Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by study line "Early Education Teacher (in Swedish)"

Sort by: Order: Results:

  • Salama-Liimatta, Nina (2023)
    Tiivistelmä - Abstrakt - Abstract Syftet med forskningen var att undersöka hur det 1.8.2022 lagstadgade beslutet om stöd för barn inom småbarnspedagogiken har förverkligats. Studien fokuserar särskilt på språkbad för 4–5 åringar. Eftersom lagen när forskningen gjordes nyligen trätt i kraft finns det ingen tidigare forskning om detta ämne. Min utgångspunkt var att det ännu finns stora utmaningar inom småbarnspedagogiken före alla barn kan får det stöd de behöver. Studien var kvalitativ, och enkäter skickades ut till fem språkbadsdaghem. Svar erhölls av åtta respondenter, varav två arbetade som barnskötare och sex som lärare inom småbarnspedagogik. Respondenternas arbetserfarenhet var från 6–29 år, och fyra sakande formell behörighet. Data analyserades med tematisk innehållsanalys. Min förförståelse om att det på fältet finns utmaningar med att ge barn det stöd de behöver verifierades. Respondenterna var alla av den åsikten att resurserna inte räcker till. Resultatet visade att det inte finns tillräckligt med utbildad personal inom småbarnspedagogiken, och den utbildade personalen önskar sig mera fortbildning i att kunna stöda barnen på rätt sätt. Respondenterna var också överens om att resursbristen leder till att många barn blir utan den uppmärksamhet de skulle ha rätt till. Resultatet av studien visade att stödnivåerna inte hittills har implementerats så som de enligt lag borde inom språkbadet. Eftersom samplet var litet kan inga generella slutsatser dras.
  • Eriksson, Pihla (2021)
    Avhandlingens syfte är att ta reda på de olika belastningsfaktorerna som påverkar lärarnas välmående inom småbarnspedagogiken, hur välmående upplevs hos lärarna och huruvida det påverkar tankar kring branschbyte och förtidspensionering. Detta är ett väldigt aktuellt ämne i dagens samhälle då det inte finns tillräckligt med personal i daghemmen och den existerande personalen inte känner sig tillräckliga. Med den förändrade lagstiftningen har också småbarnspedagogikens situation förändrats på en kort tid. Denna avhandling är en systematisk litteraturstudie där jag utgått från sju olika artiklar som jag sökt ifrån olika databaser och analyserat i förhållande till den teoretiska bakgrunden. Med hjälp av inklusions- och exklusionskriterier har jag avgränsat sökningen av artiklarna. Resultatet visade tydliga belastningsfaktorer som t.ex. lön, arbetsutrymme, effektivitetskrav och för lite resurser. Flera av belastningsfaktorerna påverkades av den nya lagstiftningen. Belastningsfaktorerna korrelerade klart med det arbetsrelaterade välmåendet hos lärarna inom småbarnspedagogik och pekade på ett klart samband när det gäller branschbyte och förtidspensionering.