Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Title

Sort by: Order: Results:

  • Hyle, Oula (2021)
    Tilastokeskuksen vuonna 2019 julkaisema raportti osoittaa, että yli puolet Suomessa opiskelevista korkeakouluopiskelijoista käy opintojensa ohella töissä. Yliopisto-opiskelijoiden yleisimmät syyt käydä töissä opintojen ohella olivat vuoden 2019 Opiskelijatutkimuksen julkaiseman tutkimuksen mukaan työkokemuksen kartuttaminen ja toimeentulon varmistaminen. Opiskelijoiden kokema paine suoriutua opinnoista päästäkseen kiinni työelämään ja opintojen aikainen uupumus ovat olleet puheenaiheena mediassa sekä opiskelijoiden keskuudessa. Aihepiiri kaipaa opiskelijalähtöisempää lisätutkimusta, sillä toistaiseksi opintojen aikaista töissä käymistä on tutkittu lähinnä valtakunnallisten mittausten ja tilastojen tarpeisiin. Toteuttamani tutkimuksen tehtävänä on selvittää, miten töissä käyminen opintojen ohella vaikuttaa luokanopettajaopiskelijoiden arjen rakentumiseen ja siten heidän hyvinvointiinsa. Lisäksi tavoitteena oli selvittää, mitä keinoja luokanopettajaopiskelijoilla oli käytössään arjen hallitsemiseksi ja hyvinvoinnin ylläpitämiseksi opintojen ja työn värittämässä arjessa. Ennakko-oletukseni oli, että vastauksista tulisi nousemaan negatiivista puhetta töiden ja opintojen yhdistämiseen liittyen, mikä kertoisi opiskelijoiden kokemasta uupumuksesta. Laatimani kvalitatiivinen tutkimus perustui avoimista kysymyksistä koostuvan verkkokyselylomakkeen avulla kerättyyn aineistoon, joka käsitti 8 vastausta. Aineisto koostui Helsingin yliopiston kasvatustieteellisessä tiedekunnassa luokanopettajaksi opiskelevista opiskelijoista, jotka kävivät opintojensa ohella töissä. Vastanneiden ikäjakauma oli 18–26 vuotta, heistä kaksi olivat ensimmäisen vuoden opiskelijoita, yksi toisen vuoden opiskelija ja viisi neljännen vuoden opiskelijaa. Käytin analyysimetodina temaattista analyysimenetelmää. Teemoittelin aineistosta nostamani merkitykset kahteen pääteemaan arjen hallinta ja hyvinvointi. Arjen hallinnan teeman alle jaottelin kolme alateemaa opiskelu, työnteko ja ajankäyttö. Teemoittelin hyvinvoinnin teeman alle alateemat uni ja lepo, ruoka, liikunta, ihmissuhteet sekä vapaa-aika. Tutkimustyön perusteella luokanopettajaopiskelijoiden arki koostui töistä, opiskelusta, vapaa-ajasta, sekä perheen, ystävien ja mahdollisen puolison kanssa vietetystä yhteisestä ajasta. Opiskelijoiden kokemukset arjen rakentumisesta ja sen hallinnasta olivat lähinnä positiivisia. Pääasialliseksi syyksi töiden tekemiselle opintojen ohessa nousi elintason ylläpitäminen ja työkokemuksen kartuttaminen. Tuloksesta voidaan johtaa päätös, että opintotuki ei siis yksin riitä kattamaan kyselyyn vastanneiden opiskelijoiden elämistä. Opiskelijoilla oli monia tapoja ylläpitää hyvinvointiaan ja jaksamistaan arjessa. Ratkaisevaksi tekijäksi opiskelijoiden jaksamisen kannalta nousi oman ajanhallinnan taito. Kyseinen taito itsessään tuki opiskelijoiden hyvinvointia ravinnon, ihmissuhteiden ylläpitämisen, levon, vapaa-ajan ja liikunnan kanssa.
  • Niemelä, Jasmin (2018)
    The purpose of this research is to provide qualitative information about what makes work meaningful to millenials. At the moment, there is a lot discussion about meaningful work and millenials’ perceptions about it. Therefore, it is important to understand how millennials understand meaningful work and that is what I aim to describe in this study. As a theoretical background I use Marjolein Lips-Wiersma and Sarah Wrights’ (2012) framework about the construction of meaningful work. In addition, I will present former research connected to millenials’ perceptions of meaningful work and researchers’ propositions on how to develop meaningfulness of work. This study has been conducted by interviewing three students. All of them studied in University of Helsinki and at the time of interviews they were 20-24 years old. All of the interviews were recorded and transcribed in order to ensure accurate and truthful description of results. The analysis was conducted with the help of content analysis: first by identifying relevant parts from interviews and then by grouping findings based to its theme. The analysis revealed that interviewed millennials had different approaches to meaningfulness of work. Other interviewees approached meaningfulness of work through work’s purpose and goals. However, one of the interviewees viewed works’ goal only as one component among others that are constructing meaningfulness of work. Millenials saw good working atmosphere, opportunity to develop oneself and working for common advantage as elements that construct the experience of meaningful work. The results of this study describe millenials’ perceptions about meaningful work and their expectations about their future jobs. This information can be utilized in practice for example in work design, leadership and recruiting.
  • Fasta, Rosanna (2020)
    Tutkielmassa tarkastellaan työn merkityksellisyyttä, joka on erityisesti 2010-luvulla suosiota saanut tutkimusaihe. Koska työn merkityksellisyyden kokemus on moniulotteinen ilmiö, eikä käsitteelle ole vielä yleisesti hyväksyttyä määritelmää, on lisätutkimus aiheen tiimoilta tarpeen. Työn merkityksellisyyttä käsitellään tässä tutkimuksessa elämän merkityksellisyyden psykologisesta näkökulmasta käsin, eli mikä tekee elämästä merkityksellistä ja mielekästä. Tavoitteena on tarjota tietoa työn merkityksellisyydestä niin yksilölle kuin organisaatiollekin. Lisäksi tavoitteena on löytää konkreettisia keinoja esihenkilöille sen edistämiseen. Tutkimuskysymykset ovat 1) mitkä työhön liittyvät tekijät ovat yhteydessä työntekijän kokemaan työn merkityksellisyyteen? sekä 2) millä keinoilla esihenkilö voi edistää työntekijän kokemusta työn merkityksellisyydestä? Tutkimus toteutettiin kuvailevana, integroivana kirjallisuuskatsauksena. Aineisto hankittiin Helka-, JYKDOK- ja Google Scholar -tietokannoista sekä löytyneen aineiston lähdeluetteloiden pohjalta. Aineiston haussa käytettiin ennalta määriteltyjä hakusanoja, mutta olennaisin kriteeri aineistoa valittaessa oli sen anti tutkimuskysymysten kannalta. Aineistoksi valikoitui kahdeksan tutkimusartikkelia, yksi kokoomateoksessa julkaistu artikkeli sekä yksi diplomityö. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin keinoin. Aineiston löydöksiä ryhmiteltiin, ja löytyneistä ryhmistä muodostettiin alaluokkia vastaamaan tutkimuskysymyksiin. Tulokset tarjoavat kahdeksan työhön liittyvää tekijää, jotka ovat yhteydessä työntekijän kokemaan työn merkityksellisyyteen. Tekijöitä ovat työtehtävien piirteet, oman osaamisen hyödyntäminen ja kehittäminen, itsenäisyys, yhteisöön kuuluminen, vaikuttaminen muihin ihmisiin, hengellisyys, subjektiiviset käsitykset sekä palkka. Lisäksi katsauksen tulokset tarjoavat esihenkilöille kahdeksan keinoa, joilla työn merkityksellisyyden kokemusta voi edistää työntekijöiden keskuudessa. Näitä keinoja ovat niin organisaation tarkoituksen, yksilön työn merkityksen kuin myös laajan kokonaisvaltaisen tarkoituksen viestiminen. Lisäksi sosiaalisten suhteinen tukeminen työyhteisössä, vastuun antaminen yksilölle omasta työstään, suunnannäyttäjänä toimiminen, työntekijöiden huomioiminen yksilöinä, sekä riittävien resurssien ja palkan tarjoaminen ovat keinoja edistää työn merkityksellisyyden kokemusta.
  • Hurmalainen, Hanna (2024)
    Koronapandemia aiheutti työelämässä suuren muutoksen. Monet siirtyivät pakon edessä työskentelemään kotoa käsin. Ennen pandemiaa vähemmän kuin yksi kahdestakymmenestä henkilöstä teki etätöitä säännöllisesti (Eurofound, 2020). Tämän tutkimuksen tavoitteena on selvittää, millaista työntekijöiden työhyvinvointi on pakotetussa etätyössä. Tutkimuksessa pyritään myös löytämään tapoja, joilla työntekijä voi itse vaikuttaa hyvinvointiinsa pakotetussa etätyössä. Tutkimus toteutettiin narratiivisena kirjallisuuskatsauksena. Lähtökohtana oli etsiä vastausta siihen, mitä ilmiöstä jo tiedetään, mitkä ovat sen keskeiset käsitteet ja mitkä ovat käsitteiden keskeiset suhteet (Vilkka, 2023). Aineisto koostui 8 artikkelista, joiden julkaisuajankohta oli 2020–2024. Aineisto analysoitiin teemoittelemalla. Aineiston analyysin perusteella pakotettu etätyö vaikutti työntekijän hyvinvointiin monella tapaa. Äkillinen siirtyminen etätyöhön liittyi sosiaalisen eristyneisyyden, perheen ja työn välisen konfliktin sekä jaksamisen kaltaisiin haasteisiin. Työntekijät ilmoittivat työympäristön äkillisestä muutoksesta johtuvasta stressaantuneisuudesta, uupumuksesta ja henkisestä ahdistuksesta. Haasteista huolimatta tietyt tekijät, kuten työn autonomia ja joustavuus, nousivat tärkeiksi työntekijöiden hyvinvointia parantaviksi tekijöiksi. Tutkimuksissa osallistujat korostivat lisääntyneen työnhallinnan ja joustavien työaikataulujen myönteistä vaikutusta stressin lievittämiseen. Aineistosta nousi esille myös erilaisia tapoja, joilla työntekijä voi itse vaikuttaa omaan hyvinvointiinsa pakotetussa etätyössä. Rutiinit, työn ja muun elämän selkeä erottaminen toisistaan, kollegoiden ja esimiesten tuki ja itsehoitotoiminnot, kuten liikunta ja tauot edistivät työntekijöiden hyvinvointia. Omaksumalla kokonaisvaltaisen lähestymistavan, joka käsittelee hyvinvoinnin fyysistä, emotionaalista ja sosiaalista ulottuvuutta, työntekijät voivat tehokkaasti navigoida etätyön haasteissa. Johtopäätöksenä työntekijöiden hyvinvointiin vaikuttavat moninaiset tekijät etätyössä. Organisaatioiden tulisi tunnistaa nämä tekijät ja tarjota työntekijöilleen tukea ja resursseja, jotka ylläpitävät hyvinvointia. Lisäksi yksilölliset strategiat ja tukimekanismit voivat olla arvokkaita työntekijöiden hyvinvoinnin tukemisessa etätyöympäristöissä. Tästä tutkimuksesta saadut tulokset tarjoavat tietoa sekä tutkimukseen että käytäntöön ja korostavat kokonaisvaltaisen lähestymistavan tärkeyttä työntekijöiden hyvinvoinnin tukemisessa etätyössä.
  • Salminen, Saga (2023)
    Tavoitteet: Psyykkisen resilienssin, kapasiteetin adaptoitua positiivisesti erilaisiin stressitekijöihin ja haastaviin tilanteisiin, tiedetään olevan hyödyllistä työssä jaksamiselle ja suoriutumiselle. Tutkimusta erilaisista tavoista tukea ja vahvistaa resilienssiä työelämän kontekstissa on kuitenkin vasta melko vähän. Tässä tutkielmassa pyrittiin saamaan kokonaiskäsitys siitä, millaisia mahdollisuuksia työntekijän resilienssin tukemiselle työympäristössä on, ja miten toimiviksi erilaiset menetelmät on havaittu. Menetelmät: Tutkielma toteutettiin kuvailevana kirjallisuuskatsauksena. Tietojen haussa käytettiin Helka-kirjaston, PubMedin ja Google Scholarin tietokantoja. Lähteet olivat pääasiallisesti kansainvälisiä tieteellisiä artikkeleita. Hakusanoina käytettiin “resilience”, ”employee resilience”, “improving resilience”, ”resilience AND work life”, ”resilience training”, “leader AND resilience” sekä “social support AND resilience AND work”. Tutkimuskirjallisuutta etsittiin myös artikkeleiden lähdeluetteloita tarkastelemalla. Tulokset ja johtopäätökset: Koska resilienssi on ominaisuus, jota vielä aikuisuudessakin voidaan kehittää, on työelämän kontekstissakin löydetty useita mahdollisuuksia resilienssin vahvistamiseksi ja tukemiseksi. Tutkimusnäytön perusteella muun muassa monilla erilaisilla resilienssiä vahvistamaan pyrkivillä interventioilla ja työyhteisön sosiaalisella tuella havaittiin olevan positiivinen vaikutus työntekijän resilienssiin. Erityisesti työkavereiden tarjoaman sosiaalisen tuen hyöty tunnistettiin, mutta myös esihenkilön johtamistyylillä ja resilienssillä havaittiin olevan yhteys alaisen resilienssiin. Erilaisten resilienssi-interventioiden suhteen tarkentavaa jatkotutkimusta jäätiin kaipaamaan tehokkaimman intervention löytämiseksi.
  • Lehto, Helka-Marjo (2022)
    Tämän tutkimuksen tavoitteena on muodostaa kattava yleiskatsaus eri keinoista, joilla työnantaja voi sitouttaa työntekijänsä paremmin. Tarkoituksena on vastata tutkimuskysymykseen: millä henkilöstöjohtamisen keinoilla työntekijän sitoutumista työnantajaorganisaatioon voidaan edistää. Tutkimusmenetelmänä käytetään kirjallisuuskatsausta. Ennalta valittujen artikkelien pohjalta lähetään syventymään tarkemmin seuraaviin sitouttamisen keinoihin: odotuksiin vastaaminen, kouluttaminen ja kehittyminen, joustavat työjärjestelyt, palkitseminen sekä työnantajan tuki, työntekijän äänen kuuleminen ja luottamus (Taulukko 1). Sitouttaminen on monimutkainen prosessi, jossa tulee huomioida valtavasti eri asioita: motivoiva palkkaus, osallistaminen päätöksentekoon, etenemis- ja kehittymismahdollisuudet, säännöllinen palaute, työn ja perheen yhteensovittaminen sekä odotuksiin vastaaminen. Koska työelämä on kiireistä, tuskin kaikkia asioita ehditään huomioida täydellisesti, mutta on hyvä tiedostaa ideaali, mitä kohti pyrkiä.
  • Tuovinen, Merja (2016)
    Objectives. The purpose of this study was gather information on organised Play group activities arranged by the municipality of Helsinki for 2-5 year old children and how well educational objectives are achieved in these Play group activities. Even though Play group activities are a part of open early childhood education and care, not very much research has been conducted on them. This study examines how well early childhood education objectives were achieved in the Play group activities of Helsinki. Furthermore the implementation frequency of different early childhood education orientations and other contents was studied. The research problem and questions were formed through the researcher’s interest in charting out what the children are actually doing and learning in the Play group activities. Previous studies on preschool education have suggested that preschools' general and content area goals are well achieved. Teachers' own evaluations show that on average goals are best achieved in physical and motor development and in environmental and nature studies and the weakest in ethics, religion and music. Methods. The study was conducted as a survey research and data was collected through an internet survey questionnaire. This survey involved 47 Play group instructors, who assessed children's actualised development and learning in their groups at the end of the season year. The collected data was analysed by using basic marking, frequencies and percentage numbers. Results and conclusions. Play group instructors evaluated that on average their groups had well achieved the early childhood educational goals set by the National Curriculum. Targets were best met in general education, physical and motor development, environmental and nature studies, social interaction as well as art. On average content areas related to these goals were often realized. Educational aims in ethics and religion however were either rarely or never fulfilled. Gathered data from this study can be utilised and used towards the evaluation and development of Play group goal orientated activities. The study questionnaire can benefit the evaluation practices in Play group activities as well as it can be modified to support the needs of future studies.
  • Tukiainen, Miili (2017)
    The aim of this study was to examine what kinds of views do employees have on lifelong learning and what kind of phenomena they include in it. There has not been much research on this subject from the viewpoints of employees. It is possible to mirror the results of this study to some earlier theories on lifelong learning, which are handling lifelong learning as a concept and examine if the employees’ views and the earlier theories from different decades match. The employees’ views on lifelong learning are therefore reasonable to examine because lifelong learning has been a part of the discussion in education policy and working life for many decades now. This study’s method was qualitative. Three employees from different parts of Southern Finland were interviewed in this study, by using semi structured interview. The interviews were transcribed afterwards. The material of the study was analyzed using mainly inductive content analysis but abductive reasoning was also benefited. Using the inductive content analysis, the material was first reduced, then clustered and finally abstracted into five integrative categories. These categories represent the results of the study. There were a lot of variation to be noticed in the examples the employees gave of lifelong learning, even though the discussions handled similar themes. The first integrative category handled the bases of lifelong learning, which the employees associated specially with permanent education. For example learning new and adaptation to environment were linked to permanent education. Some different forms of learning, like education and self-study, arose from the speech of the employees and were perceived as a part of lifelong learning. The status of an individual was seen as a third integrative category especially through motivation. Motivation was a central phenomenon in the speech of every employee, but the examples linked to it varied between the interviewees. The workplace and particularly the work community were seen as an important part of lifelong learning and they formed the fourth integrative category. The closing category handled interaction, which was a part of every employees’ speech in different aspects. The results of the study attached well to earlier theories, although there were also some abnormalities in the study, for example in the interviewees’ positive attitude towards lifelong learning.
  • Ryhänen, Eeva-Maria (2017)
    This research aims to describe, how employees have experienced the development discussions in the workplace. Development discussions have gained quite an established status in Finnish organisations, but the benefits and experiences have been controversial. The used approach was focused on the quality of the interaction: dialogue, ordinary conversation, monologue and debate. In addition, the development discussion was considered as a process of three parts: preparation, discussion and follow-up. The intension of this research was to investigate what kind of interaction there is in the discussions, do the three different parts exist and how they influence on satisfaction with the discussions. Also, the impacts of the background were investigated. The research was performed as a quantitative study. The empirical data was collected from Facebook, and the material consisted of 76 answered questionnaires. The response rate reached 11,9 %. There were 30 Likert scale questions, which were analysed by statistic methods, such as average numbers and correlations. The answers cannot be generalised because of the discretionary sample. The research demonstrates, that 30 % of the discussions were estimated as very useful and 20 % not useful. Higher educated workers are more satisfied with the discussion than those of lower education. There were dialogical features in one of the third of the discussions. There were features of ordinary conversations in 7 %, debates in 5 % and monologues in 5 % of the discussions. The rest did not get as distinct features in this research, so they can be categorised as something between these different interactions. In addition, the results show, that preparing for the discussion works better than the follow-up. 35 % of the answerers are content with the preparation, but only one of ten examinees thinks the follow-up is adequate. Preparation, follow-up and dialogical features correlated positively with the satisfaction. Therefore, by rehearsing skills of dialogue, and focusing more on preparation and follow-up, the development discussions could possibly be improved. It can be tentatively concluded, that by focusing on these factors, it is possible to develop the image and the benefits of development discussions.
  • Peltoniemi, Laura-Sofia (2017)
    The aim of this study is to examine and analyze communal learning from the view of organization learning in the light of employees’ experiences. It is interesting to focus on employees’ experiences, because efficient communal learning at work places ensures that the organization is successful on the markets. The organization chosen for this study is quite successful at its’ field of business and has existed for decades, which makes it an interesting target for this study. This kind of studies where the focus is on the employees’ experiences of the communal learning at the workplace have been conducted only a few earlier. Another aim of this study is to analyze how the theories of communal learning in the perspective of organization learning are in line with the results I get. The study was conducted in qualitative methods. I interviewed three employees, who work at the same place, have a standing employment relationship, but are in various positions at the firm. The interviews in this study were semi- structured. The interviews were transcript and analyzed with theory bind content analysis. At the last stage I compered my results with the theories of communal learning. From the analysis I drew three themes that came up on my material: learning, community and management. Learning was considered the most efficient when working with colleagues, even though the initiative was often from individuals. The community had strong routines and when they changed it was most often considered to be learning related. Open conversation, strong values and common goals were considered important for learning. Too hierarchical community was restricting learning. Company management directives were found contradictory. There were conversations of the role of individuals and community in communal learning. The results seemed to be well in line with the theories I had chosen to use in this study.
  • Pitko, Maria (2024)
    Tavoitteet. Tutkimukseni tavoitteena on koota kirjallisuuskatsauksen avulla käytännön toimenpiteitä ja strategioita, joiden avulla organisaatiot voivat tehokkaasti kehittää työntekijöidensä osaamista ja tukea oppimista nopeasti muuttuvassa työympäristössä. Pyrin löytämään ratkaisuja nykypäivän kilpailullisessa työelämässä tarvittavan osaamisen kehittämiseen. Tavoitteenani on ymmärtää olemassa olevia teorioita, malleja ja käytäntöjä, joita organisaatiot voivat hyödyntää osaamisen kehittämisessä ja oppimisen tukemisessa. Menetelmät. Tutkimuksessa hyödynnettiin narratiivista kirjallisuuskatsausta, jossa aiempia tutkimuksia tarkasteltiin ja tiivistettiin yhteen. Aineiston analyysi toteutettiin sisällönanalyysin avulla. Tutkimuskysymyksen kannalta merkityksellisiä tutkimuksia arvioitiin, ja lopulliseen aineistoon valittiin seitsemän artikkelia ERIC-tietokannasta. Tutkimusaineisto koostui laadullisista ja määrällisistä tieteellisistä artikkeleista, joita haettiin hakulausekkeilla "Enhancing employee learning in the workplace" ja "Employee competence development in organizations". Aineiston artikkelit on julkaistu vuonna 2014 tai sen jälkeen. Aineistoa analysoitiin induktiivisesti, edeten löydettyjen havaintojen perusteella kohti tuloksia ja päätelmiä. Tulokset ja johtopäätökset. Tutkimuksen tulokset osoittivat, että itseohjautuva oppiminen, sosiaalinen ja informaali oppiminen, ammattitaitoinen tukitiimi, organisaation oppimiskulttuuri sekä johdon ja organisaation rooli olivat keskeisiä tekijöitä työntekijöiden osaamisen kehittämisen ja oppimisen kannalta. Johtopäätöksenä voidaan todeta, että organisaatioiden tulisi panostaa itseohjautuvan oppimisen tukemiseen, vahvistaa sosiaalista vuorovaikutusta työyhteisössä, varmistaa ammattitaitoisen tukitiimin saatavuus sekä luoda kannustava oppimiskulttuuri. Näiden tekijöiden avulla organisaatiot voivat parantaa työntekijöidensä osaamista ja vastata paremmin muuttuvan työelämän haasteisiin.
  • Biström, Iida (2024)
    Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia työntekijöiden perehdytystä ja sitoutumista työhön kaupan alalla. Tutkimuskysymys oli ”millainen yhteys perehdyttämisellä on työntekijän sitoutumiseen työhön”. Tutkimuksen teoria pohjautuu Allenin ja Meyerin sitoutumisen kolmen komponentin teoriaan, jotka koostuivat affektiivisesta sitoutumisesta, jatkuvuussitoutumisesta ja normatiivisesta sitoutumisesta. Aikaisemman tutkimuksen mukaan perehdytys antaa pohjan sille, että työntekijä sitoutuu työhönsä sekä tutustuu työyhteisöön. Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena kyselytutkimuksena. Tutkimuksen kyselylomakkeen väittämät pohjautuivat Kjelinin ja Kuusiston perehdyttämisen arviointilomakkeeseen sekä Allenin ja Meyerin tutkimukseen sitoutumisesta liittyvään kyselylomakepohjaan. Kysely toteutettiin sähköisellä lomakkeella kolmessa päivittäistavarakaupassa pääkaupunkiseudulla. Kysely lähetettiin 82 työntekijälle, joista 36 työntekijää vastasi kyselyyn. Tutkimuksen aineistoa kuvailtiin esittämällä keskiarvoja, keskihajontoja ja prosenttiosuuksia. Tutkimuskysymykseen vastattiin tarkastelemalla yksittäisistä väittämistä muodostettujen keskiarvosummamuuttujien välisiä yhteyksiä sekä korrelaatioita. Tulokset osoittivat, että suurin osa vastanneista koki saaneensa perehdytystä työn alussa. Lisäksi suurin osa vastaajista koki tunteneensa vahvaa sitoutumista työhönsä. Tutkimustuloksista ilmeni, että affektiivinen sitoutuminen ja perehdyttäminen olivat melko voimakkaasti yhteydessä toisiinsa. Mitä enemmän työntekijä saa laadukasta perehdytystä, sitä vahvempi hänen tunneperäinen sitoutumisensa on. Puolestaan jatkuvuussitoutumisella ja perehdyttämisellä ei ollut yhteyttä. Tästä voidaan päätellä, että perehdytys yksin ei selitä työntekijän jatkuvuussitoutuneisuutta. Normatiivisella sitoutumisella ja perehdyttämisellä oli positiivinen yhteys. Perehdyttäminen näyttää heijastuvan siihen, miten vahvasti työntekijä kokee esimerkiksi velvollisuudentunnetta työpaikkaa kohtaan. Tuloksia voidaan hyödyntää tulevaisuudessa päivittäistavarakauppojen perehdyttämiskäytännöissä. Lisäksi tuloksia voidaan käyttää systemaattisen perehdyttämismallin luomisessa.
  • Jurvakainen, Tanja (2020)
    Työntekijän tarve muokata omaa työtään ja mukautua työelämän muutoksiin kasvaa työssä tapahtuneiden muutosten myötä. Tämän tutkielman tarkoituksena oli selvittää asiantuntijoiden työn tuunausta sekä sen suhdetta organisaatiomuutoksiin. Tutkimuskysymykset olivat 1) Millä tavoin työntekijä toimii työn tuunaajana? a) Mitä työn ominaisuuksia työntekijä voi työn tuunauksella muuttaa? b) Millä keinoin työntekijä toteuttaa työn tuunausta? c) Mitkä ovat työn tuunauksen vaikutukset työntekijään? ja 2) Millä tavoin työntekijä vastaa työn tuunauksen keinoin organisaatiomuutoksiin? Työn tuunausta tarkasteltiin yksilön näkökulmasta, yksilön oma-aloitteisena toimintana. Työn tuunauksen keinoin yksilö voi muuttaa työtään niin, että se vastaa paremmin hänen tarpeitaan ja arvojaan. Yksilön näkökulman havainnollistamiseksi hyödynsin työn vaatimus- ja voimavara mallia, jota voidaan pitää työperäisen hyvinvoinnin mallina. Tämä tutkielma toteutettiin kuvailevana kirjallisuuskatsauksena. Aineisto koostui organisaatiotutkimuksen tutkimusartikkeleista. Aineisto koostui 12:sta tutkimusartikkelista, joista suurin osa on englanninkielisiä. Aineistoon valittiin tieteellisiä artikkeleita, jotka soveltuivat tutkimuskysymyksiin. Aineiston valinnassa ja tutkimustuloksien analysoimisessa yhdistelin ja vertailin aineistoni artikkeleita. Analysoin erityisesti artikkelien tutkimuksiin osallistujien sopivuutta asiantuntijuuden määreeseen. Katsauksen tuloksien perusteella yksilön työn tuunaus voitiin jakaa työn vaatimuksiin ja voimavaroihin, joita oli esimerkiksi työpaine, uramahdollisuus ja työtehtävien merkittävyys. Työn tuunaus on jaettavissa neljään dimensioon, jotka ovat rakenteellisten voimavarojen, sosiaalisten voimavarojen ja haastavien vaatimuksien lisääminen sekä haittaavien vaatimusten vähentäminen. Näistä kolme ensimmäistä vaikuttavat positiivisesti yksilön hyvinvointiin, työhön sitoutumiseen ja käytettävissä oleviin voimavaroihin. Nämä voimavarat auttoivat yksilöä vastaamaan paremmin organisaatiomuutoksiin. Työtä tuunaamalla yksilön toiminta- ja mukautumiskyky paranee ja muutoksiin suhtautuminen on myönteistä. Työn haastavien vaatimuksien ja voimavarojen lisääminen näyttäytyivät toimivimmilta tavoilta vastata muutoksiin. Uusien toimintamallien ja osaamisen kehittäminen hyödyntää yksilöä tämän kohdatessa erinäisiä muutoksia.
  • Lahti, Emma (2022)
    Vuoden 2020 keväällä koronapandemian myötä työelämässä tapahtui muutos, jonka vaikutuksesta monilla työpaikoilla siirryttiin etätyöskentelyyn. Tämä nopea muutos on vaatinut organisaatioilta sekä työntekijöiltä sopeutuvaisuutta ja joustavuutta. Työn imu on tunne, jonka aikana työntekijä kokee positiivisia tunteita työtään sekä työskentelyään kohtaan (Schaufeli ym., 2004). Työn imua ylläpitävät työn voimavarat (Bakker & Demerouti, 2017). Bakker ja Demerouti (2007) toteavat, että jokaisen työn ominaisuudet voidaan jakaa kategorioihin: vaatimukset ja voimavarat. Tavoitteenani on selvittää integroivan kirjallisuuskatsauksen avulla minkälaisia työn voimavaroja ja vaatimuksia etätyöntekijät kokevat sekä kuinka nämä voimavarat ja vaatimukset heijastuvat koettuun työn imuun. Toteutin kirjallisuuskatsauksen integroivana kirjallisuuskatsauksena, joka koostui kahdeksasta (8) Google Scholarista poimitusta vertaisarvioidusta tutkimusartikkelista. Aineiston purkamisen ja analyysin tueksi hyödynsin perinteistä sisällönanalyysia. Analyysi eteni perinteisen sisällönanalyysin mukaisesti lähtien aineiston nopeasta silmäilystä kohti yksityiskohtaisempaa lukemista ja aineiston värikoodausta. Koodauksen jälkeen vertailin esiin nousseita tekijöitä ja muodostin yläkäsitteet, joiden alle piirteet sulautuivat. Kirjallisuuskatsaukseen valikoituneiden artikkeleiden perusteella nousi esille kuusi (6) yläkäsitettä, joiden alle työn vaatimukset ja voimavarat jakautuivat. Nämä käsitteet olivat autonomia, teknologia, työympäristö, kommunikaatio, johtaminen ja etätyö. Erityisesti artikkeleissa korostui etätyön mahdollistama autonomia, joka koettiin työn voimavarana. Yksiselitteisiä koetut vaatimukset ja voimavarat eivät kuitenkaan olleet, sillä jokainen työntekijä kokee yksilöllisesti sen, onko ominaisuus voimavara vai vaatimus. Esimerkiksi kommunikointi ja työympäristö etätyössä olivat ominaisuuksia, jotka koettiin sekä työn vaatimuksina että työn voimavarana. Nämä koetut työn voimavarat ja vaatimukset heijastuvat työntekijän työn imuun, joko positiivisesti tai negatiivisesti. Autonomia oli ainoa esille noussut työn ominaisuus, joka suoraan, ilman välittäviä tekijöitä oli positiivisesti yhteydessä työn imuun. Etätyöhön liittyy myös riskejä, kuten sosiaalista eristäytymistä, mihin voimme puuttua tukemalla koettuja työn voimavaroja.
  • Lokka, Johannes (2019)
    Aims. This Bachelor thesis considers with gainful employment which is done at households in the Uusimaa province. The aim of this research was to find out how common is to do a gainful employment at home and secondly, has the educational background an effect to it. Also those background factors were investigated which made teleworking at home possible. The subject is current because the number of teleworkers has increased year by year in the 2000s. A lot of teleworking is done at home. Methods. The material of the thesis was collected by Helsingin Sanomat in 2016. The survey was answered by 13381 people from all over Finland. Uusimaa was cropped as the research area because just over half of the responses, 6904, had come from Uusimaa. Responses from other provinces were fairly under-represented. Quantitative comparisons were made using cross-tabulation. IBM SPSS-statistics was used to analyze large amounts of research data. Results and conclusions. According to the results, 71.4 percent of the participants worked at home a few times a month or more often. Working at home was more common among poly- technics or masters of arts than at other educational levels. Working at home was common in Uusimaa compared to previous research results. Other reports found similar evidence that home-based gainful employment was more common among those with a polytechnic degree or a master of arts degree than those with lower education level.
  • Salo, Emma (2024)
    Tässä kirjallisuuskatsauksessa tarkastellaan työpaikan monimuotoisuutta. Aiemman tutkimuksen mukaan työpaikan monimuotoisuus on nähty hyötynä organisaatiolle. Erilaisuuksien esiintuomien tietojen ja taitojen on todettu parantavan organisaation suorituskykyä. Työpaikan monimuotoisuutta ei ole kuitenkaan tarkasteltu monipuolisesti, ja tarkastelun ulkopuolelle on jäänyt monimuotoisuuden tuomat haasteet eikä intersektionaalisuutta ole huomioitu. Tämän kirjallisuuskatsauksen tavoitteena oli luoda työpaikan monimuotoisuudesta kokonaisvaltainen kuva vastaamalla tutkimuskysymykseen ”Millaisena työpaikan monimuotoisuus nähdään?”. Kirjallisuuskatsaus toteutettiin laadullisena tutkimuksena sisällönanalyysin avulla. Aineisto kerättiin EBSCO:n ja ERIC:in tietokannoista, käyttämällä otsikoissa näkyviä hakusanoja ”workplace” ja ”diversity”. Vertaisarvioinnin, julkaisuvuosien rajauksen ja tiivistelmien lukemisen jälkeen aineiston analyysiin päätyi kuusi tutkimusartikkelia. Tutkimusaineistoa analysoitiin sekä teoria- että aineistolähtöisesti, joka mahdollisti työpaikan monimuotoisuuden kokonaisvaltaisen kuvan luomisen. Kirjallisuuskatsauksen tulokset osoittivat, että työpaikan monimuotoisuus nähdään aiemman tutkimuksen mukaan hyötynä mutta myös tämän lisäksi haasteena sekä näiden yhdistelmänä. Kuten aiemassa tutkimuksessa, myös kirjallisuuskatsauksessa organisaation suorituskyvyn parantaminen nähtiin suurimpana monimuotoisuuden hyötynä, ja tutkimusartikkelit pohtivatkin monimuotoisuuden valjastamista juuri tästä näkökulmasta. Aiemmasta tutkimuksesta poiketen, kirjallisuuskatsauksessa pohdittiin hyötyjä myös uusista näkökulmista ottaen huomioon esimerkiksi työssäoppimisen mahdollisuudet. Lisäksi työpaikan monimuotoisuutta alettiin tunnistamaan ja arvioimaan aiempaa enemmän. Poiketen aiempaan tutkimukseen, työpaikan monimuotoisuus nähtiin kirjallisuuskatsauksessa aiempaa suurempana haasteena. Erityisesti monimuotoisuuden huomioiminen ja sisällyttäminen organisaation toimintaan nähtiin haasteellisena. Työpaikan monimuotoisuuden eri osatekijöitä painotettiin toisia enemmän, ja esimerkiksi uskonto jätettiin kirjallisuuskatsauksen tulosten mukaan muita osatekijöitä pienemmälle painoarvolle. Haasteita esiintyi lisäksi kulttuurien välisten konfliktien muodossa sekä työnantajien ja linjauksien yhtäläisyyksien puuttumisessa. Tutkimusartikkeleissa korostuivat hyötyjen ja haasteiden yhdistelmät, osoittaen ilmiön olevan moninainen. Johtopäätöksenä todetaan, että työpaikan monimuotoisuus nähtiin aiempaa tutkimusta moninaisempana ja intersektionaalisena, eli monen eri tekijän kokonaisuutena. Yhteistä kaikille tutkimusartikkeleille oli kiinnostus parantaa työpaikan monimuotoisuutta haasteet huomioiden. Tutkimustuloksia voidaan hyödyntää organisaatioissa lisäämällä tietoisuutta työpaikan monimuotoisuuden vaikutuksista, ja niiden avulla työpaikan monimuotoisuutta voidaan parantaa ja valjastaa sekä organisaatioiden, että työntekijöiden parhaaksi.
  • Tammi, Pauliina (2019)
    In this Bachelor's thesis, I examine workplace bullying, its causes and consequences and how it appears in the well-being of Finnish teachers. According to the Finnish educational trade union OAJ (2018) the well-being of teachers has in recent years dropped significantly and one of the crucial factors is the prevalence of the experiences of inappropriate treatment and bullying. The phenomenon of bullying at workplaces has been studied in the Nordic countries for a few decades, but the problem still affects many Finnish workplace. Workplace bullying reduces the well-being of the employees and work efficiency, thus causing costs for the individual and the organization. According to the Finnish Institute of Occupational Health (2016) about 35% of employees are experiencing or witnessing workplace bullying in Finland. The phenomenon can occur at any workplace regardless of occupation, age, gender or status. The bully can also be any member of the work community; a colleague, supervisor, subordinate. According to most definitions bullying at work appears in the long run as an systematic, inappropriate and negative behaviour by one or more members of the work community against to the victim who becomes defenseless in the situation. However the definition of workplace bullying is not unambiguous as experiences are very subjective and context-related. Based on the material I used in this literature review, the workplace bullying among teachers appears in similar way with workers in other fields. The causes of workplace bullying can be caused by both individual and structural factors. The most common reasons of workplace bullying is the difference between the victim and the bully, the jealousy of the bully, work-related haste and stress, lack of resources, poor leadership, and the culture of the workplace. Workplace bullying is most often manifested as social isolation and discrimination, slander and disparagement of one’s professional skills. Workplace bullying almost invariably causes physical and psychological symptoms to the victims. The most symptoms are depression, self-esteem problems, suspicion of one's own skill, persistent sick leave, and dissatisfaction with work. Although the subject has been studied for a relatively long time and solutions have been developed from legislation to training, still nothing permanent has yet been done to eliminate the phenomenon.
  • Laitila, Riina (2021)
    Tutkimuksen tavoitteena on tehdä katsaus työpaikkakiusaamisen kentälle, sukupuolittuneesta näkökulmasta. Osa aiemmista tutkimuksista esittää (ks. Vartia, 1996), että sukupuolella ei olisi merkitystä työpaikkakiusaamisen näkökulmasta. Työpaikkakiusaamisen tutkimuksessa on kuitenkin keskitytty suhteellisen vähän sukupuolen erilaisiin merkityksiin ilmiön piirissä. Tavoitteena on tutkielmassa kuvailla mitä tutkimukset kertovat ilmiön sukupuolittuneisuudesta sekä minkälaisia eri merkityksiä sukupuoli saa työpaikkakiusaamisen kontekstissa. Tutkimusilmiöön haettiin vastauksia seuraavilla tutkimuskysymyksillä: Miten sukupuoli vaikuttaa työpaikkakiusaamisilmiön luonteeseen? Miten sukupuoli vaikuttaa työpaikkakiusaamisen käsittelyyn tai seurauksiin? Kandidaatin tutkielman tekijän tavoitteena on oppia käyttämään integroivaa kirjallisuuskatsausta menetelmänä tutkimuksen toteuttamisessa. Aineisto kerättiin siis integroivan kirjallisuuskatsauksen metodeilla. Aineiston käsittelyssä pyrittiin siihen, että tutkimuskysymyksiin vastaaminen ja ilmiöstä kokonaiskuvan luonti onnistuu. Lähdeaineistoa etsin eri tietokannoista tietyillä hakusanoilla. Suurin osa aineistosta valittiin otsikon perusteella, mutta osa valikoitui syvällisemmän tarkastelun kautta abstraktin ja avainsanojen perusteella. Työpaikkakiusaamisen on osoitettu olevan yleinen ongelma työpaikoilla ja sen negatiiviset vaikutukset ulottuvat yksilön, työyhteisön ja aina organisaation tasolle saakka. Merkittävän työpaikkakiusaamisen tutkijan Stale Einarsenin (1999, 16) mukaan työpaikkakiusaamista tapahtuu, kun henkilö joutuu järjestelmällisesti ja jatkuvasti tai pitkäaikaisesti yhden tai useamman kollegan tai esimiehen aggressiivisen käyttäytymisen kohteeksi. Kiusaamistilanteessa kohteen on vaikeaa puolustaa itseään tai paeta tilanteesta. Tällainen kohtelu saattaa kiusatun alttiiksi stigmalle ja voi jopa aiheuttaa vakavia psyykkisiä traumoja. Kivimäki ym. (2003; viitattu Moayed ym., 2006, 312) esittävät myös, että pitkäaikaisen kiusaamisen uhreilla voi jopa esiintyä fyysisiä terveyshaittoja, kuten sydän- ja vesisuonisairauksia. Kirjallisuuskatsauksen tulokset viittasivat siihen, että naiset kokevat keskimäärin enemmän kiusaamista, joka on myös linjassa joidenkin aikaisempien tutkimusten kanssa (ks. Moayed, Daraiseh, Shell & Salem, 2006). Tuloksista nousi esiin sukupuolieroja ainakin kiusaamisen riskitekijöissä, esiintyvyydessä sekä kiusaamisen muodoissa ja kiusattujen kokemusten käsittelyssä.
  • Kuoppala, Katariina (2017)
    In this Bachelor`s thesis, I present different classroom management methods that teachers use to prevent discipline problems. The research method was a literature review where I got to know the most central literature of this field and subject. I defined the most important con-cepts in my work, such as classroom management and discipline problems. My interest in this thesis was also to find out the reasons behind the discipline problems. Purpose of this Bachelor`s thesis was to increase my professional skills and theoretical knowledge on this is-sue. The literature showed that the teaching style has become more children-centered. Many re-searchers describe that an ideal working environment is a relative and subjective concept that everyone defines based on their own context. It’s also noteworthy that pupils’ and teach-ers’ views of discipline problems may differ from one another. There are a lot of possible reasons behind discipline problems: pupils, teachers, pupils' socio-economic status, structur-al issues within the school, and society. Often, the problems arise from the complex combi-nation of these factors. Many Finnish and international authors and researchers have developed different classroom management methods to prevent discipline problems. Many scholars have noted that it is easier and more desirable to prevent discipline problems in advance than to intervene after-wards. On the basis of the literature, I divided the classroom management methods for pre-venting discipline problems into four categories: the teacher's authority position, common rules and objectives, an encouraging and safe atmosphere, and high-quality teaching. My Bachelor's thesis is a good theoretical basis for my Master's thesis. I could continue by researching what kind of discipline problems teachers encounter in their work and how they prevent and face discipline problems. Another research idea would be to explore this issue from the pupil’s perspective.
  • Kujala, Siiri (2024)
    Tämän tutkimuksen tavoite oli selvittää, mitkä tekijät vaikuttavat työrauhaan opettajien näkökulmasta sekä minkälaisia keinoja tutkimuksessa on todettu tehokkaiksi ylläpitää työrauhaa. Tutkimuksessa kootaan yhteen opettajien näkökulmat työrauhan taustalla olevista tekijöistä sekä keinoista, joilla voidaan ylläpitää luokassa hyvää työrauhaa. Tutkimuskysymyksinä olivat: Mitkä tekijät vaikuttavat työrauhaan opettajien näkökulmasta, ja minkälaisia keinoja tutkimuksessa on todettu toimiviksi ylläpitää työrauhaa? Työrauha on jatkuvasti ajankohtainen aihe, jota tutkimalla voidaan löytää mahdollisesti uusia näkökulmia ymmärtää työrauhaa ilmiönä sekä saada selville keinoja, jotka edistävät työrauhaa luokassa. Tutkimus toteutettiin kuvailevana kirjallisuuskatsauksena. Kirjallisuuskatsaukseen valikoitui kahdeksantoista (18) vertaisarvioitua artikkelia, jotka olivat saatavilla pääosin yleisissä tietokannoissa, kuten Helka, Google Scholar ja Eric. Tutkimuksessa hyödynnettiin sekä kotimaisia että ulkomaisia artikkeleita. Hakusanoina käytettiin suomeksi esimerkiksi sanoja työrauha, työrauhahäiriöt ja luokanhallinta. Englanniksi hakusanoina käytettiin sanoja classroom management, classroom disturbances, class-room misbehavior ja classroom behavior management. Työrauha on monimutkainen ja laaja ilmiö. Kirjallisuuskatsaus osoitti, että opettajat näkevät työrauhan taustalla monia erilaisia tekijöitä, jotka luovat jokaiseen luokkaan työrauhan tai aiheuttavat työrauhahäiriöitä. Työrauhan ylläpitämisen keinot jaettiin kirjallisuuskatsauksessa kolmeen ryhmään: verbaaleihin keinoihin, nonverbaaleihin keinoihin ja ennakoiviin keinoihin. Tuloksista voidaan päätellä, että työrauha on aihe, jonka tutkimisella voidaan muun muassa helpottaa opettajien työtä sekä parantaa oppilaiden kouluviihtyvyyttä.