Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Title

Sort by: Order: Results:

  • Ketonen, Otto (2023)
    Tavoitteet. Tässä tutkielmassa analysoin artikkeleiden pohjalta teknisen työn ja tekstiilityön yhdistämisen haittoja ja hyötyjä valinnaisainevalintojen näkökulmasta. Aiempaa tutkimusta on tehty oppilaiden, opettajien ja opettajaopiskelijoiden mielipiteistä ja motivaatiosta. Halusin selvittää, millä argumenteilla tekstiilityön ja teknisen työn yhdistämistä voidaan puolustaa, jos valinnaisainevalinnat ovat lähes puolittuneet uudistuksen jälkeen. Menetelmät. Tutkielma on kuvaileva kirjallisuuskatsaus. Tutkimusaineisto on kerätty google scholar –nettisivulta tietyillä hakukriteereillä. Kerättyyn aineistoon on suoritettu sisällönana-lyysi, jossa artikkeleiden tietoa on tiivistetty ja vertailtu keskenään. Tulokset ja johtopäätökset. Tutkielmassa nousi esille käsityön yhdistämistä puoltavan tutki-muksen painottuvan teemoihin, jotka koskivat tasa-arvoa, monimateriaalisuutta ja parempia suunnittelumahdollisuuksia. Lisäksi käsityön kiinnostuksen laskusta ei niinkään syytetty opetussuunnitelman rakenteellisia muutoksia, vaan monimateriaalisuuden väärää toteutusta kouluissa. Käsityön yhdistämistä arvosteltiin puhtaasti luvuilla. Käsityön vähentyneet valin-naisainevalinnat antavat jo itsessään syyn sille, että yhdistetty oppiaine ei kiinnosta oppilaita yhtä paljon, kuin tekstiilityö ja tekninen työ erillään. Lisäksi yhdistämistä arvosteltiin vähen-tyneillä tunneilla ja opetussisällöillä, oppilaiden kiinnostuksella käsitöihin. Huolta aiheutti myös teknisen työn asemalla suomalaisissa yrityksissä ja yhteiskunnassa ja käsityö oppi-aineen tulevaisuus.
  • Kukko, Sara (2019)
    Educational accountability isn’t a new phenomenon, but it has grown stronger in the United States during the past decades. There have been two large educational amendments taking place in the 21th century: No Child Left Behind Act of 2001 and Every Student Succeeds Act of 2015. Due to these laws, the process of assessing teacher quality through student performance on standardized tests has become normal practice in school districts across the whole country. Standardized tests are used to both encourage students to study harder and teachers to put more effort into their instructional practices. In the context of this study, the concept of accountability means that teachers are almost exclusively held accountable for student performance. The aim of this study is to examine what kind of studies have been conducted on the effects of accountability on teachers during the last years and find out how teachers experience accountability in their daily work. This study was conducted as a literature review. For this piece of research, certain international studies from years 2012 to 2018 were considered. The selected studies were carried out in the U. S. school system. The most significant results were sorted out into subclasses based on the themes emerged from the studies. On one hand, I charted how teachers experienced accountability in their work, and on the other hand, the tangible ways accountability practices affected their work. According to my study, educational accountability was related to teacher stress, and it also had a negative effect on teachers’ job satisfaction. The stress emerged from accountability even leaded to teacher burnout. Consequently, teachers contemplated leaving teaching and working on other fields instead. This stemmed partly from the fact that teachers didn’t feel like they received enough support in their work. They also felt their work got automatized as they were expected to teach to the tests. In addition, teachers were worried about the impact standardization had on their students. They were especially concerned about students with special needs.
  • O'Shaughnessy, Patrick (2021)
    Tavoitteet. Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, mitkä tekijät rakentavat yhteenkuulu-vuuden tunnetta ja mitkä tekijät heikentävät sitä inklusiivisessa oppimisympäristössä. Yhteen-kuuluvuuden tunteen rakentumisen tutkimus on suhteellisen tuoretta, suurin osa tutkimuksesta on tehty 2010-luvulla. Inkluusiota on alettu tutkia 2000-luvun puolella enemmän, kun erityisen tuen oppilaiden määrä kouluissa on kasvanut. Menetelmät. Tutkimus toteutettiin kuvailevana kirjallisuuskatsauksena. Aineistona käytettiin in-ternetin hakukoneista ja tietokannoista löytyneitä tieteellisiä artikkeleita sekä tutkimuskirjalli-suutta. Tulokset ja johtopäätökset. Yhteenkuuluvuutta rakentavia tekijöitä tarkasteltiin varhaiskasvatus- ja kouluikäisten näkökulmasta. Yhteenkuuluvuutta heikentäviä tekijöitä tarkasteltiin erityisentu-en oppilaiden näkökulmasta. Yhteenkuuluvuutta rakentavia tekijöitä olivat koulun aikuisten po-sitiivinen suhtautuminen sekä vertaisryhmältä saatu hyväksyntä. Lisäksi yhteenkuuluvuutta edisti oppimisympäristön esteettömyys ja opettajan tarjoama riittävä tuki. Keskeisiä yhteenkuu-luvuutta heikentäviä tekijöitä olivat tuen puute, oppimisympäristön esteellisyys sekä vertais-ryhmän taholta koettu torjunta.
  • Nikula, Venla (2019)
    The aim of this study was to investigate, based on previous studies, the togetherness of the day care group from children’s perspective. The only research problem is ”How do children create and express togetherness according to previous studies in a day care group?” The togetherness was, in this study, referred to the interrelationship between group members. There is often a lot of talk about a good class spirit, but less often about the good spirit in day care group. However, togetherness and its consideration in day care is very important for the well-being of the child. A day care group is most often the first experience of a community for a child, so feeling of togetherness is important to make the child’s first experience of the own community as positive as possible. This promotes community action in later life. I executed my research as a descriptive literature review. There were five different articles in the review that treated my topic from the point of view of children, but focusing on the subject from a slightly different perspective. As one of the ways of conducting a literature review, I ended up classifying the articles that rose from my articles. In my research, it turned out that children use many different ways to create and express togetherness in a day care group. I composed these ways into eight separate themes, which then were classified into two classes according to the themes’ main way of expressing togetherness. These two classes were functional way of creating and expressing togetherness and verbal way of creating and expressing togetherness. One of these themes was left the division because it was so strongly in both upper classes. Togetherness seems to be a broad and diverse factor in the peer culture of children. Future research should also pay attention to the adults’ perspective of togetherness in a day care group, do expressions of the togetherness focus to them at all, how do they affect togetherness, or do they take it into account at all and how they can contribute to the togetherness of their group.
  • Manninen, Ursula (2018)
    Teacher’s wellbeing at work has been studied a lot and research has shown that teachers’ occupational wellbeing is better than employees’ in other professions. However, teachers have been found to experience more stress than those who work in other professions. Many occupational wellbeing studies have found five factors that affect wellbeing at work. These factors are organization, management, work community, work, and the individual and his or her characteristics and interpretation of his or her own workplace. The purpose of this thesis is to find out what kind of factors increase and burden teachers' occupational wellbeing. The aim is also to examine if I could find the five factors that Manka has mentioned in her studies in this material or are there some other factors that affect wellbeing at work but are not in this model of occupational wellbeing. Research questions were: ”What kind of factors have been found to affect teachers’ wellbeing at work?” and ”How well does the Manka's well-being model reflect the factors affecting the wellbeing of teachers in this thesis?”. Research method was a systematic literature review and the material used in this thesis was gathered from Helsinki University Library’s search engine called Finna using various search terms. The thesis was limited to the recent studies about Finnish teachers in kindergartens, schools and adult education institutions. In this thesis, the most recent studies were limited to the years 2015−2018. The search engine showed 159 searches but only the most relevant articles were considered. In the end there were 18 relevant studies. The most prominent factors that increase teachers’ occupational wellbeing were communality and the sense of belonging. These were found to help people understand and trust each other, and to promote the teacher's sense of self-efficacy. The interaction between students and teachers could have a negative effect on teachers' well-being at work if teachers had distant relationships with their students. Distant relationships were more likely related to teacher’s burnout experiences. Workplace bullying was found to be more common in Finland than in other European countries. Bullying caused harm to the harassed person and to the workplace, for example through mental disorders, increased absenteeism, and rising sickness costs. The material used in this thesis matched only partially up to the general occupational well-being model. The impact of the work community was most clearly seen as a factor affecting well-being at work. Management, organization and the employee itself were found to have factors that influenced on well-being at work but the impact of the work did not appear in this material at all.
  • Bäckström, Marjo (2017)
    This thesis is a review of articles written about common craft in craft teacher newsletters in the year 2015. Common craft refers to craft teaching directed towards all students and both genders, containing both technology education and textile craft teaching. It is a current topic, since the elementary school curriculum that came into force in the year 2016 no longer differentiates between ”technology education” and ”textile craft”, but rather refers to ”craft”, containing both subjects. The materials used in this study are the newsletters of The Association of Craft Teachers TOL ry, and the Association of Technology Teachers TAO ry, Tekstiiliopettaja and Tekninen Opettaja, respectively. The objective of this research is to find out what kind of a view these newsletters hold on the subject of common craft. The research represents qualitative discourse analysis. The results show that there is a difference in writing culture concerning this subject between Tekstiiliopettaja and Tekninen Opettaja. Both publications upheld their own values consistently, and did not publish self-contradictory articles. The differences between the newsletters were significant, which leads to the conclusion that each publication conveys a different view of common craft. All in all, common craft is an ambiguous subject, and its correct implementation is not agreed upon.
  • Johansson, Ani (2019)
    In elementary schools, a new curriculum (POP2014) was introduced in autumn 2016. The new curriculum no longer specifies the content of technical and textile handicraft, but the students study a shared, multi-material craft subject. Among both elementary school teachers and handicraft teachers, this change has raised a lot of uncertainty and has affected craft education. The purpose of this study is to find out how schools organize a shared craft and how teachers interpret the curriculum in this context, how teachers understand the multi-material and how it is appears in the work of the pupils. The research was carried out using qualitative methods. Three textile craft teachers, three technical teachers and two elementary school teachers were interviewed for the material. Interviews were conducted as a semi-structured theme interview. Based on research questions and previous theory, the material was analyzed theoretically by classifying it into different themes. The results of the research were finally divided into five different theme sections. Craft teaching was organized so that students were about 10 weeks at a time in the class of technical work or in the class of textile craft. The pupils first did experiments and then they designed and produced the project work. Multi-material was understood so that the student is free to use different materials and techniques in his own craft project. The teachers were worried about the survival of craft in basic education and the contraction of the craft areas to be learned. There was also concern about the reduction in teaching hours, the low popularity of handicraft and the future employment of craft teachers. Interaction between handicraft teachers and the resulting successful cooperation is the starting point for the implementation of a shared craft, and a prerequisite for the craft subject to continue to be taught in basic education in the future as well. In the future, handicraft teachers also wish to cooperate with elementary school teachers in order to create a continuum of handicraft learning from sub-classes to upper classes.
  • Kankaanpää, Lotta (2018)
    Reasearchers have been interested in community housing for a long time. Community housing is seen to be a potential solution to help adolescents find an apartment and to support their own life. Besides reasons for food choice are very important especially when we think about global warming. The purpose of this study is to imagine how community housing takes part of adolescent’s food choice process. This study was completed using qualitative research methods. The data for this study collected through a theme interview. There were five interviewees in this study. They were 19–23- years old and I know them well. Three women and two men took part of this study. Collected material analysed by analysis of the content. Community housing taking part of adolescent’s food choice process was a bigger deal in women’s life compared to men’s life. Young women talked more about food and they also suffered from social pressure in food choice situations. Health and taste were often the main reason for food choices. Besides, was person’s own wellbeing a major factor of food choice process. All interviewees’ food choices and habits had changed a lot and they were more interested in food after they had moved on their own. It’s hard to say which one changes the habits more: moving on their own or the social influence through many discussions and accommodation? Health benefits of the food and especially the taste are important factors in decision making when food is considered. Also, environmental issues influence in adolescent’s choices. People are more and more interested in the environmental effects of food production. On one hand, many young people eat less meat. On the other hand, opinions of meat consumption and vegetarianism varies a lot.
  • Kallio, Sonja (2022)
    Tiivistelmä - Referat – Abstract Tutkielman päämääränä on ymmärtää millaisia vaikutuksia perheen yhdessä syömisellä ja yhteisillä ruokailuilla on lapsen hyvinvointiin sekä ruokakäsityksen ja ruokasuhteen positiiviseen kehittymiseen. Koska aihe on hyvin laaja ja tutkimusta tehty paljon, tämä tutkielma käsittelee erityisesti perheen yhteisen ruokailun positiivista merkitystä alakouluikäisten lasten ruokakäyttäytymiseen. Ruokailu on osa arkea ja toistuva toiminto. Toisaalta se on myös hyvin monimutkainen ilmiö, sillä siihen linkittyviä tekijöitä ovat esimerkiksi perhesuhteet, kommunikointi, sosiaalinen ja fyysinen ruokaympäristö, perheen sosioekonominen asema, perheen arvot, näkemykset, normit sekä vallitseva kulttuuri ja muut yhteisöt. Ruokailu kuitenkin yhdistää ihmisiä ja toimii kohtaamispaikkana arjessa. Vaikka ruokailu on jokaisen henkilökohtainen asia, lapsi on usein huoltajan tai muun kasvattajan vaikutuksen alaisena, jolloin se on myös osaltaan sosiaalista toimintaa. Tutkielma toteutettiin käyttäen tutkimusmetodina kuvailevaa kirjallisuuskatsausta. Menetelmän hyötynä oli sen mahdollisuus tarkastella tutkittavaa ilmiötä laajasti. Tutkimusaineistoksi kerättiin erilaisia tieteellisiä teoksia, artikkeleita ja muita julkaisuja hyödyntämällä hakukone Google Scholaria, Helsingin yliopiston kirjaston tietokanta Helkaa sekä kaupunginkirjastojen hakupalvelu Helmetiä. Aineisto koostui monipuolisesti sekä suomalaisista että kansainvälisistä tutkimuksista ja julkaisuista. Lasten ruokakäyttäytymiseen ja ruokasuhteeseen vaikuttivat merkittävästi perheen sisäinen vuorovaikutus ja kommunikointi, joka oli parhaassa tapauksessa lämmintä ja kannustavaa sekä vastavuoroista lapsen ja huoltajan välillä. Yhteisen ruokailun havaittiin olevan otollinen kohtaamispaikka perheen välisessä kommunikoinnissa. Lisäksi ruokakäyttäytyminen oli yhteydessä perheen sosioekonomiseen asemaan, joka oli merkittävässä roolissa etenkin ruokailutottumuksien kehityksessä. Korkeampi sosioekonominen asema ennusti suurempaa vihannesten ja hedelmien käyttöä sekä vähensi epäterveelliseksi miellettyjen elintarvikkeiden kulutusta. Sosiaalinen ruokaympäristö, kuten huoltajien omat ruokailutottumukset, kasvatustyyli ja perheen sisäiset rakenteet sekä fyysinen ruokaympäristö olivat eräitä lapsen ruokailuun vaikuttavia tekijöitä. Kaiken kaikkiaan ruokakäyttäytyminen oli monen eri tekijän summa.
  • Vartiainen, Venla-Liisa (2020)
    Tavoitteet. Katsomusaineiden opetus on järjestetty Suomessa eriytyneesti; oppilaat saavat joko oman uskontonsa opetusta tai osallistuvat elämänkatsomustiedon opetukseen. Aineet jakavat oppilaat erilaisen opetuksen piiriin, varsinkin moraalikasvatuksen viitekehyksessä. Uutta yhteistä katsomusainetta on pohdittu ja se on puhuttanut sekä oppilaita, opettajia, vanhempia että mediaa. Tämän tutkimuksen tavoitteena on aiempaa tutkimustietoa hyödyntäen kuvata, mistä historiallisista syistä elämänkatsomustiedon opetus on luotu uskonnon opetuksen rinnalle sekä mitkä ovat yhteisen katsomusaineen hyödyt, edut ja mahdollisuudet. Menetelmät. Toteutin tutkimukseni kuvailevana kirjallisuuskatsauksena. Tarkoitukseni oli kuvata valitsemani aineiston avulla mahdollisimman tarkasti mitkä ovat uuden yhteisen katsomusaineen mahdollisuudet. Tutkin myös, mistä historiallisista syistä elämänkatsomustiedon opetus on luotu uskonnon opetuksen rinnalle. Valitsin kriittisesti tutkimusaineistooni laajasti eri lähteitä. Tulokset ja johtopäätökset. Tutkimuksessa käy ilmi, että uskonnon opetuksessa on käytössä vanhanaikainen malli, jota ei ole uudistettu muuttuvan yhteiskunnan tarpeisiin. Elämänkatsomustiedon opetus tuli opetussuunnitelmaan myöhemmin ja on päivitetty useampaan otteeseen. Tutkijat ovat pohtineet paljon näiden aineiden yhdistämistä tai kokonaan uuden aineen luomista. Monikulttuuristuvassa maailmassa ja koulussa pelkästään oman uskonnon opetus ei ole enää hedelmällistä. Elämänkatsomustiedon opetus taas jättää moraalikasvatuksessa uskontojen ulottuvuudet pois. Uuden yhteisen katsomusaineen luominen toisi oppilaat yhden ja saman opetuksen alle, joka tukisi yhteisöllisyyttä, yhdenvertaisuutta, vuorovaikutussuhteita sekä loisi ympäristön, jossa kaikki oppilaat saisivat samankaltaista sekä laajaa moraalikasvatusta. Aine myös tunnustaisi täydellisen uskonnonvapauden ja kehittäisi yleissivistystä omasta sekä muiden uskonnoista että kulttuureista.