Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by discipline "Socialpsykologi"

Sort by: Order: Results:

  • Häggblom, Anna (2021)
    Empati är en social kognition, fundamental för skapandet av sunda mellanmänskliga relationer. Forskning pekar på att övergången till datormedierad kunskap har resulterat i en bristande empatiförmåga hos generationer uppvuxna i en digitaliserad värld. Mitt syfte med avhandlingen är att i form av en litteraturöversikt behandla denna problematik. Avhandlingen strävar efter att med hjälp av socialpsykologisk forskningslitteratur reda ut vad empati är, hur datormedierad kommunikation inverkar på empatiförmågan, samt huruvida digitala innovationer kan främja empatiskt beteende. Litteratöversikten redogör för begreppet empati och dess interpersonella funktioner, samt hur datormedierad kommunikation enligt existerande litteratur påverkat empatiförmågan. Slutligen tangeras ett mer lösningsinriktat perspektiv – digital empati. Avhandlingen har till stor del utnyttjat de nyaste studierna inom ämnet, men inkluderar även klassiker inom forskningen av empati, så som M.L. Hoffman och C.D. Batson. Inom forskningen av digitala empatifrämjande verktyg framstod konceptet Virtuell Empati (VE), dvs. tillämpningen av Virtual Reality- teknik i empatirelaterade interventionsprogram, som en effektiv digital metod av socialpsykologiskt intresse. Speciellt virtuella övningar i perspektivtagande (VRPT) har genererat fruktsamma resultat. Trots att resultaten i stunden är varierade gällande huruvida VE- interventioner är mer effektiva än traditionella interventionsprogram, ser dess framtidsutsikter lovande ut. Litteraturöversikten fungerar som ett inlägg i en lösningsinriktad diskussion om ett synnerligen aktuellt fenomen.
  • Höylä, Viviann (2020)
    Globaliseringen, avregleringen och de ekonomiska kriserna har resulterat i fortgående omstruktureringar i organisationer, där ledaren sätts i fokus för att öka effektivitet och engagemang på arbetsplatsen. Mitt syfte med denna avhandling är att på basis av tidigare forskning studera engagemang på arbetsplatsen och hur intern kommunikation kan förbättra det. I avhandlingen presenteras relevanta forskningsresultat från forskningsområdet. I avhandlingens tillämpas Kahns trekomponents modell, som beskriver utvecklingen av personligt arbetsengagemang. Utöver detta belyses sociala utbytesteorin, som har som avsikt att fungera som en teoretisk förklaringsgrund till engagemang. Eftersom engagemang är ett mångfacetterat begrepp, som anses samverka med flera organisationsbeteenden, ligger fokus i denna avhandling på de främst förekommande organisationsbeteenden som anses både ha samband med engagemang och intern kommunikation. Dessa är arbetsförpliktelse, organisatoriskt medlemskap, arbetstillfredsställelse samt förtroende för organisationen. I avhandlingen behandlas därmed engagemang både på individ- och organisationsnivå. Majoriteten av den befintliga forskningen inom intern kommunikation fokuserar sig på ett ledarskapsperspektiv, där fokus ligger på kommunikationen mellan ledningen och anställda. Därmed behandlas intern kommunikation i denna avhandling främst på organisationsnivå. Eftersom anställdas perspektiv inte i samma utsträckning har beaktats i den befintliga forskningen, framhävs ett kritiskt perspektiv mot det snäva forskningsperspektivet. Avhandlingen är utförd som en litteraturstudie, där forskningsresultat från tidigare forskning från forskningsområdet presenteras. Resultaten visar att engagemang är ett mångfasetterat fenomen där känslor av meningsfullhet, säkerhet och tillgänglighet anses vara nödvändiga för att personligt engagemang skall utvecklas. Resultaten tyder på ett positivt samband mellan engagemang och effektiv intern kommunikation. Effektiv intern kommunikation stöds av faktorer så som positiv organisationskultur, uppåtriktad kommunikation samt personlig kommunikation. Dessa anses ha positiva samband med de ovannämnda organisationsbeteendena. Därmed bidrar denna avhandling med en sammanställning av engagemang på arbetsplatsen och hur intern kommunikation kan förbättra det. För att säkerställa att anställdas behov på arbetsplatsen blir bemötta, behöver man kunskap om intern kommunikation ur anställdas perspektiv. Därmed kunde förslag till fortsatt forskning vara att studera intern kommunikation på individnivå och dess samband med engagemang på arbetsplatsen.
  • Roos, Ariel (2019)
    Fysisk ohälsa är ett problem I samhället. Ett möjligt sätt att främja hälsa hos befolkningen är med nudgemetoderna. Nudgeteorin är en uppsättning av interventioner grundade på beteendevetenskaplig teori som ämnar förändra beteende på ett förutsägbart sätt utan att inkräkta i människans valfrihet. Mitt syfte med denna kandidatavhandling är att granska hälsorelaterade nudgemetoder. Jag har utfört en litteraturöversikt. Central litteratur som behandlas är relevanta metaanalyser och studier inom området. Centrala teoretiker som tas upp är Cass Sunstein och Richard Thaler, grundarna av nudgeteorin. Det finns fem former av hälsorelaterade nudgeinterventioner: att förse eller förtydliga information, förändra aspekter i den fysiska omgivningen, förändra eller skapa standardalternativ, bruka små incentiv eller val gjorda i förväg och göra sociala normer framträdande. Nudgeinterventionen godkänns av de flesta människor, är billigare att bruka än alternativa metoder och förblir effektiv även om man offentliggör interventionens syfte. Resultaten av den här kandidatavhandlingen är att även då majoriteten av studier tyder på att många nudgemetoder är effektiva behövs det mera forskning för att dra slutsatser. Nudgemetodernas effektivitet varierar beroende på uppsättningen av interventionen. Metodens effekt är oberäknelig utan kunskap om vad i interventionen som påverkar och hur. Forskningsresultaten tyder på att förändra standardalternativ och aspekter i den fysiska miljön är i överlag effektiva nudgemetoder.
  • Larjanko, Leo (2020)
    Att vara populär ses som någonting eftersträvansvärt av många skolungdomar. Forskning visar dock att det också finns negativa konsekvenser av popularitet. De som inte är populära i en skola påverkas negativt av att de som försöker bli eller är populära kan använda våld och mobbning för att uppnå eller bevara sin statusposition. De som strävar efter att bli populära kanske inte inser hur illa de beter sig eller vilka långsiktiga konsekvenser deras inlärda sätt att bete sig kan ha. Syftet med studien var att granska de negativa aspekterna, främst konsekvenser, av popularitet bland skolungdomar. Avhandlingen är en litteraturgenomgång och fokuserar på Cillessens (2011) definition av popularitet istället för äldre studier om att vara omtyckt, även kallad sociometrisk popularitet. Studien kom fram till att popularitet har en del negativa konsekvenser både för de populära och för de omkring dem. Åtgärdsprogram som inriktar sig på skolungdomars välmående borde ta i beaktande hur skolungdomarna själva upplever den statushierarki som de befinner sig i och hjälpa dem att bygga en statushierarki som fördömer våld och mobbning istället för att belöna den, och att personer med en högre status har ett ansvar som rollmodeller.
  • Wahrman, Annica (2021)
    Omkring 10 % av befolkningen lider av alexitymi, och många fler berörs av de följder tillståndet får. Ändå verkar alexitymi vara förhållandevis okänt, vilket understryker vikten av ökad kunskap om vad alexitymi är. En alexitymisk person saknar ord för känslor och upplever därtill svårigheter att identifiera såväl egna som andra personers känslor. Denna känslostumhet får omfattande sociala implikationer. Målsättningen med denna avhandling är att svara på 1) vad alexitymi är, 2) vilka dess implikationer i en social relation är, och att 3) diskutera terapeutisk kontext, särskilt mentaliseringsbaserad terapi. Syftet med denna studie är således att belysa termen alexitymi och dess innebörd, främst i sociala relationer. Som metod har litteraturgenomgång använts, och några framstående skribenter som presenteras inom ämnesområdet är R. Michael Bagby, James D. A. Parker och Graeme J. Taylor, som också skapat Toronto Alexithymia Scale (allmän förkortning TAS-20). Alexitymi antas ha en negativ inverkan på sociala relationer, och denna studie verkar styrka detta. Slutsatserna visar att alexitymi kan få avsevärda konsekvenser för det psykiska välbefinnandet för de berörda, och understryker vikten av att såväl förebygga som beakta problem med alexitymisk bakgrund. Resultatet klargör även att alexitymi är ett omfattande fenomen med avspegling i all mänsklig kontakt, och att nära relationer blir komplicerade. Kunskap och mentaliseringsbaserad terapi kan vara behjälpligt. Ytterligare forskning efterfrågas för att få en mer vardaglig anknytning till fenomenet i syfte att nå ökad allmän kännedom om ämnet.
  • Björkskog, Jennie (2018)
    I nuläget är över 65 miljoner människor på flykt från sina hem, varav hälften är barn under 18 år. Många av barnen reser ensamma eller separeras från sina familjer under flykten. Ensamkommande flyktingbarn definieras som personer under 18 år som anländer utan sina föräldrar. Till Europa anlände år 2015 runt 80 000 ensamkommande flyktingbarn. Syftet med denna avhandling är att på basis av tidigare studier beskriva förekomsten av psykisk ohälsa hos ensamkommande flyktingbarn och identifiera risk-och skyddsfaktorer som påverkar deras psykiska hälsa. Denna avhandling genomförs som en litteraturstudie. Resultatet visar att de vanligaste psykiska symtomen hos ensamkommande flyktingbarn är relaterade till ångest, depression och posttraumatiskt stressyndrom. Tre centrala riskfaktorer som inverkar på barnens psykiska hälsa identifierades: traumatiska upplevelser, social isolering och samhälleliga faktorer. Traumatiska upplevelser var den faktor som i högsta grad ökar risken för psykisk ohälsa men även migrationsprocessen i det nya landet hade stor inverkan. Vidare identifierades tre skyddsfaktorer som inverkar på barnens psykiska hälsa: socialt stöd, skolan och individuella copingstrategier. Det sociala stödet kunde komma från familj, vänner eller professionella. Individuella copingstrategier, som positiv attityd och tron har även visat sig ha stor betydelse för barnens psykiska hälsa. Det är viktigt att vuxna som kommer i kontakt med ensamkommande flyktingbarn har kunskap om barnens situation och psykiska hälsa för att kunna förebygga psykisk ohälsa. Det skulle även vara viktigt med ett bättre samarbete mellan olika instanser, eftersom många av barnen uppger att de känner sig ensamma trots att de är omgivna av många stödpersoner.
  • Pihlakoski, Leeni (2021)
    Tutkimuksessa on alettu kiinnittää enemmän huomiota työhyvinvoinnin edistämiseen vasta 2000-luvun alkupuolella; aiemmin tarkastelun kohteena oli työpahoinvoinnin minimoiminen. Tämän kandidaatintutkielman tarkoituksena on selvittää, mitä työhyvinvoinnin eri ulottuvuudet ovat ja miksi työn imu on seuraus optimaalisesta työhyvinvoinnista. Lisäksi tutkielmassa selvitetään, millaiset psykososiaaliset tekijät voivat vaikuttaa työn imun syntyyn ja sen edistämiseen sekä millainen rooli työn johdolla tai esimiehellä on alaisten työn imun syntymisessä ja siten työhyvinvoinnin edistämisessä. Tutkielma on toteutettu kirjallisuuskatsauksena. Työn imun tutkimuksen yhteydessä esiintyy usein työn vaatimusten ja voimavarojen malli. Mallin mukaan työhyvinvointia tuovat erilaiset työntekijän sisäistä ja ulkoista motivaatiota edistävät resurssit, kun taas liian korkeat vaatimukset työssä voivat pitkäkestoisina johtaa esimerkiksi työuupumukseen. Lisäksi työn tuunaus on kirjallisuudessa usein esiintyvä työn imua edistävä käsite. Tällä tarkoitetaan työntekijän aktiivista omaan työhön liittyvien resurssien ja vaatimusten tasapainottamista. Työn imulla voi olla hyviä seurauksia sekä yksilön terveydelle ja pitkäaikaiselle työkyvylle että organisaatiolle, sillä työn imun on esimerkiksi todistettu vähentävän henkilöstön vaihtuvuutta. Keskeisiä työn imun tutkijoita ovat muun muassa Arnold Bakker, Wilmar Schaufeli ja Jari Hakanen. Kirjallisuuskatsauksen tulokset viittaavat siihen, että pääasiallisia työn imua edistäviä psykososiaalisia tekijöitä ovat työhön liittyvät resurssit, työntekijän henkilökohtaiset voimavarat ja sosiaalisen tuen eri muodot. Työhön liittyviä voimavaroja ovat esimerkiksi rakentava palaute ja työn tuunaus. Hyvä pystyvyysusko ja hyvät unitottumukset taas ovat esimerkkejä henkilökohtaisista resursseista. Työn imulle merkittäviä sosiaalisen tuen muotoja ovat tuki esimieheltä, kollegoilta ja organisaatiolta. Esimiehen perheystävällisellä käytöksellä ja transformatiiviseen johtamiseen liittyvillä käyttäytymismalleilla on yhteys työn imuun. Tämä tutkielma valaisee työn imun syntyyn liittyviä psykososiaalisia tekijöitä. Lisäksi tutkielma toteaa, että koska työn imun edistäminen on tärkeää hyvinvoinnin edistämiseksi, tulisi työn johdon tai esimiehen ja työntekijän työn imun yhteyttä tutkia enemmän. On tärkeää, että johtajat ja työntekijät ovat tietoisia työn imuun liittyvistä osatekijöistä, jotta he osaavat tehdä työhyvinvointia edistäviä valintoja.
  • Lindholm, Jon Emil (2018)
    De senaste sextio åren har både samhällsvetare och ekonomer varit intresserade av att undersöka etnisk diskriminering. Tidigare forskning tyder starkt på att etnisk diskriminering fortfarande genomsyrar den västerländska arbetsmarknaden och personer med etnisk bakgrund har betydligt sämre chanser att bli anställda. Då den tidigare forskningen för det mesta fokuserat på regionalt avgränsade områden, finns det skäl att skapa en bättre förståelse över hur och varför etnisk diskriminering på arbetsmarknaden sker i en större skala. Mitt syfte med denna avhandling är att skapa en förståelse för hur och varför etnisk diskriminering tar form i OECD-länderna samt hur det går att rekrytera utan att diskriminera. Avhandlingen är en litteraturstudie som baserar sig på vetenskapliga journaler, nationella och internationella lagar samt rapporter. Avhandlingen använder som utgångspunkt både ekonomiska och socialpsykologiska teorier för att beskriva varför etnisk diskriminering sker, samt ett flertal undersökningar som utförts med hjälp av korrespondenstest. Resultaten tyder på att etnisk diskriminering sker så gott som på varje sektor och i varje organisation som rekryterar personer. Diskrimineringen kan bero på rekryterares fördomar och stereotypier som leder till ojämlik behandling mellan arbetssökande, men orsaken till diskrimineringen kan även bero på den ofullständiga informationsmängden rekryteraren får tillhands av arbetssökande. Trots att både nya lagar på nationell och internationell nivå har grundats och arbetsmarknaden i ökande takt blir allt mer mångkulturell, minskar inte mängden etnisk diskriminering. Resultatet av det diskriminerande förfarandet kan leda till att den arbetskraft som finns inte utnyttjas optimalt och leder till en försämrad prestationsförmåga hos organisationer. Utöver denna problematik som forskning tyder på, finns det fortfarande oförklarade faktorer som orsakar diskriminerande agerande hos arbetsgivare. Etniska minoriteters sociala kapital och kompetens i en västerländsk kontext samt åtgärder mot etnisk diskriminering på organisationsnivå är något som framtida forskning kunde fokusera på.
  • Jussilainen, Sara (2020)
    Facebook är ett social nätverk som har sedan dess lansering år 2004 blivit mycket populärt. Facebooks popularitet har väckt intresse hos forskare som sedan undersökt samband mellan användningen av Facebook och t.ex. personlighetsdrag, psykiskt välmående, anknytningsmönster o.s.v. Flera forskare har påpekat möjliga problem som kan uppkomma då internet används och att flera av dessa problem är kopplade till de sociala delarna internet erbjuder, t.ex. sociala nätverk. Människan har ett behov av att kommunicera och vara i närheten av andra människor. Det har även undersökts i fall behovet av kommunikation och närhet är en medfödd egenskap hos människan. Avhandlingen granskar olika forskningsprojekt som gjorts om Facebookanvändning och dess möjliga påverkan på människans välmående. Resultaten tyder på att Facebook anses vara ett effektivt och informationsrikt kommunikationsverktyg, men samtidigt kan användningen av Facebook orsaka psykiska störningar, internetberoende och en mängd andra problem för människans välmående. Dessa problem verkar beröra mest tonåringar men enbart få utvecklar problematisk användning av sociala nätverk.
  • Kivikangas, Wilhelmina (2018)
    Socioekonomisk status [SES] inverkar på flera delområden i våra liv, således även vår språkutveckling. Tidigare studier har visat att barn i familjer med låg SES ligger efter i språkutvecklingen då man jämför med barn i familjer med hög SES. De primära källorna som använts i den här avhandlingen består av artiklar som behandlar SES inverkan på barnets språkutveckling. Syftet med avhandlingen är att besvara frågan om socioekonomisk status påverkar språkutvecklingen och genom vilka sociala processer. De sociala faktorer som påverkas av SES och har en inverkan på barnets språkutveckling verkar vara föräldrarnas utbildningsnivå och kunskap om barnets utveckling, kvaliteten på föräldrarnas sensitivitet och språk, föräldrarnas intresse för lek och läsning och föräldrarnas välmående. SES påverkar alltså indirekt språkutvecklingen och barn i familjer med högre SES har ett mer utvecklat språk och ett bredare ordförråd. Forskning har främst gjorts i USA så resultatet berättar inte hur situationen ser ut i Norden, vilket skulle vara ett intressant ämne att forska vidare i.
  • Myllykangas, Kira (2018)
    Att växa upp i riskfyllda familjeförhållanden är ett hot mot barnets utveckling och välmående. Syftet med avhandlingen har varit att på basis av tidigare forskning utreda några av de vanligaste direkta familjerelaterade riskfaktorerna för barnets utveckling och belysa skyddsfaktorer som kan främja barnets resiliensutveckling i dessa riskfyllda familjeförhållanden samt öka förståelsen för olika åtgärder som kan förstärka resiliensutveckling hos de riskutsatta barnen. Problemområdet har studerats med hjälp av följande forskningsfrågor: Hurdana familjerelaterade riskfaktorer finns det för barnets utveckling? Vilket slags skyddsfaktorer har en positiv inverkan på barnets resiliensutveckling i riskfyllda familjeförhållanden? På vilket sätt kan barnets resiliensutveckling förstärkas? Den teoretiska referensramen som har använts i denna litteraturgenomgång är Bronfenbrenners utvecklingsekologiska teori och Bowlbys anknytningsteori, som erbjuder perspektiv på barnets utveckling i samspel med sin omgivning och således också på barnets resiliensutveckling i riskfyllda familjeförhållanden. Resiliens är ett omfattande och svårdefinierat begrepp som handlar om barnets motståndskraft mot att utveckla psykiska problem trots svåra livssituationer och har sitt ursprung i komplexa samspelet mellan individuella egenskaper i förhållande till omgivningen. Resultaten har visat att de familjerelaterade riskfaktorerna som har fokuserats på i denna avhandling, dvs. familjedisharmoni, förälders alkoholmissbruk, förälders psykiska sjukdom samt barnmisshandel och omsorgsbrist, uppträder vanligen samtidigt och samspelar med varandra. Multipla familjerelaterade riskfaktorer kan ses som ett seriöst hot mot barnets sunda psykosociala utveckling och ju flera familjerelaterade riskfaktorer det finns i ett barns liv desto större är risken för att barnet drabbas av olika psykosociala problem. Vid sidan av reducering av de redan existerande riskfaktorer bör det också fokuseras på resiliensfrämjande skyddande faktorer. Skyddsfaktorer på individuella, familje- och omgivningsnivån kan hindra riskfaktorernas inverkan och hjälpa barnet att klara av de motgångar de har utsatts för. Barnets resiliens kan således förstärkas genom olika åtgärder på flera olika nivåer. I det förebyggande arbetet med de utsatta barnen och deras familjer är det viktigt att koncentrera sig på det positiva som finns och planera stödåtgärder enligt de enskilda barnens och familjernas behov. Övergången av familjerelaterade riskfaktorer från en generation till en annan kan förebyggas med hjälp av tidiga interventioner och ett aktivt arbete med de riskutsatta barnfamiljerna.
  • Kyttälä, Emilia (2020)
    Syftet med denna avhandling är att utreda hur skillnader i föräldrarnas föräldraskapsstilar, förälderns kön och olika kombinationer av föräldraskapsstilar formar barnets utveckling. Föräldraskapsstilar granskas med utgångspunkt i Baumrinds klassiska indelning av föräldraskapsstilar i auktoritativ, auktoritär, tillåtande och försummande. Föräldraskapsstilar anses vara en av de viktigaste faktorerna som formar barnets sociala och psykologiska utveckling. En stor brist i forskningen om hur föräldrarnas föräldraskapsstilar formar barnets utveckling är dock att forskningen så gott som exklusivt fokuserat på endast mammans föräldraskapsstil. I denna avhandling lyfts därför pappans roll för barnets utveckling upp, samt vikten av att se på föräldraskapsstilar som något skilt för vardera föräldern. Dessutom behandlas betydelsen av att beakta samspelet mellan föräldrarna, där föräldraskapsstilarna utvecklas. Avhandlingen är en litteraturöversikt som besvarar följande forskningsfrågor: 1) På vilket sätt formar skillnader i föräldrarnas föräldraskapsstilar barnets utveckling? 2) Har förälderns kön en inverkan på hur de olika föräldraskapsstilarna inverkar på barnets utveckling? 3) Hur inverkar olika kombinationer av föräldraskapsstilar på barnets utveckling? Resultaten tyder på att skillnader i föräldrarnas föräldraskapsstilar har en negativ inverkan på barnets utveckling, och att det inte nödvändigtvis behöver vara fråga om faktiska skillnader, utan även upplevda skillnader spelar en stor roll. Forskningen om könsskillnader i föräldraskapsstilar antyder att det tenderar finnas könsbaserade skillnader och att associationen mellan föräldraskapsstil och barnets utveckling skulle variera beroende på förälderns kön. Då det kommer till hur olika kombinationer av föräldraskapsstilar inverkar på barnets utveckling, antyder resultaten att vissa kombinationer av föräldraskapsstilar kan forma barnets utveckling på positivare respektive negativare sätt jämfört med andra kombinationer. Som slutsats kan man på basis av resultaten konstatera att det är ytterst viktigt att se på föräldraskapsstilar separat för vardera föräldern, eftersom man får en inkomplett och i värsta fall förvrängd bild av hur föräldraskapsstilar formar barnets utveckling om man endast beaktar ena förälderns föräldraskapsstil och synpunkt. Avslutningsvis bör ännu påpekas att forskningen ofta fått motstridiga resultat, vilket gör det svårt att dra entydiga slutsatser om hur skillnader i föräldraskapsstilar, förälderns kön och olika kombinationer av föräldraskapsstilar formar barnets utveckling. Sambandet mellan mammans och pappans föräldraskapsstilar och barnets utveckling är således komplext och beroende av flera faktorer.
  • Sundholm, Emilia (2019)
    Förtroenderelationen mellan förman och medarbetare kan vara central för en organisations framgång. Tidigare studier har kommit fram till att det i dagens tävlingsinriktade omgivning behövs förtroende i organisationer eftersom det minskar opportunistiskt beteende och främjar samarbete mellan individerna. Få studier har däremot undersökt följderna av förtroende på förmannens och medarbetarens beteende och attityder då förtroendets riktning tas i beaktande, t.ex. vilka är följderna för medarbetarens attityder då förmannen har förtroende för medarbetaren, eller när medarbetaren har förtroende för förmannen. Mitt syfte med denna litteraturstudie är att granska de positiva och negativa effekterna av förtroende mellan förman och medarbetare i organisationen ur tre perspektiv: förmannens förtroende för medarbetaren, medarbetarens förtroende för förmannen, samt ömsesidigt förtroende mellan medarbetare och förman. De primära källorna utgörs av internationella journaler inriktade på förtroende mellan förman och medarbetare. Resultaten tyder på att effekterna av förtroende mellan medarbetare och förman är mer drastiska då förmannen har förtroende för medarbetaren än andra hållet, men att ömsesidigt förtroende är idealt. Positiva följder av förtroende mellan förman och medarbetare leder till mera risktagande, högre arbetsprestation, psykologisk meningsfullhet och trygghet på arbetet. Medarbetaren stannar längre i organisationen och hens beteende är riktat för att främja organisationens målsättningar. Förmannen beter sig mer uppmuntrande och kommunicerar effektivare med en medarbetare hen har förtroende för. Ömsesidigt förtroende skapar ömsesidig altruism och starkt samarbete. Negativa följder framkommer då förtroende är ovälkommet eller motvilligt. Negativa följder är en känsla av okunnighet, försämrad motivation, osäkerhet och stress. Påtvingat beteende riktat för att främja organisationens målsättningar är även möjligt. Sammanfattningsvis kan förtroende ha både positiva och negativa följder för förmannen och medarbetaren. Fler studier behövs för att undersöka de olika förtroenderiktningarnas följder på beteende och attityd. En ökad förståelse av den positiva påverkan som förtroendet har och orsakerna bakom destruktivt förtroende kan hjälpa organisationer att utbilda sin personal på ett sätt som främjar organisationens framgång.
  • Huttunen, Ida Emilia (2020)
    Ungas (12–19 år) fysiska inaktivitet är ett hälsoproblem i Finland och hela världen. Därför är det av stort intresse att undersöka vad som påverkar motionsbeteende och hur man kan främja motionsvanorna. Denna avhandling är en litteraturöversikt vars syfte är att utgående från tidigare vetenskaplig forskning klargöra hur socialt stöd från familj, vänner och jämnåriga samt andra vuxna kan inverka på ungas fysiska aktivitet och motionsvanor. Motion kan definieras som all kroppslig rörelse som förbrukar energi och innebär både vardagsmotion och deltagande i organiserad idrottsverksamhet. Socialt stöd kan definieras som att två individer utbyter resurser som givaren eller mottagaren upplever främja mottagarens välbefinnande, eller har intentionen att göra det. Socialt stöd kan anta olika former och delas in i flera olika typer. Resultaten visar att motionsbeteende allmänt kan möjligtvis påverkas av många olika faktorer, däribland motivationsrelaterade samt socialkognitiva faktorer, exempelvis nivån av självbestämmande och självförmåga, hur man planerar sitt beteende och om man har (inre eller yttre) motivation. Socialt stöd visade sig ha inflytande på ungas motionsbeteende, dels genom att påverka just de motivationsrelaterade och socialkognitiva faktorerna, och stödet kan komma från vänner, familjen och andra vuxna, som gymnastiklärare och tränare. Familjens, vännernas och jämnårigas samt andra vuxnas stöd kan påverka motionsbeteendet med dels samma mekanismer, dels med olika. Olika sätt på vilka socialt stöd kan inverka på motionsbeteende är att det kan höja på självförmåga, ändra attityder, motivera, möjliggöra deltagandet i motionsaktiviteter samt förbättra motionsprestationer som i sin tur kan aktivera unga mera till att motionera. Slutsatser som man kan dra är således att socialt stöd kan påverka motionsbeteende på många olika sätt, men det är inte helt klart till vilken nivå det påverkar och om någon form av socialt stöd påverkar motionsbeteende mera än någon annan. Olika personer kan också reagera på olika sätt på stödet. I framtida forskning vore det intressant att ta reda på kausaliteter, ifall det är någon form av stöd som har större inflytande, hur intentionen till att motionera påverkar motionsbeteendet samt hurdana motionsfrämjande interventioner, som skulle fungera.
  • Back, Jacob (2018)
    Attityder är ett av de mest välforskade områden inom socialpsykologin. Syftet med avhandlingen är att beskriva hur negativa intergruppsattityder uppstår och hur dessa kan förändras utgående från tidigare socialpsykologisk forskning. Avhandlingens avsikt att bidra till det socialpsykologiska forskningsområdet med en klar översikt över vad forskning har visat leder till uppkomsten och förändrandet av negativa intergruppsattityder, och således bedrivs avhandlingen som en litteraturstudie. De främsta teorierna som används i avhandlingen angående uppkomsten av negativa intergruppsattityder är den sociala identitetsteorin, den realistiska gruppkonfliktteorin och den integrerade hotteorin. Gällande attitydförändringar är de främsta teorierna som används i avhandlingen teorin om kognitiv dissonans, självperceptionsteorin samt kontakthypotesen med vidare utarbetningar av hypotesen. Avhandlingen visar hur upplevelser av hot mot ingruppen i samband med negativa emotioner mot utgruppen är den främsta anledningen till negativa intergruppsattityder, och att olika former av positiv kontakt är effektiv i att minska negativa intergruppsattityder. Intergruppsattityder förbättras således genom att uppfattningen av att utgruppen är hotande elimineras.
  • Sjögren, Joel Ramón Åke (2017)
    Tiedekunta/Osasto – Fakultet/Sektion – Faculty Laitos – Institution – Department Svenska social- och kommunalhögskolan Tekijä – Författare – Author Joel Ramón Åke Sjögren Työn nimi – Arbetets titel – Title Frivilligarbete – varför ställer individer upp för andra? Oppiaine – Läroämne – Subject Socialpsykologi och psykologi Työn laji – Arbetets art – Level Kandidatavhandling Aika – Datum – Month and year Okt 2017 Tiivistelmä – Referat – Abstract Frivilligarbete har blivit en viktig del av samhället, speciellt inom tredje sektorn. Tidigare studier har försökt förklara frivilligbeteende med en enda bakomliggande orsak till att en individ engagerar sig. Få studier har tagit i betraktande vad som inverkar på beslutandeprocessen hos individer och hur dessa sammanhang kan förstås. Studier tyder däremot på att den sociala miljö som individen befinner sig i är av stor betydelse för frivilligbeteendet, och respondenter understryker att de kontribuerar p.g.a. flera olika motiv. Frivilligbeteendet är alltså komplext då människor i ett alltmer individualistiskt samhälle fortfarande beslutar att ägna sig åt kollektivistiskt frivilligarbete. Syftet med denna avhandling är att på basis av tidigare forskning kritiskt granska de främsta motiven till att personer utför frivilligarbete. De primära källorna utgörs av internationella tidskrifter som behandlar frivilligbeteendet. Resultaten tyder på att övervägandet av för- och nackdelar, sociala resurser, situationsbundenhet, ålder, rollidentitet, socioekonomisk status och altruistiska tendenser tillsammans förklarar frivilligbeteendet utförligast. Befrämjande av karriär, enskilda jobbmöjligheter samt uppbyggande av identitet är centrala bakomliggande motiv. Enskilda orsaker kan inte förklara heltäckande varför individer utför volontärarbete. Sammanfattningsvis kan en ökad förståelse för fenomenet bidra till frivilligorganisationers utveckling samt bemötandet av volontärarbetarnas intressen, för att ge bästa möjliga utgång för bägge parterna. Ytterligare bidrar avhandlingen till att avveckla stereotypier som råder kring frivilligarbete och på det viset till att problematisera den allmänna uppfattningen om volontärarbetare som en del av kollektivet. Avainsanat – Nyckelord – Keywords Frivilligarbete, volontärarbete, motiv, rollidentitet, Den sociala utbytesteorin
  • Collanus, Sanna; Collanus, Sanna (2020)
    I detta arbete har jag studerat terapihundens effekt på samspelet med människan från en fysisk, psykisk och social synvinkel. Terapihund definierades som en hund av vilken ras som helst som efter en grundutbildning är i ostyrd interaktion med människan. Syftet var att genom analys av effekterna kunna utvärdera huruvida terapihundar kunde användas inom olika branscher för att stöda det fysiska, psykiska och sociala välbefinnandet. Problemformuleringen var, om det finns fysiska,psykiska och sociala effekter i samspel med terapihund samt vilka de i så fall är. Som metod användes litteratusöversikt av forskningsartiklar och böcker. Som teoretisk referens används John Bowlbys anknytningsteori samt KASAM. Resultatet visar att det finns en viss positiv effekt på alla delområden, även om risker finns för både feltolkning av begrepp och av rätt kategorisering av effekter. Exempel på effekter som studierna påvisade var att terapihunden minskade på stress och förstärkte självkänslan. I vissa studier kunde man visa på en förbättring i kommunikationen hos autistiska barn då de hade terapihunden med sig under fysioterapin. Även I fångvården har terapihunden stärkt individens självförtroende och ansvarskänsla. Hos dementa kunde man se en förbättring I aktiviteten hos äldre. I Finland har man inte forskat särskilt mycket i samspelet mellan terapihund och individ, men allt mer är terapihunden med som ett verktyg till en annorlunda närmandesätt i patient-eller kundkontakter. Förslag för fortsatt forskning kunde vara att studera fysisk, psykisk och social effekt var för sig och på så sätt få fram en evidensbaserad och mera detaljrik beskrivning av effekter. Denna kunskap kunde ha betydelse för nytänkande inom många branscher. För att kunna etablera terapihundar som ett bestående alternativ inom vård eller servicebranscher behövs ännu mera forskning för att få en högre grad av evidens.
  • Sjöblom, Linda (2019)
    Grunderna för läroplanen för den grundläggande utbildningen i Finland har nyligen uppdaterats. I de nya grunderna för läroplanen finns ett större fokus på jämlikhet än tidigare. Därför är det viktigt att förstå hur genus konstrueras i skolmiljön. Syftet med denna avhandling är att på basis av tidigare forskning redogöra för hur genus konstrueras bland barn och unga i skolan. Denna litteraturöversikt baserar sig på socialkonstruktionistisk forskning. Barn och unga konstrueras ofta som antingen feminina eller maskulina. De kan positionera sig på olika sätt, bland annat genom sitt utseende, kroppsspråk, vilka sorters lekar de leker och vilka intressen de ägnar sig åt. Romantik och akademisk framgång ses som feminint, medan att vara aktiv och bruka våld ses som maskulint. Elever kan ibland rätta varandra på olika sätt så att andra skulle bete sig i enlighet med de rådande normerna. Individers subjektspositioner är inte förutbestämda och kan variera beroende på sammanhang. Det finns olika typer av maskuliniteter och femininiteter och barn och ungas genuspositioner påverkas även av andra sociala kategorier, som till exempel klass och etnicitet. Resultaten visar att genus konstrueras bland barn och unga i skolan när de intar positioner som antingen maskulina eller feminina. Flickor och pojkar antas vara varandras motsatser, och som pojke intar man ofta en mer maktfull position än flickor. Många elever begränsas av de rådande genusnormerna. Ifall skolan är medveten om hur genus konstrueras kan den jobba för att erbjuda elever alternativa subjektspositioner och stöda dem i deras identitetsskapande.
  • Laura, Iskala (2017)
    Mobbning är ett vanligt förekommande fenomen i de finländska skolorna som innebär avsiktliga, upprepade, indirekta eller direkta negativa handlingar riktade mot en individ i en svagare position än den eller de som mobbar. Mobbning kan medföra långvariga och svåra psykosociala konsekvenser för de involverade. (Salmivalli, 2010.) Mobbning som fenomen har studerats internationellt de senaste 40 åren. Dan Olweus (1973) individpsykologiska perspektiv på mobbning i skolan har format och dominerat forskningen. Ett genusperspektiv i mobbningsforskning har inte tidigare förekommit i omfattande utsträckning. Under det senaste decenniet har ändå socialpsykologisk forskning med fokus på gruppdynamik och –relationer fått mer plats. Denna litteraturstudie ämnar att på basis av tidigare forskning skapa en förståelse för hur mobbning är genusrelaterad bland barn och ungdomar i skolan. Den bidrar även till att skapa förståelse för varför det är viktigt att beakta genus i forskning om mobbning. Avhandlingens huvudsakliga källor är empiriska studier som publicerats i internationella journaler. I resultaten framkommer att genus är en styrande aspekt i mobbning, snarare än en enskild variabel som tidigare antagits. Genus formar mobbning på flera olika sätt. Forskning visar att barn och speciellt tonåringar mobbar i strävan efter att nå en populär och heteronormativ könsidentitet. Personer som inte beter sig enligt genusrelaterade normer mobbas oftare. Samtidigt skapar, upprätthåller och synliggör mobbning pojkarnas maktposition gentemot flickorna, samt de sociala kategorierna ”pojke” och ”flicka”. Speciellt kommer det fram i homofobisk och sexistisk mobbning. Genus som social identitet styr dessutom barnens attityder till mobbning och därmed även mobbningsbeteendet. Det är viktigt att i forskning om mobbning uppmärksamma att mobbning är genusrelaterad eftersom det i sin tur bidrar till hur mobbning hanteras i skolorna och hur fenomenet i framtiden studeras.
  • Stenbäck, Bettina (2017)
    Begreppet glastaket syftar på de hinder som står i vägen för kvinnor som vill nå det högsta skiktet av chefspositioner. Syftet med denna litteraturöversikt är att undersöka glastaket, för att utreda varför könsfördelningen på toppen fortfarande är så mansdominerad. Den huvudsakliga forskningsfrågan är: Hur konstrueras och upprätthålls glastaket? Därutöver diskuteras det hur glastaket kan motverkas. Resultatet av litteraturgenomgången visar att genus är en djupt integrerad del av alla sociala processer på samhällets alla nivåer. Grunden till glastaket ligger i de förutfattade uppfattningar som finns gällande kvinnor, män och ledarskap. Dessa skapar ojämlika processer i samhället och organisationer, samt allvarliga konsekvenser för den enskilda kvinnan. Idéer om hur glastaket kunde krossas finns, men huruvida de är effektiva eller inte är relativt outforskat. Normaliseringen av det maskulina inom arbete och organisationer framställs som en av de större orsakerna till att glastaket fortfarande existerar och förändring på detta efterlyses.