Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Title

Sort by: Order: Results:

  • Tenkanen, Melina (2024)
    Tavoitteet. Puhevammainen ihminen ei tule arjessaan toimeen puheella ja voi kohdata vuorovaikutuksessaan paljon haasteita. Puhetta tukeva ja korvaava kommunikaatio voi mahdollistaa puhevammaisen vuorovaikutuksen ympäristönsä kanssa, mutta ilman ympäristön tukea ja osaamista kommunikointi jää helposti todella niukaksi. Aiemmat tutkimukset osoittavat, että kommunikaatiokumppanin ohjaaminen on tehokas tapa tukea ja vahvistaa puhevammaisen mahdollisuuksia kommunikaatioon ja itsensä ilmaisuun. Tämä tutkimus pyrkii selvittämään kommunikoinnin kehittämisen näkökulmasta, miten videopohjaisia interventioita voi hyödyntää puhevammaisen kommunikaatiokumppanin ohjauksessa ja millaisia tuloksia niiden käytöstä on saatu. Menetelmät. Tutkielman menetelmänä käytettiin integroivaa kirjallisuuskatsausta. Tiedonhaku tehtiin Ovid Medline sekä Scopus -tietokannoista hakulausekkeella (video intervention OR video feedback OR video record* OR video training) AND (intellectual disabilit* OR developmental disabilit OR complex communication OR communication disorder* OR communication aid*) AND (parent* OR partner* OR staff OR famil* OR caregiver* OR teacher*). Ovid Medlinessa hakulausekkeeseen lisättiin vielä termi training, sillä se tarkensi hakua oikeaan suuntaan. Scopuksessa kyseistä lisäystä ei tarvinnut tehdä. Lopulliseksi tutkimusaineistoksi muodostui viisi vuosina 2011–2023 julkaistua artikkelia. Aineistoa analysoitiin tutkimuskysymysten pohjalta ja etsittiin niihin vastauksia. Tulokset ja johtopäätökset. Videoita hyödynnettiin tutkimusaineistossa videopalautteen, videomallintamisen sekä videoapplikaatioiden muodossa. Jokainen tutkimus raportoi tilastollisesti merkitseviä tuloksia vuorovaikutuksen eri osa-alueilta intervention päätyttyä. Interventiot koettiin myös tehokkaiksi ja sopiviksi tavoiksi kehittää vuorovaikutuksen laatua. Interventioiden pitkittäisvaikutuksia ei kuitenkaan tarkasteltu kuin yhdessä tutkimuksessa, ja otoskoot olivat pääosin pieniä. Aineistossa käytetyillä videopalautteella sekä videomallintamisella on näyttöä erilaisista interventioista, ja niillä näyttää olevan positiivisia vaikutuksia myös kommunikaatiokumppanin ohjauksessa. Kyseisiä videointerventioita on syytä tutkia lisää muun muassa niiden pitkäaikaisvaikutusten osalta. Videointerventioita tulisi myös verrata toisenlaisiin interventioihin kyseisessä kontekstissa, jotta parhaat menettelytavat kommunikaatiokumppanin ohjaukseen olisi mahdollista löytää.
  • Österberg, Pekka (2020)
    Tässä tutkimuksessa perehdytään perusopetuksen käsityönopettajien käyttämiin didaktisiin rat-kaisuihin käsityötekniikoiden opetuksessa. Tutkimuksen tavoitteena on selvittää, missä määrin vi-deotutoriaaleja käytetään käsityötekniikoiden opetuksessa ja millaiset tekijät ovat yhteydessä nii-den käyttöön. Tutkimus vastaa kysymykseen, missä määrin käsityön opettajat käyttävät video-tutoriaaleja käsityötekniikoiden opetuksessa, millaisia kokemuksia opettajilla on videomuotoisesta opetusmateriaalista ja mitkä tekijät ovat yhteydessä videotutoriaalien käyttöön. Tutkimuksen teoria pohjautuu käsityötieteen ja kasvatustieteen lähteisiin, joissa tarkastellaan vi-deotutoriaalien potentiaalia opetuksessa ja käsityötaitojen oppimisen lainlaisuuksia. Vaikka vuo-rovaikutuksen merkitystä oppimisessa korostetaan, pidetään videotutoriaaleja yleisesti toimivina opetusmenetelminä. Monipuolisiin opetusmenetelmiin kannustetaan ja mahdollisimman monien aistien hyödyntämistä pidetään oppimisen kannalta positiivisena asiana. Videomuotoinen oppi-materiaali aktivoi näkö ja kuuloaistin sekä soveltuu hyvin praktisten taitojen kuten käsityötaitojen oppimiseen. Samalla kun videomuotoisen opetusmateriaalin tutkimus lisääntyy ovat käsityötaitoja käsittelevät videotutoriaalit laajalti yleistyneet verkossa. Tutkimuksen aineisto kerättiin kyselytutkimuksella ja perusjoukko oli Suomessa perusopetuksessa työskentelevät käsityönopettajat. Kyselyllä pyrittiin tavoittamaan mahdollisimman suuri määrä pe-rusjoukon edustajia ja näin saavuttamaan vastaajien edustavuus perusopetuksessa työskentele-vien käsityöopettajien keskuudessa sekä tutkielman tulosten hyvä yleistettävyys. Tutkimuksen aineistosta kävi ilmi, että videotutoriaalit soveltuvat vastaajien mielestä käsityötekniikoiden opetukseen ja niitä käytetään säännöllisesti käsityötekniikoiden opetuksessa perusopetuksessa opetuksen tukimateriaalina. Videotutoriaalit eivät kuitenkaan korvanneet opettajan opetusta. Merkittävä enemmistö vastaajista näyttivät videotutoriaaleja youtube.comin välityksellä ja niitä katsottiin useimmiten joko oppilaiden omilta laitteilta tai yhteisesti valkokankaalta. Videotutoriaalien käyttöön yhteydessä olleet taustamuuttujat olivat opetettavat työtavat, sukupuoli ja kokemukset positiivisista oppimistuloksista. Tekstiilityön työtavoissa käytettiin videotutoriaaleja tekniikan opettamisessa teknisiä työtapoja enemmän ja naiset käyttivät videotutoriaaleja miehiä enemmän. Kyselyn tulosten yhteenvetona voidaan todeta käsityöopettajien pitävän videotutoriaaleja soveltuvina opetusmenetelminä käsityötekniikoiden opetukseen. Sopivien videotutoriaalien löytäminen ja videotutoriaalien tuottamisen haasteet muodostavat suurimman esteen videoiden käytölle.
  • Pohjansuo, Jaana (2016)
    Objectives. A video-delivered speech therapy is noted to be effective, but to achieve this its quality must be as good as in face-to-face settings. The purpose of this literature review was to determine whether video-delivered speech therapy is as effective as face-to-face speech therapy, and in addition consider other factors that affect telespeech. Methods. The first literature search was completed from the next databases: Academic Search Complete (EBSCO), ERIC (Proquest), MEDLINE (Ovid), MLA Intl Bibliography (EBSCO), Science Direct (Elsevier) and Scopus (Elsevier) using following search terms: "speech_therapy/speech-language_pathology+effect*/efficacy/outcome+telepractice/telespeech/telerehabilitation/telehealth/telemedicine". There were 486 results, and four research articles were selected out of these. After that a second search was completed from Google Scholar using terms telespeech+(aphasia/anomia/apraxia/dysarthria/dysphagia/language_impairment/stuttering/voice_disorders/articulation/stroke/effectiveness/efficacy/efficiency/adults). There were no relevant results. The material was formed using content analysis. Results. The interventions in this literature review were as effective in video-delivered speech therapy as in face-to-face speech therapy. There were some problems in audio and video quality, but telespeech saved time and costs. In addition participants who received video-delivered therapy were satisfied with it.
  • Pohjonen, Emma (2016)
    The advancing of participation is an important objective both in Finland and more widely in Europe. The aim of advancing participation is to reduce poverty, exclusion and inequality. The purpose of this research was to study the experiences the clients of adult social work have of their participation in the process of social work. The experiences of the adult social work clients is an interesting area of study because the service is rarely used completely free willingly. The aim of this research was to study how preconditions, obstacles and possibilities of participation are shown in the experiences of the clients. The research question is, how the client of adult social work experiences his / her participation in the process of social work. The data was collected by interviewing four clients of adult social work who live in Helsinki. The interviews were implemented as half structured theme interviews. The research data was analyzed using data-driven content analysis. In addition, also means of the discourse analysis were used. All of the interviewees were willing to meet with the social worker and they contacted the social worker by choice. They expected the social worker to help with practical issues and financial support. An important aim of all the interviewees was to become self-sufficient. Also, all of them underlined the meaning of the relationship and interaction with the social worker. As a summary it can be stated that the interviewees were not fully aware of the services of adult social work, and according to their experiences working with the social worker wasn’t particularly planned and change-oriented. As a conclusion it can be stated that it would be good to pay more attention to advertising services, as well as developing the content of adult social work and clarifying the work done by a social worker in adult social work.
  • Rinta-Lusa, Heidi (2018)
    The aim of this research was to find out, what are the most unforgettable memories that people have from day care. The memories were examined with the help of the law of early childhood education and other directional documents, and through the categories of interaction, play and guided activities, or basic care. Another aim was to find out, whether the most unforgettable memory was positive or negative. There has been previous research about memories from grade school, however a similar research about memories in day care hasn’t been done. The research was conducted as a survey. 60 people, who have been in day care in Finland from 1950s to 2000s, answered a web questionnaire. The data was collected in January and February in 2017 through a link shared on the social media, and on the 27th of January in 2017 at the Educa Fair, where visitors answered the questionnaire on a tablet. The research participants were asked to describe a memory they remember best from their time spent in day care. Also the research participants were asked, how do they feel about the memory described, and how old were they at the time. The data was analyzed through qualitative content analysis. The results show that the most unforgettable memories from day care dealt with relationships, play and other activities, or basic care. The memories concerning relationships at the day care were about interaction between friends, early childhood educators or other staff at the day care centre. The memories about play and other activities had to do with memories about playing at the day care centre or nearby and activities such as celebrating birthday parties and spending time outdoors. The memories concerning basic care were about rest and eating. All these three categories included both positive and negative memories. The memories concerning relationships, play and other activities were mostly positive, whereas memories about basic care were mainly negative.
  • Kylmäkoski, Krista (2021)
    Tämän laadullisen, kertomuksellisen tutkimuksen tavoitteena oli kuvata vieraan kielen opettajien ammatillisen identiteetin rakentumista alanvaihdon ja uranmuutoksen äärellä. Aiemmat tutkimukset (mm. Eteläpelto & Vähäsantanen, 2006; Ibarra, 1999; Heikkilä, 2019) ovat osoittaneet ammatillisen identiteetin muuttuvan alanvaihdon myötä. Vieraan kielen opettajien ammatillista identiteettiä ovat Suomessa tutkineet mm. Hahl & Mikulec, 2018 ja Ruohotie- Lyhty, 2013, ja opettajien alanvaihtoa mm. Almiala (2008), tutkimusten tekemättä kuitenkaan eroa opettajaryhmien välillä. Tässä tutkimuksessa kuvataan vieraan kielen opettajien ammatillisen identiteetin rakentumista uranmuutoksen äärellä, jota ei ole vielä Suomessa tutkittu. Tutkimuksen tavoitteena on siis yhtäältä jatkaa ja toisaalta laajentaa tutkimusta opettajien ammatillisen identiteetin tutkimuksesta ja uranmuutoksesta. Tutkimuksen aineisto koottiin etäyhteyksin järjestetyn temaattisen, kerronnallisen ryhmä-keskustelun muodossa, johon tutkija osallistui sisäpiiritutkijana (ks. mm. Juvonen, 2017). Ryhmäkeskusteluun osallistuneet (N = 3) olivat alaa vaihtaneita tai alanvaihtoa harkitsevia vieraan kielen opettajia. Aineiston analyysissä on hyödynnetty teoriaohjaavaa ja aineistolähtöistä, temaattista analyysiä sekä kertomuksellista analyysimenetelmää. Tutkimuksen tulokset vahvistavat aiempia tutkimuksia vieraan kielen opettajan ammatillisen identiteetin rakentumisesta kasvattajuuden ja opetettavan aineen asiantuntijuuden kautta. Vieraan kielen opettajien uranmuutostarinat rakentuivat yksilölliseen elämänkertaan sitoutuneina kertomuksina, jotka vaativat yksilöltä aktiivista oman osaamisen reflektointia ja ammatillista kehittymistä. Tutkimuksessa uranmuutostarinat näyttäytyvät ajassamme seikkailuna tai kokeilunhaluna, oppimiskertomuksena ja kehittymisenä, ja toisaalta sopeutumisena ja luopumisena. Uranmuutostarinat rakentavat osaltaan aikamme affektiivisen, kokemuksellisen kertomisen tapaa. Tärkeiksi teemoiksi työelämän muutosten kannalta muodostuivat työelämän pedagogisoituminen (ks. Jyrhämä, 2021) ja joustavuus. Jatkotutkimusaiheiksi ehdotetaan tulevaisuuden pedagogisen asiantuntijuuden tutkimusta sekä joustavan ammatillisen identiteetin kehittymisen monialaista tutkimusta.
  • Mokkila, Anni-Maarit (2021)
    Tämän tutkimuksen tavoitteena oli tutkia vieraan kielen opiskeluun liittyvästä ahdistusta aikaisemman tutkimuskirjallisuuden pohjalta. Asetin kaksi tutkimuskysymystä, joiden pohjalta lähdin analysoimaan tutkimuksia: 1. Mikä merkitys opettajalla on oppilaiden kokeman ahdistuksen kannalta? 2. Miten opettajan tulisi tukea oppilaita? Päädyin tutkimaan aihetta tästä näkökulmasta, sillä aikaisemmat tutkimukset ovat osoittaneet, että opettajan rooli vieraan kielen opiskeluun liittyvän ahdistuksen kannalta on merkittävä, mutta opettajilla ei ole monesti tarpeeksi tietoa ja osaamista käsitellä sitä. Tutkimukseen päätyi yhteensä yksitoista aikaisempaa tutkimusta. Teoriaosuudessa käytin aiheesta tehtyjä aikaisempia julkaisuja ja tutkimuksia. Aineiston keräsin Helsingin yliopiston kirjaston Helka-tietokannasta ja Google Scholarista. Toteutin tutkielman kuvailevana kirjallisuuskatsauksena, jonka tarkemmaksi muodoksi valitsin narratiivisen orientaation. Löytämiäni lähteitä analysoin laadullisella sisällönanalyysillä. Tutkimuksen pohjalta selvisi, että opettajat korreloivat merkittävästi oppilaiden kokeman ahdistuksen kannalta. Mikäli oppilaat eivät kokeneet saavansa tukea, se lisäsi epämukavuuden tunnetta. Opettajat nähtiin ei helposti lähestyttävinä ja heidän ajateltiin keskittyvän negatiivisen arviointiin. Opettajilla oli monia keinoja, joilla voi tukea oppilaita. Tuen todettiin vaikuttavan positiivisesti kaikilla oppimisen alueilla joko suoraan tai välillisesti. Erilaisia tuen keinoja olivat: positiivinen palaute, aito kiinnostuneisuus, yksilöllisten erojen huomioiminen, positiivinen suhde opettajan ja oppilaiden välillä, luokan hyvä ilmapiiri, kielten opiskeluun liittyvien harhakäsitysten murtaminen, virheiden korjaaminen ei ole liiallista, oppilaita ei syyllistetä virheistä, monipuoliset ja leikilliset työskentely- ja tehtävämuodot. Todettiin myös, että jokaisen oppilaan yksilöllinen huomio etenkin luokissa, joissa on paljon opiskelijoita, voi olla jopa mahdotonta. Tärkeintä on kuitenkin, että opettaja on tietoinen ahdistukseen vaikuttavista tekijöistä ja sen ilmenemismuodoista ja on valmis ottamaan nämä seikat opetuksessaan huomioon niin paljon kuin mahdollista.
  • Pitkänen, Taru (2019)
    This bachelor’s thesis provides an overview of various approaches used for learning a foreign language. It is carried out as a literature review and in addition to focusing on the approaches that support the development of language skills, I discuss how these approaches support the development of cultural knowledge. The theoretical background is based on Van Lier's socio-cultural theory of foreign language learning through language exposure, language processing, language internalization, and ultimately foreign language proficiency. In addition, I discuss the goals of teaching a foreign language as specified by the curriculum set by the Finnish National Board of Education in 2014. My thesis also investigates/considers the textbooks used in foreign language teaching - as well as the new, non-formal and alternative forms of foreign language learning, including student exchange in a different cultural and linguistic environment and the use of the internet and software/applications developed for language learning. The key concepts include teaching, learning, technology, and cultural knowledge related to a foreign language. While focusing on to the content of foreign language textbooks and course materials from the qualitative point of view, the source and target cultures, and the interaction between these cultures function as additional key concepts of this work. Various linguistic and cultural encounters in schools, at work and in hobbies have recently become a central part of everyday life for many Finns. For this reason, studying foreign language learning and teaching - and possibly further developing good approaches for learning - are crucial in the modern society where ever-increasing globalization, world trade, immigration, international interaction and the shared world policy have become increasingly important. By including the target culture to foreign language teaching, students learn to reflect on the relationship between languages and cultures, and their personal identities from linguistic and cultural perspectives. Foreign language teaching is seen as an important resource for the future of Finland. Although foreign language teaching has strongly focused on textbooks and foreign language literature, primary school education has also succeeded in incorporating technology that supports language teaching. However, pedagogical platforms and applications currently provide a relatively small support for foreign language teaching. Also student exchange, as well as foreign language courses abroad, mainly improve fluency and confidence within the level of language skills already acquired.
  • Heikkonen, Milla (2017)
    Alienating parent tries to ally with their children and tries to separate them from the other parent. The purpose of the parental alienation might be making the relationship of the children and the other parent more difficult - or even to break the bond. Parental alienation is especially common with high conflict divorce families and in child-custody disputes. Approximately 10 – 30 % of these high-risk families confront parental alienation. The prevalence of parental alienation in Finland has not yet been researched. In this review, I evaluated the evidence of what factors might have led to parental alienation and if those factors are identical to those causing the divorce. In this review, I considered what are the long-term effects of parental alienation to child’s welfare and if these effects are the same as the general effects of experiencing parent’s divorce. Parental alienation had significant long-term effects on low self-esteem, social problems, higher risk of the child experiencing their own divorce, abuse in the childhood, alcohol and drug problems, being less educated and unemployed and later being alienated from their own children. Through this review, I will deal with the general issues within the parental alienation research.
  • Heiniö, Kirsi (2023)
    Tavoitteet. Tutkimuksessa tarkastellaan ympäristövastuullisen kulutuskeskustelun suhdetta Herbert Marcusen kriittiseen yhteiskuntateoriaan. Samalla tutkitaan Marcusen kriittisten ajatusten ajankohtaisuutta suhteessa tämän päivän suomalaiseen ympäristövastuulliseen kuluttajuuteen. Havainnollistavana esimerkkinä käytetään markkinatalouden ideologiaa tukevaa viherpesua. Marcuse on argumentoinut, että yksilöt ovat vieraantuneet omista todellisista tarpeistaan ja heidän tarpeensa ovat muokkaantuneet teollistumisen myötä yhdenmukaisiksi markkinataloutta edistävän yhteiskunnan tarpeiden kanssa. Täten on muodostunut yksiulotteinen yhteiskunta ja väärät tarpeet. Aiemmat tutkimukset ovat tulkinneet Marcusen kritiikille ja yksiulotteiselle yhteiskunnalle vastavoimana ympäristövastuullisen kulutuksen. Tämän tutkimuksen näkökulma tähän lähtökohtaan on kriittinen. Tutkimuksessa kuluttajia tulkitaan moniulotteisina ja kotitalouden muodostavina yksikköinä. Kuluttajan ja kotitalouden suhdetta ympäristöön selitetään Bubolz & Sontagin inhimillisen ekologian kautta: keskiössä ovat ihmisen aikaansaamien, käyttämien ja hallitsemien resurssien luova sopeuttaminen, kehittäminen ja niiden suhde eri ympäristöjen kestävyyteen. Menetelmät. Tutkimus on luonteeltaan kuvaileva, integroiva kirjallisuuskatsaus. Tarkoituksena oli kuvata valittua ilmiötä (ympäristövastuullinen kulutus ja viherpesu) kriittisessä valossa käyttäen valmista mallia (kriittinen yhteiskuntateoria) työkaluna. Aineiston hankinnassa käytettiin apuna systemaattiselle kirjallisuuskatsaukselle ominaista mallia, jossa tarkasteluun otettiin monipuolisesti kotimaista ja kansainvälistä aineistoa. Kirjallisuuskatsausta tukemaan suoritettiin pienimuotoinen tapaustutkimus, jonka aikana hankittiin valokuva-aineistoa viherpesuun ja ruskeaan kartonkipakkaukseen liittyvää esimerkkiä varten. Tämän tarkoituksena oli esimerkin kautta konkretisoida valittua teemaa. Tulokset ja johtopäätökset. Tutkimuksen tuloksena kuluttajaa riistävää viherpesua tulkittiin välineenä, joka muodostaa ympäristövastuulliseen kuluttajuuteen sitoutumisesta Marcusen kuvailemia vääriä tarpeita ja vieraantumista. Vieraantumisen estämiseksi ympäristövastuullisen kuluttajan tulee olla kriittinen, tietoinen, tiedostava ja vastuullinen. Tutkimuksen avulla haluttiin korostaa inhimillisen kuluttajan päätösten todellisia vaikutusmahdollisuuksia ilmastokriisin hillitsemiseksi.
  • Lahti, Jatta (2022)
    Tämän tutkimuksen tarkoitus on käsitellä vieraskielisten kotien ja koulun välistä yhteistyötä. Vieraskielisiä ovat ne henkilöt, joiden äidinkieli on jokin muu kuin kotimaiset kielet, eli suomi, ruotsi tai saame. Kodin ja koulun välinen yhteistyö tapahtuu kolmen osallistujan, huoltajien, oppilaan ja koulun, välillä. Kodin ja koulun välinen yhteistyö on tärkeää oppilaan hyvinvoinnin, koulumenestyksen ja oppimistulosten kannalta. Vieraskielisten määrä on kasvanut Suomessa viimeisten vuosikymmenten aikana, ja lisääntynyt kielellinen ja kulttuurinen moninaistuminen on tuonut mukanaan uusia haasteita, joihin koulun ja koulujärjestelmän on täytynyt pyrkiä vastaamaan tasa-arvon ja tasavertaisten oppimistulosten toteutumisen mahdollistamiseksi. Koska suurin osa vieraskielisistä Suomessa on maahanmuuttajataustaisia, tässä tutkimuksessa keskityttiin vieraskielisiin maahanmuuttajataustaisiin perheisiin. Tämän tutkimuksen tutkimustehtävänä oli selvittää, mitä erityisiä piirteitä vieraskielisten maahanmuuttajataustaisten kotien ja koulun välisessä yhteistyössä on sekä millaisia asenteita vieraskielisten maahanmuuttajataustaisten kotien ja koulujen yhteistyöhön osallistuvilla on toisistaan. Tämä tutkimus toteutettiin kuvailevana kirjallisuuskatsauksena. Kuvailevalle kirjallisuuskatsaukselle tyypillisesti tutkimuksessa pyrittiin käsittelemään aihetta ja sen keskeisiä piirteitä ja ominaisuuksia mahdollisimman laajasti ja tarkasti. Tutkimuksen aineisto kerättiin käyttämällä eri hakukoneita ja eri aiheeseen sopivia hakusanoja englanniksi ja suomeksi. Vieraskielisten maahanmuuttajataustaisten perheiden ja koulun henkilökunnan asenteet toisiaan kohtaan ovat pääasiassa positiivisia. Maahanmuuttajataustaiset vanhemmat ja oppilaat ovat alisteisessa asemassa verrattuna valtaväestöön, eikä koulun henkilökunta aina onnistu heidän tukemisessaan. Tiedonkulku kodin ja koulun välillä voi olla ajoittain katkonaista. Yhteistyö sujuu useimmiten ongelmitta, mutta keinot sen järjestämiseen, ylläpitämiseen ja parantamiseen eivät ole riittävän jäsennellyt, yhtenäiset ja selkeät. Jotta tasa-arvo ja yhdenvertaisuus voisi toteutua, koulujen ja koulutuksen järjestäjien tulisi kehittää keinoja ja työkaluja paremman yhteistyön järjestämiseksi. Aihetta tulisi tutkia lisää suomalaisessa koulukontekstissa.
  • Härmä, Meeri (2024)
    Tavoitteet. Lapset, joilla ei ole käytössään puhuttua kieltä, voivat käyttää vuorovaikutuksensa tukena puhetta tukevaa ja korvaavaa viestintää. Viestinnän apuvälineitä käyttävien lasten sanaston käytön on kuitenkin havaittu olevan jäljessä verrattuna tyypillisesti kehittyviin ikätovereihin. Syyt voivat johtua muun muassa siitä, ettei apuvälinettä käyttäville lapsille ole tarjolla riittävästi tukea apuvälineidensä käyttöön. Lisäksi viestinnän apuvälinettä käyttävät lapset vastaanottavat usein erilaista kielellistä muotoa kuin itse tuottavat. Puhuttu kieli voi sisältää ilmaisuja ja rakenteita, joita apuvälinettä käyttävä lapsi ei pysty apuvälineellään tuottamaan. Tutkimuksen tavoitteena on selvittää, miten viestinnän apuvälinettä käyttävä lapsi käyttää sanastoaan, ja miten sanaston käyttöä voidaan tukea kuntoutuksella. Tutkielmassa keskitytään tuottavan sanaston käyttöön ja kuntoutukseen. Menetelmät. Tutkielma toteutettiin integroivana kirjallisuuskatsauksena. Aineisto haettiin kahdesta tietokannasta. Ovid Medline-tietokannasta hakulausekkeella: (lexic* OR vocab*) AND (intervention) AND (“use” OR develop* OR express*) AND (“aided communication” OR AAC OR “augmentative and alternative communication”) AND (child*) ja Scopus-tietokannasta hakulausekkeella: (lexic* OR vocab*) AND (intervention) AND (use OR develop* OR express*) AND (“aided communication” OR AAC OR “augmentative and alternative communication”) AND (child*). Lopulliseksi tutkimusaineistoksi valikoitui viisi vertaisarvioitua tutkimusartikkelia. Artikkelit oli julkaistu vuosina 2006–2023. Aineiston analyysi toteutettiin poimimalla artikkeleista kirjallisuuskatsauksen tutkimuskysymyksiin vastaavaa tietoa. Tärkeimpiä tietoja myös taulukoitiin. Tulokset ja johtopäätökset. Tärkeimmät havainnot tuottavan sanaston käytöstä olivat käytetyn sanaston substantiivipainotteisuus ja verbien vähäinen käyttö. Katsauksessa havaittiin myös osallistujien käyttämiä nimeämisstrategioita ja keskustelukumppanin rooli ilmaisujen tulkitsemisessa. Tutkimuksissa käytetyt kuntoutusmenetelmät olivat vaikuttavia ja lisäsivät osallistujien tuottavan sanaston määrää. Kuntoutusmenetelmillä oli vaikutusta myös osallistujien sanaston koostumukseen. Kirjallisuuskatsauksesta saatu näyttö viittaa viestinnän apuvälinettä käyttävien lasten sanaston käytön olevan rajoittunutta ja tuottavan sanaston määrän olevan vähäistä. Lisätutkimus erityisesti kuntoutusmenetelmistä olisi tärkeää, jotta niiden vaikuttavuutta voitaisiin paremmin yleistää. Tällöin myös puheterapeutit voisivat hyödyntää näyttöön perustuvia menetelmiä kuntoutuksessa.
  • Svensson, Kristian (2016)
    Forskningen handlar om skillnaderna mellan utrikesnyheterna i Tv-Uutisets och Tv-Nytts huvudsändningar klockan 20.30 och 19.30. Med hjälp av en kvantitativ innehållsanalys har jag kommit fram till att de viktigaste utrikesnyheterna oftast prioriteras på samma sätt i Tv-Nytt och Tv-Uutiset. Nästan hälften av de undersökta utrikesnyheterna var ändå unika för Tv-Nytt, vilket pekar på att innehållet också skiljer sig på många sätt. Bland annat har Tv-Nytt i genomsnitt längre inslag än Tv-Uutiset. TV-Uutiset hade ändå totalt sett fler utrikesnyheter än Tv-Nytt. När det gäller den geografiska spridningen finns det både likheter och skillnader. Tv-Nytt hade mer nyheter om Europa än Tv-Uutiset, men i båda fallen är Europa den kontinent som det rapporteras mest om. Jämfört med tidigare forskning är den största skillnaden att Mellanöstern får mera uppmärksamhet i både Tv-Nytt och Tv-Uutiset. Det här beror antagligen till stor del på att det syriska inbördeskriget fått stor uppmärksamhet i medierna. När det gäller ämnesval är politik samt krig och väpnade konflikter de ämnen som dominerar. Forskningsresultaten diskuteras bland annat utgåene från Galtungs och Ruges nyhetskriterier (1965). Också korrespondenternas betydelse i förhållande till nyhetsinnehållet diskuteras i avhandlingen. Forskningsresultatet pekar åtminstone delvis på att korrespondenterna bidrar till att det rapporteras mera om just den delen av världen där en korrespondent jobbar. Forskningsmetoden är kvantitativ innehållsanalys och materialet består av 40 stycken nyhetssändningar (20 stycken Tv-Uutiset 20.30 och 20 stycken Tv-Nytt 19.30) under fyra på varandra följande vardagsveckor i september och oktober 2016.
  • Sinisalo, Sanna (2023)
    Suomalaiseen kulttuuriin on kuulunut pitkään lapsille kirjojen lukeminen. Kirjojen katseleminen sekä lukeminen harjaannuttavat lapsen kielitaitoa sekä tiedon käsittelyyn liittyviä taitoja. Las-tenkirjallisuudessa tunteet ovat nousseet suosituksi teemaksi. Yksi lastenkirjallisuuden moni-naisista tehtävistä on vaikeiden tunteiden käsittely. Lastenkirjat toimivatkin turvallisena harjoit-telualueena tunteiden kokemisessa. Kirjojen avulla lapsi pystyy harjoittelemaan empatiataito-jaan sekä huomion kääntäminen pois tunnekuohusta on helpompaa. Lastenkirjojen kautta lapsi pystyy pohtimaan omia tunteitaan ilman, että hänen tunteensa ovat tarkastelun keskipis-teenä. Tässä tutkimuksessa tarkastellaan suomalaisia, nykypäiväisiä lasten kuvakirjoja, joissa keski-tytään vihan tunteeseen. Tarkastelen vihan tunteen näyttäytymistä sekä miten sen käsittelyä voidaan tukea. Tämä tutkimus on laadullinen eli kvalitatiivinen tutkimus, joka on toteutettu käyttäen teorialähtöistä sisällönanalyysiä. Aineistona toimii kymmenen kappaletta vuosina 2017–2022 julkaistua lasten kuvakirjaa. Analyysin kohteena ovat kirjojen tekstit ja kuvat. Analyysin perusteella aineistolle luotiin neljään kategoriaa, jotka ovat: lapsi tarvitsee apua tunteiden käsittelyyn, vihan tunteen ympärillä on paljon muitakin tunteita, aikuisetkin tuntevat vihaa sekä tunteiden käsittelyä voidaan tehdä lastenkirjojen avulla. Nykyään lastenkirjoissa näytetään vihan tunteita avoimesti. Lapsen lohduttajina nähdään muitakin kuin äitejä ja aikuis-ten vihan tunteita tuodaan selkeästi esille. Tämän tutkimuksen perusteella voidaan sanoa, että lastenkirjallisuudessa vihan tunne voi näyttäytyä kenellä hahmolla tahansa. Lohduttaminen ei vaadi taikatemppuja. Kirjojen hahmo-jen sukupuolta ei pysty usein tulkitsemaan, mutta se ei vaikuta tunteista oppimiseen. Kirjojen tarinat sekä tehtäväsivut tarjoavat hyvän lähtökohdan tunteista keskustelemiselle.
  • Fagerudd, Vendla (2024)
    Mitt syfte med den här studien är att undersöka hur personer som arbetar inom vårdbranschen porträtteras i finlandssvenska nyhetsmedier. Studien görs som en kvalitativ textanalys där jag med stöd av den hermeneutiska teoritraditionen försöker ta reda på om det finns samband mellan hur vårdare tenderar att beskrivas i nyhetsmedia och hur de porträtteras i artiklar som behandlar social- och hälsovård. De analytiska verktyg jag utgår från i analysen är tilltal, representation, vilka formuleringar skribenten använder sig av och vilka latenta betydelser språkanvändningen kan ha för texternas budskap. För att avgränsa behandlar artiklarna frågor som rör respektive välfärdsområde som orterna där tidningarna ges ut hör till. De andra kriterierna för texterna är att de måste vara skrivna av skribenter som är anställda vid mediehusen och innehålla direkta eller indirekta citat från intervjupersoner. De här kraven ställer jag för att kunna studera representation – vilka grupper som kommer till tals i media när frågor som rör välfärdsområden behandlas – och för att se vilka mönster som kan synas i materialet trots att texten inte är argumenterande. Resultaten från analysen visar att det finns liknande mönster i den finlandssvenska medierapporteringen om vårdfrågor som tidigare forskning om vårdares roll i media visat. Det mest framträdande mönstret är att vårdare, här i avseendet sjukskötare, sällan intervjuas i nyhetsartiklar som rör vårdfrågor. Utöver det visar resultaten att vårdarnas arbetsvardag och syn på framtiden inom vårdbranschen har blivit mer oviss i samband med de förändringar som övergången till välfärdsområdena inneburit. Ännu ett gemensamt drag för artiklarna är att skribenterna använder sig av språkliga metaforer för att beskriva situationen inom välfärdsområdena. Skribentens formuleringar och de underliggande budskap som de kan signalera både upprätthåller och bidrar till det rådande samtalsklimatet om vården och välfärdsområdena inom media och i samhället överlag.
  • Biese, Micaela; Biese, Micaela (2020)
    Tämä tutkielma on kirjallisuuskatsaus, jonka tarkoituksena oli tarkastella Vihreä lippu -ympäristöohjelmasta tehtyjä opinnäytetöitä vuosina 2013–2020 ja selvittää niissä esiintyviä nä-kökulmia. Vihreä lippu -ohjelmaa on tutkittu Suomessa ainoastaan opinnäytteiden tasolla. Opinnäytetöissä esiintyviä näkökulmia on kartoitettu aikaisemmissa tutkimuksissa vähäisesti. Tässä tutkimuksessa esitellään Vihreä lippu -aiheiset opinnäytetyöt ja tutkitaan niissä esiintyviä tavoitteita, toteutustapoja sekä tuloksia, minkä pohjalta opinnäytetyöt on jaoteltu niille sopiviin näkökulmiin. Koska aineiston haku ei tuottanut tuloksia vuoden 2016 jälkeiseltä ajalta, tutkielman aineistona on käytetty vuosien 2013–2016 Vihreä lippu -ohjelmasta tehtyjä opinnäytetöitä. Opinnäytetöitä oli yhteensä yhdeksän kappaletta, joista yksi oli yliopistotasoinen pro gradu -tutkielma ja 8 ammattikorkeakoulussa suoritettua opinnäytetyötä. Teoriaosuuteen aineistoksi valikoitui tutkimuspohjaista kirjallisuutta sekä organisaatioiden in-ternet-sivut. Kirjallisuuskatsauksen tuloksena nähtiin opinnäytetöissä esiintyvän viisi erilaista näkökulmaa, joita olivat lasten ja nuorten osallisuus, Vihreä lippu -toiminnan näkyvyys, kehittämishankkeet, ympäristöasenteiden muutokset sekä energian säästö. Lasten ja nuorten osallisuuden näkökulma näkyi lähes jokaisessa opinnäytetyössä, sillä se kuului osaksi Vihreän lipun periaatteita, mutta kahdessa työssä osallisuus oli otettu nimenomaan päätarkastelun kohteeksi. Vihreä lippu -toiminnan näkyvyyttä tarkasteltiin kahdessa opinnäytetyössä kartoittamalla osallistujien tapoja toteuttaa Vihreä lippu -ohjelman sisältöjä. Kolme henkilöä oli tehnyt opinnäytetyönsä kehittämishankkeena päiväkotien Vihreä lippu -toiminnalle. Heidän työnsä perustuivat Vihreä lippu -toiminnan suunnittelulle. Vihreä lippu -toimintaa tarkasteltiin ympäristöasenteiden muutosten näkökulmasta yhdessä opinnäytetyössä. Kyseisessä tutkielmassa selvitettiin, millaisia muutoksia oppilaiden ympäristöasenteissa tapahtuu Vihreä lippu -projektin aikana. Energian säästöä tutkittiin myös yhdessä opinnäytetyössä, jonka tavoitteena oli selvittää toimijoiden energian säästön määrää ja keinoja vuoden aikana. Energiansäästönäkökulma osoittautui muista näkökulmista eroavaksi, sillä tutkimuksen kohteena oli ilmiö ihmisten sijasta.
  • Ahonen, Jonna (2016)
    The ability to reason and to write argumentative texts are part of multiliteracies and genre skills, without which it is difficult to get along in the society. Teaching and development of the argumentation and genre skills form a continuum, in which the argumentative writing in primary school is typically practiced in the form of an argumentative text. At the end of the comprehensive school students are expected to have many kind of expertise related to the mentioned skills, so it is reasonable to find out how does the sense of genre appear at the beginning of the mother tongue teaching. Despite this and the concern about the students’ argumentation and writing skills, the research related to argumentative texts in the context of primary school is still narrow. The purpose of this study was to determine what kind of sense of genre the argumentative texts written by fifth graders reflect. I approached the subject from the perspective of the overall structure. I studied the general structure of the texts in respect of the formal and the functional parts and also how the functional parts are realized. The thesis was a qualitative case study. Research material consisted of 44 argumentative texts written by students on fifth grade. The material was analysed using structural analysis. The analysis of the structure within these texts was carried out for the part of formal and functional structure analysing the typography of the texts and the functions of the text parts. The analysis indicated that the fifth graders construct their texts on the general structure known from the traditional school essay, the main claim and the arguments. Heading and 1– 4 text paragraphs were separable as formal parts of the fifth graders’ argumentative texts. Most students constructed their text of one text paragraph in addition to the heading. Based on the analysis the texts consisted of functional parts that were referred to as heading, the start, the main claim, arguments and the end. From fifth graders’ perspective these parts appeared to be essential components of the genre, as they were found in almost every text. It is how these functional parts were carried out varied greatly. Prototypically the heading described the subject, the start contained an opinion, the main claim was found easily, the argument was based on comparison and the text ended with an advice or a request. The texts expressed sense of genre, but the overall structure of the texts was not fully established.