Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Title

Sort by: Order: Results:

  • Heikkinen, Jasmiina (2022)
    Tutkimuksen tarkoituksena oli kuvata kamppailulajien merkitystä 3–6-vuotialle lapsille valmentajien näkökulmasta sekä selvittää leikin roolia kamppailulajien opettamisessa. Aikaisempaa tutkimusta kamppailulajeista on tehty kouluikäisten ja aikuisten puolella esimerkiksi kamppailulajit tapana vähentää aggressiivisuutta, mutta ei kamppailulajien hyödyistä ja leikin osuudesta kamppailulajien oppimisessa mainitulle ikäluokalle. Tutkimus nähtiin tarpeellisena ja ajankohtaisena lasten ruutuajan ja liikkumattomuuden sekä kamppailulajien suosion ollessa suuressa kasvussa. Tutkimuksen teoreettinen viitekehys rakentuu 3–6-vuotiaan lapsen kehityksen osa-alueista, leikistä, ohjatusta liikunnasta, kamppailulajeista sekä sosiokulttuurisesta teoriasta. Myös kamppailulajit termiä ja sen osuutta lasten harrastustoiminnassa avataan tarkemmin sekä kamppailulajeihin liittyvää kulttuuria. Tämä tutkimus on luonteeltaan kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus. Aineisto kerättiin puolistrukturoidulla haastattelulla. Haastattelut toteutettiin kasvotusten, zoom-videopalvelun ja sähköpostin välityksellä, joidenka jälkeen haastattelut nauhoitettiin ja litteroitiin. Tutkimukseen osallistui kuusi kamppailulajien valmentajaa. Analyysimenetelmänä toimi abduktiivinen eli teoriajohtoinen sisällönanalyysi. Tutkimuksen tulokset osoittivat, että valmentajat näkivät kamppailulajien merkityksen laajana 3–6-vuotiaalle lapselle. Kamppailulajien monipuolisuus lapsen kehityksen eri osa-alueiden tukemisena nähtiin erittäin tärkeänä. Myös leikki nähtiin tärkeänä osana lasten kamppailulajiharjoittelua, jonka avulla pystyttiin huomaamatta, hauskasti ja mielekkäästi harjoitella erilaisia kamppailulajeihin liittyä harjoituksia ja tekniikoita.
  • Liedes, Hilla (2021)
    Tavoitteet: Tässä kandidaatin tutkielmassa on tarkoitus selvitää, kuinka tunnetaitojen kehittymistä voidaan tieteellisen kirjallisuuden mukaan tukea varhaiskasvatusikäisillä lapsilla. Teoriapohjana toimii Mayerin ja Saloveyn (1995) neliosainen tunneälyteoria. Menetelmät: Tämä tutkimus toteutettiin kuvailevana kirjallisuuskatsauksena. Aineisto kerättiin GoogleScholarista ja Taylor & Francis- hakukoneesta tunneälyyn liittyvillä hakusanoilla. Aineistoa analysoitiin luokittelemalla katsaukseen osallistuvat tutkimukset niiden keskeisimpien tutkimustulosten perusteella. Tulokset ja johtopäätökset: Kirjallisuuskatsauksen valossa tunnetaitoja voidaan kehittää arjen tilanteissa (N=1), aikuisten tunnetaitoja tukevalla kasvatustyylillä (N=3), lastenkirjallisuutta hyödyntäen (N=2), tunnetaitojen harjoittelun tukiohjelmilla (N=2) sekä yksittäisiä tunnetaitojen osa-alueita tukemalla (N=2). Tuloksia kannattaa hyödyntää valmistellessa pedagogista toimintaa, jonka tavoite on harjoittaa lasten tunnetaitoja.
  • Valento, Miia (2018)
    testi
  • Tengström, My (2020)
    I den här studien granskas radioredaktörers upplevelser av omodererade personliga lyssnar-sms vid finländska public service-kanalen Radio Extrem. Syftet är att få svar på hur radioredaktörerna vid public service-bolaget Yle:s radiokanal Extrem uppger upplevelsen av lyssnarkontakten där redaktörerna fått osaklig lyssnarrespons i form av omodererade lyssnar-sms. Genom en kvalitativ intervjustudie från år 2012 uppger fyra respondenter varav två är manliga radioredaktörer och två är kvinnliga radioredaktörer hur de upplever och hanterar personliga lyssnar-sms. Studien fokuserar speciellt på hur respondenterna uppger upplevelsen av osakliga personliga lyssnar-sms och presenterar därmed också exempel på tidsmässigt slumpmässigt valda omodererade personliga lyssnar-sms. Studien visar att lyssnarkontakten på det stora hela uppges som något positivt och berikande för radioarbetet, men att osakliga personliga lyssnar-sms pekas ut som problematiska i varierande grad. Det är högst individuellt hur radioredaktörerna uppger att de påverkas och beror på hur de förhåller sig till sin egen roll i offentligheten, hur de hanterar kritik som personer och tidigare erfarenheter av osaklig respons. Två av respondenterna uppger att de påverkas negativt av osakliga lyssnar-sms och att deras arbetsinsats lidit liksom också deras psykiska hälsa. De två andra respondenterna uppger däremot sig själva som hårdhudade personer där de kan distansera sig till kritiken eller till och med sporras och stärkas av osakliga lyssnar-sms. Alla respondenter uppger att ämnet inte diskuteras internt på arbetsplatsen och det råder olika åsikter kring hur mycket kritik en offentlig person bör behöva tåla. De respondenter som uppger sig ha drabbats hårt av osakliga lyssnar-sms efterlyser också förbättringar i form av mera stöd för radioredaktörerna eller möjligheten att moderera lyssnar-sms:en.
  • Styrström, Linn (2023)
    Individen lever i vissa delar i världen idag i en konsumentkultur som har blivit en kraftfull kontext där individen kan konstruera sin identitet. Med anledning av att konsumtionen i många delar av världen har ökat så till den grad att individer lever i masskonsumtionssamhällen, där många konsumerar utöver sina behov, är det av intresse att undersöka relationen mellan individen och varor. Mitt syfte med den här avhandlingen är att med hjälp av tidigare forskning undersöka konsumtionens betydelse för individens själv och identitetskonstruktion samt att se på implikationerna av konsumtion för välbefinnande. Med utgångspunkt i spänningen mellan att materiella ägodelar kan göra individen lycklig och på samma gång även olycklig undersöks konsumtion och identitetskonstruktion. Litteraturgenomgången visade att konsumtion i sig varken inverkar negativt eller positivt på individens välbefinnande och att det snarare handlar om individens motiv till att konsumera och förhållningssätt till det vad hen konsumerar som har implikationer för välbefinnande. Dock ses en stark negativ korrelation mellan materialism och välbefinnande vilket innebär att materialistiska individer mår sämre än mindre materialistiska individer. Därtill ses positiva fördelar med upplevelsemässig konsumtion kopplat till dess självkännedomsvärde. Resultaten diskuteras bland annat med anledning av den publikationsbias som kunnat påvisas i anknytning till den upplevelsemässiga konsumtionens fördelar.
  • Hellbom, Laura (2020)
    Tämän systemaattisen kirjallisuuskatsauksen tavoitteena on muodostaa käsitys siitä, millaista kansalaisuutta yhteiskuntamme tällä hetkellä arvottaa. Globalisaatio ja Euroopan unionin pyr-kimys yhtenäistää jäsenmaidensa kansallista identiteettiä luovat mielenkiintoisen asetelman kan-salaisuuskeskustelulle. Kansallisvaltio -ajattelua, jossa valtio koostuu yhden kansan jäsenistä, kuten Suomi suomalaisista on yhä enenemissä määrin muuttunut monikansalaisuuden, maa-hanmuuton ja globalisaation myötä. Tutkimus toteutettiin systemaattisena kirjallisuuskatsauksena, jonka aineisto koostui viidestä suomalaisesta, perusopetussuunnitelman 2014 jälkeisistä vertaisarvioiduista artikkeleista. Ai-neiston analysoinnissa käytin jaottelua neljään eri ulottuvuuteen: paikalliseen, kansalliseen, eu-rooppalaiseen ja globaaliin kansalaisuuteen. Näin pyrin muodostamaan selkeän käsityksen siitä, miten kansalaisuus ja kansalaiskasvatus esiintyy viimeaikaisissa tutkimuksissa. Kansalaisuus näyttäytyi aineistossani lähes poikkeuksetta lähtevän paikallisesta kansalaisuudes-ta, jossa puolestaan korostui yksilön osallisuuden tukeminen. Nationalistinen kansallinen kan-salaisuus puolestaan ilmeni demokratiakasvatuksena ja poliittisena kansalaisuutena, jossa myös lähtökohtana pidettiin osallistumista ja sen harjoittamista aina alakoulusta lähtien. Eurooppalai-seen kansalaisuuteen ei aineistoni perusteella kasvateta muuten kuin aktiivisen osallistumisen kautta. Globaali kansalaisuus on erityisesti nuorten kohdalla ajankohtainen ja nuoret usein osal-listuvat uuden politiikan keinoin globaaliinkin politiikkaan. Tulevaisuuden kansalaiselta odotet-tiin kriittistä ja aktiivista roolia päätöksen teossa ja demokratiaan osallistumista ja kehittämistä.
  • Poppeli, Mina-Maria (2018)
    The framework of the study was the support of the agency of immigrants as a part of the acculturation and integration process. The theories on agency in the background of the study have handled agency as a possibility to influence the course of events and as a part of the exercise of power, as an individual resource and as a way the individual continuously moulds the surrounding structures within their limitations and without being their passive victim. In previous research the visibility and exercise of agency was conceived as planned and meaningful work, self-conscious will to learn the language and the development of the individual with the support of the group. The function of the study is to examine what kind of meaning the adult education centre’s work can give to the agency of the immigrant and how agency can be seen to be supported in the work they do. The material of the study was three pieces of interviews of the experts in education of the immigrants at the adult education centres. The interviews were collected as thematic interviews while the research strategy was qualitative. Content-based content analysis was the research framework and the material was analysed through content analysis. The results of the study were the meaning of motivation in independent studies as part of exercising agency, developing of knowledge, skills and comprehension as part of expanding the limits of agency. The learning of the adult education centre’s students was best supported by student-based teaching methods, diverse course offering and the guidance and tranquil atmosphere provided by teachers. Learning can be seen to support the strengthening of agency with the immigrant students. The received results could be used in planning and evaluating the integration training of immigrants.
  • Harjula, Samira (2016)
    The goal of this thesis is to study the definitions of educational equality expressed by the National Coalition Party of Finland. The purpose is also to create a timeline concerning the birth of the Finnish comprehensive school and focus on the party’s views about it. The Finnish comprehensive school was based on educational equality, where every student had equal opportunities regardless of their socioeconomic background. The research method was a qualitative theory-based content analysis. The material was collected educational science literature, political platform database Pohtiva and the party’s official web pages. The literature provided a historical overview about comprehensive school and equality concepts. The analysis itself was conducted by studying expressions from the platforms. The expressions were summarized, grouped and modified into equality definitions, which were based on previous theories about equality concepts. The conservative equality concept was a dominant concept in the party’s platforms throughout every decade studied. Neoliberal concept of equality was the second most dominant concept. Sometimes the concept of equal opportunities appeared in the platforms, but in small amounts. The party’s stance towards comprehensive school was doubtful. Individuals were seen as different from each other and they feared the school’s homogenous effect on those individuals. However the party had little power when the school system was being built in the 1960s and 1970s because of their oppositional position in the parliament. In the 1980s the faith toward the welfare state started to crumble and at the same time the National Coalition Party rose to government. This meant big changes in comprehensive school and individual’s choices.
  • Inkiläinen, Jaana (2017)
    In the recent years, the focus of studying folk costumes have mainly been practicality and selection criteria. The aim of this study is to look further into how they are viewed today, and what thoughts are associated with them. In the recent years, folk costumes have not been studied from this point of view in the context of modern era. This study has been structured into three research questions: What are the meanings associated to folk costumes today? What kinds of hopes and goals is towards folk costumes? How the position of folk costumes is experienced in 2017? The objective of this study is to better understand the approaches and thoughts that are associated with folk costumes today. Answers to the former questions of study were sought by interviewing four people in the midst of the folk costume industry and building on an understanding of their experiences with folk costumes. Two of the subjects are artisans in the folk costume industry, one is a handicrafts teacher, and one an active wearer of folk costumes. The interviews were constructed as theme interviews, and the material was analyzed using narrative analysis, focusing on each subject’s experiences. The main components that rose in the interviews were both tradition and maintenance of heritage and ancestresses; aesthetic and ecological values; the relevance of the studied costume as a whole; the significance of knowledge related to the attitudes towards the costumes; and the subjects’ enthusiasm to folk costumes and sharing their knowledge and appreciation. The analysis uncovered that the subjects’ experiences were quite similar to one another. Some possible reasons for this might be a “bubble” of folk costume enthusiasts, and the tight community that has been formed around the topic. Both aspects came up in the interviews several times. The study uncovered folk costume enthusiasts’ values, thoughts and knowledge, that the mainstream might not be aware of. These sources may be useful in the objective of this study in furthering the appreciation and bettering the position of folk costumes.
  • Hämäläinen, Anu Kaarina (2017)
    The tradition of national costumes of Finland was born along with other efforts of national romanticism during the second half of the 19th century. National dresses were used to emphasize and elevate nationality and the love of one's home regions. The national costume is a very strong symbol of national identity as a performance and as a ceremonious costume. The Finns have developed a tradition of mores and culture of the use of national dresses. As of all national traditions, it involves also excluding attitudes. These attitudes are being destabilized by the national dress aficionados of the 21th century. My interests lay in these ways of destabilizing the traditions of the national costume and the so-called misuse of the national dress. I aim to deconstruct the meanings given to national costumes by their wearers. In this study I will explore how the national dress is misused: how to apply and adapt the tradition, and how to rework items from the costume to other forms of clothing as bricolage, and how this activity is interpreted in the Kansallispuku (national costume) group in Facebook. The subject of this research is a social media community: the interactions in the Kansallispuku group. I approach the subject with the method of ethnography of the virtual communities, i.e. netnography. The frame of reference in this study is in the tradition of the study of dress and clothing with semiotic approach. Although the misuse and the adaptations of the national costume tradition can be seen as a derogating element, it appears in this study that these actions can even fortify the values of the tradition. National dress is now seen in the everyday use also. In this phenomena can also be seen some aspects of sustainability and fashionability. The misuse of the national costume appears as a takeover of one's traditions, and it is encouraged in the community of aficionados this study is focusing on.
  • Korhonen, Niklas (2023)
    Mål. Tidigare forskning har ifrågasatt autonomins positiva effekter och visat att självständigt arbete har lett till brister på stöd och socialt samspel i arbetslivet. Avhandlingens syfte är att kartlägga hur anställda i kunskapsarbete upplevde de reella effekterna av hög autonomi i sitt arbete. De relevanta faktorerna är i denna avhandling välmående, motivation, gemenskap och effektivitet. Metoder. För denna avhandling intervjuades fyra personer som arbetar med kunskapsintensivt jobb. Intervjun var en semistrukturerad tematisk intervju som analyserades enligt nyckelord och teman utgående från relevanta faktorer som framträder i tidigare forskning. Resultat och slutsatser. Informanterna upplevde autonomins effekter generellt positivt, men effekterna upplevdes också vara mångfacetterade. Chansen att påverka arbetets innehåll och arbetstid ansågs ha flera positiva effekter, men de verkade förverkligas bara tillsammans med god kommunikation, gemenskap och förmåga till självstyre. Informanterna upplevde att samma dimensioner av autonomi kan ha både positiva och negativa effekter beroende på situationen. Intervjuerna gav delvis stöd för tidigare forskning som ifrågasätter autonomins linjära positiva effekter samt Arbetshälsoinstitutets utlåtande om moderna arbetslivets farhågor. I denna avhandling kom vissa teman och nyckelord fram som delvis belyser autonomins effekter, men de individuella och strukturella stödbehoven och eventuella underliggande mekanismer bakom effekterna blottades inte.
  • Matikainen, Mimosa (2020)
    Viime vuosien yhteiskunnallisessa keskustelussa on käsitelty kasvavassa määrin varhaiskasvatusta, erityisesti alaa pitkään vaivannutta opettajapulaa. Pula on johtanut siihen, ettei päiväkodeissa työskentele riittävästi päteviä varhaiskasvatuksen opettajia. Perhon & Korhosen pitkäaikaistutkimuksessa (2012) käy ilmi, että alan vaatimukset ovat kasvaneet nopeammin kuin alan arvostus tai siihen suunnatut resurssit. Syiden arvellaan juontuvan 1990-luvun alun lamaan, jonka aikana tehtyjen säästötoimien jälkeen resurssit eivät ole palanneet lamaa edeltäneelle tasolle. (Perho & Korhonen, 2012.) Moni varhaiskasvatuksen opettajista kokeekin erinäisistä syistä johtuen työhön liittyvää kuormitusta (mm. Paananen & Tammi, 2017). Tämän tutkielman tarkoituksena on selvittää, mitkä eri tekijät ovat saattaneet vaikuttaa opettajapulan syntyyn. Asiaa tarkasteltiin historian, alalle hakeutuvien personnallisuuden piirteiden, arjen kuormittavuuden sekä motivaation kautta. Tutkimuskysymyksiä oli kaksi: 1. Mitkä tekijät ovat vaikuttaneet opettajapulan syntymiseen? 2. Miksi osa varhaiskasvatuksen opettajista vaihtaa alaa? Toteutin tutkielman kvantitatiivisin tutkimusmenetelmin. Loin Google Formsin avulla kyselylomakkeen, jota jaoin eteenpäin verkostoissani. Vastaajan tuli olla alalla vähintään kolme vuotta työskennellyt, mutta sittemmin alaa tai toimenkuvaa vaihtanut. Lomake koostui monivalintakysymyksistä, valintaruudukoista, lineaarisista asteikoista sekä avoimista kysymyksistä. Lomakkeeseen vastasi 22 vastaajaa. Aineiston analyysimenetelmänä käytin teemoittelua. Tutkielman tuloksista selvisi, että puolella vastaajista alanvaihdokseen ajoi halu kouluttautua lisää. Toiseksi suurin tekijä oli halu vaihtaa alaa kokonaan ja kolmantena syynä korostui työroolin muuttuminen päiväkodin sisällä. Avointen kysymyksen vastauksissa painottuivat vaihteluntarve sekä haaveet uuden oppimiselle ja itsensä kehittämiselle. Useaa vastausta yhdisti tyytyväisyys alavalintaa kohtaan: perheitä ja lapsia haluttiin tukea, mutta jonkin toisen väylän kautta, johon he eivät kokeneet voivansa varhaiskasvatuksen opettajan roolista käsin vaikuttaa.
  • Snellman Sandra (2016)
    Goals This study examines how and why people writing blogs find that the most recent Finnish nutritional recommendations are harmful. Blogs create an opportunity for anyone to write their own opinions and to react quickly to current topics. It also seems that bloggers can easily obtain the status of an expert, and this way enables them to spread their own opinions and attitudes, without any scientific research supporting their claims studies or arguments. Methods The research is qualitative and uses theory-driven content analysis. The material collecting was based on a predetermined timeline. Whit this timeline as a guide, 10 blogs with 11 different posts were choosen. Five of The writers were women and six were men. By analyzing the blog posts this study tries to find out reasons why the writers feel the nutritional recommendations are bad or even health threatening. The material was processed through analysing and thematizing the contents. The study focuses solely on opinions written in a negative tone. Results and conclusions The reasons for bloggers to criticize the nutritional recommendations range very widely. However, it became strongly evident that the writers forget the basic rules of scientific argumentation and focus mainly on limited set of research results. They also present impossible demands for the authors of the nutritional recommendations and accused scientists and the National Nutrition Council conspiracy. The above mentioned things are typical for denialism. Home economics teachers should have a good understanding of false specialist associated with food and nutrition. It is important for teachers and researchers of home economics science to identify different strategies of denialism. Identifying strategies that are used to spread false information can help fight against them and to raise awareness of genuine scientific knowledge.