Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Subject "early childhood education"

Sort by: Order: Results:

  • Luoma-aho, Emmi (2021)
    Tavoitteet. Varhaiskasvatuksella on merkittävä rooli suomen kielen ja suomalaisen kulttuurin opettamisessa vieraskielisille lapsille (Halme, 2011, s. 86-101). Tämän tutkielman tehtävänä on selvittää ja kuvata keinoja, joilla varhaiskasvattajat voivat tukea vieraskielisen lapsen suomen kielen kehittymistä sekä millaisia kokemuksia varhaiskasvattajilla on suomi toisena kielenä- opetuksen toteuttamisesta. Menetelmät. Tutkimus toteutettiin käyttäen sekä laadullisen että määrällisen tutkimuksen menetelmiä. Aineisto on kerätty kyselylomakkeella, joka jaettiin kahdessa suomi toisena kielenä- opetukseen liittyvässä Facebook-ryhmässä. Aineiston analyysi eteni käyttäen teoriaohjaavaa sisällönanalyysiä sekä luokittelemalla strukturoitujen kysymysten vastauksia taulukoiksi. Kyselyyn vastasi 29 henkilöä. Tulokset ja johtopäätökset. Tulosten perusteella varhaiskasvattajat tukevat vieraskielisten lasten suomen kielen kehittymistä mielestäni monipuolisin keinoin, niin auditiivisia kuin erilaisia visuaalisia keinoja ja menetelmiä hyödyntäen. Suurin osa vastaajista (26/29) oli kuitenkin sitä mieltä, että eri päiväkotien välillä on eroja vieraskielisten lasten suomen kielen tukemiseen liittyen. Vastaajista 12/29 koki suomi toisena kielenä- opetuksen toteuttamisen laadukkaasti ja monipuolisesti mahdottomaksi käytössä olevilla resursseilla. Lisäksi muun muassa aika koettiin liian rajalliseksi vieraskielisten lasten suomen kielen oppimisen tukemiseksi. Kyseessä on siis osittain jopa haastavaksi koettu pedagoginen toiminta, joka on tärkeä ja jopa välttämätön apu ja tuki monelle lapselle varhaiskasvatuksen piirissä. Suomen kielen oppiminen on kuitenkin merkittävä tavoite varhaiskasvatusvuosina ennen koulun aloitusta (Pitkäranta, 2016, s. 4).
  • Huhta, Jenna (2020)
    Tavoitteet. Tutkimuksen tarkoituksena on saada selville varhaiskasvatuksen opettajien käsityksiä pedagogisesti monipuolisesta ja laadukkaasta liikuntakasvatuksesta. Lisäksi tavoitteena on saada selville, kuinka varhaiskasvatuksen opettajien mielestä liikunta vaikuttaa lasten hyvinvointiin, terveyteen, kehitykseen ja oppimiseen. Tutkimuksessa haastateltiin myös tutkittavien ajatuksia liikuntakasvatuksen toteuttamisen osaamiseen liittyen sekä tiedusteltiin missä osaamista on hankittu. Aiemmat tutkimukset liikunnan vaikutuksista lapsiin ovat osoittaneet liikunnan monet hyödyt lapsen suotuisan kehityksen kannalta. Liikunnalla on todettu olevan lasten fyysistä kehitystä, kuntoa, sosiaalis-emotionaalisia taitoja, sekä kongnitiivisia taitoja tukevia vaikutuksia. Tutkimuksen avulla pyritään hahmottamaan, millaisena liikuntakasvatus toteutuu päiväkodeissa käytännössä sekä kuinka tietoisia kentällä työskentelevät varhaiskasvatuksen opettajat ovat liikunnan tärkeydestä suhteessa lapsen hyvinvointiin, terveyteen, kehitykseen ja oppimiseen. Menetelmät. Tutkimukseen osallistui neljä pääkaupunkiseudulla työskentelevää varhaiskasvatuksen opettajaa, joista kolmella oli taustalla yliopistotasoinen lastentarhanopettajan (nyk.varhaiskasvatuksen opettaja) tutkinto, ja yhdellä opistotasoinen lastentarhanopettajan tutkinto. Aineisto kerättiin kvalitatiivisen, laadullisen tutkimusstrategian tavoin hyödyntäen puolistrukturoitua teemahaastattelua. Aineiston analyysimenetelmänä toimi induktiivinen teoriasidonnainen sisällönanalyysi. Fenomenografisen tutkimusasetelman avulla tulosten samankaltaisuuksien kautta muodostui erillisiä teemoja, joiden avulla tulokset muotoutuivat esitettävään ja selkeälukuiseen muotoon. Tulokset ja johtopäätökset. Tulosten mukaan varhaiskasvatuksen opettajat kokivat, että pedagogisesti monipuolinen ja laadukas liikuntakasvatus on monipuolista, lapsilähtöistä, ja lapsen mielenkiinnon kohteet huomioivaa liikuntakasvatusta, jossa lähiympäristöä hyödynnetään monipuolisesti vuoden ympäri sekä liikkumista toteutetaan erilaisten liikunnallisten lajien, leikkien ja pelien tavoin sisällä ja ulkona. Pedagogisesti monipuolisen ja laadukkaan liikunnallisen oppimisympäristön luomisessa aikuisen aktiivisella roolilla ja malliesimerkillä koettiin olevan tärkeä merkitys. Haastateltavien mielestä liikunta vaikutti vahvasti lasten henkiseen hyvinvointiin keskittymiskyvyn, oppimisen, positiivisen minäkuvan, tunne- ja vuorovaikutustaitojen kehittymisen kautta sekä fyysiseen hyvinvointiin kunnon kohenemisen, luuston kehityksen, unenlaadun ja ruokahalun parantumisen myötä. Lisäksi haastateltavat kokivat, että liikunnan avulla lapsille voitiin opettaa erilaisia oppisisältöjä. Johtopäätöksenä voidaan todeta, että tähän tutkimukseen osallistuneet kentällä työskentelevät varhaiskasvatuksen opettajat ovat hyvin tietoisia liikunnan suotuisista vaikutuksista suhteessa lasten hyvinvointiin, terveyteen, oppimiseen ja kehitykseen, ja he toteuttavat liikuntakasvatusta suurilta osin valtakunnallisen varhaiskasvatussuunnitelman suositusten mukaisesti. Jatkossa samaa aihetta voisi tutkia laajemmalla otannalla ja eri paikkakunnilla.
  • Suontakanen, Hanna-Katariina (2021)
    Tämän tutkimuksen tarkoituksena on kuvata, analysoida ja tulkita, millaisena katsomuskasvatus näyttäytyy varhaiskasvatuksen kentällä. Tavoitteena on tutkia varhaiskasvatuksen opettajien katsomuskasvatukselle antamia merkityksiä ja käytännön toteutustapoja. Lisäksi tutkittiin, miten varhaiskasvatuksen opettajat määrittelevät katsomuskasvatusta. Tutkimus toteutettiin laadullisena haastattelututkimuksena. Haastatteluihin osallistui yhteensä viisi (N=5) varhaiskasvatuksen opettajana toimivaa henkilöä. Haastateltavien koulutustausta vaihteli kasvatustieteen kandidaatista kasvatustieteen maisteriin ja sosionomi (AMK):n. Haastatteluja pidettiin yhteensä viisi (N= 5). Haastattelut pidettiin kevättalvella 2021. Analyysimenetelmänä käytettiin aineistolähtöistä sisällönanalyysia. Tulosten mukaan katsomuskasvatus määriteltiin pääosin eettisen kasvatuksen, kulttuurikasvatuksen sekä lasten maailmankatsomuksen avartamisen kautta. Muutamissa haastatteluissa nousi esiin myös varhaiskasvatussuunnitelman perusteiden ja esiopetuksen opetussuunnitelman antamat määritelmät katsomuskasvatuksen sisällöille. Monikulttuurisuuden näkökulmat nousivat myös toistuvasti esiin haastatteluissa. Katsomuskasvatuksen merkityksellisyyden kokemukset nivoutuivat tulosten mukaan yhteen varhaiskasvatuksen opettajien oman osaamisen kokemuksen kanssa. Lisäksi merkityksellisyyden kokemuksiin vaikutti lapsiryhmän katsomuksellinen tausta. Monikatsomuksellisissa ryhmissä katsomuskasvatus koettiin hieman merkityksellisempänä kuin ryhmissä, joissa katsomukselliset taustat olivat yhtenäisemmät. Katsomuskasvatusta toteutettiin varhaiskasvatuksen opettajien ja evankelisluterilaisen seurakunnan työntekijöiden yhteistyönä. Haastatteluissa nousi esiin myös erilaiset pedagogiset menetelmät osana katsomuskasvatuksen toteuttamista. Vastauksissa korostui myös arjen katsomuskasvatus, joka toteutuu eri toimintojen sisällä. Haasteelliseksi katsomuskasvatus koettiin useissa vastauksissa oman tiedon puutteen vuoksi suhteessa eri katsomuksiin. Muita käytännön haasteita olivat menetelmien, materiaalien ja ajan puute. Haastatteluissa ilmeni, että lähes kaikki opettajat kaipasivat neutraalia valmista materiaalia, jota hyödyntää katsomuskasvatuksessa.
  • Lahtinen, Dani (2019)
    The purpose of this research was to find out, what kind of a relation early childhood teachers do have to the worldview education and how early childhood teachers think their co-operation with the Creating Spaces for Diversity of Worldviews in Early Childhood Education -project influences on their relation to worldview education. This study tried to respond to the need of letting early childhood teachers ponder freely about themes around worldview education and to find out, what kind of things do early childhood teachers associate to their relation to worldview education. The evolution of this relation was reflected through the first meeting of the project co-operation to the last meeting of the first six months. As theoretical frame of reference for this research served Jack Mezirow’s theory of transformative learning together with actual studies of reflection. Three early childhood teachers were interviewed for this study and the answers they gave during the interviews were scrutinized in relation to the learning diaries they wrote soon after the first meeting. These data’s were analysed according to the principles of a data based content analysis in the light of above mentioned theories. The three early childhood teachers who participated to the research seem to have a positively charged relation to the worldview education especially after the project co-operation started. Yet two of the three teachers still feel a bit reserved in their relation to worldview education. Nevertheless all of the three interviewed teachers send clear messages that their relation to worldview education has in some levels deepened: The difference being that the effects on the teacher who is most experienced workwise are smaller than with the other two. The co-operation with the Creating Spaces for Diversity of Worldviews in Early Childhood Education -project has given the early childhood teachers more self-confidence and understanding in the field of worldview education and given them a bit more tools for fulling the objectives of worldview education.
  • Holmström, Sofia (2019)
    Goals This study is mostly qualitative and partly quantitative, and its main goals were to examine how celebrations of religious origin are handled in Finnish kindergartens and how early childhood educators view these celebrations. The topic is connected to cultural diversity, forming of identity and worldview education in early childhood. The previous studies on this matter have shown that celebrations that are chosen to be highlighted are usually Chr istian based and from them Easter and Christmas have been the most popular in kindergartens. Worldview education has been viewed as challenging in early childhood education, but it has also propelled interest to enhance the relationship between kindergarten and children’s homes. Methods The data is based on a survey that was conducted in the spring of 2019 on a social media platform.Thequestionnairecontainedmultichoicequestionsandopen-endedquestions.The study population (n=63) is formed of early childhood educators who were working in a private or public kindergarten at the time of the data gathering. The data was analysed using both quantitative and qualitative methods. Results and conclusions The results show that 26 religious based occasions are celebrated, and 28 such occasions noted in kindergartens. Most common reasons to celebrate said religious occasions were that they transfer culture, traditions and knowledge. It was common to let the actual activities aside and only take these occasions into account when the educators felt the events had parted too far away from children’s lives or they just weren’t interpreted important enough. Mundane traditions and the many ways of expression were the most common ways to celebrate such occasions. Conversations and narrative discussions were the most common ways to give attention to those religious based events that weren’t celebrated. The study shows that handling these celebrations felt somewhat challenging, but the study population had still given them meanings that were linked to cultural aspects and sophistication.
  • Niemikorpi, Jutta (2020)
    Varhaiskasvatushenkilöstö on ollut paljon esillä julkisessa keskustelussa, ja heidän työhönsä luodaan paineita ja odotuksia monelta eri taholta. Tutkielman tavoitteena oli selvittää varhais-kasvatushenkilöstön työstressitekijöitä. Tutkimuskysymykseni olivat 1) Miten työstressi muo-toutuu ja 2) Mitkä kuormitustekijät aiheuttavat työstressiä varhaiskasvatushenkilöstölle. Aihetta lähestyttiin ensin tarkastelemalla työstressiä ja työstressitutkimusta yleisellä tasolla. Työstressi on laaja käsite ja siihen liitetään yleensä kolme käsitettä: stressitekijät, stressireak-tiot sekä yksilön ja ympäristön välinen vuorovaikutus. Stressitekijöitä ovat mm. psykososiaa-liset, fyysiset ja yksilölliset kuormitustekijät. Tutkimuksessa tarkasteltiin varhaiskasvattajien työstressiä erityisesti psykososiaalisten stressitekijöiden näkökulmasta. Työelämän psyko-sosiaaliset stressitekijät sisältyvät työn sisältöön ja työssä tapahtuvaan vuorovaikutukseen. Esimerkiksi kiire, epäselvä työnkuva, organisaatiomuutokset, palkkaus ja vuorovaikutussuh-teet ajatellaan kuuluvan psykososiaalisiin stressitekijöihin. Tutkielma toteutettiin kuvailevana kirjallisuuskatsauksena, jossa käytettiin aihepiiristä löytyviä artikkeleita, tutkimuksia ja kirjoja. Tutkimuskysymyksiin haettiin vastauksia analysoimalla ja yhdistelemällä eri aineistoja. Tutkimukset osoittavat, että henkilöstö- ja aikaresurssit ovat merkittävä stressitekijä varhais-kasvattajille. Kiire aiheuttaa tunneuupumusta varhaiskasvattajille, kun pedagogista työtä ei pystytä tekemään tarpeeksi hyvin. Lisäksi palkkaus ja alan heikko arvostus kuormittavat työntekijöitä.