Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Title

Sort by: Order: Results:

  • Hakala, Jemina (2020)
    Tiivistelmä - Referat – Abstract Tavoitteet. Varhaiskasvatuksen henkilöstö työskentelee moniammatillisessa yhteistyössä organisaation sisällä, että sen ulkopuolella. Organisaation sisäisessä moniammatillisessa yhteistyössä eri ammatillisen asiantuntijuuden omaavat henkilöt muodostavat kasvattajatiimin. Tutkimukset ovat osoittaneet, että moniammatillisen yhteistyön taustalla tulee olla yhteinen päämäärä ja tavoite, jota tavoitellaan. Moniammatillisuus on tutkimuksissa kiteytetty tarkoittamaan jotain sellaista, johon ihminen ei yksin pystyisi. Tämän tutkimuksen tehtävänä on tuoda esille se, miten varhaiskasvatuksen opettajat kokevat oman roolinsa moniammatillisessa tiimityöskentelyssä ja mitä asioita he nostavat kokemansa kautta moniammatillista tiimityöskentelyä edistäviksi ja haittaaviksi tekijöiksi. Uusi varhaiskasvatuslaki korostaa varhaiskasvatuksen opettajan pedagogista vastuuta ja näin ollen heidän kokemuksensa esiin tuominen on tärkeää. Tutkimuskysymykseni olivat: 1) Miten varhaiskasvatuksen opettajat kokevat moniammatillisen tiimityöskentelyn ja oman roolinsa tiimissä? 2) Mitkä asiat edistävät toimivaa tiimityötä päiväkodissa? 3) Mitkä asiat haittaavat toimivaa tiimityötä päiväkodissa? Menetelmät. Kyseessä on laadullinen tutkimus, jonka aineisto kerättiin sähköisesti lähetettävällä kyselylomakkeella. Aineisto kerättiin erään suomalaisen kunnan varhaiskasvatusyksiköissä työskenteleviltä varhaiskasvatuksen opettajilta. Vastaajia oli kymmenen. Tutkimukseni teemat jakautuivat kolmeen: varhaiskasvatuksen opettajien kokemukset omasta roolistaan tiimissä, varhaiskasvatuksen opettajien kokemukset moniammatillista tiimityöskentelyä edistävistä tekijöistä sekä heidän kokemuksensa moniammatillista tiimityöskentelyä haittaavista tekijöistä. Kyselylomakkeen kysymykset lajittelin näiden teemojen alle. Aineiston analyysi tehtiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä. Aineisto redusoitiin eli pelkistettiin ja sen jälkeen klusteroitiin ja etsittiin siten aineistosta yhtäläisyyksiä ja eroja. Tulokset ja johtopäätökset. Varhaiskasvatuksen opettajat korostivat oman roolinsa olevan pedagogisen johtajan rooli sekä tiimivastaava, joka pitää pedagogiikan lisäksi huolta myös tiiminsä kuormittavuudesta. Edistäviksi tekijöiksi nousi erityisesti vuorovaikutuksen, itsereflektoinnin ja työnjaon merkitys. Haittaavia tekijöitä olivat joustamattomuus, vuorovaikutuksen puute, toiminta ilman pedagogisia perusteluja ja ”aina on tehty näin” -ajattelu. Edistävät ja haittaavat tekijät kietoutuvat toisiinsa, ja näin ollen voidaan todeta, että varhaiskasvatuksen opettajat reflektoivat toimintaansa ja löytävät toimintakulttuurinsa edistävät ja haittaavat tekijät, jolloin heidän kykynsä kehittää toimintaansa mahdollistuu. Varhaiskasvatuksen opettajan rooli nähdään moninaisena ja siihen on yhteydessä työkokemus sekä moniammatillisen tiimin henkilöstörakenne.
  • Somero, Olli-Pekka
  • Korhonen, Riikka (2019)
    Working life has challenged organizations and their employees with new demands on working life competence. Employees have to be more efficient and self-directed. Along the new claims for working life, work-related well-being has become more important than ever. Nevertheless, annual costs caused by work-related ‘unwell-being’ are substantial. Work-related well-being is a complex phenomenon, which consist of many different factors. Using temporary agency work-ers is increasingly popular in today’s working life. There are three parties in to a temporary agency work employment relationship, which can be a challenge when considering the support for work-related well-being. This bachelor’s thesis studies factors of work-related well-being among agency workers (AW) in agency and customer companies, and if they experience work engagement. Research material is collected by interviewing AWs working in the same agency and customer companies. The mate-rial is analyzed with content analysis. The analysis was supported by Marja-Liisa Manka’s mod-el for work-related well-being. Analysis shows that the customer company supports AWs’ well-being widely. The most signifi-cant factor of well-being is reliable and pleasant work community. The agency company doesn’t have any supporting factors of well-being. The AWs also find their relationship with the agency distant and challenging. The AWs don’t experience work engagement. The results show that AWs’ work-related well-being was supported only by the customer com-pany. AWs don’t experience work engagement because they don’t find their work meaningful. The results can be used as a base to develop AWs work-related well-being in the agency compa-ny. Employees’ well-being is the most significant resource for organizations, which is why work-related well-being should be invested in.
  • Laakso, Jenni (2023)
    Tavoitteet. Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on lisätä ymmärrystä moniammatillisen tiimin yhteisistä käytänteistä vuorohoidossa lepohetkien ja lapsen yksilöllisen huomioimisen näkökulmasta alle 3-vuotiaiden ryhmässä. Mitä sopimuksia moniammatillinen tiimi on kirjannut tiimisopimukseen koskien lepohetkiä. Aiemmat tutkimukset aiheesta ovat keskittyneet iltahoitoon pienten lasten osalta, mutta näen tässä tutkimusaukon lepohetkien ja moniammatillisen tiimin toiminnasta vuorohoidossa. Lepohetkistä vuorohoidossa en löytänyt yhtään tutkimusta Suomesta. Menetelmät. Opinnäytetyö toteutettiin tapaustutkimuksena yhden vuorohoidon tiimiä haastattelemalla. Haastattelu oli teemahaastattelu. Tiimiin kuului kaksi varhaiskasvatuksen opettajaa ja yksi varhaiskasvatuksen lastenhoitaja. Aineisto kerättiin yksilöhaastatteluna marras-joulu- kuussa 2022. Aineisto litteroitiin ja analysoitiin sisällönanalyysia noudattaen. Tulokset ja johtopäätökset. Tämä opinnäytetyö pyrkii saamaan syvällisempää tietoa tiimissä tehdyistä sopimuksista. Sopimuksia oli useita, mutta niistä ei ollut kirjattu tiimisopimukseen mitään. Tiimissä vallitsi vahva keskusteleva työote ja asioista sovittiin suullisesti arjen tilanteissa. Tiimin yhdenmukaiset toimintatavat kumpuavat ryhmän toimintakulttuurin kautta. Lapsen yksilöllistä huomioimista näkyi lepohetkillä paljon ja lämmin vuorovaikutus ja lasten tarpeet nähtiin ensisijaisena. Vanhempien kanssa tehtävä yhteistyö näkyi tuloksissa myös, kun keskusteltiin lapsen levon tarpeesta ja päiväunirytmistä.
  • Aspholm, Laura (2018)
    Shift work and its impact on meals, food habit and everyday life has been researched marginally from Home economics point of view. This research examines how shift work, in form on night work, impacts home and workplace eating, food choices and everyday life. The amount of shift work has increased in society. An increasing number of people work in two or three rotating shifts both on weekdays and weekends. Finnish food culture, food habits and meal services guide food rhythm at work and on spare time. Shift work creates challenges to the following of food rhythms. This study interviewed shift workers whose working hours take place at night. The purpose was to survey what kind of food rhythm has formed for the interviewees at workplace and at home. Inter-viewee’s food rhythm was compared to the food recommendation made by the National Nutrition Council. In the interviews the structure of the weekday and what kind of effect night work has had on time management during everyday life was also inquired. The study was carried out in theme interviews through the use of three themes. Five persons partici-pated in the interview, all of whom were employed by the same employer. Analysis of the material was made through theming the answers. The results were compared with the food recommendations made by the National Nutrition Council that have been presented in the theory part. The result showed, that shift work has an effect on the structures of everyday life and food choices. Because of the employer the use of food services were not available. The principal meal was com-posed of packed lunch. The majority of the interviewees brought ready meals, bread or fruits for the principal meal. Against food recommendations some of the interviewees enjoyed plenty of caffein-ated drinks during their shift. On the basis of the study one can say that shift work has had an effect on the interviewee´s food pattern´s, food customs and the structure of the everyday life. The signifi-cance of the effects is individual but it was possible to find congruent factors.
  • Nikitin, Noora (2019)
    The purpose of this research was to figure out how shift working mothers experience their everyday lives. Nowadays working in shifts is common so it is important to get acquainted with these kinds of families and their experiences of everyday life. The study was used to find out the threats and opportunities of shift work and what mothers think about combining shift work and family life. Previous studies have clarified that working in shifts burdens parents and has an affect on family and social relationships. This thesis can help to get answers on what factors parents feel are a strain and on the other hand what factors act as resources in everyday life. Stress in everyday life can be decreased by enjoying the little things in life such as the alone time on the way to work or a family meal. This study was carried out with qualitative research. The Data was collected using a thematic interview (n=6) and the respondents were found from a Facebook group called Äitylit. A post was made to the Facebook group in which the purpose of the research was explained and suitable respondents were recommended to contact the researcher via personal message. The interviewees were mothers doing shift work who have atleast one child aged 7-10 years. This was because researching the mothers’ everyday lives was more easy using limitations. Five of the interviews were carried out using Facebook videocall and one was carried out using e-mail. The research data was first analyzed with thematising and then with content analysis. According to the results of this research, mothers working in shifts thought their everyday life is irregular and they felt tired. Additionally they brought up problems with schedules and little time with family and loved ones. On the other hand, shift work also enables things in life, for example better pay, free weekdays, doing things during the week and picking up children from school. Also variability in everyday life was a positive thing. The Spouse and his possible daytime job, grandparents and close ones helped to combine shift work and family life. How mothers feel in their everyday lives is dependent on the family.
  • Lahtinen, Vilma (2017)
    In the recent years, digital learning material has been a topic of discussion in media, both for it to be used and against it. The interest to do this thesis began from my personal need to clear up whether I should use digital learning material in my teaching work. The aim of this thesis was to find out what sort of effects digital learning materials might have on motivation and learning outcomes. The aim of this study is to provide information which might be useful to those teachers who are thinking about using digital learning materials in teaching mathematics. The type of this research is a descriptive literature review. The literature of this thesis is based on studies made mainly in the 2010’s. These studies are focused on the effects of the use of digital learning materials on motivation and learning outcomes. Based on my literature review, most of the studies showed digital learning materials to have positive effects on the motivation and learning outcomes of students. For example, digital learning materials can satisfy basic psychological needs and provide flow-experiences. Also these studies found that students’ motivation increased during the use of digital learning materials. The improvement in learning outcomes was influenced by, for example, the elements of game-based-learning and receiving immediate feedback. However, certain studies conflicted with these results and showed that the use of digital learning materials had no effect on motivation or did not cause better learning outcomes.
  • Inkinen, Emilia (2024)
    Viimeisen vuosikymmenen ajan inkluusio on ollut aktiivisesti osana yhteiskunnallista keskustelua (OAJ, 2022). Keskustelua on lisännyt lisääntynyt tietoisuus syrjinnästä ja eriarvoisuudesta, sekä erilaiset poliittiset ja lainsäädännölliset pyrkimykset edistää yhdenvertaisuutta yhteiskunnassa. Inkluusio näkyy kaikissa kasvatus- ja opetusalaa ohjaavissa asiakirjoissa ja esimerkiksi Varhaiskasvatussuunnitelmien perusteisiin (2022) on kirjattu, että toimintakulttuuria tulee kehittää inkluusion periaatteiden mukaisesti. Aiemmat tutkimukset osoittavat, että inkluusion toteutumisen varmistamiseksi opettajien tulee osata havainnoida, ymmärtää oppimisympäristöjen merkityksen, sekä erityisesti hyvän vuorovaikutuksen keskeisyyden omassa työssään inkluusion edistäjänä. Tämän tutkielman tavoitteena on tarkastella opettajan toimintaa eri vuorovaikutustilanteissa inklusiivisten periaatteiden mukaisesti ja saada selville millä keinoin opettaja tukee näköesteisen lapsen sosiaalista integrointia osaksi ryhmää. Tutkielma toteutettiin laadullisena tutkimuksena, jossa hyödynnettiin KETTU – Kestävä tulevaisuus varhaiskasvatuksessa - tutkimushankkeessa kerättyä videomateriaalia, sekä havainnointiaineistoa eräästä helsinkiläisestä inklusiivisesta varhaiskasvatuksen ryhmästä. Tutkielman analyysi toteutetiin aineistolähtöisenä sisällönanalyysinä. Tutkielman tuloksissa tarkasteltiin sekä inklusiivisia, että segregoivia vuorovaikutustilanteita. Tuloksista ilmeni, että opettaja toimi osaltaan huomioiden lapsen tuentarpeen ja samalla myös muun ryhmän tarpeet, mutta toisaalta myös sivuutti tai korosti liikaa lapsen tuentarvetta toiminnassa. Tämän tutkielman ajankohtaisuus korostuu entisestään yhteiskunnallisessa kontekstissa, jossa inklusiivisuus ja yhdenvertaisuus ovat keskeisiä arvoja. Viime vuosikymmenen aikana vallinneen aktiivisen keskustelun ja lisääntyneen tietoisuuden myötä tarve tarkastella inkluusiota käytännön tasolla on noussut esiin. Näin ollen tämä tutkielma tarjoaa arvokasta panosta nykyiseen keskusteluun ja käytännön toimintaan inklusiivisen kasvatuksen ja varhaiskasvatuksen saralla.
  • Vartiainen, Kaisa (2019)
    The aim of the thesis is to examine how the children's picturebook series describes the interaction between characters. Previous studies show the undeniable importance of interaction for the development of an individual's sense of belonging, which is a prerequisite for experiencing well-being. This thesis is built on an understanding of seeing children`s literature as an reflection of reality. The research material consists of three children's picturebooks written by Veera Salmi and illustrated by Elina Warsta in 2016-2018. The research was conducted as a content analysis, using Urie Bronfenbrenners ecological systems theory as a theoretical framework. The thesis analyzed both the text and the illustrations. Content analysis proceeded so that at first the works were read several times, after which the sections referring to the research questions were collected in the tables. Based on the tables, an analysis was conducted to interpret the interaction described in the books. The analysis revealed, that interaction is connected to the characteristics of the individual, such as temperament. The child most actively involved in the interaction was also the most interacting. Similarly, the retreating child had the least interaction situations. The study also revealed that the factors surrounding the society affect the individual's ability to act as a member of the group.
  • Kurttila, Juuso (2021)
    Useimmilla työpaikoilla pyritään positiivisiin ihmisten välisiin suhteisiin. Työ- ja elinkeinoministeriö toi-meenpani vuonna 2013 Työelämä 2020 -hankkeen, jonka yhdeksi tavoitteeksi asetettiin työ-elämän laadun parantaminen. Työelämän laadun parantamisessa yksi kehittämisstrategian pai-nopisteistä oli luottamus ja yhteistyö. Yhteistyö ammatillisessa kontekstissa puhututtaa yri-tysmaailmassa ja sen ympärille on luotu kokonainen toimiala Suomessa, kun viestintätoimistot ja yritysten terveydenhuollon kumppanit tarjoavat asiakkailleen kulttuurin kohentamiseen täh-täävää koulutusta. Euroopan huipulle päästäkseen Suomi on työelämän kehittämisstrategias-saan arvottanut korkealle luottamuksen vahvistamisen, keskinäisen arvostuksen, avoimuuden sekä vastavuoroisuuteen perustuvan tavan toimia työelämässä. Näitä asioita vahvistetaan työ-elämässä yhteistyön ja vuorovaikutuksen avulla. Toteuttamani tutkielman on määrä tarkastella ammatillisessa kontekstissa tapahtuvan yhteis-työn ja vuorovaikutuksen suhdetta, sekä selvittää vuorovaikutuksen luonteen vaikutusta toteu-tuneeseen yhteistyöhön. Ennakko-oletuksenani oli, että vuorovaikutuksen ja yhteistyön ”raja-pinnassa” ilmenee käsitteitä, jotka toteutuessaan parantavat yhteistyötä. Näitä käsitteitä olivat työn imu, työyhteisötaidot sekä oikeudenmukainen johtaminen. Tutkimusmenetelmänä käytin kuvailevaa kirjallisuuskatsausta, jonka avulla pyrin antamaan laajan kuvan yhteistyön ja vuorovaikutuksen yhteydestä tarkastellen edellä mainittuja käsittei-tä, jotka parantavat tai heikentävät toteutunutta yhteistyötä. Aineistossani hyödynsin käyttäy-tymistieteellistä, sosiaalipsykologista sekä työ- ja organisaatiopsykologista tutkimusta. Aineis-ton valikoinnissa hyödynsin määrittelemiäni avainsanoja: yhteistyö, vuorovaikutus, empatia, organisaatiokäyttäytyminen ja organisaatiokulttuuri. Tutkielmani mukaan vuorovaikutus edistää yhteistyötä sen ollessa ystävällistä, huomaavaista tai empaattista. Vuorovaikutukseen ja yhteistyöhön liittyvät käsitteet kuten työn imun tarttumi-nen työntekijästä toiseen, työyhteisötaitojen kehittäminen ja reilu sekä oikeudenmukainen joh-taminen edesauttoivat yhteistyötä. Vuorovaikutuksen taas ollessa turhan muodollista tai ää-rimmäisten tunteiden värittämää se saattoi jopa haitata yhteistyötä.
  • Etelävuori, Aleksia (2024)
    Tämän kirjallisuuskatsauksen tavoitteena on tarkastella vuorovaikutuksen ja työssä oppimisen yhteyttä sekä selvittää, miten vuorovaikutus voi tukea työpaikalla tapahtuvaa oppimista. Aihe on tärkeä, sillä jatkuvasta oppimisesta on tullut yhä merkittävämpi osa työelämää ja yritysten tulee keskittyä yhä enemmän siihen, miten työssä oppimista voidaan tukea. Vuorovaikutuksen tarkastelu on aiheen kannalta hyvin olennaista, koska aiemman tutkimuksen pohjalta tiedetään, että suuri osa työssä oppimisesta tapahtuu vuorovaikutuksessa muiden ihmisten ja ympäristön kanssa. Tämä tutkimus tuo monipuolisesti esiin niitä tapoja, joiden avulla vuorovaikutus voi edistää työssä oppimista. Tutkimus toteutettiin kuvailevana kirjallisuuskatsauksena. Tämä mahdollistaa tutkittavan ilmiön laaja-alaisen yleiskatsauksen muodostamisen sekä johdonmukaisten tulosten saavuttamisen myös suppeammalla aineistolla, jota ei ole kerätty systemaattisesti tiukkojen kriteerien ja seulojen läpi. Tämän kirjallisuuskatsauksen aineisto koostuu kuudesta vertaisarvioidusta artikkelista, jotka käsittelevät vuorovaikutuksen ja työssä oppimisen yhteyttä. Aineisto kerättiin ERIC-tietokannasta tekemällä rajauksia hakusanojen, julkaisuvuoden, julkaisukielen sekä aiheen perusteella. Aineiston analyysi toteutettiin sisällönanalyysinä, jossa tyypillisesti valitaan aineistoksi vain tutkimuksen kannalta merkittävää kirjallisuutta ja poimitaan aineistosta vain tutkimukselle keskeisiä asioita. Kirjallisuuskatsauksen tulokset osoittavat, että vuorovaikutuksella on merkittävä rooli työssä oppimisen edistämisessä, mikä on linjassa myös aiemman tutkimuksen kanssa. Tutkimuksen aineistosta nousi keskeisimpinä tuloksina esiin, että työssä oppimista tuki vuorovaikutuksessa tapahtuva tiedon jakaminen, palautteen saaminen sekä kokeneemman työntekijän ohjauksessa työskentely. Tutkimus antaa hyödyllistä tietoa osaamisen kehittämisestä ja tuloksia voidaan hyödyntää työssä oppimisen kehittämisessä.
  • Holma, Charlotta (2023)
    Covid-19-pandemia on muuttanut meidän työympäristöämme, ja monia töitä pystyy tehdä etänä. Toimistolle meneminen ei ole välttämätöntä, koska teknologia mahdollistaa etätyöskentelemisen. Etäolosuhteissa viestiminen ja vuorovaikutus on hyvin erilaista, koska ei ole päivittäisiä kasvokkaisia kohtaamisia, joten kaikenlainen vapaamuotoinen vuorovaikutus on jäänyt. Tämän takia aihe on hyvin ajankohtainen ja sitä on syytä tutkia. Tutkielmani vastaa kahteen eri tutkimuskysymykseen, jotka ovat: Millaisena etäjohtaja kokee oman vuorovaikutuksensa? Miten vuorovaikutus ja sen haasteet etätyössä ilmenevät työntekijöille? Vastaan näihin tutkimuskysymyksiin kymmenellä vertaisarvioidulla artikkeleilla. Tutkielma on toteutettu kuvailevana kirjallisuuskatsauksena, johon valikoitui suomen- ja englanninkielisiä vertaisarvioituja tutkimusartikkeleita. Artikkelit ovat kerätty Helsingin yliopiston Helka-tietokannasta, Google Scholarista sekä EBSCOhost -tietokannasta. Tutkielmani aineisto rajautui vuodesta 2013 eteenpäin, ja tutkimusartikkeleiden työntekijäryhmäksi rajautui vain hoitotyötä, asiantuntijatyötä ja johtajan työtä tekevät. Aineiston analyysissä käytin teemoittelua eli järjestelin artikkelit niiden otsikoiden ja abstraktien mukaan kahteen eri ryhmään. Ensimmäinen teema sisältää artikkelit, jossa on tutkittu etäjohtajia ja heidän kokemuksiaan vuorovaikutuksesta etätyössä. Toinen teema sisältää artikkelit, joissa on tutkittu vuorovaikutusta ja sen ilmenemistä etätyöntekijöillä, jotka eivät toimi johtoasemassa. Tutkimustulokset osoittavat, että vuorovaikutus on heikentynyt etätyössä etäjohtajilla sekä työntekijöillä, koska ei ole kasvokkaisia kohtaamisia samanlailla kuin fyysisesti toimistolla. Etäjohtajien on syytä pohtia, kuinka viestiä kattavasti niin, että tieto menee kaikille. Tässä suosittiin yhteisen dokumenttien jakamista ja sähköpostien lähettämistä samalla sisällöllä kaikille. Etäyhteyksin toteutettavissa kokouksissa vuorovaikutuksen kuvailtiin olevan yksipuoleista. Työntekijät voivat etäkokouksien aikana tehdä muuta kuin vain kuunnella kokousta. Osa saattoi tehdä kotiaskareita, vastata sähköposteihin tai tehdä taukojumppaa etäkokouksen aikana. Tällöin vuorovaikutusta ei rakennu ja se jää hyvin yksipuoleiseksi eli vain johtajan harteille.
  • Arffman, Anna (2019)
    The goal of this literature review is to look and assess the variety of previous research that has been conducted on the interaction during craft classes in school. This piece of research focuses on the special features of interaction during craft classes, such as interaction between teacher and student, and the role and meaning of motivation in learning processes. Research material was collected from Google Scholar, HELDA - Digital Repository of University of Helsinki, and Finna. The collected material consisted of previous pieces of research on interaction in schools. In addition to that, the research material included pieces of literature discussing the impact of interaction and motivation on learning. The material was analyzed by themes. Even though there has been a lot of research done on interaction in general, there was only a little research on interaction during craft classes. One of the key points that arose from previous pieces of research was the importance of interaction in learning processes. Interaction was discovered to be the most essential factor determining the quality of a learning process. Another finding was that craft classes are considered unique because of their learning environment. The bodily aspect of craft classes is more significant comparing to other disciplines. Research also showed the enhancing effect of motivation, especially intrinsic motivation, on learning processes. Based on the findings of these pieces of research the teacher has true potential in accelerating the student's intrinsic motivation by choosing suitable yet challenging assignments. This literature review points out the need of further research in the field of handcraft discipline.
  • Korpimäki, Henna-Riikka (2016)
    The new curriculum emphasizes the importance of interaction. It is very important part of home economics teaching because the group work is a significant part of the learning process. Information and communication technology has also become more common in home economics education. The aim of this study was to find out how learning environments affect the social interaction in home economics education and what are the challenges and opportunities of information and communication technology to the social interaction. The study method was literature review which made it possible to evaluate the previous theory and get an overview on the chosen theme. Critical analysis was absolute necessary because then I was able to present the essential things to my own study. Open spaces enabled the interaction between students and the teacher was able to communicate more easily with students and saw when the students need help or what they were actually doing. A well-planned learning environment encouraged students to work together. Information and communication technology expanded learning environment outside the classroom. Interaction was still important even though it was different from face to face communication. The teacher can affect classroom interaction, for example, re-organizing desktop. Small things can have a significant impact. Information and communication technology requires the teacher continuous learning process because the devices and applications are developing rapidly.
  • Lundqvist, Johanna (2019)
    This study examines the factors related to the development of interaction skills in the context of early childhood education. This study also explores what factors affect the development of interaction skills, and how and where interactions skills or their inadequacies appear. In addition, the study shows how typically developing children and children with special needs differ in their interpersonal skills. The key result is that interaction skills are interacting with the environment and skills cannot be practiced alone or in isolation from the environment. The data consists of a systematized literature review, of which 7 articles are approaching the development of interaction skills in the context of early childhood education. The data was analyzed using theory-driven content analysis. The analysis consisted four main categories. The First category is Culture as a determing factor in group activity and learning which shows that culture influences the development of interaction skills. Activities and learning are culturally related dimensions with significant impact. Each group creates its own atmosphere and culture, which defines to a great extent what kind of interaction the group has. The Second category Educator’s pedagogical competence as an enabling factor in early child-hood orientation is one of the most important missions in early childhood education and which is considered as a significant factor in the development of interaction skills. Childhood orientation requires sensitivity and pedagogical competence. The Third category Creating and Maintaining Peer Reations as ja Prerequisite for Learning Social and Emotional Skills shows that the skill of creating and maintaining social relationships has proven to be important in the material. Creating and maintaining peer relationships develops both social and emotional skills. Skills are needed to create and maintain peer relationships. The Fourth category Interdimensional Class of Interaction Skills show that play is the child's most natural form of action, through which linguistic, social and emotional development can be tracked, and the occurrence of possible disturbances is identified. For children who face challenges in interaction skills, the play is seen as simple and lonely; In addition, children with language and speech disorders also face more social and behavioral challenges than typically developing children.
  • Räty, Sini (2020)
    Ihmisen tiedonkäsittelyn ja päätöksenteon tukena käytetään yhä enenemissä määrin teknologioita, jotka sisältävät tekoälyä. Näiden teknologioiden kanssa jatkuva vuorovaikuttaminen vaikuttaa myös meidän kognitiivisiin prosesseihimme. Sovellusten inhimillistämisen vuoksi ihmiset näyttäisivät suhtautuvan tekoälyä sisältävään teknologiaan eri tavalla kuin muihin teknologioihin. Tekoälysovelluksia käytetään ihmisen oman kognition tukena, mutta näiden teknologioiden käyttäminen ei ainoastaan paranna tiedonkäsittely- ja päätöksentekoprosessejamme vaan saattaa myös vääristää niitä. Tekoälyä sisältävät teknologiat mahdollistavat suurten datamäärien käsittelyn ja ne voivat olla apuna havaintoprosessiemme parantamisessa. Ihminen saattaa kuitenkin luottaa liikaa koneen tekemiin päätöksiin ja meidän voi olla vaikea ymmärtää tekoälysovellusten päätöksentekoprosesseja. Järjestelmät, jotka jäljittelevät ihmisten välisiä kommunikaatiotapoja helpottavat vuorovaikutustamme koneiden kanssa. Koneiden näyttäessä ihmismäisemmiltä tai niiden puhuessa ihmisen tavalla sovellamme niiden kanssa kommunikoimiseen samankaltaisia käytösnormeja, kun ihmisten kanssa kommunikoitaessa. Koneiden ihmisenkaltaisuus herättää meissä myös epämukavuuden tunteita. Tekoälyteknologioiden kehitys on tapahtunut niin nopeasti, ettei tutkimustietoa niiden vaikutuksista ihmisiin ole ehtinyt kertyä tarpeeksi. Psykologinen tieto on hyödyllistä näiden uusien sovellusten suunnittelussa ja tutkittaessa niiden vaikutuksia kognitiivisiin prosesseihin. Aiempi tutkimus ja teoriat ihmisten välisestä vuorovaikutuksesta ja ihmisen kognitiivisista prosesseista toimivat hyvänä pohjana tutkittaessa tekoälyteknologioiden vaikutuksia meihin.
  • Livola, Linda (2016)
    The aim of this study was to find out what kind of experiences the teachers at the nursery have in participating children's free play and to find out how important play is for children. The method was qualitative and the material consisted of interviews with educators in a day care group in Helsinki, and non - participant observation which I wrote down in an observation diary. The most important outcome of the study was that teachers needed in free play to support and develop children's language. Another result was that the children's social skills are strengthened in play when children play together. Then they acquire some experience on how to resolve conflicts and how to get along with everyone. It can therefore be concluded that educators are needed in the free play to help children to achieve these skills.