Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Title

Sort by: Order: Results:

  • Alapeteri-Ojanperä, TIina (2024)
    Tavoitteet. Tutkimuksen tavoitteena on lisätä ymmärrystä siitä tunneskaalasta, joita vanhemmilla ilmenee lapsen aloittaessa varhaiskasvatuksen. Aiemmat tutkimukset vanhempien tunteista varhaiskasvatuksen aloituksen yhteydessä ovat osoittaneet, että vanhemmat kokevat tilanteessa jonkinasteista ahdistusta etenkin, jos kyseessä on ensimmäinen lapsi tai jos vanhempien ja opettajien odotukset eivät kohtaa (White, Rutanen, Marwick, Amorim, Ka-ragiannidou, Herold, 2020; Dalli, 1999). On todettu, että opettajien ja vanhempien luottamuksellinen avoin keskusteluyhteys ehkäisee vanhempien epävarmuutta ja helpottaa aloitukseen liittyvää ahdistusta (White et al, 2020). Tutkimustuloksia voidaan hyödyntää kehitettäessä varhaiskasvatuksen aloituksen käytäntöjä ja prosessia. Menetelmät. Tämä tutkimus on laadullinen tutkimus. Tutkimus toteutettiin puolistrukturoituna haastattelututkimuksena ja haastateltavat etsittiin sosiaalisen median kanavia käyttäen. Haastateltavia oli yhteensä 7. Tulokset ja johtopäätökset. Tutkimustulokset osoittavat, että vanhempien kokemukset lap-sen päiväkodin aloituksessa vaihtelivat paljon. Vanhempien positiivisiin lapsen varhaiskasvatuksen aloituksen yhteydessä koettuihin tunteisiin vaikuttivat varhaiskasvatuksen henkilöstön pysyvyys ja ammatillisuus sekä tapa kohdata lapset. Sitä vastoin informaation puute ja viestinnän epäselvyys aiheuttivat vanhemmissa turhautumista. Tutkimustulosten johtopäätöksenä voidaan todeta, että toimiva ja avoin vuorovaikutus vanhempien ja henkilöstön sekä vanhempien ja johtajan välillä lapsen varhaiskasvatuksen aloituksessa on olennainen osa vanhempien myönteisen kokemuksen muodostumisessa.
  • Remes, Emilia (2017)
    The aim of this thesis was to find out parent’s experiences of co-operation with staff at day care center. The purpose was to study what kind of views parents have of their own role in co-operation and their possibilities to participate in planning and assessing their child’s early childhood education and care. No hypothesis was defined for this study. Research material was collected by interviewing four parents who lived in capital region and had at least one year’s experience of co-operation with staff at day care center. Material was transcribed and analysed based on themes by content analysis. Two of the parents were not born in Finland, but there was no experimental setting defined. The experiences of the parents varied a lot between the parents. Parents felt that they had opportunity to tell their opinion in the discussion on their child’s ECEC plan. Parents who were not born in Finland felt that there was little co-operation and there were also challenges related to communication due to different mother tongue. Pictures and stories of the child’s day at day care center increased trust and openness. Trust and openness correlated with positive experience of co-operation with staff at day care center. Some parents didn’t share their thoughts and experiences with the staff at day care centers. Parents were openly sharing information about their children but did not share their wishes for their child’s early childhood education and care. Staff at day care center should discuss with the parents their values and views in their child’s care and education so that they can be taken into account in early childhood education and care. Enough information should be shared about the day-to-day education and care of the children so that parents have a possibility to assess their child’s early childhood education and care. In addition to that staff should find way for parent to influence more the early childhood education and care and dare to share their views.
  • Lahti, Mirka (2018)
    Tavoitteet. Puhetta tukeva ja korvaava kommunikointi (AAC) on kehitetty mahdollistamaan niiden ihmisten kommunikointi, joilla puheella ilmaisu on joko puutteellista tai puuttuu kokonaan. Tyypillisimpiä diagnooseja, joiden yhteydessä lapsilla esiintyy vaikeita kommunikoinnin häiriöitä, ovat vaikea älyllinen kehitysvamma, CP-vamma, autisminkirjon häiriö ja kehityksellinen puheen dyspraksia. Kommunikointilaitteet ovat avusteisia AAC-apuvälineitä, jotka antavat käyttäjälleen äänen. Kommunikointilaitteet ovat kuitenkin keskenään hyvin erilaisia ja eritasoisia. Kommunikointilaitteet ovat myös kehittyneet merkittävästi viime vuosina älylaitteiden tultua markkinoille, joten uutta kokoavaa tutkimusta tarvitaan. Tutkielmassa haluttiin selvittää, minkälaisia positiivisia ja negatiivisia kokemuksia lasten vanhemmilla on kommunikointilaitteista ja niiden käytöstä. Vanhempien näkökulman tutkiminen on perusteltua, sillä vanhemmat ovat tyypillisesti lapsen tärkeimpiä kommunikointikumppaneita ja heidän suhtautumisellaan lapsen AAC-apuvälineeseen on merkitystä sen käytön onnistumiseen. Menetelmät. Tutkimus toteutettiin integroivana kirjallisuuskatsauksena. Tutkimusaineisto haettiin neljästä eri tietokannasta. Hakusanoiksi valittiin englanninkieliset termit, jotka viittasivat kommunikointilaitteisiin, vanhempiin ja heidän kokemuksiinsa. Lopulliseen tutkimusaineistoon valikoitui seitsemän vuosina 2008−2018 julkaistua tutkimusartikkelia. Tulokset ja johtopäätökset. Vanhempien (n=53) kokemukset kommunikointilaitteista vaihtelivat. Vanhemmat kokivat yleisesti kommunikointilaitteen käytön lisänneen ja edistäneen lapsensa kommunikointia. Kommunikointilaitteissa vanhemmat arvostivat ääniominaisuutta, pientä kokoa ja keveyttä. Vanhemmat kokivat ammattihenkilöiden (puheterapeutit, koulun henkilökunta) antaman tuen ja ohjauksen tärkeäksi laitteen käytössä. Ammattihenkilöiden tuki ja ohjaus eivät kuitenkaan toteutuneet tai vastanneet laadultaan kaikkien vanhempien tarpeita ja vanhemmilla ilmeni myös huolia kommunikointilaitteiden rahoitukseen ja muihin kustannuksiin liittyen. Lisäksi vanhemmat kokivat ammattihenkilöiden AAC-keinoihin liittyvässä tietotaidossa ilmenevän vaihtelua ja puutteita. Tutkielman tulosten perusteella kommunikointilaitteen käytöllä näyttää olevan mahdollista edistää eri diagnooseilla olevien lasten kommunikointitaitoja, jos perhe saa tarpeidensa mukaista ohjausta laitteen käyttöön. Lasten käyttämien kommunikointilaitteiden, iän ja diagnoosien heterogeenisyyden ja toisaalta vastanneiden vanhempien homogeenisyyden ja pienen kokonaismäärän vuoksi tulokset eivät välttämättä ole laajasti yleistettävissä. Tulokset ovat kuitenkin linjassa kentän aiemman tutkimuksen kanssa, mikä lisää osaltaan tulosten luotettavuutta ja yleistettävyyttä. Lisää tutkimusta aiheesta kuitenkin tarvitaan.
  • Pulkkinen, Mirja (2016)
    Aims. The aim of this descriptive review was to examine the challenges parents of children who need augmentative and alternative communication have experienced in the rehabilitation process. Augmentative and alternative communication can support the communicative skills of individuals with moderate and severe disabilities. Even though the parents’ role in the rehabilitation process is very crucial and has been emphasized during the past decades, relatively few studies has examined this in the AAC rehabilitation which is why further research is much needed. Methods. A systematic search was conducted in four scientific databases. Six studies where parents’ experiences were researched via interviews and questionnaires were chosen to be examined in this study. Results and conclusions. Parents experienced various challenges in the AAC rehabilitation process. These challenges were experienced in different aspects of the process: from device selection to expanding the skills of the individual to different situations. Acknowledgement of the challenges is an important part of planning and enhancing effective rehabilitation.
  • Vandenberg, Maaria (2023)
    Vaikka kosketuksen merkitys on kiistaton, tutkimusta sen merkityksistä on tehty vähän. Tässä tutkimuksessa keskityttiin tutkimaan kosketuksen vaikutusta lapsen ja vanhemman kiintymyssuhteen kehittymiseen. Teoreettinen viitekehys perustui kosketukseen, kiintymyssuhteeseen, sensitiivisyyteen ja varhaiseen vuorovaikutukseen. Tutkimus toteutettiin puolistrukturoituna haastatteluna, jotta vanhempien omat äänet ja näkemykset saataisiin mahdollisimman hyvin kuuluviin. Tutkimuksen tavoitteena oli ymmärtää vanhempien kokemaa kosketuksen merkitystä ja miten se ilmenee lapsen tuntemassa turvallisuuden ja luottamuksen tunteessa. Haastateltavina oli kolme 2-3 vuotiaan lapsen perhettä. Aineiston analysointi toteutettiin teorialähtöisenä sisällönanalyysina. Tutkimustulokset vahvistavat kosketuksen merkityksen lapsen ja vanhemman kiintymyssuhteessa. Kosketus edistää tunnetaitoja, luo turvallisuuden tunnetta ja vaikuttaa lapsen kehitykseen. Vanhempien empatia, lohduttaminen ja kyky tunnistaa lapsen tarpeet ovat tärkeitä tekijöitä. Negatiiviset kosketuskokemukset voivat jättää voimakkaamman vaikutuksen. On tärkeää tiedostaa kosketuksen merkitys ja tukea lapsen kasvua ja kehitystä fyysisen kosketuksen avulla. Tutkimus toi myös uutta tietoa kosketuksen merkityksestä vanhemmuudessa. Vaikka haastatellut korostivat kosketuksen tärkeyttä, heidän omassa lapsuudessaan oli vähän kosketusta. Tämä osoittaa, että aiempien kokemusten puute ei estä ihmisiä ymmärtämästä kosketuksen merkitystä. Lisäksi tutkimus korosti lapsuuden traumojen käsittelyn tärkeyttä ja vanhempien aktiivista työtä parantaakseen kosketuskäytäntöjään.
  • Perttula, Petra-Marja (2017)
    Homeschooling in Finland is a rare phenomenon. This field of study hasn’t been researched widely in Finland, whereas extensive research has been conducted internationally. The reasons for parents to choose homeschooling are one of the most explored topics within the field. Information on their motives can be found in many countries where homeschooling has been researched. This thesis is a descriptive literature review, it explores the homeschooling phenomenon in Finland and abroad – mainly in the USA – and examines motives for parents choosing homeschooling. The theoretical background of the topic was researched by reviewing Finnish and foreign source materials, including literature and articles. The material and the source literature were collected from a selection of literary works and electronic University databases. Homeschooling is an alternative learning method that takes place outside the public or private school environment, usually at home. Parents who homeschool have primary responsibility for monitoring the child's learning. This method of education has increased legitimacy around the world at the same time as the spectrum of families has become more diverse. The reasons for teaching children at home can be categorized in several ways. In this thesis I used the following division to describe the parents' motives: religious reasons, academic reasons, social and environmental perspectives, and family reasons. In addition to the child, the parents and the school, social factors, such as legislation and educational systems must be considered when deciding to homeschool. This is also why the differences between countries can be vast. The thesis found that due to the scope of the topic, the generalization of the results, especially in the context of Finland, should be done with caution. Further studies on the Finnish homeschool phenomenon and the parents' motives to choose homeschooling should be conducted.
  • Marjakangas, Raisa (2020)
    Tämän tutkielman tarkoituksena oli selvittää, vaikuttaako vanhempien koulutustaso nuoren omiin koulutusvalintoihin ja jos vanhempien koulutustasolla on merkitystä, onko meillä koulumaailmassa keinoja vaikuttaa tämän negatiivisiin seurauksiin. Tutkielmassa on lyhyt historiallinen katsaus Suomen koulutusjärjestelmän ja sen tasa-arvon kehityksestä aina 1200-luvulta 2000- luvulle asti, mikä osoittaa, että vaikka yhteiskunnassamme on menty yhdenvertaisempaa ja tasa-arvoisempaa koulutusjärjestelmää kohti, koulutus näyttää periytyvän edelleen. Tutkielmani on systemaattinen kirjallisuuskatsaus ja sen aineisto on kerätty seuraavista tietokannoista: Helka, Finna, Eric, Google Scholar sekä ARTO. Tähän tutkielmaan valikoitui tarkkojen poissulku- ja sisäänottokriteerien perusteella viisi tutkimusta, jotka on julkaistu vuosien 2015-2017 välisenä aikana. Valikoituneista tutkimuksista neljä tarkastelee ilmiötä erilaisten rekisteritietojen avulla ja yksi tutkimus on toteutettu haastattelemalla vanhempia ja heidän lapsiaan. Tarkastelin aineistoa sisällönanalyysin keinoin. Tutkielman tulokset osoittivat, että korkeasti koulutettujen vanhempien lapsilla on suurempi todennäköisyys kouluttautua korkealle asteelle, kun taas matalasti koulutettujen tai koulupudokkaiden vanhempien lapsilla on suurempi todennäköisyys kouluttautua matalalle asteelle tai ajautua vanhempiensa tavoin koulupudokkaiksi. Äidin ja isän koulutaustan erillisistä vaikutuksista esitettiin ristiriitaisia tuloksia. Koulutuksen ylisukupolvisuutta selitettiin muun muassa kulttuurillisella pääomalla. Koulutuksen ylisukupolvisuuden- nimenomaan huono-osaisuuden näkökulmasta- ehkäisemisen keinoksi koulumaailmassa esitettiin lapsille ja nuorille tarjottavan ajan lisäämistä opettajien ja koulun muiden aikuisten toimesta. On huolestuttavaa, että vanhempien koulutustausta vaikuttaa nuoren omiin koulutusvalintoihin, etenkin kun puhumme koulupudokkaiden vanhempien lapsista. Tutkielman tulokset osoittavat, että koulumaailma todella tarvitsisi keinoja koulutuksen ylisukupolvisuuden ehkäisemiseksi ja tämän vuoksi ilmiötä olisikin ensiarvoisen tärkeää tutkia lisää.
  • Hollström, Kristiina (2017)
    In this study it is assumed that students from different family backgrounds have different ap-proaches and attitudes towards learning, which may affect their motivation towards studying. University students’ motivation is examined using goal orientation theory. This study examines if there are any significant differences in students’ goal orientations based on their different backgrounds. Differences between genders and age groups are also examined. In addition, stu-dents’ own thoughts on their parents’ effect on their educational choices are analyzed. The material was collected using an online survey in March 2017. The study had 50 partici-pants, and all of them were university students. Mainly quantitative methods were used when analyzing the material, but the online survey had one open ended question that was analyzed using qualitative content analysis. The quantitative analysis was made using SPSS program. Some of the methods were comparing means using independent samples test, Kruskal-Wallis and Mann-Whitney U test. The results suggest that students with low educated fathers had more performance-avoidance orientation than those with highly educated fathers. There were no differences between age groups or genders. Because of the new approach, we can’t compare the results with other stud-ies. The results imply that a father’s low education may result in adopting performance-avoidance orientation. It would be beneficial to explore, what exactly causes this and could this be prevented in any way.
  • Vehmas, Silja-Maaria (2021)
    Aims. Childhood emotional abuse is a form of maltreatment, which has only slowly received the recognition it deserves in the research literature compared to physical forms of abuse. However, according to some studies, childhood emotional maltreatment might predict even more severe health consequences to a child. So far, emotional abuse in childhood has been linked to a greater risk of psychopathology, such as depression and anxiety. The aim of this bachelor’s thesis was to examine childhood emotional maltreatment as a phenomenon and to explore its psychological consequences to child’s wellbeing and development. A better understanding of childhood emotional abuse can help to recognize, prevent, and cut off parent’s dangerous, but mostly unconscious habits. Methods. Literature search was carried out in PubMed-database in November 2020, using combination of keywords such as “child” or “parental”, “emotional maltreatment” or “psychological maltreatment” and “consequences” or “effect”. Publication date was limited so that only studies that were published in 2010 or later were counted in. In addition, sources of the chosen articles were manually examined, and some of the literature was chosen from there. Ultimately, the chosen literature consisted of 9 articles according to their relevance, publication date and quality. Results and conclusions. Studies reported that childhood emotional abuse predicted later symptoms of depression and anxiety. Children, who had experienced emotional maltreatment in their homes, had weaker self-esteem and resilience in comparison to peers. In addition, they had difficulties in emotion regulation. Preliminary results also suggested to a higher risk in disordered eating, posttraumatic stress disorder and some personality disorders. Findings indicate that emotional maltreatment is a severe form of abuse, which should be taken more seriously in future studies.The risk of emotional abuse has increased during the Covid-19 and lockdown, so further research on the topic and new intervention methods are needed considerably.
  • Virolainen, Hanna (2019)
    Most of the clothes we use today are ready-made garments. A few more generations ago, almost all the clothes were made by hand. Changing the importance of hand-made clothes at the social and everyday level has also influenced our appreciation for crafts. It is known that personal experiences have great significance in the formation of individual values. Our culture and our social environment also affect our values. In this qualitative study, the subject of the study was the appreciations of handmade children's clothing. My starting point for the research was my experience that handmade children's clothes are less appreciated than ready-made clothes. This study examines the views and appreciations of parents of children under school age in handmade children's clothing. The study examines also which handmade children's clothes are still used in families. The research material was collected with a semi-structured questionnaire containing both open and multiple choice questions. The questionnaire was distributed to one of the municipal nursery parents. Of the 45 questionnaires, 16 replies were received and the response rate was 35%. The research material was qualitatively analyzed using content analysis. According to research, parental appreciations for handmade children's clothing was varied. However, expressive, aesthetic, tradition and craftsmanship aspects were most appreciated in handmade children's clothing. The parents' positive experiences had an impact on their views on handmade clothing. The more positive the experiences of the parents were, the more appreciated were the aspects of craftsmanship, tradition and quality of work. If the parents' experiences of handmade clothing were relatively neutral, the aesthetic and expressive views were more pronounced in the valuations. Based on the responses, handmade garments currently used by families with children were mostly knitted woolen garments such as socks, hats, and vases. The most important feature of the clothes currently used by children is comfort. There was no clear link between the appreciation of parents' handmade garments and their handmade clothes for their children. In addition to parental valuations, other factors, such as the availability, price and availability of clothing, also affect decision-making related to the acquisition and introduction of garments.
  • Lehtovirta, Enni (2016)
    The goal of this study was to investigate how do parents think that physical education- orientated daycare affects the voluntary exercise of their children. Parents were also asked what kind of differences do they see between physical education-orientated daycare and ordinary daycare. Another meaning of this thesis was to clear how much do children who go to physical education-orientated daycare do exercise on their free time. The study was executed in private physical education-orientated daycare in Järvenpää. Data was collected with an electric questionnaire that was sent to daycares 3–6-year-old childrens parents. The final number of the parents attending to the study was 18. Half of them were parents of 3–4-year-old children and half of them were parents of children aged 5–6. The main results of this study were parents’ thoughts of the daycares positive influence to their childrens exercise habits as well as childrens low amount of physical activity compared to the national recommandations. Also according to this study parents think that the main difference between ordinary daycares and physical education-orientated daycares is the versatility of physical education. According to the results of this study this versatility can be seen in daycares premises, equipment and the quality of activities.
  • Eronen, Tuomas (2016)
    Goals. The purpose of this study was to research parent's thoughts and impres-sions on children's gender roles. A special inspection of the research was chil-dren's hobbies, colors and plays. I also wanted to look into what the concepts of equality and gender neutral education mean to parents. Methods. The base of the study was 33 parents /guardians. Respondents were males and females. The data was collected by a questionnaire that was carried out by an e-form on the internet. Links to the e-form were shared to three kindergartens that are located in Vantaa. The research is a multimethod research that includes qualitative and quantitative elements. The material from the research was analysed by two different methods quantitative and qualitative. The quantitative data examines differences in hobbies, colors or plays between girls and boys. The differences were examined by analysing average values and standard deviation. The qualitative data was analysed by content analyse. Results and conclusions. Gender and the differences between the genders are a debated issue based on the parents' answers. Parents reverence equality but there are differences in what equality means to them. Parents hope that their children can be him/herself in the kindergarten without any expectations of the gender. Based on average values there are still many differences between boys and girls for example what kind of colors are used in the children's clothes and his / her bedroom. The color pink got remarkable dispersion comparing the results between boys and girls
  • Haukkala, Julia (2017)
    The purpose of my thesis is to examine parents’ views on what information is being exchanged in daily conversations between parents and early childhood education personnel, what factors can make exchanging information more difficult and what function does it have. I approach the topic from the viewpoint of parental involvement. Previous research findings have shown that parents value conversation most of all the forms of cooperation between parents and early childhood education personnel. Parental involvement is also most apparent in the questions parents pose and initiatives they take regarding their own children at daily drop-offs and pick-ups. Yet daily conversations have not been studied much compared to the formal conversations that focus on children's early childhood education plans. To make the exchange of information function well in daily conversations it is important to know more about parents’ views on them. This thesis is qualitative. The material was collected in October 2016 via an Internet-based questionnaire that consisted of open questions and one structured question. The respondents were selected by using snowball sampling. The questionnaire was answered by 34 parents of whom 31 were mothers and 3 were fathers. 28 parents had their children in day care centers and 6 parents had their children in family day care. The children were from one to seven years old. The material was analyzed by using inductive content analysis. Parents and early childhood education personnel exchanged information about the children as members of their own families, information about the children as members of their early childhood education communities and wishes that parents and personnel had for each other. Parents thought that the exchange of information can be more difficult if there are problems in the interactional abilities of the participants of the conversation, in the circumstances of the interaction and in the amount and content of information. The exchange of information was seen to be supporting parenthood, supporting personnel in their work and strengthening the cooperation between parents and personnel. According to the results, parents and personnel seem to exchange diverse information in daily conversations but there are several factors that can make it difficult. It is important to take them into account and to prevent or eliminate them if possible. The results of this thesis indicate that parents view exchanging information as important and perceive it to benefit both the parents and the personnel and consequently also the children.
  • Leppänen, Anniina (2020)
    Ruokatottumusten ja -mieltymysten pohja luodaan jo varhain. Lapsen ruokakasvatuksen vastuu on huoltajilla, joten heillä tulee olla riittävästi tietoa pienen lapsen ravitsemuksesta ja ruokailusta. Päiväkodilla on kuitenkin tärkeä rooli toimia perheen tukena, sillä alle kouluikäinen lapsi saattaa syödä suurimman osan päivän aterioistaan päiväkodissa. Kodin ja päiväkodin ruokakasvatuksen välisen yhteistyön tulee olla sujuvaa ja avointa, jotta lapsen tarpeita pystytään parhaiten tukemaan. Ruokakasvatus on varhaiskasvatuksessa ajankohtainen asia, sillä vuonna 2018 julkaistiin ensimmäistä kertaa omat ruokailusuositukset Terveyttä ja iloa ruoasta – varhaiskasvatuksen ruokailusuositus. Tämän tut-kielman tarkoituksena on selvittää, minkälaisia käsityksiä 3–5-vuotiaiden lasten huoltajilla on varhaiskasvatuksen ruokakasvatuksesta sekä millä lailla he arvioivat kodin ja päiväkodin välistä yhteistyötä. Tämä tutkielma toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Tutkimusaineisto kerättiin sähköisellä kyselylomakkeella kuuden helsinkiläispäiväkodin 3–5-vuotiaiden lasten vanhemmilta loppuvuonna 2019. Tutkielmaan saatiin 16 vastausta. Aineisto analysoitiin laadullisesti sisällönanalyysillä järjestämällä se eri luokkiin. Vanhempien odotukset varhaiskasvatuksen ruokakasvatusta kohtaan koskivat suurimmaksi osaksi ruokailutilannetta sekä ruokakokemusten monipuolisuutta. Vanhemmat odottivat ruokakasvatukselta eniten hyviä pöytätapoja ja yhdessä syömistä sekä odottivat lapsen maistelevan monipuolisesti eri ruokia. Vanhemmat pitivät päiväkodissa tapahtuvaa ruokakasvatusta tärkeänä, mutta joukossa oli myös yksi vanhempi, jonka mukaan erillistä ruokakasvatusta ei tarvita. Yhteistyötä arvioitaessa esiin nousi, että yhteistyö oli vähäistä, jos lapsella ei ollut ruokailun suhteen mitään pulmia. Vanhemmat käsittivät kodin ja päiväkodin ruokakasvatuksen välisen yhteistyön lähinnä tiedottamiseksi siitä, onko lapsi syönyt. Vanhempien mukaan yhteistyötä voisi lisätä sekä henkilökohtaisilla että yhteisillä keinoilla. Henkilökohtaisista keinoista vanhemmat mainitsivat päivittäiset kuulumisten vaihdot, reissu-vihkon sekä varhaiskasvatussuunnitelmakeskustelut. Yhteisistä keinoista esiteltiin vanhempainillat, ruokalistat sekä vanhempien osallistumisen ruokailuhetkeen.
  • Lahti, Anni (2018)
    Tavoitteet. Autismikirjon häiriön diagnoosi on nykyisin mahdollista asettaa jopa 18 kuukautta vanhalle lapselle. Varhainen diagnosointi on synnyttänyt tarpeen vanhempien ohjaukseen keskittyville varhaisinterventioille, sillä alle 36 kuukautta vanha lapsi viettää valtaosan ajasta vanhempiensa seurassa. Autismikirjon häiriön kuntoutukseen on kehitetty paljon erityisesti applied behavior analytic –pohjaisia menetelmiä, mutta näiden rinnalle tarvitaan lapsen luontaiseen kasvuympäristöön tuotavia menetelmiä. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli tarkastella, vaikuttaako vanhempien ohjaus positiivisesti autismikirjolla olevien lasten sosiaaliseen käyttäytymiseen ja kommunikointitaitoihin lapsen ollessa alle 36 kuukautta vanha. Tutkimuksessa selvitettiin, kuinka vanhempia on ohjattu ja millä tavalla kehitys ilmeni lasten sosiaalisessa käyttäytymisessä ja kommunikaatiossa. Menetelmät. Tutkimus toteutettiin integroivana kirjallisuuskatsauksena. Aineisto koottiin yhteensä kolmesta tietokannasta. Hakusanat valittiin vastaamaan mahdollisimman hyvin tutkimuksen aihetta ja koehakujen perusteella hakulausekkeeksi muodostui ”autism AND early intervention AND (parent counselling OR parent coaching OR parent education) AND communication”. Lopullinen aineisto sisälsi kuusi vuosina 2011-2018 julkaistua tutkimusartikkelia. Aineistoon valittiin vain tutkimuksia, jotka koskivat alle 36-kuukautisia lapsia ja heidän vanhempia ilman liitännäisdiagnooseja. Tulokset ja johtopäätökset. Vanhempiin keskittyvällä ohjauksella ja kouluttamisella havaittiin olevan positiivinen vaikutus lapsen kehitykseen. Kuitenkin tulokset olivat osittain ristiriidassa keskenään, mikä kertoi jatkotutkimuksen tarpeesta. Vanhempia ohjattiin tunnistamaan lapsensa kehitystaso ja mukauttamaan omaa toimintaansa lapsen kommunikointialoitteiden mukaan. Lisäksi heille opetettiin autismikirjon häiriön kuntoutuksen kannalta keskeisiä teemoja. Lasten sosiaalinen käyttäytyminen ja kommunikointi paranivat erityisesti reseptiivisen kielitaidon ja vanhempiin orientoitumisen kannalta, mutta kehitys ei pääsääntöisesti jatkunut intervention seurantajaksolla. Vanhempien ohjauksen ei havaittu vaikuttavan autismikirjon häiriön ydinoireisiin, mutta vanhempien ohjauksen todettiin olevan tarpeellista ydinoireisiin kohdennettujen interventioiden tukena.
  • Valjakka, Ira (2024)
    Tavoitteet. Kouluun kiinnittyminen on moniulotteinen ilmiö, joka usein käsitetään koostuvan emotionaalisesta, kognitiivisesta sekä toiminnallisesta ulottuvuudesta. Aiemmat tutkimukset osoittavat, että vanhempien osallisuus ja oppilaille antama tuki ovat yhteydessä siihen, kuinka kiinnittyneitä oppilaat ovat koulunkäyntiin ja opiskeluun. Tämän tutkielman tavoitteena on kartoittaa, millaisia vanhempien osallisuuden muotoja tutkimuksissa on havaittu, sekä kuinka vanhempien osallisuus ja osallisuuden muutokset ovat yhteydessä oppilaiden kouluun kiinnittymiseen. Menetelmät. Tämän tutkielman tutkimusmenetelmänä oli systemaattinen kirjallisuuskatsaus. Tutkielman aineistoksi valikoitui kymmenen vertaisarvioitua tutkimusartikkelia, jotka käsittelevät vanhempien osallisuuden ja kouluun kiinnittymisen yhteyttä. Tutkielmassa tavoitteena oli koota sekä tiivistää aiheeseen liittyvää tutkimusta. Aineiston keräämisessä hyödynsin systemaattista hakua kahdesta eri tietokannasta, jotka olivat Scopus ja Web of Science. Hakulausekkeena oli: ("school engagement" OR "student engagement" OR ”academic engagement”) AND (parent* OR caregiver*). Seuloin artikkelit otsikon, tiivistelmän ja lopulta koko tekstin tasolla. Lisäksi rajasin aineiston vuosiin 2022–2023. Analysoin aineistoon kuuluvien tutkimusartikkeleiden tuloksia, ja jaoin tutkimuskysymykseen vastaavat havainnot osioihin. Tulokset ja johtopäätökset. Vanhempien osallisuudella on positiivisia vaikutuksia oppilaiden kouluun kiinnittymiseen. Havaittiin emotionaalista ja lämmintä osallisuutta, kognitiivista, päivittäistä sekä akateemista ja toimintaan liittyvää osallisuutta, ja lisäksi osallisuuteen liittyen tärkeinä asioina korostui vanhempien ja oppilaiden välinen kommunikaatio sekä autonomian tukeminen. Lisäksi vanhempien osallisuuden muutokset ovat yhteydessä kouluun kiinnittymiseen. Havaittavissa oli myös vanhempien sukupuolen vaikutuksia kouluun kiinnittymiseen, mutta korostui, että oppilaat, joiden molemmat vanhemmat osallistuivat koulunkäyntiin saman verran, olivat eniten kiinnittyneitä kouluun. Tämän tutkielman tulosten valossa vanhempien osallisuudella näyttäisi olevan tärkeä rooli kouluun kiinnittymisen suhteen, mutta kaikki osallisuuden muodot eivät ole yhtä vahvasti yhteydessä kouluun kiinnittymiseen.
  • Chau, Vy (2017)
    The aim of this study is to clarify parents opinion about involvement and their own role of participation in their children’s music hobby. The research problems are how parents feel they are involved in their children’s music hobby and how they describe their own role in it. Participation as a subject is current and highly discussed topic in our modern society. Participation of children and parents have also been taking attention in education. Studies have shown that parents participation and involvement has a big impact on children’s development and learning. There are many researches about children's participation but not much about parents involvement. Hobbies have also taken bigger roles in children's education in our modern society and children are put more into different hobbies. In this study, the hobby is limited to music only because many researchers have stated that music hobby can have a significant impact on children's cognitive development. The study material was collected by interviewing parents with children who play music. There were five interviewees and they were selected by chance. The children of the interviewees were elementary school age and they all played at least one instrument. The interviews were conducted as a theme interview. All the interviews were recorded and transcripted. The material has been analyzed by theory-driven content analysis. The material has been themed, typified, grouped and reduced. The study results show differences but also similarities in parents view of their own participation and involvement in general. Music as a hobby is seen as good and parents try to encourage their children in their hobby. However the amount of parents participation varies. Many feel that they can have an impact on their children's hobby, but some also feel that their participation has no effect on their children. It can also be assumed that parents own musical background has an influence on their opinions about the subject. This study raises parents' views and opinions and these study results can help promote the cooperation between children, parents and teachers.
  • Kolmonen, Mari (2020)
    Tavoitteet. Tutkimuksen tarkoituksena oli kuvata ja analysoida lapsiperheissä tapahtuvaa käytettävissä olevien rahojen hallinnoimista puolisoiden kesken ja sen vaikutuksia lapsiperheiden sisällä. Tutkimustehtävänä oli myös tulkita mahdollisia erilaisten rahan hallinnointimuotojen ja niiden vaikutuksien yhteyksiä. Aiemmat tutkimukset ovat osoittaneet erilaisia rahan hallinnoinnin muotoja, mistä on aiheutunut lapsiperheissä positiivia ja negatiivisia vaikutuksia, mitä tämän tutkielman tavoitteena on syventää. Menetelmät. Tutkimus toteutettiin keräämällä kahdesta internetin perheaiheisiin keskittyneistä keskustelupalstoista aineistoksi rahan hallinnoimiseen liittyneitä keskusteluja tietyllä aikavälillä. Aineisto koostui 33 keskustelusta, joissa kommenttien määrä vaihteli viiden ja 503 välillä. Aineisto analysoitiin teoriaohjaavan sisällönanalyysin avulla. Tulokset ja johtopäätökset. Perheissä rahaa hallinnoitiin omien tilien, yhteisten tilien sekä näiden yhdistelmällä eli yhteisten ja omien tilien avulla. Puolisoiden erot rahankäytössä ja rahaan liittyvässä päätöksenteossa edistivät perheessä erillisten tilien käyttöä. Kun taas vanhempien saman tyyppinen rahankäyttö näytti lisäävän yhteisten tilien käyttöä. Omista tileistä huolimatta perheissä korostui yhteisöllinen näkemys eli rahat ovat yhteisiä, mikä näkyi myös yhteisten tilien taustalla. Omien ja yhteisten tilien kohdalla ainoastaan omissa tileissä korostui yksilöllinen ja riippumaton näkökulma. Vaikutuksina erilaisista hallinnointimuodoista nousi esiin riitely tai sen puuttuminen, tyytyväisyys sekä samanlainen tai eritasoinen elintaso. Samantasoinen elintaso koettiin tavoiteltavaksi kaikissa hallinnointimuodoissa. Eritasoista elintasoa ja riitelyä havaittiin silloin, kun rahoja ei hallinnoitu yhteisillä tileillä esimerkiksi hoitovapaan aiheuttaman muutoksen myötä. Tyytyväisyyttä ja riitelemättömyyttä havaittiin kaikissa hallinnoinnin muodoissa. Jokaisen perheen onkin löydettävä itselleen sopivin hallinnointimuoto, sillä se, mikä sopii toiselle, ei välttämättä sovi itselle.
  • Karvetti, Nea (2024)
    Alkoholikasvatukseen liittyvät tutkimukset Suomessa ovat keskittyneet pääsääntöisesti vanhempien kasvatuskäytänteiden ja nuorten alkoholinkäytön yhteyksiin. Vanhempien omia jäsennyksiä alkoholikasvatuksesta ei kuitenkaan ole tutkittu laajasti, minkä vuoksi tässä tutkimuksessa keskityn siihen, miten vanhemmat itse käsittävät ja jäsentävät lapsilleen antamaa alkoholikasvatusta. Kehystän tutkimustani vanhemmuustyylien, sosiaalisen oppimisen teorian ja mallioppimisen teoriataustan avulla. Tarkastelen vanhempien harjoittamaa alkoholikasvatusta suomalaisessa alkoholikulttuurissa, sen omalaatuisuuden ja erityispiirteiden valossa. Tutkimuskysymykseni ovat 1) Mikä on vanhempien rooli lastensa alkoholikasvatuksessa ja 2) Millä tavoin vanhemmat mieltävät oman alkoholinkäytön kuuluvan kasvatukseen ja vaikuttavan lapsiin? Toteutin tutkielmani kuvailevana kirjallisuuskatsauksena. Aineistoni koostui kahdeksasta vertaisarvioidusta tutkimusartikkelista. Analysoin valitsemaani aineistoa sisällönanalyysin keinoin. Aloitin aineiston silmäilystä, jonka jälkeen kävin artikkelit läpi yksityiskohtaisesti lukemalla ja yliviivaamalla tutkimuskysymysteni kannalta oleelliset kohdat sekä laadin taulukon, johon keräsin keskeiset tulokseni tutkimuskysymyksittäin. Tutkimusaineistoni perusteella vanhempien alkoholikasvatuksesta erottui viisi eri roolia; esimerkki tai roolimalli, kohtuukäyttöön kasvattaja, alkoholikeskustelun osapuoli, lasten suojelija ja kontrolloija. Vanhempien oman alkoholinkäytön osuus kasvatuksessa ja sen vaikutus lapsiin herätti artikkelien vanhemmissa eriäviä mielipiteitä esimerkiksi sen suhteen, onko soveliasta juoda lasten nähden. Tuloksista voidaan kuitenkin todeta, että vanhempien oma alkoholinkäyttö antaa lapsille malliesimerkin sen käyttöön, ja vanhemman alkoholinkäytön todistaminen voi herättää lapsissa negatiivisia tunteita.
  • Määttä, Päivi (2016)
    The purpose of this study was to research the division of work in families with children and the gender roles in everyday housework and the satisfaction of the parents with the prevailing division. In addition to that the agreements between parents on sharing housework were interesting to research. Previous studies have shown that the division of work between parents has an effect on the wellbeing of families (Paajanen, 2003; Korhonen, 2004). The following study questions were created to discover the central phenomena: 1) In which way do parents share housework in families with children? 2) How have the parents agreed on sharing housework? The hypothesis was that gender roles are seen in the division of work and that women do more housework than men. Both quantitative and qualitative methods were used. 16 couples participated in the research and each couple had at least one child who goes to school. The inquiry was made by a half structured web questionnaire in May 2016. The material was analysed by a theoretical quantitative analysis which was completed with a qualitative analysis of the content. The research defined how 30 different chores and jobs were divided between parents and according to the results women did all housework more than men except for six chores. Gender could be seen in the division of work between spouses. 17 per cent of the parents informed that they had made agreements with their spouses. Some reasons for sharing work were eg. time, ability and interest. 90 per cent were satisfied with the division. The results resemble previous studies but this study shows how men nowadays participate more in taking care of their children. This result differs from previous researches. The study could be applied eg. in parent training in counselling bureau where parents are supported to manage in daily life and share responsibilities in new family situations. Future researches could be made about the impact of parents` socio economical status on sharing housework and about the impact of sharing on parents` happiness in their relationship. Other subjects of future studies could also be the division of responsibilities and housework in blended families and how children participate in housework.