Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by department "Behavioural Sciences"

Sort by: Order: Results:

  • Kauppinen, Sofia (2020)
    Syftet med studien är bidra till att utveckla en större förståelse kring hur förskolelärare tänker kring barns lek och lärande. Under våra studier i småbarnspedagogik har lekens betydelse för barns utveckling starkt lyfts fram ur olika perspektiv. Även förskolans styrdokument betonar leken som central för barns utveckling och lärande. Förskolan befinner sig i ett gränsområde mellan det lekcentrerade daghemmet och den undervisningsorienterade grundskolan. Utgångspunkten för studien var att ta reda på hur förskolelärare upplever lekfullt lärande och sin egen roll i barns lek. Studien har en kvalitativ ansats med intervjuer som datainsamlingsmetod. Fyra förskolelärare i Helsingfors intervjuades och materialet analyserades utifrån mina frågeställningar. Resultaten av studien visar att förskolelärarna anser att leken har stor betydelse inom förskoleverksamheten, både i sig själv och som metod för lärande. Förskolelärarna beskrev leken i form av kontraster; både som ett undervisningsverktyg och som ett sätt för barnen att ta en paus från den styrda undervisningen. Barnens egen lek beskrevs som fri och självständig och samtidigt som ett viktigt sätt för barnen att bearbeta och ta in det som man lärt sig. Förskolelärarnas egna reflektioner betonade lekfullt lärande som viktigt för att skapa en miljö som stöder lärande och lek som en helhet. Förskolelärarnas deltagande i barnens lek var dock främst som observatörer och stöd vid problemsituationer samt som tillhandahållare av lekmiljö, -tid och -material.
  • Lanki, Vilma (2020)
    Tämän kandidaatintutkielman tarkoituksena on selvittää, millaisia tekstinymmärtämisen tehtäviä yläkouluun suunnatut suomi toisena kielenä -oppikirjat sisältävät sekä missä määrin oppikirjat ohjaavat ymmärtävään lukemiseen ja lukustrategioiden käyttöön tekstinymmärtämisen tehtävissä. Kyseessä on laadullinen oppikirjatutkimus, joka koostuu teoriaosasta sekä empiirisestä osasta. Tutkielman empiirisessä oppikirja-analyysissa on hyödynnetty laadullista sisällönanalyysia sekä sisällön erittelyä. Tutkielman aineisto koostuu kahdesta yläkouluun suunnatusta suomi toisena kielenä -oppikirjasta, Suomea sinulle 1 ja Suomea sinulle 2. Aineistossa ei ole mukana sarjan opettajan opasta tai äänitteitä. Tutkielman tausta on ymmärtävän lukemisen ja sen opettamisen tutkimuksessa, jossa korostuu tekstinymmärtämistä kehittävien lukustrategioiden opettaminen. Tekstinymmärtäminen on kompleksinen taito, jonka keskiössä ovat oman ymmärtämisen jatkuva arviointi sekä oman lukuprosessin säätely. Lukustrategiaopetuksella tähdätään tällaiseen itsenäiseen ymmärrysprosessin tarkkailuun ja säätelyyn. Lukustrategioita ovat esimerkiksi ennakointi ennen lukemisen aloittamista sekä olennaisen tiivistäminen lukemisen jälkeen. S2- oppimäärän opetussuunnitelman perusteissa lukustrategioiden hallinta on yksi tekstinymmärtämisen opettamisen tavoitteista. Tutkielman tulosten perusteella oppikirjojen tehtävistä suuri osa ohjasi oppilasta ymmärtävän lukemisen sijaan pintapuoliseen, toistavaan lukemiseen sekä arvailuun. Aineiston tekstinymmärtämisen tehtävät liittyivät pääasiassa kirjojen keksittyihin kertomuksellisiin teksteihin, ja autenttisiin teksteihin liittyviä tekstinymmärtämisen tehtäviä oli aineistossa selvästi vähemmän. Aineiston 90 tekstinymmärtämisen tehtävästä vain neljä ohjasi oppilasta lukustrategioiden käyttöön. Kahdessa tehtävässä ohjattiin tiivistämään teksti omin sanoin ja kahdessa selventämään epäselväksi jäävät sanat ja lauseet. Tulokset siis nostivat esiin ristiriidan S2-opetussuunnitelman tekstinymmärtämisen tavoitteiden ja oppikirjojen sisältöjen välillä.
  • Abdi, Maryama (2021)
    Tutkielmassa tarkastellaan tasa-arvon määrittelyä ja koulutuksellisen tasa-arvon ilmenemistä lukion opetussuunnitelman perusteissa 2019 sekä lukio- ja yhdenvertaisuuslaeissa toimintamahdollisuuksien näkökulmasta. Tutkielman alussa aihetta pohjustetaan tuomalla esille maahanmuuttajataustaisten ja toisen polven maahanmuuttaja opiskelijoiden kokemia haasteita lukio-opiskelussa siirtymineen. Tutkimuksen teoreettisen viitekehyksen muodostaa Amartya Senin malli toimintamahdollisuuksista, jonka mukaan tasa-arvoa on se, että kaikille turvataan toimintamahdollisuudet hyödyntää perushyödykkeitä. Tässä tutkielmassa yhtenä perushyödykkeenä toimii koulutus, ja tarkastelun yhtenä kohteena onkin se, millä tavoin LOPS:issa 2019 otetaan maahanmuuttajaopiskelijoiden toimintamahdollisuudet huomioon. Analyysimenetelmänä käytetään kriittistä diskurssianalyysiä, jonka avulla yhtäältä tuodaan esille niitä kielenkäytön tapoja, joilla luodaan tasa-arvoa ja päinvastoin eriarvoisuutta. Siinä hyödynnetään Anu Pynnösen (2013) kolmeportaista diskurssianalyysin prosesssia. Huomio on sekä siinä, miten kieli luo todellisuutta ja uusintaa valtasuhteita, että siinä, miten teoreettinen lähetymistapa luo vastadiskurssia LOPS 2019 esiintyville määritelmille. Tutkielmassa käsiteltiin seuraavia tutkimuskysymyksiä: miten koulutuksen tasa-arvo määritellään lukioiden opetussuunnitelman perusteissa 2019? Mitä LOPS 2019 sanoo maahanmuuttajataustaisten opiskelijoiden koulutuksesta ja koulutuksen tasa-arvosta? Onko edellä mainittu näkemys tasa-arvosta riittävä toimintamahdollisuuksien teorian näkökulmasta? Lukion opetussuunnitelma perusteista puuttuu täsmällinen määrittely tasa-arvon ja yhdenvertaisuuden käsitteille. Tämä antaa tilaa erilaisille tasa-arvotulkinnoille, mikä uhkaa omalta osaltaan luoda eriarvoisuutta. Implisiittisinä tasa-arvomääritelminä näkyvät LOPS:issa mahdollisuuksien tasa-arvon näkökulma sekä positiivinen erityiskohtelu tasa-arvon lähtökohtana. Vaikka molemmat ajavat oikeita asioita, eli pyrkivät tarjoamaan kaikille samanlaiset mahdollisuudet sekä tasaamaan opiskelijoiden taustojen vaikutukset, eivät ne ole riittävät turvaamaan opiskelijoiden toimintamahdollisuuksia. Opiskelijoiden toimintamahdollisuuksien näkökulmasta on tärkeää ottaa huomioon lähtökohdat ja niiden vaikutukset. Koulutuksen roolin tulisi korostua etenkin maahanmuuttajataustaisten opiskelijoiden kohdalla, joiden toimintamahdollisuudet eivät yllä kantasuomalaisten opiskelijoiden tasolle. Toimintamahdollisuuksien lähestymistavan mukaan tasa-arvo edellyttää tätä.
  • Louna, Peura (2020)
    Tämän kandidaatin tutkielman aiheena oli maahanmuuttajataustaisten oppilaiden tasa-arvon diskurssin rakentuminen Opetushallituksen verkkojulkaisuissa. Tutkielmassa pyrittiin määrittelemään tasa-arvon käsitteen saamia sisältöjä sekä sitä, mistä oikeastaan puhutaan, kun käsitellään maahanmuuttajataustaisten oppilaiden tasa-arvoa. Tutkielmassa tasa-arvon käsite laajeni yleisestä tasa-arvon määritelmästä sukupuolten tasa-arvona laajempaan määritelmään, joka pitää sisällään yhdenvertaisen kohtelun. Tutkimusaineisto koostui Opetushallituksen verkkojulkaisuista, joissa käsiteltiin maahanmuuttajataustaisten oppilaiden tasa-arvoa peruskoulun vuosiluokilla 1 – 9 sekä peruskouluun valmistavassa opetuksessa. Tutkimusmenetelmänä tutkielmassa käytettiin diskurssianalyysiä, jonka avulla aineistosta on määritelty tasa-arvon diskurssin rakentavat merkityssysteemit, joista tutkimuksen tulokset muodostuivat. Tuloksien mukaan maahanmuuttajataustaisten oppilaiden tasa-arvon diskurssi rakentui kolmesta eri merkityssysteemistä. Puhuttaessa maahanmuuttajataustaisten oppilaiden tasa- arvosta, puhuttiin siitä suorin sanaviittein tasa-arvoon ja yhdenvertaisuuteen, tai käsiteltiin sitä rasismin tai mahdollisuuksien tasa-arvon kautta. Rasismin merkityssysteemiin sisältyi selkeästi alaryhmä, jossa tasa-arvosta puhuttiin kulttuurin kautta. Mahdollisuuksien tasa- arvoon puolestaan sisältyi alaryhmä, jossa käsiteltiin kielitaidon merkitystä tasa-arvon toteutumisessa.
  • Kanerva, Saara (2020)
    Tässä kandidaatintutkielmassa tarkastellaan mahdollisuuksien tasa-arvoa suomalaisessa opiskelijavalintajärjestelmässä. Aihe on erityisen ajankohtainen keväällä voimaan astuvan opiskelijavalintauudistuksen myötä, ja kandidaatintutkielman eräänä tavoitteena onkin muodostaa kokonaiskuva mahdollisuuksien tasa-arvon toteutumisesta ennen uudistusten voimaan astumista. Mahdollisuuksien tasa-arvolla tarkoitetaan tässä tutkielmassa käsitystä siitä, että yksilön menestyksen tulisi riippua yksilön lahjakkuudesta ja halukkuudesta käyttää sitä, eikä esimerkiksi yksilön sosiaalisesta taustasta. Tutkielman tutkimuskysymykset ovat 1) mikä on opiskelijavalintojen ja mahdollisuuksien tasa-arvon yhteys sekä 2) miten mahdollisuuksien tasa-arvo toteutuu opiskelijavalinnoissa tällä hetkellä Suomessa? Tutkielma on toteutettu integroivana kirjallisuuskatsauksena ja aineistona toimivat kymmenen opiskelijavalintoja käsittelevää artikkelia. Artikkelit ovat yhtä englanninkielistä, Pohjoismaita koskevaa artikkelia lukuun ottamatta suomenkielisiä ja käsittelevät suomalaista opiskelijavalintajärjestelmää. Artikkelit kerättiin Doria-, Arto- ja Helka-tietokannoista. Aineiston analyysissa käytettiin teorialähtöistä sisällönanalyysia aineistoa yliviivaamalla ja jakamalla alkuperäisilmaukset kategorioihin. Tutkimustulokset muodostettiin tämän sisällönanalyysin pohjalta. Tulosten perusteella mahdollisuuksien tasa-arvon ja opiskelijavalintojen välistä yhteyttä tarkasteltaessa keskeisiä näkökulmia ovat niin opiskelijavalintojen merkitys mahdollisuuksien tasa-arvon toteutumiselle yhteiskunnassa kuin mahdollisuuksien tasa-arvon toteutumisen tärkeys opiskelijavalinnoissa itsessään. Tutkimusartikkeleissa nousi erityisesti esiin kulttuurisen pääoman dominoiva rooli opiskelijavalintojen tasa-arvoisuutta tarkasteltaessa. Tulosten perusteella mahdollisuuksien tasa-arvon ei voida nähdä toteutuvan täydellisesti suomalaisessa opiskelijavalintajärjestelmässä: yliopisto-opintoihin osallistumisen mahdollisuudet riippuvat edelleen muun muassa hakijan sosiaalisesta taustasta, iästä, asuinpaikasta, etnisyydestä ja sukupuolesta, ja erot ovat erityisen selviä kaikista elitistisimmillä aloilla. Sosiaaliluokkien välisiä eroja voivat tutkimustulosten valossa selittää muun muassa korkeammasta sosiaalitaustasta tulevien korkeampi kulttuurinen ja sosiaalinen pääoma sekä parempi mahdollisuus osallistua taloudellista pääomaa vaativille valmennuskursseille.
  • Ollila, Jutta (2020)
    Tavoitteet. Tämän systemaattisen kirjallisuuskatsauksen tavoitteena oli selvittää, millaista empiiristä tutkimusta on tehty aikuisen työssä tapahtuvan kielen oppimisen motivaatiotekijöis-tä. Työssä esitellään katsaukseen sisällytettyjen tutkimusten kannalta relevantit motivaatio-teoriat (integratiivinen vs instrumentaalinen motivaatio, itsemääräämisteoria, attribuutioteoria, minäpystyvyys-teoria sekä Dörnyein L2-motivaatioteoria). Katsaukseen soveltuneista tutki-muksista haettiin vastausta kolmeen tutkimuskysymykseen: 1) Millaiset oppijan sisäiset moti-vaatiotekijät synnyttävät ja vahvistavat motivaatiota opiskella vierasta kieltä työssä? 2) Millai-set oppijan ulkopuoliset tekijät vaikuttavat motivaatioon opiskella vierasta kieltä työssä? 3) Mikä voi vaikuttaa motivaatiota laskevasti? Menetelmät. Systemaattisen aineistohaun tuloksena löytyi kuusi (6) tutkimuskysymysten vas-taamiseen soveltuvaa empiiristä tutkimusta. Aineistoksi kelpuutettiin empiiriset tutkimukset, joissa oli tutkittu aikuisten työpaikalla tapahtuvan kielen opiskelun motivaatiotekijöitä. Tällai-sia tutkimuksia ei ole tehty kovin paljon. Aineistohaku tapahtui hakusanojen avulla ja sisään-otto ja poissulku tapahtuivat otsikoiden ja abstraktien lukemisen avulla. Tulokset ja johtopäätökset. Tässä katsauksessa esitellyissä tutkimuksissa selvisi, että merkit-tävin motivaatiotekijä vieraan kielen opiskeluun työssä on opiskelijan henkilökohtainen halu oppia vierasta kieltä, eli motivaatiota selittää vahvasti ns. L2 ideaali-minä (Dörnyein motivaa-tioteoriasta). Myös opiskelijan myönteisellä asenteella opiskeltavaa kieltä kohtaan ja kiinnos-tuksella kansainvälistä kommunikointia kohtaan on motivaatiota vahvistava rooli. Lisäksi au-tonomian tunne vahvistaa opiskelijan motivaatiota. Opiskelijan ulkopuolisia motivaatiotekijöitä ovat näiden tutkimusten mukaan yrityksen tuki opiskelulle sekä selkeät oppimistavoitteet. Myös opettajan rooli motivaation kasvattamisessa ja ylläpitämisessä nousi esiin. Opettaja vaikuttaa tutkimuksen mukaan motivaatioon oman viestimisensä, oppijakohtaisen räätälöidyn opetuksen ja oman ammattimaisuutensa kautta sekä tukemalla oppijan autonomian tunnetta.
  • Touhonen, Sara (2019)
    Tämän kirjallisuuskatsauksen lähtökohtana oli selvittää se, miten palaute nähdään osana or-ganisaatioiden toimintaa. Tarkemmin ottaen tutkimustehtävänä oli selvittää, millaisia element-tejä hyvään palautteeseen liitetään ja millaisena osaamisen kehittämisen ja palautteen yhteys näyttäytyy tutkimusartikkeleissa. Tarkoituksena oli tulkita tuloksia tilannejohtamisen mallia hyödyntäen. Tutkimusongelma muotoutui omasta mielenkiinnosta johtajuuteen sekä oman harrastuksen kautta. Partiojohtajana toimiessa palaute on ollut vahvasti läsnä käytännön te-kemisessä. Aikaisemmassa tutkimuksessa palautetta on käsitelty monilla eri tieteenaloilla ja näkökulma on painottunut esimies-alaissuhteessa annettuun palautteeseen. Vaikka hyvä pa-laute ei ole käsitteenä yksiselitteinen, tutkimuksissa siihen liitetään tiettyjä elementtejä, kuten tarkkuus, kohdistuneisuus ja tulevaisuuteen suuntautuminen. Myös osaamisen kehittämistä on tutkittu paljon ja palaute liitetään siihen voimakkaasti vaikuttavana tekijänä. Tämä tutkimus on systemaattinen kirjallisuuskatsaus, jonka aineistona toimii kymmenen (10) vuosina 2015-1019 julkaistua tutkimusartikkelia. Aineisto tuotettiin systemaattisesti valikoiden tiettyjen kriteerien mukaisesti ja analysoitiin teorialähtöistä sisällönanalyysia hyödyntäen. Tul-kinnat aineistosta tehtiin peilaten aiempaan teoriaan. Tulosten perusteella hyvä palaute oli sekä sisällöltään hyvä, mutta myös hyvin annettu. Si-sällöltään hyvä palaute oli tavoitteisiin kohdistunut, tarkka ja kannustava. Hyvin annettu pa-laute taas oli hyvin kohdistettu eli vastaanottaja huomioiva. Tämä tarkoitti vastaanottajan tun-temista ja palautteen antamista hänelle sopivalla tavalla. Katsauksen artikkelien perusteella palautteen avulla voidaan tukea osaamisen kehittämistä. Palautteen vastaanottajan ikä vai-kutti tulosten mukaan palautteen vastaanottamiseen. Nuoremmille, matalla osaamisen val-miustasolla oleville palautteen tulee olla erityisesti kannustavaa, ettei palaute vaikuta kieltei-sesti heidän motivaatioonsa. Tulosten perusteella palautteen antamista ja vastaanottamista voidaan tarkastella tilannejohtamisen mallin avulla. Malli tarjoaa keinon ottaa huomioon vas-taanottajan taitotason ja sovittaa palaute sen mukaiseksi, tiettyä taitotasoa tukevaksi.
  • Manninen, Hanna-Mari (2020)
    The purpose of this qualitative study was to describe the experiences of parents with highly sensitive children's schooling and support need. The first research question was to find out in what way parents experience highly sensitivity to be present in the child's school running. Second question of research was how the dialogue and understanding between parents and the school has gone. The third question of research was what kind of support highly sensitive children should receive and the fourth research question was what kind of information should be given to schools on the basis of parental reportedly. The study is empirical, which explores the experiences of the parents of highly sensitive children. They were approached from the Facebook Highly Sensitive group and the dossier was collected from them by email. The survey was answered in the form of a questionnaire and a free-form writing. The purpose of the study was to highlight the experiences and aspirations of parents, how should children's individual differences be reflected in the school's everyday life. After collecting the material, I used method of thematic analysis of research. I highlighted the points of interest in research, encode and theme material through different themes and similarities and differences. As an auxiliary tool for describing the analysis, I used the Matrix table. The results showed that parents were longed for schools to increase their general knowledge about highly sensitivity and related sensory processing sensitivity. Half of respondents hoped for more understanding of schools to see individual differences between their highly sensitive children. In conclusion, it seemed that for example, schools would benefit from leaflets, which describe the main issues of highly sensitivity. Also, increasing emotional education in schools would probably be beneficial. In addition, operating therapy was significant help, especially in sensory processing sensitivity. This supports the idea of schools to increase co-operation with therapy, bringing valuable operational expertise to the the aim of strengthening learning and active participation of children and young people in the everyday life of schoolwork.
  • Vihtari, Kristiina (2020)
    Korkeakouluihin pääsy ja siihen vaikuttavat tekijät ovat tällä hetkellä ajankohtaisia aiheita Suomen korkeakoulujen vaativan pääsykoejärjestelmän sekä sen jatkuvan muutoksen vuoksi. Aiempien tutkimusten, kuten Banduran minäpystyvyysteorian mukaan minäpystyvyysuskomukset ovat tärkeä lähtökohta nuorelle opiskelijalle, sillä niiden pohjalta opiskelija muodostaa käsityksen itsestään oppijana ja opiskelijana, millä puolestaan on merkitystä opiskelijan kehityksessä ja tulevaisuuden opiskeluvalinnoissa. Anne Partasen väitöskirjassa tutkimustuloksena on havaittu, että onnistuneet koulutuskokemukset muodostavat pohjan, jolle aikuisopiskelijat rakentavat koulutuksellista minäpystyvyyttään. Tämän tutkimuksen tutkimustehtävänä on kuvata, analysoida ja tulkita minäpystyvyyden merkitystä korkeakouluopintoihin suuntaamisessa. Tutkimusongelmani olivat siis kysymysmuodossa 1) Minkälainen merkitys minäpystyvyydellä on korkeakouluun pyrittäessä? 2) Miten minäpystyvyys suuntaa urapyrkimyksiä? Aiempien tutkimusten pohjalta muodostamani hypoteesin mukaan korkealla minäpystyvyydellä on merkitystä korkeakouluun pääsyssä. Tutkimukseni oli systemaattinen kirjallisuuskatsaus ja aineistoni rakentui 11 tutkimusartikkelin pohjalta. Kaikki artikkelit olivat englanninkielisiä ja niistä lähes jokainen, yhtä lukuun ottamatta löytyivät EBSCOhost-tietokannasta. Analyysimenetelmänä käytin teoriaohjaavaa sisällönanalyysiä eli analysoin aineistoani muodostamani teoreettisen viitekehyksen pohjalta. Tutkimukseni tulosten perusteella voidaan sanoa, että minäpystyvyydellä on merkitystä korkeakouluun pääsyssä. Tutkimusartikkeleissa tarkasteltiin erityisesti STEM-aloja ja opiskelijoiden minäpystyvyyttä niissä sekä sukupuolieroja liittyen STEM-alojen opiskeluun. Tutkimuksessani tuli esiin Banduran teorian pohjalta tekijöitä, jotka suuntaavat urapyrkimyksiä, kuten etninen tausta, sukupuoli, mielenkiinto matematiikkaa kohtaan, perhe, vanhempien osallistuminen yhteisiin aktiviteetteihin ja vanhempien tuki.
  • Seidler, Merja (2019)
    Objectives. The purpose of this study is to examine the meanings physiotherapists give for Education. Education in this context means the occupation of preliminary training and vocational and continuing Education and vocational Training courses in the workplace. The main target is to examine the Education that aims to professional skills after the Physiotherapist Qualification. This research will allow physiotherapists describe their own perspectives to Education and Training. With this research I try to point out new ideas to the practical operation of the development, in particular in to the Education needs assessment, planning and implementation support. Methodology. The data was collected by interviewing six physiotherapists, who voluntarily chose to participate in the study. The interviewees were working all in the City of Vantaa's rehabilitation unit and in physiotherapy. Material was analyzed with content analysis, which means I was trying to get the material out of content and the deeper significance of meanings for the item. I reviewed the findings of the analysis of any particular theory or light. The interpretations and conclusions rose from the interviews. Results and conclusions. These key results can be said that Education is seen to be both positive and conflict-generating meanings for physiotherapists. Positive meanings of Education are to ensure your skills, coping at work and work management. The importance of Education can be seen in the same professional circles, however, in different ways in different individuals and the meanings of diversity and duplication will bring the sense of contradiction for physiotherapists. Education itself can help physical therapists to verify his or her professional skills, deepen their clinical knowledge and thereby help to control work. Though Education and Training is not in the same manner for all possible. As it seems that it is possible to influence your own work through Education and Training, it can cause inequality in the workplace.
  • Rönneberg, Sonja (2020)
    Syftet med studien är att få reda på hur pedagoger praktiskt arbetar mot mobbning. Kunskap om hur mobbning uttrycker sig bland barn under skolåldern och metoder för att arbeta mot mobbning är väsentligt för att skapa en trygg lärmiljö. Teorin i studien stöder sig på tidigare forskning om mobbning bland barn. Materialet till denna kvalitativa studie är en sammanställning av frågeformulär, mobbningsförebyggande planer och nationella styrdokument. Lärare inom småbarnspedagogik och barnskötare inom småbarnspedagogik från två enheter har svarat på frågegormulären. Mobbningsförebyggande planerna är också från dessa två enheter. Materialet är analyserat med textanalysens första och andra dimension och via kategoreisering av skillnader och likheter i respondenternas svar. Resultatet i studien visar att mobbning bland barn under skolåldern liknar mobbningen bland äldre barn. Resultatet visar också fem huvudsakliga metoder som pedagoger använder sig av vid förebyggande av mobbning. Pedagogerna som deltog i studien visade störst kunskap vid mobbningsförebyggande metoder. Identifiering och ingripandet vid mobbning beskrivs inte lika utförligt.
  • Laakso, Taru (2020)
    Satujen kertominen on luontainen osa kasvamista ja yhteisöllisyyttä. Koska erityisesti lapset kuulevat jatkuvasti kertomuksia, on oleellista pohtia, mitä oikeastaan tarinoilla välitämme. Jo-kapäiväisessä puheessamme, toiminnassamme, kirjoissa ja oikeastaan kaikessa, luomme sekä toistamme ajatuksia siitä, millaisia asioiden tulisi olla. Tämä koskee myös oletuksia su-kupuolista. Jatkuvasti huomaamattamme rakennamme uudelleen käsitystä siitä, millainen esimerkiksi ihanteellisen äidin tulisi olla. Tässä tutkielmassa onkin tarkoitus selvittää, millaisia sukupuolten representaatioita sekä toimijuutta lastenkirjallisuudesta löytyy ja onko niissä ta-pahtunut muutoksia 1990-luvulta nykypäivään. Aineisto koostuu yhdeksästä eri-ikäisille lapsille suunnatusta kirjasta, joissa esiintyy ihmis-hahmoja. Aineisto rajattiin kielen ja julkaisuajan mukaan, jonka jälkeen teokset valittiin satun-naisesti sopivien joukosta. Erikseen analysoitiin 1990-luvun alun, 2000-luvun alun ja nyky-päivän lastenkirjallisuutta. Aineiston analyysimenetelmänä käytettiin diskurssianalyysiä, jossa oletuksena on, että teksti luo ympärillämme olevaa maailmaa. Erityisesti painopisteenä käy-tettiin oletusta siitä, kuinka kieli luo todellisuutta. Äidin osa lasten ja kodin huolehtimisessa korostui läpi analyysin. Isät puolestaan olivat enemmän taustalla tai vaihtoehtoisesti mukana urheilussa tai muussa perinteisesti maskulii-nisiksi ajatelluissa asioissa. Perinteiset roolit perheissä olivat vahvasti esillä niin 1990-luvun alun kuin 2000-luvun alunkin aineistoissa. Nykypäivän lastenkirjallisuutta edustavissa teok-sissa, puolestaan perheet eivät olleet enää yhtä vahvasti mukana tarinassa, mutta äitien rooli lohduttajana korostui. Suurta muutosta ei vaikuta tapahtuneen 1990-luvun ja nykypäivän välil-lä lastenkirjallisuuden hahmoissa, mutta on havaittavissa perinteisen maskuliinisuuden ja fe-miniinisyyden häivyttämistä.
  • Svensson, Kristian (2020)
    Uppskattningsvis 400–500 miljoner kilogram mat slängs bort per år i Finland. Också daghemmen i Finland producerar 1–2 miljoner kilogram matsvinn per år, vilket motsvarar omkring en tredjedel av all daghemsmat. Matsvinn är således en viktig fråga som påverkar både miljön och ekonomin. Det finns sparsamt med tidigare studier om ämnet inom småbarnspedagogiken, vilket ökar på denna studies relevans. Syftet med den här studien är att ta reda på vad barn i 4–5 års åldern vet och hur de tänker om matsvinn. Forskningsfrågorna är: 1. Vad vet barn om matsvinn? 2. Hur tänker barn om matsvinn? 3. Vilka erfarenheter har barn av matstunder på daghem? Matsvinn är ett aktuellt och viktigt tema med tanke på en hållbar framtid. Tidigare forskning pekar på att matsvinn inte så ofta behandlas som tema tillsammans med barn på daghem. Grunderna för planen för småbarnspedagogik förutsätter ändå att barn ska lära sig att förhålla sig ansvarsfullt i samband med måltider. Med tanke på det är det viktigt att kartlägga barns tankar om matsvinn för att kunna jobba vidare kring temat. Studien är kvalitativ och baserar sig på tio barnintervjuer. I studien deltog 10 barn i 4–5 års åldern på ett svenskspråkigt daghem i huvudstadsregionen. Intervjuerna är semistrukturerade och de gjordes i januari-februari 2020. Resultaten från studien visar att det finns skillnader i vad barn vet och hur de tänker om matsvinn. En del barn i studien hade detaljerad kunskap om vad som händer med mat som kastas bort, medan en del barn inte visste vad som händer med bortkastad mat. Ingen kunde på rak arm beskriva vad matsvinn är. Resultatet visar också att det varierar huruvida barnen förstår konsekvenserna av sina handlingar – något som de vuxna bör göra barn uppmärksamma på i enlighet med planen för småbarnspedagogik. När det gäller hur barn upplever matstunder på daghem visade det sig att en del barn upplever att de måste äta eller smaka på den mat som serveras på daghem.
  • Sanni, Myllylä (2020)
    Kandidaatintutkielmani tarkoituksena oli syventyä tapaustutkimuksen keinoin Gutsy Go -toimintamallin puitteissa ideoituihin projekteihin ja nuorten rooliin niissä. Aihe on ajankohtainen, sillä hankkeen taustalla on huoli nuorten syrjäytymisestä sekä nuorten osallisuuden ja aktiivisen kansalaisuuden vähentymisestä. Gutsy Go -toimintamalliin liittyvä aikaisempi tutkimus on vielä hyvin vähäistä, sillä metodi on suhteellisen tuore. Tutkielmassa tarkastelen Gutsy Go -toimintamallin projektiviikkojen aikana syntyneitä projektivideoita ja niiden aiheita vuoden ajalta. Lisäksi tarkastelen toimijuuden, rauhan edistämisen ja yhteiskunnallisen vaikuttamisen ilmenemistä projektivideoissa. Tutkimuskysymykseni ovat 1) minkälaisiin aiheisiin nuoret tarttuvat Gutsy Go -projekteissa 2) miten nuoret edistävät rauhaa ja vaikuttavat yhteiskunnallisesti Gutsy Go -videoiden avulla sekä 3) miten toimijuus ilmenee Gutsy Go -videoilla? Toteutin tutkielman tapaustutkimuksena. Aineistoni muodostui Gutsy Go:n Youtube-kanavalla julkaistuista projektivideoista kuuden suomalaisen koulun Gutsy Go -viikoilta. Ajallinen rajaus oli syyskuusta 2018 syyskuuhun 2019 ja videoita aineistossa oli yhteensä 88 kappaletta. Analyysin toteutin laadullisena analyysinä. Analyysin pohjaksi muodostin projektivideoista kolmentoista teeman taulukon etsimällä yhtäläisyyksiä videoiden aiheista. Tämän jälkeen etsin videoista erilaisia rauhan edistämisen ja yhteiskunnallisen vaikuttamisen keinoja sekä toimijuuden ilmenemisen muotoja. Tulosten mukaan nuoret halusivat vaikuttaa projekteillaan sekä vahvasti yhteiskunnallisiin aiheisiin että ihmisten välisiin suhteisiin. Rauhan edistämisen keinoja videoilla olivat myönteisen vuorovaikutuksen lisääminen, ennakkoluulojen rikkominen, luottamuksen rakentaminen ja yhteistyötaitojen sekä viestintä- ja reflektiotaitojen kehittäminen. Yhteiskunnallisen vaikuttamisen keinoja olivat konkreettiset teot, tietoisuuden lisääminen, kannanottaminen, omien kokemuksien jakaminen, muiden mukaan haastaminen sekä asenteisiin vaikuttaminen. Toimijuus ilmeni videoissa niin yksilön, ryhmän kuin yhteisön tasolla vastuunottona, aloitteellisuutena, muiden tukemisena, itsensä ylittämisenä, aktiivisten tekojen tekemisenä muiden hyväksi sekä synergiaetuna. Videoilla näkyi myös hiljaista toimijuutta. Projektit olivat yhteiskunnallisesti vaikuttavia niin projektien tapahtumishetkellä kuin myöhemmin laajemmin videotallenteen myötä sosiaalisen median kautta.
  • Miila, Vesio (2019)
    This Bachelor´s thesis is about to explain empirically what correctional vocational education and employment after the sentence in Finland is. The thesis has been implemented by qualitative study extract. The thesis follows research ethics and guidelines of Finnish National Board on Research Integrity (TENK). Method guides have been used. The thesis aims to increase the consciousness of the correctional education. The thesis is based on the character of the public discussion and a social and scientific need. In Finland, the subject has not been researched extensively, so further studies of the thesis would be valuable. The research data has been collected with two methods: by writing task completed by prisoners who study vocational education and by a group interview with staff who work in an open prison. The research data was collected at the end of the year 2018 and during the spring of the year 2019. The correctional vocational education can be thought as an expression of lifelong learning. This study shows that lifelong learning links the correctional vocational education and employment together in three different ways: education as enabler of the employment, studying as developing the own know-how and a reform of the vocational education. The results bring out a critical viewpoint: vocational education institutions have less responsibility of the learning than ever and the responsibility has been transferred to workplaces. This study shows that studying vocational education during the prison term is based on different motives. The most important motives are developing own know-how and advantages which are obtained through studying. Studying is meaningful because the prisoners are interested in study fields. Studying during prison term is not that different than studying in everyday life. The results describe employment after the sentence through three themes: preparing to working life during the prison term, optimistic attitude towards employment and the importance of employment as a booster of life. In prison term the basis of employment after the sentence is built by education, workplace learning and vocational guidance. Employment brings different benefits, for example withdrawal from the criminal way of life, day rhythm and incoming.
  • Andström, Oskari (2021)
    Vuosituhannen vaihteen jälkeen työhyvinvointia on alettu tarkastella yhä enemmän voimavarakeskeisyyteen sekä positiiviseen psykologiaan nojaten. Muutoksen myötä työn imun käsite on tullut keskeiseksi työhyvinvoinnin saralla. Tämän opinnäytetyön keskeisinä käsitteinä olivat työhyvinvointi, työuupumus sekä työn imu ja sen kolme eri ulottuvuutta eli tarmokkuus, omistautuneisuus sekä uppoutuneisuus. Kolme pääasiallista tutkimuskysymystä olivat siten: 1) Missä määrin Ohjaamon työntekijät kokevat työn imua ja sen eri ulottuvuuksia? 2) Millä tavoin työuupumusta aiheuttavat ja työhyvinvointia edistävät tekijät ovat yhteydessä Ohjaamon työntekijöiden työn imuun? 3) Minkälaisia haasteita Ohjaamon työntekijät näkevät työssään työn imun kannalta, sekä miten he kokevat voitavan kehittää mahdollisuuksia kokea työn imua? Tämä tutkielma toteutettiin kvantitatiivisena kyselytutkimuksena. Kyselyn keskeisenä menetelmänä hyödynnettiin Hollannissa kehitettyä ja maailmalla asemansa vakiinnuttanutta työn imun mittaamiseen tarkoitettua Utrecht Work Scale Engagement -työkalua (UWES). Lisäksi kyselylomake sisälsi väittämiä ja kysymyksiä, joilla pyrittiin selvittämään mitkä eri tekijät ovat positiivisesti tai negatiivisesti yhteydessä Ohjaamon työntekijöiden työn imuun. Viimeisenä kyselylomakkeessa esitettiin avoimia kysymyksiä koskien vastaajien näkemyksiä työn imun kokemisen haasteista sekä siitä, kuinka työn imua voisi edistää. Kyselyssä saadut tulokset osoittivat Ohjaamon työntekijöiden kokeman työn imun olevan aiemmissa työn imua koskevissa tutkimuksissa havaittua hieman korkeampi. Samalla kuten aiemmissa työn imun tutkimuksissa, myös tässä tutkimuksessa uppoutuneisuuden kokemukset osoittautuivat harvinaisemmiksi kuin tarmokkuuden ja omistautuneisuuden. Työ hyvinvointia edistävät tekijät olivat tilastollisesti merkitsevästi positiivisessa yhteydessä työn imuun ja työuupumusta aiheuttavat tekijät taas negatiivisessa. Avointen kysymysten vastaukset nostivat esiin paljon jo entuudestaan työn imuun haasteisiin ja mahdollisuuksiin liittyviä teemoja, minkä voidaan nähdä lujittaneen työn imua käsitteenä.
  • Kortetmäki, Inka (2021)
    Valkoiset miehet ovat maailmanlaajuisesti yliedustettuna ylimmän tason johtajien paikoilla. Tilanne on jopa paradoksaalinen, koska johtotason maskuliinisuus ylläpitää stereotyyppistä kuvaa ideaalisesta, itsevarmasta ja suorapuheisesta miesjohtajasta. Naiset ovat vakiintuneet työelämään ja saavuttaneetkin jo arvostettuja johtotehtäviä. On kuitenkin yleistä, varsinkin yritysmaailmassa, että naiset lähes jumittuvat keskitason johdon paikoille ja ovat vähemmistöä korkeampien johtotasojen tehtävissä. Lasikatto (eng. glass ceiling effect) kuvaa niitä näkymättömiä esteitä, joita naiset urakehityksellään kohtaavat. Työelämän tasa-arvon eteen on tehty paljon töitä, mutta lasikattoilmiö on edelleen laajalti tunnistettu. Tutkimuksessani selvitin, minkälaisia asioita piilee 34 vuotta vanhan lasikattoilmiön takana, sekä tarkastelin ajallisesti ilmiön luonnehdintaa. Tutkimuskysymykseni ovat 1) Millaiset tekijät selittävät lasikattoilmiötä? 2) Minkälaisia keinoja lasikaton murtamiseen on esitetty? 3) Eroaako ilmiön luonne (esim. ongelmat, ratkaisut tai sävy) tutkittavissa artikkeleissa ajallisesti tarkasteltuna? Tutkielma toteutettiin systemaattisena kirjallisuuskatsauksena. Aineistoni koostui kahdestatoista vertaisarvioidusta artikkelista. Kaikki artikkelit olivat englanninkielisiä ja suurin osa niistä sijoittui Yhdysvaltoihin. V alitsin tarkoin kriteerein kaikki artikkelit EBSCO-tietokannasta. Yhdeksi suurimmaksi valintakriteeriksi muodostui tutkimusten painottuminen organisaatioihin. Aineiston analyysimenetelmänä käytin sisällönanalyysia. Tulokset esiintyivät selkeästi teemoittain. Läpi aineiston korostui yhteiskunnassa vallitsevien sukupuolistereotypioiden ja asenteiden negatiivinen vaikutus naisten urakehitykseen. Asenteilla oli vaikutusta yhteiskunnallisen tason lisäksi myös organisaatio- ja yksilötasolla. Näiden lisäksi lasikattoilmiölle selittäviä tekijöitä olivat mm. miesten sosiaaliset verkostot, naisen työn ja perhe- elämän yhdistäminen sekä sukupuolittunut välillinen syrjintä ja eriävä kohtelu. Keskeisimpiä ratkaisukeinoja olivat mentoroinnin ja tietoisuuden lisääminen sekä organisaation tuki. Vanhimmissa tutkimuksissa korostuivat enemmän naisen yhteiskunnallinen rooli ja naisjohtajuuden uutuus. Uudemmissa tutkimuksissa painottui enemmän naisen ääni johtajana, lasikattotermi sai vierelleen uutta termistöä ja tutkimusten sävy oli muutoshakuisempi.
  • Laurila, Aino (2020)
    Objectives The goal of the research was to examine the experiences of students in a teacher education institution about participating in the activities of the Playful Learning Cen-ter. I looked at the community of students and researchers through the concepts of a com-munity of practice (Wenger, 1998) and Affinity space (Gee, 2005). I'm interested in the way in which the students have come to participate in the Research Center and what aspects of their participation they feel meaningful for themselves. I am also interested in how students see this kind of activity as part of the university. Methods The research material was collected by interviewing three university students from a teacher education facility. The interviews were carried out as semi-structured theme inter-views. The material was analyzed by using methods of content analysis. Results and conclusions At the research center, students had been able to participate in research support tasks, working with groups of children, and planning the Centre's activities. Practicing work-life skills and being part of a group of experts was considered meaningful. Playful Learning Center’s student activities appeared more as an Affinity Space although there were features of a community of practice. Being involved in the activities broadened students' perception of the university and offered them perspectives on the work of researchers. According to the results, universities should provide students with more semiotic spaces where they can collaborate with researchers.
  • Rytilahti, Jemina (2019)
    Luovuuden merkitys ekonomiselle kasvulle ja monimutkaisten ongelmien ratkaisulle on tunnistettu yleisesti ja alettu kiinnittää enemmän huomiota globaalisti. Myös koulujen halutaan panostavan enemmän luovuuden edistämiseen. Suomen kouluissa luovuuden kehitystä tuetaan esimerkiksi monialaisissa projekteissa vuoden 2014 opetussuunnitelman myötä. Tässä tutkimuksessa ensimmäinen tutkimuskysymys pyrki selvittämään opettajien käsityksiä luovuudesta, sillä opettajien odotuksilla on havaittu olevan vaikutusta oppilaiden suoriutumiseen. Toiseksi keskityttiin tutkimaan opettajien keinoja kehittää oppilaiden luovuutta. Suuntaukseltaan tutkimus edustaa fenomenografista monitapaustutkimusta. Tutkimuksessa haastateltiin kolmea opettajaa puolistrukturoidulla haastattelulla. Opettajien opetettavat luokat olivat yhdistetty ensimmäinen ja toinen luokka, toinen luokka sekä kuudes luokka. Opettajat olivat työskennelleet kasvatustieteiden parissa reilusta viidestätoista vuodesta lähes kolmeenkymmeneen vuoteen. Kaikki opettajat työskentelivät eteläsuomalaisissa kouluissa. Haastatteluaineistot analysoitiin ensin koodaamalla ja sitten teemoittelemalla tutkimuskysymysten ja luovuudesta esitettyjen teorioiden mukaan. Haastatteluista ilmeni opettajilla olevan ristiriitainen käsitys luovuudesta yleisesti: toisaalta luovuudesta pitäisi syntyä jotain yhteiskunnallisesti arvokasta, toisaalta oppilaiden omaan kehitystasoon suhteutettu luovuus oli myös merkityksellistä. Tämä ristiriita saattaa vaikuttaa opettajien näkemyksiin oppilaiden luovuuden potentiaalista. Osa opettajien havaitsemista oppilaiden luovuuden piirteistä on liitetty aiemmissa teorioissa luovaan ajatteluun. Opettajien havaitsemat luovuuden piirteet olivat kuitenkin suppeampia kuin aiemmassa tutkimuskirjallisuudessa. Oppilaiden luovuuden tukemiseen opettajat käyttivät ohjeiden-, avun- ja palautteenantoa. Vaikka opetussuunnitelmassa ohjeita oppilaiden luovuuden edistämiseen ei juuri anneta, opettajat olivat itse kehittäneet hyvin samankaltaisia luovuutta tukevia menetelmiä. Tutkimuksen tuloksia voidaan soveltaa esimerkiksi, kun kehitetään monialaisten projektien luovuutta tukevia osa-alueita tai alakouluissa opettajat voivat käyttää tuloksia apuna oman toiminnan kehittämiseksi.
  • Koponen, Kalle (2020)
    Olen tehnyt kirjallisuuskatsauksen opettajien stressiä ja uupumusta käsitelleistä tutkimuksista. Tutkimukseni tehtävänä oli kuvata opettajan työssä esiintyviä keskeisiä stressiä ja uupumusta aiheuttavia tekijöitä sekä niiden vastaisia, lieventäviä tekijöitä. Olen tarkastellut opettajan työn sisäisiä, eli opettajista itsestään lähtöisin olevia, sekä ulkoisia, eli opettajien vaikutusvallan ulkopuolisia stressi- ja uupumustekijöitä. Pyrin myös selvittämään, liittyykö suomalaisten opettajien kokemaan stressiin ja uupumukseen jotain erityispiirteitä ja poikkeavatko ne ulkomaalaisten opettajien kokemuksista. Lisäksi tutkimuksen hypoteesina oli, että viimeisen vuosikymmenen aikana opettajien stressin ja uupumuksen kokemuksissa olisi nähtävissä joitakin yhteiskunnan-, teknologian- tai koulutusjärjestelmän kehityksen aiheuttamia muutoksia. Tämän vuoksi tarkastelin vain uudempia, ajankohtaisia tutkimustuloksia. Aineistoni keräsin systemaattisesti tarkan tiedonhaun ja sitä ohjanneen kriteeristön avulla. Systemaattiselle kirjallisuuskatsaukselle tyypillisesti, pyrin arvioimaan aineistoni laatua ja referoimaan siitä esiin nousseita tuloksia objektiivisesti. Laatimalla aineiston hakua varten tarkkarajaiset hakutermit ja -kriteerit, tutkimustulosten toistettavuus parani. Lopulta aineistoon valikoitui 10 opettajien stressiä ja uupumusta eri näkökulmista käsitellyttä tutkimusta. Aineistosta esiin nousseet tulokset olivat yhdenmukaisia. Ne osoittivat, että opettajien persoonallisuuden piirteet olivat yhteydessä heidän kokemaansa stressin ja uupumuksen määrään. Ulospäinsuuntautuneet ja seuralliset opettajat näyttivät kärsivän harvemmin liiallisesta stressistä tai uupumuksesta. Opettajan työn ulkoiset stressi- ja uupumustekijät olivat myös hyvin samankaltaisia riippumatta tutkimuksiin osallistuneiden opettajien maantieteellisestä sijainnista. Suomalaiset opettajat kertoivat siis samoista stressin aiheuttajista kuin esimerkiksi romanialaiset opettajat. Opettajan työn keskeisimmät ulkoiset stressin ja uupumuksen aiheuttajat olivat koulun hallinto ja koulutusjärjestelmälliset rakenteet, koulun ilmapiiri, oppilaat sekä vanhemmat. Teknologian kehitys ei näyttänyt lisäävän opettajan työn kuormitusta, mutta koulutusjärjestelmän muutokset olivat usein opettajien stressin aiheuttajana.