Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by study line "Klasslärare, pedagogisk psykologi"

Sort by: Order: Results:

  • Saksa, Veera (2023)
    Tavoitteet. Inklusiivinen peruskoulu nähdään nykypäivän koulutuksen järjestämistä ohjaavana laajasti tunnustettuna perusarvona, jonka tavoite on mahdollistaa jokaiselle oppilaalle yhtäläiset mahdollisuudet oppimiseen osana vertaisryhmäänsä ja pyrkiä tunnistamaan ja purkamaan koulun esteellisyys oppilaan oppimiselle lähikoulussaan. Koululaitoksen pyrkimys inklusiivisuuteen on tunnistettu Suomessa, kuin myös kansainvälisesti. Yhteisopettajuus on laajasti käytetty pedagoginen toimintatapa tuoda oppimisen tuki oppilaiden luokse. Erityisopettajan ja yleisopetuksen opettajan yhteisopettajuus voidaan nähdä inkluusiota edistävänä pedagogisena toimintatapana, josta hyötyvät kaikki oppilaat tuen tarpeesta riippumatta. Tämän kirjallisuuskatsauksen tavoitteena on kartoittaa tutkimuskenttää yhteisopettajuudesta inklusiivisessa koulussa ja kartoittaa, miten laajasti tutkimusta aiheesta on tehty, minkälaisia painotuksia tutkimuskentässä on ja kartoittaa aiheen mahdollisia tutkimusaukkoja. Menetelmät. Kirjallisuuskatsaus tehtiin systemaattisena kirjallisuuskatsauksena evidence gap map-menetelmällä, jossa tutkimustulokset koostettiin kuvaamaan katsauksen tutkimuskenttää, tunnistamaan tutkimuskentän painotuksia ja tutkimusaukkoja. Katsaus rajattiin tarkastelemaan vuosia 2010–2023 ja tutkimuksia, jotka koskevat alakoulua, yläkoulua tai toisen asteen koulutusta. Haku tuotti lopulta 21 tutkimusta, jotka täyttivät katsauksen kriteerit aineistoksi. Tutkimustulokset analysoitiin tutkimuksen laajuuden, menetelmien, kohteiden, tutkimusaiheiden ja tulosten mukaan, jotta katsaus tuotti monipuolisen selvityksen tutkimuskentästä. Tulokset ja johtopäätökset. Katsauksen perusteella yhteisopettajuuden tutkimus inklusiivisessa koulukontekstissa painottuu opettajia tutkivaan aineistoon, jossa kartoitetaan opettajan osaamista, työtapoja, asenteita tai pedagogisia ratkaisuja. Tutkimusaukkoina havaittiin yhteisopettajuuden ja inkluusion tutkimuksellinen arviointi ottaen huomioon oppilaiden näkökulmat ja inkluusion toteutuminen oppilaan toiminnan eri alueilla ja sosiaalisen osallisuuden tasoilla.