Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by study line "Early Education Teacher"

Sort by: Order: Results:

  • Hyvärinen, Elisa (2021)
    Tavoitteet. Kanssasäätelyn merkityksen ymmärtäminen on tärkeää, sillä kaikki lapset tarvitsevat sitä selvitäkseen arjen eri tilanteista heidän omien säätelytaitojensa ollessa rajalliset. Aiemmat tutkimukset ovat osoittaneet, että aikuisen kanssasäätely on tärkeää myös lapsen itsesäätelyn kehittymisen kannalta. Tämän tutkimuksen tutkimustehtävänä on kuvata ja selvittää kanssasäätelyn keinoja, joita varhaiskasvatuksen työntekijät käyttävät jokapäiväisissä tilanteissa päiväkodin arjessa. Tarkoituksena oli selvittää, mitä varhaiskasvatuksen ammattilaiset tekevät tilanteissa, joissa lapset tarvitsevat tukea tunteiden tai käyttäytymisen säätelyssä, eli millaisia kanssasäätelyn keinoja työntekijät hyödyntävät. Tätä kautta tavoitteena oli lisätä ymmärrystä kanssasäätelystä. Menetelmät. Tutkimuksen aineisto kerättiin kyselylomakkeella, joka julkaistiin Facebookissa kahdessa varhaiskasvatusaiheisessa ryhmässä. Kyselyyn vastasi 24 varhaiskasvatuksen työntekijää eri koulutustaustoista. Aineiston analyysimenetelmänä toimi teorialähtöinen sisällönanalyysi, mikä tarkoitti tässä tutkimuksessa sitä, että analyysissä kanssasäätelyn keinojen luokittelu perustui aiempaan Kurjen, Järvenojan, Järvelän ja Mykkäsen (2016) tutkimuksen luokitteluun kanssasäätelyn keinoista. Aineistosta nousi esiin myös keinoja, joita ei tässä aiemmassa tutkimuksessa ollut, ja ne analysoitiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin mukaisesti. Tulokset ja johtopäätökset. Tutkimuksessa melkein kaikkia Kurjen ja kumppaneiden (2016) luokittelemia kanssasäätelyn keinoja löytyi aineistosta. Varhaiskasvatuksen työntekijöiden kuvaamana tunteiden kanssasäätely ilmeni tunteiden sanoittamisena ja selvittämisenä sekä rauhoitteluna ja lohduttamisena niin fyysisesti kuin sanallisesti. Käyttäytymisen kanssasäätelyn kuvauksissa työntekijät raportoivat ohjeistukseen ja tiedon antamiseen liittyviä keinoja. Muut löydökset kanssasäätelyn keinoista, joita ei ollut Kurjen ja kollegoiden luokittelussa, oli positiivisen palautteen antaminen lapsen toimiessa oikein, ympäristöön liittyvät keinot, sekä yhdessä aikuisen kanssa toimiminen. Vaikuttaa siltä, että varhaiskasvatuksen työntekijät ainakin kuvaavat käyttävänsä lasten itsesäätelyä tukevia kanssasäätelyn keinoja.
  • Mäkinen, Mari (2023)
    Tavoitteet. Itsesäätelytaidot ovat tärkeä osa lapsen kokonaisvaltaista kasvua ja kehitystä. Lasten kehittyvät itsesäätelytaidot ja niiden haasteet näkyvät varhaiskasvatuksen arjessa päivittäin lasten opetellessa oman toiminnan ohjausta, tunteiden ilmaisua ja sosiaalista vuorovaikutusta kasvattajien ja vertaistensa kanssa. Varhaiskasvatusta ohjaavissa asiakirjoissa korostetaan kasvattajan vastuuta auttaa lasta itsesäätelytaidoissa. Tämän tutkielman tavoitteena on selvittää mikä merkitys kasvattajalla on lasten itsesäätelyn kehittymisessä ja millä tavoin kasvattaja voi tukea lasten itsesäätelyn kehittymistä varhaiskasvatuksessa. Teoriaosuudessa avaan itsesäätelyn käsitettä, itsesäätelytaitoja, itsesäätelyn haasteita ja itsesäätelyn kehittymistä lapsella sekä kasvattajan roolia ja tukea lapsen itsesäätelytaitojen kehittymisessä. Menetelmät. Tutkimus toteutettiin laadullisena eli kvalitatiivisena tutkimuksena, jonka menetelmänä käytettiin kuvailevaa narratiivista kirjallisuuskatsausta. Tutkimuksen aineistoksi valikoitui Hautakankaan (2022) väitöstutkimus Lapsen itsesäätelytaitojen kehittyminen Muksuoppi-interventiossa. Männistön (2018) pro gradutyön Lapsen itsesäätely päiväkodin vuorovaikutustilanteissa. Koivuniemen ja kollegojen (2021) artikkeli Varhaiskasvatushenkilöstön käsityksiä lasten tunteidensäätelytaitojen kehittymisestä –Käytäntöön integroitu koulutus ammatillisen kehittymisen tukena. Kankaan ja kollegojen (2015) artikkeli Children’s Self-Regulation in the Context of Participatory Pedagogy in Early Childhood Education. Analysoin aineiston sisällönanalyysillä induktiivisesti eli aineistosta lähtevänä päättelynä. Analyysiä tehdessä käytin apuna koodausta ja luokittelin löytämäni tulokset aineistosta nousseisiin kategorioihin. Tulokset ja johtopäätökset. Tutkimustuloksissa ilmeni kolme tärkeää näkökulmaa kasvattajan merkityksestä lapsen itsesäätelyn kehittymisessä: kasvattajan läsnäolo, kasvattajan lapsikeskeisyys ja kasvattajan pedagoginen ymmärrys. Kokonaisuudessaan tutkimustuloksissa nousi esiin kaikkien kolmen näkökulman myötä kasvattajan merkitys lasta arvostavassa ja tukevassa vuorovaikutuksessa ja pedagogisessa osaamisessa. Tuloksissa kasvattajan tuesta lapsen itsesäätelytaitojen kehittymisessä varhaiskasvatuksessa nousi esiin neljä kategoriaa: varhaiskasvatuksessa sovitut käytänteet, lasten toimijuuden ja osallisuuden tukeminen, lasten vertaisoppimisen tukeminen ja arjen pedagogiset toimintatavat. Kokonaisuudessaan tutkimustuloksissa korostui tuen näkökulmissa kasvattajien pedagogisen osaamisen tärkeys lasten itsesäätelytaitojen tukemisessa.
  • Keskitalo, Kati (2021)
    Tutkimuksessa tarkastellaan ujoutta varhaiskasvatuksen kontekstissa sosiokulttuurisesta näkökulmasta (Rogoff 2003) ja toisaalta sosiologi Bourdieun (1930–2002) käsitteiden kautta. Ujouteen on usein viitattu synonyymeilla arka, vetäytyvä ja pelokas, ja sitä on pidetty temperamenttipiirteistä kaikista voimakkaimmin periytyvänä. Tutkijat kuitenkin muistuttavat, ettei ihmisen ujous tai estyneisyys ole koskaan täysin fysiologian ohjaamaa, vaan yleensä myös sosiaalisten kokemusten tulos (Keltikangas-Järvinen 2008, s. 68–69). Yleisesti tutkimus sijoittaa ujouden yhdeksi sosiaalisen vetäytyneisyyden piirteeksi yhdessä epäsosiaalisuuden kanssa (Coplan, Prakash, O`Neil & Armer 2004; Rubin, Coplan & Bowker 2009). Tutkimuksessa pyritään kuvaamaan, analysoimaan ja tulkitsemaan ujoutta ilmiönä ja laajentamaan sen tarkastelua yksilöstä sosiaalisiin verkostoihin ja suhteisiin sekä keskittymään erityisesti sosiaalisesti rakentuviin kuvaustapoihin ujojen lasten asemasta varhaiskasvatuksen vertaisryhmässä. Tutkimuskysymyksiä olivat: Miten varhaiskasvatuksen työntekijät kuvailivat ujoa lasta? Miten varhaiskasvatuksen työntekijät kuvasivat ujon lapsen asemaa vertaisryhmänsä jäsenenä? Millaisia ilmaisuja aikuisen tarjoamasta ”sosiaalisesta kannattelemisesta” varhaiskasvatuksen työntekijät toivat esille kirjoituksissaan? Coplanin ja Rudesilin (2016) mukaan ujous ilmiönä on vaikea mitattava, sillä se tarkoittaa ihmisen sisäisiä tiloja, kuten tunteita, ajatuksia ja motivaatioita. Tästä syystä ujoutta haluttiinkin lähestyä sosiokonstruktivistisesta viitekehyksestä käsin, jolloin ujoutta tulkittiin kielenkäytöllisten säännönmukaisuuksien kautta ja joiden toivottiin ilmentävän jotain sosiaalisen todellisuuden rakentumisesta päiväkotiarjessa. Aineisto kerättiin e-kyselylomakkeella sosiaalisen median varhaiskasvatuksen ammattilaisille suunnatuista ryhmistä. Kyselyyn vastasi 22 varhaiskasvatuksen ammattilaista eri puolilta Etelä- ja Keski- Suomea. Aineiston analyysissa käytettiin sisällön erittelyä ja soveltavaa diskurssianalyysia, jotka metodeina tukivat toisiaan ja auttoivat syventämään ujouden tarkastelua ilmiönä. Tutkimuksen tuloksissa ujo lapsi kuvastui enimmäkseen hiljaisena ja hitaasti lämpiävänä lapsena, joka ei tuonut esiin omia mielipiteitään. Ujon lapsen asemaa vertaisryhmänsä jäsenenä oli selvitetty identifioimalla repertuaareja, joiden tulkittiin ilmaisevan ryhmäasemointia selkeimmin. Bourdieulaisia termejä käyttäen vaikutti siltä, ettei ujojen lasten sosiaalinen pääoma ollut kovin vahva ja heidän asemoitumiseensa kentällä vaikutti suuresti vertaisryhmän ja sitä ohjaavan aikuisen asenteet ja teot. Tutkimuksen tuloksena syntyneitä repertuaareja ei nähty suorina kuvauksina todellisuudesta vaan sen erilaisina konstruktioina ja niistä tehtyinä tulkintoina. Ujojen lasten tuen tarve varhaiskasvatusryhmässä tiedostettiin hyvin, mutta haasteina koettiin suuret ryhmät ja lukuisat tuen tarvitsijat. Vuorisalon (2013, s 192) mukaan yhteisöllisyys, joka ei kykene tunnistamaan lasten välisiä eroja ja lasten keskinäisiä hiearkisia asemia, päätyy tiedostamattaan uusintamaan ja jopa vahvistamaan niitä. Ujo lapsi aistii varhain mitä ympäristö häneltä odottaa ja jos lapsi tottuu kulkemaan vuosia ” ryhmänsä jaloissa” voi ajan kuluessa jopa kiusaaminen tuntua hänestä luonnolliselta.
  • Naukkarinen, Jessica (2022)
    Varhaiskasvatuksessa työskentelevien eri ammattiryhmien työnkuvat ja työtehtävät ovat olleet pitkään haasteellinen kokonaisuus. Henkilöstön työtehtävistä ja työnkuvista on tehty useita selvityksiä ja niiden perusteella on laadittu suosituksia. Viime vuosina myös alan lainsäädäntöä ja velvoittavia ohjausasiakirjoja on uudistettu. Lapsiryhmissä tiiminä työskentelevien eritaustaisten ammattilaisten käyttöön on myös kehitetty ja laadittu tiimisopimuksia. Näiden sopimusten käytöllä tavoitellaan työtehtävistä ja työnkuvasta sopimisen lisäksi työn yhteisistä arvoista ja käytännöistä sopimista, pedagogista johtamista ja koko tiimin lapsiryhmätyön ohjaamista. Tällaisen sopimuksen oikeudellista luonnetta ja sen sijoittumista työoikeutemme sääntelykentässä ei kuitenkaan varhaiskasvatuksen alalla ole tarkasteltu. Tässä tutkimuksessa tiimisopimus sijoitetaan työoikeuden sääntelyhierarkiaan ja sopimuksissa tyypillisesti sovittuja asioita tarkastellaan kasvatustieteen ja oikeustieteen näkökulmista. Tutkimus toteutettiin kuvailevana kirjallisuuskatsauksena, jonka orientaatio oli narratiivinen. Kirjallisuuskatsauksen tarkoituksena oli tutkimuksessa toimia apumenetelmän roolissa ja antaa käsiteltävästä aiheesta laaja kuva. Tutkimusaineisto käsitti 18 tutkimusta ja muuta julkaisua. Aineisto kerättiin sekamenetelmänä. Pääosin (15/18) keräys toteutettiin hakukonehakuna, mutta vähäisessä määrin (3/18) myös muilla tavoin. Aineiston analyysi toteutettiin sekä sisällönanalyysinä että oikeudellisena analyysinä. Tutkimuksen perusteella tiimisopimus oli työoikeudellinen työsuhteen ehtoja koskeva ja niitä määrittävä sopimusinstrumentti paikantuen ensisijaisesti kirjallisessa muodossa annetuksi työnjohtokäskyksi. Tutkimus osoitti kuitenkin myös, että tiimisopimusmenettelyihin liittyi oikeudellisia epävarmuustekijöitä. Kasvatustieteen näkökulmasta tutkimustulokset osoittivat, että tiimisopimuksilla ohjataan kasvatustoimintaa muun ohella siksi, että kasvatustoiminnan normiohjaus on kaiken kaikkiaan melko yleisluontoista. Tätä velvoittavan normiohjauksen yleisluontoisuutta pyritäänkin paikkaamaan muun ohella juuri tiimisopimuksilla.
  • Leskinen, Roosa (2023)
    Tämän kandidaatintutkielman aiheena on moninaisten perheiden representaatio 2020–luvun kuvakirjallisuudessa. Tavoitteena on selvittää, millaisista jäsenistä perhe koostuu, miten perheeseen kuulumista ilmaistaan sekä miten moninaiset perheet on esitetty. Teoreettinen viitekehys koostuu perheen määrittelystä, representaation merkityksestä sekä lasten- ja kuvakirjallisuuden avaamisesta. Aiemmat tutkimukset ovat osoittaneet, että lastenkirjallisuudessa näkyvällä moninaisuudella on merkitystä lapsen samaistumisen kokemusten kannalta. Tutkielma toteutettiin laadullisena tutkimuksena teoriaohjaavaa sisällönanalyysia käyttäen. Teoriaohjaava sisällönanalyysi soveltui tähän tutkimukseen, sillä se mahdollisti aiempien tutkimusten hyödyntämisen analyysissä. Tutkimusaineistoksi valikoitui kuvakirja Sulon ja Elsin uudet naapurit (2021). Aineiston valinnassa huomioitiin sen saatavuus, tunnettavuus sekä ajankohtaisuus. Aineistoa analysoitiin multimodaalista näkökulmaa käyttäen. Tutkimustulosten mukaan aineistossa esiintyi yhdeksän perhetyyppiä: sateenkaariperhe, uusperhe, maahanmuuttajaperhe, adoptioperhe, vammaisen vanhemman perhe, biologinen ydinperhe, lapseton perhe sekä yksinhuoltajaperhe. Multimodaalinen analyysi osoitti, että tässä aineistossa moninaisuutta näkyi paljon niin verbaalisesti kuin visuaalisesti. Lisäksi kuvakirjassa esiintyi erilaisia perheeseen kuulumista ilmaisevia tekijöitä, jotka jaottelin neljään pääluokkaan: perhesanat, tunteiden ilmaisu, yhteinen toiminta sekä asuinpaikka. Tutkimuksessa todettiin myös, että perheiden representaatiot olivat osakseen yksipuolisia ja stereotypioita vahvistavia, joka tukee aiempien tutkimuksien tuloksia. Tämä tutkimus osoittaa, että 2020–luvun kuvakirjallisuudessa, ainakin tämän kirjan osalta, perhe nähdään moninaisena ja ainutlaatuisena. Tutkielman tulosten avulla voidaan tarjota varhaiskasvatuksen ammattilaisille tietoa monipuolisen representaation tärkeydestä ja perheiden moninaisuudesta.
  • Sierilä, Sanna (2021)
    Tämän kirjallisuuskatsauksena toteutetun kandidaatintutkielman tarkoituksena on tarkastella aikuisen ja lapsen välistä kasvatusvuorovaikutusta varhaiskasvatuksessa. Tutkimustehtävänä on selvittää tekijöitä kohtaamisten dialogisuuden taustalla. Erityi-senä kiinnostuksenkohteena on kasvatusvuorovaikutuksesta piirtyvät dialogisuuden narratiivit, aikuisten ja lasten välisten kohtaamisten juonet sekä näiden kulttuuriset jäsennykset. Tutkielman kannalta oli oleellista tarkastella kasvatusta kasvattajan intentionaalisena toimintana. Tutkimus nojasi sosiokulttuuriseen näkökulmaan, jossa lapsi nähdään kulttuurin ja historiallisen kontekstin omaavana oppijana, ja joka kehittyy etenkin vuorovaikutuksessa aikuisten kanssa. Keskeiset käsitteet olivat kasvatusnäkemys, dialoginen filosofia, tunnustussuhde ja valta. Tarkasteltavana oli kolme vuonna 2007 tai sen jälkeen julkaistua väitöskirjaa Hel-singin Yliopistosta. Aineistona toimi yksi tekstikatkelma jokaisesta väitöskirjasta. Katkelmat analysoitiin juonianalyysin avulla. Juonien tarkkailun kautta pyrittiin tul-kitsemaan kasvatusvuorovaikutuksessa vaikuttavaa dialogisuutta valtarakenteiden, toimintatapojen ja arvojen kautta. Tutkimusstrategia oli narratiivinen, jolloin tutkiel-massa oli mahdollisuus syventyä aineistoon siitä ymmärrettävissä ja tulkittavissa olevien tarinoiden kautta. Juonianalyysin tulokset osoittavat, että avun pyytäminen ja avun saaminen ovat yksi merkittävimmistä dialogisen kohtaamisen areenoista varhaiskasvatuksessa. Kolmesta juonesta kahdessa valtaa pitävä aikuinen esiintyi spesialistiauktoriteettina, joka tu-losten mukaan mahdollisti lasten valtaistumisen ja dialogisen yhdessäolon muodon kasvatuksen sivistys- sosialisaatio- ja identiteettitehtävien toteuttamisen ohella.
  • Tulehmo, Laura (2023)
    Vähemmistöstressin käsite on yleistynyt julkisessa keskustelussa, mutta keskustelua ei olla vielä käyty varhaiskasvatuksen kentällä. Tutkimuksen tavoitteena on tarkastella vähemmistöstressin ilmiötä varhaiskasvatuksen näkökulmasta sekä tuottaa siitä tietoa varhaiskasvatuksen tarpeisiin. Tutkimus toteutettiin kuvailevana kirjallisuuskatsauksena. Aineisto koostui vähemmistöstressiä käsittelevistä tutkimusartikkeleista, joita analysoimalla luotiin kokonaiskuvaa vähemmistöstressin ilmiöstä. Tarkastelua ohjasivat kysymykset siitä, mitä vähemmistöstressillä tarkoitetaan, mitkä tekijät sitä aiheuttavat, mitä vaikutuksia vähemmistöstressillä on yksilöihin ja mitkä ovat siltä suojaavia tekijöitä. Kiinnostaviksi nousivat myös tutkijoiden näkemykset toimenpiteistä, joilla vähemmistöstressiä voitaisiin ehkäistä. Vähemmistöryhmiin kuuluvat henkilöt voivat kokea vähemmistöstressiä, jota heidän kohtaamansa ennakkoluulot ja syrjintä ja niiden pelko aiheuttavat. Vähemmistöstressi on yhteydessä fyysiseen terveyteen sekä mielenterveyteen. Pelko syrjityksi tai kiusatuksi joutumisesta voi johtaa vähemmistöidentiteetin kieltämiseen, piilotteluun tai häpeämiseen. Vaikka lapsi ei identifioituisi vähemmistön edustajaksi, hän voi joutua kohtaamaan syrjiviä rakenteita ja itseensä tai perheeseensä kohdistuvia ennakkoluuloja. Syrjinnän kokemukset voivat tuottaa lapselle ulkopuolisuuden, erilaisuuden ja toiseuden tunteita sekä vaikuttaa lapsen mielikuvaan itsestään ja arvokkuudestaan. Tulosten perusteella ehdotan, että varhaiskasvatuksen työntekijöille tulisi järjestää koulutusta vähemmistöstressistä. Vähemmistöstressiä on syytä tutkia lisää varhaiskasvatuksen alalla.
  • Kumpukallio, Timo (2023)
    Tavoitteet. Lapsi kasvaa keskellä uskonnollista, katsomuksellista ja kulttuurista moninaisuutta. Usein erityisesti uskontoja lähestytään päiväkodeissa arjen haasteina ja rajoitteina toimintaan. (Hujala & Turja, 2020, luku 11.) Kulttuurinen moninaisuus, erilaiset uskonnot sekä katsomukset nähdään paitsi rikkautena monissa päiväkodeissa, nähdään ne myös rajoitteina (Haapsalo ym., 2017, s. 145). Tutkimuksellani haluan herättää varhaiskasvatuksen opettajat pohtimaan syitä, mitkä estävät tai vaikeuttavat katsomuskasvatuksen toteuttamista. Varsinkin juuri aloittava varhaiskasvatuksen opettaja voi olla epävarma siitä, miten eri katsomuksia lähestytään ja opetetaan lapsiryhmässä. Tämän vuoksi pyrin tuottamaan tietoa tavoista toteuttaa katsomuskasvatusta. Tutkimukseni tarkoituksena oli kerätä varhaiskasvatuksen opettajilta tietoa siitä, miten katsomuskasvatusta toteutettiin lapsiryhmissä. Tutkimukseni toinen tarkoitus oli kartoittaa syitä siihen, mitkä estivät tai vaikeuttivat katsomuskasvatuksen toteuttamista. Tutkimuskysymykset olivat: 1. Miten katsomuskasvatusta toteutetaan varhaiskasvatuksen arjessa? 2. Mitkä syyt estävät tai vaikeuttavat katsomuskasvatuksen toteuttamista? Menetelmät. Tutkimukseni aineiston muodostin haastattelemalla kymmentä varhaiskasvatuksen opettajaa Vantaalla toimivissa päiväkodeissa. Aineiston keruumenetelmänä käytin laadullista puolistrukturoitua haastattelua. Haastatteluista saamani aineiston analysoin laadullisen aineistolähtöisen sisällönanalyysin avulla. Tulokset ja johtopäätökset. Tutkimukseni mukaan merkittävin tapa toteuttaa katsomuskasvatusta oli keskustelu lasten kanssa. Toiseksi merkittävin tapa oli ryhmän katsomuksiin tutustuminen. Muita tapoja olivat muut kuin päiväkodin järjestämät tilaisuudet, valmiit materiaalit katsomuskasvatuksen toteuttamiseen, päiväkodin järjestämät tilaisuudet sekä vanhempien apu. Merkittävin syy, mikä esti tai vaikeutti katsomuskasvatuksen toteuttamista varhaiskasvatuksen arjessa tutkimukseni mukaan, olivat kasvattajista johtuvat syyt. Toiseksi merkittävin syy oli vanhemmista johtuvat syyt. Kolmas syy oli resursseihin liittyvät syyt.
  • Lähde-Grundström, Heidi (2022)
    Tutkimukseni käsittelee varhaiskasvatuksen henkilöstön käsityksiä katsomuskasvatuksesta ja sen toteuttamisesta Suomessa. Tutkimukseni tavoitteena on selvittää, miten varhaiskasvatuksen henkilöstö ymmärtää katsomuskasvatuksen, kertoo toteuttavansa katsomuskasvatusta ja millaiseksi he kokevat oman osaamisen liittyen katsomuskasvatukseen. Tutkielman aihe valintaan on vaikuttanut tekijän omakohtainen mielenkiinto aihetta kohtaan sekä käyty keskustelu omassa työyhteisössä Tutkimus toteutettiin laadullisena eli kvalitatiivisena tutkimuksena, jonka aineisto kerättiin kyselylomakkeella. Kyselylomakkeen julkaisin Facebookin ryhmissä: Varhaiskasvattajien materiaalipankki, Alle 3-vuotiaiden varhaiskasvatus ja Varhaiskasvattajien ideapankki keväällä 2021. Kyselylomakkeeseen vastasi 11 varhaiskasvatuksen henkilöstön jäsentä eri ammattinimikkeillä ympäri Suomea. Saatu aineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä. Tutkimuksen tuloksiksi nousivat katsomuskasvatuksen määrittely, katsomuskasvatuksen toteuttaminen ja oma osaaminen liittyen katsomuskasvatukseen. Katsomuskasvatusta määritellään joko sisällön ja/tai tavoitteiden mukaan. Katsomuskasvatus on tämän tutkielman tulosten mukaan tutustumista katsomuksiin ja kulttuureihin tavoitteena tukea lapsen kulttuuri- ja katsomus identiteettiä sekä moninaisuuden kunnioitusta. Katsomuskasvatusta toteutetaan monin eri keinoin kuten musiikin ja kirjallisuuden kautta, lasten kanssa keskustellaan heiltä nousseista kysymyksistä. Suunniteltu toiminta painottui juhlien ympärille. Vanhempien kanssa tehtävä yhteistyö on pääosin luvan kysymistä siihen, saako lapsi osallistua katsomuskasvatukseen. Yhteistyötä muiden toimijoiden kanssa ei juuri tehdä, evankelisluterilainen seurakunta mainittiin monessa, mutta varhaiskasvatuksen henkilöstö koki sen toiminnan sitouttavaksi toiminnaksi, joten sitä ei hyödynnetty. Varhaiskasvatuksen henkilöstö koki oman osaamisensa pääosin hyväksi. Haasteita aiheutti katsomuskasvatuksen perusteleminen vanhemmille sekä alle 3-vuotiaiden kielitaito. Varhaiskasvatuksen henkilöstö kehittäisi omaa osaamistaan sekä yksilö että yhteisötasolla. Esiin nousi erilaiset koulutuksen, uskontoihin ja kulttuureihin tutustuminen sekä keskustelu työyhteisössä katsomuskasvatuksesta.
  • Kuusisto, Milla (2024)
    Tavoitteet. Tutkimuksen tarkoitus oli kerätä varhaiskasvatuksen opettajien kokemuksia katsomusreflektion hyödyntämisestä katsomustietoisen pedagogiikan tukena ja katsomuskasvatuksen teemojen käsittelyssä. Tutkimuksen tarve nousi katsomusreflektion tutkimusten vähäisyydestä sekä kentällä nousseesta ilmiöstä, jossa katsomuskasvatuksen toteutus saatetaan kokea hankalaksi tai ongelmalliseksi. Tutkimuksessa ollaan kiinnostuneista keinoista, jotka tukevat katsomuskasvatuksen toteuttamista ja haetaan ajattelun malleja, jotka tukevat tätä toimintaa sekä varhaiskasvatuksen opettajien katsomusreflektiota. Teoreettisen viitekehyksen kulmakivinä toimivat erilaiset reflektiomallit, jotka olivat Korthagenin (2005) reflektio-sipuli, Biestan (2019) ja Schönin (1982) käytännön kasvatustilanteiden tilanteisuuden huomioiminen sekä Keränen-Pantsu, ym. (2023) esittelemät käytäntöreflektiivisyys ja identiteettireflektiivisyys. Menetelmät. Tutkimus toteutettiin puolistrukturoituna haastatteluna, jossa on viitteitä teorialähtöiseen teemahaastatteluun kahdelle pääkaupunkiseudulla toimivalle varhaiskasvatuksen opettajalle. Aineisto analysoitiin teoriasidonnaisen sisällönanalyysin keinoin. Analyysia ei siis selkeästi ohjannut teoreettiset lähtökohdat pääpainoisesti, vaan aineistosta etsittiin ennen kaikkea kytkentöjä teoriaan ja etsittiin esiin nousevia muita keskeisiä teemoja Tulokset ja johtopäätökset. Varhaiskasvatuksen opettajien kokemukset katsomusreflektion hyödyntämisestä olivat yhtä moninaiset kuin reflektiomallien soveltamismahdollisuudet. Opettajat kokivat merkityksellisiksi oman henkilöhistorian ja kasvatuksen kontekstin reflektoinnin. Katsomusreflektiosta puhuttaessa lapsilähtöisyys nousi suurimaksi tekijäksi, joka ohjaa varhaiskasvatuksen opettajien toimintaa ja ajattelua.
  • Bartholomäus, Anna (2023)
    Esiopetuksen laatua arvioivien kriteerien puuttuessa tutkielman tavoitteena on tarkastella miten kehittävän esiopetuksen pedagogisen mallin keskeiset pääpiirteet ilmenevät varhaiskasvatuksen ja perusopetuksen laadun arvioinnin kriteereissä. Aiemman tutkimuksen mukaan laadun arvioinnin tulee perustua lapsilähtöisyydelle. Kehittävän esiopetuksen pedagoginen malli tarkastelee esiopetusta lapsilähtöisesti kehityksen aktiivisen tuottamisen ja leikin kehittävän ominaisuuden, lapsen osallisuuden ja vertaisoppimisen teemojen näkökulmista muodostaen tutkielman teoreettisen viitekehyksen. Aiempi tutkimus esiopetuksen laadun arvioinnista osoittaa esiopetuksen omien laadun arviointikriteerien luomisen tarpeellisuuden. Aiemman tutkimuksen kehittämiskohteeksi nostamaa väittämää tutkielma tarkastelee nykytilanteessa havainnoiden sitä kehittävän esiopetuksen pedagogisen mallin esiopetuksen laadun näkökulmasta. Tutkielman aineistona on käytetty Varhaiskasvatuksen laadun arvioinnin suosituksen ja perusteet (Karvi, 2018) sekä Perusopetusta koskevan toiminnan laadun arviointia koskevat perusopetuksen laatukriteerit (Okm, 2012) julkaisuja. Tutkielma totutettiin laadullisena teorialähtöisenä sisällönanalyysinä. Aineisto analysoitiin teoriasta muodostettujen keskeisistä pääpiirteistä koottujen neljän kategorian avulla. Kategorioiden operationalisoinnin avulla aineistosta etsittiin kategorioiden mukaisten ilmaisujen esiintymistä. Tutkielman tuottaman tuloksen mukaan esiopetuksen keskeisten käsitteiden ilmeneminen tutkimusaineistossa jää vähäiseksi. Täysin yhteneviä kuvauksia aineistosta löytyi vain lapsen osallisuuden, vertaisoppimisen sekä lapsen mielenkiinnonkohteiden huomioimisen osalta (kategoria 1). Mielikuvitus- ja roolileikin esiintymisestä, leikin kehittämisestä tai pitkäaikaisuudesta, aikuisen osallistumisesta leikkiin ei aineistosta löytynyt mainintoja. Molemmista aineistoista löytyi osittaisia yhteneväisyyksiä oppimisympäristöjen, opetusmenetelmien ja toiminnan monipuolisten toteutustapojen sekä oppimisen yhteisöllisyyden osalta. Kehittävän esiopetuksen pedagogisen mallin esiintyminen varhaiskasvatuksen perusopetuksen laatukriteereissä jää siten puutteelliseksi. Esiopetuksen omaleimaisen luonteen sekä esiopetukselle asetettujen tavoitteiden ja lapsen näkökulman nykyistä paremman toteutumisen vuoksi esiopetuksen omien laadun arvioinnin kriteerien luominen on edelleen keskeneräinen ja ajankohtainen tehtävä.
  • Hartemo, Minna (2023)
    Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisia varhaiskasvatusikäisen lapsen kehittyvän lukutaidon tukemiseen tarkoitettuja toimintamenetelmiä esitetään kolmessa lukutaidon kehittämishankkeisiin liittyvässä julkisessa verkkoasiakirjassa. Tutkimuksen toisena tehtävänä oli tarkastella, miten tutkimuksesta löydetyt toimintamenetelmät vastaavat aikaisemmista alan tutkimuksista löydettyjen lukutaidon sisältöjen ja osa-alueiden tukemiseen. Tässä tutkimuksessa termiä lukutaito käsitettiin sen moninaisten sisältöjen kautta, joihin luettiin ymmärrys peruslukutaidosta eli teknisestä ja sujuvasta lukutaidosta, luetun ymmärtämisestä, kirjoittamisen taidoista, monilukutaidosta, kielen- ja puheen kehityksen vaiheista ja valmiuksista, sekä motivaation merkityksistä lukutaidon kehittymisen poluilla. Tutkimuksen aihe nousi esiin sen ajankohtaisuuden vuoksi liittyen lukutaidon merkityksiin ja huoliin viime vuosina saaduista tutkimustuloksista lukutaidon heikentymisestä kaikenikäisillä. Aikaisemmista lukutaitoon liitetyistä tutkimuksista saadun tiedon perusteella tiedetään, että hyvä lukutaito ehkäisee syrjäytymisen riskiä, edistää yksilön tasa-arvoa, osallisuutta ja hyvinvointia koko elämänkaaren ajan. Tämän tutkimuksen tavoitteena olikin tuoda näkyviin varhaiskasvatusikäisten lasten kanssa työskenteleville tietoa ja ymmärrystä lukutaidon tärkeistä sisällöistä ja merkityksistä, sekä selkeyttää erilaisia toimintakeinoja, kuinka lapsen alkavaa lukutaitoa pystytään tukemaan jo varhaiskasvatuksessa. Tämä tutkimus pohjautui laadulliseen tutkimukseen ja se toteutettiin kuvailevana kirjallisuuskatsauksena. Tutkimuksen liittyminen varhaiskasvatusikäisten lasten kehittyvän lukutaidon tukemiseen, ohjasi tutkimusaineiston valintaa kolmeen varhaiskasvatukseen liittyvään julkiseen lukutaitohankkeeseen liittyvään verkkoaineistoon. Tutkimuksen analysointi toteutettiin teoriaohjaavana sisällönanalyysina. Täten tutkimusaineistoa luokiteltiin tutkimuskysymysten ohjaamana, sekä niistä esiin tulleita tietoja tarkasteltiin lukutaitoon liittyvistä aikaisemmista tutkimuskirjallisuudesta saatuihin tuloksiin. Tämän tutkimuksen tuloksissa vastatessa tutkimuksen ensimmäiseen kysymykseen, millaisia kehittyvää lukutaitoa tukevia toimintamenetelmiä tutkimusaineistossa esitetään, tutkimusaineistosta löydettiin seitsemän niihin liittyvää pääluokkaa, jotka olivat: lukeminen, leikkiminen ja pelaaminen, sadutus, äännekirjainvastaavuuden harjoitteleminen, nimeämisen harjoittaminen, oppimisympäristön rakentaminen ja hyödyntäminen, sekä huoltajien kanssa tehtävä yhteistyö. Seuraavaksi näitä luokituksia ja niihin liitettyjä toimintamenetelmiä peilattiin tutkimuksen toisen kysymyksen ohjaamana, lukutaitoon liitettyjen sisältöjen luokituksiin, jotka olivat: peruslukutaito, kielellisen ymmärtämisen ja tuottamisen taidot, monilukutaito ja motivaatio. Tutkimuksen tulokset osoittivat, että tutkimusaineistossa esitettiin monipuolisesti erilaisia lukutaidon kehittymistä tukevia toimintamenetelmiä, joiden säännöllisellä hyödyntämisellä varhaiskasvattajat kykenevät vastaamaan lukutaitoon liitettyjen tärkeiden sisältöjen tukemista ja alkavan lukutaidon oppimista.
  • Järviniemi, Alli (2023)
    Vanhempien osallisuuden toteutumista varhaiserityiskasvatuksessa on tutkittu vähän. Aihetta on kuitenkin sivuttu varhaiserityiskasvatukseen, inkluusioon ja lasten osallisuuteen liittyvissä tutkimuksissa. Aiemmat tutkimukset painottavat tarvetta lisätutkimukselle liittyen vanhempien osallisuuteen. Tutkimukseni antaa ajantasaista ja valtakunnallista tietoa tuen tarpeisten lasten vanhempien kokemuksista yhteistyöstä varhaiserityiskasvatuksen kanssa. Tutkimuksessa selvitetään miten tuen tarpeisten lasten vanhemmat kokevat osallisuutensa toteutuneen varhaiserityiskasvatuksessa ja mitkä tekijät osallisuuteen vaikuttavat. Tutkimuksen tavoitteena oli saada tietoa vanhempien ja varhaiserityiskasvatuksen henkilöstön välisen vuorovaikutuksen vaikutuksesta vanhempien osallisuuden toteutumiseen. Lisäksi tutkimuksessa haluttiin kuulla vanhempien kokemuksia roolistaan lapsen tuen suunnittelu- ja toteutusvaiheessa. Vanhemmilta kysyttiin myös näkemyksiä toimivan yhteistyön edellytyksille varhaiserityiskasvatuksessa. Aiemmat tutkimukset ovat osoittaneet, että vanhemmilla on hyviä kokemuksia yhteistyöstä varhaiskasvatuksen kanssa, mutta myös haasteita on olemassa. Tutkimus tehtiin laadullisena tutkimuksena. Aineisto kerättiin avoimia kysymyksiä sisältävällä sähköisellä haastattelulomakkeella sosiaalisen median kautta. Lomakkeen linkki julkaistiin Facebookin yksityisessä ryhmässä, jonka jäsenet ovat tuen tarpeisten lasten vanhempia. Vastaajat pysyivät anonyymeinä. Aineisto analysoitiin hyödyntämällä aineistolähtöistä sisällönanalyysiä ja menetelmänä käytettiin teemoittelua. Tutkimuksen tulosten mukaan vanhempien osallisuuteen vaikuttavia tekijöitä olivat varhaiserityiskasvatuksen henkilöstön ja vanhempien välisen vuorovaikutuksen laatu sekä vanhemman rooli tuen suunnittelussa ja toteutuksessa. Osallisuuden kokemus vahvistuu, kun vuorovaikutus on toimivaa ja vanhempi on aktiivisesti mukana lapsen tuen rakentamisessa. Toimivan yhteistyön edellytyksinä vanhemmat korostivat avointa kommunikointia, molemminpuolista kunnioitusta sekä riittävää resursointia. Tuloksia voidaan hyödyntää varhaiskasvatuksessa ja esiopetuksessa, kun halutaan parantaa perheiden kanssa tehtävää yhteistyötä.
  • Tuominen, Hanna (2024)
    Tämän kandidaatintutkielman tarkoituksena on selvittää millä tavoin keskustelevan satujen lukeminen tukee 3–6-vuotiaiden lasten kielellistä kehitystä sekä etsiä vastausta siihen, millainen rooli opettajilla on keskustelevan lukemisen mallissa. Whitehurstin ym. vuonna 1988 kehittämää dialogisen lukemisen mallia on tutkittu erilaisissa konteksteissa, myös Suomessa. Tutkielman tavoitteena on tiivistää aikaisempien tutkimusten tuloksia siten, että kielenkehitys ja opettajan rooli kielen kehityksen tukijana korostuisi. Tämä kandidaatintutkielman toteutettiin kuvailevana kirjallisuuskatsauksena. Tutkimusaineisto koostui kolmesta vertaisarvioidusta tutkimusartikkelista. Tutkimusartikkelit oli julkaistu vuosien 2011–2022 välillä kolmessa eri maassa. Tutkimusaineisto käsitteli keskustelevaa lukemista ja tutkimusaineisto analysoitiin kvalitatiivisen sisältöanalyysin kautta. Sisältöanalyysin menetelmäksi valikoitui induktiivinen aineiston analyysi. Tutkimuksessa todettiin, että dialoginen lukeminen oli hyvä keino kehittää erilaisia kielen kehityksen tasoja, kuten ymmärrystä siitä, mitä tarinassa tapahtuu, sekä sanavaraston syvyyttä ja laajuutta (Grolig ym. 2020, s. 199; Lever & Sénéchal, 2011, s 18). Narratiivisella dialogisella lukemisella oli myönteisiä vaikutuksia lasten kerronnalliseen ymmärtämiseen, erityisesti päätelmälliseen ymmärrykseen (Grolig ym., 2020, s. 199; Lever & Sénéchal, 2011, s. 18). Tulokset tarjoavat uuden näkökulman keskustelevan lukemisen oppimismekanismeihin. Havainnot osoittavat, että keskustelevan lukemisen vaikutukset sanattomien kuvakirjojen sanaston taitoihin ovat verrattavissa tekstipohjaisten kertomuskirjojen vaikutuksiin. tulokset vahvistavat olemassa olevaa tutkimusta keskustelevasta lukemisesta ympäristöissä, jotka edistävät lasten tarinanymmärrystä, sanallista osallistumista ja opettajien ohjaamaa vuorovaikutusta. Yksilöllisten erojen huomioiminen tarinanymmärryksen tasoissa voi auttaa varhaiskasvatuksen henkilöstöä suunnittelemaan osallistavampia ja tehokkaampia tarinankerronnan hetkiä, jotka tukevat kielen kehitystä ja ymmärrystä kaikenlaisilla oppijoilla (Lepola ym., 2022, s. 225).
  • Ranto, Samuli (2022)
    Tiivistelmä - Referat - Abstract Tämän tutkimuksen tavoitteena oli tutkia miten Lastentarha aikakauslehdessä keskustellaan lasten liikunnasta sekä minkälaisia aikuisen rooleja nousee lasten liikunnassa. Aihe on mielestäni mielenkiintoinen, koska opettajat ovat merkittävässä roolissa lasten arjessa ja voivat osaltaan vaikuttaa liikunnalliseen elämäntapaan kasvamiseen. Aiheen valintaan vaikutti se, että suoritin edellisen lukuvuoden aikana liikunnan valinnaisen opintokokonaisuuden, joka antoi uutta perspektiiviä lasten liikuntaan. Sekä siksi, että mielestäni lasten liikunnasta puhutaan liian vähän siihen nähden kuinka tärkeä asia liikunta on. Tutkielmassani on kaksi tutkimuskysymystä: 1) Miten liikunnasta keskusteltiin Lastentarha aikakauslehdissä? 2) Minkälaisia aikuisen rooleja liikunta-aiheisissa keskusteluissa ilmeni? Tutkimukseni on toteutettu laadullisena tutkimuksena ja tutkimusmenetelmänä käytin aineistolähtöistä sisällönanalyysiä. Aineistona toimivat lastentarha aikakausilehdet vuosilta 2016–2020. Kaikkiaan aineisto koostui kymmenestä lehdestä, joissa liikunta-aiheista keskustelua ilmeni. Tutkimuksen aiheen kannalta oli mielekkäintä tarkastella uusinta saatavilla olevaa aineistoa. Valitsin uusimmat saatavilla olevat aineistot tutkimukseen, koska minua kiinnosti nähdä miten vuonna 2016 voimaan tulleet fyysisen aktiivisuuden suositukset ovat vaikuttaneet keskusteluun lasten liikunnasta. Tutkielman tulokset osoittavat, että lasten liikunnasta ja fyysisestä aktiivisuudesta puhuttiin paljon ja niissä korostui aikuisen roolin merkittävyys. Artikkelit sisälsivät puhetta vuonna 2016 tulleista fyysisen aktiivisuuden suosituksista, vesi- ja luontoliikunnasta, sekä liikunnan positiivista vaikutuksista lapsen oppimiseen ja fyysiseen- sekä henkiseen hyvinvointiin. Artikkeleissa, joissa puhuttiin aktiivisesta aikuisesta, välittyi positiivinen ote liikuntakasvatuksesta ja oli helppo huomata, että niissä fyysistä aktiivisuutta esiintyi huomattavasti enemmän, kuin artikkeleissa, joissa aikuisilla oli passiivinen ote lasten liikuntaa kohtaan. Lehden keskusteluissa oli selvästi esillä, että aikuisen aktiivisella ohjaamisella ja osallistumisella on positiivinen vaikutus lasten fyysisen aktiivisuuden määrään. Tulokset osoittavat, että keskustelulle lasten liikunnasta on paikkansa kasvatustieteellisellä kentällä. Uskon myös, että aikuisen roolin tärkeyteen tullaan tulevaisuudessa kiinnittämään vielä enemmän huomiota.
  • Seppänen, Sara (2022)
    Tavoitteet. Kestävän kehityksen välttämättömyys elämän kannalta maapallolla ymmärretään koko ajan perusteellisemmin eri tieteenaloilla. Kasvatuksen tehtävä tulevaisuuden rakentajana on laajasti tunnustettu ja sen vuoksi varhaiskasvatuksella voidaan nähdä olevan hyvinkin pitkälle yltävä vaikutusvalta myös kestävyyden suhteen. Sen lisäksi kirjallisuuden sekä itseisarvo että potentiaali välinearvona on tunnustettu myös varhaiskasvatuskonteksteihin sijoittuvassa tutkimuksessa. Varhaiskasvatusta ohjaaviin asiakirjoihinkin sekä kestävä elämäntapa että kirjallisuus ovat jo päätyneet omiin kohtiinsa, mutta tutkimukset osoittavat, että näiden kahden aihepiirin toteutuminen käytännössä varhaiskasvatuksen arjessa on vielä hyvin vaihtelevaa. Lisäksi kirjallisuuden ja kestävän kehityksen yhdistäminen on myös heikosti tutkittu yhdistelmä varhaiskasvatuksen kontekstissa. Tämän tutkimuksen tarkoituksena on sen vuoksi kuvailla, analysoida ja tulkita sitä, millä tavoin eri kestävän kehityksen ulottuvuudet ja piirteet ilmenevät valitsemissani kuvakirjoissa. Sen pohjalta on mahdollista arvioida näiden kirjojen soveltuvuutta varhaiskasvatukseen ja etenkin arvioida niiden mahdollisuuksia osana kestävän kehityksen pedagogiikkaa ja laajemminkin kirjallisuuden potentiaalia varhaiskasvatuksessa. Menetelmät. Aineistona tässä tutkimuksessa toimi kaksi viime vuosina ilmestynyttä kuvakirjasarjaa; Koira nimeltään Kissa ja Muru ja minä- trilogia. Tutkimusmenetelmä oli laadultaan kvalitatiivinen ja analyysimenetelmänä toimi teoriaohjaava sisällönanalyysi, jonka apuna käytin myös lähiluvun tekniikkaa. Sosiaalinen konstruktionismi ja sosiokulttuurinen teoria toimivat tutkimuksen viitekehyksinä. Tulokset ja johtopäätökset. Kestävä kehitys ilmeni neljän ulottuvuuden ja kolmentoista piirteen kautta kuvakirjoissa. Eri ulottuvuuksia ja piirteitä ilmeni kaikissa aineistoksi valikoituneissa kuvakirjoissa. Siitä voidaan päätellä, että nämä kirjat soveltuisivat kestävän kehityksen käsittelyyn, mutta kirjojen välillä oli myös paljon eroa siinä, miten kestävyys ilmeni. Sen lisäksi tutkittavana olleista kirjoista löytyi myös muun muassa monitulkintaisuutta. Näiden seikkojen takia onkin olennaista kiinnittää entistä enemmän huomiota siihen mitä kirjoja otetaan mukaan ja miten niitä käsitellään osana varhaiskasvatusta. Kuvakirjoilla ja muullakin kirjallisuudella voidaan tutkimustulosteni perusteella myös olettaa olevan monia soveltamismahdollisuuksia varhaiskasvatuksessa eri aiheiden käsittelyyn ja muuhun toimintaan.
  • Hallikainen, Aada (2024)
    Tavoitteet. Autismikirjo on saanut lähivuosina saanut vakinaistetun termin, ja vanhat diagnoosit väistyvät sen alta. Tämän myötä myös ymmärrys sen erilaisia neurologisia ominaisuuksia kohtaan lisääntyy. Tämän kandidaatintutkielman tavoitteena on selvittää musiikkikasvatuksen yhteyttä autismikirjolla olevan lapsen kielenkehitykseen. Ongelmaa lähestytään tutkimuskysymyksillä, jotka pyrkivät selvittämään ilmiöiden keskinäisiä suhteita. Tutkimuskysymyksiksi muodostuivat ”Minkälaisia vaikutuksia musiikkikasvatuksella on autismikirjolla olevan lapsen kielenkehitykseen?” ja ”Miten musiikkikasvatus vastaa autismikirjolla olevan lapsen kielenkehityksen vuorovaikutukselliseen tarpeeseen?” Menetelmät. Tutkielma on toteutettu käyttäen kuvailevan kirjallisuuskatsauksen metodeja, ja aineiston analysoimiseksi on käytetty narratiivista analyysiä. Tutkimuksia kartoitettiin tekemällä hakuja kolmeen eri tietokantaan erilaisilla hakusanoilla. Kirjallisuuskatsaukseen valikoitui muodostuneiden hakusanojen sekä sisään- ja poissulkukriteereiden jälkeen yhteensä kuusi kappaletta. Tulokset ja johtopäätökset. Valikoituneessa aineistossa musiikkikasvatusta lähestytään pitkälti musiikkiterapeuttisin interventiomenetelmin. Kirjallisuuskatsaukseen valikoitunut aineisto osoittaa, että erityisesti musiikkiterapia on toimiva keino autismikirjolla olevan lapsen kielenkehityksen tueksi. Lisäksi erilaiset musiikkiterapeuttiset menetelmät tukevat autismikirjolla olevan vuorovaikutus- ja kommunikaatiotaitoja laajalti. On tärkeää pohtia, miten musiikkiterapeuttisia keinoja voidaan soveltaa varhaiskasvatuksen arkeen ja miten siitä saadaan käyttöön kaikki mahdollinen hyöty.
  • Laaksonen, Aino (2022)
    Tässä tutkimuksessa analysoin vuonna 2018 julkaistua Varhaiskasvatussuunnitelman perusteita sekä vuonna 2014 julkaistua Esiopetuksen opetussuunnitelman perusteita kielitietoisuuden näkökulmasta. Tämän tutkimuksen tavoitteena on selvittää, miten ja kuinka laajasti kielitietoisuus on nostettu esille tarkasteltavissa opetussuunnitelmissa. Kielitietoisuus opetuksellisessa kontekstissa on kokonaisvaltaista ymmärrystä omista ja ympäröivistä kielistä sekä niiden käytöstä. Tällaista tutkimusta ole aiemmin tehty, joten tutkimus on ajankohtainen ja tärkeä. Toteutin tutkimuksen laadullisena tutkimuksena aineistolähtöisen sisällönanalyysin keinoin. Analysoin opetussuunnitelmia etsimällä teksteistä kielitietoisuuteen liittyviä sisältöjä. Tämän jälkeen muodostin analyysiyksiköistä alaluokkia, joita ryhmittelemällä syntyivät yläluokat. Lopulta sain aikaiseksi seitsemän pääluokkaa, joiden avulla vastaan tutkimuskysymykseeni. Tulosten perusteella molemmissa opetussuunnitelmissa puhuttiin kielitietoisuudesta useassa eri kontekstissa, joita kuvaavat sisällönanalyysin tuloksena syntyneet pääluokat. Näistä merkittävimmiksi nousivat kieli-identiteettiä sekä henkilöstön merkitystä koskevat kontekstit. Huomattavaa oli myös se, että opetussuunnitelmadokumenteissa ei ole erikseen määritelty kielitietoisuus-termiä. Tämä tutkimus antaa uutta näkökulmaa kielitietoisuuden tarkastelemiseen uusimpien opetussuunnitelmien kohdalla. Jatkotutkimusehdotuksena olisi laajentaa tutkimusta paikallisiin opetussuunnitelmiin tai toteuttaa henkilöstölle tarkoitettu kielitietoisuus–oppimateriaali.
  • Orava, Piita (2022)
    Tämän tutkimuksen tavoitteena oli tarkastella kiintymyssuhdemallin vaikutuksia suhteessa sosiaalisiin taitoihin ja itsetuntoon. Varhainen vuorovaikutus ja sen myötä muodostuva kiintymyssuhdemalli on keskeisessä asemassa kehittyvän lapsen maailmassa ja sitä myötä sen voisi ajatella liittyvän keskeisesti sosiaalisten taitojen ja itsetunnon orastavaan kehitykseen. Aikaisemmassa tutkimuksessa on liitetty turvallisen kiintymyssuhteen vaikuttavan positiivisesti lapsen sosiaaliseen kehitykseen ja sisäiseen käsitykseen itsestä, sekä ympärillä olevasta maailmasta. Tämä tutkimus toteutettiin systemaattisena kirjallisuuskatsauksena. Tutkimuksessa pyrittiin luomaan tiivis yleiskatsaus aiheeseen, jonka aineistona toimi aikaisempi julkaistu tutkimus aihepiirin ympärillä. Lisäksi tutkimuksessa pyrittiin antamaan kuvaa siitä, millä tavoin kiintymyssuhdetutkimusta on aikaisemmin tehty. Systemaattiselle aineistonhaulle asetettujen sisäänotto- ja poissulkukriteereiden jälkeen tutkimusaineisto koostui 5 tutkimusartikkelista, joissa käsiteltiin kiintymyssuhteen vaikutuksia joko sosiaalisiin taitoihin tai itsetuntoon tai parhaimmassa tapauksessa molempiin. Tutkimukset oli toteutettu Yhdysvalloissa, Kanadassa, Portugalissa, Taiwanissa ja Japanissa. Aineiston analyysi toteutettiin narratiivisena synteesinä. Tutkimuksessa havaitut tulokset osoittivat, että kiintymyssuhdemallilla oli vaikutusta sosiaalisiin taitoihin ja itsetuntoon, sekä ihmisen sosiaaliseen ja psyykkiseen kehitykseen yleisemminkin. Tulosten mukaan turvallinen kiintymyssuhdemalli vaikutti positiivisesti niin sosiaalisiin taitoihin kuin itsetuntoonkin. Sen lisäksi turvallisen kiintymyssuhdemallin omaavat kärsivät vähemmän masennus- ja ahdistusoireista. Turvattomasti ja jäsentymättömästi kiintyneet taas omasivat heikomman itsetunnon ja itsevarmuuden. Jäsentymätön kiintymyssuhdemalli oli yhteydessä korkeampiin masennus- ja ahdistusoireisiin esiteini-iässä. Tutkimuksen tuloksissa havaittiin myös vanhemman kiintymyssuhdemallin epäsuora vaikutus lapsen sosiaalisiin taitoihin ja itsetuntoon. Tutkimuksen tulokset olivat linjassa aikaisemman tutkimuksen kanssa, mutta havainnot korostavat kiintymyssuhdemallin keskeisen tärkeää asemaa lapsuudessa ja sen kauaskantoisia vaikutuksia.
  • Haakana, Iida (2022)
    Tämä tutkimus perustuu John Bowlbyn kiintymyssuhdeteoriaan keskittyen varhaislapsuuden kiintymyssuhteisiin sekä niiden mahdollisiin vaikutuksiin lapsen kehityksessä. Kiintymyssuh-teiden muodostuminen alkaa jo sikiöaikana ja syntymän jälkeen lapsi kiintyy hoivaajaansa (Sinkkonen, 2004, s. 1866). Kiintymyssuhteet vaikuttavat lapsen kehitykseen usealla eri osa-alueella kuten itsetunnon kehitykseen sekä ennustavat myöhempiä ihmissuhteita. Turvaton kiintymyssuhde voi antaa lähtökohdat haastavuuteen luoda ihmissuhteita tai itsetunnon haas-teisiin herkemmin kuin turvallinen kiintymyssuhde. Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, miten varhaiset kiintymyssuhteet esitetään vanhem-mille suunnatuissa oppaissa Mannerheimin lastensuojeluliiton sivuilla sekä mihin oppaiden tieto perustuu ja verrata sitä olemassa olevaan tutkimustietoon. Tutkimuksen tarkoituksena on luoda kuvaa kiintymyssuhteista ilmiönä ja mihin eri kiintymyssuhdelaadut voivat vaikuttaa lap-sen kehityksessä. Oppaiden sisältöä verrataan keskenään sekä olemassa olevaan tutkimus-tietoon. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena, jossa on kirjallisuuskatsauksen piirteitä. Tutkimuksen aineistona toimi suuren asiantuntijajärjestö Mannerheimin lastensuojeluliiton julkaisut. Aineisto kerättiin teoriasidonnaisen sisällönanalyysin avulla, jonka myötä aineistoa vertailtiin keskenään sekä vertaisarvioituun tutkimustietoon. Analyysin perusteella voidaan sanoa, kuinka aineiston julkaisut ovat linjassa ajankohtaisen tutkimustiedon kanssa. Ristiriitoja tai suuria puutteita aineistosta ei löytynyt. Keskeisinä teemoina nousi esille arjen rutiinien tärkeys, perushoiva ja läsnäolo. Lapsen myönteisten vuorovaikutuskokemusten suuressa roolissa ovat vanhemmat. Oppaat tarjoavat vanhemmille keinoja arkeen, kuinka tukea vuorovaikutusta ja itsetunnon kehitystä lapsella huomioiden vanhemman oma sekä lapsen hyvinvointi.