Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Title

Sort by: Order: Results:

  • Himanen, Tiiu (2019)
    Kuoleman kuvaamisella lastenkirjoissa on pitkä historia. Eliniän pidentymisen myötä aiheesta tuli lastenkirjallisuudessa tabu. Kuolema teemana lastenkirjallisuudessa on kuitenkin 2000-luvulla yllättäen yleistynyt ja arkipäiväistynyt lasten suhteen luonnolliseen kuolemaan etäännyttyä. Aiemmissa tutkimuksissa on todettu, että lastenkirjallisuudessa kuolemaa kuvataan tyypillisesti varovaisesti ja etäännyttäen usein isovanhemman, muun vanhan sukulaisen tai lemmikin kuoleman kautta. Monissa kuolemaa käsittelevissä lastenkirjoissa jopa vältetään kuolema-sanan käyttöä. Lastenkirjojen sisältämiä kuolemakäsityksiä on tutkittu vähän. Söderberg (1995) on jaotellut tutkimuksessaan ruotsalaisten kuvakirjojen tavat kertoa kuolemasta kristilliseen, vaihtoehtoiseen ja ateis-tiseen kuolemakäsitykseen. Kirjat välittävät lapselle arvoja ja antavat asennekasvatusta. Kirjat voivat auttaa menetyksen kohdannutta lasta työstämään vaikeita tunteitaan ja luoda toivoa. Tämän tutkimuksen tarkoituksena on kuvata ja analysoida, miten kuolemaa kuvataan suomalaisissa leikki-ikäisille suunnatuissa lasten kuvakirjoissa ja selvittää, millaisia kuolemakäsityksiä kirjoista on löydettävissä. Tutkimuksen aineiston muodostavien kirjojen valinnassa käytin neljää kriteeriä: Kirjan tuli olla leikki-ikäisille suunnattu realistinen kuvakirja, suomalainen ja alun perin suomeksi kirjoitettu kirja, ilmestynyt 2000-luvulla sekä käsitellä lapsipäähenkilölle läheisen ihmisen kuolemaa. Valitsin tutkimukseen neljä julkaisuajankohtansa perusteella uusinta löytämääni asettamani kriteerit täyttävää kirjaa. Aineiston analyysissä käytin laadullista teoriasidonnaista sisällönanalyysiä. Aineistossa kuolemaa kuvattiin varovaisesti ja etäännyttäen. Kirjoissa keskiössä oli lapsen oma kuoleman käsittely ja siihen liittyvät ajatukset ja tunteet. Lapsen kuoleman käsittelyä kuvattiin esimerkiksi aikuisen kanssa käytävinä keskusteluina, yhdessä muisteluna ja lasten hautajaisten leikkimisen kautta. Poijulan (2002) laatiman mallin viidestä käsitteistä käsitellyimmät käsitteet kirjoissa olivat kuoleman peruuttamattomuus ja elämänjatkuvuuden periaate, joita kuvattiin kaikissa kirjoissa jollain tapaa. Aineiston kirjoista oli löydettävissä kaikkiin kolmeen Söderbergin laatimaan kuolemakäsitysluokkaan viittavia kohtia. Kaksi aineiston kirjoista sisälsi kaksi kuolemakäsitystä, kun taas kirjoista kahdesta oli löydettävissä vain yksi kuolemakäsitys. Yksin esiintyvät kuolemakäsitykset olivat kristillinen ja vaihtoehtoinen kuolemakäsitys, ateistinen kuolemakäsitys esiintyi vain toisen kuolemakäsityksen rinnalla.
  • Venho, Tuike (2023)
    Nykypäivänä kuvakirjoja on tuotettu lähes jokaista kuviteltavissa olevaa aihetta varten ja laadukasta kirjallisuutta löytyy paljon. Tässä tutkielmassa analysoidaan seitsemää eri kuvakirjaa ja niiden tapoja käsitellä lapsen ja tämän läheisten surua läheisen menetyksen kokemisen jälkeen. Lapsilukijalle suunnattu kuvakirja käyttää visuaalista viestintää tarinan eteenpäin viemiseen, jota sanallinen teksti selkeyttää. Kuvitus ottaakin suuremman roolin, jolloin sen selkeys ja lukijan kuvanlukutaidon taso ovat tärkeämmässä asemassa kuin aikuislukijan kanssa. Kuolemaa käsittelevät kirjat ovat useimmiten tunnekasvatukseen pohjautuvia ja keskittyvät läheisen poismenon aiheuttaman tunnekirjon eri osa-alueiden tunnistamiseen ja käsittelyyn. Tunteiden patoamiseen ei kannusteta vaan narratiivin tavoitteena on normalisoida negatiivisina pidettyjen tunteiden kirjoa ja siihen liittyvää käytöstä sekä antaa lukijalle terve malli tunteiden käsittelylle tarinan loppuratkaisuun mennessä. Erilaisia elämänkriisejä käsittelevät kuvakirjat eivät ole kaikkein suosituimpia teoksia, mutta niiden olemassa olo on arvokas resurssi kyseisiä teoksia tarvitseville. Traumaattisen kokemuksen pelkistäminen ja etäännyttäminen toimii eräänlaisena eskapismin muotona, tehden teoksesta silti lukijalleen samaistuttavan. Kirjasta tulee vertaistuen väline, joka voi toimia terapeuttisena työkaluna trauman käsittelyssä. Vaikka analysoimani teokset olivat tyylillisesti hyvin erilaisia, noudatti niiden kuvallinen kerronta samankaltaista kaavaa kriisitilanteen käsittelyssä: alun surua työstetään hitaasti yhdessä oman yhteisön kanssa kunnes lopulta tuskaisen tien päässä näkyy toivon pilkahdus.
  • Ajosenpää, Kirsi-Marja (2016)
    The purpose of the study was to examine the opinions of the students of home economics in Helsinki University about future homes and housing. The theoretical framework of the study is based on future research. The base for the research and the analysis of the results were Sitra`s, the Finnish Innovation Fund, 2016 megatrends and the exhibition of Britain “home economics” in Venice Architecture Biennale 2016. The study searches answers to following questions: What kind of technology can be found in future homes? How will be different rooms and their transformability taken into account? What kind of co-ownership can be found in future homes? The students of home economics in Helsinki University had written an essay about “Future home 2030” in their course of home economics research. There were altogether thirty essays that were analysed of by the method of content analysis. The results were classified based on technology, transformability of room and co-ownership. The results proof that technology has huge significance in the future homes. Technology was utilised for example by robots in cooking, grocery shopping, cleaning, laundry and opening doors. Houses will be smaller in the future and that is why movable walls and sliding doors are used in the future homes. In this research co-ownership means owning, borrowing or renting household appliances or other things among inhabitants. As a conclusion, future homes will be small but based on needs of inhabitants and homes are easily transformable. Technology as well utilised in all functions in future homes. There is no need for big storage room because people own and share things together.
  • Evakoski, Terhi (2019)
    Human larynx is located lower compared to the location of larynx in closely related species. The descended larynx is related to ability to speak and has been considered unique to human. The descent of the larynx enables the two-tube configuration of the vocal tract with equally long horizontal and vertical parts. This configuration is optimal for vocalization. However, because of the descended larynx, human adults have lost the ability to swallow while eating. This ability is found in most mammals and also in human infants. In this literature review, I will answer the question of how does the descended larynx affect human voice by referring to six systematically retrieved articles. The aim of this study is to describe the descended larynx from anatomical and evolutionary perspectives and thus increase logopedical knowledge. The studies referred in this review showed that descended larynx is also found in many other mammals besides human. This indicates the non-phonetic function of lowered larynx. However, because of the descended larynx, the human vocal tract is optimal for speech and for producing as large range of speech sounds as possible. Thus, descended larynx may have created evolutionary advantage by enabling larger repertoire of signals. In addition, studies show that the descended larynx is related to sexual dimorphism. One indication of human voice sexual dimorphism is the ability of males to produce lower formats than females.
  • Rantanen, Satu (2020)
    Elämäntyylitelevisio on tullut televisioviihteen maailmaan jäädäkseen. Yleisradion suosittu Strömsö -sarja on esimerkki tällaisesta elämäntyylitelevisio-ohjelmasta. Strömsössä harrastetaan paljon kaikkea mikä liittyy kotoiluun, käsin tekemiseen sekä yhdessäoloon. Käsitöillä ja itse tekemisellä on ihmisille nykyään laajempi merkitys kuin ennen, sillä maailman meno on entistä epävarmempaa. Olen itse kiinnostunut kudonnasta ja halusin selvittää millä tavoin kudontaa käsitellään ohjelmassa. Tavallisesta maton kutomisesta poiketen valitsin jaksot missä käsitellään kudontaa toisenlaisesta näkökulmasta. Tutkielman tarkoituksena on lisäksi selvittää millä tavalla ohjelman katsojia inspiroidaan kokeilemaan kudontaa ja mitkä ovat ne verbaaliset ja nonverbaaliset keinot, jotka saavat katsojat innostumaan tekniikasta. Tutkielmani on laadultaan kvalitatiivinen ja tutkimusmenetelmänä käytin mediatutkimusta ja representaatioanalyysiä. Aineistona käytin neljää (N=4) eri Yleisradion Strömsö -ohjelman jaksoa, jotka koskivat kudontaa. Jaksot löysin Yle Areenasta. Aineiston analysointiin käytin apunani laadullisten tutkimusmenetelmien opintojakson tekstintutkimusta ja diskurssianalyysiä käsitelleen työpajan (Kärnä-Behm, 2020) analyysikysymyksiä, Sanna Ojajärven käyttämää Fisken koodiluokitteluun perustuvaa analyysikehystä (1999), sekä Virpi Blomin (1999) muokkaamia Barthesin koodeja sovellettuna. Analysoin aineistoa ensin kokonaisuutena yhteisiä tekijöitä jaksoista etsien ja pohtien. Tämän jälkeen avasin ja analysoin jokaisen jakson erikseen. Näin sain kuvan siitä, miten kudonta jaksoissa ilmenee. Inspiraationäkökulmaa taas pohdin viiden eri koodin (Barthes 1974) avulla. Seemien koodi ilmeni jaksoissa niin, että aloitus oli mietitty tarkoin yksityiskohdin, jotta katsoja haluaa jatkaa katselua. Hermeneuttinen koodi piti katsojaa pienessä jännityksessä tulevasta. Toiminnan koodi näkyi kokonaisina kudontatarinoina, joiden ympärille jaksot rakentuivat. Symbolien koodi veti jaksojen seemit yhteen ja osoitti sen, mitä kaikkea hyvää ja mielenkiintoista ohjelma edustaa ja mihin moni katsoja haluaa ja voi samaistua. Referenssikoodi eli tulkinnallinen kokonaissyvyys tapahtui jakson lopussa tai jakson jälkeen mielessä itse reflektoiden. Kudonnasta muodostui ohjelmassa perinteikkään nykyaikainen ja monipuolinen tekniikka ja ohjelman tapa inspiroida katsojaa oli hyvin monivivahteinen ja pitkälle suunniteltu.