Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Title

Sort by: Order: Results:

  • Grandell, Ida-Maria (2022)
    Mål. Tidig forskning presenterar bluffsyndrom som ett fenomen som drabbar högpresterande kvinnor. I modern forskning framträder ett mångfasetterat syndrom, som i arbetslivet kan drabba vem som helst oberoende av bransch eller arbetsposition. Syftet med avhandlingen är att undersöka hur bluffsyndrom tar sig uttryck i arbetslivet och i vilken utsträckning det finns fö-rebyggande åtgärder. Det teoretiska ramverket baserar sig på tidig forskning och teori, där bluff-syndromets uppkomst och karaktärsdrag diskuteras. Utgående från aktuella studier och det teo-retiska ramverket analyseras bluffsyndromets omfattning i arbetslivet samt förebyggande åtgär-der som arbetsgivare kan implementera i arbetskontext. Metoder. Syftet undersöktes genom en beskrivande litteraturstudie, med en integrerande infalls-vinkel, där tidigare studier analyserades. Analysen bestod av åtta vetenskapliga artiklar daterade mellan åren 2015-2021 och fanns i databaserna Google Scholar, EBSCO, Helka, ScienceDirect, National library of medicine, Elsevier samt Proquest. Artiklar valdes med hjälp av utvalda sökord och genom analyserande av abstrakt och resultat. Resultat och slutsatser. Analysens resultat visar att bluffsyndrom är ett reellt hinder i arbetslivet och har en negativ påverkan på både den enskilda individen och för organisationen i sig. Fak-torer som påverkar bluffsyndrom i arbetslivet är både individuella faktorer, såsom svag själv-bild, rädslan för misslyckande och framgång samt organisatoriska faktorer. Organisatoriska fak-torer har även en påverkan på bluffsyndromets omfattning i arbetslivet. Resultatet visar ytterli-gare att externa strategier innefattande övriga människor är den effektivaste förebyggande meto-den. Både strukturerade förfaringssätt, såsom fortbildning, som ostrukturerade metoder, såsom mentorskap, är effektiva metoder i förebyggande syfte.
  • Häggström, Louise (2020)
    Syftet med denna avhandling är att granska insändare om prideparaderna i två österbottniska småstäder – Jakobstad och Nykarleby. Paraderna ägde rum 2014 respektive 2017. De texter som granskas i avhandlingen har publicerats i lokaltidningen Österbottens Tidning under en tid före och efter paraderna. Jeppis Pride orsakade en hel del uppståndelse i Jakobstad, i övriga Finland och även utomlands. Artiklar, insändare och kommentarsfält vittnar om starka, splittrade åsikter. En del tycker att det inte är en dag för tidigt att ordna parad, medan andra vill att paraden ska bojkottas. När det tre år senare var dags för Nykarleby Pride var uppståndelsen inte alls lika påtaglig. I avhandlingen presenteras kort antalet insändare som nämner ordet pride, samt i hur stor utsträckning skribenterna talar för eller emot pride. Den huvudsakliga undersökningen görs genom en argumentationsanalys av ett antal utvalda texter. Forskningsfrågan lyder: Hur ser argumentationen ut bland insändarna för och emot prideparaden i Jakobstad och prideparaden i Nykarleby? Majoriteten av de skribenter som tydligt tar ställning mot paraden använder bibeln som grund för sina argument. Det argument som mest frekvent lyfts upp är hur det i bibeln står att Gud har skapat människan till man och kvinna och att äktenskapet ska instiftas mellan en man och en kvinna. De som i sin tur talar för pride använder sig av argument med ledorden tolerans, mänskliga rättigheter och kärlek. De insändare som analyseras mer ingående är skrivna utifrån ett kristet perspektiv. Skribenterna är både för och emot pride – och tidningens insändarspalt är plattform för deras diskussion. En talar om hur bibeln fördömer homosexualitet, medan en annan menar att den homosexualitet som finns i bibeln egentligen beskriver olika fall av pedofili – och att det är sådant som Gud fördömer, inte relationer mellan människor som älskar varandra.
  • Pihlström, Sofie (2022)
    Mål. Syftet med denna studie är att ta reda på boksamtalets betydelse för barns socioemotionella färdigheter inom småbarnspedagogiken. Målet är även att påvisa vilka forskningslinjer som existerar och som används av lärare ute på fältet för att öka lärares möjligheter att planera och verkställa en pedagogisk verksamhet som stödjer varje barns socioemotionella färdigheter på ett mångsidigt och givande sätt. Metod. Metoden som användes i denna studie var en litteraturstudie och som förtydligande en systematisk litteraturstudie. Sammanlagt analyserades och utvärderades åtta stycken vetenskapliga artiklar för att rapportera mina forskningsresultat. Resultat och slutsatser. De centrala resultaten i denna undersökning visade att forskning som gjorts om ämnet boksamtalets betydelse för barns socioemotionella färdigheter inom småbarnspedagogiken påvisade liknande resultat och visade därför en stor tillförlitlighet. De motstridigheter som fanns i den analyserade forskningen berodde främst på olika metoder som användes under boksamtalen.
  • af Björksten, Josefine (2018)
    The purpose of this thesis is to present the possibilities of book discussions while at the same time highlight the differences between adults and children's perspective regarding children's literature, reading aloud and book discussions. Children's literature has a long history and many positive effects on children's development, but the status of children's literature is currently at risk due to increased media usage. Thus I will in this thesis present why children's literature is important and what possibilities there are with children's literature and book discussions. A part of the scope is also to cover if book discussions can be a means of approaching children's perspective. To fulfill the scope of this thesis an interview with an educator and book discussions with children were used as methods. Based on this thesis theoretical part, the interview and the book discussions with the children, I will reflect and present the possibilities of book discussions. The results and conclusions of this thesis are that the possibilities of book discussions are many, but the best thing is how book discussions can act as a bridge to approach children's perspective. With the help of children's literature and conversations around books, an educator can approach children's perspective and learning, while gaining insight into the children's world of living.
  • Ronja, Schüller (2016)
    As a result of different on-going conflicts in Europe the refugee crisis has reached new heights. Millions of people are fleeing their homes in hope of finding safer places for them and their families. The on-going crisis has also affected our Finnish society. We need to develop strategies so that we can take care and integrate the people that seek for protection in our country. The integration of refugees is a difficult task that needs a lot of effort and planning. This thesis focuses on the integration of young immigrants. There are several ways of approaching integration, and there are many different ways of trying to enhance the integration of immigrants. Previous studies prove that sports could be a very useful tool when it comes to the integration of immigrants. The aim of this thesis is therefore to investigate if sports can enhance young immigrants integration, and if so, then how. The data was collected through individual interviews with five young immigrants. The interviews focused on the immigrants experiences within sports, and if they experienced that football somehow had affected their integration. The theoretical framework mainly consisted of Erik Erikson’s identity development theory and Henri Tajfel’s social identity theory. This study is qualitative and descriptive to its nature. The results of this study show that sports and in this case football works extremely well when it comes to integrating young immigrants. The young individuals felt that the sport gave them a bigger sense of community and acceptance in the Finnish society. Football also supported the individuals in their identity development and created new and important friendships for the immigrants. The individual’s experiences concerning sport and integration were almost all positive and the study proves that sport and especially football can be a very useful tool when it comes to integrating young immigrants.
  • Snellman, Lilian (2017)
    This qualitative Bachelor thesis in the research area of social sciences explores the diffusion and institutionalization of the Bologna Process as a reform model for higher education. The study is based on previous research in the field of higher education, and literature on the Bologna Process, the European Higher Education Area (EHEA), and the European Union (EU). To understand the role of the Bologna Process in the development of higher education, this study explores the diffusion and institutionalization of the Bologna Process at a wide global level as well as studies the diffusion and implementation of the common Bologna Process reform instruments and principles at a narrow national level. Concerning the global diffusion and institutionalization of the Bologna Process, this study tries to answer the research question: why and how can the Bologna Process become a global model for reforming higher education? Concerning the more specific national or county-level diffusion of the Bologna Process, this study explores the diffusion and institutionalization of the Bologna Process in the Finnish higher education context trying to answer the question: why and how has the Bologna Process been diffused and institutionalized in the Finnish higher education context? To answer the first, broad and more theoretical, research question, new institutionalism is applied as a theoretical framework because it focuses on diffusion and institutionalization of global ideas, practices, and models, and explains institutional isomorphism and homogenization of organizations (DiMaggio & Powell 1998; Hall & Taylor 1996). When studying the Bologna Process from national perspective, case study research method is applied because it helps to gain deep detailed knowledge about contemporary social phenomena (Yin 1984), such as the Bologna Process. This research finds that the Bologna Process reform model has successfully been crossing borders all over the world and is, therefore, currently a globally diffused reform model for higher education. The Bologna Process has reformed multiple systems and institutions of higher education because its common reform instruments and principles have become well-institutionalized in a growing number of countries. In consequence, it can be inferred from this research that the Bologna Process currently constitutes a common global model for reforming higher education. Moreover, this research reveals that in addition to the successful global diffusion and institutionalization, the Bologna Process has been diffused and institutionalized at national level without great problems. The Finnish case study research indicates that the Bologna Process reform model has brought about important changes and improvements in Finnish higher education. The changes were mainly achieved through an effective coordination and institutionalization of the common reform instruments and principles by the Finnish Government, and owing to active cooperation between the Finnish Ministry of Education and institutions of higher education. In more specific terms, the results show that the institutionalization of the Bologna Process helped to complete the national higher education reform, which was started before the Bologna Process was created in 1999 (Bologna Declaration 1999), eliminated for the Finnish higher education inherent weaknesses, and contributed to reforming the University law (Universities Act 558/2009). Most importantly, because of the diffusion and institutionalization of the Bologna Process, the Finnish higher education has achieved its long-lasting primary goal of becoming a more attractive, international, and globally competitive higher education system.
  • Huuhka, Tero (2016)
    This bachelor's thesis applies bona fide group perspective to a natural group and focuses specifically to identity of group members. Bona fide group perspective aims the focus of the research to features of natural groups. Empirical application of bona fide group perspective has so far been scarce. A large finnish media corporation was examined. The empirical part of the study is based on interviews which has then been analyzed. Empirical application of bona fide group perspective has challengies. Basic principles of bona fide group perspective should be found at any natural group but it may be difficult based solely on interviews. Results of earlier studies are difficult to migrate to groups acting in different context.
  • Eriksson, Merethe; Eriksson, Merethe (2018)
    Syftet med denna kandidatavhandling forska i socialarbetares syn över finska romer samhälleliga situation och deras syn på strukturellt socialt arbete samt reflektioner över finska romers behov av strukturellt socialt arbete. Som teoretisk referensram har använts akademisk litteratur om finska romers samhälleliga position, strukturellt socialt arbete och policy practice. Även en granskning av socialvårdslagen (1301/2014) och särskilt dess paragraf om strukturellt socialt arbete (§7) har varit av intresse i denna studie. De fyra socialarbetarna som intervjuades för avhandlingen hade vid tiden av intervjuerna eller tidigare haft finska romer som klinter. De reflekterade över deras arbete med denna grupp och i allmänhet över hurudant stöd denna grupp kan behöva. Socialarbetarna berättade om deras uppfattningar om strukturellt socialt arbete och vad de ansåg ingick i arbetssättet samt koppling mellan strukturellt socialt arbete och finska romer. De reflekterade även över är denna grupp i behov av strukturellt socialt arbete. Socialarbetarnas reflektioner över finska romers situation och hur de ansåg gruppens position skall förbättras varierade, oavsett att alla var medvetna över att finska romer upplever mer diskriminering än majoritetsbefolkningen och att deras samhälleliga position är sämre än övriga finländares. Ett moment som steg tydligt fram från de samlade materialet var finska romers upplevelser om diskriminering. Vissa socialarbetare upplevde att arbetet med denna grupp skiljer sig inte från andra klienter, medan vissa andra socialarbetare upplevde att växelverkan mellan majoritetsbefolkningen och finska romer är färgade av rasism och fördomar som finska romer möter i vardagen, och på det viset påverkar arbetet i en hög grad med denna grupp. Uppfattningen om strukturellt socialt arbete varierade från en socialarbetare till en annan; det beskrevs innefatta verkande på samhälleligt plan men också handlande på individplan. Hur socialarbetarna uppfattade behovet av strukturellt socialt arbete bland finska romer varierade och olika lösningar presenterades.
  • Launonen, Emilia (2022)
    Mitt syfte med avhandlingen är att undersöka hurudan hjälp det finns för barn och ungdomar i familjer med missbruk eller psykisk ohälsa. Jag studerar också hur de med hjälp av grupptillhörighet kan lära sig att hantera sin livssituation och det stigma som finns kring att ha en vårdnadshavare med missbruk eller psykisk ohälsa. För att detta ska uppnås handlar forskningsfrågorna om hur gruppledare i Ninni-verksamheten uppfattar barnens livssituation, stigmat de kan uppleva, hur man kan motarbeta stigma och grupptillhörighetens roll i detta. Avhandlingens teoretiska utgångspunkter är stigma och grupptillhörighet. En del barn som lever i familjer med missbruk och psykisk ohälsa kan uppleva stigma kring sin situation och omgivningen kan uppleva stigma mot barnen. Därför är det viktigt att det finns verksamheter som motarbetar detta. Grupptillhörighet, alltså känslan av gemenskap, ses i avhandlingen som ett sätt för barnen att hantera sin livssituation och det stigma de kan uppleva. Materialet består av kvalitativa intervjuer med personer som någon gång har lett en samtalsgrupp inom Ninni-verksamheten. Resultatet visar att barnen påverkas av problematiken i hemmet på olika sätt och att problemen då också hos barnen tar sig uttryck på olika sätt. Enligt resultatet menar gruppledarna i Ninni-verksamheten att både barnen själva och omgivningen upplever stigma mot barnen och att även stigmat kan ta sig uttryck på olika sätt, men att verksamheten har flera olika sätt att motarbeta detta, till exempel via sociala medier. Grupptillhörighet har visat sig vara en viktig faktor i verksamhetens tjänster. Det är alltså lättare för barnen att prata med andra som har liknande erfarenheter.
  • Rinne, Elsa (2018)
    Mobbning är ett socialt fenomen som påverkar skolbarn i alla åldrar varje dag. Syftet med avhandlingen är att på basis av tidigare forskningar utreda för hur och varför mobbning förekommer, hurdana följder mobbning för med sig från barndomen till vuxenlivet och vad man kan göra för att förebygga mobbning. Avhandlingen grundar sig i Olweus studier om mobbning och mobbningens karaktärsdrag. Inom mobbning kan flera olika roller ingå och studier visar på att åskådare spelar en stor roll för hur mobbningshändelsen utvecklas. Avhandlingen visar på att mobbning resulterar i långvariga följder som går att urskilja både i tonåren, bland unga vuxna och i vuxenåldern. Följderna av mobbning påverkar inte enbart individens hälsa, utan följderna av mobbning går även att ses i individens sociala förhållanden och ekonomi. Förebyggandet av mobbning har i många länder varit av stor vikt. Finland har med sitt KiVa Skola implementerat ett heltäckande antimobbningsprogram som används i de flesta finska skolor. En del komponenter bidrar till ett bättre antimobbningsprogram och det optimala antimobbningsprogrammet får man genom att inkludera hela skolan, eleverna och personalen.
  • Tandberg, Nikolai Evensen (2020)
    Etter at Bosnia erklærte seg selvstendig fra Jugoslavia I 1991, ble landet sendt ut I en blodig borgerkrig. Landes befolkning består hovedsakelig av muslimske bosnjaker, serbisk-ortodokse serbere og romersk-katolske kroater. I løpet av borgerkrigen slåss alle de tre gruppene mot hverandre, og det ble gjennomført seksuelle overgrep, etniske rensninger og massehenrettelser. Omtrent 100.000 mennesker ble drept og over to millioner mennesker ble fordrevet fra sine hjem. Etter at krigen ble avsluttet i 1995, består Bosnia fremdeles av de tre etniske gruppene. Hvordan kan demokrati i fungere i slikt land, med en befolkning som er dypt splittet, og hvordan skal et slikt demokrati utformes? I artikkelen Majority rule versuc democray in deeply devided societies fra 1977, trekker Arend Lijphart frem sin teori om konsosierte demokratier. Teorien består av fire viktige kjennetegn på hvordan styresettet skal se ut, og hevder å ha en demokratisk løsning på ustabile samfunn med en dypt splittet befolkning. I kandidatavhandlingen vil de fire kjennetegnene i Arend Lijphart til teori om konsosierte demokratier bli sammenlignet opp mot konstitusjonene til Bosnia og dens to entiteter, Føderasjonen Bosnia-Hercegovina og Republika Srpska. Målet vil være å undersøke i hvilken grad styresettet i Bosnia kan sies å følge kjennetegnene som inngår i Arend Lijphart sin teori om konsosierte demokratier.
  • Grönberg, Martina (2017)
    Ett boende är allas rättighet och bland fångar en utgångspunkt för att fången skall kunna återintegreras till samhället. Fångar är en marginaliserad grupp vars fängelsebakgrund och andra problem påverkar hur andra ser på dem. Syftet med denna kandidatavhandling är att undersöka orsakerna till bostadslöshet bland fångar samt hur man arbetar för att förebygga bostadslöshet bland fångar och redan frigivna fångar. Tidig rehabilitering i fängelset samt fortsatt stöd efter fängelsetiden ökar chansen till en lyckad återintegration till det civila. Ett boende är en del av denna återintegration och skall kunna fås utan att det ställs krav på andra åtgärder som exempelvis missbrukarrehabilitering. För att besvara frågeställningarna har jag gjort en litteraturöversikt. Materialet har samlats in genom att söka i olika databaser med lämpliga sökord. Materialet har valts genom att läsa igenom abstrakt och valda rubriker som har att göra med bostadslöshet bland fångar samt med hur man arbetar med bostadslöshet inom kriminalvården. Materialet består av både inhemsk och utländsk litteratur för att få en bredare inblick i hur fenomenet ser ut i andra delar av världen. Socialt arbete bland bostadslösa fångar består av både boendesocialt arbete men även av psykosocialt arbete. Således arbetar man med fången som en helhet. Fångar kan förutom bostadslöshet kämpa med problem som missbruk, skulder och ersättningar. Samtidigt möter de omgivningens bortstötande attityder samt problem med att klara av praktiska ärenden förknippat med boende. För att förbereda fången för ett eget boende ordnar man olika program för att träna färdigheter kring det.
  • Rantamäki, Tuija (2022)
    Tämän kandidaatintutkielman tarkoituksena oli selvittää, millaisena elävän musiikin herättämä elämys näyttäytyi varhaiskasvatuksessa järjestetyissä konserteissa. Taustateoriana tutkimukselle toimivat elämyksen määritelmät sekä tutkimustulokset musiikin vaikutuksista. Aiempi elämyksen tutkimus on keskittynyt pääosin seikkailu- ja luontopedagokiikan tutkimuksiin. Elävän musiikin herättämää elämyksellisyyttä varhaiskasvatuksessa ei juurikaan ole tutkittu. Tutkimus on laadullinen tapaustutkimus. Tutkimus toteutettiin eräässä pääkaupunkiseudun kun-nallisssa päiväkodissa maaliskuussa 2022. Päiväkodissa järjestettiin kolme keskenään saman-sisältöistä konserttia, joissa esiintyi ammattimuusikoista koostuva jousikvartetti. Konserttiohjelma koostui klassisesta musiikista, perinteisistä suomalaisista lauluista ja elokuvasävelmistä. Kussakin konsertissa oli noin 25 kuulijaa. Tutkimuksen aineisto kerättiin havainnoimalla kuulijoita kyseisissä konserteissa. Havainnoinin tueksi konsertit tallennettiin videokameralla. Tutkimuksessa havaittiin elämyksen näyttäytyvän varhaiskasvatuksessa järjestetyissä konserteissa moniaistisena esteettisenä elämyksenä, keskittymisenä ja tarkkana katseena, kehollisena liikkeenä , ilona ja nauruna, esiintymisen elämyksenä sekä yhteisenä kokemuksena. Elävän musiikin konsertti näyttäytyi tilaisuutena, jossa varhaiskasvatuksen henkilöstö ja lapset olivat yhteisen kokemisen äärellä. Tutkimus vahvisti musiikin merkitystä yhteisöllisyyden ja yhteenkuuluvuuden luojana. Jatkotutkimuksena olisi mielenkiintoista tutkia säännöllisesti toteutettujen konserttien vaikutusta varhaiskasvatusryhmän yhteisöllisyyteen ja ilmapiiriin.
  • Flander, Frans-Anton (2020)
    Tässä tutkielmassa tarkastelen organisaatioidentiteettiä ja sen vaikutusta organisaation päätöksentekoon uusinstitutionalistisesta tulokulmasta. Keskiössä on vuonna 2008 Seinäjoen kaupungin aloitteesta yhteistyössä ympäristöministeriön kanssa käynnistetty hanke, joka tähtäsi kansallisen kaupunkipuiston perustamiseen Seinäjoelle 2016. Ympäristöministeriö ei lopulta voinut hyväksyä Seinäjoen toimittamaa kaupunkipuistohakemusta. Syynä olivat perustamisedellytyksiä olennaisesti heikentäneet muutokset, jotka kaupunginhallitus päätti yllättäen tehdä hakemusluonnokseen vain päiviä ennen ratkaisevaa kaupunginvaltuuston kokousta. Ympäristöministeriön varoituksista huolimatta valtuusto jätti vähäpätöisinä nähdyt muutokset voimaan. Monivuotisen hakuprosessin kaatuminen kalkkiviivoilla on ainutlaatuinen tapaus kansallisten kaupunkipuistojen historiassa. Se herättää laajempia kysymyksiä organisaation päätöksenteon ja sen taustalla vaikuttavien motiivien ristiriitaisuuksista. Tutkin, millainen Seinäjoen organisaatioidentiteetti oli ajanjaksolla, jolloin päätöksiä kansallisen kaupunkipuiston suhteen tehtiin. Lisäksi selvitän sen vaikutusta kansallisen kaupunkipuiston perustamishankkeen epäonnistumiseen. Hahmotan päätöksenteon organisaation ja sen institutionaalisen toimintaympäristön dynaamisena suhteena. Siinä organisaatio pyrkii mukautumaan toimintaympäristössään vallitsevien normien, käytänteiden ja arvopohjaisten oletusten muutoksiin säilyttääkseen toimintakykynsä. Lähtökohtanani on, että identiteetti saattaa muodostua esteeksi mukautumiselle. Se synnyttää polkuriippuvuuksia, jotka ohjaavat ja rajoittavat päätöksentekoa. Keskeisen lähdeaineiston muodostavat Seinäjoen kaupunginjohtajan vuosina 2005–2015 pitämien uudenvuoden-puheiden tekstiluonnokset. Tutkin niitä laadullisen sisältöanalyysin avulla. Useamman vuoden mittaisen tarkastelujakson pohjalta voidaan puheissa havaita teemoja ja asenteita, jotka ovat keskeisiä ja toistuvia vuodesta toiseen. Ne heijastelevat organisaatioidentiteetin ydintä. Analyysin tukena hyödynnän valmisteluasiakirjoja, videomateriaalia kaupunginvaltuuston ratkaisevasta kokouksesta sekä pienimuotoista haastatteluaineistoa. Esitän, että Seinäjoen organisaatioidentiteetti koostui menneisyyttä, nykyhetkeä ja tulevaa tulkinnallisesti yhdistelevistä kasvun ja kilpailun narratiiveista. Niiden taustalla vaikutti lisäksi kolmas, markkinaliberaalin talouden narratiivi. Kaupungin johtavissa päätöksentekoelimissä narratiivit vahvistivat ja ylläpitivät materiaalista ja fyysistä kasvua painottavia ajatuskehikoita. Kaupunkitilan avaruutta, kerrostuneisuutta ja luontoa painottavan kansallisen kaupunkipuiston kannalta keskeisiä ympäristö- ja kulttuurihistoriallisia näkökulmia ja arvoja ei tutkimuksessa sen sijaan havaittu lainkaan osana Seinäjoen organisaatioidentiteettiä. Tutkimustulosten mukaan kaupunkipuiston perustamishanke syntyi Seinäjoella reaktiona ympäristönsuojelua ja vihreitä arvoja korostaviin institutionaalisiin muutoksiin. Kaupunki haki muuttuvassa toimintaympäristössä pontta kasvu- ja menestyspyrkimyksilleen tavoittelemalla kansallisen kaupunkipuiston arvonimeä. Ympäristöministeriön myötävaikutuksella suunniteltu hakemusluonnos oli kuitenkin ristiriidassa näiden tavoitteiden kanssa. Siihen sisältyi kaavoitusrajoituksia alueille, joiden potentiaali oli kaupungin näkökulmasta näyttäytynyt lähinnä rakentamisen ja materiaalisen erottuvuuden kautta. Polkuriippuvuuden ohjaamina kaupungin päättäjät korjasivat hakemusluonnosta siten, että kaupunkipuisto toteutuessaan tukisi kasvu- ja kilpailunarratiiveja. Kasvukeskeinen itseymmärrys puolestaan esti päättäjiä näkemästä muutosten vaikutuksia ympäristöllisten ja kulttuurihistoriallisten arvojen valossa, jolloin mukautuminen institutionaalisen toimintaympäristön muuttuneisiin vaatimuksiin epäonnistui ja hanke kaatui. Havainnot tukevat aiempaa organisaatioidentiteettitutkimusta, jossa identiteetin vaikutuksia on polkuriippuvuuden käsitteen kautta teoretisoitu. Ne viittaavat siihen, että organisaatioiden päätöksenteko ei ole historiatonta, vaan riippuvaista niiden itseymmärryksestä. Tulosten yhteiskuntatieteellistä vaikuttavuutta lisäisi vertaileva tutkimus muutaman kaupunkipuistohankkeen välillä. Se valottaisi ennen kaikkea narratiivisesti erilaisten organisaatioiden toiminnan mekanismeja sekä niiden identiteettien ideologisia yhtäläisyyksiä markkinaliberaalien rakenteiden osana.
  • Stenvall, Kim (2018)
    Business Coaching has become increasingly common and many companies employ coaches to support their employees’ professional development. Coaching can be seen as a promising activity when it comes to supporting people in work life and helping them in dealing better with different situations at work. Alongside with coaching becoming more popular, the question of how effective coaching is, has emerged. The purpose of this thesis is to study the effect of coaching. In early research, coaching was considered a combination of activities and techniques borrowed from others. Recent research claims that the client has the answers and the coach's role is not socio-educational. Instead the coach guides the client to discoveries through, among others, forward-facing questions. This work is a literature review. A total of 20 articles were analysed, of which 16 articles were selected for the final analysis. In the 16 articles analysed evidence showing that coaching had an effect was found in 70 instances. In 37 of these 70 cases, the effect was related to the client, in 28 cases to the organization the client worked in and in five cases support was found that coaching influenced the bosses’ subordinates. These findings were classified in 16 effect groups based on the type of effect. The study found evidence that coaching has an effect on the individual who participate in coaching and the organization. The clearest effect was the individual's ability to reach set goals. Other areas were, for example, increased job satisfaction and self-awareness. The productivity of the organization may also increase due to coaching.
  • Granholm, Eva (2017)
    Today we can choose to be exposed to the physical appearance and life of others and in a completely different way than before. The onset of the Internet has brought the possibility to present oneself in the form of a selfie, which has become a part of everyday life for many adolescents. One might wonder how the hundreds of people being followed on social media influence an identity-seeking teenager, and what is it that drives young people to share pictures of themselves at all? The aim of this literature study is to provide an insight into the research currently available on the impact of selfies on the self-esteem of adolescents, as well as what is behind the decision to take a selfie and share it on social media. The results show that adolescents share pictures of themselves, for example, to get attention and impress others, document events, communicate with friends and entertain themselves. For all participants of the studies that were examined, it was important to show a desirable image of themselves online, whether it was genuine or not. Getting many likes, meaning a positive response on a picture, was a prerequisite for continuing to share selfies on various platforms online. Whether the response influenced the self-esteem of the participants varied among the adolescents. Based on this literature study, and the earlier research referenced, the self-esteem of adolescents with poor prior self-esteem was more strongly influenced by lack of positive response.
  • Saitajoki, Juha (2024)