Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Title

Sort by: Order: Results:

  • Jantunen, Helmi (2020)
  • Aalto-Setälä, Hertta (2021)
    Ilmastokriisi lienee aikamme suurimpia uhkia, joka vaikuttaa myös mielenterveyteen. Ilmastokriisin hillitseminen vaatii käyttäytymisen muutosta, joten on tärkeää tutkia niitä tekijöitä, jotka vaikuttavat ilmastotekojen toteuttamiseen. Yksi näistä tekijöistä on ilmastotunteet, joiden on todettu olevan yhteydessä ilmastotoimiin. Tämän tutkielman tarkoituksena oli arvioida miten ilmastoahdistus, pelko ja toivo ovat yhteydessä ilmastokriisiä hillitsevään toimintaan eli ilmastotoimiin. Tämän lisäksi tarkoituksena oli tuoda esille tutkimusten puutteita, erityisesti ilmastotunteiden käsitteellistämiseen ja mittaamiseen liittyen, ja esittää mahdollisia tulevaisuuden kehitysehdotuksia. Tutkielman kirjallisuuden tiedonhaku tehtiin käyttäen Pubmed, Scopus ja Google Scholar tietokantoja. Tutkimukseen valikoitui mukaan kymmenen tutkimusta, jotka tutkivat ilmastoahdistuksen, pelon tai toivon yhteyttä ilmastotoimiin joko suoraan tai välillisesti. Katsauksesta jätettiin pois tutkimukset, jotka eivät kertoneet mitä positiivista tai negatiivista tunnetta tutkittiin. Tutkimusten mukaan ilmastoahdistus oli positiivisesti yhteydessä ilmastotoimiin, eli mitä enemmän ihmiset kokivat ahdistusta, sitä enemmän he tekivät ilmastotekoja. Ilmastoahdistus oli myös vahvin ennustaja ilmastoteoille. Pelko oli myös positiivisesti yhteydessä ilmastotoimiin. Toivo sen sijaan oli sekä positiivisesti että negatiivisesti yhteydessä ilmastotoimiin, riippuen toivon laadusta. Suurin osa tutkimuksista oli poikittaistutkimuksia, joten tulevaisuudessa tarvitaan lisää kokeellista tutkimusta. Tämä tutkimus antoi kuitenkin viitteitä siitä, että tunteet ovat ilmastotoimien syy. Ilmastotunteiden ja -toimien määrittely ei ollut yhdenmukaista ja niiden mittaamisessa on parannettavaa. Ilmastotunteiden selkeämpi määrittely ja mittareiden kehittäminen, sekä niiden psykometristen ominaisuuksien tutkiminen onkin tulevaisuudessa tärkeää. Ilmastoahdistus on nähty negatiivisena asiana, josta pitäisi päästä eroon, mutta tulosten perusteella sillä voi ilmastotoimien kannalta olla pikemminkin positiivinen vaikutus. Myöskin toivo voi saada ihmiset toimimaan, ja se voi esimerkiksi vähentää ahdistuksen tai pelon lamaannuttavaa vaikutusta. Vaikka ilmastoahdistus on käsitteenä saanut paljon huomiota, niin on yhtä tärkeää tutkia myös muita ilmastokriisin aiheuttamia tunteita, etenkin positiivisia tunteita.
  • Heino, Vilma (2022)
    Ilmiölähtöinen pedagogiikka lähtee oletuksesta, jonka mukaan ihminen kokee maailman havaitsemiensa asioiden kokonaisuuksina, ilmiöinä. Ilmiölähtöisyyteen kuuluu ajatus oppimisen aktiivisuudesta ja vuorovaikutteisuudesta. Sen taustalla vaikuttavat sosiokonstruktivistinen oppimiskäsitys ja sosiokulttuurinen näkökulma oppimiseen, joiden mukaan oppiminen tapahtuu vuorovaikutuksessa muiden ihmisten kanssa. Tämän tutkielman tarkoitus oli selvittää, millaisia ajatuksia ja kokemuksia ilmiölähtöisesti opettavilla luokanopettajilla on ilmiölähtöisestä opetuksesta. Tutkielmassa selvitin, miten opettajat käsittävät ilmiölähtöisen oppimisen sekä mikä siinä heidän mielestään on antoisinta ja haastavinta. Tutkielman aineisto koostui viiden ilmiölähtöisesti opettavan luokanopettajan teemahaastattelusta. Haastateltavat opettivat lähes kokonaan tai osittain ilmiölähtöisesti. He olivat opettaneet ilmiölähtöisesti keskimäärin kuusi vuotta. Analysoin aineistoa sisällönanalyysin keinoin. Analyysissani noudatin Johanna Ruusuvuoren (2010) laadullisen aineiston kolmivaiheista analyysia. Tutkielman tulokset osoittivat, että haastateltavilla oli hyvin yhteneväinen näkemys siitä, mitä ilmiölähtöinen oppiminen on. Haastateltavat korostivat opetuksen kokonaisvaltaisuutta ja oppijalähtöisyyttä. Kaikki haastateltavat kertoivat pitävänsä ilmiölähtöisestä opettamisesta. Ilmiöopetuksessa antoisinta heidän mielestään oli oppilaiden motivoituneisuus ja oppimisen ilo sekä syvä perehtyminen asioihin. Lisäksi haastateltavat nauttivat opetuksen suunnittelusta, joka on ilmiöopetuksessa erityisen olennaista. Haasteina he pitivät esimerkiksi kollegoilta saatavan vertaistuen puutetta, oppilaiden mahdollisia ongelmia itseohjautuvuudessa sekä ilmiöoppimisen monitulkintaisuutta ja siitä seuraavia väärinkäsityksiä. Haastateltavien kuvausten perusteella ilmiölähtöinen opetus on ainakin opetusta aloittaessa perinteistä, oppiainejakoista opetusta vaativampaa, mutta se tuo opettajan työhön merkityksellisyyden tuntua ja iloa.
  • Meriläinen, Ulla (2017)
    The National Core Curriculum in 2014 implements schools to have at least one clearly defined theme, project or course that combines the content of different subjects and deals with the selected theme from the perspective of several subjects. These entities are called multidisciplinary learning modules. The phenomenon-based learning is one way to achieve this. Within the phenomenon-based learning pupil is seen as an active and participating role in whole learning process. The purpose of this research is to find out how the phenemenon-based learning is supposed to be doing in elementary schools of Helsinki. I researched above-mentioned things through the curriculums of schools of Helsinki. I focused on curriculums and phenomenon-based learning. The backtheories are based on selected views of constructivist learning, curriculum integration, the role of teacher and pupil and assesment. The empirical material was collected in January 2017 through school websites of Helsinki. This research focused on the 15 curriculums of elementary schools which got selected at random. This is a qualitative research and was analyzed by the method of content analysis. I researched the material to find out similaritys and differences to be summarised. The results showed that the curriculums of phenomenon-based learning has been planned to do quite well to correspond to theory of this research. Differencies were seen for example in pupils role in planning. The conclusion to be drawn from this is that pupils were seen as an active ones in whole process but this was not yet seen in programming stage. That is something to pay attention in future.
  • Pitkänen, Kalle (2017)
    Phenomenon-based learning as a concept has been a great subject in education in the 21st century. When the new national curriculum was released in 2014, there were lots of conversations about how phenomenon-based learning in now a part of school’s everyday life. Still there is not a single word about phenomenon-based learning in the national curriculum. Phenomenon-based learning can be one way to arrange multidisciplinary learning, which the national curriculum includes though. For example, in Helsinki’s corporative curriculum, phenomenon-based learning is something that every school is required. Phenomenon-based learning is a concept that has been expounded in many different ways. This study’s goal is to sort out, what phenomenon-based learning is all about and why do we practice it in Finland. I also look at the previous study on this subject and see what they have found. This study was executed as a descriptive literature review. Whit that method I could build as diverse picture of a subject as possible. Material was collected both from Internet’s different data bases and from different printed materials. I tried to be as objective as possible and to take all the perspectives into consideration. There are only a few studies about phenomenon-based learning as it is quite a new term. Studies indicated that teachers were uncertain about how to implement phenomenon-based learning. Teachers implemented phenomenon-based learning in many different ways. There were a lot of differences about how teachers used different learning environments and how much the pupils had copartnership. After all teachers defined phenomenon-based learning quite alike. It seems like phenomenon-based learning is understood quite equally, but there are differences about how teachers implement it. This study can for it’s part clear phenomenon-based learning as a concept so that it could be implemented more similarly in the future.
  • Hämäläinen, Ella (2019)
    Tavoitteet. Imetyksellä tiedetään olevan lyhyt- ja pitkäaikaisia suotuisia terveysvaikutuksia. Imetykseen liittyvissä suosituksissa asetetaan tavoitteeksi täysimetys kuuden kuukauden ikään saakka, mutta tämä ei toteudu Suomessa. Keinoja imetyksen tukemiseksi tulisi kehittää ja huomioida myös erityistä tukea tarvitsevat vauvat ja perheet. Downin syndrooma on yksi yleisimmistä kromosomihäiriöistä ja sitä on tutkittu suhteellisen paljon. Downin syndroomaan tiedetään liittyvän erilaisia rakenteellisia ja kehityksellisiä tekijöitä, jotka voivat vaikeuttaa imetystä. Tämän tutkimuksen tarkoitus on selvittää imetykseen liittyviä vaikeuksia vauvoilla, joilla on Downin syndrooma. Samalla on tarkoitus selvittää sitä, miten vanhempia voitaisiin tukea imetyksen onnistumiseksi. Menetelmät. Tutkimus on integroiva kirjallisuuskatsaus. Tiedonhaut tehtiin Scopus ja Pub-Med-tietokantoihin hakulausekkeella (”down syndrome”) AND breastfeeding. Tutkimusaineistoksi valikoitui kahdeksan vertaisarvioitua artikkelia. Tutkimusartikkeleista etsittiin vastauksia molempiin tai jompaankumpaan tutkimuskysymyksistä. Tutkimuskysymys 1: Millaisia imetykseen liittyviä vaikeuksia tyypillisesti esiintyy vauvoilla, joilla on Downin syndrooma? Tutkimuskysymys 2: Miten vanhempia voidaan tukea imetyksen onnistumiseksi? Tulokset ja johtopäätökset. Tutkimusartikkeleista nousi esille kolme pääteemaa, joihin imetyksessä esiintyvät vaikeudet jakautuivat. Nämä teemat olivat äitiin liittyvät imetyksen vaikeudet (terveydentila, kokemukset, elämäntilanne, maidonerityksen puute/pelko), vauvaan liittyvät imetyksen vaikeudet (imemisen vaikeudet, väsymys/unisuus) ja olosuhteisiin liittyvät imetyksen vaikeudet (erillään olo vauvasta). Suurimmat vauvaan liittyvät imetyksen vaikeudet olivat 0-3 kuukauden iässä ja oli viitteitä siitä, että vaikeudet helpottivat 6-9 kuukauden iässä. Tärkeimpinä vanhempien tukemisen keinoina imetyksen onnistumiseksi esille nousivat ohjaus, tuki ja tietotaito (tiedon saannin merkitys, vanhempien väsymys). Vanhemmat tarvitse-vat tukea uudessa elämäntilanteessa imetyksen onnistumiseksi, jos lapsen terveydentila sallii imetyksen. Terveydenhuollon henkilökunnalla on merkittävä rooli tiedon jakamisessa ja vanhempien tukemisessa imetyksen onnistumiseksi. Vanhempien imettämisen vaikeuksien kohtaamiseen liittyviä kokemuksia selvittämällä voidaan mahdollisesti kehittää entistä parempia käytänteitä vanhempien tukemiseen imetyksessä.
  • Varis, Henri (2017)
    Barnarbetskraft är ett internationellt fenomen. Det finns konventioner av såväl ILO som FN gällande skydd för barnens rättigheter. Dessa konventioner är något som varje stat som ratificerar dem skall se till att följs på deras territorium. Men hur är det då det kommer till ett internationellt företag, vad kan de göra för att säkra att de inte kränker mot någon av konventionerna? Denna studie går ut på att granska vilka medel ett internationellt företag använder sig av för att säkra att de eller deras leverantörer eller utomstående parter inte kränker de konventioner som är till för att skydda barnens rättigheter, och ifall de implementerar good governance i deras verksamhet för att motarbeta användningen av barnarbetskraft. De företag som granskas i denna studie är UPM och Apple. Företagen kan implementera olika mekanismer från good governance för att agera på ett effektivt, ansvarsfullt och lagenligt sätt. Dessa är viktiga mekanismer för internationella företag som vill motarbeta användning av barnarbetskraft. De kan kräva att deras leverantörer följer de kriterier som företagen ställer till dem och vid behov kan de säga upp samarbetskontrakten ifall inte leverantörerna följer deras kriterier. Good governance mekanismerna är något som företagen måste arbeta för, vilket kräver noggrann granskning av leverantörerna. Denna granskning sköts långt av företagens revisionsavdelningar som reser och granskar leverantörernas verksamhet och sedan rapporterar om fynden. I denna studie har jag använt mig mycket av nätsidor som källor eftersom informationen om företagen och hur de agerar finns på nätet, samt har jag tagit informationen av de konventioner jag granskat i denna studie från ILO:s och FN:s nätsidor. Informationen om good governance har tagits från både böcker och nätsidor för att få den aspekten av good governance som passar in i denna studie.
  • Söderblom, Ulrika (2021)
    Klimatförändringen har uppmärksammats allt mer runt om i världen och det har skapats ambitiösa program och riktlinjer som har som uppgift att motverka dess effekter. Trots detta visar forskning på att dessa policyer inte lett till önskat utfall och att klimatförändringen blir värre och värre. Detta antyder att programmen råkar ut för problem i implementeringsskedet, och för att säkerställa att policyimplementeringen sker effektivt bör problemen i implementeringen lösas. Syftet med denna avhandling är att analysera vilka fallgropar och faror den gröna given potentiellt kan möta då den verkställs, och därmed bidra med synpunkter till dess förutsättningar för framgång. Eftersom den gröna given är ett väldigt stort program har jag valt att fokusera på implementeringen av energimålen i Finland. Den valda metoden är en kvalitativ innehållsanalys av Finlands integrerade energi- och klimatplan. Jag redogör för implementeringsteori, och identifierar de betydande faktorerna som har en inverkan på implementeringen: otydlighet, byråkratisk tröghet/stigberoende, policykonflikt och styrmedlens karaktär. Dessa kategorier söks sedan efter i det valda dokumentet Finlands integrerade energi- och klimatplan, som är ett av EU:s främsta verktyg för att genomföra den gröna givens energimål. Resultaten antyder att Finlands integrerade energi- och klimatplan är utförligt förberedd, och att det inte finns bevis för att planen skulle möta problem i implementeringsskedet. Implementering har visat sig vara en svår sak att analysera inom ramarna för en kandidatavhandling. Det finns en hel del variabler och faktorer som påverkar implementeringen, vilket gör det svårt att identifiera de avgörande och viktigaste faktorerna. Resultatens generaliserbarhet kan även diskuteras, då det är svårt att dra slutsatser av den gröna givens förutsättningar bara genom att se på en medlemsstats planer för att implementera ett av delmålen.
  • Nasib, Nea (2018)
    Goal Enhancing self-esteem can be considered as one of the many duties of schools. A healthy self-esteem supports children’s development and learning. In addition, various studies have shown that a healthy self-esteem correlates with well-being. In order to support the development of pupil’s self-esteem, it is crucial to understand the construct of self-esteem. Studying explicit and especially implicit self-esteem as separate constructs is still relatively new and some studies show that implicit self-esteem is related to social-emotional difficulties. The aim of this study is to examine the concept of implicit self-esteem and the significance of implicit self-esteem in socio-emotional difficulties in youth. Methods The type of this research is a literature review. The data consisted of articles discussing self-esteem and implicit self-esteem, published in the 21st century and research articles published between the years 2006 and 2015 in all of which the subject of study was implicit self-esteem and social-emotional difficulties. Results and conclusion Based on this literature review it seems that it is not reasonable to study implicit self-esteem completely separate from explicit self-esteem. The discrepancy between implicit and explicit self-esteem and the direction of the discrepancy turned out to be important factors when examining the impact of implicit self-esteem on socio-emotional difficulties.
  • Palimo, Inka (2023)
    Objectives. The primary objective of this literature review is to evaluate to what extent teachers are or have been trained to recognize and report signs of child abuse and neglect (CAN). The focal point is on higher education, but the thesis will also look at in-service training against CAN. The secondary aim of this thesis is to consider the possible external reasons for underreporting of child abuse. This includes things such as bureaucracy, limited resources, and personal bias. Previous research has indicated that teachers lack the proper knowledge of CAN, and that child abuse is widely underreported. Methodology. This thesis was conducted as a systematic literature review, looking at several different studies from the past twenty years. Though there wasn’t a specific geographical focus, the majority of articles were administrated in Europe. The results of this thesis were derived particularly from seven articles, but multiple other research studies offered additional support and information. The literature was chosen by meticulous screening and using distinctive keywords. Results and conclusions. The reviewed literature reveals that teachers receive inadequate training on how to recognize and respond to abused children. Teachers are ignorant to the scope of child abuse and all its he subcategories. There is a dire need for proper – standardized – training, with some studies indicating that child protection training should be integrated to the very beginning of first-year undergraduate programs to ensure that any misinformation is dispelled early on. Implementing CAN training as a part of higher education for teacher trainees won’t necessarily fix all problems. There are several issues with peripheral matters, which need legislative or economic changes to be overturned. Having standardized training as a teacher trainee can still hold significance and enable change for the better.
  • Ekelund, Mirjam (2020)
    Incest är ett universellt tabu som innebär sexuella övergrepp inom familjen. Tidigare forskning har främst fokuserat på incestoffrens upplevelser och vård. Få studier har däremot fokuserat på motiven till att incest sker överhuvudtaget. Mitt syfte med avhandlingen är således att på basis av tidigare forskning studera orsaken till att fäder utsätter sina döttrar för incest och forskningsfrågan som besvaras är: vilka är de bakomliggande motiven för förekomsten av fardotterincest? Metoden är litteraturgenomgång och de primära källorna för studien har varit böcker och artiklar om incestförövare. I detta material har fyra huvudsakliga förklaringsnivåer identifierats: samhälle, familj, individ och perspektiv som kombinerar dessa nivåer. Resultaten tyder på att samhällets rådande normer och incestförövarens familje-och livssituation påverkar ifall incest sker. Det slutgiltiga beslutet att sexuellt utnyttja sitt barn är dock förövarens. Individuella orsaker som påverkar det sexuella utnyttjandet är ifall förövaren själv varit utsatt för traumatiska händelser, till exempel våld, i sin egen barndom. Incest kan förebyggas genom att man undervisar barn om sina rättigheter och genom att man skapar en samhällskultur som motsäger incestuöst beteende. Även en trygg barndom är en förebyggande faktor. Ökad förståelse av incestförövarens motiv bidrar till ett bättre förebyggandearbete av incest och snabbare interventioner.
  • Marjoniemi, Minna-Mari (2017)
    In Tanzania, most of the children with disabilities are left outside the educational system. However, there have been recent efforts made towards inclusive education on an administrative level. Despite different strategies and commitments to international goals inclusive education is still not strongly affecting the actual school world and teaching in Tanzania. The purpose of this study was to examine Tanzanian future teacher educators’ perspectives on inclusive education. The aim was to explore how the concept of inclusive education is understood and how the future teacher educators see the position of inclusive education in Tanzanian educational system. In addition, the focus was on the barriers and possibilities of inclusive education the future teacher educators recognize in both Tanzanian educational system and society. The approach to the qualitative study was inductive. The data was collected using semi-structured theme interviews. Five last years’ students in the University of Dar es Salaam were interviewed. The data was analyzed using the method of content analysis. The results of the study showed that the perceptions on inclusive education were variable by definition as well as had elements of segregation. Some of the interviewees referred to inclusion and integration as synonymes. In addition, inclusive education was seen to be suitable to certain groups of learners only. The view of whom it was suitable for varied among the interviewees. Interviewees reported both attitudinal and structural barriers towards inclusive education in Tanzania. These barriers were recognized on both societal and governmental level. Particularly the lack of inclusive curriculum was seen as a barrier to inclusive education from the teachers’ perspective. However, inclusive education was seen as a concept with positive effects on both individual and societal level. It was also seen as a way to change the existing structures sustaining segregation.
  • Suni, Carolina (2016)
    I västvärlden har det under de senaste åren rapporterats om en växande nationalism. Inom socialpsykologin ses ingruppsfavorisering som ett grundläggande och universellt socialt behov hos människan, medan utgruppsfientlighet och fördomar uttrycker individuella skillnader i underliggande personlighetsdrag, såsom auktoritarism och trångsynthet. Syftet med den här litteraturgenomgången är att problematisera och omformulera denna syn på nationalism, som antingen en naturlig social egenskap eller en uppsättning underliggande personlighetsdrag. I uppsatsen diskuteras en konstruktionistisk förklaringsmodell för nationalism, genom att tillämpa begrepp från bland annat diskursiv psykologi och teorier om subjektspositioner. De mest centrala slutsatserna som uppsatsen lyfter fram, är att nationalism och fördomar kan och bör förstås som ett resultat av socialt meningsskapande, snarare än som statiska egenskaper hos individer. För att bekämpa uppkomsten av allt större klyftor mellan olika nationella grupper, måste de konstruktioner som utgör kärnan i nationalism, det vill säga den nationella kulturen och identiteten, belysas och problematiseras.
  • Tolonen, Ida (2024)
    Tutkielmassa tarkastellaan, kuinka valtio on huomioinut yksilön motivoitumisen tarpeen työelämän kehittämisstrategiassaan. Väestön ikärakenteen muutos haastaa hyvinvointiyhteiskunnan ylläpitämisen, kun taloudellinen huoltosuhde heikkenee ja työssäkäyviä on vähemmän suhteessa niihin, jotka ovat työttömiä tai työvoiman ulkopuolella. Tämän vuoksi työelämää tulisi kehittää siten, että vahvistetaan mahdollisimman monen ihmisen halua ja kykyä jatkaa työelämässä riittävän kauan ja motivoituneina. Tutkielman aineistona on Työelämän kehittämisstrategia vuoteen 2020, jota analysoidaan teorialähtöisellä sisällönanalyysin menetelmällä. Analyysia ohjaa Abraham Maslown motivaatioteoria ihmisen tarvehierarkiasta. Tämän tutkielman osalta tarvehierarkian operationalisoinnissa on hyödynnetty kahta aikaisempaa operationalisointia. Niiden pohjalta on luotu oma teoreettinen kaavio, jossa tarvehierarkian osat on määritelty ja värikoodattu analyysin tekemistä varten. Värikoodausta on hyödynnetty, kun materiaalia on luettu ja sieltä on etsitty eri tarpeita tyydyttäviä työ- ja toimintatapoja. Analyysi osoittaa, että yksilön motivoitumiselle annetaan iso painoarvo hyvinvointiyhteiskunnan säilyvyyden kannalta. Yksilöiden psyko-fysiologisista tarpeista halutaan huolehtia, jotta perusterveys säilyisi. Turvallisuuden tarpeet pyritään huomioimaan niin psyykkisellä kuin fyysisellä tasolla luomalla turvalliset puitteet työntekoon. Yhteenkuuluvuuden tarpeeseen vastataan panostamalla yhteistyöhön eri tahojen välillä sekä kehittämällä vuorovaikutuksen kanavia ja välineitä. Arvostuksen tarpeen tyydyttymisen kannalta olennaista oli erilaisten palkitsemisjärjestelmien luominen sekä kehittäminen unohtamatta mainintaa kaikkien arvostavasta kohtelusta. Itsensä toteuttamisen tarpeen tyydyttäminen painottui taas erityisesti osaamisen kehittämiseen monitahoisen yhteistyön avulla. Analyysin pohjalta todetaan, että Maslown määrittämät viisi tarvetta, jotka vaikuttavat yksilön motivaatioon, tulevat huomioiduksi strategiassa. Lisäksi todetaan, että osaa tarpeista huomioidaan enemmän kuin toisia. Tutkielmassa argumentoidaan, että Suomen työelämän kilpailukyvyn ja menestyksen sekä hyvinvointiyhteiskunnan säilyvyyden kannalta yksilön motivoitumisella on merkitystä ja se huomioidaan valtiolähtöisestikin.
  • Parvio, Minna (2018)
    Individualism and collectivism, known amongst cultural psychology, have been long studied in relation to mental health. On one hand, it has been studied whether there is a relationship between depression and individualism or collectivism on a cultural level. On the other hand it’s equally interesting whether there is a relationship between depression and individualism and collectivism on an individual/personal level, also known as idiocentrism and allocentrism. It seems cultural level collectivism or individualism is not a risk factor or a protective factor for depression. However, a conflict between cultural orientation and personal orientation appears to be positively related with depression. Allocentrics living in individualistic cultures get depressed easier than allocentrics in collectivistic cultures or idiocentrics in individualistic cultures. People with individual tendencies get depressed for different reasons than people with collectivistic tendencies. Individualists are more sensitive to failures and disappointments related to success and personal goals, whereas collectivists are more sensitive to lack of social support or negative social feedback such as rejection, lack of approval or lack of intimate relationships. These different predispositions for depression show already a on genetic level.
  • Paananen, Tilda (2024)
    Detta är en litteraturöversikt med syftet att sammanställa forskning kring individualism i västvärlden och öka kunskapen om dess implikationer på psykisk ohälsa. Med individualism avses personliga mål, prioriteringar och rättigheter och till att människorna är löst sammanbundna och alla förväntas endast att ta hand om sig själva och sin familj. De flesta studier som avhandlingen baseras på använder sig av Hofstedes teori om individualism eller Triandis och Gelfands vidareutveckling av teorin. Eftersom Hofstedes teori är mycket kritiserad, kan en del av den tvärkulturella forskningen inom området ifrågasättas. Triandis och Gelfands skala om individualism är mindre kritiserad och använd i majoriteten av studierna som är gjord på individnivå i avhandlingen. Tvärkulturell forskning inom området har visat varierande resultat när det gäller sambandet mellan individualism och psykisk ohälsa, och det finns ingen tydlig konsensus. Däremot indikerar forskning på individnivå att individualism korrelerar med olika aspekter av psykisk ohälsa. Det framkom olika orsaker till vad i individualism som leder till ökad psykisk ohälsa; sämre sociala relationer, mindre engagemang i samhället och överdriven jämförande mellan individer. Dessa orsaker bekräftar tidigare forskning om faktorer till psykisk ohälsa. Avhandlingen lyfter fokus från en individorienterad syn på orsaker till psykisk ohälsa mot samhälleliga faktorer och deras roll i förståelsen av psykisk ohälsa
  • Hilli, Jacob (2020)
    Mitt syfte med denna avhandling är att skapa en förståelse för effekterna av informationsdelning om företag samt företagens produkter och brand på internet. Avhandlingen grundar sig på tidigare forskning och den skall besvara frågan om och hur konsumenter påverkas av andras inlägg och värderingar av företag samt företagens produkter och brand. Därtill avser avhandlingen svara på om det finns en skillnad mellan effekten av positiv eller negativ information. Konsumenters användning av internet för att söka information om ett företag och företagets brand eller produkter har ökat. För att hitta information om kvaliteten och upplevelserna av en produkt, söker konsumenterna sig till olika webbsidor och virtuella grupper. Detta för att få den informationen som de behöver för att göra sitt val. Det kan uppkomma vissa konsekvenser av att man använder internet som en informationskälla. Fenomen som negativ bias, massbeteende och riskbeteende kan påverka personer som både delar informationen och använder sig av informationen. Negativ bias är i detta sammanhang det fenomen då konsumenter påverkas mer och har mer tillit till negativ information. Litteraturstudiens resultat visar att olika fenomen såsom negativ bias, massbeteende, riskbeteende och självförtroende kan påverka konsumenters val av företag och produkt. Dessa fenomen kan styra konsumenten att ändra sin attityd och sitt val. Det finns motstridiga argument gällande effekten av positiv eller negativ information. Majoriteten anser att negativ information verkar ha en starkare effekt på konsumenter. Alla begrepp, förutom negativ bias kan ha att göra med en strävan att vara medlem i en grupp, medan negativ bias är ett inlärt fenomen. Genom att skapa en förståelse för hur konsumenter påverkar varandra på internet och vilka sociala fenomen som anses finnas i informationsdelningen, kan värdefull information fås gällande hur beteende på internet kan leda till att falsk information och hur internet skulle kunna bli en säkrare informationskälla i framtiden.