Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Subject "laadun arviointi"

Sort by: Order: Results:

  • Bartholomäus, Anna (2023)
    Esiopetuksen laatua arvioivien kriteerien puuttuessa tutkielman tavoitteena on tarkastella miten kehittävän esiopetuksen pedagogisen mallin keskeiset pääpiirteet ilmenevät varhaiskasvatuksen ja perusopetuksen laadun arvioinnin kriteereissä. Aiemman tutkimuksen mukaan laadun arvioinnin tulee perustua lapsilähtöisyydelle. Kehittävän esiopetuksen pedagoginen malli tarkastelee esiopetusta lapsilähtöisesti kehityksen aktiivisen tuottamisen ja leikin kehittävän ominaisuuden, lapsen osallisuuden ja vertaisoppimisen teemojen näkökulmista muodostaen tutkielman teoreettisen viitekehyksen. Aiempi tutkimus esiopetuksen laadun arvioinnista osoittaa esiopetuksen omien laadun arviointikriteerien luomisen tarpeellisuuden. Aiemman tutkimuksen kehittämiskohteeksi nostamaa väittämää tutkielma tarkastelee nykytilanteessa havainnoiden sitä kehittävän esiopetuksen pedagogisen mallin esiopetuksen laadun näkökulmasta. Tutkielman aineistona on käytetty Varhaiskasvatuksen laadun arvioinnin suosituksen ja perusteet (Karvi, 2018) sekä Perusopetusta koskevan toiminnan laadun arviointia koskevat perusopetuksen laatukriteerit (Okm, 2012) julkaisuja. Tutkielma totutettiin laadullisena teorialähtöisenä sisällönanalyysinä. Aineisto analysoitiin teoriasta muodostettujen keskeisistä pääpiirteistä koottujen neljän kategorian avulla. Kategorioiden operationalisoinnin avulla aineistosta etsittiin kategorioiden mukaisten ilmaisujen esiintymistä. Tutkielman tuottaman tuloksen mukaan esiopetuksen keskeisten käsitteiden ilmeneminen tutkimusaineistossa jää vähäiseksi. Täysin yhteneviä kuvauksia aineistosta löytyi vain lapsen osallisuuden, vertaisoppimisen sekä lapsen mielenkiinnonkohteiden huomioimisen osalta (kategoria 1). Mielikuvitus- ja roolileikin esiintymisestä, leikin kehittämisestä tai pitkäaikaisuudesta, aikuisen osallistumisesta leikkiin ei aineistosta löytynyt mainintoja. Molemmista aineistoista löytyi osittaisia yhteneväisyyksiä oppimisympäristöjen, opetusmenetelmien ja toiminnan monipuolisten toteutustapojen sekä oppimisen yhteisöllisyyden osalta. Kehittävän esiopetuksen pedagogisen mallin esiintyminen varhaiskasvatuksen perusopetuksen laatukriteereissä jää siten puutteelliseksi. Esiopetuksen omaleimaisen luonteen sekä esiopetukselle asetettujen tavoitteiden ja lapsen näkökulman nykyistä paremman toteutumisen vuoksi esiopetuksen omien laadun arvioinnin kriteerien luominen on edelleen keskeneräinen ja ajankohtainen tehtävä.
  • Kopperi, Heini-Mari (2014)
    Targets. Lately more emphasis than ever before has been given to bringing forth and taking into account children’s perspective in matters that concern them. It is also purpose of this study to give the voice to children and shed light on their perspective. This study is a part of extensive early childhood education development and research project, Orientaatioprojekti, operated by Helsinki University (Department of Teacher Education), ten municipalities in Keski-Uusimaa area and Hämeenlinna. The research is related to the day care quality evaluation (spring 2012). The main interest of the study was to examine things and situations children told they found unpleasant in day care center, also in relation to child’s gender and age. To better understand the results, the narrations and the consistency of the answers as well as children’s general satisfaction towards the day care were also examined. Methods. The research participants were 573 children, ages ranging from 1 to 8. Parents collected the data by interviewing. Two closed and one open-ended questions were analysed in this research and those questions dealt with children’s general satisfaction in day care center and what do they found unpleasant there. Parents recorded the answers to the web form and the data was then transferred to Excel software. Answers of the closed questions were examined through basic descriptive statistics. The unpleasant things and situations in the open-ended question were analysed through qualitative content analysis. Additionally, the appearance of the answers was also analysed. Used methods there were mostly outlined by researcher herself but some features of discourse analyse were also utilized. Results and conclusions. Most of the children stated that they feel mainly comfortable in day care center. The children mentioned different types of unpleasant things and situations and those were explained in various ways. Above all the challenges in peer relationships were on children’s mind. The peer group pointed out significant but the interaction was not always trouble-free. It seems to be important for children to practice and develop their social skills. Besides of these answers many children found the nap time as a single daily routine to be unpleasant. The number of nap time mentions varied a lot between different sexes and ages. There were also some other differences between the answers of children of different sexes and ages. For example, relatively many of the youngest ones did not answer to the open question at all.