Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Title

Sort by: Order: Results:

  • Forsberg, Inka (2024)
    Ruokahävikin minimoinnin merkitys on korostunut entistä enemmän ympäristötietoisuuden kasvaessa. Jokaisen yksilön aktiivinen osallisuus ruokahävikin minimointiin kotitalouksissaan olisi ruokahävikin ympäristövaikutusten vähentämiseksi ihanteellista. Aiemmat tutkimukset ovat kuitenkin osoittaneet, että ruokahävikin minimointi ei ole jokaiselle itsestäänselvyys, ja siihen voi liittyä sekä esteitä että kannustimia yksilötasolta sosiaalisfysikaaliseen ympäristöön saakka. Opiskelijoiden ruokahävikin minimointipyrkimysten tarkastelu kotitalouksissaan tuo uutta näkökulmaa aiheen tarkasteluun aiempien tutkimusten keskittyessä enemmän opiskelijoiden ruokahävikkikäyttäytymiseen yliopistoruokaloissa. Tämän tutkielman tarkoituksena on selvittää ja ymmärtää kotitalousopettajaopiskelijoiden ruokahävikin minimointipyrkimysten taustalla olevia tekijöitä kotitalouksissaan. Tutkielma toteutettiin laadullisena tutkimuksena teoriaohjaavan sisällönanalyysin keinoin. Tutkimusaineistona toimi sähköisellä kyselylomakkeella kerätty aineisto, joka koostui 29 kotitalousopettajaopiskelijan vastauksista. Aineiston analyysi eteni sekä aineiston että teoriatiedon ehdoilla. Aineiston analyysissä aineistoa pelkistettiin, ryhmiteltiin sekä käsitteellistettiin, jonka myötä saatiin lopulta muodostettua kaksi tutkimuskysymykseen vastaavaa luokkaa: yksilötaso ja sosiaalisfysikaalinen ympäristö. Tulokset osoittavat, että kotitalousopettajaopiskelijoiden ruokahävikin minimointipyrkimykset rakentuvat monista eri tekijöistä, jotka kietoutuvat yhteen yksilötasolta sosiaalisfysikaaliseen ympäristöön saakka. Yksilötasolla korostuivat ruokahävikkiosaaminen, asenteet ja taloudellisuus. Sosiaalisfysikaalisen ympäristön tasolla korostuivat mallit, itsestä riippumattomat tekijät sekä ympäristövastuullisuus. Tulokset osoittavat näiden tekijöiden olevan kotitalousopettajaopiskelijoiden kotitalouksissa keskeisiä vaikuttajia ruokahävikin minimointipyrkimyksiin. Aikaisempi teoriatieto tuki tutkimuksen etenemistä, ja saadut tulokset vahvistavat aiemmin tehtyjen tutkimusten tuloksia. Tulosten perusteella voidaan tunnistaa käytännön soveltamisen mahdollisuuksia ruokahävikin minimointipyrkimysten vahvistamiseksi kotitalouksissa muun muassa koulutus- ja yhteiskuntatasoilla toteutettujen kehittämiskeinojen avulla.
  • Taponen, Filippa (2022)
    Eftersom människan arbetar en stor del av sitt liv påverkar organisationer hennes identiteter då identitet konstrueras i sociala sammanhang. Syftet med denna litteraturstudie är att studera identitetsarbete i organisationer, humorns roll i organisationer och humor som identitetsarbete i organisationer. Utifrån syftet bildades tre forskningsfrågor: 1) hur konstrueras identiteter i organisationer? 2) Vilken är humors roll i organisationer? 3) Hur används humor som identitetsarbete? Tidigare forskning visar att normativ kontroll från organisationer begränsar personens sätt att tänka, handla och känna genom att påverka hennes normer och värderingar, och reglerar därmed hennes identitetsarbete. Likaså kan organisationer begränsa och reglera hur organisationsmedlemmar använder sig av humor på arbetsplatsen. Humor inom arbetslivet hjälper att skapa mening, kohesion samt hierarkier, och det har en roll i välbefinnande, identitet och inlärning, med mera. Med humor kan personen förmedla identiteter: den anställda kan välja och behålla tolkningar och erfarenheter inom organisationen som hon själv föredrar och som bekräftar de egna värderingarna. Organisationens normer angående humor reglerar identitetsarbetet. Personen kan motstå organisationskontroll med hjälp av humor, till exempel genom att kritisera organisationen med ironi. Hon kan även prova olika identiteter med hjälp av humoristisk handling. Å andra sidan visar tidigare forskning att personen inte är en passiv deltagare inom identitetskontrollering, utan hon bidrar även själv i identitetsregleringen inom organisationer genom att förlöjliga eller disciplinera andra. Teorier om humor anser att humor är ologiskt och motsägbart som skapar status och hierarkier, samt fungerar som copingmekanism för att minska tristess. Avhandlingen har visat att även om det finns mycket forskning om identitet krävs det mer kritisk uppmärksamhet på hur humor bidrar i identitetskonstruktionen. Mer socialpsykologisk forskning om ämnet behövs då största delen av nuvarande forskning är organisations- eller managementstudier. Socialpsykologi som forskningsfält kan erbjuda nya synpunkter med tanke på att både identitet och humor är sociala, vardagliga och mångfacetterade fenomen, vilka både påverkar och påverkas av individen, gruppen och organisationen.
  • Kronlund, Julia (2016)
    The aim of this study is to get an insight in which roles occur in children’s free play. How are these roles displayed, and how does children negotiate these roles? This study process how children interact in situations of free play. The main concepts that are discussed in the theoretical part are roles, role negotiation, play, and roleplay. The concepts are explained more profoundly in the theoretical part, which also establishes the theoretical basis of this study. This study is completed as a qualitative study with both case study and observational study as methods. As data collecting method I have been using video observation. The material for my study was collected in a Swedish speaking preschool in southern Finland. The video observations were made during two mornings in this preschool. The aim was to capture free play amongst children. Five preschoolers in total participated in the study. The results of this study indicates that role negotiations as a phenomenon is something that is not that commonly occurring in children’s free play. All of the children participated in choosing roles, but they mostly just announced which role they wanted themselves, without any further negotiation. The roles that occurred in these plays were quite ordinary and mostly permanent. No one chose a role that automatically would have indicated strong leadership, which means that all of the children were somewhat equal in status. The children also had thoughts about what characteristics their own role should have and how the other role characters should act. This could be explained as how the roles were displayed. In my study I found two main categories in how children expressed their own roles and their expectations of the other role characters. These main categories were verbally, and through action.
  • Kalliomaa, Rosa (2020)
    Voimassa olevan lastensuojelulain (417/2007) tarkoituksena on ollut muun muassa tehostaa varhaisen tuen palveluita. Varhaisen tuen palveluiden kehittäminen on ajankohtaista, sillä lastensuojeluasiakkuudet ovat olleet kasvussa viime vuosien ajan. Aiemmat tutkimukset osoittavat, että varhaislapsuuteen sijoittaminen kannattaa ja siitä on erityistä hyötyä heikommassa asemissa olevien lasten tulevaisuuteen (esim. Heckman, 2008; Vandenbroeck & Lazzari, 2013). Tutkielmani selvittää varhaiskasvatuksen opettajien näkemyksiä lastensuojelullisen huolen tunnistamisesta ja arvioinnista varhaiskasvatuksessa. Tutkielman teoreettiset lähtökohdat painottuvat erityisesti varhaisen puuttumisen näkökulmaan. Teoriaosiossa avaan lisäksi moniammatillisuuden käsitettä varhaiskasvatuksessa, sekä selvitän varhaiskasvatuksen ja lastensuojelun yhteiskunnalliset tehtävät. Tutkimusaineistoni koostuu neljän varhaiskasvatuksen opettajan sekä yhden lastensuojelun sosiaalityöntekijän teemahaastatteluista. Haastatteluissa selvitin niitä käytänteitä, joita varhaiskasvatuksen opettajat käyttävät huolen arvioinnissa sekä konkreettisissa toimissa huolen herättyä. Aineiston analyysissä olen hyödyntänyt fenomenografista lähestymistapaa. Tutkimukseni mukaan varhaiskasvatuksen opettajat kokivat, ettei lastensuojelun ja varhaiskasvatuksen välillä ole toimivia yhteistyökäytänteitä. Tulokset viittaavat myös siihen, että varhaiskasvatuksen henkilöstöllä ei ole tarkkaa tietoa lastensuojelun sosiaalityöntekijöiden toimenkuvasta. Tämä tuli ilmi väkivaltatilanteisiin liittyvissä käytänteissä. Varhaiskasvatuksen henkilöstön mukaan yhteistyö lastensuojelun kanssa katkeaa usein lastensuojeluilmoitukseen. Sosiaalityöntekijän mukaan yhteistyön ei pitäisi loppua lastensuojeluilmoitukseen, mutta esimerkiksi erilaiset salassapitosäädökset vaikuttavat tiedon jakamiseen. Lisäksi tuloksissa on havaittavissa toisistaan poikkeavia käytänteitä esimerkiksi varhaiskasvatuksen opettajien näkemyksistä huolen arvioinnista, sekä siitä kenen vastuulla lastensuojeluilmoituksen tekeminen on.
  • Timperi, Minttu (2024)
    Varhaiskasvatuksen henkilöstö on päivittäin vuorovaikutuksessa lapsen huoltajien kanssa. Aiemmat tutkimukset ovat osoittaneet, että toimiva yhteistyö huoltajien ja varhaiskasvatuksen henkilöstön välillä on lapsen edun mukaista. Toimivan yhteistyön avulla voidaan tukea lapsen turvallista kasvua ja kehitystä. Tämän tutkielman tavoitteena oli selvittää millaista yhteistyötä huoltajien ja varhaiskasvatuksen henkilöstön välillä on sekä mitkä tekijät vaikuttavat yhteistyön sujuvaan toteutumiseen ja toisaalta mitkä ovat vuorovaikutuksen kriittisiä pisteitä. Tutkimus kohdennettiin koskemaan päiväkodin kontekstia. Tarkoituksena oli koota systemaattisen kirjallisuuskatsauksen keinoin viime vuosina julkaistua tutkimustietoa koskien huoltajien ja varhaiskasvatuksen henkilöstön välistä yhteistyötä. Tutkielma toteutettiin systemaattisen kirjallisuuskatsauksen keinoin. Tutkimusaineisto koostettiin tieteellisistä artikkeleista, jotka haettiin kolmen elektronisen tietokannan avulla. Tutkielmalle asetettujen sisäänotto- ja poissulkukriteerien jälkeen, tutkimusaineistoksi muodostui seitsemän pohjoismaista tutkimusartikkelia, jotka käsittelivät huoltajien ja varhaiskasvatuksen henkilöstön välistä yhteistyötä. Tutkielman tuloksia analysoitiin narratiivisen analyysin avulla. Huoltajien ja varhaiskasvatuksen henkilöstön välisen yhteistyön muodot ovat monipuolisia ja moniulotteisia. Tutkielman perusteella yhteistyön voidaan todeta olevan monen tekijän summa. Aineistosta vahvimpina yhteistyöhön vaikuttavina tekijöinä nousi luottamus ja viestintä. Näiden tekijöiden näkökulmasta on tärkeää, että huoltajat tulevat henkilökohtaisesti kohdatuksi. Vastuu yhteistyön onnistuneesta toteutumisesta on yhteistyön molemmilla osapuolilla. Varhaiskasvatuksen henkilöstön on tärkeää tiedostaa ja kiinnittää huomiota niihin tekijöihin, joiden nähdään vaikuttavan yhteistyön laatuun.
  • Juva, Maija (2020)
    Tiivistelmä - Referat – Abstract Yhteistyö puhuttaa toistuvasti niin median keskustelupalstoilla kuin arjessakin. Suomen Vanhempainliitto oli syksyllä 2019 kiinnostunut siitä, millä tavalla huoltajat kokevat lapsensa varhaiskasvatuksen. Tästä syystä he toteuttivat päiväkotibarometrin, joka saikin runsaasti osallistujia. Tutkielmani tavoitteena on saada tietoa, miten varhaiskasvatuksen henkilöstö ja huoltajat kokevat yhteistyön heidän välillään. Lisäksi selvitän sitä, miten se näyttäytyy arjessa ja miten yhteistyöhön voi vaikuttaa. Lopuksi selvitän vielä sitä, jakautuuko vastuu kasvatuksesta jollakin tapaa heidän välillään. Tutkielmaani osallistui kolme varhaiskasvatuksen opettajaa sekä neljä huoltajaa, joiden lapset osallistuvat Helsingissä järjestettävään varhaiskasvatukseen. Tutkielman aineistonkeruumenetelmänä käytin teemahaastattelua, jotka toteutettiin alkuvuodesta 2020. Aineisto analysoitiin teoriaohjaavalla sisällönanalyysilla. Analyysissä edettiin ensin aineistolähtöisesti, mutta aikaisempi tieto ja teoria ohjasi analyysiä sen loppuvaiheessa. Tutkielmani tulosten perusteella yhteistyö varhaiskasvatuksen henkilöstön ja huoltajien välillä merkitsee haastateltaville paljon. Yhteistyön kautta huoltajat saivat pääasiassa toivomaansa tietoa lapsensa päivästä. Tämä riitti suurimmalle osalle haastatelluista huoltajista. Se, miten yhteistyötä tehtiin, oli aina asianomaisista henkilöistä riippuvaista. Huoltajien puheissa oli havaittavissa, etteivät he tienneet tarkalleen, mitä lapset tekevät varhaiskasvatuspäivien aikana. Varhaiskasvatuksen opettajat kaipasivat avoimuutta ja suoraa palautetta vanhemmilta siitä, minkälaista yhteistyötä he kaipaavat. Varhaiskasvatuksen opettajat olivat sitä mieltä, että lapsen vahvuuksia tulisi sanoittaa ääneen kohdatessa huoltajia. Tämä koski niin vienti- ja hakutilanteita kuin lapsen VASU-keskustelujakin.
  • Rajala, Tiiu (2021)
    Tavoitteet. Tämän tutkimuksen tarkoituksena on kuvata lapsen huoltajien ja varhaiskasvatushenkilöstön välistä yhteistyötä sekä tuoda esille heidän väliseen yhteistyöhön vaikuttavia tekijöitä. Aiemmat tutkimukset ovat osoittaneet, että varhaiskasvatushenkilöstöllä on suuri rooli yhteistyön luomisessa sekä sen ylläpitämisessä huoltajien kanssa. Varhaiskasvatus on yleistynyt vuosien varrella ja huoltajia on otettu enemmän osallisiksi päiväkodin arkeen, jonka vuoksi yhteistyön merkitys on kasvanut. Tutkimuksen tavoitteena oli saada selville, miten varhaiskasvatushenkilöstö loi yhteistyötä huoltajien kanssa ja mitkä tekijät vaikuttivat huoltajien yhteistyöhön osallistumiseen. Menetelmät. Tutkimus oli luonteeltaan laadullinen tapaustutkimus. Tutkimus koostui yhden alle 3-vuotiaiden lasten päiväkotiryhmän varhaiskasvatushenkilöstön puhelinhaastatteluista sekä kyseisen yksikön toimintasuunnitelmasta. Haastateltavia oli kolme kappaletta ja haastattelut toteutettiin yksilöllisinä ja puolistrukturoituina puhelinhaastatteluina. Haastattelun tavoitteena oli tuoda esiin varhaiskasvatushenkilöstön käsityksiä yhteistyön toteutumisesta huoltajien kanssa. Tutkimusaineisto kerättiin marraskuussa 2020. Litteroidun tutkimusaineiston analysointi toteutettiin teoriasidonnaista analyysia hyödyntäen. Yksikön toimintasuunnitelma toimi taustoittavana materiaalina, jonka sisältöä vertailtiin haastattelusta tuotettuihin tutkimustuloksiin. Tulokset ja johtopäätökset. Varhaiskasvatushenkilöstö loi tiiviillä yhteydenpidolla ja erilaisilla perheiden kohtaamisien käytännöillä yhteistyötä huoltajien kanssa. Yhteistyössä oma lapsi oli huoltajien kiinnostuksen keskiössä ja yhteistyön toteutumiseen vaikutti monilla eri tavoilla huoltajan oma tausta. Tutkimuksen pohjalta voidaan todeta, että niin päiväkodin kuin huoltajien omat toimintatavat vaikuttavat merkittävästi yhteistyön toteutumiseen. Tutkimustulosten perusteella voidaan pitää tärkeänä varhaiskasvatushenkilöstön aktiivisuutta ja aloitteellisuutta yhteistyöhön sekä sitä, että varhaiskasvatushenkilöstö tuo lapsen esiin myös ryhmän jäsenenä, jolloin huoltajien käsitys lapsensa varhaiskasvatuksesta sekä yhteistyöstä laajenee päiväkotiryhmän tasolle ja vuorovaikutus perheiden kanssa lisääntyy.
  • Kokkinen, Linnea (2021)
    Tutkielman tarkoitus on tuoda näkyväksi neuropsykiatrisia ominaisuuksia omaavien lasten huoltajien kokemuksia varhaiskasvatuksesta ja esiopetuksesta sekä vuorovaikutuksesta henkilöstön kanssa. Tutkielmassa käsitellään huoltajien kokemuksia vanhemmuudesta tukenaan varhaiskasvatuksen tai esiopetuksen henkilöstö. Kiinnostuksen kohteena ovat vuorovaikutus varhaiskasvatuksen ja esiopetuksen henkilöstön ja huoltajan välillä, sekä henkilöstön rooli neuropsykiatrisia erityispiirteitä omaavien lasten perheiden tukemisessa. Lisäksi tutkielmassa käsitellään neuropsykiatrisia ominaisuuksia omaavien lasten saamaa tukea varhaiskasvatuksessa ja esiopetuksessa. Tutkielma on toteutettu E-lomakkeelle luodulla kyselyllä. Kysely jaettiin Facebookin neuropsykiatrisia ominaisuuksia omaavien lasten huoltajille suunnatussa vertaistukiryhmässä. Kyselyyn vastasi seitsemän henkilöä, joista kuuden henkilön antamat vastaukset päätyivät analyysin kohteeksi. Aineisto on käsitelty laadullisin menetelmin analysoimalla tulokset temaattisesti. Huoltajat kokivat vuorovaikutuksen varhaiskasvatuksen ja esiopetuksen henkilöstön kanssa pääasiassa laadullisesti hyvänä. Vuorovaikutukseen negatiivisesti liitettyjä tekijöitä olivat erityisesti kiire ja poissaolot. Positiivisesti vuorovaikutukseen koettiin vaikuttavan avoimuus sekä luottamuksellinen suhde huoltajan ja henkilöstön välillä. Huoltajat eivät kokeneet saaneensa riittävästi tukea vanhemmuuteen. Tulokset osoittivat huoltajien korostavan ammattilaisen tarjoaman tuen lisäksi erityisesti vertaistuen merkitystä vanhemmuuden tukemisessa.
  • Martikainen, Elisa (2022)
    Bronfenbrennerin ekologisen teorian mukaan varhaiskasvatuksen aloitus on ekologinen siirtymä, jossa lapsen kaksi kasvuympäristöä, koti ja varhaiskasvatus, kohtaavat (Puroila & Karila, 2001, s.208–209). Varhaiskasvatuksen aloitukseen liittyviä lapselle ja huoltajille tärkeitä käytäntöjä on jouduttu muokkaamaan pandemiasta johtuvien rajoitusten ja suositusten vuoksi. Varhaiskasvatuk-sessa on jouduttu esimerkiksi rajoittamaan huoltajien pääsyä varhaiskasvatuksen sisätiloihin (Ope-tushallitus, 2022), jolloin lapsen ja huoltajien yhteinen tutustuminen sisätiloissa on siirtynyt ulos. Aiemman tutkimuksen (Poikonen & Lehtipää, 2009, s.75) mukaan huoltajat ovat tyytyväisiä var-haiskasvatukseen sekä kasvatusyhteistyöhön varhaiskasvattajien kanssa. Tutkielman tekeminen täs-tä aiheesta on tärkeää, koska normaalista poikkeavissa oloissa on tärkeä huomioida myös huoltajien kokemukset, jotta varhaiskasvatusta voidaan kehittää yhdessä huoltajien kanssa. Tutkielman tavoit-teena on selvittää, millaisia kokemuksia huoltajilla on varhaiskasvatuksen aloituksesta COVID-19 pandemian aikana. Tutkimuskysymykseni on, millä tavoin huoltajat ovat kokeneet varhaiskasvatuk-sen aloituksen. Tutkielmaani osallistui yhdeksän huoltajaa, joilla oli kokemusta varhaiskasvatuksen aloituksesta pandemia aikana. Rajasin tutkittavaa joukkoani pandemian kunnallisten tartuntamäärien perusteella. Tutkittaviksi kunniksi valikoituivat kolme kuntaa, joissa oli huomattavasti enemmän tartuntoja kuin muualla Suomessa: Espoo, Helsinki ja Vantaa. Keräsin aineistoni verkossa olevalla kyselylomak-keella julkaisemalla kyselylomakkeen linkin Facebookissa Puskaradio espoo, Puskaradio Helsinki sekä Vantaan Puskaradio ja palvelut ryhmissä. Analysoin aineistoni aineistolähtöisellä sisällönana-lyysillä. Huoltajien vastausten perusteella pandemia rajoitteet olivat merkityksellinen osa heidän kokemus-taan varhaiskasvatuksen aloituksesta, etenkin rajoitus, joka koski huoltajien mahdollisuutta tutustua lapsen kanssa sisällä. Osa huoltajista koki aloituksen toteutuneen hyvin, vaikka aloitus oli tapahtu-nut ulkona ja yhteiset keskustelut varhaiskasvattajien kanssa Teamsin välityksellä. Toisille näistä oli jäänyt epävarmuus ryhmän toiminnasta sekä kaipuu päästä näkemään sisätiloja myös siitä syystä, että voisi keskustella niistä lapsen kanssa. Huoltajat kertoivat myös siirtäneensä varhaiskasvatuksen aloitusta myöhemmäksi pandemian vuoksi, kun töihin paluu tai opiskelu mahdollistivat sen. Joiden-kin huoltajien mukaan varhaiskasvatuksen aloitus oli pystytty toteuttamaan normaaliin tapaan sisällä tutustuen, jolloin huoltajat eivät kokeneet siihen liittyvän haasteita.
  • Kauppi, Paula (2018)
    The purpose of this study was to find out parents experiences of the cooperation between home and daycare, in a conversation culture and cultural activity point of view. The research questions were as follows: in what way parents have experienced cooperation between daycare center personnel in a conversation culture and cultural activity point of view and in what ways the cultures could be developed between home and daycare? Previous studies have shown, that the cooperation between home and daycare affects the child´s comprehensive well-being, what was the essential reason for my interest in studying the subject. The objective of the study was to give both the daycare and parents information about current state as well as give tools to developing co-operation. The study is quantitative. There was 26 parents of about 200 who attended in the study from the daycare center located in the Uusimaa region. I collected the research material with an online survey. In the survey there where both closed and open questions. Analysis of the material regarding the closed questions where made with SPSS24-program and I will present the results as frequency charts. Analysis of the open questions did not succeed with content analysis, due to a low amount of response, so I ended up opening the answers as such and added authentic quotations into the text. According to the results parents experienced that the daycare centre have succeeded to create such a conversation culture and cultural activity, which supports the cooperation between the parents and daycare. The part of conversation culture parents experienced among other things that the trust between home and daycare is in order and conversations being dialogical and significant for the purpose of child getting support as well as parent getting pedagogical support. The parents experienced that the daycare centre succeed in the cultural activity part in organizing versatile activities, which support child´s learning and development progress. The daycare centre was quite successfully created communality and enabling family networking, but on the other hand about half of respondents would like to get to know the other families better and would like to see additional involvement in communality. Based on the results of the study the main development areas of the day care center are related in providing enough time for conversations, arranging a whole family event´s, providing cultural attractions for children, take in advance of knowhow of the parents and invest in communality and networking.
  • Rinta-Paavola, Salla (2017)
    The purpose of this thesis is to get more information about parents’ perceived trust towards kindergartens. This study will find out which themes concerning kindergarten are calling forth discussion in the internet web sites among parents of pre-schoolers. Besides that the study aims to delineate how the trust is manifested in the internet discussions. The new document of the grounds of early childhood education is coming into effect in the autumn 2017. The importance of cooperation with parents is emphasized in this document. Educators have to be conscious of parents’ opinions and be able to develop methods of cooperation with the help of that. Previous surveys have pointed out that parents’ trust towards Finnish early childhood education is quite strong. Research data in this thesis was written material in internet. The research material consisted of 23 message chains containing 1–38 messages. The messages were written during August and September 2016. The material was assembled in vauva.fi and kaksplus.fi –internet discussion areas. The thesis was executed with qualitative methods by content analysis. The material showed that parents were discussing about ways of action in separate kindergartens, characters of workers and security of kindergartens. In addition of that they inquired opinions about separate kindergartens from each other. Other families’ ways of action and public reporting news of kindergartens was also called forth discussion. The material showed that parents often perceived distrust towards kindergartens. In spite of that they trusted they have chance to influence and the principals could help if needed. The research results differ greatly from earlier findings. These results extend people’s knowledge about parents’ trust towards kindergartens. The trust is not so unambiguous that earlier findings show. The realistic picture of parents’ perceived trust towards kindergarten could be formed by studying the situation by using varied range of research methods.
  • Raijas, Pinja (2022)
    Tutkimukset lukutaidon tasosta Suomessa ovat näyttäneet, että suomalaisten lukutaito on heikentynyt viime vuosikymmenten aikana. Tämän vuoksi Suomeen on luotu lukutaitostrategia, jonka avulla halutaan edistää lukutaidon tilannetta Suomessa. Lukutaidon kehittymiseen liittyy vahvasti lukuinnon sekä -harrastuneisuuden synty, joka voi saada alkunsa jo varhaiskasvatusiässä. Tämän vuoksi on tärkeää, että lapsen huoltajat toimivat yhteistyössä varhaiskasvatuksen kanssa lukuintoa ja -harrastaneisuutta edistäen. Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää huoltajien mahdollisuuksia varhaiskasvatusikäisten lasten lukuinnon ja -harrastuneisuuden herättämiseen kotona. Tutkimuksen avulla saatiin tietoa myös siitä, kokevatko huoltajat voivansa vaikuttaa omalla toiminnallaan lukuinnon heräämiseen lapsessa. Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena ryhmähaastatteluna. Kerätty aineisto koostui kahden lapsen ja heidän huoltajien haastatteluista. Haastattelut toteutettiin ryhmähaastatteluina niin, että kerrallaan haastateltiin yhtä lasta ja tämän huoltajaa. Ryhmähaastatteluja tehtiin siis kaksi. Haastattelut taltioitiin nauhoittamalla, jonka jälkeen ne litteroitiin. Litteroidut haastattelut analysoitiin sisällönanalyysin menetelmiä hyödyntäen. Aineiston analyysin tukena hyödynnettiin vastausten taulukointia. Tutkimuksen tuloksista selvisi, että huoltajat kokivat pystyvänsä vaikuttamaan lasten lukuinnon ja -harrastuneisuuden syntyyn kotona luomalla lukemisen kulttuuria tukevan ilmapiirin. Se muodostuu huoltajan esimerkillisestä toiminnasta sekä positiivisesta ja kiinnostuneesta suhtautumisesta lastenkirjallisuuden lukemiseen. Tutkimuksesta selvisi myös, että kaikki huoltajat eivät ole saaneet varhaiskasvatuksesta tukea lukuinnon ja -harrastuneisuuden tukemiseen kotona. Tämä kävi ilmi huoltajien vastauksista koskien varhaiskasvatuksesta saatuun tukeen. Näin ollen varhaiskasvatuksen opetussuunnitelman perusteet eivät toteudu kaikkien lasten kohdalla.
  • Suorajärvi, Emma (2021)
    Objectives. The purpose of this thesis is to study the use of the See the Good! digital application and its effects on classroom climate. I study how a class teacher uses the application and how it has affected the classroom climate. The theory of my research is based on See the Good! digital application developed by Positive Learning Oy and the five dimensions of school climate by Amrit Thapa, Jonathan Cohen, Shawn Guffey and Ann Higgins-D’Alessandro (2013). Methods. This study was conducted as a qualitative descriptive case study. It does not pursue to give general results but instead it provides a description of the examinee´s overall personal experience of the subject. The study material is based on interview conducted with a semi-structured theme interview. The study consists of 1 subject who has been teaching for over 25 years and has used the See the Good! application over a year. The responses of the interview were transcribed and analyzed by data driven qualitative content analysis. Results. The examinee used the application irregularly as a part of many positive pedagogy applications along with actual schoolwork. The use of the application was based on examinee´s own interest and motivation towards the topic of the application. Examinee used the application as a teaching material and as an assistance in planning lessons. Examinee had used all the sections in the application, of which the Teach section was the most used. The use of the application didn´t affect every dimension but it had effect on most of the dimensions. The most significant effects of using the application were on the dimension of relationships and social skills. The use of the application had positive effects on students´ social skills and it improved class spirit and respect for diversity. The use of the application had also positive impact on teacher´s work and it improved students´ work in the classroom.
  • Räikkönen, Emilia (2023)
    Tavoitteet. Tässä tutkielmassa tavoitteena oli kuvata 1-vuotiaiden lasten vuorovaikutusta päiväkodin sosiaalisessa ympäristössä. Kiinnostuksen kohteina olivat, miten 1-vuotiaat lapset asettuvat vuorovaikutukseen vertaistensa ja aikuisten kanssa, sekä se miten aikuinen asettuu vuorovaikutukseen 1-vuotiaan lapsen kanssa. Tutkielmaan osallistui kaksi lasta, jotka olivat vasta aloittaneet varhaiskasvatuksessa ja heidän ryhmänsä työntekijät sekä osa vertaisryhmästä. Pienten lasten arjesta päiväkodissa on vielä vähän tutkimusta verrattuna isompiin varhaiskasvatusikäisiin lapsiin tai koululaisiin (White ym., 2022a). Amorim kollegoineen (2022) toteaa aiempien tutkimusten osoittavan, että lapsi on jo hyvin pienestä alle vuoden ikäisestä lähtien vuorovaikutukseen suuntautuva ja siihen oma-aloitteisesti myös muita kutsuva. Usein tutkimuksissa pienten lasten vuorovaikutus jää kuitenkin heidän mukaansa hyvin vähälle tarkastelulle. Menetelmät. Tämä tutkimus on etnografinen tutkimus kahdesta noin vuoden ikäisestä lapsesta, heidän ryhmänsä työntekijöistä sekä vertaisista. Aineisto kerättiin päiväkotipäivien aamupäivistä havainnoimalla aitoja vuorovaikutustilanteita. Havainnoinnissa yhdistyivät suoran havainnoinnin sekä osallistuvan havainnoinnin tyylit. Aineiston analyysi alkoi sisällön analyysilla, aineistoa järjestämällä ja poistamalla siitä kysymysten kannalta epäolennaisia tilanteita. Lopullinen aineisto analysoitiin tiheällä kuvauksella. Tulokset ja johtopäätökset. Tämän tutkimuksen keskeisiä havaintoja olivat, miten paljon 1-vuotiaat lapset osallistuvat sekä suuntautuvat vuorovaikutukseen ja haluavat vaikuttaa ympäristöönsä sekä tulla huomatuiksi. Aikuisen asettuminen vuorovaikutukseen oli olennaista siinä, että vuorovaikutustilanne oli pitkäkestoinen ja sisällöltään rikas. Lapset suuntautuivat myös usein vertaisiinsa ja aikuisen tärkeänä tehtävänä oli mahdollistaa vertaisten vuorovaikutus. Aikuinen voi toiminnallaan estää tai tukea näitä tärkeitä vertaissuhteita ja niistä seuraavaa vuorovaikutusta ja oppimista. Tästä johtopäätöksenä voidaan todeta, miten merkittävää on, että varhaiskasvatuksen henkilöstö ymmärtää pienten lasten vuorovaikutuksen merkitystä ja sen luonnetta varhaiskasvatusympäristössä. Ammattilaisten on tunnistettava ja tunnustettava jo pienten lasten tapa asettua ja olla vuorovaikutuksessa muiden ihmisten kanssa sekä tuettava vuorovaikutustilanteita, jotta lapset voivat kasvaa ja kehittyä osaksi omaa yhteisöään sen tasavertaisina jäseninä.
  • Jauhiainen, Susanna (2017)
    The purpose of this study was to describe what level of sensitivity personnel of kindergarten works when under 3-years old child arrive to kindergarten. In addition on this study researched was there difference on level of sensitivity between different educations by kindergarten personnel. Purpose was also to describe in what ways sensitivity interaction is mentioned in documents witch instruct action in kindergarten. Earlier studies have indicated that education of kindergarten personnel affects to level of sensitivity and that sensititivity interaction increase quality of early childhood education. That’s why it was necessary got more information on what level of sensitivity kindergarten personnel works and what is the signification of education and documents witch instruct action. This was qualitative research. Methods of data collection was non-pariticipant structured observation and completed documents. Observated data was analysed as a indicator of Adult Engagement Scale (AES), take noticed only level of sensitivity. Completed documents analysed as a data analysis method. This study achieved at three different kindergartens. On each kindergartens there was one kindergartenteacher and one children’s nurse who participated on study. In addition completed documents was data of this study. Outcome of study was that kindergartenteachers and works at high level of sensitivity when they receive under 3-years old child to kindergarten. According this study kindergartenteachers worked higher level of sensitivity than nannys, because usually measured level of sensitivity was level 5 at kindergartenteachers and level 4 at children’s nurses. On documents witch intruct action in kindergarten, came out that mentions of sensitivity was more concrete on one document (1) than other documents (2,3). This showed also that person who had highest level of sensitivity worked on kindergarten whose document mentioned sensitivity strongly.
  • Sonninen, Aino (2018)
    Objects The aim of the thesis is to find out and chart the existing support measures for a hearing-impaired class in the classroom. The thesis charts support measures in general as well as their practicality and how the student with hearing impairment is generally considered in the general education class. Earlier research was relatively small in Finland, but there were more guidebooks and scientific articles. The research question is: What supportive measures for a hearing-impaired student are there in the classroom of general education in the light of guidebooks and studies? The thesis focusses specifically on classroom attendance and teacher and assistant support for hearing impairments per pupil. The thesis also generalizes about hearing impairment and inclusion of hearing impaired pupils in general education. Methods The thesis is a descriptive literature review. The material used was Finnish and English studies and guidebooks, as the topic was very practical and contained concrete actions. Out of the material there was a literature dealing exclusively with deaf or sign language students. The material was read carefully on several occasions so the material was familiar. After that, I studied what are the core issues of the material for my research question. The main material I use are Kärkkäinen's (2016) article and the articles of Kärkkäinen, Luoto ja Ääri-Vähäkylä (2005). As a secondary material I use the article of Kuulonhuoltoyhteiskunta (2000) and Sume (2010), Takala’s and Sume’s (2015) final report to the Ministry of Education and Culture and Mäki’s (1989) research on Hearing impaired children in primary schools in Finland. I attempted to find material in various databases. As databases, I used mainly Google Scholar as well as Arto and Helka Finna. I searched in Finnish and English with different word combinations. Results and Conclusions From the point of view of a hearing-impaired student, inclusion is that he/she is able to participate in general education in accordance with common goals as an equal student and as a member of the community. This however requires multiprofessional cooperation between the teacher, the assistant, the rehabilitation instructor and the whole school staff. The results of the research show that collaboration is needed to create support measures, such as educational arrangements, listening to the class, listening to teachers' practices and teaching methods, involvement and awareness of hearing impairment.