Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by department "Behavioural Sciences"

Sort by: Order: Results:

  • Murto, Elisa (2020)
    Huijarisyndrooma tai huijari-ilmiö on varsinkin hyvin opinnoissaan tai työssään menestyvien yksilöiden sisäinen kokemus omasta riittämättömyydestä. Nämä yksilöt uskovat virheellisesti onnistumistensa olevan huijaamisen tulosta sen sijaan, että uskoisivat omiin kykyihinsä. Aihe on puhuttanut esimerkiksi mediassa, mutta siitä ei ole aiempaa suomalaista tutkimusta. Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää huijari-ilmiön esiintymistä suomalaisilla, hyvin opinnoissaan menestyvillä yliopisto-opiskelijoilla ja tarkastella miten eri opintojen vaiheessa olevat eroavat huijari-ilmiön suhteen. Lisäksi tutkittiin huijari-ilmiön yhteyttä itsetuntoon. Tutkimus toteutettiin kyselytutkimuksena ja sen aineisto kerättiin e-lomakkeella. Tutkimukseen osallistuneet henkilöt (n = 120) olivat suurimmaksi osaksi 20-26-vuotiaita ja hyvin opinnoissaan menestyviä yliopisto-opiskelijoita. Huijari-ilmiötä lähestyttiin mittarilla, joka koostui kolmesta ulottuvuudesta: itsensä ja saavutustensa vähättelystä, vilpillisyyden tunteesta ja saavutusten selittämisestä onnella tai sattumalla. Itsetunnon mittarilla mitattiin yksilön kokonaisvaltaista asennetta itseään kohtaan ja käsitystä omasta arvostaan. Huijari-ilmiön yleisyyttä selvitettiin tarkastelemalla summamuuttujien frekvenssejä ja kuvaajia. Huijari-ilmiön ja opintovaiheen sekä huijari-ilmiön ja itsetunnon yhteyksiä tarkasteltiin ristiintaulukoinnin sekä korrelaatioiden avulla. Opiskelijat eivät keskimäärin kokeneet opinnoissaan paljoa huijarikokemuksia. Eri opintojen vaiheessa olevat erosivat huijari-ilmiössä ja varsinkin opintojen loppuvaiheessa näyttäisi esiintyvän selkeästi vähiten huijarikokemuksia. Huijarikokemukset liittyvät usein haastaviin uusiin tilanteisiin, mikä saattaa selittää, miksi huijarikokemuksia oli enemmän alku- kuin loppuvaiheen opiskelijoilla. Tulokset vahvistivat myös aiemmissa tutkimuksissa todettua huijari-ilmiön ja itsetunnon välistä vahvaa negatiivista yhteyttä. Mitä vahvempi itsetunto opiskelijoilla oli, sitä vähemmän he myös raportoivat huijarikokemuksia. Tulokset antavat tietoa opiskelijoiden hyvinvointiin liittyvistä tekijöistä ja voivat auttaa kiinnittämään huomiota siihen, miten esimerkiksi opintojen alkuvaiheessa koettuja huijarikokemuksia voitaisiin vähentää. Huijarikokemukset varsinkin yhdistettynä heikkoon itsetuntoon ovat huolenaihe kyseisten opiskelijoiden hyvinvoinnin ja opintomenestyksen kannalta, ja ne voivat myös aiheuttaa negatiivisia seurauksia yksilön myöhemmälle urakehitykselle.
  • Tyni, Kiia (2021)
    Tiivistelmä - Referat – Abstract Tavoitteet. Tutkielman tarkoituksena oli selvittää Pierre Bourdieun pääomateorian kautta sitä, miten huono-osaisuutta on määritelty suomalaisessa tutkimuskirjallisuudessa, ja mikä vaikutus huono-osaisuuteen liittyvillä pääomilla on lapsen koulutuspolkuun. Bourdieun pääomateoriaa on käytetty paljon luokkaerojen ja koulutuksen tutkimuksessa. Sen avulla voimme jakaa elämämme eri luokkiin, joiden kautta voidaan tutkia, erotella ja määritellä erilaisia yhteiskuntaamme liittyviä ongelmia ja toimintamalleja. Esimerkiksi Atkinson (2015) on käyttänyt Bourdieun pääomia kuvailemaan eri sosiaaliluokkia ja sosiaalista liikkuvuutta. Vaikka koulutusjärjestelmämme on yksi suurimpia eriarvoisuutta vähentäviä tekijöitä, erottelee koulutus edelleen jo koulutuspolun alkutaipaleilla hyvä- ja huono-osaiset. Jotta voitaisiin puuttua koulutuspolkujen eriytymisen ongelmaan, on ensin kartoitettava sen syitä. Aiemmat tutkimukset ovat osoittaneet, että pääomilla on selvä vaikutus koulutuspolkuun. Vähäisellä kulttuurisella pääomalla on yhteys lasten koulutustasoon sekä siihen, ettei koulutusta arvosteta. Sosiaalisen pääoman on todettu auttavan koulutuksen jälkeisessä menestymisessä työelämässä muun muassa verkostojen ja suhteiden kautta. Menetelmät. Tutkielmaa varten etsin kirjallisuutta, tieteellisiä artikkeleita sekä aiempia tutkimuksia aiheesta. Tiedon haussa käytin esimerkiksi Helsingin yliopiston Helka-kirjastoa ja sen verkkopalvelua sekä muita verkkokirjastoja. Etsin kirjallisuutta myös aiemmista aihetta käsittelevistä teoksista. Toteutin tutkielman teoriaohjaavana systemaattisena kirjallisuuskatsauksena, jossa käytin Bourdieun pääomia tutkielmani etenemistä ohjaavana teoriana. Bourdieun pääomateoria ohjasi aineiston analyysia. Tulokset ja johtopäätökset. Huono-osaisuus esiintyi pääomista kertovassa kirjallisuudesta ja päinvastoin. Esimerkiksi taloudellinen niukkuus merkitsi alhaista taloudellista pääomaa. Kulttuurisen, sosiaalisen ja taloudellisen pääoman välillä oli myös selvä yhteys huono-osaisuuteen. Alhainen kulttuurinen pääoma vaikutti merkittävästi koulutuspolkuun vanhempien koulutuksen, asenteiden ja arvojen kautta, ja sosiaalinen pääoma näyttäytyi siinä, millaista tukea lapsi saa koulutuspolullaan. Taloudellisella pääomalla nähtiin olevan vaikutus muun muassa kulttuurisen pääoman hankkimiseen, jonka kautta se myös vaikuttaa koulutuspolkuun.
  • Magnusson, Pia (2019)
    The aim is to study how different leadership styles relates to work commitment and well-being. My study objects are thus concepts and theories. Based on the literature, my aim is to answer the following research question: how do work commitment and well-being appear in different leadership styles? This thesis is an integrated, descriptive literature study. I try to establish a broad overview of the theme based on different sources. I thematize my material based on my research question. I make delimitations in the form of excluding literature and theories that are not directly relevant to my question. I want to create a broad overview of leadership, well-being and work commitment. The result of my analysis is that the transformative leader has good conditions for work commitment, even though the style is sometimes difficult to interpret. The leader has a good starting point for well-being. Based on the literature, the transformative leader has the best conditions for wellbeing in working life. The transactional leader also has good conditions for work commitment but has more negative than positive aspects related to well-being. The charismatic leader is difficult to interpret in terms of work commitment but has good conditions for well-being. The let-go-leader has poor conditions for both well-being and work commitment and is the style that have the highest risk of not being well in work life.
  • Holmberg, Emilia (2021)
    Syftet med denna studie är att få en djupare förståelse för hur mjuklandningen kan tillämpas som metod för att skapa trygghet och förebygga separationsångest hos barn. Jag utgår i min undersökning från lärares och speciallärares erfarenheter inom småbarnspedagogiken och undersöker hur de uppfattar mjuklandningens betydelse. Mina forskningsfrågor är: Hur ser lärarna på mjuklandningen i relation till barns psykiska hälsa och välmående? Hur ser lärarna att vi på bästa sätt kan stödja barn som uppvisar separationsångest från sina vårdnadshavare? Avhandlingen är en kvalitativ fenomenologisk studie som baserar sig på sex halvstrukturerade intervjuer. I undersökningen deltog tre speciallärare och tre lärare inom småbarnspedagogik från Västnyland i augusti 2020. Röstinspelningarna transkriberades och analyserades på basis av mina två forskningsfrågor. Analysen resulterade i fem olika kategorier per forskningsfråga. Resultatet visar att mjuklandningen kan tillämpas som metod för att förebygga separationsångest hos barn. Mjuklandningen kan ha olika former, den kan vara förlängd i tid, man kan återkomma till den flera gånger eller vid behov börja om mjuklandningen helt. I resultatet kommer det också fram att god kommunikation och gott samarbete med hemmet är en grundläggande hörnsten för att barnet ska bli tryggt.
  • Toivanen, Amanda (2020)
    Suomessa eläkeväestö on kasvanut ja työeläkkeiden taso parantunut. Eläkemenot kasvavat jatkuvasti. Jotta nykyinen eläkejärjestelmä pystytään kantamaan, tulee työllisyyttä nostaa. Kuitenkaan osa ikääntyvistä ei jatka työelämässä eläkeikään saakka tai jatka yli vanhuuseläkeiän. Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää niitä tekijöitä, jotka vaikuttavat ikääntyvien työssä jatkamiseen kirjallisuuden perusteella. Näistä tekijöistä tarkastelussa olivat ne, joihin voidaan organisaation tasolla mahdollisesti vaikuttaa. Aiemmat tutkimukset ovat osoittaneet, että ikääntyvien työssä jatkamiseen vaikuttaa työn organisointiin, johtamiseen, työkykyyn ja motivaatioon liittyviä tekijöitä. Aiemmin samasta aiheesta vuonna 2015 tehdyn Työterveyslaitoksen selvityksen vuoksi rajasin tutkimusaineistoni 2015-2020 ilmestyneisiin tutkimuksiin ja vertailen niitä myös aikaisemmin saatuihin tuloksiin. Tutkimus toteutettiin systemaattisena kirjallisuuskatsauksena. Aineisto kerättiin Finna- ja Helda-tietokannoista. Aineiston valintakriteereiden jälkeen tutkimusaineistona oli viisi tutkimusta. Näistä neljä oli kvantitatiivisia ja yksi kvalitatiivinen tutkimus. Tutkimusaineisto analysoitiin sisällönanalyysi-menetelmällä. Analysointi toteutui tutkimustuloksista muistiinpanojen tekemisellä, jotka jaettiin työssä jatkamista edistäviin tekijöihin ja eläkkeelle työntäviin tekijöihin. Tulokset käytiin läpi aihepiireittäin. Tutkimustulosten perusteella työssä jatkamista edistivät esimiehen tuki, ammatillisen osaamisen kehittämismahdollisuudet ja sen hyödyntäminen, osallistavat henkilöstöjohtamisen käytänteet, vaikutusmahdollisuudet, työpaikan ilmapiiri, oman uran hallinta, työhön liittyvät arvot ja asenteet, optimointi, kompensointi sekä työkyky. Eläkkeelle työntävät tekijät olivat pääsääntöisesti vastakohtia työssä jatkamista edistäville tekijöille. Burnout, huonoista työpaikan olosuhteista johtuva fyysinen sekä henkinen kuormittavuus ja terveys olivat myös eläkkeelle työntäviä tekijöitä. Ikääntyvien työssä jatkamiseen vaikuttavat siis monet eri tekijät. Organisaatiot voivat hyödyntää näissä tutkimuksissa esiin nousseita asioita omassa toiminnassaan.
  • Kouri, Kasimira (2020)
    Ilmastonmuutos on paljon esillä julkisessa keskustelussa, ja ilmastoahdistusta käsittelevä tutkimus on lisääntynyt merkittävästi useilla tieteenaloilla. Samalla myös puhe ilmastoahdistuksen tunnustamisesta ja mahdollisesta muutosvoimasta on yleistynyt. Aiemman tutkimuksen perusteella ilmastoahdistukseen viittaava sanasto ja määritelmät ovat kirjavia ja osin vakiintumattomia. Tutkielmassani määrittelen ilmastoahdistuksen ilmastonmuutoksen herättämäksi, epäsuoraan koetuksi ahdistusreaktioksi, jota ei luokitella mielenterveyden häiriöksi. Esitän pro-environmental behaviour -käsitteen suomennokseksi termiä ympäristömyönteinen toiminta. Aiemmassa tutkimuksessa se on hahmotettu monimuotoisena, haitallisten ympäristövaikutusten tietoiseen minimoimiseen pyrkivänä toimintana, jota ei aina eritellä tarkasti. Tarkastelen kandidaatintutkielmassani tutkimuskirjallisuudessa havaittuja yhteyksiä ilmastoahdistuksen ja ympäristömyönteisen toiminnan välillä sekä keinoja, joilla voidaan mahdollisesti tukea ilmastoahdistuksen kanavoimista ympäristömyönteiseksi toiminnaksi. Lisäksi olen kiinnostunut ilmastoahdistukselle ja ympäristömyönteiselle toiminnalle annetuista merkityksistä. Toteutin tutkielmani integroivana kirjallisuuskatsauksena, jonka aineisto koostui viidestä Helka-tietokannasta haetusta tutkimusartikkelista. Käytin aineiston järjestämisen apuna aineistolähtöistä sisällönanalyysiä, joka eteni aineiston yleisluontoisesta silmäilystä yksityiskohtaiseen lukemiseen, alleviivaamiseen sekä eri tutkimuksista saadun tiedon vertailuun ja ryhmittelyyn. Kirjallisuuskatsaukseen valikoituneet artikkelit toistivat tutkielman teoriaosuudessa syntynyttä havaintoa ilmastoahdistuksen nimeämisen ja määrittelyn monimuotoisuudesta. Ympäristömyönteinen toiminta hahmotettiin laajana tekojen kirjona, jota tarkasteltiin yksittäisten esimerkkien kautta. Ympäristömyönteisen toiminnan havaittiin kasvavan ilmastoahdistuksen lisääntyessä lukuun ottamatta yhtä tutkimusta, jossa yhteyttä ei löytynyt. Ilmastoahdistuksen kanavoinnin tueksi ei esitetty yksityiskohtaisia ehdotuksia, mutta pessimismin ja optimismin välissä tasapainoilevalla ilmastoviestinnällä nähtiin potentiaalia. Ilmastoahdistuksen ja ympäristömyönteisen toiminnan välinen yhteys hahmottuu moniulotteisena, mutta uskottava puhe ilmastoahdistuksen muutosvoimasta edellyttää selkeää ja perusteltua käsitteiden määrittelyä.
  • Purontaus, Nelli (2020)
    Työn murros aiheuttaa muutoksia niin työn rakenteissa, vaatimuksissa, osaamisessa kuin sen merkityksellisyydessä. Tämä vaatii toimia sekä organisaatioiden että työntekijöiden osalta, jotta muutoksen aiheuttamiin kehityskulkuihin pystytään vastaamaan. Itseohjautuva tiimiperusteinen työtapa voidaankin nähdä eräänä keinona näihin muutoskulkuihin vastaamisessa edellyttäen tiimityöskentelyn seurausten koostamista ja tulkintaa. Tämän kandidaatin tutkielman tarkoituksena on tarkastella itseohjautuvien tiimien työskentelyn seurauksia sekä itseohjautuvuuden ja organisaation oppimisen välistä suhdetta. Tutkielman tutkimuskysymykset ovat 1) mitä seurauksia itseohjautuvalla tiimityöskentelyllä on aineistossa ollut sekä 2) millaisena itseohjautuvuuden ja organisaation oppimisen välinen suhde esittäytyy aineistossa? Tutkielma on systemaattinen kirjallisuuskatsaus ja sen aineisto muodostui kahdeksasta englanninkielisestä artikkelista, jotka on haettu EBSCOhost-tietokannasta ja valittu aineistolle määritettyjen kriteerien perusteella. Aineiston analyysi perustui teoriaohjaavalle sisällönanalyysille, missä aineistoa lähestyttiin teemoittelun kautta nostamalla aineistosta keskeisesti esille nousseita teemoja ja jakamalla ne luokkiin. Tulosten perusteella itseohjautuvien tiimien luonne näyttäytyi varsin ristiriitaisena. Aineistosta nousi keskeisesti esille tiimin sisäisten arvojen, normien ja roolien merkitys tiimien toimivuuden kannalta, mitkä toimivat niin tiimiä sitouttavina ja työskentelyä edistävinä kuin kuormittavina ja konflikteja aiheuttavina tekijöinä. Tulosten mukaan samoin itseohjautuvuuden ja organisaation oppimisen suhde oli hyvin kaksijakoinen. Suhdetta määrittivät ajattelutavan muutokseen sekä sitoutumiseen liittyvät tekijät. Itseohjautuva tiimityöskentely mahdollisti kokonaisuuksien hahmottamisen ja päämäärätietoisemman työskentelyn, mutta vääristyneiden arvojen hyväksyminen ja yksilökeskeinen näkökulma ehkäisivät tiimien tuloksekasta toimintaa. Tiimien kompleksinen luonne antaa aihetta jatkotutkimukselle. Jatkotutkimusta olisi tarpeen tehdä itseohjautuvien tiimien toiminnasta eri konteksteissa ja vertailla niiden vaikutusta tiimien toimivuuden kannalta.
  • Lindgård, Daniela (2020)
    Mål. Syftet med avhandlingen är att redogöra för hur jämställd den professionella idrotten är i dag, genom att kartlägga om kvinnor och män på högsta möjliga nivå idrottar på lika villkor och under rättvisa förhållanden, och hur rådande förhållanden kan påverka idrottsutövarnas möjligheter till idrottslig utveckling. Avhandlingens ämne är relevant eftersom jämställdhet är en viktig fråga, varvid meningen är att problematisera och uppmärksamma fenomenet. I teoridelen behandlas väsentliga begrepp, vilka i detta fall är jämställdhet, professionell idrott och utveckling. Utöver det får man ta del idrottens historia vilket kan vara av nytta för läsarens förståelse. I analysdelen granskas idrottslig utveckling i relation till jämställdheten i professionell idrott. Metoder. Studien utfördes i form av en beskrivande litteraturöversikt, där infallsvinkeln var integrerande. Avsikten var att skapa en bred helhetsuppfattning över fenomenet, där den kritiska granskningen togs i beaktande. Analysen gjordes utifrån 10 vetenskapliga artiklar och en rapport, och i resten av studien användes vetenskapliga artiklar, två böcker samt elektroniskt material. Resultat och slutsatser. Resultaten i analysdelen påvisade skillnader i såväl ekonomiska förutsättningar som attityder i omgivningen för kvinnor och män att satsa på sin idrott och bli professionella idrottare. Professionella damidrottares möjligheter till idrottslig utveckling påverkas av rådande omständigheter. En slutsats som kan tas är att idrottsvärlden har kommit en lång bit i jämställdhetsarbetet, men att det fortfarande krävs energi och åtgärder för att komma ända fram.
  • Dromberg, Hanna (2019)
    Tutkimuksessani tarkastelen ADHD-diagnosoitujen aikuisten kokemuksia työn sisäisitä työhyvinvointia edistävistä tekijöistä. ADHD on paljon tutkittu häiriö lasten keskuudessa, mutta aikuisilla häiriö on vielä jäänyt huomattavasti vähemmälle huomiolle. Myös aikuisiän ADHD:ta ja ADHD-diagnosoitujen toimimista työelämässä olisi tärkeää tarkastella tarkemmin, sillä sen on yksi yleisimmistä neuropsykiatrisista häiriöistä. Sen on myös todettu aiheuttavan suuria vaikeuksia työelämässä. Työhyvinvointi on merkittävä työssä pysymistä edellyttävä tekijä, ja siihen tulisi panostaa erityisesti aktiivisuuden ja tarkkaavuuden häiriön omaavien keskuudessa. Tarkastelen tutkimuksessani nimenomaan työn sisäisien osa-alueiden merkitystä työhyvinvoinnille. Nämä osa-alueet ovat työympäristö, työtehtävät, työyhteisö ja esimiehen toiminta. Keräsin aineiston haastattelemalla neljää ADHD-diagnoosin omaavaa aikuista. Keskiössä oli tutkimushenkilöiden kokemukset, ja tutkimusmenetelmänä sovelsin fenomenografiaa. Aineiston analysoin myös käyttäen fenomenografista analyysia. Tulosten mukaan ADHD-diagnosoitujen aikuisten työhyvinvointia tukee joustavatyöympäristö. Työympäristö oli esiintynyt kuitenkin myös kuormittavana tekijänä. Hyvinvointia edistäviä työtehtäviä kuvasti työtehtävien hallittavuus ja työn imu. Työyhteisö taas nähtiin suurena työhyvinvoinnin voimavarana, mutta myös työhyvinvointia kuormittavana tekijänä. Esimiestoiminnan osalta tärkeänä pidettiin työntekijän ja esimiehen kohtaamista, osaamista kehittävää esimiestoimintaa ja luottamusta esimiestä kohtaan. Tutkimukseni ei luo yleistettävää tietoa ADHD-diagnosoitujen aikuisten työhyvinvoinnista, sillä aineistona toimii vain neljän aikuisen haastattelut eikä kaikkia ammattialoja ole saatu tutkimukseen mukaan. Tulokset toivat kuitenkin esille mielenkiintoisia asioita, jotka on syytä huomioida kun työskennellään ADHD-diagnosoitujen kanssa.
  • Kouhia, Anni (2019)
    Tiivistelmä - Referat - Abstract The Study of Educational Activities in a Shopping Center Environment has been built on examining new environments and forms of youth work in the context of youth education. As youth work moves to premises managed by commercial actors, it is important to stick to the ethics and goals of youth work. The research question “What is mall youth work?” Was based on examining mall youth work at the level of goals, activities, and educational context. As a second question, I looked at the key experiences of young people in shopping center youth work. The hypothesis of the study was that youth work is a youth education activity and the educational nature of the activity is also reflected in the shopping center environment, as well as the youth experiences of youth work in the shopping center and its surrounding areas. The study was conducted by combining ethnographic observation and interviews. The interviews were based on a semi-structured interview, but in the methodological spirit of ethnography, the interviews were able to live and redirect research into new careers. The material consisted of a field diary and interview responses. The field diary acted as a mirror in analyzing the interviewees' responses. The interviews were transcribed and the young people's experiences were themed under the headlines. A key finding of the study is that shopping mall youth work is a new type of educational activity for young people, and that the young people's experience of youth work in and around the mall supports this observation. The themes of trust, security and interference emerged as key issues in young people's experiences. According to the study, the work in the mall and its surrounding areas is based on a dialogic educational interaction where long-term working, familiarity and shared reality build a confidential and secure educational relationship that also allows for interventions that may impair youth growth and development.
  • Vivianne, Ruohola (2020)
    Tämän tutkielman tavoitteena oli tuottaa tietoa kaupunkimaisen Helsingin, taajaan asutun Lapuan ja maaseutumaisen Rautavaaran opetussuunnitelmien eroista ja yhtäläisyyksistä. Kolmen esimerkkikunnan eroja ja yhtäläisyyksiä tarkasteltiin demografisten tekijöiden, elinkeinoon liittyvien muuttujien, kunnallispolitiikan ja lähiseudun jatkokoulutusmahdollisuuksien avulla. Tutkimusongelmat ovat seuraavat: 1. Miten demografiset tekijät ilmenevät kaupunkimaisen Helsingin, taajaan asutun Lapuan ja maaseutumaisen Rautavaaran opetussuunnitelmissa? 2. Miten elinkeinoon liittyvät tekijät ilmenevät kaupunkimaisen Helsingin, taajaan asutun Lapuan ja maaseutumaisen Rautavaaran opetussuunnitelmissa? 3. Miten kunnallispolitiikka ilmenee kaupunkimaisen Helsingin, taajaan asutun Lapuan ja maaseutumaisen Rautavaaran opetussuunnitelmissa? 4. Miten lähiseudun jatkokoulutusmahdollisuudet ilmenevät kaupunkimaisen Helsingin, taajaan asutun Lapuan ja maaseutumaisen Rautavaaran opetussuunnitelmissa? Tutkimusstrategiana oli tapaustutkimus. Tutkielmassa käytettiin sekä määrällistä että laadullista metodia, joskin pääasiallinen tutkimusote oli kvalitatiivinen. Kolmen valitun esimerkkikunnan opetussuunnitelmat analysoitiin sisällönanalyysin avulla. Tutkimustulokset osoittivat, että demografiset tekijät ilmenivät opetussuunnitelmissa erityisesti oppilaiden ja huoltajien osallisuudessa opetussuunnitelmatyöhön. Helsinki on opetussuunnitelmatyössä kuullut sekä oppilaita, huoltajia että kaupunkilaisia. Lapuan opetussuunnitelmaan kaikilla eteläpohjalaisilla oli mahdollisuus vaikuttaa opetussuunnitelman yhteisesti luotuun arvopohjaan. Rautavaara pysyttäytyi opetussuunnitelman perusteissa tältä osin. Elinkeinorakenteeseen liittyvät tekijät näkyivät erityisesti taajaan asutun Lapuan opetussuunnitelmissa, ja yrittäjämäisen toimintatapaa painotettiin läpi opetussuunnitelman. Paikallispolitiikka ilmeni Rautavaaran opetussuunnitelman yhdeksännen vuosiluokan opetuksen sisällössä, jossa nostettiin esille ajankohtainen tietämys Suomen kielipoliittisesta suhteesta muihin Pohjoismaihin. Jatko-opintomahdollisuudet ilmenivät Helsingin opetussuunnitelmassa siten, että oppilaiden realististen ja yksilöllistä oppimista innostavien valintojen tekeminen koettiin tärkeäksi. Lapualla nostettiin kielitaidon merkitys jatko-opintojen kannalta. Rautavaaran opetussuunnitelmassa nostettiin esille oppilaiden ymmärrys ruotsin kielen tärkeydestä jatko-opinnoissa. Tulosten yhteenvetona voidaan todeta, että kunnat ilmentävät paikallista koulutuspolitiikkaa opetussuunnitelmassa eri tavoin. Tätä tutkielmaa voidaan pitää pilottitutkimuksena laajemmalle aihealueen tutkimukselle. Eroja ja yhtäläisyyksiä voitaisiin jatkossa selvittää myös muiden kuin tutkimuksessa käytettyjen tekijöiden avulla.
  • Kotiranta, Heidi (2019)
    Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää systemaattisen kirjallisuuskatsauksen keinoin, miltä kehi-tysvammaisen henkilön mahdollisuudet työllistyä palkkatyöhön näyttävät yhteiskunnassamme, sekä toteutuuko kehitysvammaisen henkilön yhdenvertaisuus avotyötoiminnassa. Näin ollen tut-kimusongelmiksi asettuivat seuraavat kysymykset: 1. Miltä näyttävät kehitysvammaisen henkilön mahdollisuudet työllistyä palkkatyöhön suoma-laisessa yhteiskunnassa? 2. Toteutuuko kehitysvammaisen henkilön yhdenvertaisuus avotyötoiminnassa? Hypoteesiksi oli aiemmin luetun uutisen perusteella muodostunut oletus siitä, että kehitysvam-maisten henkilöiden mahdollisuudet saada työsuhteinen palkkatyö ovat heikot, ja avotyötoimin-nassa ei välttämättä kaikissa tapauksissa pääse toteutumaan kehitysvammaisen henkilön yh-denvertaisuus. Tutkimusongelmiin lähdettiin hakemaan vastausta kahdeksasta aiemmin tehdystä tutkimuksesta. Vertasin näiden tutkimusten tuloksia myös YK:n yleissopimukseen vammaisten henkilöiden oikeuksista sekä Euroopan neuvoston vammaispoliittiseen ohjelmaan. Menetelmänä toimi systemaattinen kirjallisuuskatsaus, johon valikoitui selektiivisellä otannalla yh-teensä kahdeksan tutkimusartikkelia. Aineistoa analysoitiin erittelevän sisällönanalyysin keinoin aineistolähtöisesti. Tutkimusartikkelien aineistot osoittivat, että kehitysvammaisilla henkilöillä on rajoittuneet mahdolli-suudet päästä työsuhteiseen palkkatyöhön, sillä tarjolla olevien työtehtävien määrä voi vaihdella alueellisesti merkittävästi, työtehtävät ovat usein melko yksipuolisia ja maassamme arvioidaan olevan tuhansia kehitysvammaisia henkilöitä, jotka ovat ilman palkkatyötä, vaikka olisivatkin ky-keneviä sekä halukkaita työllistymään. Palkkatyön esteenä olivat aineistojen mukaan muun mu-assa yhteiskunnassa vallitsevat asenteet ja ennakkoluulot sekä kuntien niukat taloudelliset re-surssit. Aineistoissa kävi ilmi, että avotyötoiminta toimii usein päätepysäkkinä eikä väylänä palkkatyöhön, siinä tehdään oikeaa työtä ilman työsuhteen etuja tai palkkaa sekä työosuusraha on alhainen eikä siitä ole olemassa yhteisiä selkeitä säännöksiä. Johtopäätöksenä voitiin aineistojen perusteella tehdä, ettei kehitysvammaisen henkilön yhdenvertaisuus välttämättä toteudu avotyötoiminnassa.
  • Pölkki, Maiju (2021)
    Kandidaatintutkielman tarkoituksena oli kuvailla laajasti ja kattavasti kodin ulkopuolelle sijoitettujen lasten koulunkäyntiä. Sekä Suomessa että muualla maailmassa on havaittu, että kodin ulkopuolelle sijoitetut lapset menestyvät muita lapsia huonommin koulussa ja heillä ilmenee muita lapsia enemmän esimerkiksi keskittymishäiriöitä ja aggressiivista käytöstä. Tutkielman aineisto koostui pitkittäistutkimuksista, minkä vuoksi voitiin tarkastella myös lapsissa tapahtuvaa muutosta. Aiheen tutkiminen on tärkeää siksi, että voidaan paikantaa, missä kodin ulkopuolelle sijoitetut lapset erityisesti kokevat haasteita koulussa ja miten heitä voidaan näillä osa-alueilla tukea. Myös vaikeuksia ennustavat riskitekijät sekä toisaalta niiltä suojaavat tekijät on tunnistettava, jotta tukitoimia osataan kehittää. Tutkielma toteutettiin integroivana kirjallisuuskatsauksena. Tutkielman aineistona toimi 11 vertaisarvioitua tutkimusartikkelia, jotka oli kaikki julkaistu englanninkielisenä. Aineisto kerättiin eksplisiittisesti ja analyysimenetelmänä toimi sisällönanalyysi. Analyysissa korostui aineiston keskustelu tutkimuskysymysten kanssa, joita oli kolme: 1) Mitä haasteita tutkimusten mukaan kodin ulkopuolelle sijoitetut lapset kohtaavat koulussa? 2) Mitä haasteita ennustavia tekijöitä löydettiin? 3) Mitä muutoksia havaitaan lasten koulunkäynnissä ja käytöksessä pitkittäisseurannan aikana? Hypoteesina oli, että kodin ulkopuolelle sijoitetuilla lapsilla havaitaan enemmän käytösongelmia kuin muilla lapsilla ja että he tarvitsevat enemmän erityistä tukea kuin muut. Erittelin vastaukset tutkimuskysymysten alle. Koulunkäynnin haasteina aineiston tuloksissa korostuivat käytösongelmat ja erityisen tuen tarve, jotka tukivat hypoteesia. Sen lisäksi heikko akateeminen menestys toistui aineiston tutkimusten tuloksissa. Haasteita indikoivat tekijät voitiin jakaa riskitekijöihin sekä suojaaviin tekijöihin. Riskitekijöinä näyttäytyi esimerkiksi lapsuuden kokemukset ja äidin koulutustaso. Muutosten osalta tuloksissa oli hajontaa, osassa tutkimuksista havaittiin esimerkiksi käytöksen parantuneen sijoituksessa olon aikana, mutta toisaalla taas arvosanat laskivat ja poissaolot lisääntyivät. Kaiken kaikkiaan tulokset osoittavat, että kodin ulkopuolelle sijoitetut lapset kohtaavat muihin lapsiin verrattuna enemmän haasteita koulussa ja niiden vaikutukset heijastuvat pitkälle aikuisikään.
  • Ruuska, Ronja (2020)
    Jaetun johtajuuden malli on tullut ajankohtaiseksi etenkin asiantuntijaorganisaatioissa työelämän siirtyessä kohti tietotaloutta. Yksittäisen ihmisen ei oleteta hallitsevan kaikkia johtajalta vaadittavia taitoja, jolloin johtajuuden jakaminen on organisaation kannalta hyödyllistä. Jaetun johtajuuden tiimien ryhmädynamiikka on luonteeltaan omalaatuinen, mutta sitä on tutkittu varsin niukasti. Tässä tutkielmassani tarkastelen jaetun johtajuuden tiimien jäsenten välistä sitoutumista ja omistautumista tehtävään, eli koheesiota. Tarkastelen myös tekijöitä, jotka vaikuttavat koheesion ja tiimin suoriutumisen väliseen monisyiseen suhteeseen. Tutkielman tutkimuskysymykset ovat: 1) Miten koheesio ilmenee jaetun johtajuuden tiimeissä? 2) Millaiset tekijät vaikuttavat koheesion ja tiimin suoriutumisen väliseen suhteeseen? Tutkielma on toteutettu kuvailevana kirjallisuuskatsauksena. Olen etsinyt aineistoa eri tietokannoista, (Google Scholar, SCOPUS, Web of Science) minkä lisäksi olen käynyt läpi jo löytämieni lähteiden lähdeluetteloita. Aineisto koostuu 27:stä lähteestä. Näistä neljä on kokonaisteosta ja 23 tieteellistä artikkelia. Aineiston valinta on toteutettu arvioimalla aineiston sisällön sovellettavuutta tutkimuskysymysten vastaamiseen. Luodakseni kokonaisvaltaisen kuvan käsiteltävistä ilmiöistä olen valinnut aineistoksi kirjallisuutta eri tieteenaloilta, kuten sosiaalipsykologian, pienryhmätutkimuksen ja työelämäntutkimuksen kentältä. Katsauksen tulosten perusteella jaettu johtajuus pääosin edistää tiimin koheesiota. Tiimin koheesion ja suoriutumisen suhteeseen vaikuttaa koheesion laatu, tehtävän laatu, jaetut johtajuustyylit, tiimin virtuaalisuus ja ryhmäajattelu. Ryhmäajattelun riskiä lukuun ottamatta koheesio edistää tiimin suoriutumista ja suoriutumisesta saadut myönteiset kokemukset vastavuoroisesti kasvattavat koheesiota. Jaetun johtajuuden tiimien on tärkeää tiedostaa näiden tekijöiden vastavuoroinen suhde. Tämä tutkielma jäsentää uuden näkökulman jaetun johtajuuden tiimien moniulotteiseen tarkasteluun ja perustelee jaetun johtajuuden tiimien ryhmädynamiikan empiiristä tutkimusta tulevaisuudessa.
  • Bagrova, Julia (2019)
    Tässä kandidaatintutkielmassa tarkastellaan elämän merkityksellisyyden ja subjektiivisen hyvinvoinnin välistä yhteyttä. Tutkielman menetelmänä on käytetty kuvaileva kirjallisuuskat-saus. Tarkoituksena on tutustua keskeisiin teorioihin elämän mielekkyydestä ja selvittää mahdollisia selittäviä tekijöitä, jotka vaikuttavat rakentavasti ihmisen subjektiiviseen hyvin-vointiin. Tutkielman varsinaisena teoreettisena viitekehyksenä käytetään Maslowin tarve-hierarkia- sekä Deci & Ryanin itsemääräytymisenteoriat. Maslowin tarvehierarkiateorian mukaan subjektiivinen hyvinvointi edellyttää yksilön perus-tarpeiden täyttymistä. Lisäksi yhdysvaltalaiset motivaatiotutkijat Deci ja Ryan ovat osoitta-neet, että ihmisen psykologiset perustarpeet, kuten autonomia, osaaminen ja yhteenkuulu-vuuden tunne ovat yhteydessä subjektiiviseen hyvinvointiin. Tässä tutkielmassa molemmat teoriat esitellään ja sen jälkeen pohditaan subjektiivisen hyvinvoinnin tutkimuksen tulevaisuu-den perspektiivejä. Tulevaisuuden perspektiivit esitellään hyvätahtoisuuden ja autenttisuuden käsitteiden avulla. Erityisesti suomalainen filosofian tohtori Martela on pohtinut hyvätahtoisuuden käsitettä itse-määräytymisen teorian mahdollisena jatkokehityksenä. Martela on ehdottanut, että hyvänta-hoisuutta voidaan nähdä ihmisen psykologisena perustarpeena, joka autonomian, osaamisen ja yhteenkuuluvuuden tunteen kanssa yhdessä vaikuttaa ihmisen hyvinvointiin. Lopuksi esit-telen autenttisuuden käsitteen: ehdotan, että autenttisuus voidaan nähdä potentiaalisena it-semääräytymisenteorian evoluutiona.
  • Abdulkarim, Zainab (2020)
    Tässä kandidaatintutkielmassa tarkastellaan sukupuolten välisen tasa-arvon edistymistä Suomessa vuosina 2014-2019. Tapaustutkimuksen kohteena on YK:n tasa-arvojärjestön UN Womenin käynnistämä solidaarisuusliike eli HeForShe-kampanja, jonka pääasiallisena tavoitteena oli sukupuolten tasa-arvon edistäminen eri elämänaloilla. Tutkimuksen tavoitteena on saada kattava käsitys toistaiseksi vähän tutkitusta kampanjasta sekä sen toteutuksesta. Tutkimuksessa tarkastellaan vallan ilmenemistä kampanjan toteutuksessa, toimijuuden toteutumista tavoitteissa sekä kampanjan aikaansaamaa edistystä Suomessa tehtävän tasa-arvotyön kentällä. Aiempien tutkimusten mukaan Suomessa toteutuva aktiivinen tasa-arvotyö on ollut epälineaarista ja monet yhteiskunnalliset haasteet ovat edelleen epäsuhteisen sukupuolittuneita. Tutkimusmenetelmänä toimi kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimusmenetelmä ja tutkimusstrategiana hyödynsin tapaustutkimusta. Tutkimuksen tieteenfilosofisena lähtökohtana toimi sosiaalinen konstruktionismi. Tutkimuksen aineisto koostui pääasiassa kampanjan julkaisemista raporteista ja muutamasta sukupuolten tasa-arvoon liittyvistä uutisartikkeleista kampanjan toteutuksen ajalta. Aineisto löytyi verkosta ja kampanjaa koskeva materiaali oli pääosin kirjallista. Aineiston analysoinnin menetelmänä toimi sisällönanalyysi. Tulosten perusteella HeForShe-kampanjalla oli onnistunut toteutus Suomessa. Sukupuolten tasa-arvon edistyminen oli nähtävissä hallinnon tason muutoksilla ja käytännön tason ratkaisuina. Kampanja keskittyi Suomessa pääosin hallinnon tason muutoksiin eikä tavallisten kansalaisten osallistaminen kampanjaan ollut merkittävässä roolissa kampanjan käytännön toteutuksessa. Kampanja sai aikaan käytännön tason muutosta Suomessa. Kampanjan tuloksena syntyneisiin pyrkimyksiin edistää sukupuolten tasa-arvoa sekä murtaa sitä estäviä epäkohtia kuuluivat muun muassa tunteiden hallintaa ja aggression purkamista käsittelevä koulutus ja sen pohjalta luotu opas, Miehet liittolaisina-seminaari sekä lisääntyneet turvakodit lähisuhde- ja perheväkivallan uhreille. Tuloksista voidaan todeta, että kollektiivinen toiminta on avain asemassa systemaattisen ja rakenteellisen epätasa-arvon murtamisessa sekä tosiasiallisen sukupuolten tasa-arvon saavuttamisessa.
  • Sorvoja, Liisa (2019)
    Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin, millä tavoin opetusalan ammattilehdessä puhutaan kasvatusvastuusta, vanhemmuudesta ja kodin ja koulun välisestä yhteistyöstä. Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet määrittävät koululle opetustehtävän lisäksi kasvatustehtävän, mutta julkisessa keskustelussa on esitetty syytöksiä vanhempien heikentyneestä kasvatusotteesta. Kasvatusvastuun rajat ovat epäselvät. Tässä tutkimuksessa selvitettiin diskurssianalyysin keinoin, kuinka näitä rajoja määritellään kasvatuksen ammattilaisten keskuudessa. Tutkimuksen aineisto kerättiin Opetusalan Ammattijärjestön (OAJ) ammatti- ja järjestölehdestä Opettajasta. Kaikki OAJ:n jäsenet saavat lehden jäsenetuna, minkä vuoksi lehden kirjoitukset antoivat todenmukaisen kuvan kasvatuksen ammattilaisten välillä käydystä keskustelusta. Lukuvuonna 2016–2017 ilmestyneet lehdet kuvasivat ajankohtaisesti elokuussa 2016 perusopetuksessa käyttöönotetun opetussuunnitelman vaikutuksia. Tutkimuksessa muodostettiin oppilaan kokonaisvaltaisen tukemisen diskurssi, opettajan rajallisten resurssien diskurssi ja yhteistyön diskurssi. Oppilaan kokonaisvaltaisen tukemisen diskurssi esiintyi aineistossa hallitsevana. Tutkimuksen perusteella koulu ottaa paljon vastuuta lapsen kasvatuksesta ja kokee sen olennaiseksi osaksi tehtäviään. Opettajan työ koetaan kuitenkin raskaaksi. Taloudelliset säästöpaineet, kiire ja vastuu oppilaista kuormittavat. Vanhemmuutta tuetaan paikoin, mutta päällimmäisenä kotitausta näyttäytyy eriarvoistavana tekijänä ja vanhemmuus heikohkona. Yhteistyö koetaan tärkeäksi, mutta sen määrässä ja toimintamuodoissa on vaihtelua.
  • Pöntinen, Marietta (2020)
    Fungerande ledarskap har en koppling till högre kvalitet inom verksamheten för småbarnspedagogik. I studien ville jag granska vad lärare inom småbarnspedagogik gör för att utveckla sitt ledarskap. Syftet med studien var att undersöka hur lärare inom småbarnspedagogik ser på teamledarskap i sitt arbetslag och hur de gör för att upprätthålla en välmående arbetsgemenskap. Jag valde att studera ledarskap på grund av mitt intresse för ämnet och för att i utbildningen i kandidatprogrammet i pedagogik erbjuds ingen ledarskapsutbildning. Samtidigt förväntas lärare inom småbarnspedagogik arbeta som teamledare i arbetslaget inom det småbarnspedagogiska fältet. Studien är en kvalitativ intervjustudie där teori och tidigare forskning granskas med inspiration av den hermeneutiska analysmetoden. Undersökningsgruppen bestod av tre lärare inom småbarnspedagogik som arbetade med olika ålders barn inom småbarnspedagogiken. En av informanterna arbetade med yngre barn och den andra informanten med äldre barn på daghem. Den tredje informanten arbetade med barn som deltog i förskoleundervisning. Resultatet visar att kvaliteten på verksamheten höjs då ledarskapet fungerar. Läraren förväntas ta tillvara och förverkliga det teoretiska i styrdokumenten till daghemmets och förskolans praktik. Lärarna sätter krav på sig själva för ansvarandet av den pedagogiska verksamheten. Det här uppmuntras av föreståndaren med att hen är delaktig i processen. Slutsatsen är att det behövs öppen dialog, tydlig kommunikation och gemensamma reflektionsstunder i arbetsteamet så att hela teamet är delaktiga och får möjlighet att utvärdera och utveckla verksamheten. Mentorskap för nyutexaminerade lärare kan bidra till en bättre start i början av deras karriär.
  • Aalto, Sanna; Aalto, Sanna (2020)
    Musiikilla on lukuisissa tutkimuksissa todettu olevan monenlaisia hyötyjä ja merkityksiä kaiken ikäisille. Aiemmissa tutkimuksissa on saatu muun muassa näyttöä musiikin ja vieraan kielen oppimisen yhteydestä ja jopa kausaalisuhteesta. Tutkimuksia aiheesta on kuitenkin tehty pääosin aikuisikäisillä kielenoppijoilla sekä suoritettu laboratorio-olosuhteissa ja valtaosasta niistä puuttuu empiirinen perusta. Käsillä oleva tutkimus on luonnollisissa olosuhteissa järjestetty kokeellinen tutkimus interventioasetelmalla. Tutkimustehtävänä on selvittää, miten laulun käyttäminen opetus/oppimisvälineenä hyödyttää puheen käyttämiseen verrattuna toisen/vieraan kielen sanaston oppimista erään kaksikielisen esikoulun oppilailla. Tutkimuksen nollahypoteesina on, että kaksikielisen esikoulun oppilaat oppivat vieraan/toisen kielen sanastoa paremmin laulun kuin puheen avulla. Vaihtoehtoinen hypoteesi puolestaan on, etteivät tulokset eroa toisistaan opetustilanteiden välillä. Tutkimukseen osallistujiksi valittiin erään kaksikielisen esikoulun 55 oppilaasta karsinnan jälkeen ne lapset, jotka eivät olleet selkeästi kaksikielisiä ja joiden lähtötaso tutkimuksen opetusaineiston suhteen oli riittävän matala. Lopullisiksi otoskoiksi muodostui suomenkielisten osalta 17 ja vieraskielisten osalta 6. Tutkimuksessa opetus- ja testimateriaalina käytettiin suomalaisia metsän eläimiä. Tutkimus toteutettiin toistomittauksena, jossa jokainen koehenkilö toimi itsensä verrokkina osallistumalla molempiin koetilanteisiin. Puheen ja laulun avulla toteutettujen opetuskertojen testitilanteiden tuloksia verrattiin toisiinsa ryhmien (suomenkieliset ja vieraskieliset) sisäisesti. Aineiston analyysimenetelminä käytettiin epäparametrisia testejä, Friedmanin testiä sekä Wilcoxonin testiä. Tutkimustulokset eivät yllättäen tukeneet asetettuja hypoteeseja. Suomenkielisten ryhmässä tulokseksi saatiin, että sanastoa opittiin tilastollisesti merkitsevästi paremmin puheen avulla. Lisäksi puheen avulla esitettyjä eläimiä tunnistettiin tilastollisesti merkitsevästi enemmän. Vieraskielisten ryhmäkoko oli niin pieni, että tämän ryhmän kohdalla tilastollisten testien tuloksia tuli tulkita varoen ja lopputuloksena päädyttiin siihen, ettei eri koetilanteiden suorituksien voida katsoa eronneen toisistaan. Mahdollisia syitä tuloksille pohdittiin aiempien tutkimusten koeasetelmiin, kuten vieraan kielen sanoille altistumisen määrään, verraten. Loppupäätelmänä todetaan, ettei musiikin hyödyllisyyttä vieraankielen opetuksessa ole syytä lähteä hylkäämään tämän tutkimuksen tulosten pohjalta ja lisäksi tuodaan esille musiikin käytön muita hyötyjä pedagogisessa toiminnassa, joita ovat esimerkiksi musiikin positiiviset vaikutukset osallistumisen ja osallisuuden kokemiseen sekä sosiaaliseen käyttäytymiseen.
  • Pietilä, Anna (2020)
    Syftet med denna studie är att ta reda på på vilket sätt ledare kan främja de anställdas välmående. Arbetsrelaterad stress leder i många fall till frånvaro från arbetsplatsen. Därför är det viktigt att som ledare måna om sina anställdas välmående. Att de anställda mår bra är viktigt inte bara sett ur ett hälsoperspektiv utan även ur ett ekonomiskt perspektiv. I denna studie används transformellt och autentiskt ledarskap som teoretisk bakgrund eftersom tidigare forskning visat att både transformellt och autentiskt ledarskap har hälsofrämjande effekter på de anställdas välmående. Utöver ledarskapsstilarna kommer också motivationsteorierna Maslows behovs trappa och Herzbergs tvåfaktorsteori att användas som teoretisk bakgrund. Hälsofrämjande ledarskap behandlas även i teoridelen. Som forskningsmetod för denna studie har beskrivande litteraturstudie använts med en integrerande översikt. Databaser som använts för att hitta artiklar för studien är, EBSCO, Google Scholar, Helka Finna och Hanken Hanna. Som huvudlitteratur för denna studie har sju akademiska artiklar, en vetenskaplig bok och en lärobok använts. Tidsramen för artiklarna för studien har varit tio år, med några undantag. Resultatet av denna studie visar att ledaren har en stor inverkan på de anställdas välmående. Hur ledaren t.ex. beter sig i olika situationer och vad ledaren har för egenskaper påverkar de anställdas hälsa och välbefinnande. Faktorer såsom bland annat transparens, stöd, autonomi, feedback och värderingar visade sig påverka de anställdas välmående på arbetsplatsen. Att skapa en arbetskultur som stödjer hälsa och välmående och att tala om hälsa och välmående på arbetsplatsen visade sig också ha hälsofrämjande effekter.