Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by discipline "Statskunskap med förvaltning"

Sort by: Order: Results:

  • Siilin, Miska (2018)
    I kandidatavhandlingen undersöktes huruvida tre olika recepten på musikläroanstalternas organisering – lärandekultur, HR-ledarskapet och extern växelverkan eller nätverksstrukturer – har en legitimerad ställning sett ur undervisnings- och kulturministeriets och utbildningsstyrelsens perspektiv. De oberoende variablerna var lärandekultur, HR-ledarskap och nätverksstruktur och den beroende variabeln var legitimitet. Det ställdes tre olika hypoteser: 1. Utvecklandet av lärandekultur förstärker musikläroanstalternas legitimitet, 2. HR-ledarskapet förstärker musikläroanstalternas legitimitet och 3. När musikläroanstalterna bildar nätverk de uppnår starkare legitimitet. Som den teoretiska referensramen användes den nyinstitutionella teorin som betonar att organisationer måste söka legitimitet från de styrande instanserna dvs. anpassa sig till de accepterade normerna för att kunna överleva. Undersökningen gjordes genom att analysera Stadsrådets redogörelse om kulturens framtid, Den kulturpolitiska strategin för år 2025, utbildningsstyrelsens läroplansgrunder för den grundläggande konstundervisningen samt utbildningsstyrelsens resultatavtaltet för år 2016 och 2017 och verksamhets- och ekonomiplan för 2016–2019. Centrala upptäckter var att alla tre recepten verkar ha en legitim ställning ur undervisnings- och kulturministeriets perspektiv. Däremot analysen av läroplansgrunderna ledde till den slutsatsen att ingen av de tre recepten kan förstärka legitimiteten. Eftersom det är sist och slutligen läroplansgrunderna som styr organiseringen av musikläroanstalternas verksamhet, förkastades alla tre hypoteser. Även om analysen av läroplansgrunder inte förstärkte hypoteserna nämndes utnyttjandet av nätverk i andra dokumenten. Detta gav upphov till framtida forskningen att ge forslag på hur musikläroanstalterna skulle kunna utnyttja nätverk för att få mera fotfäste i den politiska diskussionen.
  • Braskén, Sara Marie (2017)
    Denna uppsats syftar till att klargöra huruvida det är sannolikt att anta att västvärldens demokratiideal går att implementera på en stat som under många hundra år präglats av ockupation och icke-demokratiskt styre. Jag har valt att belysa detta genom att studera Irak och den demokratiseringsprocess som inleddes genom en extern intervention ledd av USA. För att undersöka detta har jag ställt följande forskningsfråga: I vilken mån uppfyller Irak de demokratikriterier som karaktäriserar en demokratisk stat och vilka förändringar bör ske innan demokratin i landet kan konsolideras? För att besvara forskningsfrågan har jag valt att göra en fallstudie av Irak och demokratiseringsprocessen som pågått sedan år 2003. Med hjälp av Robert Dahls polyarkimodell inleder jag analysen genom att avgöra i vilken mån Irak kan anses uppfylla de villkor som enligt Dahls modell karaktäriserar ett demokratiskt system. När detta är avklarat fördjupar jag mig i förutsättningarna för demokratisk konsolidering genom att använda mig av Linz och Stephans teori om demokratisk konsolidering. Studiens resultat visar att trots att Iraks utveckling sedan år 2003 präglats av vissa starka demokratiska drag så förekommer fortfarande stora brister i förverkligandet av de demokratiska institutionerna. Jag kan därmed inte anse att landet uppfyller villkoren för en demokrati. Demokratisk konsolidering uppnås enligt Linz och Stephan då demokrati har blivit ”the only game in town”, och förutsätter samverkan av fem fungerande samhälleliga arenor. Studien visar på stora brister i samtliga samhälleliga arenor och speciellt korruption, etnisk och religiös splittring samt avsaknad av pro-demokratisk kultur förhindrar demokratisk utveckling och konsolidering.
  • Wickström, Henrik (2020)
    I den här forskningen har jag granskat hur direktörslönen för kommun- och stadsdirektörerna fastställs i Svenskfinland. Mitt syfte med forskningen har varit att på ett tydligt sätt öppna upp hur kommun- och stadsdirektörsarbetet ser ut i dagsläget. För att utföra den här forskningen har jag valt att göra en surveyenkät, som skickats till alla kommun- och stadsdirektörer i Svenskfinland. Med hjälp av enkäten har jag sedan skapat en realistisk bild över hur direktörerna ser på sitt arbete. Eftersom direktörsjobbet är en ytterst central och offentlig arbetsuppgift, är det förståeligt att det är i allmänhetens intresse att man forskar i ämnet. I forskningen beaktas även hur direktörerna upplever sitt arbete. I den forskningsenkät jag låtit göra, kan man se att direktörerna enligt sig själva, sätter ner mycket tid på direktörsarbetet i veckan. Detta står i konflikt med den allmänna opinionen, som upplever att kommun- och stadsdirektörerna inte gör ett viktigt arbete. Inför den här forskningen valde jag att göra två forskningsintervjuer. Den ena intervjun gjordes med Kommunförbundets forskningschef Marianne Pekola-Sjöblom och den andra med Lojos stadsdirektör Mika Sivula. Intervjun med Sivula stöder flera av de resonemang, som lyfts fram i den här forskningsrapporten. Sivula själv betonade att arbetet som kommun- eller stadsdirektör inte görs för pengar, utan för ett kall till ämbetet. I den här forskningen har det gjorts en omfattande granskning av hur kommun- och stadsdirektörerna tjänar i Svenskfinland. I forskningen kan vi se att det finns skillnader mellan lönesättningen internt i Svenskfinland. Då det kommer till de övriga delarna av Finland, kan man på en allmän nivå konstatera att direktörerna i Svenskfinland tjänar i genomsnitt mer än direktörerna i Finland i genomsnitt.
  • Cabell, Wendy (2019)
    Syftet är att undersöka om röstplikt har en effekt på partiidentifikation. Studien tar upp vad röstplikt är, vilka sanktioner som tillämpas, hur partiidentifikation uppstår och vilket samband partiidentifikation har med röstplikt. Röstpliktens effekt på partiidentifikation har undersökts tidigare, men då har man kommit fram till olika resultat. Därför är det intressant att undersöka med nyare datamaterial om det finns någon effekt. I studien undersöks länder utan röstplikt och länder med röstplikt och dessa delas in i kategorier beroende på hur starka sanktioner de tillämpar. Studien är komparativ och kvantitativ. Det visade sig att partiidentifikationen är starkast i länder som har röstplikt och starka sanktioner. Men däremot är partiidentifikationen svagare i länder som har röstplikt och svaga sanktioner eller inga sanktioner än i länder utan röstplikt. Resultatet av studien visar att det inte är endast röstplikt i sig som kan påverka parti-identifikation men även eventuellt graden av sanktioner som tillämpas.
  • Rönnblad, Annika Ines (2017)
    Syftet med avhandlingen är att undersöka i vilken grad de finländska stiftelserna utnyttjar sociala medier för att vara närvarande i samhället. Sociala medier är i högsta grad en aktuell fråga för såväl kommunikations- som organisationsfältet, och eftersom sociala medier är ett relativt nytt fenomen är det intressant att undersöka hur sociala medier har integrerats i organisationers verksamhet och kommunikation. I avhandlingen granskas också hur aktiv dialogen mellan allmänheten och stiftelsen är och av vilken typ dialogen är. Metoden i avhandlingen är såväl kvantitativ som kvalitativ analys. Antalet följare och i vilka kanaler de 15 största finländska stiftelserna är i granskas genom den kvantitativa analysen. Den kvalitativa analysen gör en djupdykning i tre av de 15 stiftelserna i undersökningen. För de tre stiftelserna granskas antalet interaktioner på de tio senaste inläggen. Tolv av de 15 stiftelserna i undersökningen var aktiva på någon kanal i sociala medier. Tio stiftelser hade ett konto på Facebook, åtta på Instagram, sju på Twitter och sex på YouTube. Facebook var också den kanal där stiftelserna hade överlägset flest följare. I den kvalitativa undersökningen ingick tre stiftelser och deras tio senaste inlägg på Facebook. De flesta inläggen fick ett antal interaktioner, men inget av inläggen ledde till någon direkt aktiv dialog med allmänheten. Frågorna som presenteras i denna avhandling är komplexa och inte lätta att svara helt entydigt på. Jag har ändå belyst frågan ur olika perspektiv. Eftersom denna undersökning var småskalig kan man inte dra några allt för långtgående och allmängiltiga slutsatser från den. Det finns ännu mycket att undersöka på området om stiftelserna för en dialog med allmänheten via sociala medier. Frågor som hur påverkar stiftelsernas speciella förhållande till sina bidragsmottagare dialogen på sociala medier? Kan stiftelserna, trots sin särställning dra nytta av sociala medier? Däremot kan resultaten ändå anses ge en liten antydan om hur aktiva de finländska stiftelserna är på sociala medier och om de för en dialog med allmänheten via dem. På basis av denna undersökning verkar det som om en stor del av stiftelserna i Finland har konton på sociala medier, men kanske inte är så aktivt närvarande. Att vara närvarande på sociala medier är något som kunde gagna stiftelsernas PR-verksamhet. Som Forsgård & Frey (2010, 21) påpekar, kräver det en tid för en organisation att bygga upp bra PR-verksamhet. Därför lönar det sig för organisationen att bygga långvariga relationer med allmänheten via sociala medier för att kunna föra en äkta dialog om frågor som engagerar såväl stiftelsen som allmänheten.
  • Brusas, Emilia (2020)
    Syftet med avhandlingen är att mäta om finlandssvenska ungas miljöattityder korrelerar med deras politiska deltagande. Unga i studien avgränsades till 18-29 åringar. Ur tidigare studier har framkommit hur ungas oro för klimatförändringen samt intresset för politiskt deltagande har stigit. Därför är det intressant att ta reda på om deras miljöattityder påverkar vilken deltagandeform de som värderar miljön högre väljer att delta genom. Som material används EVS Svenskfinland 2018 som är en värderingsstudie bland finlandssvenska unga i Finland. Frågor ur enkäten angående miljö och politiskt deltagande användes i analysen för att mäta om höga miljöattityder påverkade ungas politiska deltagande i form av bojkotter/köpbeslut, underskrift av namninsamlingar, deltagande i lagliga demonstrationer samt valdeltagande. Ur slutsatsen kan avläsas att höga miljöattityder endast korrelerade med alternativet att delta i bojkotter eller köpstrejker. I de övriga deltagandeformerna fanns det ingen signifikant skillnad mellan höga eller låga miljöattityder bland de unga. Dock är ungas miljöoro samt miljöattitydernas påverkan på politiskt deltagande komplexa fenomen som behöver ytterligare forskning.
  • Buss, Sophia (2020)
    Frågor om miljön och klimatet är väldigt aktuella i dagens förändrade samhälle, ändå har inte frågorna uppnått samma ställning som andra ämnen inom politiken. För att granska hur partierna belyser området, har jag för avsikt att i den här avhandlingen analysera hur tre av de finländska politiska partierna betonar och ger utrymme åt klimatpolitik i sina valprogram. De tre partierna som granskas är De Gröna, Centern och SDP. Mitt syfte är även att se om det har skett en likriktning gällande sakfrågan. Tidigare forskning visar att partierna tar ställning till allt mera liknande frågor. Den metod som avhandlingen använder sig av är en kvantitativ innehållsanalys. Analysen genomfördes med hjälp av de tre partiernas valprogram från 2003 och 2019, i dem har meningar som definierar klimatpolitik räknats. Jag har jämfört antalet meningar mellan de två valtillfällena för att se om det har skett en förändring i det utrymme partierna ger klimatpolitik i sina valprogram. Resultaten visar att det har skett en förändring i det utrymme partierna ger klimatpolitik i sina valprogram, både gällande partierna själva och mellan partierna. Resultatet kan tolkas så att det har skett en likriktning av partiernas klimatpolitik.
  • Lindstedt, Laura (2017)
    Två- och flerspråkiga länder har blivit vanligare genom globaliseringen. De s.k. minoritetsspråken har sällan en likställd juridisk ställning med språket som talas av majoriteten av medborgarna. Denna uppsats är en jämförande studie av två länder, Finland och Kanada, som annars är relativt olika men har en likadan språklig särställning. Syfte är att med hjälp av valda analysdimensioner se på hur myndigheterna stöder de officiella språkliga minoriteternas rättigheter. I uppsatsen analyseras Finlands och Kanadas språklagstiftning och språkstrategier som publicerats av ländernas regeringar. Dessutom ger studien en kort inblick i ländernas historiska språkliga utveckling. Resultaten visar att båda länderna fastställer de officiella språken redan i grundlagen. Språklagstiftningen regleras vidare och mer djupgående i motsvarande språklagar. I språklagarna föreskrivs om medborgarnas rättigheter att få använda sitt eget språk, svenska eller finska respektive franska eller engelska, vid offentliga myndigheter. Slutsatsen är att språklagstiftningen i Finland och Kanada är väldigt liknande. Små skillnader finns bland annat när det gäller övervakningen och uppföljandet av språklagstiftningen. Jämförelsen av ländernas språkstrategier bevisar att Finland och Kanada även vidtagit liknande konkreta åtgärder som berör bl.a. utbildning och utvecklande nätverkstänkande på nationell och regional nivå. Resultaten av denna studie visar att Finlands och Kanadas myndigheter gör sitt bästa för att säkerställa tvåspråkighetens fortlevnad i samhället.
  • Kostadinov, Alexander (2020)
    År 2016 inrättade minister Olli Rehn en arbetsgrupp på Arbets- och näringsministeriet för att utarbeta förslag för utveckling och omstrukturering av Team Finland-verksamheten. Uppgiften var också att föreslå nya alternativa driftsmodeller och organisations- och resursförändringar. Regeringen redovisade strategin för strukturella lösningar vid sitt möte år 2017. Till en föld sammanslöts Tekes och Finpro i ett nytt flerinstitutionellt organ – Business Finland. Enligt Borys & Jemison (1989) är organisationer som utnyttjar resurser och/eller samhälleliga strukturer utifrån flera existerande organisationer – hybrida. I denna avhandling kommer jag att redogöra för Business Finland som ett fall av hybriditet. Närmare undersöker jag motiven bakom sammanslutningen av Tekes och Finpro samt om och i vilken grad sammanverkan mellan dessa har lett till att Business Finland-organisationen blivit en hybrid. Slutligen sammanfattar jag konsekvenserna av hybriditeten som effekter och resultat i verksamheten på en allmän nivå.
  • Dahlqvist, Daniela (2020)
    Diskussionen om jämställdhet började i Finland på 1960-talet och sedan dess har en aktiv jämställdhetspolitik förts i Finland. Trots detta finns det flera milstolpar som kan när det kommer till jämställdhet. För att nå dessa milstolpar krävs en effektiv jämställdhetspolitik som ämnar eliminera könsbundna orättvisor. Vart fjärde år får Finland en ny regering som består av olika partier. Varje parti har ideologiska synsätt och idéer, och dessa ska samspela med varandra i regeringen. Om partiernas ideologiska synsätt på frågor skiljer sig mycket kan konflikter och oenigheter uppstå. Jämställdhetsfrågor är inga undantag när det kommer till detta. Tidigare forskning visar att partier i andra nordiska länder har varierande syn på jämställdhetsfrågor och att ideologi används både som ett vapen och motivering i den politiska kampen när det kommer till jämställdhet. I min kandidatavhandling har jag studerat de finska partiernas sätt att tala om jämställdhetsfrågor i sina valprogram inför riksdagsvalet 2019. Sedan har jag jämfört partiernas sätt att se på jämställdhet med respektive partis politiska ideologis syn på jämställdhet för att se om det finns ett samband. Ett möjligt samband mellan ideologis och partis syn på jämställdhet skulle kunna vara en faktor som leder till oenigheter om jämställdhetsfrågor som i sin tur påverkar den finska jämställdhetspolitikens effektivitet och framgång.
  • Varis, Henri (2017)
    Barnarbetskraft är ett internationellt fenomen. Det finns konventioner av såväl ILO som FN gällande skydd för barnens rättigheter. Dessa konventioner är något som varje stat som ratificerar dem skall se till att följs på deras territorium. Men hur är det då det kommer till ett internationellt företag, vad kan de göra för att säkra att de inte kränker mot någon av konventionerna? Denna studie går ut på att granska vilka medel ett internationellt företag använder sig av för att säkra att de eller deras leverantörer eller utomstående parter inte kränker de konventioner som är till för att skydda barnens rättigheter, och ifall de implementerar good governance i deras verksamhet för att motarbeta användningen av barnarbetskraft. De företag som granskas i denna studie är UPM och Apple. Företagen kan implementera olika mekanismer från good governance för att agera på ett effektivt, ansvarsfullt och lagenligt sätt. Dessa är viktiga mekanismer för internationella företag som vill motarbeta användning av barnarbetskraft. De kan kräva att deras leverantörer följer de kriterier som företagen ställer till dem och vid behov kan de säga upp samarbetskontrakten ifall inte leverantörerna följer deras kriterier. Good governance mekanismerna är något som företagen måste arbeta för, vilket kräver noggrann granskning av leverantörerna. Denna granskning sköts långt av företagens revisionsavdelningar som reser och granskar leverantörernas verksamhet och sedan rapporterar om fynden. I denna studie har jag använt mig mycket av nätsidor som källor eftersom informationen om företagen och hur de agerar finns på nätet, samt har jag tagit informationen av de konventioner jag granskat i denna studie från ILO:s och FN:s nätsidor. Informationen om good governance har tagits från både böcker och nätsidor för att få den aspekten av good governance som passar in i denna studie.
  • Andersson, Sofi (2019)
    Klimatförändringen är en mycket aktuell fråga och är konstant ett hett diskussionsämne hos dagens politiker. Frågan återstår vad vi ska göra för att sakta ner klimatförändringen, samt när och hur. Det är inte ett lätt ämne att komma överens om, vilket hör till karaktären av svårlösta problem. I den här studien är det svårlösta problemet klimatförändringen. Frågan lyder med hurdana typer av politiska metoder man kan hantera en sådan typ av problem? Syftet med studien är att hitta en lösning, en sorts metod, för att hantera klimatproblemet. Studien tar upp alternativa metoder för att sköta svårlösta problem, varefter dessa operationaliseras i konkreta problemområden. Förutom metoder för att sköta svårlösta problem, används i studien energi- och klimatstrategin fram till år 2030, utarbetad under Juha Sipiläs regering. I studien lyfts upp vilket av de politiska metoderna som går att implementera på energi- och klimatstrategin och därmed även möjligtvis på klimatproblemet. Metoder för att tämja problem syftar till att omformulera ett svårlöst problem, samt att minska problemet genom inramning, så att det blir lättare hanterbart. Problemlösningen ges i ansvar till intressenter, som har auktoritet att definiera problemet och hitta en lösning till det. I studien framstår att klimatproblemet är inramat i energi- och klimatstrategin, så att den har blivit mer lättförstådd för politiker. Det kan anses att metoder för att tämja problem lämpar sig bäst för att hantera klimatproblem. Härmed framstår problemlösningsprocessen inte som allt för svårförståelig eller krånglig.
  • Österholm, Minna (2019)
    I min kandidatavhandling behandlar jag en del av de politiska partiernas organisation på det lokala planet i Finland, närmare bestämt kommunorganisationerna. Kommunorganisationerna befinner sig mellan lokalavdelningarna och kretsstyrelserna i partiernas organisation. De åtta partier, vars kommunorganisationer jag studerat är, Centern (C), De gröna (Gröna), Kristdemokraterna (KD), Samlingspartiet (Saml.), Sannfinländarna (Sannf.), Socialdemokraterna (Sdp), Svenska folkpartiet (SFP) och Vänsterförbundet (Vänst.). Avhandlingen tar fasta på kommunorganisationernas existens, uppgifter och förhållande till övriga aktörer inom partiernas organisation. Syftet är att göra en komparativ studie när det gäller kommunorganisationerna inom de ovan nämnda partierna. Har alla partier kommunorganisationer, har de liknande uppgifter och vilken är deras politiska roll? Materialet till min avhandling har jag samlat in per e-post genom att ställa frågor till tjänstemän i de olika finländska riksdagspartierna. Kommunorganisationerna i de politiska partierna i Finland är till det yttre mycket lika varandra, men skrapar man lite på ytan finns många olikheter och nyanser i hur verksamheten sköts i praktiken. De olika partiernas organisering och främst när det gäller kommunorganisationerna har olika orsaker; dels ideologiska orsaker men även partiets övriga organisering och främst partiets ålder och erfarenhet spelar en stor roll.
  • Mickos, Daniel (2017)
    Krigen I Irak är ett väl diskuterat ämne som av många anses vara kontroversiellt. Krigen anses likna varandra på flera sätt, huvudsakligen eftersom huvudaktörerna var de samma – USA och Irak. Trots detta finns det flera punkter där de två krigen skiljer sig mellan varandra. På grund av detta är dessa krig perfekta händelser för jämförelse och teoriprövning. Studien inleds med en grundläggande genomgång av händelseförloppen i första kriget i Irak (1990 – 1991) och det andra kriget i Irak (2003 – 2011). Även orsakerna, terminoligin samt aktörerna difinieras här. Denna information används senare som forskningsgrund för analysen. Teorin som används baserar sig i huvudsak på Baylis et. al. Globalizaiton of World Politics (2014). Analysen i denna studie går ut på en teoriprövninga av de fyra makroteorier inom världspolitisk forskning tillämpade på det krigen i Irak. Teorierna som används är realism, liberal-institutionalism, konstruktivism och marxism, eftersom de anses vara de ”fyra stora” teorierna imon värlspolitisk forskning. I och med denna analys kan man se ifall någon av teorierna är mer hållbar på just dessa händelser, samt om det finns några sammanhängande strukturer mellan krigen. Froskningsfrågan för denna studie är därmed: kan någon av teorierna kan förklara dessa krig på ett bättre sätt än andra? Hypotesen för denna forskningsfråga är att ingen av teorierna heltäckande kan beskriva orsakerna till dessa krig samt de olika aktörernas handlingar. Detta leder till att även den poststrukturalistiska teorin kan tillämpas på dessa krig. Den poststrukturaliska teorin inom världspolitiken hävdar att teorier ändast kan användas för analys av enskilda händelser inom världspolitiken, och inte för att förklara världsbilden i sin helhet. Denna teori kan dock inte förklara orsakerna till kriget, uten endast kritisera de övriga teorierna. Problematiken med världspolitiska teorier, som är ett cantralt ämne i denna studie, är att de forskare ser på världspolitiken endast ur en synvinkel samt genom en teori. Detta leder till att de inte kan använda sig av annan forskning än den inom den specifika teorin de anser vara rätt. Detta kan speciellt ses debatten mellan neorealism och neoliberalism (”neo-neo debatten”). Teorierna, tillämpade på Irakkrigen, jämförs både med deras för- och motargument, men också med en tillämpning av fyra centrala variabler inom världspolitiken. Dessa variabler är maktförhållanden, internationelt samarbete, sociala strukturer samt ekonomiska faktorer. I och med denna analys kan man se att teorierna förklarar dessa variabler på olika sätt, men vissa teorier klart är starkare på olika synpunkter. Efter en jämförelse av de fyra teorierna kan det konstateras att speciellt den realistiska- samt konstruktivistiska- teorin kan förklara dessa krig bättre än den liberalistiska och den marxistiska. Här måste man dock ta i beaktande att den realistiska teorin motiverar krig och ”power politics” som en orsak av ”anarkin” mellan stater, medan den liberalinstitutionalistiska anser att internationellt samarbete kan uppstå i denna sfär. Med detta som grund kan det konstateras att ingen av teorierna kan förklara händelserna eller aktörernas handlingar helt vattentätt. Detta är ett starkt argument för den poststrukturalistika teorin.
  • Palin, Paula (2017)
    Syftet med min kandidatavhandling är att granska huruvida det finns skillnader i hur manliga och kvinnliga politiker representeras i media, samt vilket uttryck dessa eventuella skillnader tar. Som material i avhandlingen används artiklar från Helsingin Sanomat och Suomen Kuvalehti. Artiklarna granskas som helheter genom djupgående analys av diskursen kring politikerna i artiklarna. Som metod använder jag mig av diskursanalys, d.v.s. analys av ord och uttryck i bildandet av meningar . Jag har tytt mig till Seppänen och Väliverronens (2012) definition av metoden som ett analysverktyg av meningar i samhället. Jag använder också representationsteorin som teoretisk referensram i analysen av vilka uttryck politikernas könsrepresentation tar i artiklarna. Därmed utgör teorin också en metod i avhandlingen. Knuutila och Lehtinen (2010) definierar representationer i detta sammanhang som avbildningar och porträtteringar som upprepar och upprätthåller värderingar i samhället. Eftersom avhandlingen har ett visst fokus på medieforskning, behandlas också medierepresentationer som en mera specifik form av representationer i avhandlingen. Enligt Karkulehto (2011) formar medierepresentationer samhällets värdegrund genom att upprepa och upprätthålla normaliserade mönster för representationer av t.ex. kön. Eftersom kön och genus är centrala begrepp i avhandlingen behandlas också grundläggande teorier inom området. Rossi (2010) lyfter fram och problematiserar den binära könsindelningen (man och kvinna), som också syns i vinklingen av denna avhandling. Enligt Rossi har den strama indelningen i män och kvinnor argumenterats för på biologiska grunder, vilka i sig inte är så entydiga som förespråkarna kanske tänker sig. Också Rossis hänvisning till Rubins (1975) tanke om en indelning i kön (biologiskt) och genus (socialt) är av vikt i försök att förstå hur kön byggs upp i samhället. Rossi (2010) lyfter också fram Butlers (2006) tanke om könets performativitet, alltså som någonting som bildas genom konkreta handlingar och upprepningar av dessa. De viktigaste resultaten i avhandlingen är att det finns vissa skillnader i hur kvinnliga och manliga politiker representeras i media. Mest konkret syns skillnaden i antal intervjuade kvinnliga politiker (5 st.) jämfört med antal intervjuade manliga politiker (10 st.) i Helsingin Sanomat. Ett intressant resultat var också att i motsättning till förväntningar lyfte endast en av kvinnorna som intervjuades i Helsingin Sanomat upp sin familj eller sina hemförhållanden. Ett flertal av de intervjuade männen lyfte däremot upp sina familjeförhållanden. I Suomen Kuvalehti intervjuades i sin tur ett större antal kvinnor än män, samtidigt som det ur artiklarna var möjligt att urskilja starkt könande ord och uttryck i beskrivningarna av politikerna.
  • Tcheng, Emma (2018)
    Forskning har bevisat att kvinnors deltagande i fredsprocessen förbättrar utsikterna för varaktig fred. Som svar på detta godkände FN:s säkerhetsråd resolution 1325 om kvinnor, fred och säkerhet. Huvudmålet för resolutionen är att förstärka kvinnors roll och beslutanderätt vid konfliktförebyggande, konfliktlösning och fredsbyggande, samt att betydligt öka kvinnors säkerhet och de faktorer som påverkar den. Över femton år senare är fortfarande endast 4 procent av undertecknarna av fredsavtal kvinnor. Dessutom är endast 8 procent av fredsförhandlarna kvinnor. Vad har hänt med implementeringen? Syftet med denna studie är att undersöka hur implementeringen av FN:s säkerhetsrådsresolution 1325 om kvinnor, fred och säkerhet har utvecklats i Finland. I denna studie hänvisar man till de nationella handlingsplanerna då man talar om implementering. Med hjälp av 17 kriterier har innehållet i Finlands tre nationella handlingsprogram undersökts. Resultaten har sedan jämförts med varandra för att se om det skett en förändring i implementeringen. Studiens hypotes är att implementeringen blir mer konkret och specifik i och med att man får mer erfarenhet. Resultaten av innehållsanalyserna bevisar att alla tre handlingsprogram är ganska specifika. Därför är också förändringen av specificitet relativt liten. Den komparativa analysen bevisar också att det finns både skillnader och likheter mellan handlingsprogrammen. Resultaten bevisar att implementeringen av resolutionen har varit god och fortsätter att vara god i Finland. Men på grund av forskningens snäva forskningsmaterial, kan studien inte ge svar på hur väl resolutionen har implementerats i andra land eller på ett globalt plan. Studien tar inte heller i beaktande hur väl Finland har lyckats nå de mål och resultat som handlingsplanerna utarbetat p.g.a. studiens operationalisering av termen implementering.
  • Åman, Mathilda (2019)
    Temat för denna kandidatavhandling är jämställdhetspolitik. Studien är en jämförelse av partierna Gröna förbundet och Vänsterförbundet och intresset ligger i deras likheter och skillnader gällande jämställdhetspolitik, samt hur de framställer jämställdhetsbegreppet i sina jämställdhetsprogram. Jämförelsen görs som en idealtypsanalys utgående från Freidenvalls och Dahlerups (2005; 2008) diskurser kring jämställdhet. Tanken är att denna kandidatavhandling ska ge givande kunskap om hur jämställdhetspolitik konstrueras och även ge svar på var partierna står i jämställdhetsfrågan. Studien är både komparativ och deskriptiv. Resultatet av studien visar att både Gröna förbundets och Vänsterförbundets jämställdhetspolitik är i enlighet med snabbspårsmodellen, som förespråkar aktiva åtgärder och innefattar en viss otålighet och vilja att uppnå jämställdhet nu. Trots det finns det skillnader partierna emellan. Vänsterförbundet har en mera konfliktbetonad syn på jämställdhet, medan den tydligt saknas hos Gröna förbundet. Båda partierna har ett intersektionellet perspektiv gällande jämställdhet. De saknar dock en tydlig definition på jämställdhet, vilket visar på viss en vaghet i begreppet. Resultatet är intressant med tanke på att partierna är väldigt lika, men att det ändå finns betydande skillnader i hur de konstruerar sin jämställdhetspolitik.
  • Henriksson, Mikaela (2017)
    I Finland har man tagit in nya demokratiska innovationer för att öka medborgarnas delaktighet i samhället. Valdeltagandet i Finland har under en längre tid varit lägre än medeltalet av de övriga OECD länderna. Därför studeras huruvida medborgarinitiativ är en demokratisk innovation eller illusion i denna avhandling. En av orsakerna till att medborgarinitiativ infördes är att intresset för politik bland medborgarna har sjunkit samt att valdeltagandet har gått nedåt. Medborgarinitiativ som innovation analyseras i denna avhandling utifrån fyra olika synvinklar vem är det som deltar, vad tycker folket, påverkar medborgarinitiativ den politiska dagordningen och kan medborgarinitiativ klassas som en demokratisk innovation? Det är i första hand yngre personer som tilltalas av deltagarformer som medborgarinitiativ. Medborgarna i Finland är positivt inställda till medborgarinitiativ och 83 % anser att medborgarinitiativ helt eller delvis har främjat demokratin. Medborgarinitiativ kan även anses vara en plattform för medborgarna att påverka den politiska dagordningen från. Enligt de teorier som presenteras i avhandlingen kan medborgarinitiativ klassas som en demokratisk innovation.
  • Löfström, Mats (2020)
    Den här kandidatuppsaten handlar om att granska nationalstaternas interna organisering gentemot sin autonomi. Uppsatsen är en jämförande studie gällande hur Danmark och Finland upprätthåller sin organisering i förhållandet till sina självstyrda områden Färöarna, Grönland och Åland. Uppsatsen handlar inte om autonomiernas egen organisering, behörighetsfördelning eller skillnaderna i maktbefogenheter, vilket det tidigare har gjorts en del jämförande studier kring. Uppsatsen gör en kartläggning av nationalstatens förvaltningsresurser och arbetssätt gentemot sina självstyrda områden både på politisk och tjänstemannanivå. Resultatet av den empiriska forskningen visar stora skillnader mellan Danmarks och Finlands resurser samt arbetssätt gentemot sina respektive självstyrande områden. Danmarks förvaltning har över sex gånger fler årsverken i sin statsförvaltning för de självstyrda områdena än Finland. De danska ministrarna besöker också de självstyrda områdena oftare och statsministern är mer engagerad i kontakten till de självstyrda områdena än i Finland. Danmark har också fler formaliserade nätverk och kontaktgrupper mellan statsförvaltningen och de självstyrda områdena. Uppsatsen gör också en jämförande analys mellan de tre nordiska självstyrda områdenas olika behörighetsfördelningar samt dess historia och internationella kontext. Den teoretiska utgångspunkten bottnar både i maktbegreppet samt en autonomi i teorin och vad som skiljer en territoriell autonomi från en delstat i en federation. Uppsatsen vill bidra till en djupare diskussion om hur statsförvaltningen organiserar sitt arbete gentemot sina självstyrda områden. Den åländska självstyrelsen fyller år 2021 100 år och Finlands regering planerar att göra en Ålandsstrategi för att kartlägga resurserna och kunskaperna som finns gentemot Ålands självstyrelse. Den här uppsatsen kan bidra med vissa utgångspunkter också för det arbetet.
  • Lindberg, Cecilia (2020)
    Abstract Syftet med denna uppsats är att granska ledarskapet inom den offentliga organiseringen i Finland. Studien tar avstamp i den förvaltningspolitiska reformvåg, New Public Management (NPM), som på flera plan kan sägas ha lagt grunden för utvecklingen av den offentliga organiseringen. I denna studie undersöks Nylands Närings, - trafik- och miljöcentral (NTM) genom att spegla såväl den formella regleringen som verksamhetsnivån mot två de renodlade ledarskapsstilarna, nätverksbaserat ledarskap samt hierarkiskt ledarskap. Även om det vid första anblick verkar finnas goda skäl att anta att ledarskapet blivit allt mer nätverksbetonat, tyder ändå en djupare analys av centralens resultatmål och verksamhetsberättelse på en viss grad av hierarki. NTM-centralerna verkar, trots höga ambitioner att leva upp till det moderna nätverkstänket, ändå vara relativt bundna till toppstyrda hierarkiska strukturer. Nylands NTM-central fungerar i denna studie som ett fall vars resultat, åtminstone till en viss grad, ska kunna generaliseras på övriga motsvarande offentliga institutioner.