Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Title

Sort by: Order: Results:

  • Taipale, Selja (2023)
    Den invandrade befolkningen i Finland har ökat markant under de senaste 10 åren. Deras deltagande i den finländska demokratin har däremot inte ökat i samma takt. Det finns ett konstaterat demokratiunderskott hos den invandrade befolkningen i Finland. Den invandrade befolkningen röstar mindre aktivt och är starkt underrepresenterad bland kandidaterna. Att en allt större samhällsgrupp inte känner sig inkluderad i beslutsfattandet kan ha stora konsekvenser för samhället, bland annat genom utbredd marginalisering. Denna avhandling undersöker vilka bakgrundsfaktorer som har påverkat beslutet att ställa upp hos förstagångskandidater med invandrarbakgrund. Detta utförs genom en statistisk analys med hjälp av data från kommunalvalet 2017. För att identifiera de faktorer som är särskilt viktiga för specifikt förstagångskandidater med invandrarbakgrund jämförs deras svar med svaren från förstagångskandidater utan invandrarbakgrund. Resultaten kan ge redskap för att utveckla stödmekanismer som är särskilt riktade mot personer av invandrarbakgrund, i processen av att ställa upp i val, och sänker tröskeln till deltagande. Förstagångskandidaternas väg till kandidatur är ett ämne som inte har behandlats uttömmande i tidigare forskning. Även forskningen kring kandidater med invandrarbakgrund i Finland har vuxit fram ordentligt först under de senaste åren. Av dessa orsaker är avhandlingens teoretiska referensram skapad av teorier på en mer allmän nivå, med rekryteringsteorin som främsta teoretiska sammanhang. De resurserna som analyseras i avhandlingen är kandidaternas stödnätverk och uppmuntran, motivationer samt organisatoriska bakgrund. Dessa faktorer har härletts från avhandlingens teoretiska referensram, rekryteringsteorin. Analysen visar att det finns skillnader i bakgrundsfaktorerna för kandidatur mellan förstagångskandidater med och utan invandrarbakgrund. De med invandrarbakgrund betonar särskilt betydelsen av personliga nätverk och uppmuntran från närstående. Deras motivation för kandidaturen innefattar också oftare en önskan att få personlig nytta av kandidaturen och det eventuella förtroendeuppdraget än hos jämförelsegruppen. De med invandrarbakgrund upplever att partiorganisationen inte spelade en betydande roll i deras kandidatur, vilket skiljer sig markant från förstagångskandidaterna utan invandrarbakgrund, som värderar partiets betydelse högt. Att förstagångskandidater med invandrarbakgrund känner att de personliga nätverken och kandidatens närstående spelar en betydande roll i beslutet att ställa upp visar vikten av att stödja den politiska kunskapen och förståelsen för det finländska politiska systemet hos invandrade. Både partierna och myndigheterna borde satsa på ökad flerspråkig och lättillgänglig information för att göra beslutsfattandet mera inkluderande.
  • Sofia, Tallqvist (2024)
    Mål. Forskningens syfte är att undersöka vilka redskap skolor har att öka medvetenheten om mental hälsa bland elever. Avhandlingen fokuserar även på hur man kan utveckla skolans möjligheter att stödja elevers mentala hälsa. Studiens tema är aktuellt då ungas psykiska välmående försämras och skolan har fått en större roll att stödja elevers mentala hälsa. Avhandlingens bakgrund baserar sig på centrala begrepp som mental hälsa och neuropsykiatriska störningar, hur ungas mentala välmående är idag, styrdokument om elevvård och elevhälsa samt samarbete bland skolpersonalen. Metoder. Den forskningsmetod som används i avhandlingen är en beskrivande litteraturstudie och har som fokus ett integrerat perspektiv. Som forskningsmaterial har använts sju stycken vetenskapliga artiklar som besvarar forskningsfrågorna. Dessa artiklar har hittats med hjälp av specifika sökord. Resultat och slutsatser. Avhandlingens resultat visade att det fanns en bristfällig bild bland skolpersonalen och eleverna om mental hälsa. Resultaten visade att både skolpersonalens och elevernas perception om mental hälsa är bristfällig och båda grupperna saknar kunskap inom ämnet. Resultaten påpekade även att det krävs en öppen dialog i skolan om ämnet för att öka medvetenheten. Avhandlingens slutsats är att det krävs mer fortbildning om ämnet till både skolelever och skolpersonal samt att det krävs ett aktivt arbete under en längre period för att förändra attityder om mental hälsa i skolor.
  • Welvestam, Emil (2023)
    Valdeltagandet i Finland är i regel lägre än det i Sverige. Det gäller speciellt kommunalvalen. I Sverige har sedan 1970 valen på de lokala, regionala och nationella nivåerna hållits samtidigt, medan Finland håller valen separat. Denna avhandling utreder ifall de gemensamma valdagarna har en påverkan på valdeltagandet. Eftersom valdeltagande är nära associerat med demokratins styrka och hälsa, kan vissa valsystem som främjar deltagandet vara att föredra. Genom att jämföra valdeltagandet mellan Sverige och Finland över tid, söker avhandlingen samband och mönster i valdeltagandet. Den jämför deltagandet i riksdagsvalen, kommunalvalen och europaparlamentsvalen. Presidentvalen i Finland har ingen motsvarighet i Sverige, och välfärdsområdesvalen/regionvalen kan inte meningsfullt jämföras då Finland endast har haft ett välfärdsområdesval. Europaparlamentsvalen ger en möjlighet att jämföra val där de nationella skillnaderna i valsystemen är minimala i jämförelse med de nationella valen. Denna statistik ställs i relation till två teoretiska ramverk. Teorin om rationella val och resursteorin. Dessa två teorier fokuserar på väljarna och deras avgöranden inför ett stort antal valtillfällen, genom att se på vad som är de mest rationella, nyttomaximerande och resursmaximerande valen mellan att delta eller inte delta. Analysen finner att det svenska kommunala valdeltagandet har bundits nära till deltagandet på riksnivå efter sammanslagningen 1970. Medan det finländska deltagandet varierar mycket. Den finner även att de tillfällen då val på olika nivåer hålls samma år i Finland, stiger i regel deltagandet, ibland även markant. Mot bakgrund av det teoretiska ramverket tyder det på ett samband mellan hur ofta valår anordnas och nivån på valdeltagandet. Huruvida gemensamma valdagar är att föredra eller inte för Finland är dock något som vidare utredningar kommer behöva se på. Det blir en fråga om politisk vilja samt förvaltningsmässiga och administrativa frågeställningar. Finland har dock valt att redan slå samman kommunalvalen och välfärdsområdesvalen från och med 2025, och när resultatet av den ändringen väl blir mätbart kan frågan om Finland bör hålla dem gemensamt med även riksdagsvalen blir ytterst aktuell.
  • Anderson, Lotta Isabella Johanna (2021)
    I kandidatavhandlingen har jag undersökt vilket rättsligt skydd det finns för offer för människohandel. Människohandel är ett mångfacetterat problem med ett ofta förekommande gränsöverskridande element så därför har jag granskat den gällande internationella, europeiska och nationella lagstiftningen angående människohandel. Vid förekommande av människo-handel förhindras personens rätt att åtnjuta sina mänskliga rättigheter och därför krävs det en effektiv och ändamålsenlig kriminalisering av handel med människor. Jag har mestadels använt den traditionella rättsdogmatiska metoden för denna avhandling, men det finns även rättssociologiska drag i den.
  • Pulkkanen, Suvi (2020)
    Uusimman peruskoulun opetussuunnitelman (POPS 2014) yhdeksi keskeiseksi tavoitteeksi on nostettu oppilaiden ekososiaalinen sivistys ja kasvu kestävään elämäntapaan eli vastuullisuuteen. Kestävän kehityksen mukainen opetus vaatii kouluilta ja opettajilta kestävyyskasvatusta. Aiemmin vähemmän tunnettu villiruoka on alkanut kiinnostaa ihmisiä, kun ravinnon ekologiset ja eettiset arvot ovat nousseet esiin yhä enemmän maapallon hyvinvoinnin kannalta. Tavoitteet. Tällä tutkimuksella haluttiin selvittää, mikä on kotitalousopettajien käsitys villiruoasta osana kestävää kehitystä sekä millä tavoin kotitalousopettajat käyttävät villiruokaa osana opetustaan. Vastaavia tutkimuksia aiheesta ei juurikaan ole Suomessa tehty. Suomalaista villiruokaa on tutkittu verrattain vähän. Kestävää kehitystä on tutkittu varsinkin opetuksen näkökulmasta. Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, miten villiruoka näyttäytyy osana kestävää kehitystä nykypäivän kouluopetuksessa. Menetelmät. Tutkimustehtävään etsittiin vastauksia laadullisen tutkimuksen keinoin. Puhelinhaastattelut tehtiin viikolla 13. Haastateltavia oli yhteensä viisi ja heidät saatiin kotitalousopettajien Facebook-ryhmän kautta. Haastattelut nauhoitettiin ja litteroitiin. Analyysi tehtiin aineistolähtöistä sisällönanalyysiä käyttäen. Tulokset ja johtopäätökset. Tutkimuksessa selvisi, että opettajat käyttivät villiruokaa hyvin samaan tapaan luonnollisena osana opetustuntejaan. Oppilaat olivat aiheesta innoissaan, varsinkin päästessään ulos itse keräämään villivihanneksia. Kaikkien opettajien mielestä aihetta olisi pitänyt käsitellä enemmän, ja he kokivat yhteistyön muiden toimijoiden kanssa erittäin tärkeäksi. Tulokset osoittivat, että koulukulttuurilla on ratkaiseva rooli siinä, miten kestävä kehitys otetaan opetuksessa huomioon. Opettajat tarvitsevat lisäkoulutusta ja –tukea vastuullisessa kestävyyskasvatuksen tehtävässään. Tältä osin tulokset tukevat aiempia tutkimuksia, joiden mukaan kestävyyskasvatus tiedostetaan tärkeänä, mutta sen käytännön toteutus kouluissa vaihtelee paljon niin laadun kuin määränkin suhteen.
  • Hannula, Tiia (2016)
    Aims. The purpose of this study was find out use of wild herbs and vegetables as food in Finland. Hypothesis was that people who are interested in choice of food and environmental considerarion also collect and eat wild herbs. The study is based on theory of previous researches and history of wild herbs in Finland. The research questions of this study were following: 1. Which wild herbs are used as food? 2. Why wild herbs are collected? 3. How wild herbs are used as food? Methods. Collection of quantitative data was carried out in March 2016. The data was collected with an e-form and it was shared to Facebook group ”Wild vegetables and herbs”. 155 replies were collected. The youngest respondent was 21 years old and the oldest was 79 years old. Results were analysed with averages and content analysis. Results and conclusions. The group of respondents is heterogeneous so results cannot be generalized. Unlike in history of Finland, there is no necessity to collect wild herbs today. The hypothesis was confirmed because the most important things in collection of wild herbs were healthy, naturalness and environmental consideration. Also habits and ways to collect wild herbs were influental. Collection of wild herbs can be a hobby that has passed from one generation to another. Nettle has been the most popular wild herb and drying as a method of preservation from the Second World War to this day.
  • Kulp, Evelina (2019)
    Den webbaserade norska tv-serien Skam har kritiserats för att innehålla fat shaming, det vill säga stigmatisering av överviktiga. Kritiken har riktats mot framställningen av karaktären Chris Berg, som är en överviktig biroll. Chris är vän till huvudrollsinnehavarna i säsong ett och två, Eva och Noora. Mitt syfte med avhandlingen är att lyfta in denna kritik om fat shaming i en vetenskaplig kontext och se om det finns belägg för den. Jag fokuserar på framställningen av karaktären Chris och om man kan säga att den bidrar till en stigmatisering av överviktiga. För att ta reda på det här använder jag semiotisk filmanalys. Jag presenterar först seriens innehåll på en objektiv och kvanitativ nivå för att sedan tolka dess innebörd på en konnotativ nivå. Genom att jämföra scener ur materialet med teorin jag presenterar under ”Tidigare forskning” tillämpar jag kvalitativ textanalytisk metod. Rent konkret genomför jag analysen genom att ställa frågor till mitt material. Frågorna är formulerade utifrån forskning på stereotypa uppfattningar om överviktiga och forskning om överviktiga i film, tv och motsvarande medier. Det finns fyra säsonger av Skam och det analyserade materialet består av de två första säsongerna. Jag har valt att avgränsa mig till dessa säsonger eftersom det är i dem som Chris medverkar mest. Den första säsongen har elva avsnitt och Chris är med i nio av dem, den andra säsongen har tolv avsnitt och Chris är med i tio av dem. Jag använder de avsnitt där Chris är med, förutom första säsongens åttonde avsnitt och andra säsongens femte och nionde avsnitt. Resultatet visar att det i princip inte förekommer direkt fat shaming, vilket är den mest vanligt förekommande. Det vill säga, det förekommer inga explicita kommentarer eller skämt om hennes kropp. Hon blir heller inte utstött eller mobbad på något sätt, utan är med på alla gängets upptåg. Däremot kan man säga att Chris har några av de stereotypa karaktärsdrag som förknippas med överviktiga. Hon är glupskare än de andra, smalare, väninnorna. Hon har en rätt oseriös framtoning och används rätt ofta som humorinslag, hon porträtteras som lustig och lite dum. Dessutom följer hennes kärleksliv ett stereotypt narrativ. Hon framställs inte som en person som är särskilt åtrådd och den hon själv är intresserad av tycker att hon är motbjudande. När hon väl har någon typ av romantiska ögonblick används de som ett komiskt inslag. I andra säsongens sista avsnitt kysser hon en person som beskrivits som ”konstig” och hela kyssen är rätt karikerad. Det är också den enda intima scenen hon syns i. Däremot har hon sexuella erfarenheter som hon delar med sig av i diskussioner om sex, vilket går emot en stereotyp bild av överviktiga. Slutsatsen är alltså att det inte förekommer direkt fat shaming, genom direkta kommentarer på Chris bekostnad. Däremot porträtteras hon på ett sätt som indirekt bidrar till en stigmatiserad och stereotyp bild av överviktiga.
  • Muotka, Laura (2018)
    The aim of this study regard to understand the action of eating disorder. Esting disorder is a mental illness. Eating disorder has been studied in several disciplines and from many perspectives, but in the field of home economic science it is a new research theme. According to a previous study, the function of aeting disorder for the illness was management of life, emotional and apply for attention and approval. The significance of the illness for the ill person him/herself was based on the management of the life. This study is based on everyday management model (Haverinen 1996). The study is based on a poetry book Siskonmakkarat -miltä syömishäiriö tuntuu? The research met-hod was a qualitative content-basec analysis. The purpose of the study is to look at the purpose of eating disorder from the point of view of eve-ryday management and to find out what means of eating disorders is to achieve its aim. Recearch questions: 1. What is the purpose of eating disorders function in the model of everyday management? 2. How does an eating disorder reach his/hera im? As a result of the study can fins a reference that eating disorder tried to improve his/her everyday life. Eating disorder has a great need for a change of self management and everyday llife. Aim pur-pose of eating disorder was the mastery of everyday life.
  • Berglund, Jessika (2022)
    Syftet med avhandlingen är att genom litteraturgenomgång kartlägga vilka socialpsykologiska faktorer och grupprocesser kan förklara främlingsfientlighet. Forskning och aktuella rapporter tyder på att främlingsfientlighet är ett omfattande samhälleligt problem som utsätter speciellt nationella minoritetsgrupper för främlingsfientlig diskriminering. Angående den teoretiska bakgrunden av främlingsfientlighet finns det inte något entydigt svar, utan fenomenet förklaras i avhandlingen exempelvis från olika perspektiv både som otillräcklig kontakt med utgruppen, ett hot mot den sociala identiteten, ett materiellt hot och genom perspektivet av ny rasism. Några viktiga teorier som avhandlingen fokuserar på är teorin om social identitet, den realistiska gruppkonfliktteorin och forskning om utgruppshat och ingruppskärlek. Resultaten visar att främlingsfientlighet är ett mångfacetterat problem som har sin grund i socialpsykologiska faktorer som samverkar och förstärks genom grupprocesser. Centralt i främlingsfientlighet är attityder, gruppåverkan, kontexten av in- och utgrupp och hot mot ingruppen. Avhandlingen sammanställer en socialpsykologisk grund av existerande litteratur kring både bakomliggande orsaker och relevanta teorier för att klargöra för fenomenet främlingsfientlighet. Med denna avhandling som en riktgivande grund kunde fortsatta studier kunde bidra med att undersöka djupare i kontexten där främlingsfientlighet uppstår.
  • Säe, Jenna (2019)
    Crochet is one of the most popular craft techniques. The rich variety of materials, craft books and web pages about crocheting reflects its popularity. Crocheting books have been printed since the 1800s. Today most of the crochet patterns are found in the internet but they still print actual books about crocheting. The purpose of this thesis is to analyse the contents of printed crocheting books. I observed how the books teach crocheting, what is the structure of crocheting books and how the books have changed during the years 1924-2013. I analysed with qualitative content analysis ten crocheting books during the years 1924-2013. I chose by discretionary sampling one book from each decade for my analysis. I collected the key contents for comparing into a table and then reflected their meanings. Many things have stayed the same in crocheting books. Most of the books that were analysed in this thesis teach you the basics of crocheting. The books show you how to hold the yarn and the crochet hook and also how to do the basic stitches. These are taught with text and pictures. The pictures are there to help you understand the instructions better. Since 1980s the crocheting books got coloured pictures and the crocheted products were presented in real environments. Older crocheting books have patterns for bigger products like lace tablecloths and lace curtains. The yarn that was used in crocheting was white cotton. The materials have got more diversity in the newer books. These books have patterns for colourful accessories and other products that are fast and easy to make. Overall the contents of 2000s crocheting books are quite rich, giving a comprehensive idea of crocheting.
  • Puhakka, Tuila (2016)
    The study investigates the action culture in Vironniemi day care centre that emphasizes participation and communality. The focus is to reveal the strengths and weaknesses of Vironniemi concerning participation from the educators’ perspective. During decades, the pedagogy of Vironniemi has developed through the values and customs in the action culture. The framework of this study consists of Edgar H. Schein’s (1985) organizational culture model and the participation of children, their parents and the staff in the early childhood education. The approach of this study is qualitative case study. The data was acquired through an employee survey responded by 12 educators and was analyzed using content analysis. The used data was originally collected for a wider research about the state and development of participation culture in Vironniemi. The strengths of the action culture according to the educators were that children’s, their parents’ and the staff’s interaction and the pedagogy of Vironniemi is based on participation and communality. The pedagogy and its methods were seen demanding. The educators stated that organizing, planning, documentation, time resources and the quantity of action were the major issues requiring improvements.
  • Tyni, Soila (2016)
    The aim of the study is to research what kind of images and stereotypes geography text books construct from Finland´s neighbouring countries, Sweden, Estonia and Russia. The study aims to answer the question, what kind of images is created from Russia, Estonia and Sweden and their nations. The study also finds out how much countries are handled in the books and does the text bring more similarities or differences between the countries in question and Finland and Finnish people. I also look deeper into the concept of Nordic countries and find out if the books create a common Nordic identity. Often Nordic countries are handled in the books wider than Estonia and Russia, although Estonia and Russia are important neighbours to Finland and they are the biggest minorities living in Finland. Nine geography text books, which are in use in Finnish schools at the moment (4th and 5th grades), were analysed by using discourse analysis. From the books only those chapters and pictures where examined which handled countries in question. Also the number of the pages were counted to find out which information is seen important in the books. Pictures were categorized by countries and differentiated between pictures of the nation or physical geography. Pictures of nations were taken into closer examination. In the part of analysis is written the discourses which were found from the countries. Results indicate that Russia and Russians are seen Slavic and Eastern Europeans, something different than Finnish. As a country, Russia is presented as undeveloped and partly polluted, whereas Nordic Countries are described as welfare states, equal, democratic etc. Books create positive image of Nordic countries and Finland´s belonging to that group is highlighted for example with common history. Finland’s history as a part of Russia is not mentioned anywhere. The text books create positive Nordic identity to Finnish. Sweden is seen familiar and safe place, very similar to Finland. Estonia is clearly part of the Baltic countries, although similarities to Finland is emphasized.
  • Kasteenpohja, Kaisla (2019)
    The aim of this review is to examine current literature on virtual reality exposure in the treatment of social anxiety disorder. It is essential to combine previous research because using virtual reality has been found to be effective in treating other anxiety disorders. In addition, only few people with symptoms of social anxiety disorder seek treatment. Virtual reality exposure could be a cost-effective way to provide treatment for also those who haven’t sought help before. Successful exposure requires sensory inputs which help in guiding attention to a virtual environment. Typically, virtual exposure requires at least a head-mounted display and sound to support visual cues. Additionally, the virtual environment should react to the user’s actions. These methods help in achieving presence, which is also connected to the emotional response caused by the exposure. Presence can be divided into spatial and social presence or spatial presence, involvement and realness. Virtual human beings are constantly evolving, but they are not yet able to produce speech by themselves. This makes virtual exposure to social anxiety disorder technically more difficult compared to other anxiety disorders. On the other hand, delivering virtual exposure might be more efficient and pleasant than in vivo-exposure for both clients and professionals. Current research on effectiveness is promising. It seems that virtual exposure works as well as in vivo-exposure. Virtual exposure causes stronger emotional responses and feelings of presence for those who meet the diagnostical criteria of social anxiety disorder. Virtual exposure attrition rates are not larger than in other types of exposure, and the exposure does not seem to have more adverse effects. However, more neutral research is still needed. Also, the rules for virtual reality research should be unified.