Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Title

Sort by: Order: Results:

  • Forss, Jessica (2023)
    Työn imulla (eng. work engagement) tarkoitetaan suhteellisen pysyvää myönteistä motivationaalista ja emotionaalista hyvinvoinnin tilaa, jolloin työntekijällä on paljon energiaa ja myönteisiä tunteita työssä ja työtä kohtaan, jotka toimivat liikkeelle panevana voimana. Työn imun kokemiseen vaikuttavat merkittävästi työn voimavarat ja vaatimukset. Esihenkilöllä on mahdollisuus vaikuttaa näihin. Kandidaatin tutkielmani tavoitteena on selvittää esihenkilöiden käsityksiä työn imusta. Lisäksi selvitetään, että mitä työn voimavara- ja vaatimustekijöitä esihenkilöt tunnistavat, ja kuinka he kokevat voivansa vaikuttaa näihin. Tutkimuksen tuottamia tuloksia voidaan hyödyntää muun muassa johtamisen kehittämisessä. Tutkimus toteutettiin laadullisena tapaustutkimuksena henkilöstökonsultointialan organisaatiossa. Aineisto kerättiin haastatteluilla, mitkä toteutettiin videoyhteyden välityksellä kolmelle organisaation esihenkilölle. Aineiston analyysissä hyödynnettiin niin induktiivista kuin myös deduktiivista teorialähtöistä sisällönanalyysia. Tutkittavien ilmaisuja verrattiin Hakasen sekä Bakkerin ja Demeroutin työn imuun liittyvään kirjallisuuteen, sillä aiempaa vastaavaa vertailukelpoista tutkimusta ei ollut tehty Suomessa. Tapaustutkimusorganisaation esihenkilöt käsittivät työn imun lähes teoriaa vastaavasti. Työn voimavara- ja vaatimustekijöitä tunnistettiin laajasti, ja niihin koettiin voitavan vaikuttaa. Esihenkilöt kokivat merkittävimmäksi työn vaatimuksiin vaikuttamisen, niin este- kuin myös haastevaatimuksiinkin. Kuitenkin myös työn voimavaroihin koettiin voitavan vaikuttaa. Tutkimus tarjoaa tietoa tapaustutkimuksen organisaatiolle johdon käsityksistä, kertoo mahdollisesta koulutustarpeesta sekä antaa pohjustusta jatkotutkimuksille. Esihenkilöiden käsityksillä työn imusta ja kokemuksista vaikutusmahdollisuuksiinsa työn voimavaroihin ja vaatimuksiin liittyen on ensi sijassa merkitystä organisaation työntekijöiden työhyvinvoinnin kannalta. Näiden käsitysten pohjalta rakentuu se, kuinka työhyvinvointia johdetaan organisaatiossa ja millaiseksi työntekijäkokemus rakentuu. Jokaisessa organisaatiossa onkin aiheellista tarkastella johdon käsityksiä niin työn imun kuin myös työhyvinvoinnin suhteen.
  • Hyrynen, Mirjam-Laura (2018)
    According to previous studies every third university student suffers from detrimental stage fright. Stage fright has been shown to cause students strong stress and anxiety. It also slows down the progress of the studies. Because of this universities should pay more attention to students who feel nervous about communication and performance situation. Students who suffers from stage fright have an opportunity to participate in the University of Helsinki speech communication course which is especially directed to students with stage fright. In this thesis I examine university student’s individual experience of stage fright. The aim of the thesis is to understand and describe subjective experience of student’s stage fright. The data of this qualitative research consisted of four theme interview. The students I interviewed participated in the speech communication course in fall 2017. Students were different age and they were all from Education and Arts Faculty. Transcribed interviews were analyzed using qualitative content analysis. In this analyze I describe student’s stage fright as a phenomenon. Students who experience strong stage fright have postponed participating in speech communication course for several times. They have bad self-confidence and they react body’s physical tension critical and negative way. Speech communication course which was directed to students with stage fright proved to be a positive experience for them. Especially important for students was learning to have positive attitude toward their stage fright. Universities should offer students more theoretic knowing about stage fright and its possible support measures. Stagefright should also be taken into account in other courses where oral presentation skills are needed.
  • Vuorela, Mirva (2021)
    Objectives. According to the Finnish National core Curriculum, one of the objectives of early childhood education and care is to support children's evolving skills of participation and influence, to which the skills of public performing are unequivocally linked. The presence of performance anxiety can be considered a key obstacle in the development of these skills. According to previous studies, performing anxiety can limit an individual's life in many ways, decrease success in studies and lead to challenges in promoting an individual’s working life. The purpose of this study is to find out how much scientific information the personnel in early childhood education and care have at their disposal when planning, evaluating, and further developing the content areas of early childhood education, taking the aspect of performing anxiety into consideration. Methods. This study was started out as a systematic literature review by searching for data from three scientific databases of remarkable importance with suitable search clauses. Based on the definition of concepts relevant to this study, search clauses were formed considering the individual search guidelines for each database. The search results were collected in tables and their relevance to this study assessed accordingly. After analyzing the retrieved data and based on the results obtained, the focus was turned to deeper theoretical cerebration on the phenomenon of performing anxiety in the context of early childhood education. Results and conclusions. Pedagogical attention should be paid to the development and control of performing anxiety during early childhood education in the spirit of the National Core Curriculum of Early Childhood Education. In practice, however, there is little to none scientific data available to early childhood education and care personnel on which to base the practicing of the skills of public performing, taking the aspect of performance anxiety into account.
  • Schildt, Nea (2022)
    Tarkastelen tutkimuksessani esi- ja alkuopettajien näkemyksiä lasten kouluvalmiuksista. Koska kouluvalmiuden tulkinnoissa nähdään usein huomattavia eroja (Stein, Veisson, Õun & Tammemäe, 2018, 1; Linnilä, 2006, 31; Brotherus, Hytönen & Krokfors, 2002, 229), kiinnostuin tutkimaan erityisesti lapsen varhaiseen koulupolkuun vaikuttavien esi- ja alkuopettajien näkemyksiä. Kyseinen aihe kiehtoi minua, sillä Esiopetuksen tai Perusopetuksen opetussuunnitelmien perusteissa ei puhuta lasten kouluvalmiudesta lainkaan. Sen sijaan Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa (OPH, 2014b, 100) korostetaan esi- ja alkuopetuksen henkilöstön yhteistyötä erityisesti siirtymävaiheessa. Yhteistyö on välttämätöntä, jotta esi- ja alkuopetus voivat muodostaa lapsen kehitystä tukevan jatkumon. Tätä voidaan vahvistaa esimerkiksi esi- ja alkuopettajien välisillä kouluvalmiuskeskusteluilla. Tämän tutkimuksen tehtävä on selvittää, millaiset kouluvalmiudet ovat opettajien mielestä lapselle tärkeimpiä valmiuksia, sekä millä tavoin ja miksi opettajien näkemykset kouluvalmiudesta mahdollisesti eroavat. Sahinin, Sakin ja Tuncerin (2013) aiempi tutkimus osoitti esi- ja alkuopettajien näkemykset pääosin samankaltaisiksi. Koska nykyään keskusteluissa painotetaan lasten kouluvalmiuksien ohella myös koulun valmiutta (Brotherus ym., 2002, 230; Lamminmäki & Meriläinen, 1997, 19), nostan tutkimuksessani esiin myös osin koulun valmiuden. Kvalitatiiviseen eli laadulliseen tutkimukseeni osallistui kolme esiopetuksessa työskentelevää varhaiskasvatuksen opettajaa sekä kolme alkuopetuksessa työskentelevää luokanopettajaa. Aineistonkeruumenetelmänä käytin teemahaastattelua, sillä se mahdollisti esittämään haastateltaville heidän vastauksiaan tarkentavia lisäkysymyksiä (Tuomi & Sarajärvi, 2018, 87–88). Haastattelut nauhoitettiin ja videoitiin, jotta pystyin litteroimaan ne tarkempaa analyysia varten. Tutkimukseni analyysimenetelmäksi valikoitui teoriaohjaava sisällönanalyysi, jonka tukena käytin teemoittelua. Aineistoni jakautui seuraavaan kolmeen teemaan: opettajien näkemykset kouluvalmiudesta, valmiuksien harjoittelu ja oppiminen sekä esi- ja alkuopettajien välinen yhteistyö. Tutkimustulokseni osoittivat esi- ja alkuopettajien näkemykset lasten kouluvalmiuksista pääosin yhteneviksi. Tämän tutkimuksen mukaan sosiaaliset taidot olivat selkeästi lapselle tärkein kouluvalmius, sillä niiden merkitys korostui opettajien vastauksissa useasti sekä huomattavasti muita taitoja enemmän. Tutkimuksessani esiintyi kaksi selkeää näkemyseroa esi- ja alkuopettajien välillä, joista toinen ilmeni puhuttaessa lapsen kouluvalmiuden tarpeesta hänen siirtyessään kouluun. Toinen näkemysero osoittautui puolestaan kirjain- ja numerotuntemuksen merkityksessä. Tutkimukseni tärkeä havainto oli myös se, että koulun valmiudesta puhuttiin yllättävän vähän. Vain kaksi kuudesta opettajasta kertoi käyneensä esi- ja alkuopettajien välisessä yhteistyössä keskustelua myös koulun valmiudesta vastaanottaa valmiuksiltaan eritasoisia oppijoita.
  • Pihlajamäki, Tanja (2016)
    Tiedekunta - Fakultet - Faculty Behavioural Sciences Laitos - Institution - Department Teacher Education Tekijä - Författare - Author Tanja Pihlajamäki Työn nimi - Arbetets titel Esi- ja alkuopettajien välinen yhteistyö opetuksellisen jatkumon näkökulmasta Title Pre-school and primary school teachers` mutual cooperation from educational continuity viewpoint Oppiaine - Läroämne - Subject Education Työn laji/ Ohjaaja - Arbetets art/Handledare - Level/Instructor Bachelor`s Thesis / Helena Hällström Aika - Datum - Month and year 05 / 2016 Sivumäärä - Sidoantal - Number of pages 47 pp. + 3 appendices Tiivistelmä - Referat - Abstract Previous research shows that pre-school and primary school teachers` mutual cooperation supports educational continuity and it is important to take noticed when we are thinking child`s transition stage from pre-school to primary school. The main purpose of this study was to describe, analyse and interpret, what is educational continuity and what it means in child`s transition to school. Especially the aim was to find out pre-school and primary school teachers` mutual cooperation from educational continuity viewpoint. With this study will strive to find out what is the meaning of educational continuity in transition to school, how pre-school and primary school teachers will support that with mutual cooperation and what kind of effects there are for educational continuity. This was shown by pre-school teachers` viewpoint. This study was conducted as a qualitative research. The research material was collected by using a theme interview. In this study, three kindergarten teachers were interviewed and they all worked in pre-school group at the metropolitan area. The research material was analysed by using a content analysis. Educational continuity was seen as an important and it meant continuity from pre-school to primary school. In educational continuity child will notice as an individual and there are also noticed pre-school and primary school activity cultures. Meaning of educational continuity was shown in the aims in transition stage and supporting these aims. Educational continuity is experienced as a significant in transition stage from pre-school to primary school. Cooperation carried out between pre-school and primary school teachers with mutual discussions and meetings. It was important to plan cooperation, so it would be goal-directed. Cooperation also happened with pre-school and primary school children`s mutual events and activities. The aim of teachers` mutual cooperation was to support child`s transition from pre-school to primary school. There were consequences by own work in pre-school and mutual cooperation in child`s transition. The purpose was to relieve going to school and giving the readiness skills for child. In the future could find out, how educational continuity will be noticed and supported by primary school teachers. Avainsanat - Nyckelord esiopetus, alkuopetus, opetuksellinen jatkumo, yhteistyö, siirtymä, opettaja Keywords pre-school, primary school, educational continuity, cooperation, transition, teacher Säilytyspaikka - Förvaringsställe - Where deposited City Centre Campus Library/Behavioural Sciences/Minerva Muita tietoja - Övriga uppgifter - Additional information
  • Autio, Henni (2020)
    Tavoitteet. Tutkielman tavoitteena oli selvittää, millaista yhteistyötä esi- ja alkuopettajat tekevät koulusiirtymän aikana sekä miten koulusiirtymä on määritetty. Kiinnostukseni aiheeseen heräsi esi- ja alkuopetuksen perusopintojen opintokokonaisuuden aikana, sillä huomasin varhaiskasvatuksen ja luokanopettajan opiskelijoiden oppimista ja opettamista koskevan ajattelu erilaisuuden. Tutkielmassa tehdään kansainvälisten tutkimusten varassa katsaus siihen, millaista yhteistyötä esi- ja alkuopettajat tekevät sekä miten koulusiirtymä on määritetty. Menetelmät. Käytin tutkielman tutkimusmenetelmänä systemaattista kirjallisuuskatsausta. Keräsin aineistoksi 8 vertaisarvioitua, tieteellistä tutkimusta. Käytin aineiston keruussa hakutermejä, jotka kuvasit esi- ja alkuopetusta, yhteistyötä sekä siirtymää. Tutkimuksien tuli olla vertaisarvioitu, kokonaan saatavilla, 2010-2020-luvulta, suomen- tai englanninkielisiä sekä opettajan näkökulmasta. Aineistoon päätyneet tutkimukset valitsin viime kädessä otsikoiden ja abstraktien perusteella. Tulokset ja johtopäätökset. Lähes kaikissa tutkimuksissa oli käytetty Bronfenbrennerin ekologista mallia koulusiirtymän määrittelyssä. Koulusiirtymän aikainen esi- ja alkuopettajien yhteistyö oli määrällisesti vähäistä, vaikka opettajat pitivät erilaisia siirtymän toimintoja hyvinä ideoina. Yhteistyö on tärkeää, oppimisen ja opettamisen jatkuvuus säilyisi.
  • Väätänen, Anna-Maija (2023)
    Tämän tutkielman tarkoituksena oli tarkastella opettajien kokemuksia esi-ja alkuopettajien välisestä yhteistyöstä esi-ja alkuopetuksen siirtymävaiheessa. Kirjallisuuskatsauksen avulla halutaan selvittää, minkälaisia yhteistyökäytänteitä esi-ja alkuopetuksessa toteutetaan, mikä tekee yhteistyöstä toimivan ja minkälaisia haasteita yhteistyössä esiintyy. Aiemmat tutkimukset ovat osoittaneet, että siirtymä esiopetuksesta alkuopetukseen on hyvin tärkeä vaihe lapsen koulupolulla. Siirtymävaiheen yhteistyö ja käytännöt kaipaavat kuitenkin kehittämistä. Tutkielman teoreettisessa viitekehyksessä käsitellään siirtymävaihetta esiopetuksesta alkuopetukseen sekä esi-ja alkuopetuksen välistä yhteistyötä.Tutkimusmetodina käytettiin systemaattista kirjallisuuskatsausta, jonka avulla voitiin tiivistää aiempien tutkielmien olennainen sisältö.Kirjallisuuskatsauksen aineistoon valikoitui 14 suomalaista pro gradu tutkielmaa, jotka käsittelivät esi-ja alkuopetuksen välistä yhteistyötä. Aineisto kerättiin elektronisesta Finna-tietokannasta ja se analysoitiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin avulla. Aineiston pelkistämisen jälkeen se järjestettiin alaluokiksi, yläluokiksi ja pääluokiksi.Lopuksi se liitettiin tutkielman teoreettisiin käsitteisiin.Tutkielman tulokset osoittivat, että opettajat toteuttivat esi-ja alkuopetuksenvälistä yhteistyötä hyvin monella eri tavalla.Esi-ja alkuopetuksen välinen yhteistyö vaatii pedagogista johtajuutta,suunnitelmallisuutta ja säännöllisyyttä. Opettajat tarvitsisivat myös aiheesta lisäkoulutusta.Opettajien näkemyksien mukaan toimiva yhteistyö syntyi motivaatiosta, johtajien tuesta ja riittävistä resursseista. Yhteistyölle oli myös tärkeää löytää yhteiset mielekkäät tavoitteet. Näitä tuloksia voidaan käyttää hyödyksi, kun suunnitellaan yhteistyön toteuttamista tai kehittämistä esi-ja alkuopetuksen välillä. Olennaista onkin, että yleisimmät haasteet sekä toimivat keinot tunnistetaan etukäteen,kun yhteistyötä aletaan suunnittelemaan. On myös tärkeää tunnistaa sekä oman työyhteisön että toisen osapuolen vahvuudet ja haasteet.
  • Jokela, Sara (2019)
    Purpose of the study: The purpose of this study was to survey the views and experiences of preschool and primary education teachers about school transition, the collaboration between preschool and primary education and the mutual relationship of those. The study aims to provide a vision of what the collaboration between preschool and primary education is like and what kind of issues it contains. Methods: This study was a qualitative study. Two preschool teachers and one teacher in primary education from Helsinki participated in the study. The preschool teachers who participated in the study had to work in a preschool class, which didn´t locate in the same building as the school where the children transfer to. The teacher in primary education had to work in a school that didn´t provide preschool education. The research material was collected by theme interviews and the analysis was influenced by material-based content analysis as well as the theory-driven content analysis. Results and conclusions: Co-operation between preschool and primary education could be divided into two categories: collaboration between the teachers of preschool and primary education, and collaboration that involves the children in preschool and primary education. Barriers between co-operation between preschool and primary education were, among other things, the hectic nature of everyday life, data transmission restrictions and staff turnover. The amount of cooperation between preschool and primary education did not correspond to the new requirement set by the Education and Training sector in Helsinki. Co-operation between preschool and primary education should get its own resources in the curriculum in order to increase the amount to the desired level.
  • Åberg, Carina (2021)
    Tämän kirjallisuuskatsauksen tavoitteena oli selvittää, miten tutkimuksissa ja kirjallisuudes-sa kuvataan esi-ja alkuopetuksen välistä yhteistyötä, mitä etua tehdystä yhteistyöstä on lasten hyvinvoinnille ja millainen yhteistyö edistää ja tukee lapsen siirtymää kouluun. Lisäksi tavoitteena oli tarkastella esi- ja alkuopetuksen historiaa, ja opetussuunnitelmien perustei-den määrittelyä yhteistyöstä. Tavoitteena oli myös kartoittaa mitkä tekijät ovat yhteistyön tekemisen esteitä sekä miksi yhteistyö esi- ja alkuopetuksen koetaan usein haastavaksi. Tässä katsauksessa menetelmänä käytettiin kuvailevaa kirjallisuuskatsausta. Katsauk-seen valikoitui sekä suomalaisia että kansainvälisiä tutkimuksia ja kirjallisuutta. Aineiston haussa käytettiin muun muassa sanoja: esi- ja alkuopetus, esi-ja alkuopetuksen yhteistyö, siirtymävaihe esiopetuksesta kouluun, esiopetus, alkuopetus, esiopetuksen historia, al-kuopetuksen historia. Kirjallisuuskatsauksen tuloksena huomattiin, että yhteistyö ja siirtymäkäytänteet esi- ja al-kuopetuksen välillä vaihtelevat paikkakuntakohtaisesti, eivätkä eritasoiset menetelmät tue lasten tasavertaisuuden toteutumista ja hyvinvoinnin edistymistä riittävästi. Myöskään yh-teistyötä ohjaavat asiakirjat ja nykyinen pedagoginen johtaminen eivät ohjaa yhteistyön ke-hittymistä riittävästi. Päiväkodin ja koulun ammattilaiset tuntemusta toistensa toimintakult-tuurista ja toimintatavoista sekä yhteistä opetussuunnitelmatyöskentelyä tulisi lisätä raja-vyöhyke toiminnan edistämiseksi sekä relationaalisen asiantuntijuuden kehittymiseksi. Tut-kimustiedon perusteella huomattiin myös, että esi- ja alkuopetuksen välinen yhteistyö edis-tää lapsen oppimista, kehitystä, hyvinvointia sekä kouluun sopeutumista.
  • Sundman, Iida (2024)
    Tavoitteet. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia, miten esiopetus tukee lasten lukivalmiuksia, mitkä tekijät ennustavat lukemaan oppimista ja miten opettajan antama tuki ja kannustus vaikuttavat lapsen kehittyvään lukutaitoon. Aiemmat tutkimukset ovat osoittaneet esikoulun tärkeimmäksi tehtäväksi herätellä ja ylläpitää lasten lukemaan oppimisen intoa. Aiemmat tutkimukset ovat myös osoittaneet kielellisen tietouden olevan avainasemassa alkavan lukutaidon kehittymisessä. Opettajan asenteen on myös aiemmissa tutkimuksissa osoitettu vaikuttavan lasten motivaatioon oppia lukemaan. Menetelmät. Tutkielma on toteutettu kuvailevana kirjallisuuskatsauksena narratiivisena menetelmänä. Se toimii yleiskatsauksena, käsittelee aiheesta aiemmin tehtyjä tutkimuksia ja muodostaa niiden pohjalta vastaukset tutkimuskysymyksiin. Kuvailevassa kirjallisuuskatsauksessa lähdeaineistot ovat laajempia kuin muissa kirjallisuuskatsauksen tyypeissä. Aineiston kokosin käyttämällä tutkimukseeni kuuluvia avainsanoja. Olen käyttänyt aineistonani suomen- ja englanninkielisiä artikkeleita ja tutkimuksia. Tulokset ja johtopäätökset. Tuloksista kävi ilmi yksiselitteisesti seuraavia tuloksia. Esiopetuksen tärkeimpänä tehtävänä lukutaitoon liittyen on lukuinnostuksen herättäminen ja ylläpito. Esiopetusikäisellä kirjaintuntemus ennustaa lukemaan oppimista sekä kirjain-äänneyhdisteiden osaaminen. Lukutaidon kehittyminen pohjautuu kielelliselle kehitykselle. Lapsen sisäisellä motivaatiolla on suuri merkitys taitojen oppimiseen ja sisäinen motivaatio voi kehittyä pikkuhiljaa samalla kun taidotkin kehittyvät.
  • Välivaara, Pihla (2016)
    Aims. The aim of this study is to research preschool childrens’ thoughts and experiences of bullying. The previous studies have shown that bullying appears in early childhood education in many forms. The studies have also verified that bullying in early childhood has long-term impact to the future. Preventing bullying is very important especially with young children. This study consentrated on how preschool children understand bullying. Aditionally it was studied what kind of feelings do children combine with bullying experiences. This study also examined are the children’s peer relationships and experiences of bullying in day-care group possibly interrelated. Methods. I conducted my study in Helsinki University’s practical training. Fourteen of fifteen children from the day-care group got permission to participate in my study. Half of them were girls and half of them were boys. The study group had three five-year-olds and eleven six-year-olds. I interviewed children in small groups utilizing storybooks, buttons, drama method and emotion cards. I videotaped the interviews so that I could observe the situation afterwards. I analysed the transcribed material using the content analysis principles. Sosiometric inquiry helped me to study the daycare group’s peer relations and I compared them to childrens’ answers in the interviews. The inquiry was conducted interviewing children individually. The children were asked to list their three most favorable playmates. I drew a sociogram of the sosiometric inquiry. Results and conclusions. Children recognized bullying and its different forms: physical, verbal, psychical and object related bullying. They had also experiences of bullying. Children combined the feeling of loneliness with bullying experiences and situations were they had been left out from the play. Children adduced that they would tell adult if they were bullied. Most of them would tell to teacher in kindergarden and to mum or dad at home. Children thought that bullying includes negative feelings, like sorrow. Bully was seen more aggressive and harried more sad and depressed. Gender differencies could be found in answers. The sosiogram showed that there were children in the study group who were more popular than the others and also children who were outsiders. The results of this study is supported by earlier studies.
  • Stankoska, Martina (2024)
    Tavoitteet. Tutkimustiedon perusteella autismikirjon diagnoosin saaneiden oirekuvat vaihtelevat hyvin paljon yksilöstä toiseen. Aikaisemmat tutkimukset ovat kuitenkin osoittaneet, että autismikirjolla olevilla lapsilla on puutteita pragmatiikassa. Puutteet pragmatiikassa haittaavat kommunikaatiota. Kuitenkin tutkimusten mukaan varhaisella kuntoutuksella ja puhetta tukevilla sekä korvaavilla menetelmillä on positiivisia vaikutuksia puheen aloittamisessa kirjolla olevien lasten kanssa. Erityisesti kuvamenetelmien on todettu olevan tehokkaita kommunikoinnin kehittymisen tukemisessa. Tässä tutkielmassa tarkasteltiin autismikirjon diagnoosin saaneiden esikouluikäisten lasten kommunikaatiota ja sen tukemista puhetta korvaavan ja tukevan Picture Exchange Communication System -kuvakorttimenetelmän PECS:n avulla. Tavoitteena oli muodostaa kokonaiskuva autismi kirjolla olevien lasten kommunikaatiokyvyistä sekä niiden tukemisesta PECS:n avulla. Lisäksi tavoitteena oli pohtia tulevaisuuden mahdollisia jatkotutkimusaiheita tutkimuksen tuloksista nousseiden pohdintojen ja johtopäätösten pohjalta. Menetelmät. Tutkimus toteutettiin kuvailevana kirjallisuuskatsauksena ja aineistot haettiin kolmesta tietokannasta helmikuussa 2024 käyttäen integroivan kirjallisuuskatsauksen mukaisia seulontakriteereitä. Aineistoksi valikoitui 16 tutkimusartikkelia, jotka analysoitiin käyttäen sisällönanalyysiä. Tutkielman tulosten mukaan esikouluikäisten autismikirjon lasten kommunikaatiossa esiintyi puutteita ei-kielellisissä ja kielellisissä kommunikaation toiminnoissa sekä ei-kielellisissä kommunikoinnin muodoissa. Kommunikaation tukeminen PECS-menetelmän avulla osoittautui kuitenkin tehokkaaksi. Autismikirjon lapsi kasvatti esikouluiässä PECS-intervention kuuden tason soveltamisen jälkeen kielellistä osaamistaan sanavaraston ja lauseopin kautta. Kaikki lapsista oppivat myös puhumaan enemmän. Myös kommunikaation taitojen ja -muotojen käyttö lisääntyi. Lapset alkoivat tehdä itse kommunikaatiossa aloitteita PECS-intervention jälkeen jo ensimmäisten neljän tason aikana. Esikouluikäinen pääsee menetelmän harjoittelun myötä helpommin mukaan muiden lasten leikkeihin, tulee helpommin ymmärretyksi ja ymmärtää toisilla olevan eriäviä ajatuksia. Katsaukseen valikoituneissa tutkimuksissa on tutkittu erityisesti heikosti puhuvia autismikirjon lapsia. Tulevaisuudessa myös paljon puhuvien autismikirjon lasten tutkiminen olisi tärkeää.
  • Ripatti, Meri (2017)
    Tiivistelmä - Referat - Abstract The aim of this bachelor’s thesis was to examine the digital gaming of pre-schoolers from their parents’ point of view. The research question has three parts: what digital games do the pre-schoolers play, what are parents experiences on children’s gaming and how do parents participate in and control the gaming? The research material consists of 82 questionnaire answers. The data was gathered on Facebook in January 2017. The data was analysed using the qualitative research method of content analysis. 98 percent of the participating parents’ children play digital games. Pre-schoolers play mostly educational and recreational games. The most played game in this research was an educational game Ekapeli, which was created to help children learn to read. It was played by 40 percent of the children. All the games mentioned are suitable for pre-school aged children. The games and their content are chosen by both the parents and the children. Children play mostly on mobile devices, especially on tablet computers. Parents have noticed that gaming has several effects on their children. Most of the effects mentioned were positive; positive effects were mentioned in 84 percent of the answers, whereas negative effects were mentioned only in 45 percent of the answers. The main positive effects of gaming were learning and feelings of joy. The main negative effects were addiction to games and restlessness or anxiety. Parents take part in their children’s gaming mostly by controlling the time used for playing games. 98 percent of the parents find controlling of children’s gaming important. Parents control their kid’s gaming to avoid negative effects, exposure to unsuitable content like violence and because the children can’t control their gaming themselves. Parents see gaming of pre-schoolers mainly as a positive thing.
  • Kemell, Mirjami (2016)
    The purpose of this study was to describe kindergarten special education teacher´s experience and view about identification tools for language disorders of bilingual children that are kindergarten age. The study method was qualitative research. Research data were collected by semi-structured interview because one of the main focuses was to show interviewees own voice. Five (5) kindergarten special education teachers from Helsinki metropolitan area participated in this study. Data analysis method in this study was content analysis. The study shows that kindergarten special education teachers who participated in study weren´t satisfied about the tools, that are now on available and currently on use. Tests that were used was experienced too vast and it was complicated to perceive what was the cause and what was the consequence of the preschool age bilingual children’s language disorders. Most useful tool was observation. Observation has to be done systematically and observations needed to been written down as soon as possible so that observators were able to return them at a later stage. Observations have to be done also in a variety of different situations and the need to focus on only for one specific aspect at a time. Parents information about their children’s level of mother language was seen as important part of the identification of language disorders. Without that information it was difficult to access the level that children´s Finnish should be. Help was also received from maternity clinic, interpreters, consulting special education teacher´s and areas bilingual teachers. In particular, assistance from various parties in order to obtain a referral to a speech therapist were seen especially important.
  • Lahti, Lotta-Henriina (2018)
    Research’s goal was to find out how pre-schoolers guardians understand media and media education. Previous researches have investigated media education notions of early education professionals and comprehensive schools teachers. This research tries to provide new information about pre-schoolers guardian’s notions. The research was conducted in two pre-school groups in spring 2018. The study is a qualitative research, and the research strategy is phenomenographic. 21 guardians took part in this research. Niikkos (2003) four-phase analysis model was used in the analysis of the materials. The analytical model sorts the material into groups of upper classes, which are formed of several different lowercase categories. Conclusion of this research is that pre-schoolers guardians understand media as communication and tools. Pre-schooler’s media they understood as tools and environment. Guardians understood media education as an implementation, familiarization and development of educational skills. The guardians thought that media education supports child’s media criticism and helps notice separation of fact and fiction. Guardians hoped that media education took into consideration children’s interests and what children face in their lives. In this way guardians felt that they can also support child’s media education at home.
  • Jokela, Maija (2016)
    In this study one of the main goals is to understand children’s motor skills and their development through the childhood years. The study examines differences between boys and girls in their basic motor skills and how children’s hobbies effects on these skills. Previous studies show that there is a difference between boys and girls in basic motor skills. Boys are better at basic motor skills that are related to throwing and catching. Girls are better in basic motor skills that are related to balance. This study is based on a qualitative research method, using systematic observation. Material of the study has been collected from one of the Helsinki city pre-school. Twelve pre-school children were part of the study; six of them were girls and six of them boys. The material of the study has been analysed with test theory. The result of this study shows that there were differences in basic motor skills between girls and boys. Boys were better in motor skills that required throwing and catching for example a ball. Girls were better in motor skills that required balance for example standing with one leg. Hobbies had a positive effect in motor skills that required balance and running, with girls balance and with boys running. Based on this study there were differences between boys and girls in the five tested motor skills. Hardest motor skills in this study were throwing of a ball and jumping forward and the easiest was catching a bean bag. The differences in this study were small, which is related to the sampling conciseness. The results of the study cannot be generalized, however the study gives a general picture of the participant’s basic motor skills and what are their strength and weakness in the area. Through the observation of the basic motor skills in this study it can be seen what skills require more learning in the future.
  • Takanen, Jaakko (2016)
    The goal for my thesis is to examine how do preschoolers understand mathematics and what kind of attitudes do they have towards mathematics. To reach this goal of the thesis, twelve preschoolers are interviewed. The children are asked, how do they understand mathematics. Next the children are asked, what is easy or difficult for them in mathematics. Finally the children are asked, what kind of mathematicians they think they are and how do they like mathematics. The meaning of this thesis is based on getting information about how preschools teach mathematics. The answers of the children will reveal how mathematics has been taught to them. The interviews were made in a preschool in Vantaa. The interviews were made in May of year 2016. The final reasearch material contained the answers of ten preschoolers. The interviews were semi-structured interviews, which were recorded and analyzed as qualitative content analysis requires. All the questions asked in the interviews were formed by the research problems. According to the results, it seems that most preschoolers think that mathematics include only addition, subtraction and multiplication. Their answers reveal that addition is most often considered easy and multiplication is most often considered difficult. The preschoolers thougt that their skills in mathematics are good or pretty good. Most of the children liked mathematics. According to this thesis, it seems like preeschoolers think mathematics is only about calculation. It seems that preschools should focus more on other contents of mathematics, so that children can construct deeper understanding of mathematics.
  • Nisula, Emmi (2020)
    Varhaiskasvatuksen ympäristökasvatuksen yhtenä tavoitteena on tukea lasten luontosuhteen kehittymistä. Luontosuhteen pohja rakennetaan jo varhaiskasvatuksessa (Cantell, 2011). Tässä tutkimuksessa on tarkoitus selvittää, miten luontosuhde näyttäytyy esikouluikäisten puhuessa luonnosta. Luontosuhdetta tutkitaan arvojen avulla sekä Schultzin (2002) kehittämän mallin kautta, jossa luontosuhdetta käsitellään kolmen osa-alueen: ajatuksen tason, huolenpidon ja tekoihin sitoutuneisuuden avulla. Tutkimuksessa ollaan myös kiinnostuneita lasten omista kokemuksista ja eri tavoista, joilla ne näyttäytyvät. Tutkimus oli kvalitatiivinen tapaustutkimus, joka toteutettiin kahden aamupäivän aikana Etelä-Suomalaisen kunnan esiopetusryhmässä. Tutkimukseen osallistui 18 lasta, jotka olivat 6-7 vuotiaita. Tutkimus toteutettiin piirrosten ympärille muodostuvan teemahaastattelun avulla. Haastattelut dokumentoitiin myöhempää litterointia varten. Haastatteluja analysoitiin niin aineisto- kuin teoriapohjaisestikin. Tutkimus vahvistaa Cantellin (2011) ja Schultzin (2002) aikaisempia tuloksia ja havaintoja liittyen lasten omiin kokemuksiin luontosuhteen muodostumisessa. Omilla kokemuksilla on vahva vaikutus luontosuhteen vahvistumiseen ja jo pienetkin hetket luonnossa lisäävät sen merkityksellisyyttä. Tutkimuksen tuloksista ilmenee, että omat kokemukset ja mielikuvitus ovat läsnä lasten puhuessa luonnossa. Lapsilta nousee esiin itseisarvoja liittyen luontoon. Tutkimus myös vahvistaa varhaiskasvatuksen tehtävää antaa monipuolisia luontokokemuksia ja tukea lasten luontosuhteen kehitystä.
  • Dolk, Beda (2017)
    The purpose of this research was to gather information about preschoolers’ relational skills in mathematics and possible differences between girls and boys in these skills. The research was accomplished by using the first part of The Early Numeracy Test for Toddlers, The ENT. Previous researches have found out that in preschool boys’ relational skills in mathematics are better than girls’ relational skills. Although research about preschoolers’ developing number sense accomplished during the preschool year 2002–2003 showed that girls did better than boys on The Early Numeracy Test for Toddlers. There weren’t big differences in averages, but girls’ average was better than boys’ average both at the measurement in the beginning and at the measurement in the end. The material for this research was gathered in one preschool class in the spring 2016. 18 pre-schoolers, 10 girls and 8 boys, took part in The Early Numeracy Test for Toddlers. The re-search is quantitative and the material was analysed with the SPSS-program. The results of this research showed that there were some differences about how well the pre-schoolers’ did on the first part of The Early Numeracy Test for Toddlers. Girls did better on the test than boys. Girls’ average was 18,7 and boys’ average was 17. Statistically there were no significant differences between girls and boys. The results of this research are in line with results from previous researches about the same topic.