Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Title

Sort by: Order: Results:

  • Kiikeri, Mika (2018)
    In brain imaging research, two types of inferences are regularly employed: direct inference proceeds from a cognitive function to observed brain activation, whereas inverse inference takes an opposite direction from observed activation to a cognitive function. Inverse inference is more problematic of these two. Its hasty application could lead to errors in the interpretation of experimental results. In this study, conditions for the succesful use of inverse inference are analyzed. To start with, inverse inference should always be part of the testing process of a neurocognitive model, and there should be at least preliminary understanding of the neural correlates of cognitive functions. With the help of Bayesian analysis, quantitative estimates for the strength of inverse inference could be calculated. The bayesian analysis shows that this strength is inversely proportional to the number of different experimental tasks associated with activations in the region of interest. There is also an important distinction between two types of inverse inference: constrained inference is restricted to the activations associated with one type of experimental task, wheras unconstrained inference involves all the tasks that activate the region of interest. Especially unconstrained inference is strengthened by the use of large pools of experimental results, which are recently collected to the neuroscientific databases such as BrainMap or NeuroSynth. One problem for inverse inference is that there are not any commonly accepted taxonomies of cognitive functions. The lack of unitary vocabulary could leave the mapping between mental functions and brain mechanisms indeterminate. As a solution, some researchers have developed cognitive ontologies, which are formal knowledge structures with an explicit goal to define unitary empirically-based cognitive concepts. As a conclusion, it could be stated that if the above mentioned considerations are carefully taken into account, the employment of inverse inference becomes acceptable in the context of brain imaging studies.
  • Juvani, Katri (2024)
    Tavoitteet: Alkoholiriippuvuus saattaa olla seurausta aivojen palkitsemisjärjestelmän allostaasille, eli adaptoitumiselle aivojen toiminnan tasapainon säilyttämiseksi, mikä saattaa johtaa palkitsemisjärjestelmän krooniseen toiminnan häiriöön. Humalahakuinen alkoholin käyttö lisää riskiä alkoholiriippuvuudelle mahdollisesti palkitsemisjärjestelmän allostaasista johtuen. Tämä kirjallisuuskatsaus keskittyi tutkimaan, voidaanko humalahakuisilla alkoholinkäyttäjillä, joille ei ole vielä muodostunut diagnisoitavaa alkoholin käyttöhäiriötä, havaita samankaltaista aivojen palkitsemisjärjestelmän toiminnan muutoksia kuin alkoholiriippuvaisilla toiminnallisella magneettikuvauksella (eng. functional magnetic resonance imaging, fMRI) mitattuna. Tarkemmin sanottuna, katsaus keskittyi tutkimaan, esiintyykö humalahakuisilla alkoholin käyttäjillä palkitsemisjärjestelmän poikkeavaa toimintaa alkoholia käyttäessä, alkoholiin liittyviä ärsykkeitä havaitessa sekä alkoholiin liittymättömiä palkintoja ennakoidessa ja saadessa. Menetelmät: Artikkeleita etsittiin hakukoneista Google Scholar ja Scopus käyttäen hakusanoja “binge OR heavy AND drink* AND fmri AND reward”. Lisäksi artikkeleita etsittiin löydetyn kirjallisuuden lähteistä. Katsaukseen sisällytettiin yhteensä yhdeksän artikkelia. Tulokset ja johtopäätökset: Tulokset osoittivat, ettei humalahakuisilla alkoholin käyttäjillä esiinny palkitsemisjärjestelmän poikkeavaa toimintaa alkoholiin liittyvien ärsykkeiden havainnoinnin ja alkoholiin liittymättömien palkintojen ennakoinnin ja saamisen yhteydessä. Ainoastaan alkoholin käytön yhteydessä humalahakuisilla alkoholin käyttäjillä esiintyi poikkeavuutta palkitsemisjärjestelmän toiminnassa. Tosin tämä tulos perustui ainoastaan yhteen tutkimukseen. Tulosten perusteella voidaan kokonaisuudessaan päätellä, että humalahakuisten alkoholin käyttäjien palkitsemisjärjestelmän toiminta ei vaikuta muistuttavan alkoholiriippuvaisten palkitsemisjärjestelmän toimintaa.
  • Ylipiha, Eveliina (2019)
    ABSTRACT Background. The brain reward system refers to a group of neural structures responsible for the experience of pleasure and approach behavior. According to previous studies, depression is associated with altered reward functioning, such as reduced activation in nucleus accumbens. However, the results are conflicting, and the neurobiology of depression is not fully understood which might be due to the heterogeneity of depression disorder. Aims. The present review examines the association between anhedonia, the core symptom of depression, and the altered structure and function of the brain reward system. Anhedonia refers to a reduced ability to experience pleasure and difficulties in engaging in pleasurable activities. Methods. The data was collected in October 2019 from the PubMed and Medline databases. A total of ten experimental studies met the selection criteria and were selected for the review. Two of the studies studied structural differences in the medial forebrain bundle with diffusion imaging. Whereas the rest explored functional differences of the brain reward system mostly with functional magnetic resonance imaging. Results and conclusions. Anhedonia was associated with altered function in nucleus accumbens and white matter microstructure alterations in the medial forebrain bundle. In addition, alterations in cortical connectivity were found especially in ventromedial prefrontal cortex. According to the studies reviewed, alterations in the brain reward system reflected impairments rather in motivated behavior than experience of pleasure. The review includes only cross-sectional studies and therefore does not provide insight into causality of observed associations. More longitudinal studies are needed to provide insight into whether the changes observed are etiological or compensatory mechanisms of anhedonia.
  • Wuori, Valma (2020)
    The purpose of this thesis is to give an overview of how neuroimaging is used in courts. It is discussed how neuroimaging-based information is applied in trials, how usual it is and what problems may rise because of it. In addition, it is described which laws regulate brain studies and the use of their results. There have been conflicting opinions whether bringing neuroimaging to court is a good or a bad idea. Constantly increasing debate motivates to find out what is going on within the field of neurolaw according to recent research. For the purpose of this thesis it was made an Ovid Medline search using keywords neuroscien*, brain imag*, court* and law. The source material was completed by suitable articles found from reference lists and from Journal of Biosciences and Law since 2015. Neuroimaging-based information is used in court mostly for diagnostic purposes and as defense’s mitigating evidence. Interpreting the results of brain studies is often contradictory and the evidence may be presented without a well-founded reason. Research also supports that neuroscientific evidence may mislead decision making considering death penalty and accountability. Research is aiming to come up with more reliable neuroscientific applications such as fMRI-based lie detection. The amount of trials that use neuroscientific evidence differ from country to country but there is a globally upward trend. According to current knowledge, there is no specific neurolaw issued anywhere in the world, but existing regulations considering medical research in general are applied on neurosciences. Despite the missing legislation, applying neuroimaging in court neither seems to violate any human rights nor has it led to any more misuse than any other methods applied in court.
  • Riekkinen, Anna-Maija (2020)
    Tavoitteet. Vain kolmannes suomalaisista nuorista kokee saavansa kunnollisia valmiuksia kouluun tai lähiympäristöön vaikuttamiseen (Myllyniemi 2018). Samanaikaisesti 83% alaluokkien opettajista katsoo, ettei ole saanut riittävästi koulutusta demokratiakasvatuksen toteuttamiseen koulussa (Opetushallitus 2011). Tämän tutkimuksen tavoitteena oli tarkastella, millaisia yhteiskunnallisia toimijoita opettajaopiskelijat ovat, miten he näkevät yhteiskunnalliseen aktiivisuuteen kasvattamisen ja millaisia valmiuksia opettajankoulutus antaa yhteiskunnalliseen aktiivisuuteen kasvattamiseen. Teoreettisenä viitekehyksenä käytän aktiivisen kansalaisen ja demokratiakasvatuksen käsitteitä. Menetelmät. Tutkimus toteutettiin kuvailevana kirjallisuuskatsauksena. Aineisto koostui kahdeksasta vertaisarvioidusta artikkelista, joista kolmessa käsiteltiin suomalaista opettajaopiskelijaa ja opettajankoulutuslaitosta. Tulokset ja johtopäätökset. Opettajaopiskelijat pitivät aktiiviseen kansalaisuuteen kasvattamista tärkeänä tavoitteena. Suomalaiset opettajaopiskelijat pitivät opettajaa yhteiskunnallisena vaikuttajana ja käyttivät demokraattisia menetelmiä opetuksessaan. Erilaisilla kansalaiskasvatukseen liittyvillä ohjelmilla oli vaikutusta opettajaopiskelijoiden yhteiskunnallisen ymmärryksen kasvuun, mutta kriittisyys ei johtanut yhteiskunnallisen toimijuuden kehittymiseen. Suomalainen opettajaopiskelija lähestyi tarkasteltavassa aineistossa yhteiskunnallista kasvatusta säilyttävän perinteen kautta siinä missä muut länsimaalaiset opettajaopiskelijat näkivät tärkeänä kriittisemmän lähestymistavan yhteiskuntaan. Tässä mielessä suomalainen opettajaopiskelija asemoituu lähemmäs turkkilaisia opiskelutovereitaan kuin länsimaisia opiskelijakollegoitaan.
  • Honkamaa, Milla (2021)
    Tavoitteet. Aiempi tutkimus osoittaa, että aivovamman saaneilla on iästä riippumatta vähemmän merkityksellisiä ja laadukkaita ihmissuhteita kuin terveellä väestöllä. Aivovammasta syntyvä oirekuva on moninainen, ja kokonaisvaltainen muutos yksilön fyysisessä, psyykkisessä ja sosiaalisessa olemuksessa on omiaan vaikuttamaan sosiaaliseen toimintaan ja ihmissuhteisiin. Tämän kandidaatintutkielman tavoitteena oli selvittää aivovamman saaneiden lasten ja nuorten sosiaalisen kommunikaation haasteiden vaikutuksia heidän sosiaaliseen toimintaansa ja ihmissuhteisiinsa sekä tarkastella aivovamman vaikeusasteen vaikutusta kyseisiin toimintoihin. Menetelmät. Menetelmänä tutkielmassa käytettiin integroivaa kirjallisuuskatsausta. Tiedonhaku tehtiin OvidMedline, PsychInfo ja Scopus tietokantoihin. Hakulausekkena oli (tbi OR traumatic brain injur* OR acquired brain injur*) AND (social communication OR social difficult* OR social skill* OR social competence OR pragmatic* OR social cognition) AND (peer relation* OR friendship OR friend* OR interpersonal relation*). Lopullinen tutkimusaineisto koostui kuudesta tutkimusartikkelista, jotka läpikäytiin systemaattisesti. Tulokset ja johtopäätökset. Sosiaalisen kommunikaation haasteita ilmenee aivovamman saaneilla lapsilla ja nuorilla tervettä väestöä enemmän, mutta ongelmia ei havaita kaikissa sosiaalisen kommunikaation toiminnoissa. Myös sosiaalinen toiminta on aivovamman saaneilla lapsilla ja nuorilla heikentynyt. Vaikea-asteisempi vamma on yhteydessä suurempiin haasteisiin. Sosiaalisen kommunikaation vaikeudet olivat vain osassa katsaukseen valikoituneista tutkimuksissa yhteydessä sosiaaliseen toimintakykyyn tai ihmissuhteisiin. Katsauksen perusteella näyttää siltä, että aivovamman seurauksena syntyneet sosiaalisen kommunikaation haasteet voivat vaikuttaa negatiivisesti sosiaaliseen toimintaan ja ihmissuhteisiin, mutta ihmissuhdevaikeuksien takana ovat kokonaisvaltaisemmin muutkin tekijät.
  • Karttunen, Anni (2016)
    Aphasia is an aquired language disorder that can follow the loss or damage of brain tissue. A lot of methods for speech and language rehabilitation of aphasia have been developed and their efficacy in the chronic stages of aphasia have been studied. In Finland more than 6000 people each year are affected by aphasia as a result of a left-hemisphere stroke or other damage to the language areas of the brain. Most of them are patients of speech and langugage pathologists from the acute stage on, but there aren’t many studies of the methods or efficacy of rehabilitation of acute aphasia. In this study the purpose is to introduce previous research that have looked into the methods used by speech and language pathologists in the acute phase of aphasia, as well as to find information on the effectiveness of these methods. This study is a descriptive literature review. The data was collected using EBSCO-, ProQuest Linguistics - and PubMed databases. The search terms used in this descriptive literature review were aphasia, early, acute, rehabilitation and intervention. Data collection followed the selection criteria set out in the study: 1) the research was peer-reviewed, 2) year of publication from 2000 to 2016, 3) available in English language, 4) full text available, 5) The studied subject was speech and language pathology rehabilitation to people with aphasia following stroke and the rehabilitation began within 2 weeks after lesion and was carried out during 3 months from the starting point. The search returned 113 articles from which the application of selection criteria produced the final data of 7 items. Information retrieval and interpretation of data followed the principles of descriptive literature review. No conclusive evidence of the effectiveness acute aphasia speech therapy rehabilitation came up in my study. However, it would appear that the stroke patients not only tolerated but in many case benefitted from up to daily speech therapy rehabilitation. Methods used in the acute phase rehabilitation are not spesific to early interventions, but identical to those of chronic aphasia rehabilitation and their use often continues seamlessly from the acute stage onwards. Their usability in the acute phase after stroke was good.
  • Pohjankyrö, Pihla (2020)
    Lapsen kilpaurheiluharrastus vaatii koko perheeltä ajankäytön suunnittelua. Itse entisenä kilpaurheilijana olen kokenut harrastuksen vaikutuksen kilpaurheilevan lapsen ajankäyttöön. Tämän lisäksi minua kiinnostaa tutkia, miten kilpaurheiluharrastus määrittelee koko perheen ajankäyttöä. Tutkimuksen haasteeksi muodostui aiheesta tehtyjen aiempien tutkimusten vähäisyys. Aikaisemmat tutkimukset ovat olleet ajankäyttötutkimuksia perheiden, nuorten ja työssäkäyvien ajankäytöstä. Kilpaurheilun ja liikunnan määrää on tutkittu urheilijoiden itse täyttämillä urheilupäiväkirjoilla ja kyselyillä. Tämän kirjallisuuskatsauksen tarkoituksena on näihin aiempiin tutkimuksiin perustuen muodostaa yhtenäinen synteesi, joka vastaa tutkimuskysymykseeni: millaista ajankäyttö on kilpaurheilevan lapsen perheessä? Tutkielma on tehty kuvailevana kirjallisuuskatsauksena, jonka aineisto koostuu kuudesta eri tutkimuksesta. Kirjallisuuskatsaukseni aineisto löytyi pääosin Googlen, Google Scholarin ja Helsingin yliopiston hakupalveluiden Helkan ja Heldan kautta. Valitsin aineistoa katsaukseeni sen perusteella, miten aineisto soveltui ja vastasi tutkimuskysymykseeni. Tutkimuskysymykseni on laaja, jonka takia muodostin tutkimuskysymyksen avuksi kahdeksan alakysymystä. Alakysymykset käsittelevät ajankäyttöä eri näkökulmista, jolloin ne yhdessä vastaavat itse päätutkimuskysymykseeni. Aineistoni keruu ja analysointi toteutettiin kuvailevalle kirjallisuuskatsaukselle tyypilliseen tapaan aineistolähtöisesti. Aineisto analysoitiin hyödyntämällä analyysitekniikkana koodaamista. Tarkoituksena on koota yhteen aiheesta tehtyjä aiempia tutkimuksia, tiivistää niistä esiin tulleita tutkimustuloksia ja muodostaa uusia näkökulmia. Nuoren kilpaurheilun harrastamiseen kuluu merkittävä osa hänen ajastaan. Kilpaurheilijoille nuorille liikuntaa ja urheilua kertyi viikon aikana suuri määrä, joka vaihtelee iästä ja urheilulajista riippuen. 13–18-vuotiailla kilpaurheilijoilla harjoitusten määrä oli jopa noin 18 tuntia viikossa. Vanhempien ansio- ja kotityöt vievät suuren osan vuorokaudesta. Heille vapaa-aikaa kertyi päivittäin noin neljä ja puoli tuntia. Tuloksista ei ollut mahdollista havaita, kuinka paljon aikaa vanhemmilta menee lastensa harrastuksen osallistumiseen. Suurin osa kilpaurheilijoiden lasten vanhemmista kertoi osallistuvansa lapsen harrastukseen enimmikseen kuljettamalla lasta harjoituksiin ja kilpailutapahtumiin. Jatkotutkimusideana olisi tutkia empiirisesti esimerkiksi päiväkirja-aineiston avulla kilpaurheilevan lapsen perheen ajankäyttöä, jolloin myös vanhempien osallistumisesta saisi kattavia tutkimustuloksia.
  • Viitala, Kukka-Maaria (2018)
    In my bachelor thesis, I wanted to research experiences of participants of Käden taidot courses at Vantaa Adult Education Institute of Tikkurila. I chosed Adult Education Institute of Tikkurila as research target, because it is one of the biggest adult institute in Finland. I wanted to find out following themes: what kind of different motives people had to take part in different kind of Käden taidot courses and what kind of preconceptions they had toward these courses. I also wanted to find out how these preconceptions came true. Inquiry method I used, was survey, because with it, it is easy to handle big sampling and it is easy to answer anonymously. Inquiry method I used was based on Likert scale multiple choice questions and open questions. In the inquiry form every multiple choice was followed by open question where the participants could define the answer they gave. I took 60 forms to the Adult Education Institute and I ged back 24, so the answering percentage was 40. The classification of my inquiry based on qualitative and narrative analysis. Based on the answers I get, I divited participants to three different groups; “the Repeater”, “the Hang arounder” and “the Knower”. The repeater wats to revise a course again, because it is possible to learn something new. The Hang arounder takes part to a course, because the reference group is so good, even if she/he wants to learn something new. To the Knower it is most important to learn something new, when the social aspect has a minor role. Named groups went one on the other and it was difficult to make accurate categorizations. All the respondents agreed that all preconceptions towar courses came true and they were educational. In addition to they served social needs.
  • Hautamäki, Mia (2019)
    Objectives. The aim of this Bachelor’s thesis was to find out what kind of connections are there between pupils’ self-assessment skills and self-regulation skills and to collect information about student’s experiences and perceptions about self-assessment as a part of one’s learning process based on earlier studies in the field. The purpose was to examine the impact of the child’s age on their self-assessment skills and self-regulation skills. Theoretical framework for this study was constructed on Inhelder’s and Piaget’s (1977) theory of cognitive development. According to them, universal stages and features can be found in cognitive development. Every stage of cognitive development is always connected to the previous and following stages. According to Inhelder and Piaget (1977), the cohorts of the target group are on two different stages depending on their age. These stages are concrete operational stage and formal operational stage. Methodology. The study was implemented as a narrative literature review. Target Group consisted of elementary school students aged 9-13 who studied in grades 3-6. The material of this study was collected from the internet using carefully selected keywords in five different data bases. The material consisted of five research articles. One of these articles was published in Finland, two in Australia, one in the Netherlands and one in New Zealand. All these articles were published within five years and they were peer reviewed. Results and conclusions. Pupils’ experiences about self-assessment varied a lot. Some students thought that self-assessment had positive impacts on their learning. Others, on the other hand, felt that self-assessment didn’t have any significant impacts on their learning. With some students the attitude was more like careless. They filled out the self-assessment forms only because they were compulsory tasks. However, studies showed a clear link between pupils’ self-assessment skills and self-regulation skills. Self-assessment appears to be a significant contribution to the development of pupils’ self-regulation. The results point out that pupils can improve their self-regulation skills and raise academic performance through self-assessment. This research showed that pupils have difficulties to understand the structure of a learning process. They were not able to understand different parts of it, for instance self-assessment, and benefits of these individual parts. This might explain why many of these pupils felt that self-assessment didn’t have any significant impacts on their learning.
  • Hyvättinen, Tuija (2019)
    Objectives. Previous studies have shown that the importance of learning content knowledge has decreased in a world where to apply knowledge has become a requirement in almost all branches. To meet these future needs, supporting thinking skills has come internationally as a top priority in teaching activities. However, research has shown teachers' ability to teach thinking skills inadequate. The purpose of this study is to clarify the concept of thinking skills and the development of these skills in accordance with the theory of Demetriou et al. (2011). In addition, the aim is to find out what factors, especially in relation to the teacher activities, support or undermine the development of pupils' thinking skills at school. Methods. The research was carried out as a systematic literature review. After choosing the topic, the data was collected from the Thinking Skills and Creativity -journal in accordance with the admission and exclusion criteria defined in my study. Four peer-reviewed articles published in 2016-2018 were selected as material, all of which deal with teachers or teacher students and the teaching of thinking skills. The key words were "teacher" or "teaching" combined with "teaching thinking skills". Results and conclusions. The results showed several shortcomings in supporting thinking skills. Teacher-oriented teaching style, poor understanding of the concept, persistent beliefs about learning, inadequate knowledge and skills, and the content of teacher education proved to be obstacles to the development of thinking skills. The results also showed that how to learn is relevant to the development of cognitive skills (not so much what to learn). The results showed that student-centered ways of working also supported thinking skills development. Teacher's self-efficacy towards thinking skills, as well as sufficient knowledge and skills in thinking skills, supported the development of pupils' cognitive development. In conclusion, there is enough evidence of student-centered work practices to support future skills learning and the need to reform teacher education to better support the development of future teachers' thinking skills.
  • Rantakari, Julia (2019)
    Tämän tutkielman tavoitteena on selvittää, millaisilla työtavoilla ajattelun taitoja voidaan harjoitella sosiaalisen median avulla. Ajattelun taidot määritellään Bloomin uudistetun taksonomian mukaisesti, koska sen nähdään vastaavan Perusopetuksen opetussuunnitelman (2014) tapaa määritellä ajattelun taidot laaja-alaisissa osaamiskokonaisuuksissa. Tutkielman tavoitteena on tarjota kasvattajille tietoa siitä, miten sosiaalista mediaa voitaisiin hyödyntää entistä enemmän opetuksessa. Tutkielma on toteutettu integroivana kirjallisuuskatsauksena. Tutkimusaineisto muodostuu 19 artikkelista, joissa sosiaalista mediaa on käytetty opetuksessa. Aineiston analyysi suoritettiin deduktiivisesti etsimällä aineistosta ajattelua harjoittavia työtapoja, jotka luokiteltiin Bloomin uudistetun taksonomian mukaisesti eri ajattelun tasoille. Tämän jälkeen analyysiyksiköt luokiteltiin vielä induktiivisesti, jotta työtavoista saatiin muodostettua yleiskuvaavia luokkia. Tuloksista selvisi, että ajattelun taitoja pystytään harjoittelemaan monin eri tavoin sosiaalisen median avulla. Projektit havaittiin erinomaiseksi keinoksi harjoitella ajattelun taitoja monipuolisesti. Tuloksista selvisi myös, että samoilla työtavoilla pystyttiin harjoittelemaan eri ajattelun tasoja. Tästä voidaan päätellä opettajan roolin olevan merkittävä ajattelun ohjaamisessa, jotta opiskelija saadaan ohjattua käyttämään hänelle uusia ajattelun taitoja. Tutkimuksesta voidaan päätellä sosiaalisen median olevan toimiva väline ajattelun harjoittelemiseen. Tulevaisuudessa tarvitaan kuitenkin enemmän täsmätutkimusta aiheesta, jotta saataisiin selville, voisiko sosiaalisen median käytöllä kehittää ajattelun taitoja perinteistä opetusta tehokkaammin. Lisäksi tarvitaan lisätietoa opiskelijoiden käyttökokemuksista.
  • Saukkonen, Tuulia (2019)
    Objectives. Over the past decades, the development of technology has been fast. Worries, some even needless have popped up that the state of world could affect negatively to the health of people. There is scientific evidence that these modern health worries are associated with many factors that lower the quality of life. For the sake of possible causality it is important to try to prevent these worries and for that it would be good to know which factors cause them. In this review it will be assessed if analytic and intuitive thinking style, personality traits and demographic factors of individual variables add probability for modern health worries and if so, then why it would be. Methods. This thesis was produced as a literature review. The data was collected during fall 2019 with Google Scholar -search engine using search terms like Modern health worries + thinking style and Modern health worries + personality. In addition, studies were manually searched from the reference lists of articles that were already found. Results and conclusions. Of thinking styles the intuitive thinking had the most repeated evidence in association with modern health worries. The association may be explained with intuitive thinkers’ typical predisposition to holistic world view. Of personality traits neuroticism was associated the most with modern health worries, which might be due to higher risk assessment rates that are characteristic to people high on neuroticism. Of demographic factors gender and age were most clearly associated with the number of health worries in a way, that women had more worries than men and older people more than younger ones. Reasons for these differences may exist deeper in biology or be for example motivational. It must be noted that detected associations were quite small, and in some studies, there were none. Additional research is needed before possible effects of these individual variables can be used in advance of preventing modern health worries.
  • Lähdesmäki, Maria (2016)
    The goal of this thesis was to point out such faults that may occur with day care’s child welfare notifications when observed through parental partnership’s definition. Besides parental partnership’s definition and diversity, such laws, regulations and guides were took under observation that leads the day care personnel in the process of making child welfare notifications. The meaning of this study was to also clarify how the conversation arenas that the internet and social media offers function with such delicate matters as child welfare notifications. There has been no earlier research with this specific perspective. The research material for this thesis was collected from the internet’s Suomi24–conversation arena. A single conversation was selected for this research with alleged accusations regard-ing a child welfare notification been done with loose or unfounded grounds. The research method used in this thesis was qualitative case study. The research material was analysed using qualitative method of originating from the content. The results of this research showed that in this case study there had been no dialogue be-tween the day care’s personnel and the child’s mother about the worries considering the child before the child welfare notification had been made. With this action it was conducted as a violation of parental partnership’s definition and principles and was found insulting to the par-ent. The results for the reasons leading towards the child welfare notification were seen both subjective and insufficient. As to the role of the internet and social media as a conversational arena, they were found to offer such possibilities to produce and share personal meaning that one would not share face to face. The anonymity offered by the internet gives the op-portunity to share confidential and personal matters but still managing to save ones face. Internet is providing a possibility to claim to be an expert on a certain field without other users questioning ones expertise.
  • Hyttinen, Karita (2017)
    This research is a literature review about place attachment and othering. The aim was to examine the meaning of place attachment and othering and to investigate the thoughts people have about place attachment based on previous studies. Another aim was to seek possible connections between place attachment and othering. The most important goal for the researcher was to find theory-based support for class teachers to help pupils concerning their feelings about home and place attachment. Diverse academic researches, articles, doctoral dissertations and master´s thesis were used as materials for this literature review. Narrative literature review was utilized as a method to make the review as comprehensive as possible. Most of the material was found from the international field but there is also some material from Finland. Especially in cultural and humanistic geography there has been much research about place attachment and the individual experience around it. A specific place becomes meaningful through individual´s emotions, experiences, relationships and memories. The feeling of belonging to a place (place attachment) is composed between these factors. The meaning of home, close relationships and special memories came to the fore the most. Individual features as age, sex and socio-economic status had also an influence on how the place attachment was formed. Based on this literature review othering happens through place attachment when surroundings as people around us increases inequality.
  • Miettinen, Santtu (2021)
    Tavoitteet. Syksyllä 2021 voimaan astuu lukiouudistus, joka muuttaa suuresti lukiolaisten elämää ja Suomen koulujärjestelmää. Lukiouudistuksen myötä oppivelvollisuusikä laajenee, toinen aste muuttuu maksuttomaksi, lukion opetussuunnitelma vaihtuu ja lukiolaisten oppimisen ja opiskelun tukea sekä ohjaamista lisätään. Uudistuksessa pyritään lisäämään lukiolaisten hyvinvointia ja opiskelumotivaatiota, parantamaan oppimistuloksia ja nostamaan koulutustasoa. Tämän tutkimuksen tavoitteena on tutkia, mitä tulevasta lukiouudistuksesta ajatellaan. Tutkimuksessa tarkastellaan käsityksiä, jotka nousevat esiin tulevaa lukiouudistusta koskevista kirjoituksista. Menetelmät. Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena fenomenografisena tutkimuksena, ja aineistona käytettiin tutkittavaa ilmiötä koskevia internetistä kerättyjä kirjoituksia, joita oli yhteensä kolmekymmentä (30). Aineisto analysoitiin fenomenografiselle tutkimukselle tyypilliseen tapaan aineistolähtöisen kategorisoinnin keinoin. Tulokset ja johtopäätökset. Tutkimuksen päätuloksiksi syntyi neljä kuvauskategoriaa, jotka ovat poliittinen hallinta, lukio- ja kuntataso, opettajataso ja opiskelijataso. Kuvauskategoriat jakautuvat alakategorioihin, jotka edustavat eri käsityksiä koskien tulevaa uudistusta. Tulevaan lukiouudistukseen suhtauduttiin myönteisesti sekä kriittisesti. Myönteinen suhtautuminen koski muun muassa lisääntynyttä korkeakouluyhteistyötä ja erityisopetusta sekä uutta laaja-alaisen osaamisen kokonaisuutta. Opiskelijoiden yhdenvertaisuuden tavoittelu nähtiin hyvänä, mutta sen toteutumiseen uudistuksessa suhtauduttiin myös kriittisesti. Huolta herätti muun muassa tulevan lukiouudistuksen suunnittelun ja toteutuksen taso, mahdollinen kuntien eriarvoistuminen sekä opettajuuteen liittyvät mahdolliset vaikutukset.
  • Vähä-Herttua, Anni (2021)
    Tiivistelmä - Referat - Abstract Tutkimuksen tausta, tavoite ja tarkoitus: Tutkimus kohdistui kasvattajien pyrkimykseen tukea lasten vertaissuhteita 3–5-vuotiaiden ryhmässä, toimintakaudella 2020–2021 yhdessä Uudellamaalla sijaitsevassa päiväkodissa. Tutkimuksen tavoite oli kuvata prosessi, jossa kehittämistyöhön sitoutunut tiimi suunnitteli, toteutti ja arvioi pedagogisia keinoja lasten vertaissuhde- ja kaveritaitojen kehittämiseksi. Tarkoituksena oli tehdä näkyväksi ryhmä pedagogisen suunnitteluprosessin eri vaiheet yhden lukuvuoden ajalta. Menetelmät: Pedagogiseen suunnitteluprosessiin osallistui kaksi kahdenhengen päiväkotitiimiä, joista toisessa tiimissä toimin sijaisena. Tutkimus perustuu lähtökohtaisesti tähän tiimin, jossa toimin sijaisena. Tutkimusaineisto koostui pedagogisista dokumenteista, tiimikeskusteluista, havaintopäiväkirjoista ja tiimin tekemistä arvioinneista. Analyysimenetelmänä toimi teoriaperustainen sisällönanalyysi. Pedagogisen suunnitteluprosessin kuvauksen osalta sovellettiin ongelmaperustaisen oppimisen prosessimallia (PBL). Lasten vertaissuhde- ja kaveritaitojen tarkastelussa hyödynnettiin Laaksosen ja Revon (2017) luokittelua vertaissuhdetaitojen osa-alueista. Tulokset ja johtopäätökset: Tutkimus osoitti, että pedagoginen suunnitteluprosessi on tärkeä osa varhaiskasvatuksen ammattilaisten työtä, ja toiminnan hedelmät poimitaan vähin erin matkan varrella. Suunnittelutyön olennaiseksi osaksi osoittautui toiminnan dokumentointi ja arviointi. Tätä tiimi teki pitkin lukuvuotta niin arjen tilanteissa kuin erikseen tiimipalavereissa. Lukukauden (syksy 2020) alussa keskityttiin lasten leikkiin ja ryhmätason toimiin. Näin jokaiselle lapselle haluttiin tuottaa kokemus ryhmään kuulumisesta. Lasten leikkejä havainnoiden ja mukana eläen tiimi lisäsi ymmärrystään lasten välisistä suhteista ja vertaisvuorovaikutuksen etenemisestä. Joka kuukausi tiimi kävi arvioivaa keskustelua tavoitteiden ja toimenpiteiden suhteen. Arviointi ei siis ollut prosessin erillinen vaihe, vaan kulki mukana koko prosessin ajan. Toiminnan dokumentoinnin ja arvioinnin avulla luotiin suuntaviittoja tulevaan ja tarkennettiin pedagogisia keinoja ottaen huomioon lasten taitojen ja kaverisuhteiden kehittyminen sekä arjessa tapahtuneet muutokset (esim. uuden lapsen tuloa ryhmään). Vertaissuhdetaitojen osa-alueista syksyn toiminnassa korostui vuorovaikutukseen liittymisen ja ryhmässä toimimisen taidot, joita tuettiin mm. yhteisleikeillä ja muihin tutustumisella. Myös toisten lasten huomioon ottamisen taidot olivat tuolloin vahvasti esillä. Näiden taitojen kehittämisessä aikuisilla oli tärkeä rooli. Lukuvuoden kuluessa tiimi saattoi arvioida lasten ryhmäytyneen hyvin ja leikkien sujuvan useiden kavereiden kanssa, joskin vuorovaikutuksen ylläpitämisen taitoja harjoitetiin edelleen. Vertaisten tukemisen taidoissa tiimi sai kokea onnistuneensa, kun lapset vahvuus- ja taitokartan avulla oppivat nimeämään ja tunnistamaan toisten vahvuuksia ja saivat myös itse vertaisilta arvostavaa palautetta.
  • Huuskonen, Melissa (2022)
    Aims. Clinical errors cause a significant number of deaths both in the field of medicine and clinical psychology, hence being a major threat to patient safety. One explanation behind clinical errors is heuristic thinking which affects decision-making automatically and aims for a result that is sufficient enough. Heuristic thinking can also lead to cognitive biases which affect decision-making by distorting interpretations of observations. The clinical errors caused by physicians have been studied far more than those caused by psychologists and psychotherapists. However, research has shown that a clinical error, such as a diagnostic mistake or unsuitable therapy method, affects the treatment of every fifth psychiatric patient. Thus, the main aim of this literature review was to investigate which heuristics and biases affect therapists’ decision-making and through which mechanisms they affect. In addition, the review examined which characteristics related to the therapist, patient and situation predispose to the adverse effects and how these effects could be minimized. Methods. The literature for this review was retrieved from the databases of Helsinki University Library and Google Scholar with the search statement (heuristic* OR bias*) AND (clinical reasoning OR clinical decision* OR clinical judgement). The search was limited to articles published between 2015-2022, but some previously published articles found in the references and the older original editions of the most influential papers were also used. Results and conclusion. This review showed that spending an insufficient amount of time with the case evidence, being too inflexible, therapist’s emotional reactions and false beliefs of their competence are strongly related to the adverse effects of cognitive biases and heuristics. This review also identified that the characteristics of patients, like their ability to cooperate, and the complexity of situations also affect the quality of clinical decisions. In addition, this review showed that it is possible to minimize the adverse effects by participating in training that focuses on these effects, using a patient-therapist feedback system, and keeping the mechanisms through which biases and heuristics affect consciously in mind when making decisions. These strategies should be implemented as quickly as possible to ensure safety and health equality.
  • Kaukanen, Kari-Matti (2018)
    The connection between cognitive biases and pathological gambling has been under investigation for a while now. In this paper the link between problem gambling and cognitive biases, is examined in the context of their simultaneous coexistence and in their possible cause and effect relationship. This paper attempts to answer the questions: What or which cognitive biases are linked to problem gambling? In what way are they linked? Are there some identifiable mechanisms, that can be used to explain how the cognitive biases might lead into, and help to maintain the habit of problem gambling? The cognitive biases covered in this paper are: Gamblers fallacy, illusion of control, near-miss, chasing and entrapment, as well as double-switching and related dual processing model.
  • Jovanovic Hyvärinen, Ruj (2019)
    Objectives. The aim of the study was to develop a tool of thinking for Basic Education of history us-ing diary material. The philosophical background of the study is John Dewey’s experiential view of learning together with Dewey’s (1933) model of reflective thinking. To paraphrase a French philoso-pher and literature theorist Jean-Francois Lyotard (1985), the present very complex and global world is associated with the fragmentation of knowledge and truths. The resulting change in pres-sure is highlighted especially through the everyday experiences of growing kids and young. Dew-ey’s philosophy of education emphasizes the connection of knowledge and action together with ex-periential and reflective way of learning. The importance of experience and empathy is also empha-sized in the concept of learning as defined in the 2014 Finnish National Curriculum, which sets the basis to the Basic Education that aims to educate the student to become self-confident and active. The aim of this study was to develop the experiential history teaching that provides the keys to deal with student’s own experiences and thus also to develop one’s thinking. Methods. The tool of thinking developed in the study is based on the qualitative theory-based con-tent analysis of Ernesto Che Guevara’s diary about his youth years called The Motorcycle Diary (1997). The diary has been analyzed by reflective mirroring Dewey’s (1933) model of reflection and developing experiential learning perspective. The purpose of the tool created in this study is to ex-pand and diversify the student’s perspectives on the surrounding world and the phenomena’s affect-ing it. The key of teaching history was to get to know other people’s experiences and to reflect those to one’s own experiences. A more comprehensive interpretation of the phenomena through experientialism was carried out by exploring the experiences of a historically and socially significant person using micro-historical teaching method. Results and conclusions. The study showed that diary material can be used as a tool for the basic historical education combining it with experiential teaching. The tool of thinking developed in the study supports the development of thinking and learning skills described in the 2014 Finland's Na-tional Curriculum which intuitively derives from student’s own experience, not just by deducing. With the help of a more subjective tool that supports the student’s own experiences, it is possible to stand in the position of another person in a more sensitively way than before and review your thoughts again. We cannot understand the world around us unless we understand ourselves first. In the future it is possible to test the tool of thinking in practice in the school context.