Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Title

Sort by: Order: Results:

  • Mikola, Maria (2023)
    Mål. Enligt tidigare forskningar samt rapporter om barns och ungas psykiska hälsa har den psykiska ohälsan ökat. Den psykiska hälsan påverkar livets alla delområden, också det fysiska och sociala, och bör tas hand om. Ökningen av psykisk ohälsa hos elever leder bland annat till att skolprestationer försämras eller till och med att skolfrånvaron ökar. Syftet i denna studie är att få fram faktorer, som enligt forskningsresultat i olika slags studier, visat sig befrämja barns psykiska hälsa. Målet är att dra slutsatser om, med kunskapen av dessa faktorer, hur klasslärare kan stöda elevers psykiska hälsa i klassrummet och skolan. Metoder. Studien är gjord som en beskrivande litteraturöversikt som utförts enligt tematisk analys. I studien har åtta tidigare studier analyserats och utifrån deras resultat har fyra teman kategoriserats. Studierna är alla publicerade i Finland eller i Sverige mellan åren 2000-2022. Resultat och slutsatser. Resultaten bevisade att det finns flera olika faktorer som påverkar barns psykiska hälsa. Från resultaten identifierades fyra teman som fick rubrikerna; sociala relationer, individuella styrkor och resurser, meningsfullhet och hanterbarhet i skolvardagen samt klassrum och skola. Inom dessa teman kategoriserades olika sorters faktorer som visats sig vara betydelsefulla för psykiska hälsan. Dessa teman fokuserade på individuella, sociala och fysiska faktorer som klassläraren och skolan bör vara medvetna om och som påverkar den psykiska hälsan hos eleverna. I diskussionsdelen diskuteras avhandlingens resultat med inriktning hur klasslärare kan främja och stöda elevernas psykiska hälsa.
  • Björklöf, Jessica (2023)
    Mål. Varje elev har rätt till en trygg lärmiljö. Det framkommer i grunderna för läroplanen för den grundläggande utbildningen. Som svar på det här ville jag ta reda på hur klassläraren gör för att uppnå det målet. Syftet med denna undersökning är således att klargöra och konkretisera bilden av det trygga klassrummet. Forskningsfrågan är följande: Hur skapar läraren ett tryggt klassrum där var och en känner sig välbemött? Metoder. Undersökningen gjordes som en kvalitativ studie av hur klassläraren skapar ett tryggt klassrum genom bemötande. I undersökningen deltog fyra klasslärare från finlandssvenska lågstadium. Datainsamlingen skedde genom semistrukturerade intervjuer med dessa lärare. Insamlingen av data gjordes under en månads tid, i november 2022. Materialet analyserades genom hermeneutisk meningstolkning som tillåter ett mångfald av tolkningar. Resultat och slutsatser. Resultaten av undersökningen visade på en korrelation mellan en lugn arbetsmiljö och ett tryggt klassrum. Klasslärarnas utlåtanden tydde på att strategierna för skapandet av det trygga klassrummet inte är lika essentiella som förmågan att tillämpa dessa strategier. De intervjuade lärarna beskrev att de hade utarbetat egna metoder för skapandet av det trygga klassrummet.
  • Bergman, Annika (2018)
    Lasten puhevaikeuksien yleistyessä tarvitaan tarkoituksenmukaisia keinoja, joilla jo päiväkodeissa pystytään tunnistamaan apua tarvitsevat lapset ja aloittamaan puheen kehityksen tukeminen. Kieli on tärkeä osa ns. sosiaalista kompetenssia, joka on laajasti arvostettu kyky tämän päivän yhteiskunnassa. On tärkeätä tunnistaa puheen vaikeudet ennen kuin lapsi aloittaa koulun, koska kielelliset valmiudet ovat erittäin merkittävä asia lapsen tulevalle oppimiskyvylle ja viestintätaidoille. Päiväkoti on ympäristö, jossa lasten puheen häiriöt on mahdollista tunnistaa ajoissa. Tämä asettaa vaatimuksia lastentarhanopettajalle, jonka vastuulla on seurata mahdollisia poikkeamia lapsen puheessa ja tarvittaessa ryhtyä toimenpiteisiin. Päiväkodin henkilöstöllä on tärkeä rooli lapsen puhehäiriöihin tartuttaessa, sillä perheessä puhevaikeuksia ei aina huomata tai perheissä ei tiedetä lasten puheen häiriöiden suurta vaikutusta lapsen elämään myöhemmin. Sekä lastentarhanopettajalla että logopedillä on oma roolinsa lapsen puheen kehityksessä. Lastentarhanopettajan rooli on toimia hyvänä kielellisenä esikuvana lapselle ja herättää lapsen kiinnostus kieltä ja viestintää kohtaan. Logopedin rooli korostuu vasta, kun kyseessä on poikkeava puheen kehitys. Monialainen yhteistyö on tärkeä voimavara, kun halutaan auttaa lapsia, joilla on puheen häiriö. Lastentarhanopettajan rooli ei muutu lapsen poikkeavan kielellisen kehityksen ollessa kyseessä, se ainoastaan vahvistuu. Kyselytutkimukseen valittiin kvalitatiivinen metodi, jotta tutkimuskysymyksiin saataisiin subjektiivisia ja monivivahteisia vastauksia. Tiedonkeruussa käytettiin semi-strukturoitua haastattelua, jolla selvitettiin lastentarhanopettajien ja logopedien näkemyksiä ja varmistettiin vastaajien fokuksen pysyminen parhaissa tavoissa tukea puhehäiriöisiä lapsia. Tutkimukseen osallistui kaksi lastentarhanopettajaa ja kaksi logopediä. Kvalitatiivisen tutkimuksen tulokset osoittavat, että on olemassa monia tapoja tukea lapsia, joilla on kielellisiä vaikeuksia. Tänä päivänä on jo paljon yhteistyötä päiväkotien ja logopedien välillä, ja molemmat ammattiryhmät kokevat yhteistyön hyödylliseksi. Jotta yhteistyötä voitaisiin kehittää ja syventää, tulisi molempien ammattiryhmien tuntea toistensa ammatilliset kompetenssit ja tietää, miten niitä voisi hyödyntää lasten hyväksi päivittäisessä työssä. Tilanne on jo tällaisenaan melko hyvä, mutta pienin muutoksin sitä voitaisiin kehittää parhaalle mahdolliselle tasolle.
  • Holmberg, Emilia (2021)
    Syftet med denna studie är att få en djupare förståelse för hur mjuklandningen kan tillämpas som metod för att skapa trygghet och förebygga separationsångest hos barn. Jag utgår i min undersökning från lärares och speciallärares erfarenheter inom småbarnspedagogiken och undersöker hur de uppfattar mjuklandningens betydelse. Mina forskningsfrågor är: Hur ser lärarna på mjuklandningen i relation till barns psykiska hälsa och välmående? Hur ser lärarna att vi på bästa sätt kan stödja barn som uppvisar separationsångest från sina vårdnadshavare? Avhandlingen är en kvalitativ fenomenologisk studie som baserar sig på sex halvstrukturerade intervjuer. I undersökningen deltog tre speciallärare och tre lärare inom småbarnspedagogik från Västnyland i augusti 2020. Röstinspelningarna transkriberades och analyserades på basis av mina två forskningsfrågor. Analysen resulterade i fem olika kategorier per forskningsfråga. Resultatet visar att mjuklandningen kan tillämpas som metod för att förebygga separationsångest hos barn. Mjuklandningen kan ha olika former, den kan vara förlängd i tid, man kan återkomma till den flera gånger eller vid behov börja om mjuklandningen helt. I resultatet kommer det också fram att god kommunikation och gott samarbete med hemmet är en grundläggande hörnsten för att barnet ska bli tryggt.
  • Westerlund, Märta (2021)
    Mål. Fysisk aktivitet minskar risken för bland annat hjärt- och kärlsjukdomar, bröstcancer och diabetes typ-2. Trots den här kunskapen visar statistiken att endast 65% av vuxna i åldern 30–64 år kommer upp till WHO:s rekommendationer för fysisk aktivitet. Mitt syfte med avhandlingen är att se på hur upplevd autonomi kan påverka den inre motivationen till fysisk aktivitet. I undersökningen används Deci och Ryans (1985) motivationsteori om självbestämmande som grund då upplevd autonomi i träningssammanhang undersöks. Tidigare forskning visar att upplevd autonomi är ett av de grundläggande psykologiska behoven som måste vara tillfredsställt för att en person ska kunna uppleva inre motivation. Jag undersöker vilken betydelse upplevd autonomi har på den inre motivationen för fysisk aktivitet och hur en träningsinstruktör kan ge stöd för autonomi i ett träningssammanhang. Metoder. Undersökningen utfördes som en beskrivande litteraturstudie och analyserades enligt en narrativ översikt. Artiklarna som analyserades utgick från motivationsteorin om självbestämmande. Materialet var på engelska och hämtades från databaserna Google Scholar, Helka och Helda. Resultat och slutsatser. Tidigare forskning visade att en person som upplevde autonomi kände sig mer motiverad till att träna. Autonomi hade en direkt inverkan på känslan av kompetens och syfte för träningen. Det här betyder att om en person upplever sig ha kontroll över en träningssituation och får göra egna aktiva val kommer personen också att uppleva större glädje och tillhörighet. Ett yttre stöd leder till en större social tillfredsställelse av träningen. En tränare kan tillföra variation, närvaro och en känsla av samhörighet. Studierna i avhandlingen påvisar att det här är faktorer som ökar den inre motivationen. Att träna tillsammans med andra har också visat sig ha en positiv effekt på motivationen. Motiverande samtal med stöd av motivationsteorin om självbestämmande leder till högre känsla av kompetens, glädje och autonomi. Sammanfattningsvis mår människor bra av att få känna kontroll, få uppmuntran och känna social samhörighet i samband med ett träningspass.
  • Christelle, Rewell (2022)
    Särskilt begåvade elever är en resurs som vi inte har råd att försumma. Enligt Grunderna för läro-planen för den grundläggande utbildningen 2014 ska varje elev få uppmuntran och stimulering så att hen kan utveckla sitt lärande. Rätt sorts stöd och stimulans hjälper eleven att utvecklas till sin fulla potential. Enligt Lev Vygotskys teori om elevens proximala utvecklingszon gäller det att hitta den yttersta gränsen för vad eleven kan behärska. Den proximala utvecklingszonen syftar till den nivåskillnad som eleven kan lära sig på egen hand och vad hen kan lära sig tillsammans med en pedagog. Syftet med avhandlingen var att utreda hur klasslärarna upplever stödandet och stimulerandet av särskilt begåvade elever. För att uppnå syftet formulerades forskningsfrågorna till följande: - Hur identifierar klassläraren en särskilt begåvad elev? - Hur stöder och stimulerar klassläraren en särskilt begåvad elev? - Hur upplever klassläraren sina möjligheter att stöda och stimulera särskilt begåvade ele-ver? Avhandlingen var en kvalitativ undersökning och materialinsamlingen skedde med hjälp av semi-strukturerade intervjuer. I intervjuerna deltog tre klasslärare. Den tematiska analysen användes för att analysera datamaterialet. Avhandlingens resultat visar att vare sig läroplanen eller skolan kommer med riktlinjer, ramar eller verktyg för att identifiera, stöda och stimulera särskilt begåvade elever. Resultatet berättar även att temat inte behandlas i klasslärarutbildningen. Därför tyr sig respondenterna till sin arbetserfarenhet och sina observationer i skolvardagen samt söker kunskap om temat i form av fortbildning.
  • Rönnblad, Annika Ines (2017)
    Syftet med avhandlingen är att undersöka i vilken grad de finländska stiftelserna utnyttjar sociala medier för att vara närvarande i samhället. Sociala medier är i högsta grad en aktuell fråga för såväl kommunikations- som organisationsfältet, och eftersom sociala medier är ett relativt nytt fenomen är det intressant att undersöka hur sociala medier har integrerats i organisationers verksamhet och kommunikation. I avhandlingen granskas också hur aktiv dialogen mellan allmänheten och stiftelsen är och av vilken typ dialogen är. Metoden i avhandlingen är såväl kvantitativ som kvalitativ analys. Antalet följare och i vilka kanaler de 15 största finländska stiftelserna är i granskas genom den kvantitativa analysen. Den kvalitativa analysen gör en djupdykning i tre av de 15 stiftelserna i undersökningen. För de tre stiftelserna granskas antalet interaktioner på de tio senaste inläggen. Tolv av de 15 stiftelserna i undersökningen var aktiva på någon kanal i sociala medier. Tio stiftelser hade ett konto på Facebook, åtta på Instagram, sju på Twitter och sex på YouTube. Facebook var också den kanal där stiftelserna hade överlägset flest följare. I den kvalitativa undersökningen ingick tre stiftelser och deras tio senaste inlägg på Facebook. De flesta inläggen fick ett antal interaktioner, men inget av inläggen ledde till någon direkt aktiv dialog med allmänheten. Frågorna som presenteras i denna avhandling är komplexa och inte lätta att svara helt entydigt på. Jag har ändå belyst frågan ur olika perspektiv. Eftersom denna undersökning var småskalig kan man inte dra några allt för långtgående och allmängiltiga slutsatser från den. Det finns ännu mycket att undersöka på området om stiftelserna för en dialog med allmänheten via sociala medier. Frågor som hur påverkar stiftelsernas speciella förhållande till sina bidragsmottagare dialogen på sociala medier? Kan stiftelserna, trots sin särställning dra nytta av sociala medier? Däremot kan resultaten ändå anses ge en liten antydan om hur aktiva de finländska stiftelserna är på sociala medier och om de för en dialog med allmänheten via dem. På basis av denna undersökning verkar det som om en stor del av stiftelserna i Finland har konton på sociala medier, men kanske inte är så aktivt närvarande. Att vara närvarande på sociala medier är något som kunde gagna stiftelsernas PR-verksamhet. Som Forsgård & Frey (2010, 21) påpekar, kräver det en tid för en organisation att bygga upp bra PR-verksamhet. Därför lönar det sig för organisationen att bygga långvariga relationer med allmänheten via sociala medier för att kunna föra en äkta dialog om frågor som engagerar såväl stiftelsen som allmänheten.
  • Jakobsson, Pehr (2016)
    Inom socialpsykologin hänvisas ofta till konceptet kultur som en nationell konstruktion samtidigt som en tydlig definition av konceptets innebörd ibland helt utelämnas. Konstruktionen av kultur som koncept har inom vetenskapen förändrats alltsedan intresset för kultur som forskningsområde växte fram i början på 1900-talet. Sedan 1980-talet har en existentiell debatt om kulturens värde och framtid som koncept pågått inom antropologin som följd av bland annat en utbredd samhällelig fokus på kulturella skillnader i motsats till likheter. Även inom socialpsykologin kan en diskussion kring hur konceptet kultur används bidra till en vidare förståelse för hur konceptet konstrueras och används. Mitt huvudsakliga syfte med avhandlingen är att analysera hur kultur som koncept konstrueras och används i akademiska socialpsykologiska artiklar. Jag är speciellt intresserad av hur ett essentialistiskt- respektive ett relativistiskt förhållningssätt begränsar och/eller utvecklar konstruktionen av kultur inom socialpsykologin. Samtidigt som en essentialistisk konstruktion av konceptet kultur har kommit att dominera en nutida samhällelig-/politisk kontext så har konceptet inom en akademisk kontext utvecklats i en motsatt relativistisk riktning till att inbegripa allt fler faktorer och möjliga avgränsningar. Två centrala teman urskiljs i denna litteraturöversikt; ett enhetligt och förenklat förhållningssätt till kultur samt en mer komplex och föränderlig helhetsförståelse av samma koncept. Efter analys av det material som ligger till grund för avhandlingen kan konstateras att konceptet kultur inom socialpsykologin i stor utsträckning konstrueras som nationell och i vissa fall även inom ramen av sociala system som likväl hänvisar till en nationell konstruktion. Med tiden har användningen av konceptet kultur inom socialpsykologin utvecklats, från att konstrueras som relativt enhetlig och likriktad, till att inbegripa fler och mer varierande faktorer som epistemiska motiv, strategier, scheman, supra-individuella kulturfenomen, direkt sociokulturell omgivning samt historia. Dessutom bör en tidsenlig definition av konceptet kultur enligt vissa forskare formuleras med hänsyn till kontext, kulturella system, sociala system, sociala strukturer, institutioner, handlingar, regler, mening, normer och värden. Avhandlingens resultat tyder på en kontinuerlig utveckling av hur konceptet kultur konstrueras och används inom socialpsykologin mot en mer nyanserad och föränderlig helhet. Kultur används även i socialpsykologisk forskning som något specifikt territoriellt bundet och statisk när den ska mätas, tolkas och generaliseras. Eftersom konstruktionen av ett så pass viktigt och återkommande koncept som kultur saknar en objektiv definition och varierar inom socialpsykologin är det viktigt att konstruktionen av konceptet och vad den får för konsekvenser fortsatt diskuteras.
  • Séraphin, Ania (2022)
    Syftet med avhandlingen är att identifiera vad som gör Finland attraktivt respektive mindre attraktivt för högkvalificerade invandrare, i jämförelse med OECD- och EU-länder samt de nordiska länderna. Forskningsfrågan är: Vilka är Finlands goda och dåliga sidor då det kommer till att locka högkvalificerade invandrare? Som teoretisk grund används ekonomiska och sociala teorier om faktorer som sporrar invandring. Enligt teorierna uppmuntras invandring av ekonomiska faktorer, som skillnader i lönenivåer mellan länder, och sociala faktorer, som nätverk och jämlikhet. Teorierna utgör grunden för analysen där Finlands ekonomiska och sociala attraherande faktorer mäts. Utgående från Andrés Solimanos (2008) modell för faktorer som påverkar invandring identifieras Finlands positiva och negativa faktorer för lockandet av högkvalificerade invandrare. Modellen används till att göra upp en operationalisering där tre huvudfaktorer för Finland identifieras, operationaliseras och jämförs med andra länder. Analysens resultat visar att Finland över lag placerar sig högt i jämförelse med EU- och OECD- genomsnitt. Däremot lyckas Finland inte placera sig högre än de andra nordiska länderna. Resultaten indikerar att Finlands främsta attraherande faktor är den sociala faktorn Koncentration. Resultaten av analysen indikerar också att Finlands sämsta attraherande faktor är den ekonomiska faktorn Internationella skillnader i inkomst och utvecklingsgrad. Resultaten påvisar att Finland har goda grunder för att locka högkvalificerade invandrare. Men för att kunna konkurrera med de nordiska länder måste Finland sätta in en insats i att förstärka sin attraktivitet för högkvalificerade invandrare.
  • Nyman, Rickard (2022)
    Tiivistelmä - Abstrakt - Abstract Syfte. Syftet med denna forskning är att få en insyn i vad lärare gör för att förbättra elevernas mentala hälsa samt resultat i Move! Samt att få en överblick över vad lärare gör för att förbereda eleverna inför Move! Och hur de sedan behandlar resultaten och arbetar vidare med dem. Jag analyserar även elevernas psykiska hälsa samt hur de mår och känner sig före och under testsituationer. Metoder För att få klarhet i detta så har jag använt mig av en tematisk litteraturöversikt och bearbetat och avgränsat det material som jag funnit. I den beskrivande litteraturöversikten så granskar, analyserar och tolkar jag det material jag valt att använda mig av genom en tematisk analys. Resultat och slutsatser Resultaten visar att mycket tyder på att lärare strävar till att försöka hålla Move! på våren för att kunna utvärdera elevernas kondition. Man gör detta för att eleverna skall hinna träna upp sin kondition och motoriska färdigheter under hela skolåret. Detta ger även gymnastikläraren en insikt på hur bra hens terminplan har varit och om man i själva verket uppnått de mål man satt upp för gymnastiken under skolåret. Move! Är obligatoriskt för årskurserna 5 och 8. Flera lärare väljer dock att hålla testerna de övriga åren för att ge eleverna en insikt i testet och vad som kommer krävas av dem. Den mentala aspekten är något som läraren ständigt försöker förbättra under gymnastiken, många elever är obekväma med sin kropp och inte väldigt självsäkra. Därför betonar flera lärare vikten av att skapa en trygg miljö i gymnastiksalen där man kan vara sig själv och var det är nolltolerans för mobbning och diskriminering.
  • Brusas, Emilia (2020)
    Syftet med avhandlingen är att mäta om finlandssvenska ungas miljöattityder korrelerar med deras politiska deltagande. Unga i studien avgränsades till 18-29 åringar. Ur tidigare studier har framkommit hur ungas oro för klimatförändringen samt intresset för politiskt deltagande har stigit. Därför är det intressant att ta reda på om deras miljöattityder påverkar vilken deltagandeform de som värderar miljön högre väljer att delta genom. Som material används EVS Svenskfinland 2018 som är en värderingsstudie bland finlandssvenska unga i Finland. Frågor ur enkäten angående miljö och politiskt deltagande användes i analysen för att mäta om höga miljöattityder påverkade ungas politiska deltagande i form av bojkotter/köpbeslut, underskrift av namninsamlingar, deltagande i lagliga demonstrationer samt valdeltagande. Ur slutsatsen kan avläsas att höga miljöattityder endast korrelerade med alternativet att delta i bojkotter eller köpstrejker. I de övriga deltagandeformerna fanns det ingen signifikant skillnad mellan höga eller låga miljöattityder bland de unga. Dock är ungas miljöoro samt miljöattitydernas påverkan på politiskt deltagande komplexa fenomen som behöver ytterligare forskning.
  • Buss, Sophia (2020)
    Frågor om miljön och klimatet är väldigt aktuella i dagens förändrade samhälle, ändå har inte frågorna uppnått samma ställning som andra ämnen inom politiken. För att granska hur partierna belyser området, har jag för avsikt att i den här avhandlingen analysera hur tre av de finländska politiska partierna betonar och ger utrymme åt klimatpolitik i sina valprogram. De tre partierna som granskas är De Gröna, Centern och SDP. Mitt syfte är även att se om det har skett en likriktning gällande sakfrågan. Tidigare forskning visar att partierna tar ställning till allt mera liknande frågor. Den metod som avhandlingen använder sig av är en kvantitativ innehållsanalys. Analysen genomfördes med hjälp av de tre partiernas valprogram från 2003 och 2019, i dem har meningar som definierar klimatpolitik räknats. Jag har jämfört antalet meningar mellan de två valtillfällena för att se om det har skett en förändring i det utrymme partierna ger klimatpolitik i sina valprogram. Resultaten visar att det har skett en förändring i det utrymme partierna ger klimatpolitik i sina valprogram, både gällande partierna själva och mellan partierna. Resultatet kan tolkas så att det har skett en likriktning av partiernas klimatpolitik.
  • Witick, Emma (2020)
    Syftet med studien är att granska hur personalen inom första linjens missbrukarvård konstruerar gruppen människor som använder droger. Mitt mål är att genom två intervjuer med Vinkkis hälsorådgivningars personal identifiera olika diskurser och konstruktioner som personalen har om brukarna. Detta avhandlingsmaterial baserar sig på två ca 45 minuter långa semistrukturerade intervjuer med två personer som jobbat inom Vinkkis hälsorådgivningar. I avhandlingen används social konstruktivism som bakgrundsteori. I de intervjuades prat kunde flera diskurser identifieras. Båda de intervjuade såg brukarna i Vinkkis hälsorådgivningar som kunder. De intervjuade var av åsikten att droganvändningens början beror på yttre omständigheter som driver människor till självmedicinering. Diskursen om offer och överlevare kunde identifieras i intervjuerna. Det starka stigmat kring droganvändning togs flera gånger upp av de intervjuade. Båda de intervjuade hade liknande syner på sina kunder. De tyckte att människor har felaktig och allt för negativ syn på droganvändarna.
  • Saarinen, Matilda (2019)
    Ämnet för denna kandidatavhandling är finlandssvenska dagstidningars porträttering av kvinnor av etnisk minoritet. Syftet med studien är att ta reda på hur situationen ser ut för kvinnor av etnisk minoritet i den finlandssvenska dagspressen. Studien har genomförts genom kvalitativ innehållsanalys av åtta artiklar publicerade under tiden 10.9.2018 till 10.10.2018. Artiklarna var publicerade i Hufvudstadsbladet, Åbo Underrättelser, Nya Åland och Vasabladet. I studien har jag valt att analysera endast de artiklar där kvinnor av etnisk minoritet blir intervjuade. Artikeln behövde dock inte explicit handla om kvinnan och där med inte heller vara ett personporträtt. Artiklarna analyserades genom analys av kontext, ordval, känsloladdade ord och artikeln som helhet. Resultatet av studien visade, liksom tidigare studier också har visat, att kvinnor av etnisk minoritet är marginaliserade i den finlandssvenska dagspressen. Resultaten visade även att kvinnorna av etnisk minoritet, i de artiklar som ingick i undersökningen, oftast porträtteras som offer eller personer som gått igenom en svår tid men sedan lyckats ta sig ur det. Kvinnorna kunde antingen ha haft svårigheter i sitt hemland eller med integrationen då de kommit till Finland.
  • Snickars, Tanja (2021)
    Prostitution är ett fenomen som delar åsikter. I den här avhandlingen analyserar jag texter skrivna av och för yrkespersoner inom det sociala området. I dessa texter diskuterar de professionella prostitution och aktörerna inom den på olika sätt. Syftet med min avhandling är att genom en diskursanalys reda ut på vilket sätt yrkespersoner inom det sociala området pratar om prostitution, för att se ifall det finns behov av en bredare diskussion. Jag har delat in materialet i huvudgrupperna abolitionism, som vill motarbeta prostitution, och liberalism, som betonar varje persons rätt att själv välja vad hen vill göra med sin kropp. Jag har även tagit upp de sätt, på vilka aktörerna beskrivs. För personen som erbjuder sexuella tjänster mot betalning hittade jag fem olika beskrivningar: kvinnan som gör det bästa av det hon har, serviceutövaren, människohandelsoffret, det finländska offret och den utländska prostituerade. Köparen beskrevs på följande fyra sätt: förövaren som utsätter det finländska offret, hallicken som säljer det utländska offret, den osynliga köparen och den funktionsnedsattas rätt till utövande av sin sexualitet.
  • Rinta-Jouppi, Katriina; Rinta-Jouppi, Katriina (2022)
    Lejonet eller kungen av djungeln är ett av de kändaste afrikanska djuren som är en del av de mest populära sevärdheterna för västerländska turister som besöker Afrika. Den stora efterfrågan av lejonturism har bildat en marknad för lejon inom fängslade områden utanför de vilda savannerna. Turister idag kan välja mellan att åka på lejonsafarin i nationalparker eller reservat, jaga lejon som är uppfödda för syftet att bli jagade, eller volontärarbeta med lejon på reservat där man har möjligheten till närkontakt med dem. Syftet med avhandlingen är att diskutera hur de koloniala strukturerna reproduceras genom lejonturism i Afrika med hjälp av postkolonial teori. Den teoretiska basen för avhandlingen baserar sig på postkoloniala teorier. Exempel på dessa är Stuart Halls (1992, 170) beskrivning om hur européerna under imperial tid idealiserade och jämförde Amerika med sina egna länder och Robert Youngs (2001, 69) frågeställningar om rollen av europeisk kultur i kolonialismen och den fortsatta exploateringen. De olika formerna av turism med icke-vilda lejon är ofta kopplade via samarbete, det vill säga att om man volonterar med lejon kan organisationen ifråga göra samarbete med företag specialiserade på lejonjakt. Turism med lejon förespråkar oftast inte de lokala intressen för rekreation och lokalbefolkningens begränsade möjligheter att delta på grund av den dåliga infrastrukturen utesluter dem att ta del i lejonturism. Fenomenet där turism utövas på bekostnad av lejon återspeglar den dystra koloniala historien av Afrika, där västerländska intressen utövades på bekostnad av lokalbefolkningen. Den koloniala bakgrunden påverkar afrikanska samfund än idag och den globala ojämlikheten styr drivande krafterna av turism. Konflikterande intressen mellan västerländska turister och afrikaner, kan leda till konflikter mellan människa och djur, hälsorisker för lokalsamfundet och en ohållbar form av volontärturism som har även negativa konsekvenser för lejonet.
  • Forsberg, Alexandra (2020)
    Följande avhandling ämnar granska effekterna av samhällets handlingar och attityder mot kvinnor i destruktiva relationer och hur de bidrar till att kvinnor stannar i destruktiva parrelationer. Arbetet är en komprimerad version av tidigare forskning och litteratur som är relevant för syftet. Resultaten visar att fokus ofta läggs på kvinnan och inte på den våldsamma partnern eller omgivningen. Forskning som presenterats i detta arbete visar att samhället påverkar att kvinnor stannar i destruktiva parrelationer på flera olika nivåer. Samhället har en betydande roll i hur kvinnan upplever sig själv i sitt förhållande och hur hon bedömer sina möjligheter att fysiskt, emotionellt och ekonomiskt överleva ifall hon lämnar relationen. De patriarkala och kapitalistiska diskurserna bygger upp en kultur som hittills möjliggjort våld i parförhållanden. Samtidigt framkommer det hur negativa stereotyper gentemot dessa kvinnor bidrar till bl.a. skam och skuldkänslor. Studien presenterar även hur attityder gentemot män och vad män får göra måste förändras för att hjälpa kvinnor i våldsamma parrelationer. Ytterligare krävs en förändring i vad som ses som den ”ultimata maskuliniteten”, eftersom bl.a. våld och kvinnoförtryck fortfarande finner sin plats i den nuvarande uppfattningen. Litteraturstudien presenterar hur det kunde vara givande att gå från ett “offer centrerat” perspektiv till ett samhälleligt perspektiv, där våld i parrelationer på alla nivåer ses som ett mycket större fenomen än bara vad som pågår i enskilda parrelationer.
  • Hautapaakkanen, Heidi (2018)
    The aim with this study is to recognize how children communicate and interact during free play and in what different ways children’s play start. In this study qualitative methods are used to gather information. I am also interested in finding reasons in conflicts in children’s free play. In this study video observation was used to gather information about children’s interaction in their free play. Participatory observation was also used and an observation diary was written. The video recordings gave the most important analyzable material. The participants in this study were from a bilingual kindergarten and every so often the same children participated in the free play where I recorded. The children’s play was not directed in any way, because free play was recommended for this study. The play situations were recorded and afterwards transcribed into text, which was analysed. The key findings in this study was that children communicate with adult-like sentences and speak to each other using a multifaceted narrative conversation style. Usually children’s play start with choosing toys or tools for the free play. The second common way to start free play was an experience from children’s everyday life and the third common way to start a play was choosing roles for a role play. Conclusions of this study were that children strongly connect their experiences in their free play and children use their imagination in their themes for free play in kindergarten.
  • Sjöberg, Kajsa (2017)
    Denna studie undersöker vad representanterna från Luckans integrations verksamhet i Helsingfors anser vara god integration av invandrare och hur de praktiskt gör för att stöda integrationen. Eftersom jag anser att en god integration är viktig för att invandrarna ska kunna bli fullvärdiga medlemmar i ett nytt samhälle. Studien utgår från T.H. Marshalls teori om medborgarskap, d.v.s. att det finns civil, politisk, och social nivå på medborgarskap. Genom studien ser man på om T.H.Marshalls medborgarskaps teori är relevant inom Luckans integrationsverksamheten i Helsingfors. Resultatet visar att representanterna från Luckan anser att god integration inte enbart handlar om en integration i likhet med T.H.Marshalls teori, utan att det även handlar om en dubbelsidig integration som kräver ett aktivt deltagande i integrationsprocessen inte bara av invandrarna utan också av den övriga befolkningen i samhället.
  • Äbb, Alice (2024)
    I den här avhandlingen fokuserar forskaren på bemötande av klienter i barnskyddet ur perspektivet vad den professionella i barnskyddet kan göra för att förbättra bemötande. Bemötande av klienter analyseras utifrån Lipskys teori om handlingsutrymme och Honneths teori om erkännande. Avhandlingen baserar sig på en kvalitativ intervjustudie med svenskspråkiga socialarbetare och socialhandledare inom olika enheter i barnskyddet i Nyland, Finland. För analys av intervjumaterialet tillämpas teoristyrd kvalitativ innehållsanalys. Centrala begrepp är handlingsutrymme och erkännande enligt de teorier som använts som utgångspunkt i denna avhandling. Forskningsfrågorna i denna avhandling är följande: ”Hur ser professionella i barnskyddet på bemötande av klienter? Vilken roll fyller handlingsutrymme och erkännande i ett gott bemötande?” Syftet med den här avhandlingen är att förstå på vilket sätt erkännande och handlingsutrymme reflekteras i den individuella arbetarens praktik samt vilken roll det har i bemötande. Därtill önskar man förstå förhållandet mellan handlingsutrymme och erkännande och vilken uppgift handlingsutrymme har för att förverkliga erkännande i praktiken. De övergripande teman som framkom i avhandlingen är flexibilitet och anpassning enligt situation, inkluderande och fördomsfritt bemötande, tillit och förtroende samt fokusera på familjens egen syn. Några centrala fynd är t.ex. att erkännande utgör en central del av professionellas praktik där de eftersträvar att klientens egen syn utgör utgångspunkten för samarbete. Samt att handlingsutrymme är värdefullt och nödvändigt eftersom det möjliggör flexibilitet och anpassning gällande vilka stödformer man tillämpar och hur.