Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by study line "Klasslärare, pedagogisk psykologi"

Sort by: Order: Results:

  • Simovaara, Sara (2023)
    Tavoitteet. Itsesäätely on laaja-alainen oman toiminnan säätelyn taito, jota koulumaailma vaatii oppilailta nykypäivänä yhä enemmän. Heikko itsesäätelykyky on usein yhteydessä ongelmiin koulunkäynnissä, mitkä saattavat näkyä vaikeuksina oppimisessa tai käyttäytymisessä. Yhtä lailla hyvät itsesäätelytaidot ovat positiivisessa yhteydessä esimerkiksi koulumenestykseen, mielenterveyteen ja sosiaalisiin taitoihin. Kouluikä on tärkeä vaihe näiden taitojen kehityksessä, ja kouluilla on merkittävä rooli lasten kasvattajina. Näin ollen luokkahuone vaikuttaa ideaalilta paikalta tukea lasten itsesäätelytaitoja. Yksi konkreettinen tapa tukea lasten itsesäätelytaitojen kehitystä ovat lasten itsesäätelytaitoja tukevat interventiot. Tämä kirjallisuuskatsaus pyrkii selvittämään, minkälaisilla interventioilla lasten itsesäätelyä voidaan tukea koulussa parhaiten ja tarjoamaan näin keinoja itsesäätelyn tukemiseen alakoulussa. Menetelmät. Toteutin tutkimuksen systemaattisena kirjallisuuskatsauksena, jonka tavoitteena oli koota, lajitella ja tiivistää aiheesta tehtyä aiempaa tutkimusta. Hain aineistoa kahdesta tietokannasta, Web of Sciencesta sekä Scopuksesta hakulausekkeella ”(self-regulation OR self-control) AND intervention AND teacher AND (primary school OR elementary school)”. Hakulausekkeella löytyi yhteensä 128 hakutulosta, jotka seuloin ensin otsikon, sitten tiivistelmän ja viimeiseksi koko tekstin tasolla. Lopulliseksi aineistoksi jäi näin 15 artikkelia. Aineistoa analysoitaessa loin kuusi eri kategoriaa itsesäätelyn interventioista ja tutkin interventioiden vaikuttavuutta tarkastelemalla niiden efektikokoja. Tulokset ja johtopäätökset. Tutkimus osoitti, että oppilaiden itsesäätelykykyä tukevat parhaiten interventiot, jotka on toteutettu luokanopettajan ja muiden ammattilaisten yhteistyössä. Monenlaisin interventioin kyettiin kuitenkin tukemaan oppilaiden itsesäätelyä. Tutkimusten tutkimusasetelmat ja otoskoot vaihtelivat paljon. Itsesäätelyä oli mitattu kaikissa tutkimuksissa kvantitatiivisesti erilaisten lomakkeiden avulla, mutta lähes kaikissa tutkimuksissa itsesäätelyn kehityksen mittaamiseen käytettiin eri lomakkeita. Jatkossa olisi mielenkiintoista tutkia itsesäätelyä mittaavia lomakkeita sekä itsesäätelyinterventioiden pitkäaikaisvaikutuksia.
  • Parada, Aino (2024)
    Tutkielman tavoitteena oli saada selvyyttä metodologisiin keinoihin lasten näkökulmia tavoittelevassa tutkimuksessa, jossa on analysoitu lasten piirustuksia. Uuden lapsuudentutkimuksen ja tarkemmin lapsinäkökulmaisen tutkimuksen keskiössä on lasten itse tuottama tieto. Lasten itseilmaisua ja tutkimukseen osallistumisen mielekkyyttä pyritään tukemaan mahdollisimman vaihtelevin ja toiminallisin menetelmin. Visuaaliset menetelmät nähdään keinona tuoda lasten merkityksiä esille tukeutumatta liikaa verbaaliseen tai kirjalliseen viestintään, mikä voi estää näkemysten ilmaisua ja luoda epäarvoisen aseman tutkijan ja lasten välille. Piirtäminen tuotettu tutkimusaineisto ja etenkin sen analyysi nojautuu kuitenkin vahvasti tulkintaan ja siinä voidaan nähdä eettinen haaste lasten todellisten merkitysten avaamiselle. Tutkielma toteutettiin integroivana kirjallisuuskatsauksena. Kirjallisuuskatsauksen aineistossa oli 15 artikkelia vuosilta 2017–2023, joissa oli mukana lasten piirustuksia 14:sta eri maasta. Tutkimusartikkeleita aineistoon oli kerätty ja rajattu kahdesti eri metodein: ensin syksyllä 2019 informantin suosittelemien lapsinäkökulmaisten artikkeleiden pohjalta ja myöhemmin kesällä 2023 tehdyllä uudella aineistohaulla. Näin kirjallisuuskatsaukseen pyrittiin saamaan tieteenalaisesti, maantieteellisesti sekä menetelmällisesti mahdollisimman laaja kirjo viimeaikaisia lapsinäkökulmaisia tutkimuksia. Aineiston analyysia jatkettiin perustietojen sekä tutkimuksen tarkempien metodien, tulosten ja lapsinäkökulman periaatteiden toteutumisen taulukoinnilla. Tämän jälkeen aineistosta pyrittiin muodostamaan yhteinen kuvaus. Yhtenä kirjallisuuskatsauksen tuloksena oli havainto tutkimuksessa käytettyjen termien ja metodologisten menetelmien vakiintumattomuudesta. Toiseksi yhtenäisyyksiä löytyi etenkin piirustusten analyysin tavoista: lähes kaikissa tutkimuksissa oli keskeistä lasten oman tulkinnan mukaan ottaminen sisällönanalyysiin. Tämän lisäksi piirustusten analyysissa oli mukana myös muuta aineistoa, kuten haastatteluja, videoita ja kirjallisia selityksiä. Tutkijan oman analyysin kohde saattoi kuitenkin vaihdella riippuen siitä, mikä ilmiö oli tarkasteltavana: piirustusten sisältöjen lisäksi merkityksellistä oli piirustustilanteessa tapahtuvat sosiaaliset prosessit ja yhteinen tiedonrakentaminen. Lasten piirustuksia käyttäneiden tutkimuksen tulokset pyrkivät tuomaan lasten kokemusmaailmaa entistä näkyvämmäksi ja useimmiten siten parantamaan konkreettisesti lasten arkea.
  • Korhonen, Tuulia (2023)
    Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, miten rasismista keskustellaan ja miten sitä käsitellään suomalaisessa korkeakoulukontekstissa ja erityisesti opettajankoulu-tuksessa aiemman tutkimuksen perusteella. Korkeakoulukontekstilla tutkimukses-sa perehdyttiin yleisesti suomalaiseen yliopistoinstituutioon ja kasvatustieteelli-seen tiedekuntaan. Tutkimuksessa tarkasteltiin miten rasismia oli tutkittu ja käsitel-ty, miten rasismia tunnistettiin ja millaisin käsittein rasismista puhuttiin sekä minkä-laista koulutusta rasismiin liittyen oli annettu korkeakoulutuksen kentällä. Kasva-tustieteen parissa rasismia on tutkittu paljon alemmilla koulutustasoilla, kuten pe-ruskoulussa kun taas rasismin tutkimus korkeakoulutuksessa on jäänyt vähäisem-mälle huomiolle. Viime vuosina opiskelijat ja media ovat nostaneet esille kasvavis-sa määrissä esiin yliopiston toimintaympäristössä esiintyvää rasismia ja syrjiviä käytänteitä, joiden käsittely on ollut puutteellista. Rasismiin liittyvät kannanotot se-kä samalla tutkimusten vähäisyys kertovat aiheen ajankohtaisuudesta ja tärkey-destä. Tutkimuksessa tuodaan esiin korkeakoulutuksen parissa vallitsevia arkisia ja tieteellisiä käytänteitä, joita kasvatusalan ammattilaiset välittävät tulevan ammat-tinsa työympäristöihin. Tutkimus toteutettiin kuvailevana kirjallisuuskatsauksena ja tutkimusmetodiltaan katsaus on integroiva. Aineistoa tarkasteltiin sisällönanalyysin menetelmällä. Tut-kimuksella rakennettiin kattavaa kokonaiskuvaa siitä, millä tavoin rasismista puhu-taan korkeakoulutuksessa ja erityisesti opettajankoulutuksessa sekä kasvatustie-teellisellä tutkimuskentällä. Kirjallisuus keskittyi teemoiltaan rasismiin ja sen eri muotoihin, korkeakoulutukseen, opettajankoulutukseen, kolonialismin perintöön koulutusinstituutioissa, monikulttuurisuuteen ja antirasistisiin koulutuksiin. Tarkas-teltaviksi aineistoiksi tutkimusta varten valikoitui tutkimuskirjallisuutta, julkisia kan-nanottoja, ajankohtaisia kyselyitä sekä uutisia. Pääosin tutkimusaineistoina toimi-vat suomalaiseen kontekstiin sijoittuvat tutkimukset. Tulokset osoittivat, että rasismin ilmiötä tarkastelevissa tutkimuksissa nousi esiin pääteemoja, jotka toistuivat useissa aineistoissa. Rasismiin liittyvien tutkimusten määrä oli noussut kasvavissa määrin viime vuosikymmeninä. Tutkimusten määrän nousu liitettiin rasismin ilmiön uutuuteen, joka tuli esille rasismin ilmiön tutkimuk-sissa osana maahanmuuttajien määrän lisääntymisenä Suomessa. Kirjallisuudes-sa huomio rasismin suhteen kohdistettiin myös vähemmistöryhmien kokemiin so-siaaliseen syrjintään. Suomalaisessa yhteiskunnassa yleisissä keskusteluissa, tie-teenkentällä ja korkeakoulutuksen toiminnassa huomio rasismin ilmiön suhteen tuotiin useimmiten esiin rasismia ja syrjintää eri muodoissa kokeneiden vähemmis-tönedustajien toimesta. Aineistojen perusteella yliopisto puuttui rasismiin liittyviin ongelmiin vasta kun ne oli tuotu esiin muiden toimijoiden toimesta. Yliopistojen ta-pa myös reagoida rasismin ilmenemiseen korkeakoulukontekstissa esittäytyi läh-tökohtaisesti ongelmallisena. Tulosten perusteella suomalaisessa opettajankoulutuksessa rasismia on käsitelty pääosin antirasistisen pedagogiikan, erilaisten antirasististen ja kulttuurienvälisten koulutusten, kulttuuritietoisuuden ja monikulttuurisuuden käsittelyn myötä tutki-muksissa. Tutkimuksissa ja erilaisissa koulutuksissa rasismista puhuttiin useimmi-ten vastaavilla korvaavilla termeillä kuten monikulttuurisuuden tai antirasismin kä-sitteiden kautta. Helsingin yliopiston kasvatustieteellisessä opiskelevat toivat esiin vuoden 2019 kyselyssä, että opettajankoulutuksessa käsitellään rasismia vähäi-sesti ja sitä tunnistetaan heikosti yliopiston toimesta. Kyselyssä tuli myös esille, että tiedekunnan kouluttajien puhetavoissa oli havaittavissa rasistisia piirteitä eikä yli-opistokoulutus antanut opettajille konkreettisia työkaluja rasismin käsittelemiseen opettajan ammatissa käytännöntasolla. Kasvatustieteellisessä tiedekunnassa oli herätty rasismin ilmiön käsittelyn suhteen kuitenkin jollain tasolla, koska kyselyn jälkeen tiedekuntaan oli palkattu tasa-arvo ja yhdenvertaisuuden asiantuntija sekä tiedekunnassa teetettiin taskuopas tasa-arvosta ja yhdenvertaisuudesta. Rasismin tunnistamiseen ja käsittelyyn liittyvät koulutukset eivät myöskään taanneet syrjivien käytänteiden muuttumista. Todelliseen muutokseen rasismin käsittelyn suhteen edellytettiin konkreettisia toimintatapoja niitä käsittelevissä ympäristöissä. Tärkeää on, että rasismin ilmiön tarkastelun tutkimusta kehitetään ja laajennetaan korkeakoulutuksessa sekä erityisesti kasvatustieteellisen tiedekunnan tiedeympä-ristössä. Tulevaisuuden kasvatusalan ammattilaiset sisäistävät koulutuksestaan normeja ja käytäntöjä, kuinka rasismia ymmärretään ja käsitellään arkisissa ympä-ristöissä, edes vieden nämä opitut normit koulumaailmaan ja esimerkillisesti lasten keskuuteen.
  • Roivainen, Neea (2023)
    Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli kuvata peruskoulussa ilmenevää eriarvoisuutta rodun ja sukupuolen näkökulmista seuraavilla tutkimuskysymyksillä: Millaisia rodullistavia ja sukupuolittavia käsityksiä ja käytäntöjä esiintyy suomalaisessa peruskoulussa aiemman tutkimuskirjallisuuden perusteella? Millaisia seurauksia näillä käsityksillä, rakenteilla ja käytännöillä on kiusaamisen, syrjinnän ja osallisuuden kokemuksille? Tutkimuksen teoreettisina lähtökohtina ovat rodullistamisen ja sukupuolittamisen prosessit sekä niiden tuottaminen peruskoulussa. Näiden lisäksi tutkimuksessa hyödynnetään myös intersektionaalisuutta yhtenä lähestymiskulmana aiheesta käytävään keskusteluun. Crenshawn (1989) mukaan rodun ja sukupuolen välisen niveltymiskohdan tutkiminen auttaa ymmärtämään syrjintää, joka ei palaudu ainoastaan sukupuoleen tai rotuun, vaan niiden yhteisvaikutukseen. Tarkastelukulma on erityisen tärkeä, sillä peruskoulussa on havaittu hierarkkista erottelua niin etnisen taustan (ks. esim. Riitaoja, 2013) kuin myöskin sukupuolen (ks. esim. Öhrn, 2019) perusteella. Tutkimus toteutettiin kuvailevana kirjallisuuskatsauksena, joka on metodiltaan integroiva. Aineisto koostuu keskeisiin käsitteisiin liittyvistä ja tutkimuskysymykseen vastaavista tieteellisistä artikkeleista, opetushallinnolle ja valtiolle tehdyistä selvityksistä sekä neljästä pro gradu-tutkielmasta. Aineisto rakentuu yhteensä 53:sta tutkimuksesta ja selvityksestä, ja se järjestettiin temaattisesti ja analysoitiin abduktiivisen sisällönanalyysin keinoin. Tutkimuksesta ilmeni, että koulu tuottaa ja toistaa yhteiskunnassa vallitsevia normatiiveja. Rodullistavia ja sukupuolittavia normatiiveja tukivat opettajien käsitykset, opintosuunnitelma, oppimateriaalit sekä koulun toimintatavat. Rodullistamisen ja sukupuolittamisen seurauksena koulun sisään muodostuu erilaisia valtapositioita. Käytännössä nämä ilmenevät ulkopuolelle sulkemisena, kiusaamisena sekä eriarvoistavana kohteluna. Oppilaat tulevat siis koulussa kohdatuksi ulkoapäin määritellyn rotuunsa sekä sukupuoleensa perustuvan luokittelun mukaan. Tutkimustulokset huomioon ottaen opettajat sekä muut kasvatusalan ammattilaiset ja -päättäjät tarvitsevat enemmän koulutusta yhdenvertaisuusteemoista. Tämän saavuttaminen vaatii esimerkiksi opettajankoulutuksen sisältöihin muutoksia.
  • Hämäläinen, Mari (2022)
    Tiivistelmä - Referat – Abstract Tässä tutkielmassa selvitetään kirjallisuuskatsauksen keinoin, millaista perusopetusta saamelaiset saavat Suomessa ja mitä haasteita se kohtaa. Aiheen pohjaksi avataan identiteetin, etnisyyden ja kulttuuri-identiteetin merkitystä yksilölle ja yhteisölle sekä saamelaisten koulutushistoriaa. Saamelaiset ovat neljän valtion alueella asuva kansa. Aiemmin heidän perusopetustaan Suomessa on toteutettu vain suomen kielellä, mikä on omalta osaltaan aiheuttanut saamen kielen taidon heikkenemisen, ja saamelaiskulttuurin sulautumisen valtakulttuuriin. Saamen kielen elvytystyö koulussa alkoi Suomessa vasta 1990-luvulla, kun opetuskieleksi vakiintuivat saamen kielet. Suomessa saamelaisten perusopetus järjestetään valtakunnallisen opetussuunnitelman pohjalta, ja opetus on kieliperusteista. Suomessa ei tunnisteta erillistä saamelaisopetusta, joka kohdistuisi saamelaiseen oppilaaseen, saamen kielellä, ja siinä olisi kulttuurinen ulottuvuus. Kulttuurin elvytyksen näkökulmasta tilanne ei edistä saamelasikulttuurin vahvistumista. Haasteellisen tilanteesta tekee se, että saamelaisten kotiseutualueen ulkopuolella Valtio ei tue määrärahoilla saamen kielen opetusta, ja oppilaiden oikeudet ovat rinnastettavissa maahanmuuttajien kahden tunnin äidinkielenopetukseen viikossa. Saamelaisopetusta on vaikea toteuttaa suomalaisen arvopohjaan perustuvan opetussuunnitelman pohjalta. Oppiaineiden lähtökohtana on suomalainen kulttuuri, ja se ei riittävästi huomio moninaisia kulttuureita koulussa. Saamelaisten tietokäsitys eroaa suomalaisesta, ja perusopetukseen on vaikea tuoda saamelaisia arvoja. Peruskoulun struktuurit rakentuvat muun muassa aikataulujen sekä luokkatilojen ympärille, mikä vaikeuttaa entisestään saamelaisopetuksen toteuttamista. Jokaisen yksilön tulee saada vahvistaa omaa identiteettiään ja kulttuurisuuttaan. Saamelaisille on annettavaa mahdollisuus elvyttää ja vahvistaa omia kieliään ja kulttuurisuuttaan perusopetuksessa. Tietoa saamelaiskulttuurista tulee lisätä koko maassa, ja saamelaistietoutta voitaisiin esimerkiksi opettaa opettajankoulutuksen yhteydessä koko maassa.
  • Rajalakso, Satu (2022)
    Tavoitteet. Lasten spontaanit matemaattiset kognitiot ovat alkaneet kiinnostaa tutkijoita vasta viimeisten vuosikymmenten aikana. Näissä tutkimuksissa on havaittu lasten omaavan synnynnäisen kyvyn tunnistaa lukuja ja lukumääriä ympäristössään, mikä viittaisi matemaattisten taitojen pohjaavan biologisesti määrittyneisiin valmiuksiin. Luvuntunnistus vaatii kuitenkin tarkoituksenmukaisen kognitiivisten laskuprosessien aktivoitumisen, mikä tarkoittaa, että lapsen on aktiivisesti kiinnitettävä huomiota ympäristössään esiintyviin lukumääriin. Joillain yksilöillä kyseisenlaista matemaattista huomion kiinnittämistä tapahtuu spontaanisti enemmän kuin toisilla. Erot tässä yksilöllisessä taipumuksessa johtavat ennen pitkää matemaattisten taitojen eriytymiseen, sillä vahvemman matemaattisen huomion kiinnittämisen taipumuksen omaavat lapset saavat luonnostaan huomattavasti enemmän spontaania harjoitusta. Spontaania huomion kiinnittämistä lukumääriin onkin siksi alettu tutkia aktiivisemmin 2000-luvun aikana. Tämän kirjallisuuskatsauksen tarkoituksena on koota yhteen tuota aiempaa tutkimusta ja kartoittaa sen nykyistä tilaa. Tavoitteena on luoda kattava katsaus siitä, miten aihetta on aiemmin tutkittu ja sitä kautta tarjota perusteltuja näkemyksiä tulevan tutkimuksen toteuttamiselle. Menetelmät. Päämääränä oli systemaattinen evidence gap map -menetelmällä toteutettu katsaus, jossa selvitettiin, mistä näkökulmista tutkimusta on aiemmin tehty ja millaisia aukkoja tutkimuksessa on havaittavissa. Aineistoksi valikoitui 28 spontaaniin lukumääräiseen huomion kiinnittämiseen liittyvää tieteellistä artikkelia, joiden julkaisuajankohta oli vuosina 2000–2021. Artikkelit sisälsivät yhteensä 33 tutkimusta, joista analysoitiin yleisiä tutkimusta ohjaavia aspekteja, menetelmiä sekä näkökulmia, joista aihetta on lähestytty. Tulokset ja johtopäätökset. Tuloksista selvisi, että aiempi tutkimus on keskittynyt nimenomaan lasten, yleensä esi- ja alkuopetusikäisten, spontaanin lukumääräisyyden havainnointiin sekä siihen, millainen yhteys taipumuksella on matemaattisiin taitoihin. Kaikki tutkimukset olivat toteutettu kvantitatiivisin menetelmin, sekä pitkittäis- että poikittaisaineistoja käyttäen. Spontaanin matemaattisen huomion kiinnittämisen mittaustavoista löydettiin myös selkeitä painotuksia. Johtopäätöksenä suositellaan jatkotutkimuksen laajentamista pienempiin lapsiin sekä spontaanin lukumääräisen huomion kiinnittämisen ilmenemiseen vaikuttaviin seikkoihin, kuten vuorovaikutukseen ja ympäristön merkitykseen.
  • Kauttu, Jenni (2022)
    Tutkielmani tavoitteena oli selvittää, millaisia tutkimuksia Self-Regulated Strategy Development -mallin eli SRSD-mallin käytöstä peruskouluikäisten kirjoittamisen opetuksessa on toteutettu ja millaisia tuloksia tutkimuksista on saatu. Eri meta-analyyseissä on havaittu mallin käytöllä olevan positiivinen vaikutus kirjoittamisen oppimiseen erilaisilla ja eri-ikäisillä oppijoilla. Tässä tutkielmassa kartoitetaan toimivia keinoja, joilla opettajat voivat tukea peruskouluikäisten oppilaiden kehittymistä kirjoittajina. Toteutin tutkielmani systemaattisena kirjallisuuskatsauksena, joten aineiston koontia ohjasivat tarkat kriteerit. Sisään- ja poissulkukriteereitä vasten tarkasteltuna kirjallisuuskatsaukseni aineistoksi valikoitui 10 kansainvälistä vertaisarvioitua alkuperäistutkimusartikkelia, joissa tutkittiin SRSD-mallin interventioita peruskouluikäisten kirjoittamisen opetuksessa. Yhtenä sisäänottokriteerinä oli myös, että opetuksesta vastasi oppilaiden oma opettaja ja opetus koski yleisopetuksen ryhmiä. Aineiston hakuun käytin ERIC ja EBSCO -tietokantoja. Aineiston analyysi pohjautui aineistolähtöiseen sisällönanalyysiin. Tutkielman tulosten mukaan SRSD-mallin avulla opetettiin peruskouluikäisille pääsääntöisesti vaikuttavia tekstilajeja, mutta myös opiskeluesseen ja kertomuksen kirjoittamista. Mallin käyttö oli yhteyksissä erityisesti parantuneeseen tekstin laatuun ja tekstin sisältämien genretyypillisten piirteiden määrän kasvuun, kun taas vaikutus tekstien sanamäärään ei ollut yksiselitteinen. Katsaukseen valikoituneiden artikkeleiden perusteella SRSD-mallin käytöllä näyttää olevan enimmäkseen myönteinen vaikutus kirjoitustaitojen kehittymiseen. Vaikuttaa siltä, että SRSD-malli on sovellettavissa muillekin kielille kuin englanniksi. Mallia voisi hyödyntää kirjoittamisen opetukseen myös suomalaisessa peruskoulussa.
  • Kölhi, Emmi (2022)
    Tavoitteet. Tämän kandidaatintutkielman tavoitteena on avata lukumotivaatiota tutkimuksellisena ilmiönä. Tutkimusongelma on lukumotivaation merkitys lukutaidon ja oppimisen taustalla vaikuttavana muuttujana. Aikaisemmat tutkimukset ovat osoittaneet sisäisen motivaation positiivisen vaikutuksen oppimiseen ja oppimistuloksiin. Koska PISA (2018) tutkimuksen mukaan suomalaisten nuorten lukutaidon osaaminen on laskussa ja ero sukupuolten välillä tutkittujen OECD-maiden suurin on motivaation merkitys lukutaidon heikentymisen taustalla selvitettävä. Tutkimuksessa kootaan yhteen lukumotivaation keskeisimmät teoriat, merkitykset sekä pedagogiset menetelmät sen tukemiseksi. Menetelmät. Tutkimuksessa menetelmänä käytettiin kirjallisuuskatsaukseen kuuluvaa sateenvarjokatsaus menetelmää. Tämä menetelmä käyttää aikaisemmin toteutettuja katsauksia ja meta-analyysejä tutkimusaineistona. Aineisto kerättiin tarkkaan määritetyn hakulausekkeen avulla kahdesta luotettavasta tietokannasta. Rajauksen jälkeen tutkimukseen mukaan jäi lopulta seitsemän katsausartikkelia, josta yksi sisältää lisäksi myös meta-analyysiä. Aineiston analysoinnissa käytettiin apuna PRISMA tarkistuslistaa (2020). Tulokset ja johtopäätökset. Tutkimustulosten perusteella voidaan todeta lukumotivaation moniulotteisuus ja yhteys oppimismotivaatioteorioihin. Syitä ja perusteluja lukumotivaation tukemiselle löytyi paljon, koska se vaikuttaa oppilaiden eriarvoisuuteen, lukutaitoon, oppimiseen ja akateemiseen menestymiseen. Pedagogisia menetelmiä tarkasteltaessa opettajan rooli motivaatioteorioiden tunnistamisessa ja käyttämisessä oppitunneilla oikea-aikaisesti sekä oppilaiden kokema autonomia korostuivat aineistossa. Tämän tutkimuksen tulosten perusteella voidaan todeta lukumotivaation tukemisen tarve jo varhaisessa koulutusvaiheessa. Lukumotivaation muovautuvan luonteen sekä moniulotteisuuden takia siihen voidaan pyrkiä vaikuttamaan opetuksen kautta monella erilaisella tavalla. Tutkimustuloksia voidaan käyttää opettajien ja kasvattajien lukumotivaatiotietämyksen lisäämiseksi.
  • Järvinen, Sonja (2022)
    Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää tutkimuskirjallisuudessa avoimille oppimisympäristöille asetettuja tavoitteita suomalaisissa peruskouluissa vuonna 2016 käyttöön otetun peruskoulun opetussuunnitelman uudistuksen jälkeen. Tutkimuksen aihe on ajankohtainen, sillä avoimet oppimisympäristöt ovat alkaneet yleistyä viimeisten vuosikymmenten aikana huomattavasti niin Suomessa kuin muualla maailmassakin koulurakentamisessa. Samaan aikaan kuitenkin esimerkiksi median välittämä kuva avointa oppimistilasuunnittelua noudattavista koulusta on hyvinkin negatiivissävytteistä. Tämä muodosti tutkimustehtävälleni lähtökohdan; miksi näitä avoimia oppimisympäristöjä viedään peruskouluun - mitä niillä tavoitellaan? Entä miten näitä uudistustavoitteita taustoitetaan tutkimuskirjallisuudessa? Tutkimus on toteutettu integroivana kirjallisuuskatsauksena, ja sen aineisto koostuu vertaisarvioiduista ja viimeaikaisista avoimia oppimisympäristöjä ja uutta koulurakentamista koskevista tutkimuksista vuonna 2016 käyttöönotetun perusopetuksen opetussuunnitelman jälkeen. Integroiva kirjallisuuskatsaus valikoitui tutkimusaiheeni kannalta parhaaksi tutkimusmenetelmäksi, sillä siinä tutkimusaihetta pyritään kuvaamaan mahdollisimman monipuolisesti ja se sallii menetelmänä monipuolisemman lähdeaineiston käytön. Tutkimuksessa löydettiin 6 erilaista tavoitetta, joita tutkimuskirjallisuudessa avoimille oppimis-ympäristöille annettiin: oppiva yhteisö, kaikille sopiva oppimisympäristö, joustavat ryhmittelyt ja muuntojoustavuus, oppimaan innostaminen ja toiminnallisuus, tieto- ja viestintäteknologian käytön tukeminen sekä terveellisyys, turvallisuus ja hyvinvoinnin tukeminen. Nämä tavoitteet toimivat sekä toisiaan täydentävästi että tukevat nykyisen opetussuunnitelman laaja-alaisia tavoitteita sekä nykyistä oppimiskäsitystä. Olisi liioiteltua todeta, että avoimet oppimisympäristöt olisivat tutkimukseni perusteella tuhansien toiveiden tynnyreitä, mutta haasteita riittää vielä matkalle kohti toimivia toimintamalleja. Nyrkkisääntönä voidaan kuitenkin pitää, että tilat rakennetaan tukemaan toimintaa, ei toisinpäin.
  • Slåen, Anne (2024)
    Tavoitteet. Trauma voi syntyä tapahtumasta tai tapahtumien sarjasta, joka ylittää keskushermostomme sieto- tai käsittelykyvyn ja muuttaa tapaa, jolla käsittelemme ja muistamme muistoja. Trauma on ilmiönä läsnä siellä, missä on ihmisiä – myös koulussa. Trauma voi vaikuttaa sekä oppilaan oppimiseen, käyttäytymiseen että sosiaalisiin suhteisiin. Tässä tutkielmassa kokoan tietoa siitä, mitä vaikutuksia traumainformoidulla opetuksella on alakouluikäisille oppilaille ja heidän opettajilleen. Traumainformoitu opetus on kansainvälisestikin verrattain nuori aihealue. Aikaisemmissa aihetta käsittelevissä tutkimuksissa on todettu tarve traumainformoidun opetuksen ja sen jalkauttamiseen pyrkivien ohjelmien tarkemmalle tarkastelulle ja laajemmalle tutkimukselle. Menetelmät. Tutkielmassa käytetty tutkimusmenetelmä on systemaattinen kirjallisuuskatsaus. Tutkimusaineisto koostuu seitsemästä vertaisarvioidusta tutkimusartikkelista. Kussakin aineiston artikkelissa on tutkittu traumainformoidun opetuksen vaikutuksia, kun koulussa on toteutettu ohjelma, jolla opetus pyritään muuttamaan kohti traumatietoisuutta. Aineiston keräsin sys-temaattisella haulla Scopus-tietokannasta hakulausekkeella ”trauma informed education" OR "trauma informed school" OR "trauma sensitive school" OR "trauma sensitive education" OR "trauma informed practice" AND school. Aineiston analysoin aineistolähtöisellä teemoittelulla. Tutkimuskysymykseen vastaavat havainnot jaoin viiteen kategoriaan. Tulokset ja johtopäätökset. Traumainformoidulla opetuksella havaittiin olevan myönteisiä vaikutuksia opettajan traumatietoisuuteen, traumainformoitujen käytäntöjen soveltamiseen, opettajan itsestään huolehtimisen taitoihin sekä opettajien ja oppilaiden sosioemotionaalisiin taitoihin. Traumainformoidun opetuksen ohjelmat vaikuttivat myönteisesti sekä yksittäisen opettajan että koko koulun opetushenkilöstön traumatietouteen. Opettajien havaittiin soveltavan aikaisempaa enemmän traumainformoituja käytäntöjä, ja tutkijat raportoivat opettajan itsestään huolehtimisen taitojen lisääntyneen. Oppilaiden oppimiseen liittyviä havaintoja raportoitiin melko vähän. Yksittäisessä tutkimuksessa havaittiin oppilaiden oppimiskyvyn ja tehtävien parissa vietetyn ajan lisääntyneen sekä opettajan ymmärryksen lisääntyneen sen suhteen, miten trauman kanssa elävän oppilaan oppimista voi tukea. Opettajien tai muiden koulun henkilöstöön kuuluvien aikuisten omasta traumataustasta ja sen vaikutuksista ei raportoitu. Tutkielman tulosten valossa traumainformoidulla opetuksella näyttäisi olevan myönteisiä vaikutuksia sekä oppilaiden että heidän opettajiensa hyvinvoinnille, oppilas-opettajasuhteelle, koulun henkilöstön ja oppilaiden keskinäiselle vuorovaikutukselle sekä osin myös oppimiselle.
  • Kärppä, Linda (2023)
    Tässä kandidaatintutkielmassani tarkastelen tunnetaitojen merkitystä hyvinvoinnin tukemi-sessa. Tavoitteena oli selvittää tunnetaitojen käsitteenmäärittely sekä tunnetaitojen vaikutuksia psyykkiseen hyvinvointiin, sosiaalisiin suhteisiin sekä akateemiseen menestykseen. Katsauksessa tuotetaan yleiskatsaus monikäsitteisestä tunnetaitojen käsitekentästä. Lisäksi katsaus kokoaa yhteen tunnetaitojen hyötyjä hyvinvointiin eri näkökulmista. Tutkielman tarkoitus on saada ajankohtaista tutkimusperustaista tietoja ja tuloksia tunnetaidoista sekä esitellä niiden vaikutusta hyvinvoinnin tukijana. Tutkielma suoritettiin kuvallisen kirjallisuuskatsauksena, jonka tarkoituksen on juuri yleiskat-sauksen muodostaminen aiheesta pohjaten laajoihin tutkimuskirjallisuuksiin. Lähdeaineistona käytettiin sekä kotimaisia että englanninkielisiä tieteellisiä julkaisuja eri tukimusaloilta sekä muita julkaisuja. Tutkielman aihetta käsiteltiin kahden tutkimuskysymyksen kautta, jotka olivat: 1. Mitä ovat tunnetaidot? 2. Miten tunnetaidot tukevat hyvinvointia? Tutkimustulokset osoittavat tunnetaitojen käsitekentän olevan laaja ja moninainen, sekä si-sältävän useita eri limittäisiä käsitteitä, eikä yhteistä selkeää rajausta ja määritelmää ole. Tunnetaidot voidaan nähdä opittavissa olevina taitoina, älykkyyden lajina tai yksilön ominaisuutena. Käsitteenmäärittely riippuu sen kehittely- ja käyttötarkoituksesta. Tutkielman mukaan tunnetaitoja kuvaavat taidot tukevat yksilön hyvinvointia niin psyykkisestä, sosiaalisesta kuin akateemisen menestymisen näkökulmasta.
  • Krohn, Siiri (2022)
    Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, mitä tunteilla ja tunnetaidoilla tarkoitetaan ja miten tunnetaitojen kehitystä voidaan tukea alkuopetuksessa. Tunnetaitojen ja tunnekasvatuksen tutkimus on lisääntynyt merkittävästi 1900-luvun loppupuolella ja 2000-luvulla. Tunnekasvatuksen asema osana peruskoulujemme kasvatusta on vahvistunut huomattavasti. Tunnetaitojen oppiminen on hyödyllistä yksilön kannalta, mutta myös yhteiskunnallisesti tunnetaidoista voidaan huomata selkeitä hyötyjä. Tutkimukseni tarjoaa lukijalleen tietoa tunteista ja tunnetaidoista sekä osoittaa konkreettisia keinoja tukea lasten tunnetaitojen kehitystä alkuopetuksessa. Tutkielma on toteutettu narratiivisena kirjallisuuskatsauksena. Tutkimus on laaja yleiskatsaus omaan aiheeseensa. Aineisto koostu 30:sta eri tieteenalojen lähteistä. Lähteistö sisältää tieteellisiä tutkimuksia, artikkeleita, monografioita sekä oppikirjoja. Lisäksi tarkastelin perusopetuksen opetussuunnitelman perusteita vuodelta 2014 ja varhaiskasvatussuunnitelmaa vuodelta 2018. Katsaus osoitti, että tunnetaitojen opettaminen tulisi olla alkuopetuksesta jokapäiväistä ja tavalliseen arkeen integroitua. Kouluyhteisön, kodin, luokkayhteisön ja opettajan tulisi kaikkien olla tietoisia tunnetaitojen opettamisesta ja niiden oppimisen tulisi olla kaikkien yhteinen tavoite. Alkuopetuksen aikana tunnetaitojen opettamisen päävastuu on opettajalla. Hänen tulee olla jatkuvasti tietoinen ryhmänsä tunneilmapiiristä ja strategisesti pyrkiä opettamaan oppilailleen erilaisia tunnetaitoja.
  • Kivijärvi, Jutta (2023)
    Tavoitteet. Tämän tutkielman tutkimustehtävänä oli selvittää, miten koulunkäynti Suomessa näyttäytyy turvapaikanhakijaoppilaiden kertomuksissa. Tutkielman tarkoituksena oli määritellä, millaisia koulunkäynnin teemoja turvapaikanhakijalasten kertomuksissa esiintyy sekä millaisista konkreettisista tekijöistä nämä teemat muodostuvat. Lisäksi tutkielmassa tarkastellaan sitä, kuinka turvapaikanhakijalasten esiin tuomat näkökulmat suhteutuvat aiempaan tutkimukseen nähden. Tutkielmani tulosten avulla pyrin ymmärtämään paremmin maahanmuuttajalasten ajatuksia ja asenteita koulunkäynnistä Suomessa, heidän kotoutumistaan Suomeen sekä sitä, kuinka kotoutumista tapahtuu kouluympäristössä. Menetelmät. Tutkielma toteutettiin analysoimalla aineistoa, joka oli alun perin tuotettu Itä-Suomen yliopistossa KOTO – Kohtaamisia taidolla ja taiteella -hankkeessa. Aineisto koottiin saduttamalla eräässä vastaanottokeskuksessa asuvia turvapaikanhakijoita marraskuussa 2016. Sadutettavat koululaiset olivat 8–17-vuotiaita, ja heitä oli yhteensä 25. Jokainen heistä kertoi 1–4 satua, ja yhteensä satuja koottiin aineistoon 63 kappaletta. Turvapaikanhakijoiden saduttajina toimi yhteensä 72 luokanopettajaopiskelijaa. Tutkielman aineistoa analysoitiin teemoittelemalla ja tyypittelemällä. Ensin aineisto teemoiteltiin alakategorioihin ja sen jälkeen alakategoriat tyypiteltiin samankaltaisten vastausten muodostamiksi tiivistetyiksi vastausryhmiksi eli teemoiksi. Tulokset ja johtopäätökset. Turvapaikanhakijaoppilaiden kertomuksissa ilmeni lähes pelkästään myönteisiä kokemuksia koulunkäynnistä. Koulunkäynnin teemat, joita tutkitut lapset toivat saduissaan esille, olivat oppiminen, turvallisuus koulussa, koulunkäynnin merkitys, koulujärjestelmän sisäistäminen sekä koulupäivän mielekkäät sisällöt. Sekä tämän tutkielman saduissa että aiemmassa suomalaisessa tutkimuksessa painottuvat turvapaikanhakijaoppilaiden kokema turvallisuus koulussa ja opettajan merkitys luotettavana aikuisena. Lisäksi kotoutumisen elementtejä vaikuttaisi löytyvän myös kouluympäristöstä. Tällöin kotoutumista tukisivat turvapaikanhakijan kokemus oman luokan yhdenvertaisena jäsenenä toimimisesta, koulussa vallitsevien käytänteiden ja sääntöjen tuntemus sekä dialogisuus turvapaikanhakijaoppilaan ja koulun muiden oppilaiden ja henkilökunnan välillä
  • Mokkila, Anni-Maarit (2021)
    Tämän tutkimuksen tavoitteena oli tutkia vieraan kielen opiskeluun liittyvästä ahdistusta aikaisemman tutkimuskirjallisuuden pohjalta. Asetin kaksi tutkimuskysymystä, joiden pohjalta lähdin analysoimaan tutkimuksia: 1. Mikä merkitys opettajalla on oppilaiden kokeman ahdistuksen kannalta? 2. Miten opettajan tulisi tukea oppilaita? Päädyin tutkimaan aihetta tästä näkökulmasta, sillä aikaisemmat tutkimukset ovat osoittaneet, että opettajan rooli vieraan kielen opiskeluun liittyvän ahdistuksen kannalta on merkittävä, mutta opettajilla ei ole monesti tarpeeksi tietoa ja osaamista käsitellä sitä. Tutkimukseen päätyi yhteensä yksitoista aikaisempaa tutkimusta. Teoriaosuudessa käytin aiheesta tehtyjä aikaisempia julkaisuja ja tutkimuksia. Aineiston keräsin Helsingin yliopiston kirjaston Helka-tietokannasta ja Google Scholarista. Toteutin tutkielman kuvailevana kirjallisuuskatsauksena, jonka tarkemmaksi muodoksi valitsin narratiivisen orientaation. Löytämiäni lähteitä analysoin laadullisella sisällönanalyysillä. Tutkimuksen pohjalta selvisi, että opettajat korreloivat merkittävästi oppilaiden kokeman ahdistuksen kannalta. Mikäli oppilaat eivät kokeneet saavansa tukea, se lisäsi epämukavuuden tunnetta. Opettajat nähtiin ei helposti lähestyttävinä ja heidän ajateltiin keskittyvän negatiivisen arviointiin. Opettajilla oli monia keinoja, joilla voi tukea oppilaita. Tuen todettiin vaikuttavan positiivisesti kaikilla oppimisen alueilla joko suoraan tai välillisesti. Erilaisia tuen keinoja olivat: positiivinen palaute, aito kiinnostuneisuus, yksilöllisten erojen huomioiminen, positiivinen suhde opettajan ja oppilaiden välillä, luokan hyvä ilmapiiri, kielten opiskeluun liittyvien harhakäsitysten murtaminen, virheiden korjaaminen ei ole liiallista, oppilaita ei syyllistetä virheistä, monipuoliset ja leikilliset työskentely- ja tehtävämuodot. Todettiin myös, että jokaisen oppilaan yksilöllinen huomio etenkin luokissa, joissa on paljon opiskelijoita, voi olla jopa mahdotonta. Tärkeintä on kuitenkin, että opettaja on tietoinen ahdistukseen vaikuttavista tekijöistä ja sen ilmenemismuodoista ja on valmis ottamaan nämä seikat opetuksessaan huomioon niin paljon kuin mahdollista.
  • Vuorinen, Joona (2022)
    Tässä tutkimuksessa kuvataan, miten peruskoulun musiikinopetuksessa järjestettävä yhteissoitto vaikuttaa luokkayhteisön yhteisöllisyyteen eli sosiaaliseen pääomaan. Tutkimuksella pyritään valaisemaan yhteisen musisoinnin merkitystä yhteisöllisyyden vahvistamisessa ja yhteisön jäsenten kehityksessä sekä perustelemaan yhdessä tekemisen hyötyjä niin musiikkikasvatuksessa kuin muussakin elämässä. Sosiaalisen pääoman käsitettä pyritään myös nostamaan vahvemmin esille osaksi kasvatustieteellistä keskustelua. Tavallisimmin sosiaalisen pääoman käsitteellä viitataan sosiaalisen ympäristön ja sosiaalisten suhteiden ulottuvuuksiin, kuten sosiaalisiin verkostoihin, normeihin, yhteenkuuluvuuteen ja keskinäiseen luottamukseen. Tutkimuksen teoreettisena viitekehyksenä toimivat erityisesti Putnamin (1993) ja Colemanin (1988) määritelmät sosiaalisen pääoman käsitteestä. Yhteissoiton käsite on määritelty tätä tutkimusta varten tarkoittamaan kaikkea musiikillista yhteistoimintaa, jossa tuotetaan musiikkia. Tutkielma toteutettiin integroivana kirjallisuuskatsauksena, joka on yksi kuvailevan kirjallisuuskatsauksen muodoista. Tämän menetelmän myötä tutkimuksessa hyödynnettiin käytettävää aineistoa laajasti sekä esiteltiin tutkittavaa ilmiötä ja sen ominaisuuksia mahdollisimman monipuolisesti kriittisen tarkastelun kautta. Tähän tutkimukseen koottu aineisto koostui pääosin vertaisarvioiduista lähteistä ja kansainvälisistä julkaisuista. Aineistoon kuului erilaisia tutkimuksia, artikkeleja, väitöskirjoja sekä haastatteluja. Tutkimustuloksista ilmeni, että yhteinen musisointi on yhdistetty useissa tutkimuksissa sosiaalisen pääoman tai sosiaalisen pääoman indikaattorien, kuten luottamuksen ja yhteenkuuluvuuden, muodostumiseen. Tutkimuksia peruskoulun musiikinopetuksen yhteissoitosta ja sen vaikutuksesta luokkayhteisön sosiaaliseen pääomaan on vähän, minkä takia suoraa myönteistä yhteyttä ei voitu luotettavasti todeta. Muu esitelty aineisto antoi kuitenkin tukea väitteelle yhteissoiton myönteisestä vaikutuksesta yhteisön sosiaaliseen pääomaan soittoympäristöstä riippumatta. Tutkimustulokset viittasivat sosiaalisen pääoman olevan hyödyllinen resurssi myös oppimisessa, minkä takia jatkotutkimuksia yhteissoitosta ja sosiaalisesta pääomasta olisi tärkeää tehdä lisää etenkin kouluympäristössä.
  • Saksa, Veera (2023)
    Tavoitteet. Inklusiivinen peruskoulu nähdään nykypäivän koulutuksen järjestämistä ohjaavana laajasti tunnustettuna perusarvona, jonka tavoite on mahdollistaa jokaiselle oppilaalle yhtäläiset mahdollisuudet oppimiseen osana vertaisryhmäänsä ja pyrkiä tunnistamaan ja purkamaan koulun esteellisyys oppilaan oppimiselle lähikoulussaan. Koululaitoksen pyrkimys inklusiivisuuteen on tunnistettu Suomessa, kuin myös kansainvälisesti. Yhteisopettajuus on laajasti käytetty pedagoginen toimintatapa tuoda oppimisen tuki oppilaiden luokse. Erityisopettajan ja yleisopetuksen opettajan yhteisopettajuus voidaan nähdä inkluusiota edistävänä pedagogisena toimintatapana, josta hyötyvät kaikki oppilaat tuen tarpeesta riippumatta. Tämän kirjallisuuskatsauksen tavoitteena on kartoittaa tutkimuskenttää yhteisopettajuudesta inklusiivisessa koulussa ja kartoittaa, miten laajasti tutkimusta aiheesta on tehty, minkälaisia painotuksia tutkimuskentässä on ja kartoittaa aiheen mahdollisia tutkimusaukkoja. Menetelmät. Kirjallisuuskatsaus tehtiin systemaattisena kirjallisuuskatsauksena evidence gap map-menetelmällä, jossa tutkimustulokset koostettiin kuvaamaan katsauksen tutkimuskenttää, tunnistamaan tutkimuskentän painotuksia ja tutkimusaukkoja. Katsaus rajattiin tarkastelemaan vuosia 2010–2023 ja tutkimuksia, jotka koskevat alakoulua, yläkoulua tai toisen asteen koulutusta. Haku tuotti lopulta 21 tutkimusta, jotka täyttivät katsauksen kriteerit aineistoksi. Tutkimustulokset analysoitiin tutkimuksen laajuuden, menetelmien, kohteiden, tutkimusaiheiden ja tulosten mukaan, jotta katsaus tuotti monipuolisen selvityksen tutkimuskentästä. Tulokset ja johtopäätökset. Katsauksen perusteella yhteisopettajuuden tutkimus inklusiivisessa koulukontekstissa painottuu opettajia tutkivaan aineistoon, jossa kartoitetaan opettajan osaamista, työtapoja, asenteita tai pedagogisia ratkaisuja. Tutkimusaukkoina havaittiin yhteisopettajuuden ja inkluusion tutkimuksellinen arviointi ottaen huomioon oppilaiden näkökulmat ja inkluusion toteutuminen oppilaan toiminnan eri alueilla ja sosiaalisen osallisuuden tasoilla.