lastenkirjallisuuden avulla lapsille opetetaan täysin uusia tunteita, tai kirjallisuuden avulla käsitellään esimerkiksi kiusaamistilanteita yhdessä lasten kanssa. Lisäksi kirjallisuuden avulla pyritään auttamaan lasta tunnistamaan oma tunnetilansa, kuten suuttumus, ja ratkaisemaan se. Tunteita havaitaan, nimetään ja tunnistetaan yhdessä aikuisen kanssa keskustellen. Tutkimukseeni osallistuneilla henkilöillä on pääasiassa myönteisiä kokemuksia lastenkirjallisuuden hyödyntämisestä tunnekasvatuksessa, ja lastenkirjat koetaan tunnekasvatuksen toteuttamista helpottavaksi tekijäksi.
  • Karimaa, Kiira (2024)
    Tavoitteet. Tutkimuksessa tarkastellaan lastenlaulujen roolia tunnekasvatuksessa varhaiskasvatusympäristössä. Musiikin, erityisesti lastenlaulujen, vaikutuksia lapsen tunne- elämään ja sosioemotionaaliseen kehitykseen ei ole vielä täysin ymmärretty. Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, kuinka lastenlaulut voivat tukea tunnetaitojen kehittämistä ja miten niitä voidaan pedagogisesti soveltaa varhaiskasvatuksessa. Menetelmät. Kirjallisuuskatsauksessa analysoitiin viiden valikoidun tutkimusartikkelin aineistoa aineistolähtöisen sisällönanalyysin menetelmällä. Artikkelit valittiin tiukkojen kriteerien mukaan ja ne kattoivat tutkimuksia julkaisuvuosilta 2014-2024. Analyysissä tunnistettiin lastenlaulujen käytön keskeiset teemat ja niiden merkitys tunnekasvatuksessa. Tulokset ja johtopäätökset. Tutkimus osoitti, että lastenlaulut ovat tärkeä väline tunnetaitojen opettamisessa ja niillä on myönteinen vaikutus lasten sosioemotionaaliseen kehitykseen. Johtopäätöksenä todetaan, että lastenlaulujen systemaattinen käyttö voi rikastuttaa varhaiskasvatuksen pedagogiikkaa ja tukea lasten hyvinvointia. Aikuisten tulisi ohjata lasten musiikillista toimintaa, jotta lastenlauluilla voidaan saavuttaa parhaat mahdolliset hyödyt lasten tunnetaitojen ja sosioemotionaalisen kehityksen saralla. Tämä tutkimus luo perustaa jatkotutkimuksille ja kehittää ymmärrystä musiikin käytön merkityksestä varhaiskasvatuksessa.
  • Kaloniemi, Ada (2022)
    The purpose of this master’s thesis is to produce information on the appearance of children’s fear and anxiety in the context of early childhood education and care (ECEC). By drawing attention to the daily actions and situations where fear and anxiety typically take place, it is possible to gather valuable information about children’s wellbeing in the various situations of ECEC. This study examines the situations in which children experience fear and anxiety and how these emotions reflect the children’s behavior. In addition, the study aims to find out how the ECEC personnel relates to the fear or anxiousness of the child. The study was conducted using the Finnish nationwide Progressive Feedback method. The research data was gathered during 2017–2021. A total of 2653 ECEC groups from 18 municipalities participated in the study. The research method used was systematic random sample observation, which included all activities in ECEC between 8 AM to 4 PM. Quantitative methods were used to analyse the data. The observations of fear and anxiety were cross-tabulated with the observations of the general frame of activity, the child’s social orientation, and the actions of the nearest adult. It was found that children show highlighted levels of fear and anxiety when being outdoors or participating in indoor guided activities. Withdrawn and independent social orientations were highlighted among children experiencing fear and anxiety. When examining adults’ reactions to children’s fear and anxiety receptive and negative attitudes were overrepresented. However, negative attitudes should be considered with caution due to the limitations of the data. A closer inspection into the matter revealed that both children’s and personnel’s attitude towards fear and anxiety was context-related. Article manuscript “Children’s observed fear and anxiety in early childhood education” is to be published in the Finnish journal of Psychology.
  • Kaloniemi, Ada (2022)
    The purpose of this master’s thesis is to produce information on the appearance of children’s fear and anxiety in the context of early childhood education and care (ECEC). By drawing attention to the daily actions and situations where fear and anxiety typically take place, it is possible to gather valuable information about children’s wellbeing in the various situations of ECEC. This study examines the situations in which children experience fear and anxiety and how these emotions reflect the children’s behavior. In addition, the study aims to find out how the ECEC personnel relates to the fear or anxiousness of the child. The study was conducted using the Finnish nationwide Progressive Feedback method. The research data was gathered during 2017–2021. A total of 2653 ECEC groups from 18 municipalities participated in the study. The research method used was systematic random sample observation, which included all activities in ECEC between 8 AM to 4 PM. Quantitative methods were used to analyse the data. The observations of fear and anxiety were cross-tabulated with the observations of the general frame of activity, the child’s social orientation, and the actions of the nearest adult. It was found that children show highlighted levels of fear and anxiety when being outdoors or participating in indoor guided activities. Withdrawn and independent social orientations were highlighted among children experiencing fear and anxiety. When examining adults’ reactions to children’s fear and anxiety receptive and negative attitudes were overrepresented. However, negative attitudes should be considered with caution due to the limitations of the data. A closer inspection into the matter revealed that both children’s and personnel’s attitude towards fear and anxiety was context-related. Article manuscript “Children’s observed fear and anxiety in early childhood education” is to be published in the Finnish journal of Psychology.
  • Ahonen, Hanna (2019)
    The purpose of this study was to describe how kindergarten teachers support children´s participation in a kindergarten environment. There is a large amount of information on the participation of children. It is important to research how this knowledge is put into practice in an environment where children grow and develop a significant part of their childhood. The research questions were: in what ways kindergarten teachers support children´s participation in the everyday life of the kindergarten and what preconditions kindergarten teachers experience for the support of children´s participation in the kindergarten. The study was carried out as a qualitative study and its’ data was collected through theme interviews. The research data was gathered from three individual interviews of people who work in the kindergarten as a teacher. All interviews were carried out in one kindergarten. The data was analyzed by using theory-guided content analysis. The analysis formed two main categories that describe the support of kindergarten teachers to promote children´s participation and also to open up their views on the preconditions for supporting children´s participation. Both of the main categories were divided into smaller subcategories. According to the results kindergarten teachers’ views on the preconditions of supporting children´s participation in the kindergarten divided into four subcategories: personnel factors, noticing the group size, guaranteeing the basic safety of children and adjustable schedule. Support actions that kindergarten teachers described when promoting children´s participation divided into two subcategories: direct support and indirect support. These two subcategories divided both also into four more specific subcategories. Direct support divided into encounter, motivation, conversation and inquiry and enabling the possibility to make choices. Indirect support divided into observation, modifying the learning environment to promote children´s initiative, teamwork and cooperation with parents.
  • Vuohensilta, Silja (2017)
    The purpose of this study is to compare children’s actions and social orientations in the forest kindergartens to their actions and social orientations in more commonplace kindergartens. The child’s social orientations were studied with the help of Reunamo’s (2007) orientation -theory. Reunamo’s theory is formed by four orientations: participative, adaptive, dominant and withdrawn orientation. These orientations show how the child acts towards the environment (agency) and how they view their relationships (perception). In this study, the forest kindergartens are kindergartens operating mainly in the forest or in another nature environment. In the forest kindergarten children play and learn outside every day throughout the whole year. Finnish forest kindergartens have connections with Swedish “I ut och Skur” -kindergartens and German adventure education. Prior research has shown connections between forest kindergarten and children’s strong self-esteem, social skills, good health, motor skills, close relationship with nature and rich play environment (Bentsen & Jensen, 2012; Fjortoft, 2001; Knight, 2009; Kyttä, 2003; Rickinson, 2004; Tovey, 2007). This is a quantitative study. The data was collected by using systematic observation in three forest kindergarten groups in Southern Finland. There were 18 observation days in the forest kindergartens at 8am-12pm. The collected data was compared with data from a Helsinki University ongoing “Orientation Project”, where children’s every day activities, feelings, social relationships and involvement in early childhood education have been researched. In the Orientation project the data has been collected in 132 kindergarten groups in Southern Finland using the same method and systematic observation. The data collected for this study and data from the Orientation project was analyzed by using cross tabulation and chi square -test. This study shows that children were more often participative and less often dominant or withdrawn in the forest kindergartens than in the comparison groups. In the forest kindergartens, children’s higher participation was connected to more social interaction with others and higher physical activity than in comparison groups.
  • Tuominiemi, Viivi (2017)
    The goal of this research is to explore the perceptions kindergarten teachers, working with children under the age of three, have on the execution of musical education within early childhood education and its significance on a child’s overall growth and development. The research is limited to concerning only the opinions of kindergarten teachers, as for the teachers work as the groups pedagogical leaders and are responsible for the planning and execution of high-quality early childhood education. Musical education is included as a part of other fine arts subjects and musical expression is a typical way of functioning and think-ing for a child. Music has been proven to have an influence on the development of a childs’ personality and therefor it is necessary that various ways of musical expression are sup-ported through musical education in early childhood education. The study has been carried out as a qualitative research, in which the material has been formed with an electronic questionnaire. The questionnaire was sent with an accompanying letter to 20 early childhood education centers in the city of Vantaa. The final sample con-sisted of the answers of 10 kindergarten teachers. Five of the examinees had a university degree in early childhood education and five had a vocational degree in social work. The material was analyzed by using recurring themes and finding similarities and resemblances in the answers and studying the differences. According to the results, kindergarten teachers saw musical education as a significant sup-port for the development of linguistics within children under the age of three. Musical educa-tion was also seen as creating the feeling of secureness for the child while basic needs were attended to like in toilet and clothing situations. Music was seen as a natural form of interaction with small children. The teachers experienced musical education in their training leading up to their job as a kindergarten teacher differently. Differences between the experi-ences of the university educated teachers and the vocationally trained teachers were visible and also had an effect on the challenges that musical education generated for them. The teachers saw for example their lack of skills in accompaniment and the scarce knowledge of musical theory as a challenge for accomplishing adequate musical education.
  • Laukkanen, Liina (2023)
    Tavoitteet: Kestävyyskasvatus on tärkeä osa pyrkimystä kohti ekokriisin ratkaisua ja kestävämpää tulevaisuutta. Lasten toimijuutta tukemalla on mahdollista vahvistaa heidän taitojaan toimia muuttuvassa ympäristössä ja valmiuksiaan pohtia kriittisesti niin omia ajatusmallejaan kuin yhteiskunnan rakenteitakin. Tarkastelen tutkielmassani ekokriisin käsittelyä varhaiskasvatuksessa keskittyen siihen, miten lasten toimijuus ilmenee aiheesta tehdyssä tutkimuksessa, ja millä tavoin sitä pyritään tukemaan kestävyyskasvatusta toteutettaessa. Pyrin tutkielmallani syventämään ymmärrystä lasten toimijuuden merkityksestä kestävyyskasvatuksessa ja kuvailemaan aiheesta aikaisemmin tehdyn tutkimuksen käsityksiä lasten toimijuuden merkityksestä merkityksellisen ja toiveikkaan ympäristösuhteen syntymisessä. Menetelmät: Toteutin tutkielmani kirjallisuuskatsauksena, jossa perehdyin tutkimuksiin ekokriisin käsittelystä varhaiskasvatuksessa viimeisen vuosikymmenen ajalta. Keskityin tuoreisiin tutkimuksiin aiheen ajankohtaisuuden ja siinä tapahtuvan nopean muutoksen tähden. Aiheen käsittely on kymmenessä vuodessa lisääntynyt paljon ja muuttunut tarkkarajaisemmaksi. Aineiston analyysin tukena käytin sisällönanalyysia ja temaattista analyysia. Tutkimusaineisto koostui yhdeksästä tutkimusartikkelista, joissa käsiteltiin lasten toimijuutta kestävyyskasvatuksen kontekstissa. Otin mukaan sekä tapaustutkimuksia että erilaisia asiakirjoja aineistonaan hyödyntäviä tutkimuksia saadakseni käsityksen siitä, miten toimijuus niissä esitetään, ja onko näiden välillä eroja. Tulokset ja johtopäätökset: Tulokset keskittyvät siihen, millä tavoin lasten kestävyyteen tähtäävän toimijuuden ja kestävän ympäristösuhteen muodostamisen tukeminen näkyvät ajankohtaisessa tutkimuskirjallisuudessa. Aineistossa ilmeni eroja siinä, miten lasten toimijuuden toteutuminen huomioitiin. Toistuva piirre oli kuitenkin kattavamman jatkotutkimuksen tarpeen tuominen esille. Tärkeänä nähtiin toiminta, jossa lapset pääsevät osaksi yhteisöä ja saavat luontosuhdetta vahvistavia kokemuksia. Keskeistä on, että pyrimme muuttamaan yhteiskunnan rakenteita kestävämmiksi ja asetamme itsemme yhdenvertaiseen asemaan ihmistä ihmeellisemmän luonnon kanssa.
  • Myöhänen, Aino (2024)
    Tässä kandidaatintutkielmassa tarkastellaan lasten tunteiden säätelyä, sen kehitystä ja tunteiden säätelyn tukemisen keinoja. Tutkimuskysymyksenä on: ”Millä tavoin lasten tunteiden säätelyä voidaan tukea varhaiskasvatuksessa?”. Tutkimus on toteutettu systemaattisena kirjallisuuskatsauksena ja sen teoreettinen viitekehys koostuu tunteisiin ja tunteiden säätelyyn liittyvästä käsitteistöstä ja ajallisesti etenevästä tunteiden säätelyn prosessimallista. Lisäksi teoreettisessa viitekehyksessä käsitellään tunteiden säätelyn kehittymistä varhaislapsuudessa ja varhaiskasvatuksen merkitystä tunteiden säätelyn kehittymiselle. Tutkimus on toteutettu systemaattisena kirjallisuuskatsauksena. Systemaattinen kirjallisuuskatsaus toi-mii kokonaisvaltaisena tiivistelmänä tietyn tutkimusaiheen aikaisemmista tutkimuksista. Tässä tutkimuksessa systemaattisen kirjallisuuskatsauksen prosessi jaettiin kolmeen päävaiheeseen, joita ovat aihepiirin rajaus, hyväksymis- ja poissulkukriteereiden määrittäminen sekä kirjallisuushaun tekeminen, joka perustuu jo aiemmin luotuihin kriteereihin. Tutkimusaineisto kartoitettiin tekemällä kirjallisuushaku neljään eri tietokantaan. Aineistohaulle asetettujen sisäänotto- ja poissulkukriteerien jälkeen tutkimusaineistoksi muodostui seitsemän vertaisarvioitua tutkimusartikkelia, joissa käsitellään tunteiden säätelyn tukemista varhaiskasvatuksen viitekehyksessä. Tutkimuksessa käytettiin aineiston järjestämisen apuvälineenä aineistolähtöistä aineiston analyysiä. Tutkimustulosten mukaan lasten tunteiden säätelyn tukemiseen liittyy useita tekijöitä, jotka ovat merkityksellisiä tunteiden säätelytaitojen kehitykselle. Aineiston perusteella avaintekijöiksi lasten tunteiden säätelytaitojen kehityksen kannalta nousivat vuorovaikutus, varhaiskasvatuksen opettajan toiminta ja omien tunteiden säätely, kanssasäätely sekä oppimisympäristö. Varhaiskasvatus tarjoaa vuorovaikutuksellisen ympäristön, jossa lapsi saa ilmaista ja kokea eri tunteita. Varhaiskasvatuksen henkilöstö toimii lapsen tunteiden kanssasäätelijänä ja tukee lasta tunnereaktioiden aikana, jolloin tämä vähitellen omaksuu tunteiden säätelykeinoja itse. Johtopäätöksenä voidaan todeta, että tunteiden säätelytaitojen tukemisessa korostuvat vahvasti vuorovaikutukselliset keinot, sillä tunteiden säätelyä opetellaan vuorovaikutuksessa muiden kanssa.
  • Ahonen, Aida (2020)
    Tämän tutkimuksen tarkoituksena on kartoittaa varhaiskasvatuksen ammattilaisten käsityksiä lasten ympäristöahdistuksesta sekä siihen vaikuttavista tekijöistä varhaiskasvatuksessa. Viimeaikaisten tutkimusten mukaan suomalaiset kouluikäiset lapset ja nuoret ovat olleet varsin ahdistuneita ympäristöasioista. Lasten ja nuorten hyvinvointi on tärkeää ja siihen vaikuttavia tekijöitä tulisi kartoittaa. Varhaiskasvatusikäisillä lapsilla ilmiön esiintymistä ei ole vielä kuitenkaan tutkittu. Mielestäni ympäristöahdistusta ja sen muodostumista tulisi tutkia jo varhaiskasvatuksesta lähtien, sillä onhan lasten varhaisvuosilla suuri merkitys lasten kehityksen kulkuun. Varhaiskasvatuksessa on hyvä mahdollisuus ohjata ja ennaltaehkäistä monien elämään negatiivisesti vaikuttavien asioiden muodostumista. Tutkimuksen aineisto on kerätty Helsingin yliopiston e-lomakkeen avulla. Lomake koostui viidestä avoimesta kysymyksestä. Tutkimuksen kohderyhmäksi valikoitui ympäristö- ja luontokasvatusta painottavat varhaiskasvatuksen ammattilaiset. Päädyin tähän kohderyhmään, sillä uskon heidän omaavan parhaimman käsityksen lasten ympäristöön liittyvistä tunteista. Lomake jaettiin facebookin ”Vihreä lippu – Grön flagg” -ryhmässä, joka on tarkoitettu Vihreä lippu- toimintaa toteuttavien päiväkotien sekä koulujen henkilökunnalle. Vihreä lippu on lapsille ja nuorille tarkoitettu kestävän kehityksen ohjelma. Vastauksia kertyi yhteensä 16 kappaletta ja vastaajista kaikki kertoivat toteuttavansa ryhmässään Vihreä lippu -toimintaa. Kyseessä on luonteeltaan laadullinen tutkimus ja kerätty aineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä. Tulosten perusteella vastaajien käsitykset varhaiskasvatusikäisten lasten ympäristöahdistuksesta olivat melko yhteneväisiä. Vastaajat tiedostivat ympäristöahdistuksen ilmiönä ja näkivät sen mahdollisena uhkana. Moni vastaajista mainitsi huomanneensa ahdistuneisuutta esimerkiksi kouluikäi- sillä lapsilla. Pienemmillä lapsilla ei toistaiseksi oltu havaittu varsinaista ympäristöahdistusta, mutta vastausten mukaan lapsista voi kuitenkin selkeästi huomata ympäristöstä huolehtimista ja välittämistä. Vastaajat kertoivat, että lapset ovat muun muassa kiinnostuneita ympäristöön liittyvistä asioista ja pyrkivät toimimaan kestävän kehityksen mukaisesti. Vastaajat nostivat esiin erilaisia tekijöitä, jotka voivat vaikuttaa ympäristöahdistuksen muodostumiseen. Vastauksissa muun muassa mainittiin, että ahdistusta todennäköisesti muodostuu, mikäli asioista ei selitetä lapsen ikätason mukaisesti ja luodaan ympäristöongelmista uhkakuvia. Vastaajien mukaan yksi tärkeimpiä tekijöitä ympäristöahdistuksen ehkäisyssä on lasten tietoisuus omista vaikututusmahdollisuuksistaan ympäristön hyväksi. Positiivisuutta ja toivon ilmapiirin luomista pidettiin tärkeänä. Lisäksi vastaajat mainitsivat, että ongelmien sijaan tulisi toiminnassa ensisijaisesti keskittyä luonnon kunnioittamiseen- sekä lasten luontosuhteen vahvistamiseen. Tuloksista voi päätellä, että vastaajien käsitysten mukaan varhaiskasvatuksen toiminnalla on todennäköisesti jonkinlaista vaikutusta ympäristöahdistuksen muodostumiseen. Vastausten perusteella kaikki riippuu pitkälti siitä, miten asiat lapsille esittää. Mielestäni ilmiön muodostumisesta ja siihen vaikuttavista tekijöistä tulisi olla ehdottomasti enemmän tutkimusta. Tuoreen tutkimustiedon valossa koulun- ja varhaiskasvatuksen henkilökunnalla olisi todennäköisesti myös paremmat valmiudet käsitellä mahdollisia ympäristöahdistuksen tuntemuksia lasten ja nuorten kanssa.
  • Pesonen, Jeremi (2018)
    Physical activity has been shown to have a very significant role in child’s growth and development. This research answers to the question: how physical activity’s positive influence on child’s growth and development shows in documents guiding early childhood education? This research was conducted using mixed methods research combining both qualitative and quantitative features. Document’s data is analyzed by content analysis. Data about physical activity’s positive influences is categorized in three categories. Then indicator made for this research was used to measure how the influence on child’s growth and development was shown in selected documents. Based on this research physical activity’s positive influence on child’s growth and development is not showing in a very comprehensive way in documents selected for this research. There is also differences on how comprehensive physical activity’s positive influence on child’s growth and development shows in between these documents.