Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Title

Sort by: Order: Results:

  • Pynnönen, Eija (2020)
    Tämän tutkimuksen tavoitteena oli tulkita ja kuvata, minkälaisia merkityksiä kulttuurikasvatukselle on löydettävissä varhaiskasvatuksen opetussuunnitelmasta eli Varhaiskasvatuksen perusteet 2018 -asiakirjasta. Tutkimuksessa pyritään tekemään näkyväksi Varhaiskasvatussuunnitelman perusteiden kulttuurikasvatukseen liittyvät käsitykset, linjaukset ja tavoitteet. Aiemmat tutkimukset ovat osoittaneet, että kulttuurikasvatus on saanut erilaisia painotuksia varhaiskasvatusta koskevissa asiakirjoissa vuosien varrella. Lisäksi aikaisemmista tutkimuksista on käynyt ilmi, että varhaiskasvatussuunnitelman perusteiden tulkitsemisessa ja toteuttamisessa on eroavaisuuksia. Tutkimuksen tutkimusaineisto koostui Opetushallituksen laatimasta ja julkaisemasta Varhaiskasvatussuunnitelman perusteet 2018 -asiakirjasta, joka ohjaa varhaiskasvatuksen toteuttamista Suomessa. Tutkimuksen teoriatausta muodostui kulttuurikasvatuksen käsitteen avaamisesta ja aikaisemman tutkimuksen esittelystä liittyen kulttuurikasvatukseen. Aineiston analyysimenetelmänä käytettiin kvalitatiivista eli laadullista teoriaohjaavaa sisällönanalyysia. Kulttuurikasvatukseen liittyvää sisältöä voitiin katsoa olevan lähes kaikissa Varhaiskasvatussuunnitelman perusteet 2018 -asiakirjan osioissa. Aineistosta hahmottui neljä merkityskokonaisuutta, joita tarkastelin omissa osioissaan. Varhaiskasvatussuunnitelman perusteiden kulttuurikasvatuksessa korostui kulttuuriperinnön oppiminen ja vaaliminen, kulttuurikasvatuksen itseisarvo, yhteistyö kulttuurikasvatuksen toteuttamisen välineenä sekä eheyttävä opetus kulttuurikasvatuksessa. Tutkimustulokset vahvistivat sitä käsitystä, että varhaiskasvattajan käsityksellä sekä tiedoilla ja taidoilla on suuri merkitys sille, minkälaisia mahdollisuuksia lapsi saa kulttuurikasvatuksesta varhaiskasvatuksessa.
  • Lukala, Ella-Maria (2021)
    Jatkuvasti globalisoituvassa maailmassa tarvitaan entistä enemmän kulttuurikompetenssia, eli kykyä toimia tehokkaasti – ja eettisesti – monikulttuurisessa yhteiskunnassa. Suomalaisen koulujärjestelmän monikulttuurisuuskasvatusta on kritisoitu sen maahanmuuttajakeskeisyydestä ja sen pyrkimyksistä assimiloida maahanmuuttajia suomalaiseen yhteiskuntaan. Kritiikki on perusteltua, sillä kulttuurivähemmistöihin ja kantaväestöön kuuluvien oppilaiden eriarvoisuus on tutkimusten mukaan lisääntynyt. Tämän tutkimuksen tarkoitus oli kartoittaa suomalaisten peruskoulujen kulttuurikompetenssia ja siihen vaikuttavia tekijöitä vuosina 2016–2020. Tutkimus oli systemaattinen kirjallisuuskatsaus. Tutkimuksen tärkeimpinä tuloksina havaittiin, että suomalaisten peruskoulujen kulttuurikompetenssissa oli hajontaa. Kulttuurisesti pätevä toiminta oli kuitenkin kaikilla peruskoulun sektoreilla harvinaista. Tärkeimmät kulttuurikompetenssiin vaikuttavat tekijät olivat toiseuden kohtaaminen, ympäristön tuki ja itsereflektio. Tutkimustuloksista hyötyvät paitsi peruskoulussa toimivat henkilöt myös peruskoulun toimintaan vaikuttavat hallinnolliset toimijat. Tutkimustulokset kannustavat peruskoulussa toimivia henkilöitä reflektoimaan omia ja koulun kulttuureja, ja hallinnollisia toimijoita takaamaan kulttuurikompetenssin kehittämiseen vaadittavat resurssit ja koulutusmahdollisuudet. Lisätutkimusta kaivataan erityisesti pääkaupunkiseudun ulkopuolelta, sillä peruskoulujen kulttuurikompetenssia koskevat tutkimukset ovat keskittyneet Uudenmaan alueelle. Myös maahanmuutto on Suomessa keskittynyt Uudenmaan alueelle. Tämä saattaa mahdollistaa useampia mahdollisuuksia toiseuden kohtaamiseen, joka puolestaan vaikuttaa kulttuurikompetenssin kehittymiseen. Siksi tämän tutkimuksen tuloksia ei voida yleistää Uudenmaan ulkopuolelle.
  • Vehmanen, Martti (2016)
    The Finnish national core curriculum that was put into effect in 2016 urges schools to participate in active collaboration with parties outside of schools. The purpose of this study was to find out ways in which schools and cultural institutions collaborate, by reviewing research done on the subject within the last eight years. Another goal was to find out what factors contribute to a successful partnership according to the studies used. This study was carried out as a systematic review. After collecting and selecting material on the subject, the material for this study was finalized as five studies, each of which presents one or more case studies of collaboration between schools and cultural institutions. The studies were published between 2009 and 2016, and concern institutions and schools in the United States and Australia. The review showed that cooperation between cultural institutions and schools had positive results for all parties involved. There were several factors that contribute to a successful partnership, and the studies were mostly in agreement over what they were. The most important factors were careful planning and mutual communication. Based on the studies, it seems that collaborations with appropriate and willing cultural institutions are a realistic prospect for regular schools.
  • Topp, Jenni (2016)
    The aim of the study was to explore how cultural sustainability is displayed in the new secondary education curriculum, which was introduced in 2015. In addition to the curriculum review the study focused on teachers views about the cultural sustainability themes in practical work. The main purpose is to get information about the new curriculum and find practical approaches to teach cultural sustainability. The theoretical framework in the study is based on Soini´s and Birkeland´s seven storylines on cultural sustainability. In the light of previous studies, it can be said that cultural sustainability is not an established place in the context of sustainable development. For this reason it is important to explore and bring out the significant role of the cultural sustainability as a pillar of it´s own in the sustainable development discourse. The study focused on the curriculum of Stadin ammattiopisto – vocational college. The research material consisted of three compulsory parts of food service degree and three common modules of the degree. In addition to this, data were obtained by interviewing three professional teachers. All the research material was analyzed using content analysis. Based on the theoretical framework a tool called “cultural sustainability glasses” was created to support the analysis. As analyzing the curriculum data, it was found that the results were quite interpretative. There were no specific findings on the cultural sustainability themes as Soini and Birkeland determine but more like tools and practical measures. The teachers made a point that cultural sustainability as a term is not well known but the meanings behind appear in everyday lives. Especially multicultural issues, equality, charity and environmental responsibility are included in the practical lessons. The study shows that culture is a broad term and includes many meanings and interpretations. Cultures important role in the context of sustainable development cannot be denied. It is extremely important to educate responsible young people who understand the importance of cultural sustainability.
  • Yrjänäinen, Henna (2022)
    Käsityö heijastaa usein paikallista kulttuuria ja on osa maiden aineetonta kulttuuriperintöä. Kulttuuria voi oppia seuraamalla ja mallintamalla. Suomalaiseen yhteiskuntaan kuuluu myös vähemmistöjä, jotka tulisi huomioida opetusta suunniteltaessa. Kandidaatin tutkielman tarkoituksena on selvittää miksi paikallinen kulttuuri tulisi huomioida käsityön opetuksessa, sekä millä tavalla kulttuuri on huomioitu käsityön oppimateriaaleissa. Tutkimus toteutettiin integroivana kirjallisuuskatsauksena, jossa aineiston analyysi toteutettiin laadullisena sisällön analyysina. Aineisto on haettu aiheeseen sopivien hakusanojen avulla Google Scholar ja Helka tietokannoista. Mukaan on valikoitu myös sopivia artikkeleita opinnäytetöiden lähdeluetteloista. Aineistoon valittiin mukaan viisi suomenkielistä ja kaksi englanninkielistä vertaisarvioitua julkaisua, jotka on julkaistu vuoden 2000 jälkeen. Käsityön tavoitteisiin kuuluu ympäröivän maailman tuntemus, johon liittyy oppilaiden oma elämänpiiri, paikallinen kulttuuriperintö ja moninaisuus kulttuurien osalta. Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet ei kuitenkaan yksiselitteisesti anna pedagogisia välineitä, joten tulkinnanvaraisuutta on olemassa. Paikalliset opetussuunnitelmat on ohjattu ottamaan huomioon paikalliset tarpeet kielen ja kulttuurin opetuksen osalta. Aineiston mukaan käsityön opetuksessa kulttuurin huomioimisen haasteena ovat valtapositiot ja kulttuurinen omiminen. Opettajan on tärkeää tiedostaa oma kulttuuritaustansa ja ennakkoluulonsa, kun tutustutaan uusiin kulttuureihin. Käsityön opetusta voidaan myös hyödyntää kielen oppimisen tukena, koska käsityö menetelmät ovat monessa kulttuurissa samankaltaisia. Jokaisen oppilaan tulisi saada positiivista aktivoivaa opetusta riippumatta siitä mitä kulttuurista taustaa edustaa.
  • Kukkonen, Salla (2024)
    Tavoitteet. Me elämme yhä monikulttuurisemmassa maailmassa, jossa kulttuurienvälinen kommunikointi ja kulttuurin ymmärrys ovat yhä keskeisemmässä roolissa sujuvan kansainvälisen yhteistyön kannalta. Oppilaiden tulisi oppia koulussa kieliä, mutta samalla myös kohdekielen taustalla vaikuttavaa kulttuuria. Tätä painottavat niin tutkijat kuin perusopetuksen opetussuunnitelman perusteetkin (2014). Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli tuottaa tietoa kulttuurin opettamisen tavoista ja keskeisistä osa-alueista peruskoulussa opettajan uraansa aloitteleville opettajille ja luokanopettajille. Hypoteesina oli, että tutkimustuloksissa painottuisivat erilaiset teemat ja aihepiirit kulttuurinopetuksen keskiössä. Tutkimustehtävänä on selvittää, millä tavoin kulttuuria opetetaan, ja mitä oppilaiden tulisi oppia kulttuurista. Menetelmät. Tutkimus toteutettiin kuvailevana kirjallisuuskatsauksena. Tarkemmin ottaen tutkimus tehtiin narratiivisena kirjallisuuskatsauksena, jonka tarkoituksena on kuvata käsiteltävää ilmiötä mahdollisimman laajasti, mutta järjestelmällisesti. Aineisto kerättiin eri tietokannoista, kuten Scopuksesta ja Helkasta. Hakusanoina käytettiin aiheeseen soveltuvia sanoja ja hakuja tehtiin suomeksi, ruotsiksi ja englanniksi. Lopulta artikkeleiksi valikoitu viisi vertaisarvioitua tieteellistä tutkimusta, jotka parhaiten vastasivat tutkimusaihetta tiivistelmänsä perusteella. Aineisto analysoitiin aineistolähtöistä sisällönanalyysiä hyödyntäen. Siinä aineistosta nousevat teemat ja ajatukset luokiteltiin ensin alaluokiksi ja sen jälkeen isommiksi aihepiireiksi eli yläluokiksi. Tulokset ja johtopäätökset. Tutkimuksessa korostui vuorovaikutus niin kulttuurin opettamisen tapana kuin tavoitteenakin. Lisäksi tutkijat korostivat kulttuurisen ymmärtämisen opettamista sekä kriittistä ajattelua. Opetusmetodeissa mainittiin autenttinen materiaali. Kielenoppiminen nähtiin tehokkaimpana autenttisia materiaaleja hyödynnettäessä sekä keskittymällä kommunikointiin. Kulttuurista ymmärrystä taas tarvitaan vuorovaikutuksen toimimiseksi tutkijoiden mielestä. Tuloksista hyötyisivät kieliä opettavat luokanopettajat opetusta suunnitellessaan.
  • Mattila, Heidi (2018)
    This research deals with culture and craft through the perspective of cultural exchange. Cultural heritage guides the material and technique choices in craft. But cultural exchange may change craft maker’s way of action. The aim of this study was to clarify how the cultural exchange changes craft makers actions. The focus of the study is on the craft teacher student’s experiences about craft expression in cultural exchange. The two research questions were: 1. What is craftman’s experience of cultures as a part of craft process? 2. How does ones craft expression change after cultural exchange? The research method for this qualitative study was interview study, that was carried out as four thematic interviews. The informants of this study were selected among craft teacher students, that had just returned from exchange from Scandinavia and Europe. The interview recordings were transcribed, and the data was analysed by coding and thematic analysis. The study results are craft teacher student’s subjective experiences of cultural exchange. The data confirms the view that cultural heritage has a strong influence on craft, because tradition guides craft maker’s material and technique choices. The conclusion is that cultural exchange is very unique experience, which is influenced by individual action and cultural differences but also by the surrounding community. Cultural exchange has an influence on craft maker’s style or craft making identity or it may just give more confidence for craft making. But it may also be a difficult experience that makes one grave comfort from familiar materials and techniques. The research data confirms that both cultural heritage and cultural exchange have an influence on craft making.
  • Sani-Niskala, Mari (2016)
    The purpose of my research is to describe how kindergarten teachers understand cultural heritage education and how they implement it in their work. I studied the meanings and goals they set for cultural heritage education and how they understand cultural identity. The implementation of the work was studied through the means they have used in their work, and the challenges they encountered in cultural heritage education were examined. The basis of the research was the new early childhood education law (2015) that defines diverse pedagogic activity based on cultural heritage as a goal in early childhood education. Early childhood education based on cultural heritage has not been strictly defined in the documents guiding the education, so the task remains largely on kindergarten teachers’ own understanding and personal implementation. The research was qualitative and was based on interviews. The interviewees were four (4) kindergarten teachers working on different kindergartens in greater Helsinki area. The interview was a semi-structured theme interview, where different orientations of early childhood education and related cultural heritage were processed separately. Theory based content analysis was used to analyze the collected data. The guiding theory was based on four different ways to approach cultural heritage education as source of information, target of study, means of learning or a basis of forming an identity. The kindergarten teachers felt they understood cultural heritage as a concept, but cultural heritage education as a task seemed unclear and demanded guidance and general discussion. Their understanding of cultural heritage education and its goals were widely scoped and they included several orientations of early childhood education in their education. The kindergarten teachers acknowledged that their own personal interests and values affected the things they taught. Cultural heritage was handled mostly as a source of information and means of learning, even though many acknowledged the need for deeper cultural understanding and growth as a person. The concept of cultural identity was challenging to everybody and its connection to cultural heritage was understood narrowly. This was part of the challenge that was faced in the relationship and cooperation of Finnish cultural heritage and other cultures in kindergarten work.
  • Pylkkö, Marika (2018)
    This paper looks at how culturally relevant and culturally sensitive pedagogy takes place in the preschool education of the Sámi, and why education that emphasizes cultural distinction is needed. This question is part of a larger discourse about the place of culture in multicultural education. Fred Dervin, professor of multicultural education at Helsinki University represent a more critical voice in the discourse. Dervin has criticized the use of the term "culture" in education and pedagogy related discourse. The term "culture" has no unambiguous meaning and additionally it can be used as an excuse in many difficult situations. According to the UN declaration on indigenous people, article 8, “[i]ndigenous peoples and individuals have the right not to be subjected to forced assimilation or destruction of their culture.” Furthermore, the 15 article states: “Indigenous peoples have the right to the dignity and diversity of their cultures, traditions, histories and aspirations which shall be appropriately reflected in education and public information.” Not taking culture seriously in the early childhood education and care of the Sámi would therefore be against the rights of indigenous peoples. Therefore it is of importance to analyze and think about how Sámi culture can be recognized in early childhood education and care and what benefits this could incur. The used material is contains both national preschool pedagogical programs and specific Sámi equivalents. These programs were analyzed in a theory grounded manner using qualitative content analysis. In both the national and Sámi preschool pedagogical programs features of cultural relevant and responsive pedagogy were present. These programs contained particularly content aiming at the preservation and revitalization of Sámi culture. In the national program, however, there is no statement about the intrinsic value of Sámi culture and no requirement of reflection on social power relations. Remarks in both the national and the Sámi early childhood education and care plans allow for culturally relevant and culturally responsive pedagogy to be put in place. They do so by integrating cultural content into teaching and by supporting linguistic skills, knowledge of cultural heritage, and by widely utilizing cooperation with parents and other actors.
  • Matikainen, Anni (2020)
    Tavoitteet. Suomesta on tullut kulttuurisesti moninaisempi maa kuin se on koskaan aiemmin ollut. Lastenkirjojen kautta lapset oppivat ympäröivästä yhteiskunnasta ja niiden avulla he myös voivat saada voimaantumisen kokemuksia sekä oppia arvostamaan kulttuurien eroja. Siksi on tärkeää, että myös lasten kuvakirjallisuudessa huomioidaan yhä moninaisempi yhteiskuntamme. Tässä tutkimuksessa tavoitteena oli tarkastella kulttuurisen moninaisuuden ilmenemistä 2000-luvun lasten kuvakirjallisuudessa ja analysoida erityisesti Riina Katajavuoren ja Salla Savolaisen Mennään jo naapuriin -kirjaa (2017) kulttuurisen moninaisuuden ilmenemisen näkökulmasta. Menetelmät. Käytin tutkimusmenetelmänä kulttuurista moninaisuutta käsittelevään teoriaan pohjautuvaa lähilukua. Lähiluvussa aineistoa eli Mennään jo naapuriin -kirjaa tarkasteltiin ja eriteltiin tutkimuskysymyksen pohjalta aiemman tutkimuskirjallisuuden valossa. Tutkimuskirjallisuus on pääosin suomalaista sekä 2000-luvulla ilmestynyttä. Pääpaino oli 2010-luvun tutkimuskirjallisuudessa. Mennään jo naapuriin -kirja valikoitui analysoitavaksi sen aiheen sekä uutuuden mukaan. Tulokset ja johtopäätökset. Mennään jo naapuriin -kirja noudatti pääosin samankaltaista kulttuurisen moninaisuuden kuvaamista kuin muukin suomalainen 2000-luvun lasten kuvakirjallisuus. Vaikka kulttuurinen moninaisuus erityisesti huomioitiin kirjassa, näyttäytyi se kuitenkin tavallisena osana suomalaista yhteiskuntaa. 2000-luvun lasten kuvakirjallisuudelle tyypillisenä kaikki erilaisista taustoista tulevat lapset olivat aktiivisia toimijoita, jotka kertoivat itse tarinoita itsestään ja omasta perheestään. Kirja tarjoaa samaistumisen ja voimaantumisen mahdollisuuksia vähemmistöön kuuluville lapsille, mutta opettaa myös liikaa alleviivaamatta Suomen valtaväestöön kuuluville lapsille erilaisten kulttuurien arvostusta sekä edistää tietoisuutta niistä. Kirjassa ei kuitenkaan esitelty kulttuureita selvärajaisina ja toisistaan erillisinä siitä huolimatta, että perheet esiteltiinkin kotimaidensa mukaan. Kirjassa oli esillä monenlaisia kuvauksia suomalaisuudesta ja havaittavissa oli runsaasti kuvauksia kulttuurien sekoittumisesta, mitä voidaan ajatella suomalaisuuden, kansallisuuksien tai ylipäätään kulttuurien kyseenalaistamisena.
  • Haapkylä, Susanna (2023)
    Tässä tutkielmassa selvitetään, millä tavoin kulttuurista moninaisuutta kuvataan suomalaisten lasten kuvakirjojen tekstissä sekä kuvituksessa. Kyseessä on laadullinen tutkimus. Aiempaa tutkimustietoa suomalaisessa kontekstissa on suhteellisen vähän, jonka takia päädyin valitsemaan kyseisen aiheen. Kansainvälisesti kulttuurista moninaisuutta lastenkirjallisuudessa on tutkittu enemmän. Kiinnostukseni heräsi myös ammatillisessa mielessä, sillä lastenkirjallisuudella on merkittäviä vaikutuksia lapsen kasvuun sekä kehitykseen. Tutkielman tavoitteena on löytää konkreettisia tapoja, joilla kulttuurista moninaisuutta kuvataan. Tämän tiedon avulla varhaiskasvatuksen ammattilaisten on mahdollista löytää inklusiivista kirjallisuutta, jossa puheenvuoron saavat vähemmistöt, erilaisuutta kuitenkaan korostamatta. Tutkimuksen aineisto koostuu lasten kuvakirjoista, jotka on kerätty tarkkoja valintakriteereitä noudattaen Helsingin kaupungin kirjastosta. Aineistoon valikoitui neljä lasten kuvakirjaa, joissa kaikissa käsiteltiin kulttuurista moninaisuutta jollakin tavalla. Aineiston ovat kirjoittaneet suomalaiset kirjailijat vuosina 2017–2020. Lopullinen aineisto oli yhteensä 157 sivua. Analyysimenetelmäksi valikoitui aineistolähtöinen sisällönanalyysi, joka toteutettiin monessa eri vaiheessa. Tekstianalyysin lisäksi tein kuva-analyysin. Tässä käytin Anita Sepän (2012) luomaa mallia hieman muunneltuna. Tutkimuksen tuloksista selvisi, että kulttuurista moninaisuutta kuvataan monikielisyyden, etnisten piirteiden, kulttuuristen tapojen, uskonnollisuuden sekä maahanmuuton kautta. Tärkeä huomio on, että kulttuurisen moninaisuuden kuvauksia löydettiin enemmän kuvituksesta, kuin tekstistä. Nykylastenkirjallisuudessa kulttuurinen moninaisuus ei ole enää kirjojen aihe vaan taustalla toimiva voima. Kulttuurinen moninaisuus on osa yhteiskuntaa ja arkipäivää eikä erilaisuutta nosteta enää jalustalle. Pääajatuksena on, että lapset pääsevät kertomaan tarinaa omista lähtökohdistaan käsin. Tutkimuksen teon jälkeen pystyn paremmin valitsemaan ja suosittelemaan kollegoille sekä lapsille lasten kuvakirjoja, joissa kulttuurinen moninaisuus tulee jollain tavalla näkyviin.
  • Pursiainen, Janika (2019)
    Objectives. The purpose of this thesis is to describe the concept of culturally relevant pedagogy and its importance for teaching and learning. The child's cultural backgrounds, different backgrounds and life experiences have a strong impact on school and education. They can not only enhance learning but also motivate the student to engage in school work and engagement. The goal of culturally meaningful pedagogy is to support the development of each student by utilizing their previous knowledge and skills in teaching and enabling the learner to play an active role in knowledge creation. Previous research has shown that culturally meaningful pedagogy promotes learning and creates favourable environments for it. The concept originated in the United States in the 1990s at the initiative of researcher Gloria Ladson-Billings but continues to live strongly in the field of education. The aim of the thesis is also to examine the historical change and significance of culturally relevant pedagogy in education and training. Methods. This study is a descriptive literature review. The material consists of seven articles in English dealing with the change and significance of culturally relevant pedagogy. The research questions are: In what way does the material justify the change in multicultural education to culturally relevant pedagogy? and In what ways do culturally meaningful pedagogical approaches promote learning and student engagement on the basis of the material? The analysis of the material proceeds according to the research questions. For the second research question, the material is broken down to answer the research question by theme. Results and conclusions. According the data, culturally relevant pedagogy seems to have a strong influence on the field of education. Its significance for learning is positive. According to the material, culturally relevant pedagogy can not only improve school enjoyment and engagement, but also develop a sense of community and increase motivation and academic skills. Culturally relevant pedagogy requires the skill of the teacher to organize the teaching so that the learner is in the centre and can actively influence their own learning. The pupil's previous experiences strongly influence the implementation of culturally relevant pedagogy.
  • Abdulhamed, Rekar (2016)
    Aims. The student bodies in Finnish schools have diversified and have become more multicultural. Hence, teachers require understanding of the processes involving interculturality, tools for engaging in intercultural interaction and skills for working in an intercultural classroom. Yet, our understanding of the adaptation of migrant children to culturally varying demands still remains scarce. This research aims to address this gap and focuses on how an immigrant or a multicultural child adapts to living in between cultures. The research question is examined in terms of the cultural values with regard to traits of temperament and the Temperament-Context Goodness-of-Fit theory in which the context is analyzed through the theory of Developmental Niche. As a complementary theory, the acculturation theory is used to offer a vantage point and research data concerning the process of cultural adaptation. Methods. A Literature review has been utilized as a method of this research. As a complementary method, rational reconstruction has been utilized to analyze differing theories and research data. The research material in this study consists of journal articles from the temperament-context research and complemented with research data concerning acculturation. Results and Conclusions. The results of this study shows that culturally varying values concerning temperament traits are considered to be obvious, though research concerning this assertion are scarce. The analysis of the research data indicates that culturally differing values concerning temperament traits may have an impact on the adaptation of immigrant children in different contexts. Based on the results of this work, it can be demonstrated that there is need for further study on the effects of cultural values to temperament traits within the acculturation theory for understanding adaptation. The results also indicate that there is a need for facilitating temperament-context Goodness-of-Fit in order to prevent adjustment problems.
  • Neuvonen, Jasmin (2018)
    Nowadays young people live in a time where culture has become more and more appearance-focused. Thinness and muscularity have increased to cultural ideals for appearance. Adolescents are vulnerable to the images about appearance ideals which are produced by social media. It creates concerns to young people’s pressures of appearance. In puberty adolescent’s body change and they compare themselves to ‘perfect bodies’ that they have seen. If young people’s ideals and perceptions about their own body don´t confront, identity and body image will be disturbed. In adolescence also the amount of exercise decreases, and a certain type of exercise behaviour is beginning to develop a habit. In the background young people’s exercising is influenced by different reasons for exercise. In order to understand young people’s exercise behaviour, it’s important to investigate the reasons which get adolescents to exercise. In this literature review the reasons for exercise are compared to the cultural change in appearance ideals, and the aim is to study the possible change of young people’s appearance-based reasons for exercise from 1980s to the present. In addition, this study intends to describe the differences between girls and boys in appearance-based reasons for exercise. The aim is to broaden the view that appearance pressures concern equally also boys, even though there are more research from girls. Moreover, this literature review intends to find connections between young people’s body image and appearance-based reasons for exercise. The study was performed as a qualitative literature review, involving domestic and foreign studies. Based on this literature review, it can be stated that appearance-based reasons for exercise had become more important for young people from the 1980s to the present. Girls and boys considered different appearance related exercise reasons to be important: for girls appearance and weight management, while for boys physical growth, such as muscle growth and sporty appearance. Appearance-based reasons for exercise were related to the negative body image. However, it’s unsure whether the appearance-based exercise reasons cause body dissatisfaction, or whether body dissatisfaction increases appearance-based reasons for exercise. In any case, the development and support of a positive body image and appropriate reasons for exercise (such as joy and association) are important when creating a permanent physically active way of life for young people.
  • Kiiskinen, Jenni (2021)
    Avhandlingen förklarar begreppet kulturpolitik, ser på olika kulturpolitiska modeller och armlängds avstånd gällande kulturpolitik i de nordiska länderna. Den övergripande frågeställningen i avhandling är: Vilka likheter och skillnader finns det mellan de nordiska länderna beträffande kulturpolitisk styrning?
  • Kontkanen, Emma (2022)
    Kuluttajakasvatuksen sisällöt ovat vahvasti läsnä jokapäiväisessä elämässämme. Teemme päivittäin kuluttamiseen liittyviä valintoja. Kuluttamiseen liittyvän päätöksenteon tueksi tulisi olla riittävästi tietoa valintojemme seurauksista yksilölle, yhteiskunnalle ja ympäristölle. Aiemmat tutkimukset ovat osoittaneet kuluttajaosaamisen tason vaihtelevan yksilöittäin. Kouluissa tarjottu kuluttajakasvatus on pyrkinyt tasoittamaan tätä vaihtelua. Aiemmat tutkimukset ovat havainneet myös opettajien kuluttajakasvatuksen taidoissa puutteita, jolloin oppilaille annetun kuluttajakasvatuksen laatu on voinut jäädä heikoksi. Kotitalousopetukseen kuuluu kuluttajakasvatuksen aihesisältöjä ja tämän tutkimuksen tarkoitus on tarjota katsaus ajankohtaisiin kuluttajakasvatuksen ilmiöihin kotitalousopetuksen näkökulmasta. Tavoitteena on lisätä kotitalousopettajien ja kotitalousopettajaopiskelijoiden ymmärrystä oman opetettavan aineen sisällöistä kuluttajakasvatuksen osalta sekä antaa valmiuksia toteuttaa ilmiölähtöistä kuluttajakasvatusta kotitalousoppitunneilla. Tutkielman toteutin kuvailevana kirjallisuuskatsauksena. Aineisto koostui yhdeksästä (n=9) tieteellisesti vertaisarvioidusta artikkelista. Aineiston analysoin aineistolähtöisesti ja erittelin sisältöä Pohjoismaisen ministerineuvoston laatiman Kuluttajakompetenssien oppiminen – kuluttajakasvatuksen strategia -dokumentin kahden avainteeman ja neljän osa-alueen kautta. Kuluttajakasvatuksen tutkimuksesta nousi esille useita kotitalouden oppitunneilla huomioon otettavia ajankohtaisia ilmiöitä. Ilmiöistä korostuivat muun muassa kuluttajakasvatuksen oppimisympäristöjen merkitys, ongelmaratkaisukyvyn kehittäminen media- ja teknologian luku-taidon osalta, opetettavien aiheiden ja ikäryhmän huomioiminen, opetuksen sitominen oppilaiden todelliseen kokemusmaailmaan sekä yleisesti kuluttajakasvatuksen aiheisiin liittyvän opetuksen negatiivinen sävy. Esiin nousseiden ilmiöiden huomioiminen käytännön kuluttaja-kasvatuksessa voi parantaa opetuksen vaikuttavuutta, vastavuoroisuutta sekä auttaa kotitalousopettajan -tai opiskelijan asiantuntijuuden kehittymistä kuluttajakasvattajana.
  • Saastamoinen, Roosa (2018)
    This study views how consumer education is seen in the latest National core curriculum (2014). Consumer’s operational environment has changed due to the need for sustainable consumption and due to diversification of media and digitalization of technology, and this increases the pressure to enhance consumer education. I define my study to cover grades 7–9 and I will specially focus on transversal competences’ goals. The study questions are: 1. How does the latest National core curriculum (2014) boost sustainable consumer education? a. Which subjects include consumer education in upper comprehensive school? b. How is sustainable consumer education seen in the aims of transversal competence? c. How is ecological sustainability seen in home economics’ consumer education? This study is a qualitative document analysis that analyses the latest National core curriculum (2014). I divided my literature in two different themes and for the themes I selected keywords. Based on the keywords I analysed the curriculum and tabulated all sentences that include the keywords. I divided the accumulated literature even more specifically by subjects and the aims of transversal competence. The study suggests that even though there is no own subject for consumer education, the educational and learning aims related to sustainable consumption are very extensively present in the National core curriculum (2014). Even in the curriculum’s foundation of values it is advised to consider the conflicts between consumerism and sustainable lifestyle. The skills of transversal competence are obligatory for all subjects and in those skills consumer and economical education is viewed.
  • Ahlgren, Alisa (2023)
    Tutkielmassa tutkin kuluttajakasvatusta, sen taustoja ja sen tuomia mahdollisuuksia lasten talousosaamisen mahdollistajana sekä kestävämmän tulevaisuuden rakentajana. Kuluttajakasvatus on keskeisessä osassa puhuttaessa yhdenvertaisemmasta sekä kestävämmästä tulevaisuudesta, sillä siihen liittyy monenlaisia näkökulmia. Koulussa tapahtuvalla kuluttajakasvatuksella voidaan myös melko tasavertaisesti edesauttaa sitä, että jokainen oppilas saa edes jonkin verran ymmärrystä taloustaidoista ja kuluttamiseen liittyvien teemojen tärkeistä aiheista. Tutkielma on toteutettu kuvailevana kirjallisuuskatsauksena. Teoreettisessa viitekehyksessä tarkastelen kuluttamisen ja kuluttajuuden käsitettä, kuluttajakasvatusta sekä kuluttajakasvatuksen toteutumista peruskoulun opetussuunnitelman perusteissa. Tutkielmassa mukana on viisi tieteellistä artikkelia, jotka on julkaistu vuoden 2000 jälkeen. Näistä kolme on suomenkielistä ja kaksi englanninkielistä, joista toinen on Tanskasta ja toinen Turkista. Tutkielmassa tulokset painottavat kuluttajakasvatuksen tärkeyttä ja sen erilaisia mahdollisuuksia kestävämmän ja tasavertaisemman tulevaisuuden rakentajana. Tutkielma toi myös esiin millaisia opetusmenetelmiä kuluttajakasvatuksen käsittelyssä koulumaailmassa voisi olla hyvä hyödyntää. Lisäksi kahdessa tutkielmaan valikoituneista artikkeleista, kerrottiin kyselytutkimuksen sekä haastattelun muodossa toteutetuista tutkimuksista, joissa tutkittiin oppilaiden kokemuksia kuluttajakasvatuksen tärkeydestä sekä myös siitä, miten nuoret ovat kokeneet koulun talouskasvatuksen. Näistä artikkeleista nousi esiin tarve kuluttajakasvatukselle erilaisista sosioekonomisista asemista tulevien nuorten tasavertaisemman tulevaisuuden rakentajana sekä se, että kuluttajakasvatuksen aiheet on tärkeä integroida osaksi lasten ja nuorten oman arjen teemoja ja asioita.
  • Koivunen, Katri (2022)
    Kasviproteiinien käyttöä on perusteltua lisätä ja toisaalta lihan käyttöä vähentää aiempien tutkimusten mukaan, mikäli ilmastoystävälliseen ruokavalioon halutaan siirtyä. Kasviproteiineilla on terveydelle hyödyllisiä ominaisuuksia ja pienempi ympäristöjalanjälki kuin lihalla. Ravitsemussuositukset ohjaavat runsaaseen kasvisten käyttöön ja vähäisempään lihan käyttöön kuin niiden kulutus on. Kasviproteiinien käyttöön siirtyminen on tullut ajankohtaiseksi monelle toimijalle, kun tavoitteena on tarjota ilmastoystävällistä ja ravitsemussuosituksiin perustuvaa ruokaa. Selvitän tutkielmassani, millaista lihan ja kasviproteiinien kulutus on sekä millaisia voimavaroja ja esteitä lisätä kasviproteiinien käyttöä proteiininlähteenä pääruoassa. Selvitän, millaisia rooleja kuluttajalla ja yhteiskunnallisilla toimijoilla on kasviproteiinien käytön lisäämisessä. Toteutin tutkielman kuvailevana kirjallisuuskatsauksena. Katsauksen tehtävänä oli selvittää aineistohaun perusteella löytyneiden ajankohtaisten artikkeleiden ja kirjallisuuden avulla, millaisia mahdollisuuksia kuluttajalla ja yhteiskunnallisilla toimijoilla on kasviproteiineja sisältävän ruokavalion toteuttamiseen siirtymisessä. Analyysissa tiivistin artikkeleiden tuloksia. Erittelin kuluttajan ja yhteiskunnan toimijoiden näkökulmista voimavaroja ja esteitä siirryttäessä kohti laajempaa kasviproteiinien käyttöä. Tulosten perusteella kuluttajat ovat kiinnostuneita kasviproteiininlähteistä, mutta esteenä niiden valinnalle saattoi olla niiden vieraus, käytettävyys sekä aistittavat ominaisuudet. Kasviproteiininlähteisiin tottuminen, niiden uudet positiivissävytteiset merkitykset sekä tasa-arvoiseen kategoriaan sijoittuminen lihan rinnalla voivat tehdä kasviproteiineista houkuttelevampia. Toimijoiden voimavarana on, että ne pystyvät ohjaamaan kasviproteiineihin siirtymistä ja jakamaan tietoa sekä rakentamaan niille uusia merkityksiä.