Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Title

Sort by: Order: Results:

  • Salmensuu, Ville (2023)
    Tavoitteet. Psykedeelejä tutkitaan mielenterveysongelmien hoidossa. Niiden tyypillisesti useita tunteja kestävä vaikutusaika edellyttää annostelupäivänä pitkää terapeuttista seurantaa. Toisaalta on viitteitä, että kokemuksen voimakkuus liittyy pitkäaikaisiin paranemistuloksiin. Psykedeeli 5-MeO-DMT:n akuutti vaikutus on hyvin lyhytaikainen, mutta siihen liitetään erityisen voimakkaita ja uudistavia kokemuksia. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, soveltuisiko 5-MeO-DMT mielenterveysongelmien hoitoon, ja mitkä tekijät liittyvät pitkäaikaisiin tuloksiin. Menetelmät. Tehtiin 31.5.2023 kirjallisuushaku keskeisistä lääketieteen ja psykologian tietokannoista hakusanoilla ”5-MeO-DMT” ja ”5-methoxy-N,N- dimethyltryptamine”. Rajattiin ulos muilla kuin ihmisillä tehdyt kokeelliset tutkimukset, synteesiin ja tunnistukseen liittyvät tutkimukset, pelkät patenttihakemukset sekä katsaukset, joissa 5-MeO-DMT ei ollut keskeisessä roolissa, tai jos tutkimus ei ollut mielenterveysvaikutusten kannalta kiinnostava. Tulokset ja johtopäätökset. Katsaukseen hyväksyttiin 16 vertaisarvioitua artikkelia ja kaksi tiivistelmää. Kontrolloituja kliinisiä tutkimuksia ei ole vielä julkaistu vertaisarvioidusti lehdissä. Terveillä vapaaehtoisilla tehty kontrolloitu tutkimus, naturalistiset sekä kyselytutkimukset täydentävät kuvaa. On olemassa alustavaa näyttöä hoitoresistentin masennuksen merkittävästä lievittymisestä muutamassa tunnissa kontrolloidussa kliinisessä kokeessa, tulosten säilyessä ainakin viikon ajan. On raportoitu hyötyjä mm. ahdistuneisuudesta, traumaattisesta stressihäiriöstä, pakko-oireisesta häiriöstä ja päihdehäiriöistä kärsiville. Mielenterveyden parantuminen pitkäaikaisesti vain yksittäisten annostelukertojen jälkeen saattaa olla mahdollista. Pitkäaikaisiin tuloksiin liitetään tietoisuustaitoharjoitusten käyttöä sekä rakenteisia annostelutilanteita, seremoniallisia tekniikoita ja mystistä kokemusta. Synteettistä 5-MeO-DMT:tä käytettäessä ei ole raportoitu vakavia haittatapahtumia laboratorio-olosuhteissa, mutta sääntelemättömissä olosuhteissa hengitettyyn konnanmyrkkyyn on liittynyt kuolemantapauksia. Kuten muissakin psykedeelihoidoissa, merkitystä vaikuttaa olevan potilaan mielentilalla ja ympäristöllä. 5-MeO-DMT:n erityisenä etuna on tajunnan muuntumisen lyhyt kesto, mikä mahdollistaa yksilöllisen annostelun ja muihin psykedeelihoitoihin verrattuna lyhyet annosteluistunnot.
  • Vuokko, Anni (2016)
    The aim of this research was to clarify how crafts and doing things by hands are utilized and what kind of in-fluence they have in physical rehabilitation especially in Cerebrovascular accident (CVA) patience´s occu-pational therapy. There are very few researches available related to craft´s effects for physical health because almost all ear-lier researches have been concentrated on the mental influences when doing things by hands. In this re-search the idea was to study possibilities of the crafts concentrating mainly on less studied physical rehabili-tation without forgetting mental side which also has a strong connection to the subject. Based on that two main questions were set for the research 1) What kind of effects doing by hands has in the physical rehabili-tation? 2) How the use of hands is utilized in occupational therapy? I collected my data by interviewing two occupational therapists, who have made a long career in rehabilita-tion and used crafts to support and help their work. The interview was carried out as a theme interview based on the questions which came up into my mind when collecting theoretical background for my re-search. Before the interviews I divided all questions to four themes: rehabilitation and CVA (cerebrovascular acci-dent), occupational therapy, crafts in therapy and art therapy. The research method was qualitative data analysis. I felt it necessary to define research questions more de-tail before thematisation, to make it easier to divide subjects under the right research question in the analysis of the data. After that all received answers related to each research question were grouped in themes. Doing things by hands and crafts have a lot of both, physical and mental effects on people. It all starts from inside of a person´s head and via that it reflects to physical functions. Especially, empowering emotions, like the joy of doing things, passion, motivation and a feeling of own capability were noticed to be important fac-tors in physical rehabilitation. Furthermore, doing things by yourself leading to better development of hands functionality was considered important. Upper limb rehabilitation is in the center of occupational therapy because human needs hands in everyday life. The use of hands is utilized in occupational therapy both in casual tasks and via crafts. Target is also to improve motor functions and movements of the person under rehabilitation. When applying the functionality practices are combined to some interesting actions when rehabilitation happens without paying any special attention to that. Functionality can also be applied by using certain type of auxiliaries when also working with physically disabled person come easier. The most important tasks of the Occupational therapists are to find customer´s spontaneity and will to do things, to make people feel good and fulfil their dreams.
  • Ahonen, Tuukka (2019)
    The use of digital materials and environments is rapidly increasing in schools. According to the current curriculum the use of ICT is both the content of learning and a tool for it. The purpose of this study is to find out whether the increasing use of ICT in schools can be pedagogically justified. Previous research shows that writing in general is beneficial for learning. However, handwriting and typing differ from each other in many ways. Hence the goal of this study was to research if there are differences in learning when writing by hand or typing. The research question is whether typing is as effective of a way of learning as handwriting. This study was carried out as a narrative literature review. The research question was addressed by analyzing and comparing existing studies in the field. This study yielded incoherent results on the differences in learning between handwriting and typing. The results on the superiority of either mode of writing are inconclusive. From neuroscientific and cognitive-psychological perspectives, handwriting is better for learning than typing. Brain research shows that handwriting activates more brain regions involved in learning than typing. This difference is suggested to be a result of a strong cooperation between the brain and the body when writing by hand. Conversely, a social perspective supports the perception that typing is better for learning than handwriting. The opportunities for communal learning facilitated by ICT support the use of computers as a tool for learning. The conclusion is that the use of both types of writing can be justified in learning. The results of present research should be considered in future school reforms. However, more research on this topic is still needed. I intend to explore this topic more profoundly in my Master’s Thesis.
  • Pekkala, Antti (2019)
    Purpose of this thesis is to outline decisions made designing the physical learning environment of Koulu school -concept, and further develop its elements for humanitarian work and disaster relief. It also seeks ways to take advantage of local materials and craftsmanship. Previous studies have shown that physical learning environment can improve learning results, serve to direct towards more interactive learning methods and increase overall well-being. Engaging local communities in school’s day-to-day operations develops life skills and helps normalize everyday life in difficult circumstances. Thesis was implemented as survey, which was targeted at Koulu school team members. Survey collects tacit knowledge that has accumulated within the team and structures this know-how into practical solutions to further develop Koulu school -concept. Survey was conducted online using Helsinki university’s eLomake -service and six responses were received. Data was analyzed qualitatively using theory-driven content analysis, with physical elements of Koulu school’s learning environment as analytical framework. A short action research was conducted at Za’atr refugee camp to complement the survey. According to respondents the best elements of learning environment were shade cloth and wall of blackboards. These created comfortable atmosphere and allowed for flexible room layouts. Floor cushions were considered adaptable and promoting social equality. Respondents also suggested that physical elements of learning environment should be further developed more reliable, considering difficult and often primitive circumstances of humanitarian relief work. Thesis also concludes that Koulu school’s physical learning environment, as well as processes and instructions should be developed towards craft methods. Using local materials and craftsmanship engages local communities to the school and helps making processes more flexible and robust. In order to support this, elements of learning environment should be simplified, and instructions be developed in order to meet the needs of humanitarian work.
  • Huttunen, Iina (2020)
    Purpose. In today’s society we have a lot of pressure on us and have fast-paced lifestyles. In this hectic goal-oriented life, handicrafts, representing slow living, have gained popularity and attained media attention. However, handicrafts are not acknowledged in scientific fields as well as music and visual arts. The purpose of this thesis is to investigate the relationship between handicrafts and well-being, as well as how handicrafts have been implemented in rehabilitation or therapy of clinical groups comprising different mental health disorders and progressive memory disorders. Methods. The data for this thesis were collected from Google Scholar, Scopus and PubMed. The following keywords were used: knitting, handicrafts, handcrafts, well-being, wellbeing, psycholog*, therapy, stress and anxiety. The Finnish keywords käsityö, psyykkinen hyvinvointi and terapia were also used. Results and conclusions. Since most of the studies in the field are descriptive, we cannot talk about causality but only correlation. Nevertheless, it has been concluded that the handcrafters report handicrafts having many positive effects on their well-being. In addition to the direct mental health benefits, handicrafts seem to have indirect effects on well-being through different kind of cognitive and social phenomena. When it comes to different clinical samples, positive correlation between handicrafts and well-being has also been detected. These results support the hypothesis that handicrafts may have therapeutic effects. Based on the studies conducted so far, it seems justified to use handicrafts in therapy or as a part of therapy or self-care. However, more experimental studies are needed to be able to tell how we can use handicrafts more effectively and for whom it is most suitable.
  • Pernaa, Terhi (2024)
    Tavoitteet: Käsityöopetuksen yhdenvertaisuus on merkittävä koulutuspoliittinen ja yhteiskunnallinen tavoite. Se heijastelee myös perusopetuksen arvoja. Inklusiivista opetusta koskevat tutkimukset ovat osoittaneet, että oppilaan riittävä ja oikea-aikainen tuki ei aina toteudu. Lisäksi perusopetuksessa on tunnistettu ableismia, eli kyvkkyyteen perustuvaa syrjintää opetuksen käytännöissä ja rakenteissa, sekä löydetty erilaisia keinoja purkaa sitä. Keskustelu käsityöopetuksen yhdenvertaisuudesta on usein liitetty sukupuolen näkökulmaan, mutta yhdenvertaisuuden ja opetuksen saatavuuden tutkiminen myös muissa konteksteissa on keskeistä. Tutkimuksessa selvitetään alakoulun käsityöopetukseen suunnatun Sanoma Pron Kisälli-digiopetusmateriaalin sisältöä ja sen asemoitumista suhteessa kyvykkyyden moninaisuuteen ja normatiivisuuteen, sekä toimintarajoitteisiin. Tutkimuksen tarkoituksena on täydentää aiempaa tutkimusta suomalaisen käsityöopetuksen kontekstissa. Kysymyksenasettelu muodostui aineiston ja tutkimuksen teoreettisen taustan pohjalta. Menetelmät: Tutkimuksessa analysoitiin Sanoma Pron alakoulun käsityöopetukseen tarkoitetun Kisälli-digiopetusmateriaalin sisältöä. Tutkimusmetodina käytettiin mixed methods research-sisällönanalyysia, joka mahdollisti sisällöllisten merkitysten ja esiintymisfrekvenssien tutkimisen. Aineisto tekstualisoitiin, koodattiin ja analyysiin tulokset esitettiin teemoittain. Tulokset ja johtopäätökset: Käsityöopetukseen suunnatun digiopetusmateriaalin analyysin pohjalta aineistossa ei ilmennyt kehollisen toimintakyvyn moninaisuuden representaatiota, vaan se edusti normatiivista esitystapaa. Aineistossa ei viitattu toimintarajoitteisiin, ja sen sisältämät työohjeet edellyttivät pääasiassa ikätasoon nähden normatiivista toimintakykyä. Aineisto oli multimodaalinen ja sitä kautta erilaisten oppijoiden saavutettavissa.
  • Kaasalainen, Eveliina (2021)
    This research seeks to clarify the factors that promote learning in craft lessons, the needs for support, and the factors behind them from the perspective of craft teachers. I also get acquainted with how craft teachers experience the realization of three-level support in the context of craft. For this research, three craft teachers who teach in comprehensive schools, were inter viewed. The interviews were conducted remotely due to the prevailing covid-19 pandemic. The implementation of the research is guided by a qualitative phenomenographic approach and the themes that emerge from the theory. After transcription, the interview material was analyzed by means of phenomenographic analysis, and the results of the study have been presented in descriptive categories specific to phenomenographic analysis. The results also present a three-step support model based on the experiences of craft teachers. The aim of this research is to describe the forms of support used by craft teachers and the factors that promote the provision of support in craft lessons. The results resulted in four categories of description that were collectively constructed from teachers ’perceptions are; work community support, diversity of teaching, safe adult and a functional learning environment. Teachers identified various ways to promote support, such as collegial support, variations in differentiation, materials and tools, the use of different group work and peer support, the importance of student knowledge in identifying support needs and the role of one's own role in earning students trust. Teachers had differing views on the implementation of the three-step support model in craft classes. A collective understanding of the forms of support used by teachers is built in the results to give an indication of how teachers apply different levels of forms of support in their work
  • Sonninen, Sara (2022)
    Tämän kirjallisuuskatsauksen tavoitteena on selvittää, mitä määritelmiä ja käsityksiä koulukiusaamisesta on tutkimuskirjallisuudessa, sekä miten oppilaiden käsityksiin koulukiusaamisesta vaikuttavat oppilaan ikä, sukupuoli tai aiemmat koulukiusaamiskokemukset. Koulukiusaaminen on ollut ajankohtainen ongelma jo pitkään ja on aiheena hyvin tärkeä. Koulukiusaamisen käsitteen ymmärtämisen kannalta on merkittävää tietää minkälaisia määritelmiä sekä käsityksiä siitä on ja mitkä tekijät näihin käsityksiin vaikuttavat, jotta pystyisimme tunnistamaan ja havaitsemaan koulukiusaamista paremmin. Toteutin tutkielmani kuvailevana kirjallisuuskatsauksena. Aineisto koostui sekä suomalaisista että ulkomaalaisista tutkimusartikkeleista sekä tutkimuskirjallisuudesta. Aineiston keruussa käytin erityisesti seuraavia hakusanoja sekä niiden yhdistelmiä: kiusaaminen, koulukiusaaminen, school bullying, oppilas. Tämän kirjallisuuskatsauksen perusteella voin todeta, että koulukiusaamisen määrittelyyn ei ole yhtä oikeaa tapaa ja määritelmiä sille on lukuisia, mutta tässä tutkimuksessa olevassa aineistossa koulukiusaamisen määrittelyssä painottui kaksi kriteeriä: tekojen tahallisuus ja vallan epätasapaino. Katsaukseni antaa myös viitteitä siitä, että oppilaat kokevat käsityksiensä koulukiusaamisesta olevan ristiriidassa opettajien käsityksiin. Kirjallisuuskatsaukseni myös osoitti, että oppilaiden käsitykset koulukiusaamisesta ja sen ilmenemismuodoista saattavat hieman vaihdella riippuen oppilaan iästä ja sukupuolesta. Mitä enemmän oppilaalle karttuu ikää, sitä monipuolisempi käsitys oppilaalla on koulukiusaamisesta ja sen ilmenemismuodoista. Pojat kuvailevat useammin koulukiusaamisen olevan fyysistä, kun taas tytöt kuvailevat useammin koulukiusaamisen olevan sanallista ja henkistä kiusaamista. Aikaisemmalla koulukiusaamiskokemuksella ei tässä tutkimuksessa löytynyt olevan tilastollisesti merkitsevää eroa siihen, minkälainen käsitys oppilaalla on koulukiusaamisesta.
  • Lappalainen, Anni (2020)
    The aim of this thesis is to outline the strengths of craftivism as a means of activism and political participation. The investigative function consisted of describing, analyzing and interpreting themes that had emerged from the podcast Poliittisia pistoja. My intention was not to formulate widely applicable hypotheses of the phenomenon , but to gain diverse information on the subject and to understand craftivism as a current phenomenon. The thesis is a qualitative case study, where a conversation on craftivism published as an internet podcast functions as the source material. The utilized analytical method belongs to the sphere of content analysis, where the source material is analyzed and transcribed largely based on the source material. Six main themes emerged from the source material: 1) the facilitation of political agency, 2) consolation, empowerment and regulation of feelings, 3) diversity, 4) visual impact and volume, 5) performativity and emotional argumentation, 6) doing things the other way. The result of this study is a narratively intact text body, where craft is examined from the perspective of self-expression, activism and political participation. By studying craft as a channel for expressing opinions and participating in societal affairs, it was revealed that the strengths of craftivism as a means of activism were related to, among other things, the accessibility, diversity and visuality of craftivism and how craftivism enables the creation of new subject positions and political spaces. According to the source material it was also possible to vent feelings and thoughts of political grievances into the compositional and material craft process. Craftivism leading to functional products and processes, such as intimate and political cross-stiching or performative protest, is connected to historical, cultural and sosioeconomical meanings, which are addressed in this thesis.
  • Koskinen-Keipi, Minna-Mari (2019)
    This study aims to find the factors that have effected the decision to apply to vocational training in the field of craft and design. This study aimed to answer three research questions that involved students background, crafts and students’ goals of the training. The selection of crafts and the future goals of students have been partly studied in the past from the same perspectives. Based on previous studies it can be assumed that students background affects applying to vocational training. However, most of the previous studies have been made several years ago. The structure of craft and design vocational training and the prospects of employment have changed in recent years. Because of these changes the research results may differ from the previous results. The research was carried out at the Ikaalinen College of Crafts and Design in April 2019. The research material was collected with a paper questionnaire and an e-form. 44 artisan students responded to the survey of which 26 studied to become Arts and Crafts Course Instructor, 12 studied to become Clothing artisans and 6 studied to become Textile artisans. The questionnaire consisted of basic information questions, multiple choice questions and open questions. Multiple choice questions were analysed quantitatively, and open questions were analysed by categorising. The practice of handicrafts since childhood and growing in an environment where crafts were present had a greater impact on the choice of the craft profession than for example the profession of parents. The majority of students felt that crafts were congenial, but all of the students did not feel like crafts as a school subject inspired them to apply to craft and design vocational training. The majority of the respondents sought to learn civic skills related to crafts and to work in the handicraft sector. Reflecting on future goals was challenging for many students which was seen as in many “I can’t say” answers.
  • Keskinen, Ann-Chelie (2018)
    The aim of the research is to study how handcrafts as a subject in primary education is conducted in the 1980’s and the 2010’s as well as to compare the subject content and objectives from the point of view of the teacher. There has been much change in the subject of handcrafts from the 1980’s to the present. The value of hand-made crafts has diminished as it is nowadays possible to affordably purchase fabrics and other textiles from shops. In the 2010’s, handcrafts are once again valued as upcycling and recycling are fashionable. Additionally, according to previous research, art subjects support learning in other subjects in many ways. Information from research allows us to focus on the functionality of the content and objectives of handcrafts as a subject in primary school education. The research was conducted by interviewing five school teachers, one of whom was retired. Three of the teachers worked under the national school curriculum of 1985 and four from the 2014 national school curriculum. The teachers were interviewed at their teaching schools, as well as the retired teacher, who was substituting at the school from where she retired. Additionally, one of the teacher’s was interviewed in the researcher’s home. The interviews were recorded at the time and transcribed after the interviews. The research method used was material-based content analysis. The method for analysis was thematic. The responses of the participating teachers corresponded well to the curriculums at the time. In national curriculum of 1985 specified very carefully what the children were to learn in the subject of handcrafts. The objectives and content in the 2014 curriculum are conveyed broadly without details and can be interpreted in a variety of ways. In the 1980´s in primary education it was important to learn techniques which were practiced in depth. Nowadays in the 2010`s these skills don’t necessarily have a chance to develop. Earlier, the final outcome of the handcraft was important as the item usually had a practical function. Nowadays most of the time allocated for handcrafts is put towards ideas, planning and other work stages and there is little time for the handcrafting itself. Overall, the teacher’s opinion was that the earlier curriculum supported the child’s development of perseverance and longterm concentration. Technology is now taking too big a role.
  • Kalaoja, Maija (2021)
    Käsityöhön liitetään usein ajatuksia hyvinvoinnista ja terapeuttisuudesta. Tämän kirjallisuuskatsauksen tavoitteena on tarkastella käsityön hyvinvointia tuottavia elementtejä sekä käsityön käyttöä terapiassa ja kuntoutuksessa mielenterveysongelmien hoidossa. Tutkimus toteutettiin narratiivisena kirjallisuuskatsauksena. Aineistoksi hyvinvoinnin osuuteen valittiin 5 vertaisarvioitua artikkelia, joissa kuvataan sekä käsitöiden vaikutusta psykologiseen hyvinvointiin ja sosiaalisiin suhteisiin että niitä fysiologisia reaktioita, joita käsitöiden tekeminen saa aikaan kehossa. Terapian ja kuntoutuksen osuuteen valittiin yhteensä 6 vertaisarvioitua artikkelia keskittyen käsityömenetelmien käyttöön taideterapiassa ja toimintaterapiassa sekä työpajatoiminnassa. Aineiston mukaan käsityö vaikutti harrastajien hyvinvointiin monen eri osa-alueen kautta. Sen lisäksi, että käsitöiden tekeminen lievitti stressiä, tarjosi voimauttavia kokemuksia sekä auttoi negatiivisten tunnetilojen hallinnassa, oli se myös identiteettiä muokkaava tekijä, antoi mahdollisuuden oppimiseen ja tuki henkilökohtaista kasvua läpi elämän. Käsitöiden tekemiseen liitettiin vahvasti sosiaalinen ulottuvuus, joka ilmeni paitsi yhteisöllisissä käsityöryhmissä myös siinä, kuinka tehtyjä esineitä annettiin lahjaksi läheisille. Käsitöiden ja erilaisten käsityömenetelmien käytöstä terapiassa oli löydettävissä vain vähän tutkimustietoa ja tehdyt tutkimukset keskittyivät taide- ja toimintaterapiaan sekä kuntouttavaan työpajatoimintaan. Hyvin usein tutkimuksissa käsityö niputettiin yhteen muiden luovien menetelmien kanssa. Käsitöiden rooli taideterapiassa jäi toissijaiseksi perinteisemmille taidemuodoille, ja toimintaterapiassa painotus oli nykyään siirtynyt lääketieteellisesti tehokkaiksi todennettaviin menetelmiin. Työpajatoiminnassa käsitöitä käytettiin kuntoutumisen apuna tukemaan asiakkaiden elämänhallintaa ja paluuta työelämään.
  • Furustam, Reetta (2020)
    Tutkielman tavoitteena oli kirjallisuuskatsauksen avulla muodostaa kokonaiskuva koululaisille suunnattujen käsityökerhojen tarjonnasta Helsingissä sekä niiden toiminnan sisällöstä. Lisäksi pyrittiin selvittämään tekijät, jotka motivoivat lapsia käsityöharrastuksessa. Tutkielmassa käsitellään 1.-6. luokkalaisille suunnattua käsityötä ohjatun, omaehtoisen harrastus-toiminnan näkökulmasta. Tutkimus toteutettiin narratiivisena kirjallisuuskatsauksena. Aineistoa käsiteltiin laadullisesti, yhdistelemällä eri lähteistä saatuja tietoja, tämänhetkisten käsityökerhojen toimintakentän selvittämiseksi sekä niiden sisällöllisten tavoitteiden kuvailemiseksi. Tutustuin monipuolisesti tarjolla olevaan aineistoon käsityökerhojen eri toimintakentiltä ja valitsin aineiston, joka parhaiten vastasi tutkimuskysymyksiin. Tutkimus rajattiin käsittelemään koulun kerhojen lisäksi taiteen perusopetusta ja kaupungin nuorisotoimen tarjoamaa kerhotoimintaa Koululaisten käsityökerhojen toimintakenttä on laaja ja siihen liittyy paljon hallinnollista ja sosiaalipoliittista päätöksentekoa. Helsingissä koululaisten käsityökerhoja järjestetään koulujen aamu- ja iltapäiväkerhotoiminnan lisäksi myös muissa koulujen kerhoissa, taiteen perusopetuksessa eri toimipisteissä, joista osa on koulujen tiloissa, sekä nuorisotoimen toimesta pienryhmissä ja työpajoissa. Luomisen tarve motivoi koululaisia käsityöharrastuksen pariin. Suurin osa lapsista valitsi itse harrastuksensa oman kiinnostuksen mukaan, mutta myös vanhemmilla ja kavereilla oli iso vaikutus harrastusten valikoitumiseen. Käsityökerhojen toiminnan sisällössä korostui ainakin tavoitteissa toiminnan omaehtoisuus ja lasten mahdollisuus vaikuttaa opetuksen sisältöön.
  • Luukka, Maiju (2016)
    The purpose of this study is to find out the context of craft articles in Helsingin Sanomat and construct the cultural significances of crafts. The starting point of research is Kärnä-Behms (2005) hegemonic discourses. These are: the discourse of expertise, the discourse of anti-intellectuality, the ecological discourse, the discourse of life management, the discourse of anti-modernism and the gender discourse. The research questions try to find an answer to accuracy of the hegemonic discourses. The data consisted of craft articles published in Helsingin Sanomat during January and May 2015. The data were collected from the microfilm about Helsingin Sanomat at the National Library. There were almost 30 articles (N=28). For the first research question the data was analysed by a theory based content analysis and exploited the method based on discourse analysis. For the second research question the data was analysed by theory of guiding analysis. The hegemonic discourses directed typology of data for the types that represented the cultural significances of crafts. The hegemonic discourses without the gender discourse appeared at the data. There was speech about innovation and design with craft outside the hegemonic discourses. The missing about the gender discourse is showing changes of craft culture gendering. The speech about design and innovation with craft assume the craft manifestation in the future. The cultural significances of crafts constructed by professionalism, craft and industrial confrontation and innovation of craft.