Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by study line "Social Psychology"

Sort by: Order: Results:

  • Främling, Ottilia (2024)
    Avhumanisering är ett fenomen som historiskt främst kopplats till krig och konflikter och riktats mot grupper som invandrare, flyktingar, etniska, sexuella samt religiösa minoriteter. Trots denna koppling till krig nekar samtida forskning en koppling mellan avhumanisering och storskaligt våld och fokuserar mer på implicita följder av avhumanisering. Avhumanisering innebär att neka en utegrupp olika mänskliga egenskaper. Inom samtida forskning studeras avhumanisering och dess uttryck i olika kontext som politisk retorik och traditionella medier. Syftet med avhandlingen är att utgående från tidigare forskning diskutera avhumanisering av invandrare och flyktingar i politisk retorik och traditionella medier. Avhandlingen baseras på tre huvudsakliga teorier om avhumanisering vars uttryck varierar beroende på sammanhanget där avhumaniseringen förekommer. Avhandlingen är en litteraturgenomgång och använder studier i avhumanisering som primära källor. Resultaten tyder på att avhumanisering av invandrare och flyktingar i politisk retorik och traditionella medier oftast tar sig uttryck i form av olika metaforer med syfte att skapa en uppfattning av invandrare och flyktingar som ett hot genom att förlikna dem vid djur, naturkatastrofer eller virus. Avhumaniseringen anses även ske i form av videoreportage och dokumentärer som filmar invandrare och flyktingar på samma sätt som djur och naturkatastrofer. Sammanfattningsvis kan avhumanisering av invandrare och flyktingar i politisk retorik och traditionella medier leda till mindre prosocialt beteende, mer antisocialt beteende, och ett flertal negativa moraliska och praktiska följder som sämre medicinsk vård för avhumaniserade individer. Avhumanisering av invandrare och flyktingar kan även ändra på individers attityder gentemot dessa grupper. Som förebyggande åtgärder rekommenderar forskare främst olika humaniserande åtgärder och att införa förbud mot bruket av avhumaniserande retorik i medier och politik.
  • Paananen, Tilda (2024)
    Detta är en litteraturöversikt med syftet att sammanställa forskning kring individualism i västvärlden och öka kunskapen om dess implikationer på psykisk ohälsa. Med individualism avses personliga mål, prioriteringar och rättigheter och till att människorna är löst sammanbundna och alla förväntas endast att ta hand om sig själva och sin familj. De flesta studier som avhandlingen baseras på använder sig av Hofstedes teori om individualism eller Triandis och Gelfands vidareutveckling av teorin. Eftersom Hofstedes teori är mycket kritiserad, kan en del av den tvärkulturella forskningen inom området ifrågasättas. Triandis och Gelfands skala om individualism är mindre kritiserad och använd i majoriteten av studierna som är gjord på individnivå i avhandlingen. Tvärkulturell forskning inom området har visat varierande resultat när det gäller sambandet mellan individualism och psykisk ohälsa, och det finns ingen tydlig konsensus. Däremot indikerar forskning på individnivå att individualism korrelerar med olika aspekter av psykisk ohälsa. Det framkom olika orsaker till vad i individualism som leder till ökad psykisk ohälsa; sämre sociala relationer, mindre engagemang i samhället och överdriven jämförande mellan individer. Dessa orsaker bekräftar tidigare forskning om faktorer till psykisk ohälsa. Avhandlingen lyfter fokus från en individorienterad syn på orsaker till psykisk ohälsa mot samhälleliga faktorer och deras roll i förståelsen av psykisk ohälsa
  • Myntti, Victoria (2023)
    Mitt syfte med denna avhandling är att med hjälp av tidigare forskning granska rasismen i vår tid. Avhandlingen fokuserar på hur synsätten på rasism förändrats över tid, hur rasismen i vår tid tar sig uttryck i diskurser och hur rasismen idag kan motverkas. Den teoretiska basen består av den diskursiva psykologin som genererat inflytelserika perspektiv på rasismen idag. Jag kombinerar och jämför studier som undersökt diskurser kring rasism för att identifiera utmärkande drag i vår tids rasism. Resultaten indikerar att rasismen idag tar sig uttryck som är mer svåridentifierbara, flexibla och dolda. Rasismen i vår tid påverkas av normen mot fördomar, vilket leder till att vi förnekar rasismen. Vi upprätthåller även en färgblind ideologi, som styr våra argument bort från begreppet ras och i stället betonar kultur, nation och liberal jämlikhet för att rättfärdiga våra handlingar. På grund av den rasistiska diskursens flexibilitet kan vi använda argument både för att rättfärdiga diskriminerande handlingar och för att motverka rasism. Därför är det på denna språkliga formulering den antirasistiska insatsen borde inriktas och mera arbete borde sättas på att identifiera på vilka sätt rasismen legitimeras idag, samt vilka mekanismer som används. Andra viktiga antirasistiska åtgärder skulle vara att vi uppmuntrar dialoger mellan grupper för att genom diskussion skapa förståelse för olika människors perspektiv.
  • Styrström, Linn (2023)
    Individen lever i vissa delar i världen idag i en konsumentkultur som har blivit en kraftfull kontext där individen kan konstruera sin identitet. Med anledning av att konsumtionen i många delar av världen har ökat så till den grad att individer lever i masskonsumtionssamhällen, där många konsumerar utöver sina behov, är det av intresse att undersöka relationen mellan individen och varor. Mitt syfte med den här avhandlingen är att med hjälp av tidigare forskning undersöka konsumtionens betydelse för individens själv och identitetskonstruktion samt att se på implikationerna av konsumtion för välbefinnande. Med utgångspunkt i spänningen mellan att materiella ägodelar kan göra individen lycklig och på samma gång även olycklig undersöks konsumtion och identitetskonstruktion. Litteraturgenomgången visade att konsumtion i sig varken inverkar negativt eller positivt på individens välbefinnande och att det snarare handlar om individens motiv till att konsumera och förhållningssätt till det vad hen konsumerar som har implikationer för välbefinnande. Dock ses en stark negativ korrelation mellan materialism och välbefinnande vilket innebär att materialistiska individer mår sämre än mindre materialistiska individer. Därtill ses positiva fördelar med upplevelsemässig konsumtion kopplat till dess självkännedomsvärde. Resultaten diskuteras bland annat med anledning av den publikationsbias som kunnat påvisas i anknytning till den upplevelsemässiga konsumtionens fördelar.
  • Wentzel, Linn (2023)
    Mitt syfte med denna kandidatavhandling är att på basis av tidigare forskning undersöka 1) varför människan konformerar och 2) vilka negativa konsekvenser och positiva följder konformism har. Jag har skrivit denna kandidatavhandling som en litteraturöversikt av tidigare socialpsykologisk forskning för att undersöka fenomenet konformism. Genom att undersöka varför konformering sker, samt vilka de negativa konsekvenserna och fördelarna med konformism är, kan man få en heltäckande bild av fenomenet. Avhandlingen har avgränsats till att inte beakta kön, kultur eller ålder. Resultaten tyder på att människan i huvudsak konformerar på grund av två olika former av konformism; normativ och informativ konformism. Dessa två går oftast hand i hand men kan åtskiljas på basis av de följder de bidrar med. Då människan konformerar mer enligt den informativa modellen tenderar hon eller han söka korrekt information, och på grund av det litar individen mera på gruppen. Den normativa konformiteten syftar på att man vill bli omtyckt och accepterad av en grupp, och att individen därför konformerar. Självkänsla, grupptillhörighet och gruppstorlek är alla faktorer som påverkar graden av konformistiskt beteende. Dessutom kan en så kallad statushierarki och rollfördelning inom grupper leda till konformitet. På grund av att konformism oftast ses som något negativt i vårt samhälle, kan det vara viktigt att veta hur konformitetens positiva följder kan synas. De kan vara användbara för att ändra eller förstärka positiva beteenden hos människor. De positiva följderna har visat sig i form av att människor motiverats till att bete sig mer prosocialt och positivt. De negativa följderna har däremot visat sig förstärka människans passiva beteende när det handlar om att hjälpa andra människor.
  • Westerberg, Sofia (2022)
    Mitt syfte med denna avhandling är att utifrån tidigare forskning redogöra för 1) hur kreativitetsprocessen ser ut i teamarbete, 2) faktorer som verkar hämmande på denna kreativitetsprocess och 3) faktorer som verkar gynnande på denna sociala kreativitetsprocess i team. I dag genomgår såväl arbetslivet som marknaden en snabb förändring. Kreativitet är centralt för att organisationen ska kunna anpassa sig till omgivningar och marknader i förändring och för att organisationen genom kreativitet kan uppnå innovation och framgång. Kreativt arbete genomförs ofta i team. En litteraturgenomgång har visat att kreativitet i teamarbete är ett mångfacetterat fenomen som inte har en entydig definition. Med kreativitet i organisationskontext avses ett fenomen där ett team eller en arbetstagare utvecklar en för organisationen användbar och lämplig metod, idé eller produkt. Det finns vissa specifika faktorer som verkar hämmande på idégenereringsprocessen i teamarbete. Bland de centrala hämmande faktorerna är individens brist på inre motivation för kreativ idégenerering och hens oförmåga att kunna beakta andra teammedlemmars perspektiv och idéer. En brist på stöd och feedback från organisationen och ledarskapet verkar även negativt på kreativitetsprocessen i teamarbete. Däremot verkar en stark inre motivation för kreativt arbete, en mångfald av perspektiv hos teammedlemmarna och en god förmåga att kunna beakta dessa andra perspektiv främjande på kreativitetsprocessen i teamarbete. Teamet bör ha tillräckligt med handlingsfrihet i processen och en uppfattning om att kreativitet kommer att uppskattas inom organisationen. Ledarskap som betonar relationerna i organisationen stärker personligt initiativtagande och därmed också kreativiteten bland arbetstagarna. Fortsatta studier om hur processen och kommunikationen ser ut i teamarbete under kreativ idégenerering skulle behövas för att man ska kunna skapa en fördjupad uppfattning om de hämmande faktorerna och om hur dessa kan elimineras.
  • Laitinen, Sandra (2022)
    Syftet med min avhandling är att genom en litteraturgenomgång studera (1) ledarskapets roll i krishanteringsprocessen, (2) aspekter i ledarskap som underlättar eller försvårar krishantering, (3) vilka följder aspekterna har samt (4) lösningar till aspekter som försvårar krishanteringen. Kriser har under de senaste åren förekommit väldigt ofta och på grund av globaliseringen sprids de lätt så att de påverkar hela länder och industrier. Därför är det viktigt för organisationer att ha en plan för krishanteringen. En ledare i en organisation har en stor roll då en kris inträffar. Ledaren har ansvar bland annat för att krishanteringsprocessen ska komma igång och att medarbetarna vet vad deras roll är. Det finns vissa aspekter hos en ledare som kan underlätta krishanteringen. Till exempel ledarskapsstilar som karismatiskt ledarskap och stärkande ledarskap har enligt forskning varit fungerande vid kris. Viktiga karaktärsdrag hos en ledare som vill lyckas med krishanteringen är till exempel öppenhet och snabb reaktionsförmåga. En ledare som saboterar krishanteringen genom sitt beteende kan kallas för en destruktiv ledare. Exempel på dessa destruktiva beteenden är undvikandet av ansvar och dåliga kunskaper i kommunikation och samarbete. Det finns inte ett rätt sätt att leda en organisation ur en kris men forskning visar att olika aspekter kan antingen underlätta eller försvåra krishanteringen. Litteraturgenomgången har visat att till och med motsatta ledarskapsstilar eller särdrag kan fungera vid krishantering. Detta bevisar att processen är mångfacetterad och komplicerad.
  • Alexandersson, Fanny (2023)
    Inom arbetslivet har mångfalden ökat samtidigt som användningen av olika grupper ökat. Mångfaldens inverkan på gruppdynamiken är ett komplext fenomen som fått mycket uppmärksamhet tvärvetenskapligt. Tidigare studier har främst fokuserat på att beskriva följderna utgående från perspektivet av social kategorisering och information-beslutsfattningsperspektivet. Syftet med denna avhandling är att redogöra för vad mångfald på arbetsplatser är och vilka konsekvenser det har på gruppdynamiken i arbetsgruppen ur socialpsykologiskt perspektiv. Resultaten indikerar att mångfald påverkar grupper både positivt och negativt men påverkas av flertal faktorer. Det mest centrala för positiva konsekvenser är gruppers förmåga att bearbeta den unika information som finns inom mångfaldiga grupper. Medan negativa konsekvenser ofta kan härledas till social kategorisering som bidrar till fördomar och stereotypier. För att grupper ska gynnas av mångfald krävs såväl individers som organisationens insatser. Med hjälp av ökad förståelse för komplexiteten av mångfaldens inverkan på gruppdynamiken kan bättre interventioner skapas för att främja positiva konsekvenser och förebygga negativa konsekvenser för att främja gruppers prestation och samarbete.
  • Stenman, Alva (2021)
    Syftet med denna kandidatavhandling var att utreda (1) bakgrunden till diskriminering på arbetsplatsen, samt (2) hur mångfaldsledarskap kan bidra till främjandet av jämlikhet inom organisationer och/eller (3) upprätthållandet av stereotypier. Organisationer blir allt mer heterogena, och utan effektivt mångfaldsledarskap kan ojämlika maktstrukturer uppstå och reproduceras på arbetsplatser. Minoritetsindividers upplevelse av arbetslivet påverkas starkt av diskriminering och hotet av att utsättas för stereotypier. Olika sätt att se på jämlikhet sätter grunden för hur organisationer hanterar mångfald och diskriminering av sociala minoritetsgrupper. Mångfaldsledarskap baserar sig ofta på en meritokratisk syn på jämlikhet, där alla individer bör erbjudas lika chanser inom organisationen, beroende av talang och skicklighet och oberoende av social grupptillhörighet. Denna litteraturgenomgång visade att mångfaldsledarskap kan främja jämlikhet till exempel genom utbildandet av personal, uppmuntrande till bättre kommunikation mellan de organisatoriska nivåerna och genom att se till att minoritetsindividers behov möts på arbetsplatsen. Forskning visar ändå att mångfaldsledarskap har brister, en del av vissa som upprätthåller stereotypier på arbetsplatsen. Inom många organisationer används metoder av mångfaldsledarskap som baserar sig på stereotypa uppfattningar av sociala minoritetsgrupper. Till exempel mångfaldsutbildning som erbjuds på en del arbetsplatser baserar sig ofta på förväntningar om hur majoritet- och minoritetsgruppen förväntas bete sig. En del metoder kritiseras även för att konstruera kunskap om olikhet som knyter människor till olika kompetensnivåer baserat på social grupptillhörighet. Upprätthållandet av dylika stereotypier spär på sociala konstruktioner kring ”vi” och ”dem”, som enligt klassisk socialpsykologisk teori kan anses utgöra grund för diskriminering i samhället.
  • Wirta, Clara (2024)
    Fakultet: Svenska social- och kommunalhögskolan vid Helsingfors universitet Utbildningsprogram: Kandidatprogrammet i samhällsvetenskaper Studieinriktning: Socialpsykologi Författare: Clara Wirta Arbetets titel: Mångfald och inkludering i organisationer Arbetets art: Kandidatavhandling Månad och år: Januari 2024 Sidantal: 29 Nyckelord: mångfald, inkludering, organisation, ojämlikhet, ledarskap Handledare: Beata Segercrantz Förvaringsställe: E-Thesis Övriga uppgifter: Sammandrag: Finland har varit ett heterogent land redan före det blivit självständigt år 1917, men även idag framkommer det diskriminering och rasism som påverkar inkluderingen av minoriteter i arbetslivet. Syftet med denna avhandling är att öka kunskapen kring hur inkludering av mångfald beaktas inom organisationer och ledning, samt vilka problem kan förekomma vid inkluderingen. Även om det forskats mycket om mångfald och inkludering finns det ännu organisationer som inte implementerat tydliga förhandlingsätt vid beslutsfattande för att trygga jämlikheten mellan arbetstagarna. Avhandlingen är en litteraturöversikt med fokus på minoriteter beträffande kön- och etnicitet i arbetslivet. För att hitta de mest aktuella studier och litteratur, utfördes begränsningar baserade på årtal samt mest citerade artiklar. Resultatet i avhandlingen visar att för att inkludera mångfald måste organisationen implementera planer och perspektiv som stöd för att uppnå sina mål. Mångfaldsledarskap är också en viktig del för att säkerställa en trygg och jämlik arbetsmiljö för alla arbetstagare. Fördomar och stereotypier är ett stort problem för minoriteter och har lett till sexism och rasism som orsakat långvarig diskriminering på arbetsmarknaden.
  • Cederberg, Alexandra (2022)
    Denna kandidatavhandling är en litteraturöversikt vars syfte är att utgående från tidigare forskning belysa vilka socialpsykologiska hinder som avstyr män som fallit offer för partnervåld från att anmäla upplevt våld och söka hjälp, med maskulinitetsnormer och social stigmatisering som centrala förklaringsmodeller. Partnervåld är ett globalt problem som vanligtvis uppfattas i ramen av heterosexuella förhållanden där män agerar förövare och kvinnor utgör offer, då denna form av partnervåld utgör majoriteten av rapporterade fall. Partnervåld som riktas mot män av en kvinnlig partner är ett jämförelsevis mindre utforskat fenomen, men i ljuset av empirisk forskning som indikerar att män även faller offer för våld i nära relationer av kvinnliga partners har fokuset inom forskningsområdet vuxit till att också undersöka våld som utövas gentemot män. I och med detta har även en diskussion kring fenomenets natur, huruvida det råder könssymmetri eller inte, uppstått inom forskningsområdet. Existerande forskning indikerar att manliga offer präglas av vissa hinder som påverkar sökandet av hjälp, bland annat bristande kunskap om tillgängliga hjälptjänster, avsaknaden av lämpliga hjälptjänster som riktar sig till män, strävan efter att leva upp till rådande maskulinitetsnormer samt känslor av skam och förödmjukelse över den egna positionen som offer. Resultaten av litteraturöversikten indikerar att rådande maskulinitetsnormer såväl som hegemoniska maskulinitetsideal tillsammans med undvikande av social stigmatisering utgör övergripande bidragande faktorer som avstyr manliga offer från att söka hjälp i samband med upplevt våld inom ett parförhållande. Fortsatt forskning inom ämnet behövs för att man ska förstå partnervåld som riktas mot män på dess egna villkor, istället för att applicera kunskap som härrör sig från forskning inom partnervåld som riktas mot kvinnor. Framtida forskning behövs också för att man ska kunna utveckla lämpliga hjälptjänster som specifikt riktar sig till manliga offer samt offer inom HBTQIA+- förhållanden.
  • Larjanko, Minerva (2022)
    Klimatförändringens konsekvenser blir alltmer påtagliga. Tidigare forskning har lagt stort fokus på hur miljökriser i olika skalor påverkar människan och enskilda miljöfrämjande handlingar på individnivå, men allt fler forskare anser att den rådande situationen kräver miljöfrämjande handlingar på kollektiv nivå. Mitt syfte med den här avhandlingen är således att genom en litteraturöversikt redogöra för hur relevant socialpsykologisk forskning behandlar miljöfrämjande kollektiva handlingar. Dessa handlingar kan variera från signering av namninsamlingar, till sociala protester, och det råder ingen övergripande konsensus om hur begreppet ska begränsas. Det här dilemmat lyfts fram i avhandlingen och de miljöfrämjande kollektiva handlingarna som arbetet diskuterar tydliggörs. Avhandlingens fokus ligger på kollektiva handlingar i miljöfrämjande syfte, och därmed har jag avgränsat materialet genom att inte redogöra för faktorer som kan påverka klimatskepticisim eller handlingar på individnivå. Resultaten indikerar att två huvudsakliga teman kan identifieras, social identitet och emotioner. Specifikt det sociala identitetsperspektivet tillämpas i hög grad inom forskningen om miljöfrämjade kollektiva handlingar och två centrala modeller som ämnar förklara fenomenet identifieras. Dessa modeller är den sociala identitetsmodellen för kollektiva handlingar och den sociala identitetsmodellen för miljöfrämjande handlingar. Det andra temat, emotioner med koppling till miljöfrämjande kollektiva handlingar, är av växande intresse inom det här forskningsområdet. Forskningen visar att olika emotioner kan ha olika effekt på handlingar, och bland annat kollektiv skuldkänsla, ilska och rädsla har visat sig vara relevanta. Dock råder det motstridighet om vilken känsla som är av störst signifikans för kollektiva handlingar i den här kontexten.
  • Weiss, Annica (2023)
    Syftet med denna litteraturöversikt är att på basis av tidigare forskning undersöka 1) orsaker, 2) konsekvenser och 3) förebyggande av arbetsplatsmobbning. Trots att det forskats mycket om arbetsplatsmobbning under de senaste årtioendena är mobbning på arbetsplatser fortfarande att stort problem som leder till en rad allvarliga konsekvenser. Arbetsplatsmobbning innebär mellanmänskliga konflikter och trakasserier på arbetsplatsen. Arbetsplatsmobbning innefattar inte enskilda trakasserier eftersom mobbning består av återkommande beteende. Arbetsplatsmobbning kan leda till långvariga och allvarliga psykiska och fysiska konsekvenser för individer och organisationen. De primära källorna för avhandlingen är nordisk forskning och teorier publicerade i socialpsykologiska-, organisationspsykologiska-, aggressions,- och personalledningsjournaler. Flertal studier är gjorda i Finland vilket gör avhandlingen tillämpbar på finska arbetsplatser. Resultatet tyder på att arbetsplatsmobbning är ett komplext fenomen som orsakas av flera faktorer i samverkan. Orsaker till och konsekvenser av arbetsplatsmobbning indelas på individ- och organisationsnivå. Individnivån syftar till de egenskaper samt enskilda konsekvenser som individen riskeras att utsättas för som offer eller mobbare. Organisationsnivån utgör de förhållanden som präglar mobbning som exempelvis organisationskultur. På grund av de allvarliga konsekvenserna arbetsplatsmobbning kan medföra både för individen och organisationen är det av intresse att förebygga fenomenet. Sammanfattningsvis rekommenderas organisationer ha skriftlig antimobbningspolicy samt sofistikerad personalpraxis för att förebygga mobbning.
  • Skaag, Emilia (2022)
    Syftet med denna avhandling är att på basis av tidigare forskning undersöka de socialpsykologiska mekanismer som bidrar till moraliskt disengagemang och hur de fungerar i samband med skolmobbning. Avsikten är att bidra till en djupare förståelse om mobbning i skolor som socialpsykologiskt fenomen genom att undersöka skolbarns förmåga till att använda moralisk kunskap. Litteraturöversikten sammanställer först en översikt över forskning om mobbning i allmänhet och presenterar sedan Albert Banduras socio-kognitiva teori om moraliskt disengagemang och de åtta mekanismer som opererar inom det. Detta belyser hur skolelever som nog vet att mobbning är fel ändå kan falla in i det moraliskt tveksamma beteendet. Genom en kognitiv omstrukturering, minimering av den egna aktiva rollen, minimering eller omskrivning av konsekvenser och att ge offret skulden undviks de negativa känslorna av skuld och skam som mobbningen genererar. Avhandlingen visar att det finns ett samband mellan högre nivå av moraliskt disengagemang och mobbningsbeteende. Sambandet finns både individuellt och kollektivt och påverkas av kontextuella faktorer som det sociala klimatet i skolan och i klassen tillsammans med lärarnas agerande som moraliska förebilder. En lägre nivå av moraliskt disengagemang kan också kopplas ihop med försvararbeteende i mobbningssituationer. Forskningen antyder att skolelevers empatiska förmågor ser ut att motverka moraliskt disengagemang. Resultaten visar att skolelevers förmåga och möjligheter att utnyttja sin moraliska kunskap är en dynamisk helhet i samverkan med den sociala kontexten och denna bör tas på allvar i planering av interventioner mot skolmobbning. Ett pro-socialt skolklimat och främjande av empati är avgörande för att undvika moraliskt disengagemang bland skolelever. Avhandlingen påpekar brister i forskningen om skolmobbning och moraliskt disengagemang där skolor behandlas som vakuumförpackade enheter istället för att betrakta dem som resultat av sin samhälleliga kontext. Mera kvalitativ forskning om skolmobbning skulle behövas för att bredda förståelsen om skolmobbning som socialspykologiskt fenomen och forskare borde följa med enskilda skolor över längre tider för att skapa sig en uppfattning om deras specifika sociala kontext.
  • Savander, Carolina (2023)
    Syftet med denna avhandling är att med hjälp av tidigare forskning undersöka vilka motiv det finns till frivilligarbete och vilka effekter frivilligarbete har på individen och i förlängningen på samhället. Att frivilligarbete hör ihop med positiva effekter på välmående har bevisats, men det förhållande som finns mellan de olika effekterna på individen har fått relativt lite uppmärksamhet i tidigare forskning. Vidare har det i tidigare forskning konstaterats att frivilligarbete är en social aktivitet där både motivation och effekter till en stor del beror på identitetskonstruktion och sociala aspekter. Därför är det relevant att se på förhållandet mellan de olika ovan nämnda aspekterna. Genom en litteraturöversikt samlas, sammanfattas och analyseras tidigare forskning. Resultatet är att de motiv en individ har till att börja frivilligarbeta ofta beror på hens sociala aspekter – vanliga motiv är till exempel viljan att höra till en grupp, individens religiösa övertygelse och relationell motivation. Frivilligarbete har positiva effekter såsom bättre mental och fysiskt hälsa, större social samhörighet och leder även till positiva följder för samhället. Relationen mellan frivilligarbetets olika effekter undersöks även i avhandlingen och visar på att frivilligarbete leder till välmående i högre grad än vad välmående leder till frivilligarbete. I framtiden kunde det vara intressant att se på hur samhället kunde stödja individer som inte har möjlighet att frivilligarbeta att skapa den möjligheten. Avslutningsvis visar alla avhandlingens fynd att det för det mesta lönar sig att frivilligarbeta.
  • von Buxhoeveden, Birgitta (2022)
    Syftet med kandidatavhandlingen var att genom en litteraturstudie skapa förståelse av följarskapet till destruktivt ledarskap, d.v.s. det mottagliga följarskapet i organisationer och titta på dess olika konstruktioner och praktiker samt utreda orsaker och socialpsykologiska mekanismer som anses bidra till följarskapet. Litteraturgenomgången visade på att synen på destruktivt ledarskap förändrats från ett helt ledarcentrerat perspektiv med fokus på ledarens personegenskaper och skadliga beteenden till att betrakta fenomenet som en grupprocess och interaktion mellan destruktiva ledare, mottagliga följare och en gynnsam miljö. Följarskapsteorin utgår ifrån att ledarskap förutom ledare kräver följare som accepterar ledaren och låter sig ledas. De mottagliga följarna anses därför ha en central roll i etablering och upprätt-hållande av destruktivt ledarskap. Mottagliga följare definieras som medarbetare som genom sitt agerande möjliggör den destruktiva ledarens verksamhet i organisationen. Initialt betraktades följarskapet genom strukturer och s.k. färdiga följarroller där medfödda dispositioner och värderingar hos medarbetaren styrde vilken följarroll som hen tog. De mottagliga följarna indelades i två huvudkategorier. De passiva konformisterna anses bekräfta och anpassa sig till den destruktiva ledaren p.g.a. låg självkänsla och rädsla. Konspiratörerna stöder och bidrar mer aktivt till destruktiva handlingar i organisationen p.g.a. egoism, egenvinning eller delad värdegrund med den destruktiva ledaren. Inom den senaste forskningen anses mottagligt följarskap inte basera sig på medfödda dispositioner utan anses socialt konstrueras som dynamiska roller samt genom växelverkan mellan ledare och följare. Uppfattningar, erfarenheter, mentala bilder och symbolik om ledarskap, följarskap och den egna identiteten skapar olika subjektspositioner som påverkar hurudana följarroller som konstrueras. I konstruktionen betonas agentskap framom aktörskap. Liknande dimensioner av passivitet och aktivitet, lydnadsbenägenhet och motståndbenägenhet hos de mottagliga följarna har genom den senaste socialkonstruktionistiska forskningen konstateras. En djupare förståelse för uppfattningar och orsakerna bakom bidrar till en mer pragmatisk och nyanserad bild av fenomenet. Det mottagliga följarskapet anses påverkas av olika självförstärkande socialpsykologiska mekanismer hos följaren som exempelvis social identitet, engagerat följarskap och lydnad. Psykodynamiska och psykokognitiva mekanismer som exempelvis längtan till tryggheten genom den starka ledaren och illusionerna kring denna anses ytterligare bidra till det mottagliga följarskapet. Resultatet visar på ett komplext fenomen.
  • Lindberg, Agnes (2023)
    Nätmobbning innebär avsiktligt skadande beteende genom informations och kommunikationsteknologier, IKT, och internet. Varannan användare på sociala medier utsätts för nätmobbning vid något skede av sitt liv. Uppsatsens syfte är att genom litteraturgenomgång kartlägga forskning om nätmobbning i skolåldern, hur det tar sig i uttryck och kan motverkas, samt de oenigheter som finns inom forskningsområdet. Litteraturgenomgången visar att nätmobbning är ett fenomen som är starkt kopplat till den sociala kontexten av traditionell mobbning definitionen av nätmobbning och studerandet av fenomenet måste därför göras i samband med kontexten av traditionell mobbning. Nätmobbning kan ha allvarliga konsekvenser på barns psykiska och fysiska hälsa i och med fenomenets starka påverkan på barns emotionella och sociala liv. Resultaten visar också att nätmobbning kan förebyggas med hjälp av antimobbningsprogram som utvecklats för förebyggningen av traditionell mobbning, samt genom att utnyttja de positiva möjligheter som IKT erbjuder som stöd i förebyggandet av nätmobbning.
  • Lackman, Charlotte (2022)
    Våld i intima parförhållanden är ett globalt hälsoproblem som kan förekomma i alla parförhållanden oberoende partnernas kön, sexuella inriktning eller ålder. Partnervåld drabbar oftast kvinnor och forskning hittills har därför haft fokus på intima olikkönade parförhållanden där kvinnan är offret och mannen förövaren. Syftet med denna litteraturöversikt är att utgående från tidigare forskning och litteratur granska orsaker bakom partnervåld, lyfta fram skillnader i partnervåld mellan samkönade och olikkönade parförhållanden och vilka konsekvenser våldet har. Resultaten tyder på att trots att man i tidigare undersökningar fokuserat på våld mot kvinnor av en manlig partner, finns det studier som argumenterar att partnervåld förekommer oftare i samkönade förhållanden. Speciellt bisexuella kvinnor befinner sig i den största riskzonen för att bli utsatt för partnervåld. Orsaker bakom partnervåld varierar på mellan sam- och olikkönade förhållanden. I samkönade parförhållanden är orsaker bland annat minoritetstress, internaliserad homofobi och fusion. I olikkönade parförhållanden är orsaker däremot bland annat skillnader i inkomst- och utbildningsnivåer, alkoholmissbruk och ojämlika maktpositioner i förhållandet. Allmänna orsaker för partnervåld är normer, internaliserade könsroller och våld i familjen i barndomen. Konsekvenserna kan placeras på både en individuell och samhällelig nivå, hälsoriskerna kan vara både kort- och långvariga psykiska eller fysiska skador. De flesta organisationer som arbetar för att hjälpa offer riktar sig endast mot kvinnor som blivit offer för våld i ett olikkönat parförhållande. Mer information och forskning behövs om män som offer för partnervåld och våld som förekommer i samkönade parförhållanden, speciellt förhållanden mellan två män, för att förstå dynamiken i förhållandet och ge offren den hjälp de behöver.
  • Mykkänen, Nea (2023)
    Syftet med denna avhandling är att på basis av tidigare forskning klargöra socialpsykologiska faktorer som bidrar till och förvärrar partnervåld. Även förebyggande metoder presenteras. Enligt Världshälsoorganisationen upplever en av tre kvinnor i världen någon form av våld av sin partner eller någon annan, detta visar allvarligheten av problemet. Partnervåld definieras som fysiskt, psykiskt och sexuellt våld som sker i nära relationer. Partnervåld har även omfattande hälsoeffekter på offret. Forskning visar att partnervåldet har i stor utsträckning ökat under Corona-pandemin då flera riskfaktorer för partnervåld som social isolering och ekonomiska svårigheter ökade drastiskt. Corona pandemin demonstrerar även samhällets inflytande. Denna avhandling diskuterar betydelsen av kulturella kontexten på partnervåld och hur det kan bidra. Även hur inlärda attityder, mentala scheman, existerande maktstrukturer och kvinnans egenmakt påverkar och bidrar till partnervåld. Resultaten från denna litteraturstudie tyder på att de centralaste bidragande faktorerna för partnervåld ligger i maktstrukturer som patriarkala trossättningar uppehåller. Attityder gällande könsnormer och förlåtande attityder mot våld är även kulturellt bundna och centrala bidragande faktorer. Socialiseringsprocesserna som dessa attityder blir inlärda genom blir även strakt påverkade av de patriarkala värderingarna som kan hittas i både samhällen och kulturen samt familjen och hem. Resultaten visar även att högre egenmakt hos kvinnor minskar på partnervåldet med den nordiska paradoxen som undantag. Höga partnervåldsiffrorna i Norden, speciellt Finland har kopplats med hög alkoholism, psykologiska spår som blivit kvar från krig och fattigdom samt hur politiken och åtgärderna gällande problemet inte tar kön i beaktande. Partnervåld har omfattande negativa konsekvenser både på den individuella och samhälleliga nivån därmed borde förebyggande metoder även tillämpas och förbättras på alla nivåer och sektorer.
  • Oriander, Rebecka (2022)
    Syftet med denna kandidatavhandling är att klargöra effekterna av trauma på barnets sociala utveckling ur ett anknytningsteoretiskt perspektiv. Traumatiska upplevelser är stressorer, negativa händelser som kan påverka utveckling och välbefinnande på flera olika sätt. Social utveckling är ett brett begrepp som innefattar många olika delområden. Anknytningsteorin är en central del av den sociala utvecklingen under barndomen. Teorin om anknytningsstilar och system utvecklades av John Bowlby 1969, för att sedan vidareutvecklas av Mary Ainsworth 1978. På grund av anknytningens centrala roll i den sociala utvecklingen kommer denna avhandling att granska effekter av trauma på barnets sociala utveckling ur ett anknytningsteoretiskt perspektiv. Flera studier har granskat effekter av trauma under barndomen på barnets sociala relationer i vuxenålder. Dock finns det färre studier som granskar effekterna på utveckling under barndomen, vilket är orsaken till att utvecklingen under barndomen är avhandlingens huvudfokus. Metoden som används i avhandlingen är litteraturöversikt. Källorna består främst av socialpsykologiska och psykologiska journaler om barndomens psykosociala och trauma. Resultaten från litteraturgenomgången tyder på att trauma har en negativ påverkan på barnets sociala utveckling. Resultaten visar också att otrygga anknytningsstilar, vilket kan utvecklas till följd av trauma, kan vara en förklaring till sociala problem hos barn som genomgått trauma. Till dessa problem hör gränslöshet, externaliserade beteenden som exempelvis aggression, samt brister i förmågor till prosocialt beteende. Forskning inom området visar även att dessa problem kan synas i barnets mellanmänskliga relationer i vuxenlivet. Resultaten tyder även på att trygga anknytningsrelationer kan fungera som en skyddsfaktor mot de negativa effekterna av traumatiska upplevelser. Sammanfattningsvis kan man konstatera att trauma påverkar barnets sociala utveckling på flera olika sätt, och att anknytning kan både fungera som en förklaring till de sociala problemen, samt som en skyddsfaktor mot dessa. Det krävs ytterligare forskning om vilka interventionsmetoder som kan användas för att hjälpa barn som genomgått trauma, och hur man kan motverka de negativa sociala effekter det kan medföra.