Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by study line "Klasslärare"

Sort by: Order: Results:

  • Källman, Amanda (2022)
    Mål. Internationella och nationella jämförelser i matematikresultat har visat att finländska elevers resultat sänks. Matematik har en viktig roll i vårt samhälle och därför är det oroväckande att resultaten i ämnet sänks Orsakerna bakom sänkningarna har kunnat vara många och därför har syftet med denna undersökning varit att ta reda på vilka orsaker som ligger bakom sänkningen i matematikresultaten och hur läraren i skolan kan arbeta för att motverka sänkningen. Forskningsfrågorna var tre till antalet och löd:  1. Vilka faktorer påverkar att elevernas resultat försämras i matematik?  2. Hur ska man som lärare arbeta i klassen för bästa resultat av matematikundervisningen?  3. Vad kan den enskilda läraren göra för att motverka försämringen?    Metoder. Undersökningen har varit en litteraturöversikt där teorin främst har bestått av undersökningsresultat av olika slag. Databaserna som har använts för att hitta relevant teori har varit Google scholar och Helka. För att hitta relevanta artiklar har olika sökord som besvarar forskningsfrågorna använts. Som analysmetod har författaren använt sig av innehållsanalys och noggrant granskat källorna. Undersökningen har utförts på ett kvalitativt sätt.    Resultat och slutsatser. Under undersökningens gång fann författaren framför allt fyra stora orsaker bakom den sänkning som har skett under många år inom matematikresultaten. Dessa var motivationsbrist hos eleverna, bristande undervisningsmetoder, differentiering på fel sätt och socioekonomisk status hos elevernas föräldrar. De slutsatser som kunnat dras är att lärare i skolorna bör höja motivationen hos eleverna till exempel genom undervisning som anknyter mer till eleven själv, ojämlikheten bör fås bort bland annat genom att fördela resurserna lika mellan könen och samarbete över språkgränserna mellan lärarna, undervisning och uppgifter på rätt nivå för alla elever och mer stöd åt elever med låg socioekonomisk status.
  • Wassholm, Staffan (2022)
    Psykisk ohälsa är ett av de största folkhälsoproblemen i världen och allt fler människor drabbas av psykisk ohälsa. I avhandlingen undersökts psykisk ohälsa i lågstadiet med fokus på främjande av elevernas psykiska hälsa. Syftet med avhandlingen var att undersöka hur skolan kan främja elevernas psykiska hälsa och vilka olika faktorer som påverkar elevernas psykiska välbefinnande. I avhandlingens teoridel förklaras avhandlingens centrala begrepp och i metodkapitlet beskrivs datainsamlingen och de analyserade artiklarna beskrivs i korthet. Avhandlingen är en narrativ litteraturstudie med kvalitativ ansats. Genom olika inklusions-och exklusionskriterier samlades nio artiklar, som analyserats för att besvara forskningsfrågorna. Artiklarna som användes i studien är skrivna på engelska och svenska. Avhandlingens forskningsfrågor var följande: 1. Hur kan skolan främja elevernas psykiska hälsa? 2. Vilka faktorer i skolan kan orsaka psykisk ohälsa hos elever? De analyserade artiklarna visade att stress och mobbning var stora riskfaktorer för elevernas psykiska hälsa dvs. stress och mobbning har en negativ inverkan på elevernas psykiska hälsa. En betydelsefull relation med en vuxen i skolan har en stor inverkan på elevers psykiska hälsa. Lärare och skolpersonal kan främja elevernas psykiska hälsa genom att aktivt inkludera eleverna i skolans vardag samt genom resiliensstärkande undervisning.
  • Sirkanoja, Tara (2023)
    Problematisk skolfrånvaro är ett mångfacetterat problem som kan leda till långvariga konsekvenser. Därmed är det viktigt att hitta lämpliga strategier för att på bästa sätt kunna stödja närvaron. För att lyckas med det måste vi känna till riskfaktorerna. Syftet med denna avhandling var att identifiera riskfaktorer som kan leda till problematisk skolfrånvaro. Utifrån syftet formades följande forskningsfråga: Vilka riskfaktorer beskrivs i forskningslitteraturen om skolfrånvaro? Studien utfördes som en systematisk litteraturstudie där sju vetenskapliga artiklar och en utredning av svenska staten analyserades. Alla de valda materialen behandlade riskfaktorer till problematisk skolfrånvaro. Resultaten tydde på att problematisk skolfrånvaro orsakades av flera faktorer. De vanligaste orsakerna till att eleven inte var närvarande berodde på psykiska besvär, som till exempel depression och ångest. Andra vanliga orsaker till frånvaron var föräldrarnas psykiska ohälsa och att eleven inte fick tillräckligt med stöd i skolan.
  • Strömberg, Matilda (2022)
    Mål. Senaste nationella hälsa i skolan enkäten visar att finska elever i årskurs 8-9 i grundutbildningen känner sig märkbart mer skolstressade och skoltrötta år 2021 jämfört med tidigare år. Ett annat faktum är att dagens barn och ungdomar rör sig för lite, enligt världshälsoorganisationen och Institutet för hälsa och välfärd (THL). Flera rapporter visar att endast 20 procent av 13-17 åringarna rör på sig tillräckligt på en daglig basis. Denna fenomenografiska kvalitativa studie kartlägger hur det ser ut för finska elever i årskurs 8-9 samt analyserar och tolkar vetenskaplig data för att kunna beskriva och undersöka ifall det finns ett samband mellan elevers fysisk aktivitet och upplevda skolstress. Målet med denna avhandling är att få fram ifall fysisk aktivitet kan påverka elevers upplevda stressnivå och ifall det påverkar, på vilka sätt fysiska aktivitet inverkar på hjärnans fysiologiska stress. Avhandlingens forskningsfråga löd: 1) Vilket är sambandet mellan elevers fysisk aktivitet och upplevda skolstress? Metoder. Undersökningen var en fenomenografisk kvalitativ studie där data främst bestått av resultat från enkäten Hälsa i skolan samt vetenskapliga artiklar och forskning. Avhandlingen gjordes på två nivåer. Först läggs det fram statistik över hur läget i Finland ser ut idag hos våra elever i årskurs 8-9 gällande fysisk aktivitet och upplevd skolstress. Därefter analyserades och tolkas tendensen och utvecklingsriktningen med hjälp av tidigare forskningar och vetenskapliga artiklar för att få fram sambandet mellan elevers fysisk aktivitet och upplevda skolstress. Databaserna som använts för att få fram relevant litteratur och artiklar var Helka och Google Scholar. För att få fram dessa har sökord från forskningsfrågorna använts. Analysmetoden som används i undersökningen är innehållsanalys där författaren jämför olika källor och dess resultat med varandra. Resultat och slutsatser. Avhandlingens två huvudresultat visade att 1. fysisk aktivitet förbättrar kroppens förmåga att bemästra och reglera stressfysiologiska reaktioner och 2. fysisk aktivitet påverkar elevers psykiska hälsa på ett positivt sätt, bland annat på minskar elevernas upplevda stressnivå. Dessa två effekter av fysisk aktivitet bevisar därmed att det finns ett samband mellan fysisk aktivitet och elevers upplevda stressnivå. Ett annat resultat som upptäcktes under forskningsprocessens gång var också att fysisk aktivitet och stress påverkar vår hjärna genom att ha motsatta effekter på vissa delar i hjärnan. Därmed visade det sig hur fysisk aktivitet främjar de delar i hjärnan som har som uppgift att hantera och reglera stress medan hur en långvarig kontinuerlig stress i stället har motsatt effekt på dessa delar i hjärnan, det vill säga har en hämmande effekt för hjärnans stressbemästrings funktioner. Flera forskare påpekar dock ämnets komplexitet och att det är svårt att exakt beskriva vad det är som påverkar elevers stress men med gemensamma nämnaren att fysisk aktivitet kan ha en positiv påverkan på kroppen och hjärnan på flera olika sätt.
  • Wickström, Vera (2024)
    Mål Syftet med detta arbete är att beskriva, tolka och föra fram insikter om hur man kunde öka litteraciteten hos elever i årskurserna 1—9 med hjälp av meningsskapande läsning och användning av diverse lässtrategier. Avhandlingen ämnar även att kartlägga hur meningsskapande läsning bidrar till en ökad metakognitiv medvetenhet om lässtrategier och hur elever i grundskolan förhåller sig användning av meningsskapande läsning samt hur elevernas nivå av engagemang och motivation påverkas av meningsskapande läsning. Tanken bakom avhandlingen är att denna text kan bidra till en fortsatt utveckling av studier inom litteracitetsfrämjande arbete. Studiens bakgrund baserar sig på Vygotskijs (1986) teori om sociokulturellt lärande och Finlands strävan till att bli världens mest multilitterata land till året 2030. Metoder Arbetet är en litteraturöversikt. Sju vetenskapliga artiklar har valts på basis av relevans med hjälp av specifika sökord och begränsningar. Artiklarna har analyserats och jämförts för att belysa meningsskapande läsningens påverkan på elever och undervisning. Resultat och slutsatser Resultaten visade på ett starkt samband mellan meningsskapande läsning och en ökad litteracitet, metakognitiv medvetenhet om lässtrategier och inlärning samt meningsskapande läsning och elevmotivation, -engagemang och förhållningssätt till läsning. Mera forskning krävs för att undersöka påverkan av de praktiska åtgärderna som den nationella läskunnighetsstrategin presenterar på en ökad litteracitet.
  • Meta, Fontell (2024)
    Mål. Forskningens syfte är att analysera hur elever med invandrarbakgrunds språkkunskaper inom skolspråket påverkar deras möjlighet till lyckad social inklusion och psykiskt välbefin-nande. Avhandlingen ämnar skapa förståelse för hur barn och ungas språkkunskaper inom skolspråket påverkar deras möjlighet till och psykiskt välbefinnande. Hypotes: Elever som kan skolspråket väl har lättare att skapa sociala relationer i skolan och mår psykiskt bättre. Metoder. Avhandlingen är en analyserande litteraturstudie. Forskningen analyserar hur elever med invandrarbakrunds språkkunskaper i skolspråket påverkar deras välmående och möjlighet till social integration. Avhandlingen är baserad på fyra vetenskapliga artiklar om forskningsfrågan. Artiklarna har bland annat valts ut med hjälp av specifika sökord på Helka. Resultat och slutsatser. Eleverna som pratade skolspråket väl hade lättare att få vänner, känna sig som en resurs och aktiv del i skolan. De var även mera socialt inkluderade i skolan. De ele-ver med invandrarbakgrund som var en del av socialiseringen i skolan mådde även psykiskt bättre och presterade bättre akademiskt i skolan. Välfungerande inklusion skapade även bättre förutsättningar för elever med invandrarbakgrund att lära sig skolspråket.
  • Jungar, Hilda Johanna Linnea (2023)
    Mål. Lärare i Finland upplever att deras yrke förändrats över tid och arbetsbördan har därmed blivit för stor. En metod som kunde användas för att motverka detta är samundervisning. Samundervisning innebär ett nära samarbete mellan två eller flera lärare. Samarbetet innefattar alla centrala delar av läraryrket, så som planering, undervisning och bedömning. Syftet med denna forskning är att undersöka samundervisning som metod i Finland samt reda ut vilka möjligheter och utmaningar metoden bidrar med. Forskningsfrågorna undersöks ur lågstadielärarens perspektiv. Metoder. Denna studie är en systematisk litteraturstudie. Samplet bestod av tio vetenskapliga artiklar utförda i Finland, Norge och USA, mellan åren 2007 och 2022. Samplet anaylserades noggrant och kritisk och ställdes upp i en överskådlig matris som med kategorierna titel och författare, syfte och design, urval samt en kort beskrivning av studiens resultat. Resultat och slutsatser. Ur resultaten avlästes tre huvudkategorier: samundervisningens ställning i de finska skolorna, möjligheter samt utmaningar. Ur resultaten kunde man avläsa att samundervisning utnyttjas väldigt sporadiskt i de finska skolorna trots att lärarnas syn på metoden är positiv. Möjligheterna med samundervisning var bland annat lyckad personkemi lärarna sinsemellan, stöd från ledningen och kunskap om samundervisning. Arbetsfördelning var också en möjlighet för lyckad samundervisning. De största utmaningarna med samundervisning var tidsbrist, ojämlikt samarbete, okunskap om metoden samt resursbrister. Som slutsats kom det fram att möjligheterna och utmaningarna hade en koppling till varandra, men med omstruktureringar i såväl lärarutbidlning som läraryrket kan vi åstadkomma lyckad samundervisning i samtliga skolor.
  • Fabricius, Mathilda (2023)
    Majoriteten av världens befolkning identifierar sig idag som flerspråkiga. Den ökade flerspråkigheten har fört med sig ett behov av förändring om hur vi ska tänka kring flerspråkighet och pedagogik. Syftet med denna studie var att ta reda på hur klassläraren kan stöda flerspråkiga elevers lärande samt hur skolledningen kan hjälpa läraren i deras arbete. Studien är utförd som en kvalitativ litteraturstudie, där utgångspunkten ligger i att granska existerande vetenskapliga artiklar. Materialet bestod av åtta finsk- och svenskspråkiga vetenskapliga artiklar, publicerade efter år 2012. Artiklarna har analyserats genom en systematisk litteraturanalys. Analysmetoden är induktiv, då jag utgått från den insamlade litteraturen i syfte att hitta korrelerande och återkommande teman som besvarar forskningsfrågorna jag ställt. Resultatet visade att genom att på olika sätt synliggöra språk och tillåta användning av olika språk i undervisningssituationer möjliggör man för eleven att uttrycka sin egentliga kunskapsnivå. Aktiv språkanvändning vid olika tillfällen och situationer utvecklade vardagsspråket till ett mer skolrelaterat språk, där läraren hade möjlighet att fungera som språkligt stöd i sociala undervisningssituationer. Resultatet visade även att bemötandet av flerspråkighet på ett affirmativt sätt, genom att skapa en accepterande klassmiljö var man öppet visade att flerspråkighet är en rikedom och använde flerspråkighet som en resurs var av betydande mening. Det framkom också att lärarna är i behov av stöd i form av fortbildning och andra utbildningstillfällen som skolledningen ansvarar för. Slutsatsen är att ett fungerande och flexibelt samarbete behövs mellan alla involverade, det vill säga bland skolpersonal och mellan hem och skola. Av lärare och skolledning förväntar man sig ett positivt och accepterande förhållningssätt samt aktuell kunskap om flerspråkighet.
  • Wikholm, Ellen (2023)
    Alla elever har rätt till att bli sedda och få det stöd de behöver. I dagens skola finns det elever med diverse behov av stöd. Trots detta ska utbildningen vara inkluderande. Syftet med denna forskning var därmed att undersöka hur klasslärare kan stöda och inkludera elever med diagnosen selektiv mutism. Denna kandidatavhandling utfördes som en beskrivande litteraturöversikt. Samplet för litteraturöversikten bestod av åtta artiklar som publicerats mellan åren 1992 och 2023. Artiklarna analyserades med hjälp av tematisk analys. Tre teman samt två subteman identifierades ur materialet. Utifrån dessa kan man konstatera att det finns diverse sätt klasslärare kan stöda samt inkludera elever med diagnosen selektiv mutism. Klasslärare kan kommunicera på alternativa sätt, ställa frågor på ett visst sätt, utveckla sin kunskap samt acceptans kring selektiv mutism. Dessutom är samarbetet mellan skolan, hemmet och andra professionella väsentligt för att stöda och inkludera elever med selektiv mutism.
  • Kuoppamäki, Martin (2024)
    Målet med denna litteraturöversikt är att granska skillnader mellan pojkars och flickors skolengagemang och se vilka faktorer som kan stöda elevers skolengagemang. Speciellt fokus lägger denna studie på vad läraren kan göra för att öka skolengagemanget. Eftersom Finlands PISA resultat sjunker kontinuerligt speciellt hos pojkar granskar litteraturöversikten också noggrannare på hur man kan öka skolengagemang hos pojkar. Som metod för att utföra denna litteraturöversikt var det mest ändamålsenliga sättet att göra en narrativ litteraturöversikt. Datat samlat är från runtom världen vilket ger en bred översikt om hur skolengagemang ser liknande ut oberoende av var man i världen befinner sig och att skillnader mellan kön inte endast uppkommer i Finland. För att i korthet beskriva resultaten finns det en tydlig skillnad i skolengagemang mellan flickor och pojkar med att flickor har högre skolengagemang än pojkar. Denna skillnad ger flickor en bättre chans att prestera i skolan som fungerar som en positiv spiral med tanke på fortsatt utbildning och möjligheter att engagera sig bättre än pojkar med material som inte intresserar dem. För att öka pojkars skolengagemang behöver skolgången kännas meningsfull och intressera dem. Samtidigt får pojkar mindre stöd från sina lärare och familjer vilket syns i deras lägre skolengagemang.
  • Fjäder, Wilma (2021)
    Fakultet: Pedagogiska fakulteten Översatt titel: The impact of extracurricular activities on student well-being Översatt undertitel: Focusing on the American School system Ämne: Pedagogik Datum: December 2021 Nyckelord: Klubbverksamhet, elevvälbefinnande, delaktighet, skolklimat, elevstöd Keywords: Extracurricular activities, student well-being, belongingness, school climate, student support Förvaringsställe: Helsingfors universitets bibliotek - Helda/E-thesis (examensarbeten)
  • Österlund, Celina (2022)
    Mål. Syftet med denna forskning är att identifiera och kartlägga de faktorer som inverkar på förekomsten av mobbning i skolor. Det har forskats inom ämnet mobbning sedan 1970-talet. Under de senaste femtio åren har kunskapen om mobbningsproblematiken ökat och nya forskningsresultat inom ämnet utkommer regelbundet. Själv intresserar jag mig för att förstå hur jag som lärare kan motverka skolmobbning möjligast effektivt. Eftersom mobbning är ett komplext fenomen har jag i denna avhandling valt att lägga fokus på mobbning som fenomen. Jag vill förstå problemet och de faktorer som inverkar på förekomsten av mobbning. Min forskningsfråga lyder: Vilka faktorer inverkar på förekomsten av mobbning i skolor? Metoder. Forskningen är en kvalitativ litteraturstudie med målet att granska och sammanställa litteratur inom ämnet mobbning. Jag har utfört en tematisk innehållsanalys av utvalda artiklar, böcker, avhandlingar och rapporter inom ämnet mobbning, för att identifiera och kategorisera faktorer som inverkar på förekomsten av mobbning. Resultat och slutsatser. Jag kunde konstatera att faktorerna som inverkar på förekomsten av mobbning är många. De kunde delas in i fem huvudsakliga kategorier: Faktorer relaterade till uppväxtmiljön, Faktorer relaterade till de inblandade individerna, Faktorer relaterade till klassen eller elevgruppen, Faktorer relaterade till läraren samt Faktorer relaterade till skolan. Sannolikt inverkar även faktorer relaterade till samhället som helhet på mobbningens förekomst, men sådana faktorer nämns mera sällan i litteratur om mobbning. För att lösa mobb-ningsproblematiken i skolorna behöver vi fokusera på alla dessa problemområden.
  • Wessman, Johanna (2022)
    Tiedekunta - Fakultet - Faculty Pedagogiska fakulteten, kandidatprogrammet i pedagogik Tekijä - Författare - Author Johanna Wessman Työn nimi - Arbetets titel Specialundervisning och behovet av stöd i de finländska skolorna Title Specialeducation and the need of support in finnish schools Oppiaine - Läroämne - Subject Pedagogik, Studieinriktningen för klasslärare. Työn laji/ Ohjaaja - Arbetets art/Handledare - Level/Instructor Kandidatavhandling / Monica Londen Aika - Datum - Month and year Januari 2022 Sivumäärä - Sidoantal - Number of pages 28 s. + 11 s. bilagor. Tiivistelmä - Abstrakt – Abstract Mål. Specialundervisningen, behoven av stöd för lärande, trestegstödet och förverkligande av dessa i dagens finländska skolor har varit väldigt aktuella ämnen, särskilt brister och svårigheter kring de tidigare nämnda. Behoven av specialundervisning uppkommer då den allmänna undervisningen inte klarar av att svara på elevernas behov. Specialundervisning är ett område som är svårt att greppa från endast ett perspektiv då det finns många faktorer som påverkar behoven i skolorna och de bakomliggande orsakerna till dessa behov, detta orsakar att synen på specialundervisningen förändras beroende på ur vilken synvinkel man närmar sig området och hurudan syn samhället har på behovet av stöd. Trestegstödet är den arbetsmodell som man använder sig av i arbetet med elever i behov av stöd för lärande. Denna arbetsmodell har fått en del kritik då den implementerades och särskilt väldigt vaga instruktioner har setts som ett problem. Syftet med denna avhandling är att skapa en helhetsbild av specialundervisningen, trestegsstödet och behoven av stöd för lärande i de finländska skolorna idag. Meningen är att utreda vilka faktorer som påverkar behovet av stöd bland eleverna (vilka behov specialundervisningen strävar efter att svara på idag) och hur det specialpedagogiska fältet ser ut för att få ett bättre helhetsperspektiv på brister, styrkor och behov inom systemet. Området avgränsas genom att behandla de yttrefaktorerna eftersom omfattningen av detta arbete är begränsat. Metod. Avhandlingen är en narrativlitteraturstudie bestående av femton (15) artiklar som analyseras med hjälp av den tematiska analysen. Resultat och slutsatser. Specialundervisningen har gått igenom några större reformer (var av den ena var implementeringen av trestegsstödet) 2010 och 2011. Dessa reformer har haft som syfte att bl.a. minska på antalet elever inom det särskilda stödet, höja på kvaliteten inom de finländska skolorna och skapa jämlika inkluderande skolor. Dessa reformer har inneburit större och mindre förändringar, men trots att det är tio år sedan så arbetar ännu fältet med att lyckas med implementeringen och främst med den inkluderade undervisningen som dessa till hög grad tagit med sig. Lärarna i de allmänna klassrummen idag förväntas ha de kunskaper som krävs för att undervisa elever i behov av stöd för lärande och fältet lider av resursbrist i form av tidsbrist, personalbrist och brist på ändamålsenliga utrymmen och redskap. Trots allt så har fältet tagit små steg närmare målen och hittat en del redskap som behövs för att lyckas. De största enskilda faktorerna som behöver åtgärdas idag är resursbristen och lärarnas kunskapsnivåer vilka i sin tur påverkar lärarnas attityder gentemot inkluderande undervisning vilket är ett måste för att lyckas med en inkluderande skola. Avainsanat – Nyckelord Specialundervisning, stöd för lärande, trestegsstöd, utbildningsreformer Keywords Specialeducation, need of support, tiered supportsystem, educationalreforms Säilytyspaikka - Förvaringsställe - Where deposited Helsingfors universitets bibliotek - Helda/E-thesis (lärdomsprov) Muita tietoja - Övriga uppgifter - Additional information
  • Hägerfelth, Jon (2022)
    Goal. Earlier research shows that technical difficulties are very common when digital tools are used in schools today, but also that there are several methods for handling and preventing these, that teachers could explore. The goal with this literature review is to create an overview on the technical difficulties that elementary school teachers face while working with digital tools. The second purpose of this literature review is to find answers to what teachers may do to facilitate or counteract these difficulties. This research intends to shed a light on the technical difficulties elementary school teachers face as well as point to methods for facilitating and counteracting them. Methods. This research has been performed as a literature review, with temathical analysis as method for analyzing the material. The material used has been compiled from a few different databases, where the focus of the search has been technical difficulties. Results and conclusions. De central results were that technical problems, as in network and software issues are fairly common och regular i elementary school. The research also found that teachers experienced challenges with the planning work and with the administrative tasks. Methods for facilitating and counteracting were still explorable. Technical difficulties are here to stay, they are inevitable when working with digital tools. As with most problems, there are methods to be used for dealing with these technical difficulties with digital tools
  • Aalto, Bettina (2024)
    Mål. Målet med avhandlingen är att redogöra för den tidiga läsinlärningen, med andra ord grunden för läsning som läggs under barnens första skolår. Läsinlärningen behandlas i avhandlingen med fokus på den fonologiska medvetenhetens koppling till läsning. Som bakgrund för undersökningen ligger teori om vad läsprocessen tekniskt innebär, samt vad det betyder att vara fonologiskt medveten. Eftersom läsning är en viktig färdighet för livet, har denna avhandling som syfte att synliggöra läsningens kom plexitet och den fonologiska medvetenhetens betydelse för att nå en god läskunskap. Metoder. Avhandlingen baserar sig på en narrativ litteraturstudie, med en innehållsanalys. Bland de tio analyserade vetenskapliga artiklarna, har strävan varit att hitta likheter mellan forskningsresultaten, för att få övertygande svar på avhandlingens forskningsfråga. Resultat och slutsatser. Resultatet visar att ett tydligt samband förekommer mellan fonologisk med vetenhet och läsning. Kopplingen visar sig ur lite olika synvinklar, varav tre olika lyfts fram och pre senteras i diskussionskapitlet. Fonologisk medvetenhet kan förutsäga senare läsfärdighet, fonologisk medvetenhet kan tränas och utvecklas, och gällande lässvårighet kan problemet handla om svaga fo nologiska färdigheter. Man kan konstatera att den fonologiska medvetenheten har en relativt synlig roll gällande läsning, och är något som bör beaktas och kännas till. Gällande skolan, lärare och undervis ning, är det av stor betydelse att tillräcklig kunskap finns, för att stödja elever i inlärningsprocesse
  • Forsberg, Kit Arvid (2023)
    Aim. Earlier research shows how undiagnosed ADHD has many negative consequences. Different studies show how there are many possible reasons why so many are left without a diagnosis. The aim of this study is to get a deeper understanding of ADHD and examine how individuals in elementary school have been affected by a missed diagnosis and lacking support. Methods. This thesis is an interview study that is based in hermeneutic theory of research. For this thesis, four individuals were interviewed during the months of February and March, 2023. All four interviewees got their diagnoses in adulthood. The interviews were analyzed and interpreted by using the method of thematic analysis. Results and conclusions. The study found five overlapping themes during the analysis phase, which were the presentation of the diagnosis, stigma and the environment, comorbidity, parents' participation and teachers' behavior. Three out of four interviewees had the inattentive presentation of ADHD, and the majority suffered from comorbidities. There was a pattern between experienced stigma and support-teaching. The school environment and parents influenced the amount of stigma that was experienced. Parents' participation seemed to have affected the individuals' ability to perform in school, even though the individuals' difficulties were similar to each other. Teachers' behavior and reactions directly affected the individuals' attitudes towards school. All interviewees wished for an improvement in how teachers acted in the classroom.
  • Pettinen, Ida-Lotta (2024)
    Mål. Syftet med den här avhandlingen är att kartlägga religionsundervisningen i grundskolan i Finland, att granska utmaningar med undervisningen samt att granska olika undervisningsmodeller för att kunna implementera dem för en förbättrad undervisning i religion. Finlands undervisning i religion har fått mycket kritik och med en ökad mångfald fungerar den nuvarande undervisningen inte. Målet med avhandlingen är att studera olika undervisningsmodeller för att kunna implementera bra sidor av dem till Finlands nuvarande undervisning för att skapa om bättre undervisning i religion. Bakgrunden till forskningen handlar om undervisningshistorien i Finland och hur den har lett till den undervisningsmodell vi har idag. En genomgång av vad läroplanen säger om religion och livsåskådningsundervisningen samt Alberts (2019) teorier om hur man kan klassa olika undervisningsmodeller redovisas. Metoder. Forskningen är gjord som en beskrivande litteraturöversikt med integrerad infallsvinkel för att sammanställa och få en helhetsbild av forskningsmaterialet. Från 40 olika forskningsartiklar valdes 12 stycken vetenskapliga artiklar för analys som valdes på basis av relevans och årtalsbegränsningar 2005-2024. Forskningsmaterialet analyserades genom innehållsanalys för att sammanställas och hitta betydelse i materialet. Resultat och slutsatser. Undervisningen i Finland och dess stora utmaningar visar sig ha varit kopplat till lärare och lärarutbildningen samt problemen med Finlands undervisningsmodell. Integrerad undervisningsmodell ger en jämlik undervisning där elever lär sig tillsammans. Alltmer forskning lutar sig mot ett integrerat nytt ämne i religionsundervisningen, där lärarna skulle få ordentlig utbildning för det nya ämnet är den kommande framtiden för undervisningen där minst motgångar skulle ske.
  • Majuri, Cecilia (2023)
    Mål. Forskningens syfte är att diskutera utomhuspedagogik och undersöka hur utomhuspedagogik främjar inkludering. Som problem uppstod brist på tillräcklig tidigare forskning som gjorts i Finland och jag har på grund av detta använt mig av flera studier som gjorts i Norge. Forskningen presenterar de olika faktorerna som påverkar inkludering och hur dessa förverkligas i utomhuspedagogiken. Tidigare forskning visar att utomhuspedagogik har flera olika fördelar, men också sina utmaningar. Även dessa kommer jag att lysta fram i min forskning. Metoder. Denna forskning är genomförd som en beskrivande litteraturstudie. Forskningen är gjord på basen av tidigare studier, rapporter, Pro-gradu-avhandlingar, doktorsavhandling och böcker. Analysen är gjord som specifikation/analys av innehåll. Jag har identifierat återkommande mönster och teman i de tidigare forskningar och hittat samband och kopplat ihop information från dessa. Resultat och slutsatser. Resultaten från denna studie visar att utomhuspedagogik har flera fördelar. De skolor som regelbundet erbjuder utomhuspedagogik kunde identifiera de positiva följderna. I Finland är utomhuspedagogik relativt okänt. Utomhuspedagogik främjar inkludering för alla på flera olika sätt.
  • Marin, Ida (2021)
    Läroämnet livsåskådningskunskap har haft en ökande popularitet speciellt under 2010-talet. Vi befinner oss i ett samhälle som blir allt mer sekulariserat och då deltagandet i läroämnen som livsåskådningskunskap ökar, är vi tvungna att utveckla läroämnet så att den avspeglar dagens samhälle. Syftet med avhandlingen är att redogöra för hur läroämnet livsåskådningskunskap har utvecklats i de två senaste läroplansgrunderna. Jag ställde följande forskningsfrågor; 1. Vilka förändringar förekommer i det centrala innehållet för läroämnet livsåskådningskunskap mellan läroplanerna utgivna 2004 och 2014? 2. Vilka förändringar förekommer i de centrala målen för läroämnet livsåskådningskunskap mellan läroplanerna utgivna 2004 och 2014? För att besvara dessa forskningsfrågor utfördes en dokumetnanalys med hermeneutisk forskningsansats. I studien har de två senaste grundläggande läroplanerna för den grundläggande utbildningnen jämförts för att se hur läroämnet livsåskådningskunskap har utvecklat sig. De centrala målen och innehållen i respektive läroplan jämfördes med varandra. Resultaten visade att det fanns skillnader mellan de två senaste läroplanerna gällande läroämnet livsåskådningskunskap, både i de centrala innehållen och målen. I den nya läroplanen står elevernas identitet i fokus och elevernas samspel och diskussionsförmåga poängteras mera. Mångfald lyfts också mera fram i den nya läroplanen och mångsidig kompetens introducerades i läroplanen från år 2014.
  • Haapalahti, Sara (2023)
    Mål. Musik inverkar positivt på våra sociala, språkliga och kognitiva funktioner. Vi lär oss verbalt material bättre i sångform än i talad form, vilket är en orsak till att vi kunde använda mer av det informella lärande i undervisningen i grundskolan. Lärande stöds med hjälp av musikalisk verksamhet - ju tidigare musikaliskt ingripande desto snabbare utveckling av våra förmågor. Därför bör vi se närmare på hur lärande med hjälp av musik sker i skolan. Syftet med den här studien har varit att kartlägga vilka finlandssvenska barnsånger som kan användas som undervisningsmaterial i den allmänna undervisningen i ämnena svenska och litteratur, matematik samt omgivningslära i grundskolan för årskurserna 1–6. Med avhandlingen vill jag utöka kunskapen kring användningen av musik i undervisningen i grundskolan. Metoder. Avhandlingen är utförd som en kvalitativ studie där materialet analyserades med hjälp av metoden innehållsanalys. Materialet bestod av 222 barnsånger av tre finlandssvenska band; Arne Alligator & Djungeltrumman, Robin Hund & Hans glada orkester och Sås & Kopp. Materialet analyserades och kategoriserades i enlighet med på förhand bestämda kriterier och de centrala innehållen i läroplanen för ämnena svenska och litteratur, matematik samt omgivningslära. Resultaten visualiserades med hjälp av tabeller. Resultat och slutsatser. Resultaten i avhandlingen visar att det finns material i den finlandssvenska barnmusiken som kan kopplas till läroplanens centrala innehåll. Flest barnsånger kan kopplas ihop med ämnena svenska och litteratur och omgivningslära, eftersom de ämnesspecifika centrala innehållen tangerar vanliga teman för barnsånger. För matematikens del resulterade analysen i få sånger, vilket förblir ett område som kunde erövras av finlandssvensk barnmusik.