Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Subject "ympäristökasvatus"

Sort by: Order: Results:

  • Gustafsson, Tiina (2023)
    Lapsilla on luontainen kyky pysähtyä luonnon ihmeiden äärelle ja tätä ihmettelyä varhaiskasvatuksen henkilöstön tulisi tukea. Tämän tutkimuksen tavoitteena on selvittää millaisena oppimisympäristönä luonto nähdään varhaiskasvatuksessa ja miten luontoa hyödynnetään oppimisympäristönä. Lisäksi tutkimuksen tehtävä on kuvata pedagogista toimintaa luonnossa ja henkilöstön näkemyksiä luonnossa toimimisen hyödyistä. Aiemmat tutkimukset osoittavat luonnon vaikutuksia hyvinvointiin ja motoriikan kehittymiseen, mutta luontoa oppimisympäristönä varhaiskasvatuksen kontekstissa on tutkittu melko vähän. Varhaiskasvatussuunnitelma velvoittaa käyttämään monipuolisesti eri oppimisympäristöjä ja näin ollen luonto tulisi nähdä entistä vahvemmin yhtenä varhaiskasvatuksen oppimisympäristönä. Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena, jossa on fenomenografisia piirteitä. Tutkimuskyselyn aineisto kerättiin tutkijan omia verkostoja hyödyntäen ja tutkimuskyselyyn saatiin 16 vastausta varhaiskasvatuksen henkilöstöltä. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin keinoin. Tutkimuksessa pystyttiin luomaan neljä kategoriaa, jotka kuvaavat ilmiötä luonto varhaiskasvatuksen oppimisympäristönä. Tutkimustulosten ja laajan lähdekirjallisuuden perusteella voidaan todeta, että luonnossa oleskelu, toimiminen ja liikkuminen tukee lapsen kokonaisvaltaista kasvua, kehitystä ja oppimista. Luonnon hyödyt oppimisympäristönä ovat kiistattomia, mutta tutkimustuloksissa nousi esiin myös esteitä. Henkilöstön oma luontosuhde ja toimintatavat sekä yksikössä vallitseva toimintakulttuuri vaikuttavat vahvasti siihen hyödynnetäänkö luontoa oppimisympäristönä. Henkilöstön tulee tiedostaa toimivansa roolimalleina, kun lapset rakentavat suhdettaan luontoon. Varhaiskasvatus voidaankin nähdä koko maapallon tulevaisuuden kannalta merkittävänä ajanjaksona, sillä lapsena omaksuttu myönteinen suhde luontoon auttaa tekemään hyviä valintoja aikuisenakin. Lapsissa on toivo ja tulevaisuus.
  • Heino, Kirsi (2020)
    Ympäristöteemat ovat yhteiskunnallisesti erittäin ajankohtaisia. Jo varhaiskasvatusikäisten lasten kanssa on tärkeää puhua luonnosta, ympäristöstä sekä kestävästä kehityksestä, ja siten luoda ja vahvistaa lasten luontosuhdetta sekä toivoa tulevaisuuteen. Lapsen henkilökohtainen luontosuhde on pohjana luonnon ja ympäristön hyväksi tehtävissä teoissa. Ympäristökasvatus on tärkeä osa varhaiskasvatusta ja esiopetusta. Varhaiskasvatuksen ympäristökasvatuksessa voidaan hyödyntää taidekasvatuksen ja erityisesti draamakasvatuksen menetelmiä. Vaikka draamamenetelmien vaikuttavuudesta oppimiseen on tutkimusnäyttöä, on näiden menetelmien käyttö varhaiskasvatuksessa vähäistä ja draamapedagogiikan täydennyskoulutukselle on tarvetta. Syksyllä 2019 osassa Helsingin päiväkodeista toteutettiin yhteistyössä Teatteri ILMI Ö:n sekä Helsingin kaupungin varhaiskasvatusviraston kanssa Luontokosketus -ympäristö- ja yhteisötaidehanke. Luontokosketus -hankkeessa ympäristönsuojelua ja kestävää kehitystä käsitellään esiopetusikäisten lasten kanssa teatterin, draaman ja taiteen keinoin. Teatteri ILMI Ö:n suunnittelema ja toteuttama hanke koostui kahdesta lapsille suunnatusta teatteriesityksestä, päiväkodeissa toteutetuista kolmesta teatterityöpajasta sekä ympäristötaidenäyttelystä. Hankkeeseen sisältyi myös varhaiskasvatuksen henkilöstölle suunnattu koulutusosio. Tämän tutkimuksen lähtökohtana on näkemys lapsesta itsenäisenä toimijana ja tiedontuottajina. Opetushallituksen Esiopetuksen opetussuunnitelmassa (2016) draamakasvatuksen lähtökohtana ovat lapset ja heidän kokemuksensa. Lasten kanssa tulee yhdessä suunnitella, toteuttaa ja arvioida ilmaisun kokonaisuuksia. Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää lasten kokemuksia päiväkodeissa toteutetusta Luontokosketus -ympäristö- ja yhteisötaidehankkeesta. Tutkimuksessa kartoitettiin lapsia haastattelemalla, mitä hankkeessa käsiteltyjä ympäristöteemoja tai sisältöjä lapset kuvailevat sekä millaisia kokemuksia, elämyksiä tai tunteita lapset tuovat esiin? Tutkimukseen osallistui seitsemän (7) lasta kolmesta eri päiväkodista. Kvalitatiivinen tutkimusaineisto kerättiin teemahaastatteluin ja lasten tuottamaa aineistoa käsiteltiin sisällönanalyysin keinoin. Tulosten mukaan lapset kuvailevat eniten hankkeen niitä teemoja ja sisältöjä, joissa he itse olivat toimijoina. Teatteriesitysten luonto- ja ympäristöteemoista lapset kertovat vähemmän. He mainitsevat esitysten yksityiskohtia ja liittävät omia kokemuksia esityksissä nähtyihin valokuviin. Esityksiin liittyen lapset pohtivat roskaamista sekä sen seurauksia. Draamamenetelmin toteutettujen työpajojen ympäristöteemoista lapset kuvailevat monipuolisimmin roskaamiseen sekä kierrätykseen liittyviä yksityiskohtia. Lapset tuovat esiin omakohtaisia kokemuksia työpajoissa käsitellyistä teemoista ja työpajoissa käytetyistä menetelmistä, kuten näyttelemisestä. Taidenäyttelyyn liittyen lapset kuvailivat näkemiään teoksia, etenkin oman lapsiryhmän toteuttamaa taideteosta. Lapset kuvailivat yksityiskohtaisesti taideteosten tekemistä sekä siihen käytettyjä materiaaleja. Lasten vastaukset haastatteluissa olivat verrattaen lyhyitä, mutta niissä oli tulkittavissa kokemuksia ympäristökasvatuksen eri osa-alueista. Lapset oppivat ympäristössä toimimalla erilaisissa oppimisympäristöissä sekä erilaisia materiaaleja ja draamankeinoja hyödyntäen. Lapset saivat mahdollisuuden empatian kokemuksiin sekä ympäristöstä huolehtimisen kehittymiseen oppimalla ympäristöstä. Kokemuksellinen oppiminen työpajoissa antoi lapsille mahdollisuuden toimia ympäristön puolesta ja draamaharjoitteissa hyödynnettiin lasten omia mielenkiinnonkohteita. Toiminnassa tavoitettiin myös osallisuutta, voimaantumista sekä yhteenkuuluvuutta.
  • Rahkonen, Kaija (2018)
    The objective of this bachelor's thesis is to find out how the forest stands out in the children's picture books. Children's literature may affect the children's visions of the world. This is why it is important to examine the impressions that literature gives to us. The research material consisted of five Finnish picture books from 2000's, where one of the scenes had to be forest. How the boosk described the forest was studied by three research questions: 1. What animals or creatures do live in a forest; 2. What kind of sensations related to forest are describe; 3. What feelings the forest raise in the characters. The books were analysed related to both the text and the illustrations. The text was examined by using abductive content analysis and analysis based on the research material. The illustrations were interpreted using Ulla Rhedin's and Sirke Happonen's researchs and theories about picture book interpretation. Animals and creatures living in the forest divided books in two groups: in books that have realistic forest where live recognizable Finnish animals, and in books where creatures are more from fairy tales. There was variance how much humans belonged to forest: they were either living in there or just visiting there, or in some books there were no humans at all. Sense perceptions were also described variably. There were a lot of describing in some books, and other books were more concentrated in action and the forest was only a scene. The illustrations created atmosphere with colors, lights, shades, and movement. The forest raises much feelings in the books. They were described both in the text and in the illustrations. The most essential feelings were joy, interest, worry, fear and desire to protect the forest. The feelings were often related to some types of persons, who were quite similar in different books.
  • Pulkkinen, Mira (2020)
    The purpose of this study is to describe and analyze children’s relationship to the forest. Forest relationship of Finns has been a lively debate in recent years, and there is a debate about what kind of forest relationships Finns have. Studies have shown concern about the distance between children and nature – children's freedom of movement has narrowed, children's leisure time has become more adult-led indoors, and concerns have been raised about children's poor skills in identifying plant species. The theoretical starting points of this study are in environmental education. I examine the forest relationship through the observed, experienced and shared dimensions. The material of this study consist of the writings and drawings of Helsinki's fifth-graders about their memories in the forest. Thirteen students participated in the study. All participants in the study and their guardians were asked for written permission to participate in the study. The material was analyzed according to phenomenographic analysis. The research results show that the forest relationship of children is multidimensional. The stories of the fifth-graders emphasize the experienced (subjective) and shared (social and cultural) meanings of the forest. Demonstration of observed (scientific) knowledge was emphasized only in some reports. Forest memories are often made possible by adults, but also independent interaction with the environment are sought in the forest. The forest is described and valued through personal meanings. The forest is used for leisure and being together with others. The results show that environmental education deserves special attention, especially in the areas of environmental information and environmental protection. Not all students’ forest memories convey a knowledgeable, close, and caring relationship to the forest. More up-to-date research data on the state of children's forest relations are needed to develop environmental education.
  • Pulkkinen, Mira (2020)
    The purpose of this study is to describe and analyze children’s relationship to the forest. Forest relationship of Finns has been a lively debate in recent years, and there is a debate about what kind of forest relationships Finns have. Studies have shown concern about the distance between children and nature – children's freedom of movement has narrowed, children's leisure time has become more adult-led indoors, and concerns have been raised about children's poor skills in identifying plant species. The theoretical starting points of this study are in environmental education. I examine the forest relationship through the observed, experienced and shared dimensions. The material of this study consist of the writings and drawings of Helsinki's fifth-graders about their memories in the forest. Thirteen students participated in the study. All participants in the study and their guardians were asked for written permission to participate in the study. The material was analyzed according to phenomenographic analysis. The research results show that the forest relationship of children is multidimensional. The stories of the fifth-graders emphasize the experienced (subjective) and shared (social and cultural) meanings of the forest. Demonstration of observed (scientific) knowledge was emphasized only in some reports. Forest memories are often made possible by adults, but also independent interaction with the environment are sought in the forest. The forest is described and valued through personal meanings. The forest is used for leisure and being together with others. The results show that environmental education deserves special attention, especially in the areas of environmental information and environmental protection. Not all students’ forest memories convey a knowledgeable, close, and caring relationship to the forest. More up-to-date research data on the state of children's forest relations are needed to develop environmental education.
  • Haimivaara, Tiina (2020)
    Tutkimusten mukaan luontosuhde ja luonnossa liikkumisen tavat omaksutaan jo varhain, mutta lasten liikkuminen luonnossa on vähentynyt. Tämän takia varhaiskasvatuksen rooli luontosuhteen muodostumisessa on kasvanut entistä suuremmaksi. Lisäksi aiemmat tutkimukset osoittavat, että varhaiskasvatuksen opettajat ymmärtävät luontokokemusten tärkeyden lasten kasvun ja kehityksen edistämisessä, mutta se ei takaa ulkoympäristöjen käyttöä varhaiskasvatuksen oppimisympäristöinä. Opitut käytännöt ohjaavat opettajien käyttäytymistä enemmän kuin uskomukset luontokokemusten hyödyistä. Tämän takia on tärkeää tutkia, miten päiväkodit hyödyntävät luontoa ja lähimetsiä pedagogisessa toiminnassaan, jotta opettajan koulutuksessa voidaan jatkossa keskittyä opettamaan konkreettisia keinoja, joiden avulla metsiä voidaan hyödyntää enemmän varhaiskasvatuksen arjessa. Tämän tutkimuksen tavoitteena on selvittää varhaiskasvatuksen opettajien käsityksiä metsien hyödyntämisestä varhaiskasvatuksen oppimisympäristöinä ja tekijöistä, jotka liittyvät metsien hyödyntämiseen. Lisäksi tutkimuksen tehtävänä on kuvata minkälaisia pedagogisia tavoitteita metsäretkillä sekä opettajien näkemyksiä metsässä toimimisen hyödyistä. Tutkimuksessa haastateltiin kolmea Pohjois-Suomessa työskentelevää varhaiskasvatuksen opettajaa, joiden tietämys metsien hyödyntämisestä pedagogiikassa oli varhaiskasvatuksen opettajien perusopintojen varassa. Haastateltaviksi valikoituneiden työkokemuksella ei tässä tapauksessa ollut merkitystä. Haastattelut suoritettiin puolistrukturoituna yksilöhaastatteluina ja aineisto analysoitiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin avulla. Tutkimuksessa selvisi, että metsien hyödyntämiseen liittyviä tekijöitä olivat erityisesti turvallisuus, henkilökunnan riittävyys, kävelymatkan pituus sekä vuodenajoista johtuvat huonot sääolot. Metsäretkien perimmäisenä tarkoituksena oli lasten luontosuhteen muodostuminen ja se, että heille syntyy omakohtainen halu toimia luonnon hyväksi. Tavoitteiksi nostettiin esille liikunnalliset ja motoriset tavoitteet, vuorovaikutustaidot, matemaattiset tavoitteet sekä luontokasvatuksesta erityisesti lajituntemuksen. Metsäympäristön nähtiin vaikuttavan positiivisesti lasten kokonaisvaltaiseen hyvinvointiin, leikkeihin sekä mielikuvitukseen. Vaikka metsäretkien pedagogisten tavoitteiden voidaan katsoa olevan samoja aikaisempien tutkimusten valossa, haastateltavien vastauksista nousi kuitenkin esiin toiminnan kokonaisvaltaisuus. Ympäristökasvatus sekä metsäretket nähdään laajempana ja tavoitteellisempana, kuin pelkkänä luontotietämyksenä. Varhaiskasvatuksen opettajat integroivat metsäretkiin tavoitteellisesti eri oppimisen alueita ja tämä kertoo suomalaisen varhaiskasvatuksen sekä varhaiskasvatuksen opettajan koulutuksen laadusta.
  • Salminen, Pihla (2018)
    Luontosuhde on noussut tärkeäksi tutkimuskohteeksi muun muassa ympäristövastuullisen käyttäytymisen ja ihmis-ten hyvinvoinnin tutkimuksessa. Ihmisen ja luonnon suhteeseen liittyvä käsitteistö on kuitenkin vielä hyvin haja-naista, ja itse termi ”luontosuhde” voi viitata useampiin eri asioihin. Tämän työn tärkeimpänä tavoitteena on muo-dostaa yhtenäinen, kokonaisvaltaiseen tarkasteluun ohjaava käsitteellinen kehys luontosuhdetutkimuksen käyttöön ja toisaalta työkaluksi ympäristökasvatukseen. Työssä tarkastellaan tieteidenvälisesti sitä, miten luontosuhde käsitetään luontosuhdetutkimuksessa. Työssä etsitään Galtungin-Kuitusen tiedekäsityksen mukaisesti vastauksia kysymyksiin “Miten asioiden pitäisi [luontosuhdetutki-muksessa] olla?”, “Miten asiat ovat nyt?” ja “Miten asioita tulisi kehittää?” Näiden kolmen kysymyksen mukaan muotoiltiin kolme tutkimustehtävää, joita ratkotaan kokonaisvaltaisen lähestymistavan, hermeneuttisen kehän ja ab-duktiivisen päättelyn tuella. Vastauksena kysymykseen ”miten asioiden pitäisi olla?” muodostetaan käsitteellis-teoreettisesti kokonaisvaltaisen luontosuhdekäsityksen kehys, jolla pyritään tavoittamaan luontosuhteen monet eri puolet ja ilmenemistavat. Kehys koostuu kolmesta tasosta, joilla luontosuhdetta voidaan tarkastella. Lähtökohtana ja kehyksen ensimmäisenä tasona on näkemys luontosuhteesta ihmisen suhteena luonnon kokonaisuuteen, jonka osa hän systeemeineen itsekin on. Kehyksen toisella tasolla tarkastellaan käsityksiä ihmisen ja todellisuuden inhimillisen ulottuvuuden (esim. kaupun-git, tietokoneet, ajatusrakennelmat) kuulumisesta luontoon sekä ihmisen oman ekologisen ulottuvuuden, sisäisen luontomme, roolia osana luontosuhdetta. Kolmannella tasolla luontosuhde jäsennetään neljään eri ulottuvuuteen: ekologinen, tajunnallinen, toiminnallinen ja sosiokulttuurinen. Kehyksen avulla analysoidaan systemoidun kirjallisuuskatsauksen keinoin luontosuhdetutkimusten käsityksiä luon-tosuhteesta (vastauksena kysymykseen ”miten asiat ovat?”). Aineistoksi rajattiin 28 luontosuhdetutkimusta rapor-toivaa artikkelia. Tutkimuksista tunnistettiin neljä erilaista luontosuhdekäsityksen tyyppiä. Kokonaisuudessaan luon-tosuhdetutkimuksissa painottui luontosuhteen tajunnallisen ulottuvuuden sekä ihmisen ja muun luonnon suhteen tut-kiminen. Ihmisen omaa ekologista ulottuvuutta käsiteltiin hyvin harvassa tutkimuksessa. Todellisuuden inhimillinen ulottuvuus taas asetettiin läpi aineiston luonnon ulkopuolelle, ja useissa tutkimuksissa se kuvattiin ihmisen luonnosta eriyttävänä tekijänä. Systemoituun kirjallisuuskatsaukseen sisältyi teoriaohjaava sisällönanalyysi, jossa selvitettiin luontosuhdekäsitysten lisäksi luontosuhdetutkimusten kehityskohtia vastauksena kysymykseen “miten asioita tulisi kehittää?” Luontosuh-detutkimuksen käyttöön ehdotetaan kolmea, työssä muodostetun kokonaisvaltaisen luontosuhdekäsityksen mukaista välinettä, joista yksi soveltuu erityisen hyvin myös ympäristökasvatuksen välineeksi. Työn tulosten perusteella luon-tosuhdetutkimuksessa tulisi nostaa selvemmin esiin erityisesti luontosuhteen ilmeneminen myös todellisuuden inhi-millisen ulottuvuuden kautta sekä ihmisen oman ekologisen ulottuvuuden rooli luontosuhteen kokemisessa.
  • Hynönen, Kirsikka (2020)
    Tavoitteet. Tutkimuksen tavoitteena on tarkastella, miten ekososiaalisen sivistyksen osa-alueet ja päämäärät näkyvät vuoden 2018 valtakunnallisissa Varhaiskasvatussuunnitelman perusteissa. Teoriapohjana käytetään ekososiaalista sivistystä sekä kestävyystietoista kasvatusta käsitteleviä julkaisuja. Ekososiaalinen sivistys käsitteenä määritellään tarkasti mm. Salosen tekstien pohjalta, jotta varhaiskasvatussuunnitelman perusteita on mahdollista vertailla siihen. Menetelmät. Tutkimus toteutettiin laadullisena sisällönanalyysina, jossa on piirteitä myös diskurssianalyysista. Tutkimusaineistona käytettiin vuoden 2018 valtakunnallista Varhaiskasvatussuunnitelman perusteet –asiakirjaa. Varhaiskasvatussuunnitelmaa analysoitiin vertaamalla sitä teoriapohjassa esiteltyihin ekososiaalisen sivistyksen tekijöihin. Analyysi tehtiin läpilukemalla asiakirjaa sekä hakusanojen avulla, ja arvioimalla asiakirjan diskursiivista luonnetta. Tulokset ja johtopäätökset. Varhaiskasvatussuunnitelmasta oli löydettävissä samoja arvoja ja päämääriä kuin ekososiaalisessa sivistyskäsityksessä. Erityisesti ihmistenvälisyys ja systeeminen maailmansuhde olivat yhteisiä arvoja. Ekologinen ja sosiaalinen kestävyys mainittiin VASU:ssa välttämättömiksi. Kuitenkin luonnon elinehtoisuus, kohtuullisuus ja vastuullisuus jäivät VASU:ssa pienemmälle huomiolle. Vaikka arvot olivat osittain samoja, oli niiden hierarkkisessa asemassa ja painotuksissa eroja. Jatkotutkimuksissa olisi tärkeä tarkastella tavoitteiden todellista toteutumista varhaiskasvatuksen kentällä.
  • Eskelinen, Vesa (2017)
    The purpose of this Bachelor’s Thesis is to examine how class teachers experience primary school’s curriculum emphasis and its effects to the operational culture of the school. My interest is also to examine how teachers feel about implementing emphasised teaching in their jobs. According to studies the aims of the curriculum can often be in contradiction with the teaching practices and the curriculum remains as an administerial document which has no influence on customary practices. The focus of this Bachelor’s Thesis is to research teachers’ views about implementing emphasised curriculum and their thoughts about how the aims are accomplished. Moreover, the research is interested of teachers’ opinions on nature and science emphasised curriculum and their views about its usefulness. The research methods for this thesis were qualitative and the approach was phenomenological hermeneutical. The material for the research was collected with semi-structured theme interviews. Two class teachers were interviewed for the purposes of the research. Content analysis was used for data analysis. The study shows that class teachers are experiencing emphasised curriculum to steer their teaching and creating an operational culture which encourages them to use diverse teaching methods. Although arranging classes in nature and using diverse teaching methods were often mentioned heavier than regular classroom teaching teachers considered it worth the effort. The interviewed teachers considered outdoor teaching impacting positively to group work skills, deeper understanding and activating pupils. It was also considered to affect positively to the motivation of pupils. Besides all the practical benefits the interviewed teachers found important to pass on the values of sustainable development and to help pupils to create a connection with nature.
  • Kulomäki, Johanna (2024)
    Tässä tutkielmassa tarkastellaan elämänkatsomustiedon opetuksen ja ilmastokasvatuksen yhtymäkohtia. Ilmastokasvatuksen määrittelen ilmastonmuutoksen myötä syntyneeksi tarpeeksi käsitellä ympäristöaiheita kouluissa. Tutkimuskysymyksenä on, miten yläkouluissa työskentelevät elämänkatsomustiedon opettajat kuvaavat ilmastokasvatuksen toteutumista työssään. Tutkimuskysymystä lähestyttiin laadullisen tutkimusotteen keinoin, ja tutkimusaineisto kerättiin teemahaastattelemalla seitsemää vuosiluokilla 7–9 työskentelevää elämänkatsomustiedon opettajaa. Kerätty haastatteluaineisto käsiteltiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin avulla. Tutkimuksen viitekehys muodostuu käsitteiden määrittelystä ja aiemmasta tutkimuksesta. Viimeaikaisissa tutkimuksissa on tuotu esille katsomusaineiden ja ilmastokasvatuksen yhtymäkohtia, joissa oppilaiden katsomuksellinen kehitys nähdään merkittävänä osana kokonaisvaltaista ympäristöajattelun kehittymistä. Tässä tutkimuksessa huomio rajautui elämänkatsomustiedon erityispiirteiden esittelyyn, ilmastotunteita käsittelevään tutkimukseen ja opettajan rooliin arvokasvattajana. Tutkimustuloksissa elämänkatsomustiedon erityispiirteet – ajattelun taidot ja oppija itse opetuksen keskiössä – näyttäytyvät ilmastokasvatuksen mahdollistajina. Opettajat kokevat ilmastokasvatuksen osana elämänkatsomustiedon arvokasvatusta, mikä vaatii opettajalta tasapainoilua ja itsereflektointia neutraaliuden ja arvolatautuneisuuden välimaastossa. Opettajat kuvaavat ilmastokasvatuksen toteuttamista usein myös vaikeana, koska oppilaat eivät ole aiheesta kiinnostuneita ja ilmastoteemat koetaan arkipäiväistyneinä. Näistä vaikeuksista huolimatta opettajat olivat onnistuneet käsittelemään ilmastoaiheita muita lähestymistapoja etsimällä ja elämänkatsomustiedon sisällöllistä laaja-alaisuutta hyödyntämällä. Oppilaiden vähäinen kiinnostus ilmastokasvatusta kohtaan on uusi havainto, joka tarjoaa useita ajankohtaisia jatkotutkimusaiheita.
  • Kulomäki, Johanna (2024)
    Tässä tutkielmassa tarkastellaan elämänkatsomustiedon opetuksen ja ilmastokasvatuksen yhtymäkohtia. Ilmastokasvatuksen määrittelen ilmastonmuutoksen myötä syntyneeksi tarpeeksi käsitellä ympäristöaiheita kouluissa. Tutkimuskysymyksenä on, miten yläkouluissa työskentelevät elämänkatsomustiedon opettajat kuvaavat ilmastokasvatuksen toteutumista työssään. Tutkimuskysymystä lähestyttiin laadullisen tutkimusotteen keinoin, ja tutkimusaineisto kerättiin teemahaastattelemalla seitsemää vuosiluokilla 7–9 työskentelevää elämänkatsomustiedon opettajaa. Kerätty haastatteluaineisto käsiteltiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin avulla. Tutkimuksen viitekehys muodostuu käsitteiden määrittelystä ja aiemmasta tutkimuksesta. Viimeaikaisissa tutkimuksissa on tuotu esille katsomusaineiden ja ilmastokasvatuksen yhtymäkohtia, joissa oppilaiden katsomuksellinen kehitys nähdään merkittävänä osana kokonaisvaltaista ympäristöajattelun kehittymistä. Tässä tutkimuksessa huomio rajautui elämänkatsomustiedon erityispiirteiden esittelyyn, ilmastotunteita käsittelevään tutkimukseen ja opettajan rooliin arvokasvattajana. Tutkimustuloksissa elämänkatsomustiedon erityispiirteet – ajattelun taidot ja oppija itse opetuksen keskiössä – näyttäytyvät ilmastokasvatuksen mahdollistajina. Opettajat kokevat ilmastokasvatuksen osana elämänkatsomustiedon arvokasvatusta, mikä vaatii opettajalta tasapainoilua ja itsereflektointia neutraaliuden ja arvolatautuneisuuden välimaastossa. Opettajat kuvaavat ilmastokasvatuksen toteuttamista usein myös vaikeana, koska oppilaat eivät ole aiheesta kiinnostuneita ja ilmastoteemat koetaan arkipäiväistyneinä. Näistä vaikeuksista huolimatta opettajat olivat onnistuneet käsittelemään ilmastoaiheita muita lähestymistapoja etsimällä ja elämänkatsomustiedon sisällöllistä laaja-alaisuutta hyödyntämällä. Oppilaiden vähäinen kiinnostus ilmastokasvatusta kohtaan on uusi havainto, joka tarjoaa useita ajankohtaisia jatkotutkimusaiheita.
  • Oinonen, Iikka (2019)
    Ympäristökasvatuksella on jo pitkään tavoiteltu laajempaa ympäristövastuullisuuden iskostumista ihmisten tietoihin, taitoihin, asenteisiin sekä käyttäytymiseen. Tavoitteiden ja toimien riittävyys on kuitenkin kyseenalaistettava, jos ympäristökasvatukselta toivotaan ratkaisuja nykyiseen ympäristökriisiin. Erityisesti ympäristökasvattajilla on kehitettävää vaikuttavuuden arvioinnin osalta, jota hyvin harva toteuttaa rutiininomaisesti. Tarkastelen tutkielmassani Keski-Suomen ELY-keskuksen rahoittamia suomalaisia ympäristökasvatus-hankkeita vuosilta 2015–2018. Aineistoni koostuu hankesuunnitelmista sekä loppuraporteista. Teoriaohjaavaa sisällönanalyysia hyödyntäen kysyn, millaisia tavoitteita hankkeilla on ja miten ne arvioivat toimiensa vaikuttavuutta. Luokittelen tavoitteita, arviointikohteita ja –menetelmiä sekä pyrin hahmottamaan kokonaiskuvan Suomen ympäristökasvatushankkeiden nykysuuntauksesta. Analysoinnin tuloksena selvisi joitain yllättäviä kohtia. Vaikka aineistossa ilmeni lähes kaikkia kirjallisuudessa mainittuja ympäristökasvatuksen tavoitteita, suurin osa hankkeiden tavoitteista oli muunlaisia. Näissä korostuivat erityisesti välilliset tai välineelliset tavoitteet, kuten erilaisten mallien ja materiaalien luominen ja levittäminen sekä hankkeen näkyvyyden ja yhteistyön parantaminen. Lisäksi suoran, ”perinteisen” ympäristökasvatuksen rinnalla ilmeni epäsuora, fasilitoiva ympäristökasvatus, jossa tavoitteena oli etenkin muuttaa opettajien opetusta sekä koulujen toimintakulttuuria. Sen sijaan hyvin harva hankkeista ilmoitti hakevansa kasvatuksen keinoin ratkaisuja nykyisiin ympäristöongelmiin. Hankkeiden vaikuttavuuden arviointi oli yleisesti hyvin puutteellista. Jos vaikuttavuutta arvioitiin, se kohdistui tyypillisesti tuotosten (output) määrälliseen tai laadulliseen arviointiin, esimerkiksi hankkeen saavuttaneen yleisömäärän tilastointiin. Painottuminen johtunee siitä, että vaikuttavuuden arviointia pidetään yleisesti vaikeana, ja että ELY-keskus painottaa jossain määrin tuotosten laatimista rahoituksen hakuohjeissaan. Lähes jokaisella hankkeella oli vaikeuksia tavoitteiden ja vaikuttavuuden arvioinnin välisen linjakkuuden toteutumisessa. Tutkimalla laajaa ympäristökasvatustoimijoiden joukkoa on mahdollista havaita erilaisia puutos- ja painotusalueita. Tulosten perusteella ympäristökasvattajien tulisi enemmän pohtia kasvatuksensa lopullisia päämääriä ja miten he voisivat arvioida työnsä pidempiaikaisia vaikutuksia. Rahoituksella olisi myös potentiaalia ohjata ympäristökasvatusta haluttuun suuntaan, erityisesti vaikuttavuuden arvioinnin yleistymiseen.
  • Koivumäki, Piia (2020)
    Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten varhaiskasvatuksen henkilökunnan mielestä päiväkotien metsäretket tukevat luontosuhteen kehittymistä. Tavoitteena oli kyselylomakkeen avulla selvittää heidän käsityksiään luontosuhteesta ja metsäretkistä. Tutkimuskysymykseksi muodostui: Millaisia merkityksiä metsäretkillä on lasten luontosuhteen kehittymisessä varhaiskasvatuksen henkilökunnan mukaan? Hyvinvointimme kulmakivi on suotuisa luonto- ja ympäristösuhde. Päiväkodissa tarjotut monipuoliset luontokokemukset tukevat lapsen luontosuhteen muodostumista. Teoriassa tuon esille muun muassa kuinka lapsen luontosuhde muodostuu saatujen kokemuksien kautta. Positiiviset luontokokemukset vahvistavat luonnon arvostamista ja opettavat siitä välittämistä. Varhaiskasvatuksella ja esiopetuksella on merkittävä rooli ympäristökasvatuksessa. Teoriassa kerron myös Palmerin puumallista ja ympäristökasvatuksesta osana varhaiskasvatussuunnitelman perusteita. On hyvä pohtia omaa suhdettaan luontoon ja miten välittää sitä varhaiskasvatuksessa lapsiryhmälle. Kyselylomake sisälsi 27 strukturoitua ja kaksi avointa kysymysvaihtoehtoa. Kysymyksillä halusin kartoittaa vastaajien asenteita metsäretkiä kohtaan. Kyselylomake koostui taustatiedoista, metsäretkiä koskevista kysymyksistä ja lapsen luontosuhteeseen liittyvistä kysymyksistä. Tutkimukseen osallistui 74 henkilöä, pääsääntöisesti varhaiskasvatuksen opettajia, mutta myös lastenhoitajia. Tutkimuksen aineisto kerättiin kahteen Facebook ryhmään jaetun e-lomakkeen avulla. Aineisto kerättiin joulukuussa 2019 ja analysointi aloitettiin tammikuussa 2020. Analysointimenetelmänä käytettiin määrälliseen aineistoon SPSS-ohjelmaa sekä laadulliseen aineistoon sisällönanalyysiä. Tutkimukseen osallistuneet päiväkodit tekevät metsäretkiä lähiluontoon. Luonnon merkitys tiedostetaan ja sitä opetetaan lapsille arjen tilanteissa. Ympäristön hoitamisesta ja sen suojelemisesta puhutaan tarinoiden, tehtävien ja lasten aloitteiden kautta. Luontosuhde nähdään muodostuvan ennen kaikkea kokemusten ja tekemisen kautta, vanhempien merkittävää roolia unohtamatta. Positiiviset luontokokemukset ja retket erilaisiin ympäristöihin nähdään tärkeänä. Lapset ovat kiinnostuneita oppimaan luonnosta ja ymmärtämään sen vaikutuksia. Aikuisen rooli on tukea tätä kiinnostusta ja tiedostaa luontosuhteen muodostuvan omista asenteista ja arvoista luontoa kohtaan.
  • Roininen, Ronja (2022)
    Ympäristökasvatus kuuluu varhaiskasvatussuunnitelman perusteiden (2022) oppimisen alueisiin sekä varhaiskasvatuksen arvoihin yhdessä kestävän kehityksen kanssa. Varhaiskasvatuksessa toteutetaan usein ympäristökasvatukseen kuuluvaa toimintaa, myös sellaista mitä ei tiedosteta kuuluvan ympäristökasvatukseen. Lapsen positiivisen luontosuhteen ja kestävän elämäntavan kehittymisen kannalta ympäristökasvatuksella on merkittävä rooli. Vaikka ympäristökasvatuksesta ja kestävän kehityksen kasvatuksesta on puhuttu paljon, on sillä silti riski jäädä muiden pedagogisten sisältöjen varjoon. Varhaiskasvatussuunnitelmassa velvoitetaan toteuttamaan monipuolista pedagogiikkaa ja oppimisen alueita on monia. Tämän lisäksi varhaiskasvatuksen henkilöstön omat mielenkiinnot usein ohjaavat sitä, minkälaista toimintaa toteutetaan. Varhaiskasvatuksen johtaja vastaa yksikkönsä pedagogiikasta ja toimii tiedonvälittäjänä suuremmista kuntatason linjauksista. Tässä tutkielmassa tavoitteena on tuoda esille johtajien näkemyksiä yksiköidensä ympäristökasvatuksesta sekä herättää ajatuksia siitä, millä tavoin johtajat voisivat toiminnallaan edistää arjessa tapahtuvaa ympäristökasvatusta. Tämän lisäksi tarkoituksena on tuoda ilmi mahdollisia haasteita, jotka voivat vaikuttaa ympäristökasvatuksen toteutumiseen arjessa. Tutkielma toteutettiin laadullisena tutkimuksena, haastattelemalla kolmea varhaiskasvatuksen johtajaa yhden Etelä-Suomen kunnanalueelta. Haastatteluun valikoitiin sattumanvaraisesti kaikilta varhaiskasvatuksen alueilta 10 varhaiskasvatuksen johtajaa ja heitä lähestyttiin sähköpostitse. Analyysimenetelmänä käytettiin teoriaohjaavaa sisällönanalyysia. Tutkielmaan osallistuneet kokivat kaikki ympäristökasvatuksen tärkeäksi osaksi varhaiskasvatusta, mutta samaan aikaan koettiin, että paljon enemmän olisi tehtävissä kuin tällä hetkellä tehdään. Ympäristökasvatuksen käsitteeseen linkitettiin vahvasti kierrättäminen, metsäretket, luontoliikunta ja ekologisuus. Ongelmiksi johtajat kokivat mm. ajan puutteen, resurssien puutteen sekä lukuisat muut projektit. Tutkielmaan osallistuneilla johtajilla oli kuitenkin kehittämisideoita ja uskoa siihen, että jo pienillä tietoisilla muutoksilla ympäristökasvatusta voitaisiin toteuttaa huomattavasti enemmän. Koettiin myös, että johtamisella on merkitystä siihen, miten ympäristökasvatusta yksiköissä toteutetaan. Johtajat olivat yhtä mieltä siitä, että ympäristökasvatuksesta kiinnostunut henkilökunta lisäsi yksiköissä tapahtuvaa ympäristökasvatusta.
  • Aikio, Ella (2019)
    The purpose of this study was to describe kindergarten teachers’ views on supporting the development of relationship with nature and the significance of it. Previous studies have shown that the early experiences have special effect on the development of relationship with nature. Teachers have a notable impact on the development of child’s environmental responsibility. The research questions were how children’s relationship with nature can be supported in early childhood education according to kindergarten teachers and what kind of benefits do kindergarten teachers see in development of environmental responsibility. The research data was collected with online questionnaire in the spring of 2019 and 36 people answered the questionnaire. The questionnaire was answered by kindergarten teachers and kindergarten teacher students who will graduate in 2018-2019. The questionnaire included both closed-ended questions and open-ended questions. The answers of the closed-ended questions were analysed with SPSS program and the open-ended questions were analysed using theory-guided content analysis. As a result of the analysis two tables were formed. In one table the main category was supporting the relationship with nature and in the other table the main category was the significance of the relationship with nature. These categories were divided further into generic categories, subcategories and codes. The results show that according to the kindergarten teachers there are several ways to support children’s relationship with nature in early childhood education. In the answers of the kindergarten teachers, time spent in natural environments was emphasized. The important conclusion in the study was that to support the positive relationship with nature in early childhood education children’s’ participation must be evolved and the ecological values of kindergarten must be upfronted. The results show that kindergarten teachers find the development
  • Kukkonen, Anni (2020)
    Tavoitteet. Tämän laadullisen kandidaatintutkielman tarkoituksena oli kuvata, analysoida ja tulkita varhaiskasvatuksen opettajien käsityksiä ympäristö- ja luontokasvatuksesta, lapsen luontosuhteesta sekä luonnollisessa ympäristössä liikkumisen vaikutuksista lapsen motoriseen kehitykseen. Varhaiskasvatuksen ympäristö- ja luontokasvatuksella voi olla kauaskantoiset vaikutukset yksilön elämään. Myönteisen luontosuhteen syntymiselle varhaislapsuus on keskeistä aikaa, ja lapsena saadut kokemukset luovat pohjaa lapsen arvoille vaikuttaen hänen tapaansa tarkastella maailmaa aikuisena. Luonnossa liikkumisella tiedetään yleisesti olevan paljon myönteisiä vaikutuksia yksilön hyvinvoinnille sekä lapsen terveelle ja kokonaisvaltaiselle kasvulle, kehitykselle ja oppimiselle. Osa lapsista ei vietä aikaa luonnollisessa ympäristössä, jossa maasto on epätasaista. Tällä on kielteiset vaikutukset esimerkiksi heidän motoriseen kehitykseensä ja sitä kautta lisäksi kognitiivisiin taitoihin ja toimintoihin. Menetelmät. Asetelmaltaan tutkielma oli fenomenografinen. Tutkimusaineisto kerättiin haastattelemalla kolmea varhaiskasvatuksen opettajaa, joilla oli vähintään kahden vuoden kokemus varhaiskasvatuksen opettajana työskentelystä. Lisäksi edellytyksenä oli tämän hetkinen työ 3–5-vuotiaiden lasten ryhmässä. Haastatteluaineisto analysoitiin teoriaohjaavalla sisällönanalyysilla, jossa litteroitu aineisto järjestettiin teemoittelemalla ja tiivistettiin ryhmittelemällä. Tulokset ja johtopäätökset. Haastatteluun osallistuneet varhaiskasvatuksen opettajat näkivät useiden eri tekijöiden tukevan lapsen luontosuhteen muodostumista, joista keskeisimpiä olivat lasten ja heidän huoltajiensa osallisuus, lasten myönteiset omakohtaiset kokemukset luonnollisista ympäristöistä sekä kasvattajien antama esimerkki. Ympäristö- ja luontokasvatus koettiin tärkeäksi ja käsitteenä se ymmärrettiin laajana. Tavoitteeksi mainittiin lapsen luontosuhteen muodostumisen tukeminen. Kasvattajan oman luontosuhteen nähtiin vaikuttavan siihen, kuinka hän ympäristö- ja luontokasvatuksen käsittää. Haastateltavien toteuttama ympäristö- ja luontokasvatus oli monipuolista ja osa lapsiryhmän arkea, jonka teemat olivat lähtöisin lasten havainnoista ja mielenkiinnosta. Keskeistä toiminnassa oli lasten osallisuus, toiminnallisuus ja lapsilähtöisyys. Tärkeänä pidettiin, että ympäristö- ja luontokasvatus on lasten tasoista. Varhaiskasvatusyksikön sijainnilla oli oma vaikutuksensa ympäristö- ja luontokasvatuksen toteuttamiseen. Luonnollisessa ympäristössä liikkumisella koettiin olevan paljon merkitystä lapsen motoriselle kehitykselle. Erityisesti epätasainen maasto ja lapsen aktiivisuus ymmärrettiin merkittäviksi motorisia perustaitoja kehittäviksi tekijöiksi.
  • Helkiö, Emma (2019)
    Tavoitteet. Tämä tutkimus on Helsingin yliopisto kandidaatin tutkielma, jossa selvitetään varhaiskasvatuksen opettajien näkemyksiä ympäristökasvatuksen toteuttamisesta varhaiskasvatuksessa. Tutkimuksen tarkoituksena on kartoittaa varhaiskasvatuksen opettajien suhtautumista ympäristökasvatuksen toteuttamiseen kolmen tutkimuskysymyksen näkökulmasta. Ensimmäinen tutkimuskysymys pyrkii selvittämään miten varhaiskasvatuksen opettajat suunnittelevat ja arvioivat varhaiskasvatusta. Toinen tutkimuskysymys kartoittaa mitä aiheita ja teemoja he pitävät tärkeänä ympäristökasvatuksessa. Kolmannen tutkimuskysymyksen kautta tarkastellaan mahdollisia haasteita, joita ympäristökasvatuksen toteuttamisessa ilmenee. Tutkimuksen teoriaosassa esitetään aiempia tutkimuksia ja kirjallisuutta, jonka pohjalta tutkimuskysymyksiä ja aineistoa käsitellään. Tutkimuksessa avataan ympäristökasvatuksen teoreettista taustaa ja merkitystä päiväkodissa. Yhtenä tutkimuksen näkökulmana on kestävä kehitys, jonka teoreettista taustaa avataan ja peilataan tutkimuksen tuloksiin. Menetelmät. Tutkimus toteutettiin haastattelemalla kolmea varhaiskasvatuksen opettajaa. Kaikki haastateltavat olivat kasvatustieteiden kandidaatteja. Tutkimus toteutettiin teemahaastatteluna ja saatu aineisto litteroitiin luokittelua varten. Luokittelussa redusoitiin ensin saatu aineisto, jonka jälkeen klusteroinnin ja abstrahoinnin kautta muodostettiin tutkimuskysymyksiin vastaavia alaluokkia ja pääluokkia. Kyseessä oli laadullinen tutkimus ja aineiston analyysimenetelmänä käytettiin aineistolähtöistä sisällönanalyysiä. Tulokset ja johtopäätökset. Tutkimuksessa todettiin, että varhaiskasvatuksen opettajat suunnittelevat ympäristökasvatusta lapsilähtöisesti. Arvioinnissa he huomioivat myös lasten näkemykset ja lasten oppimat toimintatavat, kuten luonnon kunnioittamisen. Tärkeiksi koettuja teemoja olivat hyvän luontosuhteen kehittäminen, ympäristöön liittyvän ahdistuksen vähentäminen sekä kestävä kehitys ja kierrättäminen. Haasteina koettiin esimerkiksi autoilusta johtuva lasten heikko luontosuhde ja kiinnostus ulkoiluun ja vanhempien kielteinen suhtautuminen ulkoiluun säästä riippumatta. Haasteena ympäristökasvatuksen toteuttamisessa oli myös tarjolla olevan materiaalin laajuus ja monipuolisuus, jonka seurauksena näkökulman ja aiheiden valitseminen vaikeutui.
  • Biese, Micaela; Biese, Micaela (2020)
    Tämä tutkielma on kirjallisuuskatsaus, jonka tarkoituksena oli tarkastella Vihreä lippu -ympäristöohjelmasta tehtyjä opinnäytetöitä vuosina 2013–2020 ja selvittää niissä esiintyviä nä-kökulmia. Vihreä lippu -ohjelmaa on tutkittu Suomessa ainoastaan opinnäytteiden tasolla. Opinnäytetöissä esiintyviä näkökulmia on kartoitettu aikaisemmissa tutkimuksissa vähäisesti. Tässä tutkimuksessa esitellään Vihreä lippu -aiheiset opinnäytetyöt ja tutkitaan niissä esiintyviä tavoitteita, toteutustapoja sekä tuloksia, minkä pohjalta opinnäytetyöt on jaoteltu niille sopiviin näkökulmiin. Koska aineiston haku ei tuottanut tuloksia vuoden 2016 jälkeiseltä ajalta, tutkielman aineistona on käytetty vuosien 2013–2016 Vihreä lippu -ohjelmasta tehtyjä opinnäytetöitä. Opinnäytetöitä oli yhteensä yhdeksän kappaletta, joista yksi oli yliopistotasoinen pro gradu -tutkielma ja 8 ammattikorkeakoulussa suoritettua opinnäytetyötä. Teoriaosuuteen aineistoksi valikoitui tutkimuspohjaista kirjallisuutta sekä organisaatioiden in-ternet-sivut. Kirjallisuuskatsauksen tuloksena nähtiin opinnäytetöissä esiintyvän viisi erilaista näkökulmaa, joita olivat lasten ja nuorten osallisuus, Vihreä lippu -toiminnan näkyvyys, kehittämishankkeet, ympäristöasenteiden muutokset sekä energian säästö. Lasten ja nuorten osallisuuden näkökulma näkyi lähes jokaisessa opinnäytetyössä, sillä se kuului osaksi Vihreän lipun periaatteita, mutta kahdessa työssä osallisuus oli otettu nimenomaan päätarkastelun kohteeksi. Vihreä lippu -toiminnan näkyvyyttä tarkasteltiin kahdessa opinnäytetyössä kartoittamalla osallistujien tapoja toteuttaa Vihreä lippu -ohjelman sisältöjä. Kolme henkilöä oli tehnyt opinnäytetyönsä kehittämishankkeena päiväkotien Vihreä lippu -toiminnalle. Heidän työnsä perustuivat Vihreä lippu -toiminnan suunnittelulle. Vihreä lippu -toimintaa tarkasteltiin ympäristöasenteiden muutosten näkökulmasta yhdessä opinnäytetyössä. Kyseisessä tutkielmassa selvitettiin, millaisia muutoksia oppilaiden ympäristöasenteissa tapahtuu Vihreä lippu -projektin aikana. Energian säästöä tutkittiin myös yhdessä opinnäytetyössä, jonka tavoitteena oli selvittää toimijoiden energian säästön määrää ja keinoja vuoden aikana. Energiansäästönäkökulma osoittautui muista näkökulmista eroavaksi, sillä tutkimuksen kohteena oli ilmiö ihmisten sijasta.
  • Skoglund, Sonja (2020)
    Ympäristökasvatus on kehittynyt kansainvälisesti ennen kaikkea vastauksena vakavoituviin maailmanlaajuisiin ympäristöongelmiin, joiden vyyhtiä kutsutaan nykyään jopa ekokriisiksi. Näkemyksiä siitä, mikä on oikea ratkaisu ympäristöongelmiin ja ekokriisiin on monia, ja osa näistä näkemyksistä on kehittynyt omiksi ympäristödiskursseikseen, joista kestävän kehityksen diskurssi on saavuttanut vankan aseman kansainvälisessä yhteistyössä tehtävässä ympäristökasvatuksen linjauksessa 1990-luvulta nykypäivään. Kestävää kehitystä on myös kritisoitu diskurssina ja kasvatuksen uutena päämääränä mm. sen antroposentrisyydestä, eli ihmiskeskeisyydestä, ja antroposentrisyyden ongelmallisuutta ympäristökasvatuksen ja ekokriisin ratkaisujen lähtökohtana. Perinteisessä japanilaisessa ajattelussa ihmisen suhteesta ympäristöönsä on painotettu luonnon kanssa harmoniassa elämistä ja luonnon kunnioittamista. Tämän perinteisen ajattelun ja kestävän kehityksen välistä yhteyttä on pohdittu, vaikka Japanissa ympäristökasvatuksen poliittisessa ohjauksessa selkeästi omaksutun kestävän kehityksen diskurssin myönnetäänkin olevan antroposentrinen. Tässä tutkimuksessa pyrittiin selvittämään, millaisen määritelmän japanilaisen ympäristökasvatuksen ohjaus tällä hetkellä muodostaa ympäristökasvatuksen ja kestävää kehitystä edistävän kasvatuksen välisestä suhteesta sekä ihmisen ja luonnon välisestä suhteesta, ja kuinka kestävän kehityksen diskurssi vaikuttaa tässä muodostuksessa. Tutkimuksen metodiksi valittiin kriittisen diskurssianalyysin ja argumentaatioanalyysin yhdistävä viitekehys, jossa aineistosta etsitään käytännön argumentteja, joiden eri rakenteellisten osien muodostusta diskurssien nähdään ohjaavan. Analyysin aineistoksi valittiin Japanin muodollista ympäristökasvatusta tukevan julkaisusarjan Ympäristökasvatuksen ohjausmateriaalit uusin painos vuodelta 2016. Siitä eristettiin ympäristökasvatuksen määrittelyä ja järjestämistä koskevia argumentteja, joiden kokonaisuuksien analyysissä arvioitiin erityisesti kestävän kehityksen diskurssin vaikutusta. Samalla pohdittiin argumenttien vakuuttavuutta ja aineiston muodostaman diskurssin hyväksyttävyyttä aiemmassa tutkimuksessa ja pohdinnassa esitettyihin kasvatuksen ja ympäristökasvatuksen vaihtoehtoisiin normatiivisiin lähtökohtiin nähden. Analyysin keskeisimmät löydökset ovat se, että ympäristökasvatuksen tulevaisuus nähdään kestävää kehitystä edistävän kasvatuksen päämääriä ja arvoja palvelevana kasvatuksena, että ympäristö pelkistyy lähinnä ihmistä palveleviksi resursseiksi tai vahingoittavien ongelmien vyyhdiksi, ja että ihmiset nähdään pohjimmiltaan luonnosta erillisenä entiteettinä. Analyysissä tulkittiin, että nämä löydökset myötäilevät kestävän kehityksen diskurssia, ja että niiden yhteensopivuuden ongelma muiden luonnon arvoa koskevien ainesten kanssa jää ratkaisematta. Lisäksi oli kiinnostavaa, että olosuhteiden kuvailussa ongelmiin todellisuuden representaatioina ja niiden ratkaisuun sekä pedagogisiin motiiveihin keskityttäessä, yksilön vastuu ympäristöongelmien aiheuttamisessa ja ratkaisussa sekä tulevaisuuden imaginaarina kestävän yhteiskunnan rakentamisessa korostuu, kun taas rakenteelliset tekijät häivytetään. Kasvatustieteen näkökulmasta kiinnostava jatkotutkimuksen suunta olisi esimerkiksi tämän tutkimuksen aineiston kaltaisten tekstien ja niiden konstruoimien ja uusintamien diskurssien merkitys varsinaisessa kasvatustoiminnassa ja kasvattajien itsensä päätöksenteossa. Koska ympäristökasvatuksen ohjauksessa, kuten muussakin ympäristöpolitiikasa vaikuttavat olennaisella tavalla kansainväliset ympäristödiskurssit, olisi myös kiinnostavaa laajentaa tutkimusta kansainväliseen vertailuun.