Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Subject "sovellukset"

Sort by: Order: Results:

  • Lahtela, Eero (2021)
    Municipal environmental authorities are required to conduct environmental monitoring. Unmanned aerial vehicles, UAVs, may be helpful in environmental monitoring but their applicability as a tool for municipal environmental monitoring has not been studied. In this thesis it was studied, how municipalities have been utilizing UAVs. Additionally, UAVs applicability for environmental monitoring and inspection work was tested using a litter monitoring experiment as an example. In the first part of the study, a questionnaire was sent to municipal environmental authorities in Finland, to municipalities in Sweden and to those participating in Eurocities WG Waste group (n = 512), covering the used applications, their utilization frequencies and successfulness, reasons for failures and future plans. The results were analyzed using descriptive statistics. In the second part of the study, a UAV was utilized in a litter monitoring experiment on four sites in Helsinki. Litter by category and leaves were counted based on visual observations from UAV imagery. The accuracy of UAV imagery detection was assessed by comparing its and ground assessment (GA) results. On one site, a control group also carried out UAV imagery detections in order to assess the magnitude of bias or offset occurring when both the GA and the litter detection from UAV imagery are conducted by a single individual. The Wilcoxon signed rank and Cronbach’s α reliability tests were used for statistical analysis of the results. Response rate of the questionnaire was low, 3.7% (n = 19). The pool of used applications was extensive and covered a variety of monitoring and inspecting targets with emphasis on the presumably manually piloted applications. Utilization was very successful. The most important reasons for failures were poor weather followed by lack of information and expertise. UAVs were included in the future plans of most participants for municipal environmental monitoring purposes. The UAV imagery detection accuracies of litter and leaves compared to the GA results were high, 90.5% for litter and 87.5% for litter and leaves, and no statistically significant differences existed between the assessment results. Especially leaves proved challenging to detect from UAV imagery. The control group’s detection accuracies were 67.9% without and 49.0% with leaves, and with leaves the results differed with statistical significance (p = 0.028). The internal reliability of the control group was relatively high, α = 0.776 without and α = 0.805 with leaves. UAVs are deemed sufficiently accurate and versatile as monitoring and inspecting tools for municipal environmental authorities. They have the capability to complement ground assessments or, with certain prerequisites, even function as an independent monitoring method. Further application and detection method development and research on municipal UAV utilization are needed.
  • Laari, Milja (2017)
    Oppimisympäristöt ovat muuttuneet viime vuosien aikana ja erilaiset mobiililaitteet ovat kasvavassa määrin tulleet osaksi opetuksen välineistöä. Myös tablettien ja älypuhelinten tarjoamia sovelluksia on alettu hyödyntää eri oppiaineiden oppitunneilla. Tässä pro gradu-tutkielmassa tutkin lukion saksan opettajien ja heidän oppilaidensa asenteita ja kokemuksia liittyen erilaisiin sovelluksiin ja niiden käyttöön osana lukion saksan opetusta. Selvitän tutkimuksessa myös, mihin kielitaidon sisältöihin sovelluksia käytetään sekä millaisissa tilanteissa sovelluksia erityisesti hyödynnetään. Tutkimusaineistoni koostuu viidestä lukion saksan opettajan haastattelusta. Kyseisistä opettajista kolme hyödyntää opetuksessaan erilaisia sovelluksia. Kaksi opettajista puolestaan ei käytä opetuksessaan sovelluksia. Haastattelut ovat suoritettu opettajien kouluilla keväällä 2016. Toisen osan tutkimusaineistostani muodostavat kolmen tutkimukseeni osallistuneen opettajan oppilasryhmien antamat vastaukset kyselylomakkeisiini. Oppilasryhmien vastauksia on yhteensä 33. Tutkimuksen tulosten mukaan asenteet sovelluksia ja niiden käyttöä kohtaan vaihtelevat sekä opettajien että oppilaiden välillä. Kolmella opettajista on erittäin positiivinen asenne sovelluksia ja niiden käyttöä kohtaan. Yhdellä opettajalla puolestaan on neutraali asenne ja yhdellä erittäin skeptinen. Oppilasryhmistä löytyy sekä positiivisesti että negatiivisesti sovelluksiin suhtautuvia oppilaita. Osa oppilaista pitää sovelluksia hyvänä opetusvälineenä, kun taas osa kokee, ettei niitä käyttämällä opi. Jotkut oppilaat ovat myös sitä mieltä, että sovelluksia käytetään välillä turhaan. Sovellusten käyttöä oppitunneilla tulisikin harkita tarkasti. Sovelluksia käytetään erityisesti sanaston harjoitteluun ja kertaamiseen. Myös kieliopin harjoitteluun erilaisia sovelluksia hyödynnetään paljon. Opettajat käyttävät sovelluksia erityisesti motivoidakseen ja aktivoidakseen oppilaitaan. Kaikkia mobiililaitteiden ja niiden sisältämien sovellusten tarjoamia uusia mahdollisuuksia, esim. vieraan kielen puhumisen osalta, ei hyödynnetä opetuksessa useinkaan. Sovellukset voidaan kuitenkin nähdä osana monipuolista saksan opetusta. Ne voivat osaltaan auttaa saavuttamaan opetussuunnitelmissa esitettyjä tavoitteita liittyen tieto-ja viestintätekniikan monipuoliseen käyttöön oppitunneilla.