Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by discipline "Socialt arbete och socialpolitik"

Sort by: Order: Results:

  • Gunell, Cindy (2020)
    Lokalsamhällens förutsättningar att utveckla socialt kapital på individnivå är ett relativt nytt forskningsområde. Syftet med denna litteraturstudie att öka kunskapsläget om lokalsamhällens betydelse för individens sociala kapital inom socialt arbete. Studiens forskningsfråga är; vilka olika faktorer påverkar socio-spatialt segregerade lokalsamhällens förutsättningar att utveckla socialt kapital på individnivå? Arbetet grundar sig på 6 vetenskapliga artiklar, som analyserats med hjälp av innehållsanalys. Lokalsamhällets förutsättningar att utveckla socialt kapital visar sig enligt resultaten vara beroende av tre följande delområden; 1) skillnader i befolkningens socioekonomiska status, 2) befolkningens sociala relationer, 3) lokalsamhällets fysiska karaktär. Dessa tre helheter kunde beskrivas som individuella, kontextuella och relationella faktorer. De olika helheterna är i ständigt samspel med varandra och unika till sin natur. Resultaten tyder på att vi kan identifiera olika faktorer som påverkar lokalsamhällets förutsättningar att utveckla socialt kapital, men det kontextuella sociala kapitalet kan inte per automatik generaliseras.
  • Aarnio, Christa (2017)
    Det övergripande syftet med föreliggande studie är att undersöka hur socialarbetare sysselsatta med vårdnadsutredningar resonerar kring mångkulturella vårdnadstvister utifrån deras yrkeserfarenhet av dylika familjerättsliga tvistemål. Mer preciserat är avsikten att belysa hur socialarbetarna ser på de mångkulturella vårdnadstvisternas karaktär respektive klientarbetet med denna klientgrupp, samt hur socialarbetarna uppfattar föräldraförmågan hos ifrågavarande tvistande föräldrar. Således ämnar studien bidra till en ökad förståelse för vilken eventuell inverkan dylika uppfattningar kan tänkas ha för såväl klientarbetets utformning som vårdnadsutredningarnas bedömningar och förslag. Studiens forskningsansats är kvalitativ. Den empiriska datainsamlingen har skett genom semi-strukturerade intervjuer med tre socialarbetare som arbetar med vårdnadsutredningar och som i sitt klientarbete kommer i kontakt med mångkulturella familjer. Materialet har analyserats med hjälp av kvalitativ innehållsanalys. Studiens övergripande teoretiska referensram utgörs av en kombination mellan tidigare forskning och de teoretiska perspektiven essentialism samt socialkonstruktivism. Studiens resultat visar att mångkulturella vårdnadstvister upplevs till sin karaktär vara mer utmanande än motsvarande icke-mångkulturella vårdnadstvister. Enligt informanterna finns det i dylika vårdnadstvister ofta ett stort kulturellt avstånd mellan socialarbetaren och klienten, vilket gör att utredningsprocessen präglas av stor osäkerhet med risk för många snedsteg. Därtill går det enligt socialarbetarna att identifiera vissa återkommande och tydligt urskiljbara fenomen och särdrag vad gäller de mångkulturella vårdnadstvisterna till skillnad från de icke-mångkulturella vårdnadstvisterna. Resultaten indikerar också att socialarbetarna upplever det praktiska klientarbetet i samband med mångkulturella vårdnadsutredningar som mer krävande än klientarbetet i samband med motsvarande icke-mångkulturella vårdnadsutredningar. Vidare visar resultaten att socialarbetarna ger företrädesvis kulturella förklaringar till den bristande föräldraförmågan som tvistande föräldrar med mångkulturell bakgrund anses ge uttryck för. Ytterligare antyder forskningsresultaten att socialarbetarnas personliga förhållningssätt till den mångkulturella bakgrunden kan ha stor betydelse för hurudana bedömningar och rekommendationer socialarbetarna väljer att inkludera i sin vårdnadsutredning, samt att det finns en risk att dylika uppfattningar kan komma att påverka föräldrarnas stämningsansökan och det de önskar uppnå med tvisten i företrädesvis negativ bemärkelse. Socialarbetarnas syn på mångkulturella vårdnadstvister visar sig till stor del präglas av essentialistiskt grundade tänkesätt och därpå ofta följande negativa generaliseringar, vilket dock av flera orsaker ter sig relativt problematisk vad bemötandet av mångkulturella familjer beträffar. Studiens forskningsresultat pekar på behovet av arbetsverktyg som kan uppmuntra socialarbetarna till ett kritiskt ifrågasättande av sig själva och sin förförståelse i samband med sammanställandet av mångkulturella vårdnadsutredningar.
  • Gyllander, Fanny (2016)
    Enligt finsk lag skall äktenskap grunda sig på frivillighet. Arrangerade äktenskap och tvångsäktenskap är globala fenomen, som också förekommer i Finland. Det är straffbart i Finland att tvinga någon att gifta sig, men till skillnad från de andra nordiska länderna saknas explicit lag i Finland som kriminaliserar tvångsäktenskap. Syftet med denna avhandling är att undersöka de motiveringar riksdagsledamöter använder sig av då de argumenterar för kriminalisering av tvångsäktenskap i Finland. Dessutom var syftet att kritiskt granska dessa motiveringar mot tidigare forskning. Undersökningen genomfördes genom en kvalitativ innehållsanalys av finländska riksdagsdokument från åren 2012 till 2016. Som resultat hittades fyra slags motivationer: pragmatiska, rättsliga, etiska och chauvinistiska synpunkter. Pragmatiska synpunkter är de argument som betonar de praktiska konsekvenser av en lagstiftning. Även om tvångsäktenskap för tillfället är kriminaliserat, argumenterar ledamöter att en explicit lagstiftning skulle stöda implementeringen av lag på fall. Rättsliga synpunkter argumenterar för förverkligandet av internationella fördrag och att det också syns i faktumet att andra europeiska länder explicit kriminaliserat tvångsäktenskap. Etiska synpunkter argumenterar för att en kriminalisering skulle stärka offrets ställning och att lagen bör stöda den svagare parten. Chauvinistiska synpunkter är kopplade till uppfattningar om nationell tillhörighet och kultur. Dessa argument ser att förekomsten är kopplad till en ökad mångkultur i det finska samhället och att det därmed finns ett behov av att uppdatera lagstiftningen.
  • Virolainen, Maria (2020)
    Mitt syfte med denna avhandling är att redogöra för de olika utmaningar, så som tidsbrist, mångprofessionellt samarbete inom barn- och familjeservice möter med hjälp av en litteraturöversikt. Tidigare forskning visar att det finns utmaningar och att problemen är mycket lika oberoende var undersökningen gjorts. Det är viktigt att förstå utmaningarna och orsakerna bakom dem för att kunna utveckla arbetet. Mångprofessionellt samarbete är en viktig del av socialt arbete eftersom klienter ofta har kontakt med annan service. I avhandlingen presenteras två begreppsliga utgångspunkter, mångprofessionellt samarbete och anmälningsskyldighet. Den teoretiska utgångspunkten är post-New Public Management. Som datainsamlingsmetod har systematisk litteraturöversikt använts och som analysmetod induktiv innehållsanalys. De vanligaste utmaningarna är strukturella problem, som att det inte finns verksamhetsmodeller, att man inte känner till andra organisationers service och bristande informationsflöde. Utmaningarna utgör ofta förhindrande faktorer och samarbetet blir ytligt. Hur smidigt samarbetet är beror mycket på ledningens stöd och växelverkan mellan olika aktörer.
  • Ålgars, Emma (2018)
    I den här avhandlingen behandlas mångprofessionellt samarbete och koordinerande ledarskap i ett mångprofessionellt arbetsteam. Syftet med avhandlingen är att reda på vilka möjligheter och utmaningar det finns med ett mångprofessionellt samarbete och ett koordinerande ledarskap i praktiken. Arbetet avgränsas till servicen för barn, unga och deras familjer. I den teoretiska referensramen behandlas begreppen mångprofessionellt samarbete, koordinerande ledarskap och D’Amours et al. (2008) modell för utvärdering av ett mångprofessionellt samarbete. Avhandlingen är en kvalitativ innehållsstudie av deduktiv typ, där analysen har sin utgångspunkt i en modell. D’Amours et al. (2008) modell används som analysram för det empiriska materialet som är ett insamlat material från Esbo stads enhet för familjesocialarbete och den initiala bedömningsgruppen. Materialet består av mötesprotokoll och sammanställt material över verksamheten. Materialet analyseras utgående från tio indikatorer som sedan delats in i fyra olika kategorier. Materialet analyseras sedan utifrån tre olika nivåer som visar hur bra samarbetet fungerar. Analysen visar att ett mångprofessionellt samarbete och ett koordinerande ledarskap i det mångprofessionella arbetsteamet inte fungerar helt problemfritt. Faktorer som utmanar samarbetet är bl.a. svag växelverkan, icke-fungerande utbyte av information samt svagt ledarskap. Ett koordinerande ledarskap fungerar endast om det är väl planerat och förmännen har ett intresse för ett samarbete. De möjligheter som kommer fram är bl.a. att man kan erbjuda en mer jämlik och konsekvent service samt göra en grundlig kartläggning av klientens situation. Det finns också möjlighet till konsultation och till användningen av varandras kunskap. För att ett mångprofessionellt samarbete och ett koordinerande ledarskap ska fungera krävs det gemensamma målsättningar och ett förtroende för varandra.
  • Lintuluoto, Cecilia (2019)
    Avhandlingen handlar om män som socialarbetare i ett kvinnodominerat yrke. Syftet med avhandlingen är att få en utökad förståelse för den manliga socialarbetarens minoritetsroll i förhållande till maskulinitet, normalitet och minoritet. Avhandlingen tar upp teorier om kön och social konstruktivism. Intresse för avhandlingen kom till på grund av personligt intresse kring könsskillnader och minoriteter. Män är underrepresenterade inom socialt arbete både i arbetslivet och i skolan. De forskningsfrågor avhandlingen lägger fokus på är hur männen upplever arbetet som en minoritet, vilka förväntningar som läggs på dem som manliga socialarbetare och hur männen hanterar de förväntningar som läggs på dem. För att analysera upplevelserna manliga socialarbetare har används en kvalitativ forskningsmetod för att kunna kartlägga och tolka materialet. Intervjuer har använts som insamlingsmetod med finländska socialarbetare som talar svenska. Urvalet sker randomiserat med den gemensamma nämnaren, manlig socialarbetare och genom snöbollsurval där socialarbetarna kan rekommendera lämpliga kandidater för forskningen. En lämplig kandidat för forskningen behöver uppfylla kriterierna manligt kön och yrket socialarbetare. Resultatet visar att de intervjuade männen inte upplever att de skulle behandlas märkbart annorlunda. De upplever alla att fler män behövs och tror att lönen är en stor orsak till varför det finns så få män.
  • Lindgren, Sofia (2019)
    Den här kandidatavhandlingen granskar hur myndigheterna i Finland framställer våld i nära parrelationer. Genom en diskursanalys granskas myndighetsdokument som behandlar tematiken ur ett genusteoretiskt perspektiv. Antaganden om kön och genus ägnas därmed speciell uppmärksamhet. Kandidatavhandlingen utgår från att verkligheten kring våld i nära parrelationer både tolkas och skapas genom språket och hur man talar om det. Myndigheternas framställningar utgör en viktig del av denna process, eller rentav en diskurs kring vad våld i nära parrelationer är, vad det beror på och hur det bör förstås och motverkas. Kandidatavhandlingen visar att myndighetsdokument som behandlar våld i nära parrelationer i Finland under de tio senaste åren, framför allt riktar fokus mot kvinnans utsatthet och offersituation. Våld i nära parrelationer framställs därmed som ett problem som berör kvinnor mer än män. Dokumenten intresserar sig över lag mest för offrets situation och utövarens ansvar faller i skymundan. I några av dokumenten diskuteras också våldsproblematiken på ett könsneutalt sätt, vilket osynliggör könsaspekten helt och hållet. Ur ett genusperspektiv vore det högst relevant att synliggöra att det är män som står för merparten av våldet, vilket dokumenten inte lyckas med. De få försöken att i myndighetsdokumenten synliggöra mäns ansvar för våldet, överröstas av fokuset på kvinnan och offrets utsatta situation.
  • Ericsson, Emilia (2020)
    I Finland har våld mot kvinnor länge varit tabubelagt och är ännu idag i viss utsträckning. I många avseenden är Finland ett jämställt land men trots detta ligger Finland inom EU i topp för våld mot kvinnor, vilket brukar beskrivas som den nordiska paradoxen. Syftet med avhandlingen är att få större insikt i kvinnors upplevelser av våld i parförhållande för att öka förståelsen i socialt arbete om komplexiteten i våldet och situationen kvinnor befinner sig i. För att närmare studera denna komplexitet är avhandlings forskningsfråga hur Eva Lundgrens teoretiska tolkningsmodell om våldets normaliseringsprocess framträder i två självbiografier av kvinnor som upplevt våld i parförhållande. Det empiriska materialet utgörs av självbiografierna En vacker dag lämnar jag honom (Maria Blomqvist, 2016) och Det ska bli ett sant nöje att döda dig (Magdalena Graaf, 2006). Genom den teoristyrda narrativa holistiska innehållsanalysen framkom att Lundgrens teori till vissa delar förklarade kvinnornas upplevelser och våldsprocessen men betydande delar i självbiografierna som kopplas till motstånd avvek från teorin. De delar av normaliseringsprocessen som återfanns i kvinnornas självbiografier var gränsförskjutningar, isolering, växling mellan våld och värme och internaliseringsprocess. Anpassningsstrategin och tanken om att kvinnan som aktör förblir passiv är delar i normaliseringsprocessen som det empiriska materialet inte gav stöd till eftersom kvinnorna inte fastnade på anpassningsfasen då de genom motstånd uppnådde uppbrott. I de avseenden som det empiriska materialet avvek från Lundgrens teori har Margareta Hydéns idéer och forskning om motståndsprocess varit till nytta.
  • Haapalahti, Sara (2018)
    Syftet med denna studie är att undersöka hurudant stöd det finns tillgängligt för socialarbetare att använda, för att få barn att berätta om svåra händelser. I studien diskuteras hur metoder och hjälpmedel kan användas till exempel i en förundersökning för att få barnet att berätta om sexuella övergrepp. Forskningsfrågan för kandidatavhandlingen är: hurdant stöd (i form av handböcker och anvisningar) finns tillgängligt för socialarbetare att få barn att berätta vad de varit med om, då man misstänker att ett sexualbrott skett? För studien analyseras och jämförs olika organisationers handböcker och anvisningar om hur man som professionell bemöter barn. Handböckerna och anvisningarna är utarbetade för professionella och ger information om gott bemötande. Handböckerna och anvisningarna är offentliga och tillgängliga på internet. Begreppen som används i studien är definierade i enlighet med den finska lagstiftningen. Resultaten som kommer fram i studien är att intervjuer är den huvudsakliga metoden som används. Då intervju används som bevismaterial i en rättegång, ska sessionerna dokumenteras i enlighet med vad som föreskrivs i förundersökningslagen (805/2011). I förundersökningen har socialarbetaren en viktig roll. Socialarbetaren kan realisera barnets rättigheter och delaktighet med att aktivt lyssna på barnet och att utan ledande frågor låta barnet själv berätta. Intervjun ska utföras i barnets egen takt och med de uttryckningssätt som passar barnets utvecklingsnivå. Socialarbetaren ska vara lugn och empatisk. Socialarbetaren bör också vara medveten om vad som anses vara juridiskt hållbart och känna till lagstiftningen kring förundersökningar. I intervjun kan socialarbetaren använda hjälpmedel för de barn som behöver andra sätt att uttrycka sig själv än de verbala. Sådana hjälpmedel kan vara att använda olika kort, teckningar, dockor eller andra uppgifter. Alla metoder och hjälpmedel finns inte nämnda i alla handböcker, men syftet med handböckerna är att ge information om hur man som professionell bemöter barn. Socialarbetare bör därför ifrågasätta lättheten i rekommendationerna och anpassa sina arbetssätt till barnet.
  • Sundelin, Erica (2020)
    Sexsäljande är på många sätt ett tabubelagt och stigmatiserat ämne i samhället. Detta gäller i synnerhet det sexsäljande som sker bland minderåriga. Trots att det är olagligt att köpa sex från en minderårig är det inte ovanligt att vuxna människor ersätter minderåriga för sexuella handlingar. Det är därför viktigt att betona att minderåriga ungdomar som säljer sex blir utsatta för sexualbrott, vilket gör dem mycket sårbara. Denna avhandling syftar till att belysa de minderåriga ungdomarnas utsatthet. Den eftersträvar även att lyfta fram utmaningarna i att hjälpa dessa ungdomar och beskriver även hur man kan stärka ungdomarna ifråga. Jag har i min avhandling utfört en kvalitativ intervjustudie bestående av fyra intervjuer med sammanlagt sex personer. Intervjuerna har utförts under hösten 2019. Jag har sedan gjort en kvalitativ innehållsanalys av materialet och analyserat materialet ur teorin för empowerment. Studien visar att sexsäljandet bland minderåriga tar sig många olika uttryck och förekommer i större utsträckning än vad man kan tro. Resultaten lyfter också fram att utmaningarna i att hjälpa dessa ungdomar är många och varierande samt att det finns många problem att lösa. Utöver detta visar avhandlingen olika arbetssätt som kan användas i att stärka ungdomarna och ge dem en känsla av empowerment.
  • Jonas, Savander (2017)
    Syftet med min kandidatavhandling var att undersöka hur fattigdom upplevs i dagens Finland. Målet var att fokusera på de subjektiva upplevelserna av att vara fattig. Forskningsfrågorna jag ville besvara var ”Hur är det att vara fattig i dagens Finland?” och ”Hur kommer utanförskap fram i fattiga människors vardag?”. Materialet jag använde mig av i avhandlingen är ett delmaterial som är hämtat ur materialet Arkipäivän kokemuksia köyhyydestä som finns tillgängligt på från Finlands samhällsvetenskapliga dataarkiv. Materialet samlades in i form av en skrivtävling kring temat fattigdom. Som forskningsmetod använde jag mig av narrativ analys. Jag närmade mig frågeställningarna teoretiskt genom socialkonstruktivistisk utgångspunkt. Jag använde mig av Zygmunt Baumans (1998) teori om konsumtionssamhället och vad det innebär att leva som fattig i ett konsumtionssamhälle. Temat utanförskap närmade jag mig genom Ruth Levitas (2002) och Tuula Helnes (2002) teorier om marginalisering och social exkludering. I min undersökning kom jag fram till att fattigdom är ett komplext fenomen vilket inte enbart kan förklaras med siffror och statistik. Det är komplicerat fenomen som påverkar den fysiska, psykiska och sociala hälsan hos en individ. För att verkligen förstå fattigdom räcker det inte med kvantitativa undersökningar utan det krävs att människorna och deras egna upplevelser hörs. Stress, skam och utanförskap på grund av den ekonomiska situationen var teman som kom fram i materialet. Det kom fram att fattigdom har en negativ inverkan på individers känsla av samhörighet med det övriga samhället och att fattigdom är ett fenomen som påverkar de sociala relationerna. I skribenternas insändare kom det fram att fattigdom kan utgöra ett hinder för att kunna förverkliga sig själv och ha ett innehållsrikt liv. Det kom fram i materialet att för många fattiga är gratisevenemang de enda sociala och kulturella upplevelser man har möjlighet att ta del av. Ur ett socialarbetarperspektiv är det skäl att ta i beaktande hur man i sin yrkesroll kan förstärka fattiga klienters delaktighet i samhället och vara med och organisera verksamhet där även de med begränsade ekonomiska resurser kan ta del av.
  • Kailasto, Viveca (2019)
    Studien är en narrativ litteraturöversikt och mitt syfte är att granska betydelsen av arbete och möjligheterna för finländska unga vuxna med utvecklingsstörning att komma in i arbetslivet samt vilka faktorer som påverkar dessa möjligheter. Studiens frågeställning är: Vilken betydelse har arbete och vilka faktorer påverkar möjligheterna till arbete för personer med en utvecklingsstörning? Teoretiska utgångspunkter för studien är rätten till arbete, utvecklingsstörning ur ett socialt perspektiv och utvecklingsstörning i relation till medborgarskap. Tanken är att människor har sociala rättigheter som grundar sig på medborgarskap. Rätten till arbete tolkas inte bara som en medborgerlig rättighet utan en mänsklig rättighet. Studiens material har samlats genom litteratursökning i olika sökmotorer samt genomgång av centrala tidskrifter inom socialt arbete. Till granskning valdes forskningar gjorda under åren 2006–2017 och tolv forskningsrapporter inkluderades till studien. Resultaten av litteraturöversikten beskrivs under fyra centrala teman (1) betydelsen av arbete, (2) utbildningens betydelse för möjligheter till arbete, (3) personer med utvecklingsstörning och arbetsmarknaden , (4) övergången till arbetslivet. Arbete är viktigt för delaktighet, möjligheter att leva självständigt och skapandet av sociala kontakter. Arbete innebär för många personer med utvecklingsstörning att vara som alla andra. Utbildning är viktigt för möjligheter att få arbete, men val av yrke är svårt i och med att många saknar kunskap om vilka begränsingar en funktionsnedsättning skapar. Utbudet av utbilding är även ofta väldigt snävt, samma lösningar erbjuds utan hänsyn till individuella önskemål och kunskaper. Utbildning vid specialläroanstalter förbereder sällan en person att möta arbetsmarkanadens krav och arbetsgivare kan förhålla sig skeptiskt till examen vid specialläroanstalt. Arbetsmarknaden styrs inte av välfärdsstatens principer och därför har inte inkludering till arbetsmarkanden fungerat lika bra som inkludering på andra områden inom samhället. Fördomar, okunskap om funktionsnedsättning och negativa attityder påverkar väldigt mycket möjligheter till arbete. Negativa attityder skapar ofta större hinder för att få arbete än funktionsnedsättningen i sig. Arbetsmarknaden har även blivit mer krävande och tävlingen är hård, en person med funktionsnedsättning är i sämre läge som arbetssökande än personer utan funktionsnedsättning. Arbetsverksamhet och arbtesträning är exempel på stödfunktioner som är avsedda att främja övergången till arbetslivet, med de leder sällan till övergång till arbetsmarknaden och lönearbete. För många personer med utvecklingsstörning blir arbete vid arbetscentraler en långvarig lönsing i och med bristen på andra alternativ.
  • Jåfs, Alexandra (2020)
    Familjer med en person med en grav intellektuell funktionsnedsättning är ofta tvungna att etablera kontakter med ett flertal professionella, vare sig de vill det eller inte. Dessa kontakter är avsedda att fungera som ett stöd för familjen men tidigare forskning har visat att de tvärtom ibland kan utgöra en extra börda. Syftet med denna avhandling är att ur ett relationellt och emotionellt perspektiv undersöka upplevelser av professionellt stöd bland föräldrar till personer med grav intellektuell funktionsnedsättning. Målet är att belysa vilka relationella faktorer som ger upphov till vilken typ av emotionellt gensvar och upplevelse av kontakten med de professionella. Därtill undersöks det professionella stödets eventuella inverkan på föräldraskapet. Undersökningen baseras på sju kvalitativa semistrukturerade intervjuer med nio föräldrar och det empiriska materialet har analyserats med hjälp av analysmetoden materialbaserad kvalitativ innehållsanalys. Avhandlingen utgår från teoretiska antaganden om mellanmänskliga möten och socialt stöd. Resultaten visar att professionellt stöd har potential att påverka föräldraskapet på ett emotionellt, materiellt och informativt plan samt när det gäller avlastning och ork. De relationella faktorer som visat sig vara avgörande för föräldrarnas känsloliv och upplevelse av kontakten med de professionella har delats in i sju kategorier som rubricerats som barnets bästa, barnets värde, engagemang, förståelse, partnerskap, professionalitet och flexibilitet. Utöver detta framkom också att processen föräldrarna går igenom i jakten på adekvat stöd kan innebära en inre konflikt som kan ge upphov till starka emotioner.
  • Penger, Sofia (2018)
    Återfallsbrottslighet är ett vanligt problem i det finländska samhället och siffran för återfallsförbrytare stiger hela tiden. Därför anser jag att det är viktigt att satsa på brottsförebyggande arbete. Det har tidigare kommit fram att sociala nätverk har betydelse för fångars förändringsprocess. I denna avhandling fokuserar jag på hur sociala nätverk kan stöda fångar i förändringsprocessen efter frigivning från fängelset. Mitt syfte med avhandlingen är att skapa förståelse för fångars frigivning genom att fokusera på betydelsen av socialt nätverk och socialt stöd. Mina frågeställningar är: ”Hur upplever fångar sitt sociala nätverk vid frigivningen?” och ”Vad berättar fångarna om sitt sociala stöd?”. De centrala begrepp som jag använt i min avhandling är socialt nätverk, socialt stöd och socialt kapital. Avhandlingen är utförd som en litteraturstudie av sexton artiklar om ämnet. Jag har analyserat och sammanställt resultaten för att se hur fångar själva upplever sitt sociala nätverk och stöd vid frigivningen från fängelset. Centrala resultat i min avhandling är att fångarna upplever att fängelsevistelsen så gott som alltid påverkar nätverken och att många tycker att de gamla nätverken vållar problem då de ska bryta sig loss från kriminalitet. Det krävs mycket stöd för att de ska kunna skapa sig en ny, laglydig identitet och detta stöd finns enligt de frigivna fångarna inte i tillräcklig utsträckning att få. Dock upplever många av fångarna att utomstående stöd och professionellas stöd har stor betydelse för återhämtningsprocessen.
  • Kiiski, Heta Katriina (2018)
    I den här kandidatavhandlingen analyserar jag orsaker till anmälningar om äldre personers servicebehov i Helsingfors. Jag tar också reda på om social exkludering syns i anmälningar om äldre personers servicebehov och därför använder jag social exkludering som teoretisk referensram i denna kandidatavhandling. Mina forskningsfrågor är, hurdana orsaker finns det bakom anmälningar om äldre personers servicebehov i Helsingfors och hur dessa orsaker återspeglar social exkludering. Jag analyserade 181 anmälningar om äldre personers servicebehov, som Helsingfors stads Seniorinfo hade samlat in i april 2018. Jag hittade sex olika orsaksgrupperingar i mitt forskningsmaterial: behov av hemservice eller serviceboendeplats, hälsa och funktionsförmåga, ekonomi, boende, städning och frågor om service. Vid sidan av dessa fanns det också tre mindre orsaksgrupper i mitt forskningsmaterial: alkoholproblem, vistelseort okänd och ensamhet eller behov av vänverksamhet. Sammanfattningsvis kan man säga, att orsaker bakom anmälningar om äldre personers servicebehov var ganska olika. I mitt forskningsmaterial var behov av hemservice eller serviceboendeplats och hälsa och funktionsförmåga helt dominerande orsaker bakom anmälningar om äldre personers servicebehov. Den vanligaste formen av anmälan innehöll information om fysiska hälsoproblem och önskan om bedömning av servicebehov. I mitt forskningsmaterial var antalet anmälningar som innehöll information om psykisk ohälsa betydligt mindre än antalet anmälningar som innehöll information om fysiska sjukdomar. Vissa fenomen, till exempel ensamhet, syntes i mitt forskningsmaterial nästan inte alls. Mitt forskningsmaterial visade, att det finns sådana äldre människor i Helsingfors, som har brist på olika slags resurser och service. Det finns också sådana äldre människor, som på grund av olika sjukdomar och försvagad funktionsförmåga inte kan upprätthålla sociala förhållanden eller ta del i olika slags aktiviteter i samhället. Man kan säga, att social exkludering syntes i mitt forskningsmaterial, men inte i alla anmälningar som Seniorinfon hade fått.
  • Laine, Fanny (2019)
    Syftet för den här avhandlingen är att undersöka och skapa en helhetsbild av vad tidigare forskning säger om processen för överskuldsättning bland unga vuxna i Finland. Avhandlingens centrala forskningsfrågor är; “Vilka är de bakomliggande orsakerna för skuldsättning och skuldproblem hos unga vuxna?”, ”Vilka konsekvenser har överskuldsättningen bland unga vuxna?” och ”Vilka hanteringsmöjligheter har personen (den unga vuxna) för att klara av sin skuld?”. För att besvara mina forskningsfrågor har jag valt att göra en systematisk litteraturöversikt, där jag med hjälp av kvalitativ innehållsanalys analyserar det insamlade datamaterialet. Genomförandet av litteraturöversikten visade att skuldsättning och skuldproblem bland unga vuxna i Finland inte är ett väl studerat ämne och sökningen av litteratur gav mig endast få källor som berörde specifikt denna grupp. Den slutsats som kunnat dras på basis av det insamlade materialet, är att unga vuxna med skuldproblem en mycket heterogen grupp och orsakerna bakom överskuldsättningen hos denna grupp är mångfacetterade. Resultatet av litteraturöversikten pekar ända på vissa kännetecknande drag angående överskuldsättning och skuldproblem bland unga vuxna i Finland, som t.ex. en marginell position i samhället, brist på kunskap och stöd att hantera sin ekonomi självständigt och bristen på samhälleliga åtgärder som erbjuder hjälp åt de personer som hamnat i skuldproblem och överskuldsatt sig.
  • Friberg, Irina (2020)
    Tiedekunta/Osasto – Fakultet/Sektion – Faculty Svenska social- och kommunalhögskolan vid Helsingfors universitet Laitos – Institution – Department Kandidatprogrammet I samhällsvetenskaper Tekijä – Författare – Author Irina Friberg Työn nimi – Arbetets titel – Title Påverkar media socialarbetarens arbetsprocess? –Forskat ur ett perspektiv innan nyhetsflödet flyttade till internet Oppiaine – Läroämne – Subject Socialarbete Tiivistelmä- Referat- Abstract I länder som Sverige och Storbritannien ha socialarbetare länge varit utsatta för mediebevakning i helt annan klass än hos oss. Med den här avhandlingen vill jag undersöka om även socialarbetare i Finland känner en likadan press av media då de utför sitt jobb. Denna avhandling syftar till att belysa hur en socialarbetare uppfattade media för tio år sedan. Kände hen av något tryck från media så som kolleger i Sverige och Storbritannien. Den strävar även till att belysa om strukturellt socialt arbete var något som ingick i hur socialarbetaren förhöll sig till sitt jobb och hur förhålla sig till problem. Studien visar att socialarbetarna för tio år sedan inte var påverkade av media i sitt arbete. De kände inte oro för att bli utsatta av mediadrev eller oriktig behandling av media. Intervjuerna visar att finländska socialarbetare inte behövde känna tryck från media även om de inte upplevde att media förstod sig på deras jobb. Utöver det här visar avhandlingen att socialarbetarna inte i högre grad tänkte utgående från ett strukturellt perspektiv i sitt arbete. Avainsanat – Nyckelord – Keywords Media, pressen, socialt arbete, strukturellt socialt arbete Työn laji – Arbetets art – Level Kandidatuppsats Aika – Datum – Month and year .08.2020 Sivumäärä – Sidoantal – Number of pages 21
  • Tuovinen, Hanna (2020)
    Socialt arbete i skolan har en viktig roll som förebyggande socialt arbete. Skolkuratorn repre-senterar socialt arbete i skolan. Avhandlingen utgår ifrån teorin om empowerment, vilket är en teori inom socialt arbete som strävar efter att stärka maktlösa individers egenmakt. Enligt barn-skyddslagen kategoriseras barn som individer i behov av särskilt stöd, varför bemyndigande är relevant för gruppen barn. Syftet med FN:s konvention om barnets rättigheter är att barnets mänskliga rättigheter beaktas samt att barnets åsikter hörs och beaktas. FN:s konvention om barnets rättigheter kan därför användas som ett redskap för empowerment av skolor. Avhandlingen består av två delar. Den första delen utgår från en genomgång av tidigare forsk-ning med syfte att ge en överblick över den finska lagstiftningens läge i förhållande till de krav som ställs av barnkonventionen. Tidigare forskning visar att det finns brister i läroplanen och lärarutbildningen gällande barnets rättigheter. I den andra, kvalitativa, delen granskas elva grundskolors nätsidor. Mitt syfte är att få en för-ståelse och helhetsbild av på vilket sätt skolorna, enligt nätsidorna, implementerar principen om barnets bästa i skolan och särskilt i elevvårdsverksamheten. För forskningen valdes en större stad i södra Finland där det finns svenskspråkiga skolor. Materialinsamlingen gjordes från grundskolornas nätsidor och materialet analyserades med hjälp av innehållsanalys utgående från fyra teman: nätsidornas barnvänlighet, elevernas delaktighet och påverkningsmöjlighet, elevvård samt åtgärder mot mobbning. Resultat av analysen är att informationen på skolornas nätsidor inte är anpassad för eleverna och att information om barnets rättigheter inte finns tillgänglig för elever. Däremot satsar samt-liga skolor på elevers delaktighet och påverkningsmöjligheter. Elevvården är en väsentlig del av skolvardagen, men socialt arbete i skolan nedprioriteras i jämförelse med elevers fysiska hälsa. Åtgärderna mot mobbning beskrivs inte tillräckligt. De viktigaste utvecklingsförslagen är barn-vänliga nätsidor, utbildande av lärare om barnets rättigheter, tydliggörande av skolkuratorns arbetsuppgifter samt utvecklande av konkreta åtgärder för mobbningssituationer
  • Svenfelt, Heidi (2019)
    Den globala världen gör att människor idag rör på sig allt mera än förut. Arbetsmarknaden har även öppnats upp och allt fler väljer att söka sig en karriär utomlands. Detta har lett till att allt fler transnationella familjer har uppstått. I denna studie riktas dock fokuset på de transnationella familjer som uppkommit på grund av påtvingade faktorer och hur relationerna inom dessa familjer uppehålls. Syftet med studien är därmed att undersöka och beskriva de erfarenheter familjerna har av att försöka uppehålla en nära relation trots det geografiska avståndet. Studien visade att uttryck av närhet på avstånd var möjligt. Föräldrarna i studien försökte uppehålla en så nära relation som möjligt till barnen genom att bibehålla en regelbunden kontakt och genom att skicka hem pengar och gåvor. De delade erfarenheterna var ändå att uppehållandet av relationerna krävde mycket arbete från föräldrarnas sida och ansträngningarna kändes sällan tillräckliga.
  • Ingo, Caroline (2019)
    I min kandidatavhandling har jag undersökt samarbetet mellan elevvården och ungdomspsykiatrin på svenska i huvudstadsregionen. Dessutom har jag tagit reda på vilka tidiga interventioner de professionella utnyttjar för att minska risken att en ungdom inte hamnar mellan två olika stödtjänster och att en förvärring av situationen uppstår. Avhandlingen är en kvalitativ intervjuundersökning med semistrukturerade intervjuer. För att ta reda på hur situationen ser ut ur de professionellas synvinkel har jag intervjuat tre skolkuratorer och en socialarbetare som arbetar med ungdomspsykiatri i huvudstadsregionen. Min målgrupp är ungdomar i åldern 13–17. Jag har använt mig av innehållsanalys och diskuterat resultatet i enlighet med en kombination av en nyinstitutionell teori och ett handlingsutrymmesperspektiv för att granska avhandlingen på en strukturell nivå och en individnivå. Resultatet i min undersökning visar att det enligt de professionellas erfarenheter finns en del strukturella brister i samarbetet och inom organisationerna. Samarbetet baserar sig till viss del på de professionellas relationer till varandra och andra individuella faktorer, såsom tidsbrist och hängivenhet. Gällande de tidiga interventionerna framkom det att det finns en hel del tidiga interventioner inom skolan både på finska och svenska i huvudstadsregionen. Gällande tidiga interventioner utanför skolan så finns det dock en brist på svensk service och svenskspråkiga motsvarigheter.