Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Title

Sort by: Order: Results:

  • Peltonen, Hilma (2023)
    Ravitsemussuositukset ovat luotu tutkimustiedon pohjalta parantamaan ihmisten terveyttä ja ehkäisemään sairauksia. Niitä toteutetaan Suomessa julkisen sektorin laitoksissa, mutta kotona tapahtuvista ravitsemusvalinnoista ovat ihmiset itse vastuussa. Tutkielman tarkoituksena on selvittää, kuinka kotona tapahtuva arkiruokailu toteutuu ravitsemuksellisesta näkökulmasta leikki-ikäisillä lapsilla, joiden ruokailu ja ravinnonsaanti ovat vanhempien vastuulla. Leikki-ikäisten lasten ravitsemustarpeet täyttää tutkimusten mukaan monipuolinen, lautasmallia noudattava ruokavalio, joka toimii tutkimuksessa keskeisenä viitekehyksenä. Aiemmat tutkimukset ovat osoittaneet heikon ravinnon merkityksen elintapasairauksien syntymiseen yhdessä vähäisen liikunnan sekä riittämättömän unen kanssa. Aiempien tutkimusten valossa voidaan ajatella kotona tapahtuvan ruokailun olevan epäterveellistä, liian vähän kasviksia sisältävää sekä teollista ruokaa hyödyntävää. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena, jossa kerättiin valokuvia lapsiperheiden leikkiikäisten lasten arkipäivällisistä. Lasten tuli syödä arkilounaansa joko päiväkodissa tai esiopetuksessa, jolloin ainakin yksi päivän aterioista on ravitsemussuositukset täyttävä. Tutkimukseen osallistui kolme perhettä, joilta kerättiin kuvia viideltä arkipäivältä, jolloin analysoitavaksi aineistoksi kertyi yhteensä 15 valokuvaa. Aineiston analyysi toteutettiin teorialähtöisellä aineiston analyysillä, jossa lautasmalli toimi teoriapohjana, jonka avulla vastattiin tutkimuskysymykseen. Leikki-ikäisten lasten arkiruokailut näyttäytyivät hyvin samankaltaisina. Hiilihydraattien osuus ateriasta oli poikkeuksetta riittävä, mutta muiden ruoka-aineiden osuutta suhteessa hiilihydraatin lähteiden määrään tulisi lisätä. Ateriat olivat koottu lautasmallin mukaisten luokkien mukaan, mutta lautasmallissa tärkeässä roolissa esiintyvät ruoka-aineiden määrien suhteet eivät toteutuneet. Ravitsemussuosituksissa esitettyjen kehitysehdotusten mukaan kasvisten määrää tulisi kasvattaa sekä kasvipohjaisten proteiinien lähteiden määrää arkiruokailussa lisätä. Arkiruokailu koostui perheissä itsetehdystä tai puolivalmisteita hyödyntävästä kotiruoasta, joka takaa vanhempien ymmärryksen ruoan sisällöstä.
  • Kettunen, Minni (2022)
    Viralliset ravitsemussuositukset päivitetään Suomessa noin kahdeksan vuoden välein perustuen Pohjoismaisiin ravitsemussuosituksiin. Ravitsemussuositusten tavoitteena on edistää terveyttä. Opetushallitus määrittää kotitalous- oppiaineen olevan yksi arjen ja kestävien valintojen takana oleva taito- ja taideoppiaine, jolla on myös yhteiskunnallinen merkitys. Kotitalousopetuksen tavoitteet (T3, T13) liittyvät kestävään elämäntapaan ja yhdessä kotitalousoppiaineen sisältöalueessa (S1 ruokaosaaminen ja ruokakulttuuri) painotetaan muun muassa ruoan ja syömisen valintojen tärkeyden perustamista ravitsemussuosituksiin. Tämän tutkielman tavoitteena on selvittää, miten päivittyneet ravitsemussuositukset näkyvät kotitalouden oppikirjojen sisällöissä vuosien 1999–2021 välillä. Tällä ajanjaksolla ravitsemussuositukset ja perusopetuksen opetussuunnitelmat ovat muuttuneet Suomessa kolme kertaa. Oppikirjojen tarkastelu on tärkeää, koska oppikirjat ovat eniten käytettyjä opetusmateriaaleja ja täten merkityksellisiä oppituntien sisältöjen kannalta. Tutkimus toteutettiin laadullisin menetelmin. Aineistoksi valittiin kolme kotitalouden oppikirjaa, jokainen eri kustantajalta. Jokainen oppikirja on julkaistu kunkin ravitsemussuosituspäivityksen jälkeen. Aineisto analysoitiin teorialähtöisellä sisällönanalyysillä ryhmittelemällä. Aineistosta etsittiin ravitsemussuositusten mukaisia sisältöjä pääruokaohjeiden sekä ravitsemussuositusten mukaisten kuvien (lautasmalli, ruokaympyrä/pyramidi/kolmio) osalta. Tutkimustulokset osoittavat, että tutkielman aineistoksi valituissa oppikirjoissa oli seikkoja, jotka eivät tukeneet voimassa olleita ravitsemussuosituksia. Jokaisessa oppikirjassa oli punaista lihaa sisältäviä pääruokaohjeita huomattavasti enemmän, kuin kala-, kasvis, - tai kanaruokaohjeita. Tämä ei vastannut silloisten ravitsemussuositusten mukaisia sisältöjä, sillä jokaisessa ravitsemussuosituksessa korostettiin punaista lihaa sisältävien tuotteiden vähentämistä. Lisäksi tarkasteltavien kuvien sekä niihin liitettyjen tekstiosuuksien osalta oli havaittavissa eroavaisuuksia virallisten valtion ravitsemusneuvottelukunnan laatimien ravitsemussuositusten kuvien kanssa, sillä osa lautasmalleista, ruokapyramideista ja -kolmioista oli puutteellisia tai puuttuivat oppikirjasta jopa kokonaan. Näiden oppikirjojen osalta lisäopetusmateriaalin käyttö kotitalousopetuksessa on ollut tarpeellista, jotta voimassa olleiden ravitsemussuositusten mukaiset sisällöt ovat toteutuneet oppitunneilla.
  • Karihtala, Eeva-Leena (2018)
    Genre-based pedagogies for teaching text skills have gained more recognition in the past years. One of the genre pedagogic traditions, Reading to Learn (R2L) genre pedagogy, aims to provide solutions to many current challenges within education. The gap between high and low achievers in reading and writing must be narrowed so that knowledge will not be polarized into two extremities of success. The aim of this thesis is to become familiarized with the R2L method and its researched benefits in language learning and summarize teachers’ experiences with the method. The research questions were answered utilizing data that comprised six peer-reviewed articles, two Finnish master’s theses and three pedagogical advice articles. In addition, this thesis compares the data to theoretical literature from the fields of educational sociology and linguistics and journal articles about genre pedagogy. Despite different focal points in the analysed studies, a few generalizations can be made. Using the genre pedagogic R2L method students’ text skills improved in all age groups that were studied. The schematic structure of the taught genre was better recognised. The linguistic resources typical to different genres were adopted and applied into independent writing. Students’ texts became more detailed and their writer’s voice more distinct. Meanings were expressed in a more versatile manner.
  • Ylänen, Joanna (2017)
    New regenerated cellulosic fibers which have more ecofriendly materials and/or production processes have become more common in hand crafts. Dyeability and colorfastness also take part in defining the material choices both in clothing and interior textiles. The meaning of this study was to find out the differences in dyeability and colorfastness of regenerated cellulosic fibers dyed with reactive dyes. In the previous studies was found out for example that the color difference of the non-dyed viscose and lyocell was repeated even in the dyed specimens. In overall, the dyeability of these fibers was found out to be similar. The color of the non-dyed and dyed viscose, lyocell, bamboo viscose and acetate specimens was measured with the spectrophotometer. Dyeing result was evaluated regarding the color of the dyed specimens as well as the relationship between the color of the non-dyed and dyed specimens. The change in color of the specimens and the staining of the multifiber adjacent fabrics were also assessed after the laundering test. A mistake concerning the dyeing of the bamboo viscose and acetate specimens happened in the beginning of the study. Due to that these specimens were not included into the comparisons but the focus was in comparisons of viscose and lyocell. This study confirms the previous outcome of similar dyeability of viscose and lyocell. There were only few observed differences between viscose and lyocell which were mainly small. The biggest differences were observed in lightness and staining. The difference in lightness was mainly caused by the different structure of the specimen. The staining of wool and cotton was stronger than the other test fibers. However, there was not statistically significant difference between the specimens causing the staining. The influence of the color differences in the non-dyed specimens was not observed in the color of the dyed specimens. It would have needed analysis of statistical significance of the color changes but due to the small sample size this was not possible. The results of the study give positive picture of the dyeability and colorfastness of lyocell, being close to the level of dyeability and colorfastness of viscose. This could encourage the wider usage of lyocell in dyeing of yarns and fabrics.
  • Morikawa, Merit (2020)
    Aims. The aim of this study was to describe how the tri-process theory of rational thinking outlines the reflective mind and the measures that have been used to study it. Based on the theory, the modes of human information processing can be divided into the type 1 autonomic and implicit processes, and to the type 2 thinking processes that are more cognitively taxing and challenging. Type 2 processes enable logical and critical thinking. The type 2 processes can be further divided into the algorithmic mind and the reflective mind. While the algorithmic mind enables logical reasoning, the reflective mind operates between the autonomic and the algorithmic minds, overseeing the autonomous thoughts and transferring the information processing to the algorithmic mind when necessary, and overriding the autonomic responses when needed. Until now, the reflective mind has been studied through self- report measures related to thinking dispositions and through problem-solving tasks. This review describes and evaluates the measures of need for cognition, actively open-minded thinking and cognitive reflection test, and the findings from previous studies based on them. Methods. The review is based on the tri-process theory of rational thought, and the literature of the need for cognition, actively open-minded thinking and the cognitive reflection test. Conclusions. Based on this study, the reflective mind has been previously studied with a diverse set of measures that reflect its definition. The functioning of the reflective mind revolves around the attitudes related to knowledge, beliefs, motivation, general knowledge, and its activity in situations that require reasoning. The measures mentioned in this study cover most of these elements, but they do not comprise the effect that general knowledge and beliefs about the world have on the reflective mind. In the future, it would be beneficial to utilize also measures that take into account the lacking perceptions people have about the phenomena of the surrounding world.
  • Holopainen, Elina (2018)
    The aim of the study was to explore, how the supervising teacher affects the development of reflection of third year teacher students during the Supervised Basic Practice at University of Eastern Finland. Reflection plays an important role in the growth towards teachership. The study also aimed to find out how the students define reflection, did they experience reflection as a crucial factor in growing to teachership and what obstacles to reflection were experienced during the practice. The data was collected using an electronic survey. The survey was answered by ten third year class teacher students. The survey data was analyzed through thematising and quantitative tabling. According to the results, class teacher students felt reflection affected their teachership. Reflection allows for exploring and developing one's teachership and it also helps working as a teacher. Reflection was defined as evaluating of one's actions and thinking as well as a method for self development and a way for seeing the development. The students felt that during the training their reflection skills had developed especially in attention to the big picture, accepting mistakes and evaluating own performance. All the respondents who assessed their reflection skills to have improved also thought that the supervising teacher had supported their development i.e. with right questions and encouragement. Obstacles for the development of reflection were tight schedule of the practice, lack of feedback and weak guidance relationship. Reflection was considered to be an important step in growing to teachership and working as a teacher. Reflection can be supported by the actions of the supervising teacher. The discovered flaws in supervision should be addressed in order to improve the professional development of class teacher students.
  • Koskinen, Johanna (2024)
    Tavoitteet. Tutkimuksen ensisijaisena tavoitteena oli avata käsitystä reflektiivisyyden käsitteestä ja sen merkityksestä aikuisen oppimisessa. Tavoitteena oli lisäksi osallistua ja tuoda lisätietoa käynnissä olevaan keskusteluun paitsi aikuisen oppimisesta osana jatkuvaa oppimista, myös reflektiotaitojen kehittämisestä oppimisen moninaisilla foorumeilla erilaisten kehittäjien ja oppimisen asiantuntijatahojen toimesta. Reflektiivisyyden käsitettä käytetään yleisesti oppimisesta ja kehittymisestä puhuttaessa. Kun kyseessä on aikuinen ihminen, oppimisessa korostuu erityisesti kokemusten merkitys ja niistä oppiminen. Ympäröivä yhteiskunta, erityisesti työelämä on viimeisten vuosikymmenten aikana korostanut jatkuvan, elinikäisen oppimisen merkitystä. Tutkimuksen tarkoitus on tätä taustaa vasten tarkastella reflektiivisyyttä ja sen merkitystä, unohtamatta itse käsitteeseen ja sen toteuttamiseen liittyviä haasteita. Menetelmät. Tutkimus toteutettiin kuvailevana ja kommentoivana kirjallisuuskatsauksena, koska se mahdollistaa laajan kuvan muodostamisen aiheesta ja tarjoaa tilaisuuden kuvailla käsiteltävää aihetta laajemmin. Tutkimus pohjautuu yhteensä seitsemään vuosina 2010–2023 julkaistuun tieteellisesti vertaisarvioituun artikkeliin. Aineistolähtöisessä analyysissä käytettiin fenomenologishermeneuttisesta perinteestä kumpuavaa mallia, jossa keskeistä aineiston kuvauksen ja analyysin rinnalla on erillisten merkityskokonaisuuksien jäsentyminen, niiden esittäminen, tulkinta ja synteesi. Tulokset ja johtopäätökset. Reflektiivisyyden käsitteelle ei aineistosta ollut löydettävissä yhtä yhteistä, yksiselitteistä määritelmää. Reflektoinnin tapoja oli useita. Selkeä positiivinen yhteys reflektoinnin sekä kehittymisen että kehittämisen välillä oli nähtävissä. Samoin erilaiset kokemusten ja sosiaalisen kanssakäymisen teemat nousivat selkeästi esiin. Reflektiivisyyteen suhtaudutaan lähtökohtaisesti positiivisesti, kunhan tiedostetaan mitä sillä tarkoitetaan, tavoitellaan ja miten sen toteutumista tuetaan. Reflektiivisyydessä keskeistä on yksilön omat reflektiotaidot ja sosiaalisen vuorovaikutuksen merkityksen ymmärtäminen. Tärkeää on luoda reflektiivisyyttä tukevat olosuhteet ja panostaa ammattimaiseen ohjaukseen.
  • Keskikylä, Kiia (2018)
    Objectives. The aim of the study was to examine the broad field of definition of the concept of reflection. Scientists have understood the concept of reflection differently, and partly because of this, the connection to practice has been left unbalanced. In addition, the reflection's definitions emphasize the ideal of reflection, in its essence, that would take into account the challenges of implementation of reflection and also support reflection promotion in practice. The study examines how the reflection concept is defined in the most recent articles and what dimensions of definitions have been taken into account. In addition, I will point out the edge-emotions theory, which represents a more recent theoretical elaboration. It provides one basic element for conceptualizing the challenges of implementing a reflection. My purpose was to examine how ref-lecture definitions take into account the challenges and conditions that are reflected in the interviews. Methods. My thesis is a literature review. The more detailed the analytical method is the conceptual lysis, which enabled a more detailed review of the concept of reflection. Our study material was fifteen articles published in the last four years. In my research I compared and analyzed the reflection definitions in these articles. My thesis also features features of phenomenographic analysis, as I brought together different viewers of reflection and what kind of similarities and differences were found in the definitions. In addition, I look at the definitions of references to the challenge and prerequisites of reflection by mirroring them in the edge-emotions theory. Results and Conclusions. The results confirm the previously noted fact that reflection is defined in studies in very different ways. The results will reflect the different areas and priorities of the modeling that are reflected in the definitions of the material. Modeling helps to clarify the overall picture of reflection concepts. One important point was that the definitions approach the reflection through the ideal and do not provide any indication of the preconditions and challenges to the realization of the reflection. If reflection is dealt with only without considering its challenge, it may be challenging to support the development of reflection in practice. In this case, the danger may be the separation of theory and practice. Based on the results, further research is needed especially on the preconditions and challenges of implementing the reflection in the light of empirical research. On this basis, the edge-emotions theory could also be further developed.
  • Källbacka, Mai (2024)
    Syftet med studien är att undersöka hur pedagoger ser på regler som en viktig del av förskolans vardag samt hur reglerna utformas i samarbetet med vårdnadshavarna. Regler är någonting oundvikligt på förskolor där gruppen består av flera barn och vuxna. Eftersom alla barn har en unik hemmiljö kan reglerna som finns hemma skilja sig från förskolans regler. Oavsett detta förväntas barn utveckla förmågan att anpassa sig till de regler som gäller på förskolan. För studien användes en kvalitativ forskningsansats i form av halvstrukturerade intervjuer. Intervju deltagarna bestod av tre pedagoger som jobbat inom samma enhet. Som analysmetod av det transkriberade intervjumaterialet användes innehållsanalys. Resultatet av studien visar att pedagogerna reflekterade och diskuterade reglerna utförligt både tillsammans med barnen och personalen. Reglerna strävades efter att göras till någonting positivt. Genom positiv förstärkning samt upprepning upplevdes barnen lära sig reglerna. Nya regler under verksamhetsårets gång infördes sällan utan noggrann diskussion. Vårdnadshavare informerades om reglerna och de erbjöds ett forum för att diskutera, men de har begränsat inflytande över reglernas utformning. Vidare visade resultatet att barnet påverkades av hemmiljön i form av hur mottagliga barnen är till förskolans regler. Respekt för både hemmets och förskolans regler uppfattades som viktigt. Resultatet indikerar att regler ute på gården inte utformas tillsammans med barnen, vilket kan vara ett utvecklingsområde för pedagogerna.
  • Laitinen, Jesper (2022)
    Denna uppsats är en litteraturöversikt om rehabilitering av missbrukare av rusmedel med hjälp av narrativ terapi. Mitt syfte är att ta reda på hur missbruk kan avvärjas med hjälp av narrativ terapi, hur processen går till samt eventuella brister med denna inriktning. Narrativ terapi har sin teoretiska grogrund i narrativ teori, som i sin tur utforskar hur vi bildar vår verklighet genom ord, uttryck och berättelser som vi berättar om oss själva. En socialkonstruktionistisk referensram används som en bakomliggande metateoretisk utgångspunkt för att man ska kunna förstå artiklarnas innehåll i uppsatsen. Den tillämpade datainsamlingsmetoden är systematisk litteraturöversikt, medan analysmetoden är innehållsanalys. Orsaken bakom mitt val av ämne är att jag vill nå ökad kunskap om hur vi kan bekämpa missbruk och hjälpa missbrukare. Resultaten tyder på att processen är tidskrävande och innebär mycket externalisering och omskrivning. Ifall det är fråga om långvarigt missbruk kan lyckade utfall av rehabilitering till och med kräva ett helt nytt tankesätt om sig själv och i vissa fall en total identitetsförändring.
  • Lallukka, Pinja (2019)
    Aims. According to recent studies on working conditions (2013) 44% of employees have encountered workplace bullying. In addition to this, there has been a constant increase in the number of workplace related bullying cases during the last 20 years. The aim of this thesis was to examine elementary school principals and their perceptions and observations on work place bullying that they have encountered in their work community. As the definition of workplace bullying is so wide and complex, it was important to identify how principals understand the concept of workplace bullying. It was also studied how many principals had interfered with bullying incidents and how they had handled those situations. Methods. The research data was gathered by sending a questionnaire to 86 principals working in elementary schools in Helsinki. Eight answers were received. The study was a qualitative study but it also included quantitative features eg. the conduction of the survey and data collection methods. The subject of the study was quite delicate so the survey was carried out anonymously. Results and conclusions. The definitions of workplace bullying varied among respondents. Principals described many forms and features of bullying and they interfered with bullying in various ways. Many of the respondents felt that they were unable to resolve some of the bullying cases they encountered. Other studies have also made similar observations: there are very few ways to effectively interfere with workplace bullying. However, some of the respondents had never experienced or encountered workplace bullying in their work environment during their whole career. The reason behind the lack of workplace bullying cases in these schools was explained by the amount of work principals had put into building a positive and healthy work environment.
  • Ikäheimonen, Ada (2018)
    In today's performance-driven society time pressure is strongly present, and it has been increasing in work life during the last decades. One of the key factors affecting the well-being at work for Finns is time pressure and high workload, which has been confirmed by various studies. According to previous studies, time-pressure has negative impact on employee well- being. The purpose of my research was to examine the experiences and views of time pressure and well-being at work in a recruiting company. In addition, the aim was to find out whether the time of recruiting work experience affects the interviewees' responses. I studied a recruitment company qualitatively by interviewing three employees working in the recruitment team. As a theoretical framework, I used the Job Demand-Resources (JD-R) -model to analyze the results of my data. The JD-R -model takes into account job demands and job resources. In this study, time pressure was used as a job demand, and the possibility to affect of work and the independence of work were used as job resources. In my study I found that each of the interviewees experienced time pressure in their work every week. Each interviewees stated that they had tight schedule at work and high workload has negative effect on the quality of work. The workload varied among each interviewees and they had different opinions whether time-pressure was on weekly basis or not. In addition, the study showed that interviewees ability to affect on work description and work hours were seen as job resources. Time pressure is often spoken very negatively. Although each interviewee experienced time pressure at a weekly level and this has been shown to affect well-being at work, this did not appear in my data. The interviewees are really satisfied with their job and the company. Interviewees well-being at work is significantly influenced by the experience of work relevance, good working atmosphere and colleagues.
  • Karlsson, Anette (2021)
    Mitt syfte med denna kandidatavhandling är att analysera tidigare forskning för att få en djupare uppfattning om hur växelvis boende påverkar barn-förälder-relationen samt vilka konsekvenser boendearrangemanget har för barnets psykiska och sociala välbefinnande. Litteraturöversikten baserar sig på 23 individuella texter. Analyserade texterna innefattar 14 artiklar, 6 magisteravhandlingar, en doktorsavhandling och två böcker. Forskningarna som presenteras i texterna är både kvalitativa och kvantitativa. I denna litteraturöversikt har jag valt att använda Urie Bronfenbrenners ekologiska systemteori (1979) som teoretisk referensram. Utvecklingsmodellen är indelad i fyra olika system. Med hjälp av den ekologiska systemteorin har jag visualiserat och belyst barnets förhållande till de omgivande systemen samt de personer som befinner sig i de olika systemen. Studien baserar på kvalitativ teoristyrd innehållsanalys som är genomförd med an abduktiv ansats. I texterna hittades fyra underkategorier som kunde kopplas ihop med överkategorin mikronivå. Dessa temahelheter var 1) familj som enhet, 2) barnets välmående, 3) barn-förälder-relation och 4) sociala nätverk. Den sist nämnda kan också kategoriseras under överkategorin mesosystem, eftersom det i viss mån grundade på samarbetet mellan personer i barnets olika mikrosystem. Därtill kunde kommunikation och samarbete mellan föräldrarna samt deras syn på uppfostran kategoriseras under överkategorin mesosystem. Indikatorer som grundade på föräldrarnas välmående tillhörde ekosystemet och notiser gällande samhällsklimatet och samhället under makronivå. Resultatet påvisar att det generellt ser ut som om både barn och föräldrar anser att växelvis boende är ett bra och fungerande boendearrangemang. Växelvis boende ger ofta barnen en bättre möjlighet att upprätthålla god relation till båda sina föräldrar. Detta dock främst i situationer där relationen mellan barnet och föräldern var bra innan skilsmässan. I situationer där relationen varit dålig innan skilsmässan kan växelvis boende leda till försämrat psykiskt och socialt välbefinnande hos barnen. Relationen mellan barnet och de biologiska föräldrarna samt med möjliga styvföräldrar och -syskon påverkade barnens syn om växelvis boende var fungerande lösning eller inte. Föräldrarnas relation till varandra hade inte lika stor betydelse. Också barnets känsla av att bli hörd och få vara delaktig i beslutsfattandet spelar en signifikant roll i hur boendearrangemanget lyckas. I denna litteraturöversikt fördjupades inte på förhållandet mellan barnet och syskon, möjliga styvföräldrar och -syskon.
  • Svenfelt, Heidi (2019)
    Den globala världen gör att människor idag rör på sig allt mera än förut. Arbetsmarknaden har även öppnats upp och allt fler väljer att söka sig en karriär utomlands. Detta har lett till att allt fler transnationella familjer har uppstått. I denna studie riktas dock fokuset på de transnationella familjer som uppkommit på grund av påtvingade faktorer och hur relationerna inom dessa familjer uppehålls. Syftet med studien är därmed att undersöka och beskriva de erfarenheter familjerna har av att försöka uppehålla en nära relation trots det geografiska avståndet. Studien visade att uttryck av närhet på avstånd var möjligt. Föräldrarna i studien försökte uppehålla en så nära relation som möjligt till barnen genom att bibehålla en regelbunden kontakt och genom att skicka hem pengar och gåvor. De delade erfarenheterna var ändå att uppehållandet av relationerna krävde mycket arbete från föräldrarnas sida och ansträngningarna kändes sällan tillräckliga.
  • Vik, Jonathan (2024)
    Sydkorea är ett av världens mest sekulära länder. Trots det har religionen haft en verklig inverkan på Sydkoreas utveckling som nationalstat. Med pluralismen som teoretisk referensram finner vi att det finns flera grupper som konkurrerar, eller snarare växelverkar om makten under tiden för statsbyggandet. När grundstenarna för staten lades var makten koncentrerad till presidenten. För att studera religionens inverkan på statsbyggandet ser vi framför allt hur policyutfall gynnat olika religiösa grupper. Den religiösa grupp som kanske haft störst inflytande sedan Sydkoreas självständighet har varit de kristna. Favoriseringen av president Syngman Rhee lade en god grund för kristendom i den statliga apparaten. Under demokratiseringsprocessen blev kyrkorna en verklig politisk makt som till och med satte sig upp mot staten Konfucianismen har över lag ett starkt fäste i koreansk kultur och har länge präglat den konservativa rörelsen i Sydkorea och har funnits representerade i de konservativa politiska partierna. Även buddhismen har med sin återkomst gjort sig synlig i både politiken och det religiösa vardagslivet hos sydkoreanerna.
  • Kattilakoski, Erika (2022)
    Forskningen om de faktorer som påverkar politiskt deltagande har flera gånger pekat ut den positiva effekten av religion och religiositet. Denna effekt har också ofta påståtts uppstå från den positiva inverkan som religiositet har på individens känsla av att kunna påverka politiken och sin egen omgivning. Mitt syfte med denna avhandling är att analysera sambandet mellan religion och finska väljares känsla av att vara politiskt inflytelserika, samt avgöra ifall det finska politiska och religiösa klimatet ger upphov till samma resultat som liknande studier på andra håll i världen. Analysen, som fokuserar på religiositet samt frekvensen av både religiöst deltagande och bön, visar att finska väljare, trots sin till stor del lutherska och sekulariserade uppfostran, fortfarande påverkas positivt av religiositet. Dessa resultat uppmuntrar till ytterligare forskning om ovanstående relation i synnerhet i Finland, där behovet av demokrati- och deltagarfrämjande åtgärder växer.